در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گرد آوری کرده است.

امل فتحی، فعال حقوق زنان مصری که علیرغم حکم دادگاه مبنی بر آزادی همچنان در بازداشت به سر می برد

نقض حقوق بشر    

افغانستان: یک زن توسط شوهرش در بادغیس به قتل رسید

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۳ ژوئیهیک زن در روستای جانی دوست ولسوالی قادس ولایت بادغیس توسط شوهرش به قتل رسیده است. نقیب الله امینی سخنگوی پلیس ولایت بادغیس میگوید این قتل به دلیل خشونتهای خانوادگی صورت گرفته است. قضیه از طرف نیروهای پلیس بررسی میشود و تلاش میشود تا قاتل بازداشت گردد.

چهار زن درویش در مجموع به ۲۰ سال حبس محکوم شدند

دویچه وله، ۴ ژوئیهچهار درویش زن که پس از حوادث خیابان پاسداران بازداشت شده بودند هر یک به پنج سال حبس محکوم شدند. همسر یکی از آنها میگوید، بازداشتشدگان در مرحله بازجویی و تفهیم اتهام، وکیل نداشتهاند.

طالبان یک بانوی ۱۸ ساله را در ولایت غور محکمه صحرایی کرده اند

هشدار، ۲۸ ژوئنطالبان یک ماه پیش در ولسوالی شهرک ولایت غور، یک بانوی ۱۸ ساله را به جرم فرار از منزل در مقابل چشمان مردم دُره زده اند. ویدیوی این رویداد که امروز نشر شده است نشان میدهد که افراد طالبان این بانوی جوان را در مقابل چشمان مردم دره/ شلاق میزنند.

پسر ارشد فرمانده کفتر در ولایت بغلان کشته شد

هشدار، ۱ ژوئیهفرمانده کفتر، از زنانی جسور، و قدرت مند نظامی در ولایت بغلان است. حاجی وزیر پسر ارشد فرمانده کفتر در ولسوالی نهرین ولایت بغلان کشته شد. آقای حاجی وزیر مسئول تأمین امنیت یکی از سایتهای انتخاباتی در این ولسوالی بود.

متهمی دیگر به اتهام ارتکاب قتل در کودکی اعدام شد!

جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، ۲۷ ژوئن ـ در روزی که آیت الله خامنهای رهبر جمهوری اسلامی از قتل دولتی درویش محمد ثلاث پس از محاکمهی ناعادلانه بر اساس اقرار زیر شکنجه دفاع کرد، ابوالفضل چزانی شراهی که در ۱۴ سالگی مرتکب قتل شده بود مخفیانه اعدام شد. حکم اعدام ابوالفضل چزانی شراهی سحرگاه روز چهارشنبه ۶ تیر در زندان قم به اجرا درآمد. منابع رسمی خبر اعدام ابوالفضل چزانی را اعلام نکردهاند.

دستگیری خودسرانه و حبس در انزوای کامل وکیل حقوق بشری خانم زینب طاهری

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، ۲۲ ژوئن ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: خانم زینب طاهری روز ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ به دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران احضار و به اتهام «تشویش اذهان عمومی»، «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» بازداشت شد. دادستان تهران آقای جعفری دولتآبادی در روز ۲۹ خرداد در نشستی با مسئولان رسانهها گفت که خانم زینب طاهری «اذهان عموم را تحریک کرده و ضد انقلاب را علیه دستگاه قضایی بسیج کرده است». به گفتهی او، رسانههای «معاند» از گزارش خانم طاهری استفاده و «گزارشیهایی علیه دستگاه قضایی منتشر کردند». خانم زینب طاهری در همان روز به زندان زنان در قرچک شهر ری در جنوب تهران منتقل و در انزوای کامل زندانی شد. بنا به گزارشها، خانم طاهری طی بازداشت مورد رفتار خشونت آمیز قرار گرفته و سپس به بیمارستان منتقل شده است. او همچنین در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است. او یک روز پس از آن بازداشت شد که یکی از موکلان او، درویشی به نام آقای محمد ثلاث اعدام شد.

عربستان سعودی: دو فعال دیگر حقوق زن دستگیر شدند؛ نوف عبدالعزیز و میاء الزهرانی، حبس در انزوای کامل در موج دستگیریها

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، ۲۱ ژوئن ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق القسط از حبس در انزوای کامل روزنامهنگار نوف عبدالعزیز و مدافع حقوق زنان  میاء الزهرانی و ادامهی حبس خودسرانهی مدافعان حقوق بشر خانم ایمان النفجان، خانم عزیزه الیوسف، خانم لجین هذلول الهذلول، آقای محمد الربیعه، دکتر ابراهیم المدیمیغ، آقای عبدالعزیز المشعل و آقای محمد البجادی، عضو بنیانگذار جامعهی حقوق مدنی و سیاسی در عربستان سعودی (ACPRA) مطلع شده است. خانم نوف عبدالعزیز روز ۶ ژوئن ۲۰۱۸ پس از حملهی پلیس به خانهی او در ریاض دستگیر و به محلی نامعلوم منتقل شد که از آن زمان در آنجا در انزوای کامل در بازداشت به سر میبرد. او از موج جاری دستگیریها و حمله به مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده است، از جمله دستگیری شمار زیادی از زنان از ۱۵ مه ۲۰۱۸ تاکنون در آستانهی به اجرا درآمدن فرمان سلطنتی اجازه رانندگی زنان در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸. در پی آن خانم میاء الزهرانی نامهای را که خانم نوه عبدالعزیز پیش از دستگیری خود نوشته بود، در وبلاگ خود منتشر و از دستگیری خانم عبدالعزیز انتقاد کرد. خانم میاء الزهرانی نیز روز ۹ ژوئن ۲۰۱۸ در خانه خود در خُبَر دستگیر شد. در زمان انتشار این درخواست فوری، خانم میاء الزهرانی هنوز به وکیل مدافع دسترسی نداشته و دریافت هیچ اطلاع دیگری درباره محل بازداشت او امکان پذیر نبود.

مصر: ادامه بازداشت مدافع حقوق زنان خانم امل فتحی با وجود حکم دادگاه برای آزادی او با وثیقه

مصر: رئیس موسسه مطالعات فمینیستی احضار شد

دفاع از حقوق بشر

آمریکا: قاضی به دولت ترامپ دستور برگرداندن کودکان جداشده از خانوادههایشان را داد

آمریکا: نیویورک از دولت ترامپ به خاطر جدا کردن بی رحمانه و غیر انسانی خانوادهها شکایت میکند

ایندیپندنت، ۲۰ ژوئن ـ  فرماندار نیویورک قصد خود را برای شکایت از دولت ترامپ به خاطر سیاست مهاجرتی آن که به جدا کردن ۲۰۰۰ کودک مهاجر از خانوادههایشان در هفتههای اخیر انجامیده اعلام کرد. ماریو کومو فرماندار نیویورک با غیر اخلاقی و تراژدی انسانی دانستن سیاست مهاجرتی به سه نهاد ایالتی دستور داده تا از دولت فدرال شکایت کنند. او گفت: «ما نقض حقوق قانونی کودکان و پدران و مادران آنها را به دست دولت فدرال تحمل نخواهیم کرد. نیورک شکایتی برای پایان دادن به این حمله بیرحمانه و عمدی به گروه های مهاجران ارائه خواهد کرد تا به این سیاست ظالمانه برای همیشه پایان دهد

عربستان سعودی: دولتمردان باید فوری مدافعان حقوق بشر زنان را آزاد کنند

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، ۲۷ ژوئن ـ ۹ کارشناس حقوق بشر سازمان ملل از عربستان سعودی خواستند در شرایط آغاز رسمی رفع ممنوعیت از رانندگی زنان، فوری مدافعان حقوق بشر زنان را که در سرکوبی سراسری دستگیر شده اند آزاد کنند. آنها گفتند: این عده در مغایرت با این لحظه رهایی بخش رانندگی برای زنان سعودی در سطحی گسترده در سراسر کشور دستگیر شده اند که به واقع نگران کننده و شاید شاخص بهتری در مورد نگرش دولت به حقوق زنان به شمار می رود. گرچه اتهامهای دقیق علیه این مدافعان مشخص نشده، بنا به گزارش ها بعضی از این مدافعان به ارتباط مشکوک با نهادهای خارجی فعال در تضعیف امنیت ملی سعودی ونیز تعدی به بنیاد های ملی و مذهبی کشور متهم هستند.

ایران: حبس زینب جلالیان ناعادلانه و ممانعت از دسترسی او به خدمات درمانی مصداق شکنجه است

عفو بینالملل، ۱۵ ژوئن ـ مقامات ایرانی با ممانعت از دسترسی زینب جلالیان به خدمات پزشکی او را مورد شکنجه قرار دادهاند. وضعیت سلامتی زینب جلالیان در زندان خوی واقع در استان آذربایجان غربی رو به وخامت رفته است و گفته میشود او از چندین عارضه جسمی از جمله مشکلات قلبی و عفونت شدید دهان و دندان رنج میبرد. زینب جلالیان، زندانی کرد، در حالی محکومیت به شدت ناعادلانه حبس ابد خود را در زندان خوی سپری میکند که به شدت بیمار است و از دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم مانده است.

آفریقای جنوبی: پیگرد جرائم جنسی دیگر مشمول مرور زمان نمی شود

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، ۱۵ ژوئن ـ  دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی به اتفاق آرا رایی را صادر و تأیید کرد که پیگرد کیفری در مورد جرایم جنسی مشمول مرور زمان نخواهد شد، صرف نظر از اینکه جرم چه زمانی اتفاق افتاده یا قربانی کودک یا بزرگسال باشد. فدراسیون و وکلای طرفدار حقوق بشر (LHR) از این رای تاریخی استقبال و پارلمان آفریقای جنوبی را تشویق به اصلاح قانون مربوطه میکنند.

خانواده دختر قربانی ایرانشهری: ما هم بگذریم، اهالی شهر نمی گذرند

قوانین و لوایح   

فلسطین :خلود فقیه، اولین زن قاضی دادگاه شرع در جهان اسلام

آسو، ۲۶ ژوئنیک سرِ قوانین در جهان اسلام به تونس میرسد که مهد «قوانین لیبرال» است و سرِ دیگر به عربستان سعودی که «سختگیرانهترین قرائت مذهبی» را دارد. فلسطین به عربستان نزدیکتر است. اما یک زن در فلسطین تمام قواعد بازی را بهم زد و قاضی دادگاه شرع شد.

ایران: واکنش یک وکیل به معاون قوه قضاییه: با نگاه مردسالارانه قانونگذاری نکنید

ایران وایر، ۳۰ ژوئن– «زنی که شوهرش را به زندان بفرستد دیگر از آن مرد برای آن زن، شوهر در نمیآید و زن باید صابون طلاق را به جانش بزنداین جمله را هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه درباره لایحه منع خشونت علیه زنان گفته است.

رضا خندان: به نسرین ستوده گفتهاند اتهامهایت محرمانه است

بعضی ملاحظات حقوقی پیرامون بازداشت نسرین ستوده

نسرین ستوده قرار وثیقه ۶۵۰ میلیون تومانی را نپذیرفت

حقوق مدنی سیاسی اقتصادی  

ورود زنان به ورزشگاه‌: مخالفت مراجع، وعده دولت

رادیو زمانه، ۲۸ ژوئنمعاون امور زنان رییسجمهوری اسلامی با اشاره به پخش مسابقات فوتبال در ورزشگاه آزادی با حضور زنان گفته: «همه گزارشها نشانگر وجود فضایی بسیار آرام، امن و منظم در ورزشگاه بوده و همین روند ادامه پیدا میکند. آیتالله صافیگلپایگانی اما از حضور زنان در ورزشگاه انتقاد کرده و گفته این کار افتخار نیست‌.

حمله دادستان کل کشور به جریان ورود زنان به ورزشگاه آزادی

درخواست زنان سرشناس ایران از فیفا برای رفع ممنوعیت ورود به استادیومها

سیاست

نماینده ایرانشهر در مجلس: تجاوز به دختران ایرانشهری سازمان یافته بود

رادیو زمانه، ۴ ژوئیهمحمد نعیم امینی فرد، نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت پرونده دختران ایرانشهر گفته که در حال حاضر چهار نفر شکایت کردهاند که سه نفر از آنها به پزشکی قانونی مراجعه کرده و یک نفر مراجعه نکرده است. این نماینده مجلس گفته با توجه به بافت سنتی ایرانشهر انتظار نمیرود که به تعداد شکایتها اضافه شود اما حدس زده میشود که تعداد شاکیان بیش از این باشد. او همچنین گفته که به نظر میرسد این تجاوزها سازمانیافته باشد.

قربانیان تجاوز ایرانشهر: به زور اسلحه افراد یونیفورمپوش ربوده شدیم

تجاوز گروهی در ایرانشهر؛ هشدار مقام محلی درباره احتمال حذف فیزیکی قربانیان

افغانستان: هدف دولت از تقرری زن های هراتی در پست های کلیدی چیست؟

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۳ ژوئیهتا زمان زیادی اما تنها زنی که در کابینهی حکومت وحدت ملی کار میکرد، دلبر نظری وزیر امور زنان بود و جز او کمتر زنی در سطوح رهبری و تصمیم گیری دیده میشد. در این اواخر اما حکومت، معاونیت اجتماعی ادارهی ولایت هرات و معاونیت شهرداری هرات را به زنان سپرده است و چندی قبل، کاندید وزیری حسینه صافی را برای وزارت اطلاعات و فرهنگ شاهد بودیم. شماری از فعالان حقوق زن، این تقرریها را هدفمندانه دانسته و آن را به مثابهی کمپاین برای رییسجمهوری در انتخابات سال آینده میدانند.

زنان هرات خواهان سهم بیشتری در پارلمان هستند

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۲ ژوئیهسهم مردم ولایت هرات، در مجلس نمایندگان، ۱۷ کرسی است که از این میان پنج کرسی آن به زنان اختصاص داده میشود. شماری از زنان فعال در هرات  اما اختصاص این پنج کرسی را به زنان غیرمنصفانه میدانند.

رقابت ۲۷ زن هراتی برای بدست آوردن ۵ کرسی پارلمان

رییس اداره امور زنان هرات تعیین شد

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۱ ژوئیهانیسه مشعل سروری به عنوان رییس ادارهی امور زنان ولایت هرات تعیین شد. این درحالیست که این اداره از یک سال به این سو توسط سرپرست اداره میشد.

فرهنگ و جامعه

خطرناک ترین کشورها برای زنان

ایندیپندنت ـ بر اساس پژوهش تازه ای که بنیاد تامسون رویترز مبتنی بر نظر خواهی از ۵۵۰ کارشناس مسائل زنان منتشر کرد، هند خطرناک ترین کشور جهان برای زنان از نظر خشونت جنسی و قاچاق انسان برای کار خانگی، کار اجباری، ازدواج اجباری و بردگی جنسی است. هند همچنین خطرناکترین کشور از نظر عملکرد های فرهنگی و سنتی مثل حمله های اسیدپاشی، مثله سازی اندام جنسی زنان، حمله فیزیکی و ازدواج کودکان به شمار می رود. جنایت علیه زنان در این کشور از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۶، ۸۳ درصد افزایش یافته است و در هر ساعت ۴ مورد تجاوز رخ میدهد.کارشناسانی از اروپا، آفریقا کشورهای قاره آمریکا، جنوب شرقی آسیا، جنوب آسیا و اقیانوسیه در این نظرخواهی بین ماه مارچ و ماه می شرکت کردند. کشورهای افغانستان، سوریه، سومالی، عربستان سعودی، پاکستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، یمن، نیجریه و ایالات متحده آمریکا در رتبههای دوم تا دهم قرار دارند.

افغانستان دومین کشور خطرناک برای زنان در جهان شناخته شد

در چه کشورهایی زنان بیشتر از مردان حساب بانکی دارند؟

بی بی سی، ۲۶ ژوئن تنها در شش کشور جهان، تعداد زنانی که دارای حساب بانکی هستند، بیشتر از مردان است. این کشورها عبارتند از آرژانتین، گرجستان، اندونزی، لائوس، مغولستان و فیلیپین.

زنان ایران خانه نشین و فقیر شده اند؟

بی بی سی، ۳۰ ژوئنمعاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به تازگی گزارش مفصلی از وضعیت زنان کشور به تفکیک استان منتشر کرده است. این گزارش آماری را که در سال ۲۰۱۴ توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد را تایید می کند.

این سازمان در گزارشی نوشت که وضعیت مشارکت اقتصادی زنان ایران و دستیابی آنان به موقعیت های اشتغال در سال ۲۰۱۴ به جایگاه ۱۳۹ از بین ۱۴۲ کشور سقوط کرده است در حالیکه در سال ۲۰۱۳ این جایگاه ۱۳۰ در بین ۱۳۶ کشور بود. آماری که در این گزارش وجود دارد نشان از سقوط ایران در دستیابی به توسعه اقتصادی و برابری جنسیتی زنان دارد و این شکاف هر ساله افزایش یافته است.

نخستین آموزگار زن در سپین بولدک که خانهاش را آموزشگاه ساخت

طلوع نیوز، ۲۹ ژوئنچهارسال پیش هنگامی که هیچ دختری در ولسوالی نام آشنا اما دورافتادۀ سپین بولدک ولایت کندهار، اجازۀ رفتن به مکتب را نداشت، فریده تنها آموزگار زن در این ولسوالی بود که خانهاش را برای این دختران آموزشگاه ساخت.

در سال تحصیلی جاری در ایران، بیش از ۱۵۲ هزار دانشآموز دختر ترک تحصیل کردند

روایتهای زنان از زندگیو کار

پل هایی برای زنان، ۲۶ ژوینصفحهIranian women در ایسنتاگرام راهاندازی شده است که گردانندگانش قصد دارند در چند هفته زنانی را معرفی کنند که برغم تمام مشکلاتی که با آن مواجه بوده و هستند، توانستهاند در فضاهای زندگی خودشان دستاورهای خوبی داشته باشند و زندگی خود و چند زن دیگر را تغییر دهند. روایتهای ساده این زنان که ترکمن، عرب و بلوچ هستند، میتواند تا حدودی تصاویر کلیشهای را که از زنان فرودست و ناتوان در مناطق محروم ایران داریم، تغییر دهد.

به اجبار ترک تحصیل کردم ولی حالا در دانشگاه تدریس میکنم

آمار تکاندهنده از اعتیاد زنان افغان

بی بی سی، ۲۶ ژوئنوجود بیش از هشتصد هزار زن در میان جامعه سه و نیم میلیونی معتادان افغانستان، اکنون زنگ خطر را به صدا در آورده. زنانی که بیشترشان تاوان اعتیاد مردان خانواده را میپردازند. برای درمان معتادان زن دوازده مرکز درمانی ساخته شده ولی بسیاری از زنان باید راهی طولانی طی کنند تا به این مراکز برسند.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران از افزایش ۲۰ درصدی شکایات خبر داد

رادیو فردا، ۲۶ ژوئنمدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از افزایش حدود ۲۰ درصدی شکایات در سال گذشته در مقایسه با سال ۹۵ خبر داده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما (رادیو و تلویزیون دولتی ایران) به نقل از مسعود قادی پاشا، اغلب شکایات مطرح شده در سال گذشته مربوط به جراحان و متخصصان زنان و زایمان بوده است.

جایزه ادبی «گئورگ بوشنر» به ترزیا مورا تعلق گرفت

دویچه وله، ۳ ژوئیهترزیا مورا، نویسنده آلمانیزبان زاده مجارستان، از سوی آکادمی زبان و ادبیات آلمان به عنوان برنده جایزهگئورگ بوشنردر سال ۲۰۱۸ معرفی شد. این جایزه از مهمترین جایزههای ادبی کشورهای آلمانیزبان به شمار میرود.

زایمان مادر سخت شد، نوزاد ازپستانپدر شیر خورد

تحقیر زنان روس در رسانههای کشور: ‘شکارچیان شوهر

خشم از شکار زرافه نادر در آفریقا به دست یک زن آمریکایی

آریانا سعید جایزه آزادی شورای اتلانتیک را دریافت کرد

زنان عربستان خود را آماده رانندگی میکنند

گزارش، پژوهش و کتاب

عربستان سعودی: آزادی بسیار حساب شده زنان

لوموند دیپلماتیک، ژوئن ـ عربستان سعودی که در باتلاق جنگ یمن گیر کرده و بسیار مشتاق است که ایران را متهم به تاریکاندیشی کند، قبل از هر چیز همه سخت میکوشد وضعیت زنان را در این کشور بهبود بخشد. اصلاحاتی گام به گام، شکننده که تنها پاسخگوی بخشی از انتظاری طولانی برای تغییراستآیا بانوان سعودی راضی به این تغییرات هستند؟ دانستناش آسان نیست. آزادی بیان وجود ندارد، و جامعه (٣٠ میلیون جمعیت که یک سومشان خارجیاند) بسیار از هم گسیخته است. جوانترها راضی به نظر میرسد،٧٠% مردم کمتر از ٣۵ سال سن دارند. با این حال، بسیاری از زنان میگویند خسته شدهاند از این که تنها به خاطر سعودی بودنشان مورد قضاوت قرار گیرند.

عربستان سعودی: اقتصاد چقدر از رفع ممنوعیت رانندگی زنان سود میبرد؟

برای پایان دادن به خشونت علیه زنان باید با مردسالاری و فقر مقابله کنیم

دموکراسی باز، ۲۷ ژوئن ـ خشونت علیه زنان به منظور تداوم مناسبات قدرت مردسالارانه رخ میدهد. پروژههایی که هدف جلوگیری از خشونت را از طریق توانمندسازی اقتصادی دنبال می کنند باید این را به خاطر بسپارند. پروژه زندگی شایسته در تاجیکستان بر اساس پژوهشی شکل گرفت که گستره خشونت و تبعیض علیه بسیاری از زنان جوان و متاهل تاجیک به دست شوهران و برادران شوهر در چارچوب فقر روستایی را آشکار می کرد. این برنامه ۱۸ ماهه نشان داد که وقتی خانواده ها با یکدیگر برای توجه به بی توازنی جنسیتی در خانه همکاری و راه های تازه ای برای کسب درامد پیدا می کنند تاثیر واقعی، مثبت و بلند مدتی بر درآمد خانواده، امنیت غذایی و خشونت علیه زنان رخ می دهد. طی مدت این برنامه، درصد زنانی که از خشونت همسر شکایت داشتند نصف شد. ناامنی غذایی برای زنان دو سوم کاهش یافت و نسبت زنان دارای درآمد ۴ برابر شد. افسردگی در زنان تقریباً نصف شد و در مردان بیش از نصف بهبود یافت. این برنامه ی پیچیده مبتنی بر خانواده با دو عامل اساسی منجر به خشونت علیه زنان و دختران مقابله کرد: رویهها و هنجارهای اجتماعی مردسالارانه و فقر.

آموزش مردان برای کاهش خشونت علیه زنان/گفتوگو با حسینا نیکزاد، مدیر بنیاد زنان افغان

تغییرات اقلیمی چه اثری بر سلامت زنان میگذارد؟

رادیو زمانه، ۳ ژوئیهبروس بکر و سوزان پاچکو، متخصصان مساله سلامت و تغییرات اقلیمی درباره این تاثیرات هشدار میدهند و میگویند که اثرات سوء تغییرات اقلمی بر سلامت زنان رو به گسترش است. این دو محقق در حال نگارش مقالهای علمی درباره این موضوع هستند و معتقدند تغییرات اقلیمی یک مساله زنانه است.

زنان، کارگران استثمار شده دانشگاههای ایران

رادیو زمانه، ۲۷ ژوئنپردیس عامری، پژوهشگر اجتماعی و جنسیت در ایران، در گفتوگویی با خبرگزاری ایلنا دانشجویان مقاطع بالا را به مثابه کارگرانِ علمی دانسته که در خدمت «کارفرمای استادمآب» هستند. او با اشاره به اینکه دانشجویان مرد هم از جانب اساتید هیات علمی استثمار میشوند، زنان را «کارگران علمی»‌ای خوانده که حتی با حضور در طبقه فرادست و بهرغم جایگاه عالی همچنان نادیده گرفته میشوند.

نسلهای مختلف جنبش زنان ایران نیازمند گفتگو با یکدیگرند

دویچه وله، ۴ ژوئیهجنبش زنان ایران دارای چه خصوصیاتی است و با چه چالشهایی روبروست؟ چگونه فعالان این جنبش میتوانند با هم متحد شوند؟ گفتوگوی دویچهوله با ژانت باوئر، پژوهشگر، که فعالیتهای زنان ایرانی در جهت کسب حقوقشان را دنبال میکند.

تحقیق تازه در مورد سکس و رابطهی جنسی در افغانستان

روزنامه هشت صبح، ۳۰ ژوئنانستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان از پژوهش جدیدش با حضور برخی از دانشگاهیان، اعضای جامعه‌‌ی مدنی و رسانهها رونمایی کرد. این پژوهش با نام «گذار به بزرگسالی؛ نگرشها و رفتارهای جنسی جوانان در افغانستان» ارائه شده است. این تحقیق در نتیجهی گفتوگو با ۱۳۵۰ جوان مجرد بین سنین پانزده تا ۳۴ سال در ده شهر بزرگ انجام شده است.

با متهم کردن قربانیان تجاوز آنها را وادار به سکوت نکنیم

بیدارزنی، ۳۰ ژوئندر چند روز گذشته اخباری مبنی بر «تجاوز جنسی» در شهرهای مختلف ایران در خبرگزاریهای داخلی منتشر شد. از خبر آزار و اذیت جنسی در مدرسهای پسرانه در قلب پایتخت گرفته تا خبر تجاوز به دختر ۵ساله مهاجر در خمینیشهر اصفهان و در آخر خبر تجاوز به تعدادی دختر در ایرانشهر سیستان و بلوچستان؛ اخباری که حاکی از گستردگی جغرافیایی، سنی و جنسیتی این تجاوزهاست.

فمینیسم و روشنفکری دینی؛ محبوبه عباسقلی زاده و سروش دباغ

زنان در استادیومها؛ کلی دارای استقلال یا جزئی وابسته به نهاد خانواده

تماشای محصولات پورنوگرافی، آری یا نه؟

آرمانشهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمانشهر، صفحهای ازکتابخانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص دادهاست. هدف از راهاندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش میتوانید از اسناد بینالمللی و ملی، مقالات، گزارشها، اعلامیهها و گزارشهای چندرسانهای بهرهمند شوید.

منابع این شماره: خبرگزاری بانوان افغانستان، هشدار، جامعه ی دفاع از حقوق بشر در ایران، ایندپندت، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، عفو بین الملل، طلوع نیوز، بی بی سی، رادیو زمانه، فدراسیون جامعه های بین المللی حقوق بشر، لوموند دیپلماتیک، بیدارزنی، زنان تی وی، روزنامه هشت صبح، دموکراسی باز، رادیو فردا، پل هایی برای زنان، آسو، المنیتور، ایران وایر، آسو، کانون زنان ایرانی،