در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گرد آوری کرده است.

لیلی افشار (زاده ۱۳۳۸ تهران)، نوازنده ایرانی گیتار کلاسیک و نخستین نوازنده زن در جهان که در رشته اجرای گیتار کلاسیک به درجه دکترا دست یافته است.

نقض حقوق بشر

بهدورماندن ۶۰۰ هزار کودک و نوجوان از آموزش و پرورش در هلمند

طلوع نیوز، ۱۳ ژوئیهمقامها در ریاست معارف ولایت هلمند، میگویند در حدود ۶۰۰ هزار کودک و نوجوان واجد شرایط فراگیری آموزش و پرورش، از آموزش و مکتب رفتن محروم استند. رییس معارف هلمند که در یک گردهمایی در شهر لشکرگاه سخن میزد، گفت ادامۀ جنگ و بیپروایی مقامهای پیشین حکومتی برای فراهمسازی زمینۀ آموزش باعث شدهاند تا بسیاری کودکان و نوجوانان هلمندی از رفتن به مکتبها محروم شوند. فساد، نبود امکانات کافی و نامتوازن بودن فعالیتهای توسعهیی در هلمند، از عوامل دیگر بازماندن کودکان و نوجوانان از آموزش در این ولایت دانسته میشوند. داوودشاه صفاری، رییس معارف هلمند افزود: «نزدیک به ۱۲۳ مکتب ازبهر نبود امکانات و برخی مشکلات دیگر بسته مانده اند و متأسفانه در حدود ۶۰۰ هزار دانش آموز از آموزش و پرورش محروم اند

پرونده مبهم قتل مریم فرجی

ایران وایر، ۱۶ ژوئیهپیکر سوخته ایی که به احتمال زیاد متعلق به «مریم فرجی» ، فعال مدنی است، در بیابانهای اطراف شهرستان شهریار پیدا شده است. بر اساس گزارش های اولیه، ماشین و کلیه وسایل شخصی او و حتی شال و کارت های حسابش به شکل دست نخورده در ماشینی که با فاصله از پیکرش کشف شده، باقی مانده است.

خواهر مریم فرجی، فعال مدنی مقتول: حکومت را مسوول مفقود شدن خواهرم میدانم

دادستان فردیس: نامزد سابق مریم فرجی به قتل او اعتراف کرده و جسدش به پزشکی قانونی تحویل شده است

ایران: ۲۰ سال زندان برای شاپرک شجریزاده، از دختران خیابان انقلاب

ایران: نامه نسرین ستوده به دادستان تهران: حکم ۲۰ سال حبس برای شاپرک شجریزاده برای ایجاد رعب و وحشت است

عربستان سعودی: دستگیری خانم هتون الفاسی در ادامه سرکوب مدافعان حقوق بشر

ایران: اعترافات تلویزیونی زنان رقصنده ایرانی؛برای دل خودم میرقصم

بی بی سی، ۸ ژوئیهبا پخشاعترافات تلویزیونیزنان رقصنده در ایران شماری در حمایت از آنان فیلم رقص خود را در شبکههای اجتماعی منتشر کردهاند. یکی از زنانی که با لباس سرمهای پشت به دوربین میرقصد نوشتهمیرقصم تا ببینند و بدانند با گرفتن نوجوانها و مائدهها نمیتوانند شادی و امید را از ما بگیرند.”

ایران: پاسخ صداوسیما به انتقادها درباره اعترافگیری از دختران رقصنده: به وظیفه خود عمل کردیم

احظار ۱۰ زن فعال در تلگرام به مجتمع قضایی اصفهان

تظاهرات گروههای هندو و ضد مسلمان در سریلانکا در مخالفت با پوشیدن عبا از سوی معلمان مسلمان

دفاع از حقوق بشر

تهاجم جمهوری اسلامی به زنان آزادیخواه گسترش یافته است؛ با تمام قوا از آنها دفاع کنیم!

جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، ۹ ژوئیه ـ بازداشت مائده هژبری رقصنده جوان؛ محکومیت شاپرک شجریزاده به ۲ سال زندان و ۱۸ سال حبس تعلیقی بهخاطر برداشتن روسری: در پی بازداشت مائده هژبری، دختر جوان ایرانی که رقص های خود را در اینستاگرام منتشر میکرد در روزهای اخیر پلیس ویدئوهایی از «اعترافات» اجباری خانم هژبری با حجاب کامل در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی پخش کرده است. «مائده هژبری» متولد ۱۳۸۰ در تهران، ورزشکار رشته پارکور و ژیمناستیک است. رقص او با آهنگ های خوانندگان مشهور همچون «بیانسه» در اینستاگرام از چند سال پیش مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. از سوی دیگر، شاپرک شجریزاده، یکی از زنان مشهور به دختران خیابان انقلاب، در گفتاری در اینستاگرام‌‌لایو خبر داد که به ۲ سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی محکوم شده است. وکیل او، نسرین ستوده را از ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) بهظاهر با شکایتمهدی پِیتام، بازپرس پرونده شاپرک شجریزاده، به زندان انداختهاند. خبرهای مرتبط: نسرین ستوده در نامه ای به دادستان تهران اعلام کرد: حکم ۲۰ سال حبس برای شاپرک شجریزاده برای ایجاد رعب و وحشت است. انجمن حمایت از حقوق کودکان در اطلاعیه ای گفت: پخش اعترافات مائده هژبری نماد بارز خشونت علیه کودکان است؛ دیدهبان حقوق بشر نیز بیانیه ای با عنوان «ایران: دستگیری زنان برای رقصیدن» منتشر کرد. مجلس شکایتها علیه صداوسیما به دلیل پخش «اعترافات» جوانان رقصنده را بررسی میکند؛ اعتراف کن و آزاد شو؛ وزیر ارتباطات: پخش اعترافات مائده هژبری واکنشی به شفافیت در بازار ارز بود ؛ دستگیری و اعتراف تلویزیونی از چهار چهره اینستاگرامی

در آستانۀ پازدهمین سالگرد کشته شدن زهرا کاظمی، سازمان گزارشگران بدون مرز خواستار مجازات مسئولان قتل وی شد

خبرگزاری بین المللی فرانسه، ۱۰ ژوئیهبه مناسبت پانزدهمین سالگرد کشته شدن زهرا کاظمی، عکاس خبرنگار ایرانیکانادائی، که در پی شکنجه اعمال شده از سوی مسئولان قضایی در زندان اوین رخ داد، گزارشگران بدون مرز (RSF)، با انتشار بیانیهای، بخشودگی از مجازات برای آمران و عاملان قتل وی را مجکوم کرد.

۱۵ سال پس از کشتن زهرا کاظمی، شکنجهگرانش همچنان بخشوده از مجازات هستند

گزارشگران بدون مرز، ۱۰ ژوئیه ـ به مناسبت پانزدهمین سالگرد کشته شدن زهرا کاطمی در پی شکنجه اعمال شده از سوی مسئولان قضایی در زندان اوین، گزارشگران بدون مرز بخشودگی از مجازات برای آمران و عاملان قتل وی را مجکوم میکند. از میان آنها سعید مرتضوی دادستان سابق تهران که مسوول جنایات بسیاری علیه روزنامهنگاران و شهروندخبرنگاران است. زهرا کاظمی  خبرنگار ایرانیتبار کانادایی ۵۴ ساله، در دوم تیر ماه ١٣٨٢ در حین عکسبرداری از تجمع خانوادههای زندانیان در مقابل زندان اوین بازداشت شد. در هنگام و مدت بازداشت مورد ضرب و جرح قرار گرفت و بر اثر ضربات وارده دچار خونریزی مغزی و در بیست تیر ماه در بیمارستان نظامی بقیه الله اعظم جان سپرد . پس از تلاش اولیه در پنهان کردن علت واقعی مرگ این وی، مقامات رسمی ایران در ٢۵ تیر ١٣٨٢اعلام کردند که زهرا کاظمی در اثر ضربهی مغزی در گذشته است. پیکر زهرا کاظمی با شتاب بسیار چهارشنبه اول مرداد ماه ١٣٨٢ بر خلاف خواست پسرش استفان هاشمی که در کانادا اقامت دائم دارد، در زادگاهش شیراز به خاک سپرده شد. استفان هاشمی همواره اعلام کرده است: «جمهوری اسلامی مسئول شکنجه و مرگ مادر من است و کاملا روشن است که دولت ایران تاکنون هدفش سرپوش گذاشتن بر این قتل بوده استگزارشگران بدون مرز در اطلاعیه دیگری با عنوان جمهوری اسلامی به سرکوب خبرنگاران و شهروندخبرنگاران ادامه میدهد خشونت و بازداشت خودسرانهی شهروند ـ خبرنگاران را به هنگام تظاهرات در تهران و همچنین بازداشت دوباره هنگامه شهیدی و ادامه بازداشت محمد حسین حیدری را محکوم کرد.

اعتراض انجمن حمایت از حقوق کودکان به پخشاعترافاتمائده هژبری

یورو نیوز، ۱۰ ژوئیهانجمن حمایت از حقوق کودکان با صدور بیانیهای به پخشاعترافاتمائده هژبری از صدا و سیما اعتراض کرده و آن رانماد مشخص و بارز خشونت علیه کودکاننامیده است.

آمریکا: فریاد اعتراض ضد محدودیت ترامپ بر کمک مالی به بازماندگان قاچاق جنسی

گاردین، ۶ ژوئیه ـ  وکلای دادگستری و سیاستمداران خواهان بازنگری در تصمیم به کاهش خدمات حمایتی حقوقی شده اند. به گفته آنها، این کاهش امکان اصلاح در پیشینه های کیفری از آنها دریغ خواهد کرد. در اوایل امسال، اِیمی یکی از بازماندگان قاچاق جنسی که ۱۵ سال زیر کنترل پااندازهای خشن بود، وارد دادگاه ای کوچک در سینسیناتی در اوهایو شد و ساعتی بعد در حالی که تنها دو مورد از ۱۰۵ اتهام کیفری او حذف شده بود، از آنجا خارج شد. بر اساس قانون اوهایو و قانون های مشابه در تمام ایالت ها، او حق دارد درخواست کند که اتهام های کیفری در زمانی که قربانی قاچاق انسان بوده از پروندهاش حذف شود. اما مبلغان ضد قاچاق انسان در سراسر آمریکا هشدار میدهند که تصمیمی ناگهانی در دولت ترامپ برای کاهش کمک مالی حقوقی به بازماندگانی مثل اِیمی که به فوریت به اجرا درآمده، باعث خواهد شد که بسیاری از این قربانیان برای حذف اتهام های کیفری از پرونده شان در دادگاه ها با مشکل بزرگی روبرو شوند. بسیاری از قربانیان در زمانی که در کنترل قاچاقچیان انسان هستند وادار به ارتکاب اقدامات تبهکارانه میشوند. بر اساس یافتههای پیمایشی در سال ۲۰۱۶ که شبکه ملی بازماندگان انجام داد، ۹۱ درصد از پاسخدهندگان زمانی دستگیر شده بودند که مورد استثمار قرار داشتند و بیش از ۴۰ درصد آنها ۹ بار یا حتی بیشتر دستگیر شده بودند.

بازتاب صدور حکم زندان و شلاق برای رویا صغیری و پنج دانشجوی دیگر

نسل من برای حقوق اولیه جنگیده، با عربده کوتاه نمیآید

قوانین و لوایح 

ایران: طرح تساوی دیه زن و مرد در مجلس کلید خورد

خبرگزاری ایرنا، ۱۰ ژوئیهرییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از آماده شدن طرحی برای تساوی دیه زن و مرد خبرداد و گفت: به زودی امضاهای این طرح جمع آوری و به هیات رییسه تقدیم می شود.

ایران: لایحه تامین امنیت زنان نزد رهبر چه میکند؟

افغانستان: کمیسیون امور زنان مجلس: قانون منع آزار و اذیت زنان و اطفال جنبهی مجازاتی شدید دارد

روزنامه هشت صبح، ۹ ژوئیهاعضای کمیسیون امور زنان و حقوق بشر مجلس نمایندگان که ارایه کنندگان طرح قانون منع آزار و اذیت زنان و اطفال اند، میگویند که این قانون دارای جنبههای مجازاتی شدید برای مجرمان پروندههای آزار و اذیت زنان و اطفال است. فوزیه کوفی، رییس کمیسیون امور زنان و حقوق بشر مجلس نمایندگان که روز یک شنبه (۱۷ سرطان) در «نشست استماعیهی تدوین استراتژی قانون منع آزار و اذیت زنان و اطفال» سخن میگفت، یادآور شد که این قانون مجازات شدیدی برای کسانی که سبب آزار و اذیت زنان میشوند، در نظر گرفته است.

افغانستان آزمایش طبی بکارت را ممنوع کرد

صدای امریکا، ۱۱ ژوئیهبر اساس یک مقررهء جدید، داکتران نمی توانند در تاسیسات دولتی آزمایشات تثبیت بکارت را انجام دهند. سازمان دیده بان حقوق بشر گزارش داده است که دولت افغانستان طی یک مقررهء جدید، آزمایش بکارت زنان در تاسیسات صحی دولتی را ممنوع کرده است. این مقرره در ماه جولای سال روان از سوی وزارت صحت به اجرا گذاشته شده است. آزمایش بکارت، در بعضی موارد، بخش از تحقیقات جنایی در افغانستان پنداشته می شد و طی آن زنان و دختران مجبور به تثبیت بکارت می شدند. نتایج این آزمایشات، حتی در چگونگی احکام قضایی دوسیه های جنایی، مرتبط دانسته می شد.

استقبال زنان از منع آزمایش بکارت

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۱۵ ژوئیه بر اساس گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر، دولت افغانستان طی یک مقرره جدید، آزمایش بکارت زنان را در تاسیسات صحی دولتی ممنوع اعلام کرده است. مسوولان حقوق بشر در ولایت هرات از این اقدام دولت استقبال کرده و آزمایش بکارت را غیر انسانی و هتک حرمت به زنان میخوانند.

حق نشستن، تغییر قانونی که به زنان کارگر اجازه استراحت کردن میدهد

بیدارزنی، ۱۷ ژوئیهدر هند زنانی که در فروشگاهها کار میکنندعمدتاً مجاز به نشستن، تکیه زدن به دیوار و استفاده از آسانسور نیستند. زنان شاغل در مغازهها اغلب دستمزد پایینی دارند، از درد و تورم پا رنج میبرند. آنها مجبورند در طول شیفتهای کاری طولانی۱۲۱۴ ساعته بایستند و حق نشستن ندارند. یکی از فروشندگان مغازهای که در طبقه منفی چهار یک ساختمان واقع است ، میگوید:‌ ما حق استفاده از آسانسور نداریم. اغلب مشتریها پول بیشتری به صاحب مغازه میدهند تا خریدهایشان به طبقه همکف آورده شود و ما مجبوریم در طول روز مدام پلهها را بالا پایین برویم. دولت اعلام کرده است که قوانین کاری خود را اصلاح میکند و بر اساس مادهای، کارفرمایان را ملزم میکند تا به زنان شاغل در مغازهها حق نشستن بدهند. این تغییر قانون نتیجه مبارزات اتحادیه زنان کارگرirippu samara است.

ایران: تشکیلستاد مردمی عفاف و حجاببرای مقابله باحیازدایی

حقوق مدنی سیاسی اقتصادی

زنان پژوهشگری که سقف شیشهای دنیای کسب و کار را میشکنند

اسپانیا: دولت جدید سوسیالیست به زنان مجرد و لزبینها خدمات درمانی بارداری رایگان ارائه میدهد

سیاست

حمایت زنان از فیصله علما مبنی بر حرام دانستن جنگ در افغانستان

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۱۷ ژوئیه  بیش از ۱۰۰ عالم دین، در کنفرانس بین المللی علمای مسلمان در بارۀ صلح و ثبات در جهان که از سوی سازمانهمکاریهای اسلامی، در شهر مکه کشور عربستان دایر شد؛ در اعلامیهای جنگ و انتحار را در افغانستان حرام اعلان کردند. بیشتری از زنان، در ولایت هرات حمایت شان را از فیصله علما اعلام نموده آن را اقدام نیک و مثبت در راستا تامین صلح و امنیت در افغانستان میدانند. باورها بر این است که پس از صدور این اعلامیه، در اوضاع امنیتی افغانستان تغییراتی به وجود خواهد آمد.

هیچ زنی در ۱۳۵ ولسوالی افغانستان برای انتخابات شوراهای ولسوالی نامزد نشده

بی بی سی، ۷ ژوئیهمقامهای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان میگویند در ۱۳۵ ولسوالی/شهرستان این کشور هیچ زنی برای انتخابات شوراهای ولسوالی نامزد نشده است. حفیظ الله هاشمی، عضو و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به بیبیسی گفت تاکنون برای انتخابات شوراهای ولسوالی افغانستان ۳۷۳۱ نفر نامزد شدهاند که ۲۷۱ نفرشان زنان هستند. حضور کمرنگ زنان در انتخابات شوراهای ولسوالی، مقامها را نگران ساخته است. به اساس قانون باید ۲۵ درصد اعضای شوراهای ولسوالی زنان باشند.

چگونه دولت ترامپ از اعتراضهای جنبش فمنیستی ایران سوءاستفاده میکند

پل هایی برای زنان، ۱۳ ژوئیهدسامبر گذشته تصویر زن جوانی به اسم ویدا موحد در اینستاگرام منتشر شد که روی جعبه تقسیم برق در پیادهروی خیابان انقلاب، یکی از شلوغترین خیابانهای تهران، ایستاده بود. موهای سیاهش اطرف گردنش ریخته بود و روسری سفیدش را بر چوب کرده و در مقابل خود تکان میداد، و تا یک ساعت بعد که به دلیل نداشتن حجاب دستگیر شد همچنان ساکت ایستاده بود. ماه بعد، یک دانشجوی سیودو ساله کارشناسی ارشد به نام نرگس حسینی همان کار را روی یکی دیگر از جعبههای تقسیم برق در همان خیابان انجام داد. حسینی بعدا به خبرنگاران گفت که تحت تاثیر کار موحد قرار گرفته بود و میخواست با این کار روحیه اعتراض را زنده نگه دارد.

رفعت مسعود، سفیر جدید پاکستان در ایران تعیین شد

پارس تودی، ۱۸ ژوئن– «رفعت مسعود» در حال حاضر سفیر پاکستان در نروژ است و نخستین سفیر زن پاکستان در ایران خواهد بود. سفیر جدید پاکستان که به زبان فارسی مسلط است، مدرک دانشگاهی خود را از دانشگاه شفیلد از انگلیس دریافت کرده است. «رفعت مسعود» پیش از این در کشورهای انگلیس، آلمان، ترکیه و فرانسه به عنوان دیپلمات فعالیت کرده است.

نوازشریف و دخترش به زندان منتقل شدند

طلوع نیوز، ۱۴ ژوئیهنوازشریف، نخست وزیر پیشین پاکستان و دخترش مریم شریف برای سپری کردن دوران حبس شان به زندان انتقال یافتهاند. نواز شریف به زندان «ادیاله» در اسلام آباد انتقال یافته است و گفته میشود که دخترش دورۀ زندانش را در یک ویلای مربوط به نیروهای امنیتی سپری خواهد کرد. نوازشریف و دخترش، جمعه شب (۲۲سرطان) هنگام ورود به پاکستان در میدان هوایی لاهور بازداشت شدند.

عربستان سعودی: زنان می توانند رانندگی کنند، اما مانع اصلی چیز دیگری است

نیویورک  تایمز، ۲۲ ژوئن ـ  به ادعای حاکم سعودی، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پسر او ولیعهد محمد بن سلمان و بسیاری از حامیان آنها، این کشور پادشاهی در آستانه جهشی فمینیستی به جلو قرار دارد. این تغییر بازتاب حرکت هایی در جامعه است که زنان را به اوج موفقیت های دانشگاهی و حرفه ای رسانده است. قانون تازه که به زنان اجازه رانندگی می دهد، یکی از مسائلی را که منتقدان و متحدان عربستان مدتهاست این کشور را به خاطر پیروی از روش سرکوبگرانه گروههایی مثل طالبان و داعش مورد تمسخر قرار داده اند، برطرف می کند. برنامه عربستان بزرگترین تولید کننده اوپک، دوری از وابستگی به نفت است که ایجاب می کند زنان در اقتصاد کارگر و مصرف کننده باشند. اما با تمام خوشحالی ده ها هزار زن سعودی از حق رانندگی، خط قرمزی آنها را از برابری دور نگه میدارد: نظام سرکوبگر قیمومیت. این نظام که مخلوطی از قانون و سنت است زنان را در سراسر عمر وابسته به بستگان مرد خود ـ  پدر، شوهر، برادر، عمو یا دایی و پسر ـ  نگه می دارد. قیمومیت تضمین می کند که تعادل جنسیتی قدرت در خانه، کار و شاید حتی در خیابان ها به نفع مردان باشد و به آنها امکان می دهد به زنان اجازه کار، مسافرت یا حتی دریافت مراقبت پزشکی بدهند یا ندهند. در میان زنانی که رانندگی در خیابان ها را جشن گرفتند، پیشگامانی که تابوهای اجتماعی و قانونی را چندین دهه پیش با اعتراض به ممنوعیت رانندگی شکستند غایب بودند. ماه گذشته، دولتمردان سعودی گروهی از فمینیست های مشهور و در میان آنها بعضی از پیشگامان اعتراض سال ۱۹۹۰ را دستگیر کردند. گویا این هشداری به آنها بود تا اعتبار خاتمه ممنوعیت رانندگی رابه نفع خود تلقی نکنند.

آمریکا: تلاش برای ممانعت از تصویب قطعنامه تغذیه کودک با شیرمادر

دویچه وله، ۹ ژوئیه ـ به گزارشنیویورک تایمزدولت آمریکا چند کشور شرکتکننده در مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت در ژنو را تحت فشار قرار داده است تا از تصویب قطعنامهای برای تشویق تغذیه نوزادان با شیر مادر جلوگیری به عمل آورد. دولت اکوادور که مطرحکننده این قطعنامه بود از سوی آمریکا مورد تهدید قرار گرفت که در صورت  پس نگرفتن آن با مجازاتهای اقتصادی آمریکا و قطع کمکهای مالی مواجه خواهد شد. آمریکا همچنین تهدید کرده بود که اگر این قطعنامه مورد تصویب قرار گیرد کمکهای مالی خود را به سازمان جهانی بهداشت قطع خواهد کرد. منتقدان گمان میکنند که مخالفت هیئت آمریکایی با تغذیه نوزاد با شیر طبیعی مادر به دلیل توافق قبلی آنها با تولیدکنندگان شیر خشک باشد.

زنان بیوه، میراث ماندگار جنگ در افغانستان

فرهنگ و جامعه

آیا حاضرید برای نجات زمین از بچهدار شدن صرفنظر کنید؟

رادیو زمانه، ۱۰ ژوئیههزینههای محیطی حتی یکبار بچهدار شدن بسیار زیاد است: ۵۸.۶ تن کربن برای هر سال. آیا بدون فرزند بودن، میتواند پاسخی به بحران آب و هوا باشد؟

ایران: زنان در عرضه و مصرف مواد مخدر مواد و پیامدهای آن

پل هایی برای زنان، ۴ ژوئیهاهمیت فزاینده وضعیت مصرف مواد مخدر، درمان اعتیاد و نقشهای زنان در جریان قاچاق مواد مخدر/ محرک و بروز پیچیدگیهای بیسابقه در متن سیاستگذاریهای مواد باعث شد تا دفتر مقابله با جرم و مواد سازمان ملل همگام با یکی از اهداف توسعه پایدار مبنی بر برابری جنسیتی که از زمینههای ضروری پایان دادن به خشونتهای شکلگرفته بواسطه نابرابری جنسیتی است، گزارش اصلی سالیانه خود را در ماه ژوئن به همراه کتابچه ویژهای با عنوان «زنان و مواد» با رویکرد جنسیتی، منتشر کند.

ایران: آمارهای تکاندهنده از اعتیاد زنان:‌ تنها ۳.۸ درصد زنان معتاد برای درمان مراجعه میکنند

ایران: تصمیمگیری درباره حجاب توریستها را بر عهده خودشان بگذاریم

ایران: قربانی تجاوز در ایرانشهر: خانوادهام مرا تهدید به مرگ کردند

ایران: آزیتا صاحب جمع: داشتیم باله انقلاب را تمرین میکردیم، گفتند رقص ممنوع است

ایران: لغو ممنوعیت فروشمانتو جلو بازرا چگونه پیگیری کنیم؟

ایران: کنسرت لیلی افشار در فرهنگسرای نیاوران

ایران: توران خانم و ستیز با میانمایگی

ایران: همبستگی تهران و کابل در نمایشگاهبازخوانی دو پایتخت

ایران: همایش دختران انقلاب برای مقابله با دختران خیابان انقلاب

ایران: مرضیه ابراهیمی، قربانی اسیدپاشی، چهرهای حذف ناشدنی

چرا به رنجی که مادران میکشند، توجه نمیکنیم؟

چرا خودکشی در میان زنان افغانستان متداول است؟

راز محبوبیت فریدا کالو در دنیای امروز

آسو، ۱۷ ژوئیهبه نظر میرسد که اکنون فریدا کالو، هنرمند محبوب مکزیکی، همهجا هست: از نمایشگاهی که اخیراً در موزهی ویکتوریا و آلبرت در لندن بر پا شده تا دیوارهای شهرهای مختلف و انبوه صفحات پربیننده در اینستاگرام و کلمات قصار احساساتی در توئیتر. چرا چهرههای او چنین رواج پیدا کرده است؟ و شما کدام چهرهی این هنرمند را میپسندید؟

گزارش، پژوهش و کتاب

چرا مبارزه زنان برای آزادیفراگیر نمیشود؟

دویچه وله، ۱۰ ژوئیهچهاردهه تلاش جمهوری اسلامی برای ارائه الگوی مورد تأیید خود به زنان موفق نبوده است. مقاومت زنان در برابر ارزش‌‌های حکومتی هم هرگز حرکتی فراگیر نشده است. محبوبهعباسقلیزاده میگوید سرکوب زنان برای حکومت هزینه ندارد.

مصاحبه با ایلگی قهرمان، فمینیست از کشور ترکیه: سازماندهی و زیست جمعی در کنار زنان

نقد اقتصاد سیاسی، ۱۴ ژوئیه  چه نوع گروههای سیاسی زنان در ترکیه مشغول به فعالیت حول مسائل زنان هستند؟ توان اجتماعی و هژمونیک جنبش فمینیستی چپ در ترکیهامروز چگونه است؟ فمینیستهای چپ این کشور چگونه فعالیت سیاسی میکنند؟ جنبش فمینیستی چگونه توانسته است در ترکیه اجتماعی بشود؟ این پرسش ها و سایر مسائل جنبش زنان در گفتگو با ایلگی قهرمان عضو جمعیت فمینیست­های سوسیالیست ترکیه طرح شده اند.

فمینیسم امپریالیستی

مجله هفته، ۵ ژوئیهدر ماه مارس ۲۰۱۴، در روز جهانی زن، کارزاری جهانی برای مبارزه با نابرابری جنسیتی و خشونت علیه زنان به راه افتاد. اگر به آنچه که زنان طی سال­های اخیر تجربه کردهاند نظری بیافکنیم قطعاً اهمیت چنین کارزارهایی را بیشتر درک میکنیم. به عنوان مثال، در ارتش ایالات متحده، تجاوز و آزار جنسی یک مسئله اساسی است و تنها در سال ۲۰۱۲، حدود ۲۶۰۰۰ تجاوز و آزار جنسی در آن گزارش شده است با توجه به این که از هر هفت قربانی تنها یک نفر موارد آزار جنسی را گزارش میدهد.

سیمون وی، بازماندهی هولوکاست و مبارز حقوق زنان

آسو، ۱۳ ژوئیهسیمون وی در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ در  ۸۹ سالگی درگذشت. وی از بازماندگان آشویتس بود که سه برههی سرنوشتساز تاریخ قرن بیستم را به چشم دید: هولوکاست، جنبش آزادی زنان، و تشکیل اتحادیهی اروپا. در طول زندگی، و گاهی برخلاف میل باطنیاش، با اوضاع زمانه همراه شد: عذابهای زمانهای که نومیدیهای بزرگی به جای گذاشت، اما در ادامه امیدهای زیبایی هم پدید آورد. سیمون وی از معدود یهودیان فرانسه بود که از اردوگاههای مرگ نازیها در آشویتس جان سالم به در برد. او قهرمان پیروزی زنان در تصویب قانون حق سقط جنین، و یکی از شخصیتهای تأثیرگذار در شکلگیری اروپای امروز بود.

آرژانتین: انقلابی دخترانه

دویچه وله، ۱۰ ژوئیه ـ ۴۰ سال پیش مادران آرژانتینی با روسری سفید علیه دیکتاتور وقت تظاهرات میکردند. امروز نوههای آن نسل با دستمال سبز به جنگ مردسالاری، زنآزاری و آزار جنسیتی میروندو البته به جنگ ممنوعیت سقط جنین. جنبشی با حضور دختران جوان با شالهای سبز در خیابانهای آرژانتین با جرمانگاری سقط جنین مخالفت میکند و به دنبال قانونیکردن آن است.

معرفی کتاب جنسیت و رقص در ایران معاصر: زیست‌‌سیاست روی صحنه

معرکهی رقص در ایران معاصر

آسو، ۱۳ ژوئیهتاریخ رقص در ایران معرکهیانواع نزاعهاست: بر سر این که چه کسی میتواند برقصد، کجا میتواند برقصد، چطور میتواند برقصد و چه باید (و نباید) از رقصش تداعی شود؟ کتاب آیدا مفتاحی حکایت تاریخ این نزاعها و تحولات سیاسی و اجتماعی رقص، به خصوص رقص زنان روی صحنه، در ایران مدرن است. کتابی به غایت جذاب و پر از نکتهها و اشارات نغز تاریخی.

مشکل مردان فمینیست

الجزیره، ۱۴ ژوئیهاین روزها، هرکس به اسانی می تواند خود را فمینیست بنامد. همین که شما برای برابری مبارزه کنید، فمینیست هستید. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، نمونه کاملی است از مشکلی که با مردانی که خود را فمینیست می نامند، وجود دارد.

آیا هشتگ ها به تغییر وضعیت زنان کمک می کنند؟

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۱۶ ژوئیهدر یک_ دو سال پسین، هشتگهای از جمله «#ناممکجاست»، «#آفتاب پشت پرده»، «#نه به آزار و اذیت زنان» در ولایتهای مختلف افغانستان، به هدف تغییر ذهنیت مردان نسبت به زنان و تغییر وضعیت زنان راهاندازی شده است. اما پرسشی که مطرح میشود این است، که آیا هشتگهای که در این چند سال اخیر به منظور تغییر وضعیت زنان راهاندازی شده تاثیراتی داشته و توانسته تغییراتی در ذهنیت مردم و وضعیت زنان افغانستانی ایجاد کند؟  در ارتباط به پاسخ این پرسش، بیشتری از زنان به این باوراند که این هشتگها در تغییر وضعیت زنان موثر بوده و در تغییر اذهان عمومی نسبت به زنان نقش ارزندهای داشته است.

مادری و پایان جنگ داخلی زنان

دموکراسی باز، ۸ ژوئیه ـ  کتاب مادری به قلم شیلا هِتی در ماه مه منتشر شد. این کتاب داستانی بر اساس زندگی و نوعی از خاطرات تخیلی است که به نویسنده اجازه میدهد تا بپرسد: آیا باید مادر بشوم؟ پاسخ منفی است. گرچه کتاب از واژه آزادی استفاده نمیکند، بارها به این ایده بازمی گردد. راوی نگارش این کتاب را قایقی می نامد که او را به سوی دیگر چهل سالگی میبرد. همچون کتاب مهم هتی به نام یک شخص چگونه باید باشد؟ بخش مهمی از مادری بازگویی گفتگوهایی با دوستان و خانوادهاست که در آنها راوی از همگان درباره جهت گیری در زندگی میپرسد.

سکس و سکولاریسم؛ مقدمه کتاب

ماندارن ها: سیمون دوبووار در سایهی دیگریها

بهیاد غسان کنفانی، داستاننویس و مبارز فلسطینی

آرمانشهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمانشهر، صفحهای ازکتابخانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص دادهاست. هدف از راهاندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش میتوانید از اسناد بینالمللی و ملی، مقالات، گزارشها، اعلامیهها و گزارشهای چندرسانهای بهرهمند شوید.

منابع این شماره: طلوع نیوز، ایران وایر، سازمان حقوق بشر ایران، رادیو زمانه، دویچه وله، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، بی بی سی، الجزیره، جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، خبرگزاری بین المللی فرانسه، یورو نیوز، گاردین، گزارشگران بدون مرز، خبرگزاری ایرنا، روزنامه هشت صبح، صدای امریکا، خبرگزاری بانوان افغانستان، پل هایی برای زنان، نیویورک  تایمز، پارس تودی، خبرگزاری بانوان افغانستان، کانون زنان ایرانی، آسو، نقد اقتصاد سیاسی، مجله هفته، دموکراسی باز، بیدارزنی.