در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گرد آوری کرده است.

آواره گان روهینگایی ساکن در کمپ کوتاپالونگ/ منبع عکس  الجزیره

نقض حقوق بشر  

عربستان سعودی: سرکوب بی امان؛ دستگیری ۲ زن فعال حقوق بشر دیگر

عفو بین الملل، ۱ اوت- دستگیری سمر بداوی و نسیمه الساده، دو زن سرشناس فعال حقوق بشر دیگر در عربستان سعودی گواه دیگری برسرکوبی است که نشانی از پایان آن به چشم نمی خورد. این دو زن در آغاز هفته دستگیر شده اند. آنها بارها مورد آزار قرار گرفته بودند و به خاطر فعالیت حقوق بشری خود از مسافرت ممنوع هستند.

اتحادیه اروپا از عربستان خواست در مورد کنشگران بازداشتی اطلاعات ارائه کند

ایران ضرب و شتم شدید چهار زن افغانستانی در اصفهان

ایران وایر، ۱۴ اوت- « تو رو هم زدن، تو رو هم زدن». این کلمات لابلای شیون‌های دختر نوجوانی شنیده می‌شود که خطاب به چند زن دیگر که بی حال نقش بر زمین افتاده‌اند، می‌گوید، چهار زن هستند، خاله‌های دختر نوجوان افغانستانی.

سازمان ملل: صدها زن باردار یمنی با خطر مرگ مواجهند

ایران نامه نسرین ستوده از زندان اوین به مناسبت آغاز دور جدید اعتراض‌های مردم در شهرهای مختلف

ایران نسرین ستوده به “جاسوسی” هم متهم شد

ایران تمدید قرار بازداشت نسرین ستوده

ایران نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در بیمارستان بستری شد

اسرائیل دارین طاطور، شاعر زن فلسطینی را به خاطر تحریک به تروریسم در فضای مجازی به زندان محکوم کرد

کودکان

افغانستان حمله بر دانش‌آموزان: ۴۸ کشته و ۶۷ زخمی

روزنامه هشت صبح، ۱۵ اوت- انفجاری در یکی از صنف‌های درسی یک مرکز آموزشی خصوصی در دشت برچی کابل آرامش کابل را برهم زد. وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت عامه به ۸صبح گفت که این انفجار جان ۴۸ دانش‌آموز را گرفته و ۶۷ تن دیگر را زخمی کرده است. شمار زیادی از دانش‌آموزان دختر در میان کشته و زخمی‌شدگان هستند.

رقص شمشیر عربی بر روی اجساد کودکان یمنی

اخبار روز، ۱۴ اوت- حمله هواپیماهای ائتلاف به رهبری عربستان به بازار “دهیان” در شمال استان “صعده” در روز پنج شنبه ۹ ماه اوت به گزارش منابع سازمان ملل متحد و خبرگزاری های بین المللی موجب شد بین ۲۹ تا ۴۰ کودک زیر ۱۵ سال کشته و حدود ۵۰ تن هم به شدت مجروح شوند. این در حالی بود که سخنگوی ائتلاف جنگی عربی تا یک روز بعد از حمله هم چنان اصرار می کرد که ما فقط سکوی پرتاپ موشک های بالستیک یمن را نابود کرده ایم….

کودکان مهاجر برای گذر از ایتالیا به فرانسه مورد استثمار جنسی قرار میگیرند

گاردین،۲۹ ژوئیه-   بر اساس گزارش انجمن خیریه «کودکان را نجات دهید» کودکان برای اینکه بتوانند امکان مالی گذار از مرز ایتالیا وفرانسه را فراهم کنند مورد سوءاستفاده قرار می گیرند.کودکانی که اغلب از اهالی آفریقای جنوب صحرا هستند اگر نتوانند ۵۰ تا۱۵۰ دلار به رانندگان برای گذار از مرز را بپردازند وادار به انجام فعالیت های جنسی می شوند. به این کودکان در ازای اعمال جنسی غذا یا سرپناه عرضه می شود. این انجمن خیریه می گوید مدارک زیادی در این زمینه به ویژه از آغاز سال جاری در اختیار دارد. بنا به این گزارش، دخترها در خطر جدی سواستفاده و استثمار قرار دارند و در بسیاری از موارد در وضعیت به شدت نحقیرکننده ای قرار می گیرند.

یونان کودکان بیمار از درمان بازمانده اند

دیده‌بان حقوق بشر ، ۱ اوت ـ محدود کردن پناهجویان به جزایر مانع از درمان پزشکی ایشان می شود. ایجاد تاخیر و مانع تراشی اداری دولت‌مردان یونان باعث شده که برخی از کودکان پناهجو در جزایر دریای اژه بدون دسترسی به مراقبت‌های پزشکی باقی بمانند. یونان سیاست مورد حمایت اتحادیه‌ی اروپا را اجرا می کند و پناهجویان را در جزایر نگه می دارد تا زمانی که ادعای پناهندگی آنها مورد رسیدگی قرار گیرد. دولت‌مردان می توانند به افرادی که به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارند و امکان درمان ایشان در جزایر وجود ندارد اجازه دهند تا به طور موقت برای برخورداری از مراقبت‌های ویژه به سرزمین اصلی یونان بروند، اما چندین خانواده گفتند که مسئولان امور پناهندگی کمکی به ایشان نمی کنند و یا بسیار کند عمل می کنند. این موضوع باعث تاخیر رنج آور و خطرناکی در موارد نیاز فوری به مراقبت‌های بهداشتی شده است.

آمریکا کودکان مهاجر را برهنه کردند، به آنها دارو دادند و زندانی شان کردند

واشینگتن پُست، ۵ اوت – زمانی که در ماه جون شرح موارد نقض حقوق بشر از بازداشتگاهی برای کودکان مهاجر در ویرجینیا دریافت شد، گویا صحنه هایی از زندان های سیاسی زمان شوروی را توصیف می‌کردند. کودکانی حتا به سن ۱۴ سال را برهنه کرده بودند، به پای آنها زنجیر بسته بودند، آنها را به صندلی ها بسته بودند، پاکت به سر آنها کشیده بودند، آنها را روزهای پی در پی یا حتی طولانی تر به سلول انفرادی انداخته بودند و در بعضی موارد آنها را کتک زده و کبود کرده بودند. این مرکز نوجوانان نمی توانست در آمریکا باشد. یا اگر بود، حتما استثنایی در جایی به شمار می‌رفت که نمونه رفتار دولت و اداره اسکان دهی پناهجویان در وزارت بهداشت و خدمات انسانی با کودکان نبود. اما موارد تعدی که در این زندان در ویرجینیا مطرح شده بدتر از مواردی نیست که در موسسه ای دیگر زیر نظر اداره اسکان دهی پناهجویان در تگزاس در مورد کودکان کم سن و سال تر رخ داده است. یک قاضی فدرال هفته گذشته به شدت از این موضوع خشمگین شد که مهاجران کم سن و سال در مرکز مسکونی در جنوب هوستن به طور منظم بدون اجازه پدر و مادرشان داروهای روان گردان دریافت کرده اند، به عنوان مجازات از آنها آب دریغ شده و استفاده خصوصی از تلفن برایشان ممنوع بوده است. این اتفاق ها نه در روسیه بلکه در آمریکا رخ می‌دهد. تصادفی نیست که این آمریکای رئیس جمهوری ترامپ است. رئیس جمهوری که مهاجران غیرقانونی را حیوان و متجاوز توصیه کرده که ایالات متحده را آلوده می کنند، پیوسته مهاجران به ویژه اسپانیایی زبان ها را غیر انسان تلقی می کند. اگر چنان که رئیس‌جمهور مطرح کرده این مهاجران حشره هستند، بنابراین لابد چنین رفتاری با آنها مجاز است: آنها را ببندند، به حبس انفرادی بیاندازند، آنها را بی آب بگذارند و دارو به خورد آنها بدهند.

آلمان ۱۲ سال زندان برای سوءاستفاده جنسی مادری از پسر خردسالش

ایران کودکان گرفتارِ ایدز در محل‌های تفکیک زباله دفن‌ می‌شوند

دفاع از حقوق بشر

افغانستان مرکز حمایت از زنان خبرنگار: جلو آزار و اذیت خبرنگاران زن را بگیرید

روزنامه هشت صبح، ۱۵ اوت- شبنم (نام مستعار)، یکی دیگر از زنان خبرنگار است. او اکنون نیز در یکی از نهادهای رسانه‌ای کار می‌کند. شبنم در گفت‌وگویش با ۸صبح گفت که به یکی از رسانه‌ها برای تقاضای کار رفته بود، مدیر آن رسانه در جریان مصاحبه، پذیرفتن شبنم را مشروط بر آن می‌داند که شب‌ها با او تا دیروقت کار کند و به همراهی او به سفر خارجی برود. با این حال، مرکز حمایت از زنان خبرنگار در افغانستان، روز سه‌شنبه (۲۳ اسد) نشست خبری‌ای را در کابل برگزار کرد. در این نشست، سیدحسین‌آقا سنچارکی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که هیچ شکایتی از آزار و اذیت زنان در رسانه‌ها به این وزارت نرسیده است.

بنگلادش: زنان روهنگیایی قربانی تجاوز با “ننگ”آن مبارزه می کنند

الجزیره، ۸ اوت- در جامعه ای که قربانیان خشونت جنسی، به عنوان لکه ننگ خانواده و جمعه شناخته می شوند، این قربانیان رها شده، به تنهایی رنج می کشند. یکی از قربانیان تجاوز می گوید: تجاوز بدترین نوع شکنجه است به ویژه اگر به بارداری ختم شود.

قانونی شدن سقط جنین به سود هزاران زن خواهد بود

عفو بین‌الملل، ۸ اوت ـ  ما در آرژانتین در مقطعی تاریخی به سر می‌بریم که نقطه عطفی در مسیر حقوق زنان به شمار می رود. گرچه زنان در آرژانتین از چارچوبی قانونی برخوردار هستند که در آمریکای لاتین مترقی به شمار می رود، آشکار است که جرم انگاری سقط جنین در ماده ۸۶ قانون کیفری نقض شدید بسیاری از حقوق مندرج در قانون اساسی و عهدنامه های حقوق بشر به شمار می‌رود. زنان آرژانتین چندین دهه است که برای درهم شکستن مقررات سختی که بر سرنوشت آنها حاکم است مبارزه می کنند.

برده داری جنسی: گرامی داشت روز “زنان آسایشگر” برای اولین بار در کره جنوبی

الجزیره، ۱۴ اوت- کره جنوبی و تایوان از یادمانهایی جدیدی که به دهها هزار زن آسیایی که به اجبار در فاحشه خانه های ژاپن در طول جنگ جهانی دوم، کار کرده بودند، رونمایی کردند. روز سه شنبه، در سئول، پایتخت کره جنوبی، طی مراسمی برای اولین بار، از روز ملی یادبود “قربانیان آسایش برای نیروهای ژاپنی” تجلیل به عمل آمد. برآورد می‌شود که ارتش ژاپن در طول جنگ جهانی دوم از ۲۰۰ هزار زن، عمدتا کره‌ای، به عنوان برده جنسی استفاده می‌کرد. این بردگان جنسی “زنان آسایشگر” نام گرفتهاند. زنانی از چین، فیلیپین، اندونزی و تایوان نیز در میان آنها بودند. این مساله، نقطه اشتعال تنش های دیپلماتیک بین ژاپن و همسایگان آن است.

اسرائیل آزادی عهد تمیمی لحظه ای از غم و شادی؛ کودکان دیگر فلسطینی در زندان ها

عفو بین الملل ـ آزادی فعال کودک فلسطینی عهد تمیمی که ارتش اسرائیل را به خاطر پول دادن، سیلی و لگد زدن به دو سرباز سراپا مسلح زندانی کرده بود خبر خوبی است اما تداوم نقض حقوق بشر کودکان فلسطینی به دست اسرائیل را یادآوری می کند. مادر او نریمانتمیمی که در پی نشر فیلم درگیری وی با سربازان اسرائیلی دستگیر و به هشت ماه زندان محکوم شده بود نیز آزاد شد.پدر او بهاین سازمان گفت که با وجود شادی خانواده از آزادی دختر و همسرش، او هنوز نگران پسرش است که در ماه مه ۲۰۱۸ دستگیرشده است. وعد تمیمی ۲۲ ساله از زمان دستگیری به خاطر فعالیت علیه اشغال در زندان نظامی به سر می برد. دادگاه های نظامیفلسطینی ها را به خاطر نقض دستور های نظامی محاکمه می کنند.

بسیاری از این دستورها فعالیت های صلح آمیز مثل فعالیتمسالمت آمیز سیاسی یا سازماندهی و حضور در اعتراض ها بدون اجازه قبلی است یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل را جرم تلقی میکنند. به گزارش سازمان های محلی حقوق بشر در حال حاضر در حدود ۳۵۰ کودک فلسطینی در زندانها و بازداشتگاه های اسرائیل به سر می برند.

ایران تابستان ۶٧، داستان ناتمام مادران خاوران

ایران وایر، ۱ اوت- تابستان ۶٧ برای خیلی از خانواده‌ها فقط خاطره یک تابستان معمولی نیست؛ فصل حسرتی بزرگ و عمیق است که بر جان‌شان نشسته و فراموش شدنی نیست. آن‌ها به جای فرزندان خود تنها ساک‌های کوچکی تحویل گرفتند و بس. خبر مرگ بچه‌هایشان را شنیدند اما نه قبری دیدند و نه جسدی. آن‌ها حتی از برگزاری مراسم عزاداری برای فرزندان خود منع شدند. حالا نزدیک به سه دهه از آن روزها گذشته اما داغ خانواده‌ها و نزدیکان اعدامی‌های دهه ۶٠ که بدون محاکمه یا پس ازگذراندن احکام دادگاه طناب دار به گردنشان افتاد، هنوز تازه است.

قوانین و لوایح

ایران  نقد مصوبه ی جدید در باره قانون منع خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر

اخبار روز، ۷ اوت- این طرحی است با تبعیض مضاعف. اصلاح‌کردن قانون تبعیض‌آمیز با اعمال تبعیض جدید در سیستم استاندارد قانون‌گذاری یک قدم به عقب است. این ادعا که «تغییر پله‌پله» و پرتعارف و آرام‌آرام بهتر از هیچ است، هم شایسته ی جمعیت زنان کشور نیست. ریشه این قانون در نظر فقهایی بوده که خروج زن از منزل بدون اذن شوهر را مجاز ندانسته بوده‌‌اند و آن را در قانون به خروج زن از کشور تعمیم داده‌اند. …

لایحه برابری سهم ارث زن و مرد و حذف مجازات اعدام در تونس

رادیو زمانه، ۱۴ اوت- محمد باجی قائد سبسی، رئیس جمهور تونس اعلام کرده که لایحه‌ای برای برابری سهم ارث زن و مرد و منع چند همسری مردان به پارلمان تقدیم می‌کند. اسلام‌گرایان افراطی به خشم آمده‌اند و می‌گویند هویت اسلامی تونس به خطر افتاده است. قائد سبسی، رئیس جمهور تونس در سال ۲۰۱۷ کمیته‌ آزادی‌های فردی و برابری شهروندان ( COLIBE) را مأمور کرد که لایحه‌ای برای برابری حقوق زن و مرد و منع چندهمسری در حمایت از خانواده تهیه کند. اکنون این لایحه آماده شده و قائد سبسی در یک نطق تلویزیونی که شامگاه دوشنبه ۱۳ اوت همزمان با «روز زن» در سراسر تونس پخش شد اعلام کرد که آن را به پارلمان تقدیم می‌کند.

رئیس‌جمهور تونس قانون تساوی ارث زن و مرد را به مجلس برد

یورو نیوز، ۱۴ اوت- محمد باجی قائد سبسی، رئیس‌جمهور تونس، روز دوشنبه لایحه قانونی تساوی حقوق در زمینه ارث میان زن و مرد را به مجلس تقدیم کرد. در پی سخنرانی رئیس‌جمهور، هزاران زن و مرد طرفدار تساوی حقوق در میدان مرکزی پایتخت به شادمانی پرداختند. مطابق قانون فعلی که بر اساس شریعت اسلامی تنظیم شده، مرد دو برابر زن ارث می‌برد. اما در صورت تصویب قانون جدید در مجلس، مرد و زن به شکل مساوی از ارث بهره‌مند خواهند شد.

حق ارث زنان در تونس؛ اظهارات السبسی جامعه را دو قطبی کرد

سیاست

افغانستان دکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان: حکومت و جامعه جهانی نباید میان تروریستان فرق قایل شوند

هشدار، ۱۵ اوت- بر اساس آمارها سالانه هزاران نفر در حملات انتحاری و تروریستی و همچنان در درگیرهای دوامدار جان های شان را از دست می‌دهند و هزاران نفر دیگر نیز قربانی این وضعیت هستند. داکتر سیما سمر در این نشست همچنان گفت:«بسیار آسان است که بگوییم ۶۴ هزار قربانی تروریسم ثبت شده است. تعداد واقعی قربانیان بسیار بیشتر از آن است که ثبت شده است؛ زیرا کمیسیون تنها مواردی را ثبت کرده که به آن دسترسی داشته است.»

ایران تحریم‌های آمریکا، مانعی بر سر راه جنبش زنان

پل هایی برای زنان، ۱۳ اوت- همان زمان که توجه دنیا به جنگ توییتری دونالد ترامپ و تهران معطوف شده بود، یک اتفاق خوب در ایران در لابه‌لای اخبار گم شد. گروهی از فعالان حقوق زنان که در روز جهانی زن با اتهام برنامه‌ریزی و شرکت در تجمع اعتراضی به وضیعت اقتصادی زنان در مقابل وزارت کار و امور اجتماعی بازداشت و دادگاهی شده بودند، تبرئه شدند.

فراماسون ها عضو زن خواهند پذیرفت اما اگر آنها نخست به عنوان مرد بپیوندند

ایندیپندنت، ۲ اوت ـ این گروه پنهانکار گزارشی را درباره «سیاست تخصیص جنسیتی» خود را منتشر کرده که در آن همچنین گفته می شود که زنانی که به مردی گذار کرده‌اند اجازه دارند به این تشکیلات بپیوندند. در این گزارش گفته می‌شود: اگر فراماسونی که عضو لژ بزرگ انگلستان است مایل به تغییر جنسیت و زن شدن باشد، انتظار داریم که او از پشتیبانی کامل برادران خود برخوردار شود. رئیس بخش ارتباطات لژ بزرگ انگلستان گفت: باید توجه داشت که اشخاصی که قانون آنها را مونث توصیف می کند از عضویت در لژ بزرگ انگلستان معاف هستند. البته آنها می‌توانند عضو دو لژ بزرگ فقط زنانه بشوند. این دو لژ «سلسله زنان فراماسون» و «برادری ممتاز فراماسون‌های باستانی» هستند که هر دوی آنها اعضای خود را به عنوان برادران توصیف می‌کنند.

انتقاد از بوریس جانسون به خاطر تشبیه زنان برقع‌پوش به صندوق‌های پستی

همسر بشار اسد، از عنوان «امید دنیای عرب» تا اعلام بی‌سابقه سرطان

فرهنگ و جامعه

عصبانیت زنان روس از انتقادهای جنسیت‌زده علیه ارتباط با هوادارن خارجی

پل هایی برای زنان، ۶ اوت- صدها نفر از هزاران مرد خارجی که برای بازی‌های یک‌ماهه جام جهانی به روسیه رفته‌اند، بحث داغی را درباره نقش‌ها و حقوق زنان در کشور میزبان به راه انداخته‌اند. زنان روسی که با هواداران فوتبال سر قرار رفته‌اند، توسط برخی مفسران رسانه‌ای مورد نکوهش قرار گرفته و به آسیب‌رسانی به اصول اخلاقی ملی و خزانه ژنی کشور متهم شده‌اند.

ایران جستجوی کودکان گمشده در اینستاگرام

ایران وایر، ۱۰ اوت – صفحه اینستاگرامی «حامی» متعلق به«دنیا کریمی» است. او دختر جوانی است که به شدت تحت تاثیر ماجراهای تلخ «آتنا» و «بنیتا» قرار گرفت و مصمم به فعالیت در این حوزه شد. آتنا و بنیتا، دو نوزادی بودند که مرگ دلخراش‌شان در سال۹۶، توجه بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

قهرمانی تیم ملی بسکتبال ۳ نفره زنان ایران در غرب آسیا

دویچه وله، ۱۱ اوت- تیم ملی بسکتبال ۳ نفره زنان ایران قهرمان مسابقات غرب آسیا شد. این نخستین عنوان قهرمانی بسکتبال زنان ایران در ۴۰ سال اخیر است. رضا طاهری، داور سابق بسکتبال در آلمان در گفت‌وگویی با دویچه وله از ارزش این دستآورد می‌گوید.

«نامم کجاست» تلنگری به جامعه‌ی مردسالار افغانستان

قمار بانوانِ کارآفرین در بازار شکننده تجارت افغانستان

ایران این صدا حرام است؟

ایران پیام تسلیت جمعی از فعالان زنان به دکتر سلطانی، معصومه دهقان، مائده، حامد و هومن سلطانی

گزارش، پژوهش و کتاب

فمینیسم لیبرال چیزی را تغییر نمی‌دهد، فقط به رفتار مردان اعتبار می‌بخشد

بیدارزنی، ۱ اوت- بیدازنی: فمینسیت‌­های لیبرال به‌منظور باز پس گرفتن واژه‌هایی مشخص – مثل «روسپی» – بر این عقیده‌اند که باید قدرت مردانه را از آنها حذف کنند. اما این کار زمانی عملی است که مردان بخواهند از شر نگرش‌هایی خلاص شوند که باعث می‌شود این واژه‌ها به ذهنشان خطور کند.

فمینیسم فراملیتی: خوانش جنسیتی اینترسکشنالیزم برای همبستگی زنان منطقه و جهان

رادیو زمانه، ۱ اوت- هم پیمانی، همدست‌یابی و ایجاد پیوندهای فراملی میان فمینیست‌های چند ملیتی در سال‌های اخیر با عبارت ترانس‌نشنال فمینیسم تعریف می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با این عبارت تعریف روشن و موجز «چاندرا موهانتی» فمینیست هندی می‌تواند ورود به موضوع را تسهیل کند: «فمینیسم فراملی یا ترانس‌نشنال، گرایشی به نسبت جدید است که مفاهیمی نو و گاهی در تضاد با فمینیسم بین‌المللی مطرح می‌کند. می‌توان گفت که فمینیسم فراملی تقاطعی است که مفاهیمی همچون ملیت، نژاد، جنسیت، تمایل جنسی و اقتصاد را به هم پیوند می‌زند. به عنوان نمونه فمینیسم سیاهان، زن آفریقایی را نه به عنوان یک زن و نه یک فرد آفریقایی تبار بلکه به عنوان مفهومی جدید معرفی می‌کند که نیازمند بحث‌های ویژه خود است در صورتی که فمینیسم بین‌المللی تنها به نیازها و تقابلات زن سفیدپوست اروپایی و آمریکایی طبقه متوسط می‌پردازد و سعی به تعمیم آن به زنان در تمام کشور‌ها فارغ از نیاز‌ها و مشکلات ویژه آنان دارد

فرهنگ قبیله ای در میان فمینیست ها

اخبار روز، ۱ اوت –   این مطلب به هیچوجه درباره مهناز قزلو یا شادی امین و یا دعوای میان آنها نیست. اعتراض نامه که یک حرکت گروهی است، مساله ای کاملا جداگانه و دارای اهمیت بسیار است. این اعتراض نامه همه ما را درگیر می کند زیرا که سطح رشد فرهنگی ما را بصورت جمعی نشان می دهد. از این رو همه ما مسئولیت داریم درباره آن صحبت کنیم. اطمینان به شهامت فمینیستی و نقدپذیری دوستان امضاکننده است که به من اجازه می دهد به طور روشن و شفاف به نقد این جریان بپردازم.

شیلی قصه ی جنبش رو به رشد فمینیستی در دانشگاه ها

دموکراسی باز، ۳۰ ژوئیه ـ «انقلاب یا فمینیستی خواهد بود یا اصلاً رخ نخواهد داد.» این عنوان یکی از بیانیه های پرشماری است که در پی استقرار جنبش فمینیستی در چندین دانشگاه شیلی امروزه در خیابان‌های سانتیاگو پخش می‌شود. جنبش فمینیستی دانشگاه های شیلی در سال ۲۰۱۸ در اصل به علت چندین مورد آزار دانشجویان به دست مدرسان در چند دانشگاه کشور به راه افتاد. آنچه در آغاز شایعه‌ای بیش نبود سپس رازی آشکار درباره مدرسانی شد که به علت بدرفتاری با دختران دانشجو یا با استفاده از قدرت خود می‌کوشیدند ارتباط عاطفی و یا جنسی با آنها داشته باشند. چند دانشجوی دختر این موارد را به رسانه‌ها گزارش دادند. این جنبش قدرت بیشتری یافت و بیش از ۱۵۰ هزار تن در اعتراض‌ها شرکت کردند. در مه ۲۰۱۸، شکایت ها و درخواست ها برای ثبت آزارها در دانشگاه های بزرگ و نیز چندین دبیرستان راه افتاد. پیش از اعلام این خواست ها، جنبش فمینیستی پرچم‌های خود را علیه مردسالاری و خشونت مردان افراشته بود. نخست، با مبارزه علیه زن کشی دائمی و خشونت علیه زنان که با الهام از آرژانتین در سال ۲۰۱۵ آغاز شده بود. در سال‌های اخیر سازمان های زیادی به وجود آمده‌اند که می کوشند شکاف های جنسیتی را از زاویه های مختلف پرکنند: OCAC به از بین بردن آزار خیابانی توجه دارد؛ Miles Chile به خاطر حقوق جنسی و بازتولید مبارزه می کند؛ La Rebelión del Cuerpo (شورش جسم) درباره آثار منفی کلیشه های جنسیتی آموزش عرضه می کند. مجموعه ها یا هماهنگ کننده هایی نیز به شکل بدون ساختار و افقی به وجود آمده اند که ضد مردسالاری، فمینیست و ضد سرمایه داری  هستند.

تن زن خاستگاه تاریخى سلطه و سرکوب – قسمت دوم

روزنامه هشت صبح، ۱۴ اوت- رضا براهنى در «بازنویسی بوف کور» ساختار تک‌زبانه‌ى رمان را مورد انتقاد قرار مى‌دهد و مى‌گوید: «زن‌هاى بوف کور همه ساکت و بى‌صدا هستند و راوىِ هدایت به فهم و بیان خود زن را در دو جایگاه فرشته و لکاته مى‌نشاند. فرشته‌ى بوف کور هیچ مجالى براى صحبت و بیان خویش نمى‌یابد. تن او توسط راوى توصیف مى‌شود و قالب مى‌پذیرد. لکاته‌ى بوف کور اما عصیان‌گر است. قواعد پدرسالار را نمی‌پذیرد انگار.

کاری که فمینیست ها می توانند برای پسر ها انجام دهند

نیویورک تایمز، ۲۵ ژوئیه ـ ما نخست در دفاع از زنان جوان علیه مردسالاری مبارزه کردیم. اما مردسالاران آینده نیز به کمک نیاز دارند. یکی از بسیار طنز های سیاسی زمان ما این است که فمینیسم در نیرومندترین مقطع فرهنگی خود با رشد شدید زن ستیزی همزمان شده است. در حالی که زنان اعتراض می‌کنند، در انتخابات نامزد می شوند و بالاترین شمار آنها در جنبش برابری جنسیتی شرکت می کنند، نسلی از مردان جوان و اغلب سفید پوست با این اعتقاد که مشکلات آنها ناشی از پیشرفت زنان است در جریان های افراطی پا می گیرند. شکی نیست که مداخله برای کمک به پسران آمریکایی بسیار ضروری است. گرچه فمینیست ها همواره رنج رویاروی پسران در نظام مردسالاری را تشخیص داده اند، آنها ساختارهای حمایت از پسران مشابه ساختارهای حمایت از دختران را بنا نکرده‌اند. اگر می خواهیم مردان جوان به سکسیسم جذب نشوند، باید در این راهکار تغییر ایجاد کنیم. یکی از بزرگترین موفقیت های فمینیسم ایجاد فرهنگ آلترناتیو برای دختران و زنانی بود که در جستجوی رهایی از محدودیت های رایج بودند. پسران و مردان جوانی که در تکاپو هستند از فرهنگ مشابهی بهره مند نیستند.

فمینیسم و آتئیسم؛ مردسالاری به مثابه شر

بیدارزنی، ۱۲ اوت- زنها همچون مردان می‌توانند به وجود خداوند یا عدم وجود او باور داشته باشند. برای باور داشتن یا نداشتن به وجود خداوند، هر شخص مستقل از جنس خود به بررسی شواهد می‌پردازد. ولی آیا فمینیست بودن هم همچون زن بودن در برابر پرسش از وجود خداوند بی‌تاثیر است؟ تعریف ما از فمینیست در این متن «فردی» است که به مبارزه با بی‌عدالتی‌های جنسیتی می‌پردازد و معیار تشخیص عدالت و بی‌عدالتی جنسیتی نیز عقل و شواهد عقلانی است. این مبارزه می‌تواند در سطوح و شکل‌های بسیار متفاوتی صورت پذیرد. در یک سر طیف این تعریف، فمینیست می‌تواند نگاه خود را به مسائل جنسیت‌محور تصحیح کند و یا می‌تواند مشغول فعالیت مدنی تمام وقت برای ایجاد آگاهی پیرامون تبعیض‌های جنسیتی و روش‌های مقابله با آن باشد. در نتیجه فمینیست بودن برخلاف زن یا مرد بودن جایگاهی بیولوژیک نیست، بلکه جایگاهی هنجاری است یعنی هنجاری تحت عنوان «عدالت جنسیتی» وجود دارد که فمینیست با تعهد به آن، به جنسیت و مناسبات آن در جامعه می‌نگرد.

نگاهی نزدیک به امنیت جنسی

ماهنامه خط صلح در شماره ۸۶ مردادماه، پرونده ویژه خود را به مساله امنیت جنسی و تجاوز احتصاص داده است. مجموعه این مقالات را در لینک بالا بخوانید.

تجاوز جنسی بر محارم

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: نیویورک تایمز، عفو بین الملل، رادیو فردا، ایران وایر، رادیو زمانه، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، دویچه وله، روزنامه هشت صبح، اخبار روز، گاردین، دیده بان حقوق بشر، واشنگتن پست، الجزیره، خبرگزاری ایرنا، هشدار، پل هایی برای زنان، ایندیپندنت، بی بی سی، ماهنامه خط صلح، رادیو آزادی، بیدار زنی، دموکراسی باز.