تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

: آمریکا: زنان نگاه می کنند . عکسدِیمون وینتر / نیویورک تایمز. (Damon Winter/The NY Times)

ایران: موارد نقضِ فاحشِ حقوق بشر و توصیه‌های گزارشگر ویژه

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ آقای جاوید رحمان که در ۶ ژوئیه ۲۰۱۸ مدتی پس از درگذشت عاصمه جهانگیر جانشین او شد، نخستین گزارش خود را در ۱۳ صفحه به زبان انگلیسی منتشر کرده است. نظر به این که هنوز شرح دقیقی از محتوای اساسی گزارش آقای جاوید رحمان، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در هیچ یک از منابع فارسی زبان مشاهده نکرده‌ایم یا در مواردی حتا گزارش‌های نادقیقی منتشر شده است، کوشیده‌ایم جنبه های اصلی این گزارش را در زیر ارایه ‌کنیم. آقای عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه‌ی دفاع و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، در واکنش به گزارش آقای جاوید رحمان گفت: «امیدواریم گزارشگر تازه بتواند به دولت‌مردان جمهوری اسلامی بقبولاند که بهبود نسبی وضعیت حقوق بشر در ایران ضروری و به این منظور دیدار او از کشور لازم است. دیدار گزارشگر از ایران به او امکان خواهد داد که وضعیت حقوق بشر را به گونه‌‎ای عینی مورد رسیدگی قرار دهد؛ از شاهدان تحقیق کند؛ وضعیت زندان‌ها را از نزدیک مشاهده کند و زمینه‌ی همکاریِ مقامات جمهوری اسلامی را فراهم کند. یکی از جنبه های مهم در گزارش نخست ایشان هنوز تداوم اجرای مجازات اعدام و اعدام کودکان است. در کنوانسیون حقوق کودک، اشخاص زیر ۱۸ سال کودک تلقی می‌شوند و نباید درباره‌ی آنها همان مجازاتی اعمال شود که در مورد انسان‌های کبیر. اما متاسفانه جمهوری اسلامی با تقلب تا سن ۱۸ سالگی نوجوانان متهم صبر و سپس آنها را اعدام می‌کند». گزارش ما به فارسی در ۳ بخش تنظیم شده است: مواردی برای بررسی در گزارش‌های آتی؛ موارد نقضِ فاحشِ حقوق بشر در گزارش تازه؛ مهم‌ترین توصیه‌های گزارشگر ویژه به جمهوری اسلامی

نقض فاحش حقوق بشر

عراق: بازداشت‌های مخفی و بدون حکم؛ موج ناپدید کردن‌های قهری

دیده‌بان حقوق بشر ـ این سازمان در گزارشی گفت: نیروهای امنیتی و نظامی عراق از سال ۲۰۱۴ ده‌ها تن از مردان غالباً عرب سنی و نیز کودکان ۹ ساله را اغلب در رابطه با عملیات ضد تروریستی قهری ناپدید کرده‌اند. گزارش «زندگی بدون پدر بی معنی است: دستگیری‌های خودسرانه و ناپدید شدن قهری در عراق ۲۰۱۴ـ۲۰۱۷» بر اساس تحقیقات دیده‌بان حقوق بشر درباره‌ی ناپدید کردن قهری در عراق از سال ۲۰۱۴ منتشر شده است. در این تاریخ بود که نیروهای عراقی عملیات ضد داعش را آغاز کردند. در این گزارش ۷۴ مورد بازداشت و ناپدید شدن قهری مردان و چهار مورد از کودکان توسط ارتش و نیروهای امنیتی عراق بین آپریل ۲۰۱۴ و اکتبر ۲۰۱۷ مستند شده است. این ناپدید کردن‌های قهری بخشی از روند مداوم و گسترده‌تری در عراق بوده است. دولت‌مردان عراقی پاسخی برای سئوال های خانواده‌ها و دیده‌بان حقوق بشر درباره‌ی ناپدید شدگان نداشتند.

قرقیزستان: تهدید به مرگ خواننده فمینیست به دلیل حمایت از حقوق زنان

یورو نیوز ـ این خوانندۀ ۱۹ ساله تنها چند ساعت پس از انتشار ویدئو کلیپ ترانۀ «دختر» که به زبان قرقیزی «Kyz» گفته می‌شود، در کشورش به شهرت رسید. او که به صدای مدافعان حقوق زنان در قرقیزستان نیز مشهور است به خاطر ظاهرش در این ویدئو کلیپ پیام‌های تهدید به مرگ دریافت کرد. در قرقیزستان مسلمانان اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند. در جامعۀ سنتی این کشور خشونت علیه زنان بطور گسترده رواج دارد، ربودن و تجاوز به آنها به‌ کرات اتفاق می‌افتد و ازدواج اجباری رایج است. بنا بر آمارها یک پنجم زنان و دختران این کشور همچنان برای ازدواج اجباری و خلاف خواستشان ربوده می‌شوند.

آمریکا: زیان پایدار ویران‌گر زندانی کردن مادران

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا ـ این اتحادیه و دیده‌بان حقوق بشر در گزارش مشترکی اعلام کردند: مادران زندانی حتی پیش از اینکه به جرمی محکوم شوند،  از خانواده هایشان جدا می شوند و تماس با فرزندانشان را از دست می دهند. یافته‌های گزارش «زیانهای پایدار زندانی کردن مادران پیش از محاکمه در اوکلاهما» نشان می دهد که زندانی کردن مادران حتی برای زمان‌های کوتاه می‌تواند به افزایش شدید بدهکاری ها و از دست دادن حضانت کودک بیانجامد. این گزارش بر اساس ۱۶۰ گفتگو با مادران زندانی پیشین و کنونی، اشخاص مراقبِ جانشین آنها، کودکان، وکلای مدافع، تامین کنندگان خدمات، کارکنان رفاه کودکان و مدافعان تهیه شده است. آمار سرانه زنان زندانی در اوکلاهما بیش از هر ایالت دیگر است.

عربستان سعودی/ترکیه: ناپدید شدن جمال قاشقچی با توجه به تداوم سرکوب در عربستان بسیار نگران کننده است

عفو بین‌الملل ـ در واکنش به ناپدید شدن جمال قاشقچی، روزنامه نگار سرشناس عربستان سعودی، در پی ورود به کنسولگری این کشور در استانبول در روز ۲۲ اکتبر، رئیس بخش پژوهش خاورمیانه این سازمان گفت: دولتمردان سعودی باید فوری مدارکی را در تایید ادعای خروج جمال قاشقچی از کنسولگری را منتشر کنند. در غیر اینصورت ادعای آنها کاملا بی‌پایه است و این سوء ظن را تقویت می کند که آنها او را در شرایطی بازداشت کرده‌اند که با ناپدید کردن قهری یکسان است. گزارش خبری:‌ نگرانی واشنگتن‌پست از وضعیت یک روزنامه‌نگار ناپدید شده سعودی؛ دیده‌بان حقوق بشر: عربستان محل اقامت روزنامه‌نگار منتقد را اعلام کند

سوریه: «آرشیو شرارت»: اسناد جدید از جنایت بشار اسد

یمن: دادگاه حوثی ها ‘سه بهایی را به مرگ محکوم کرد’

مصر: مدافع حقوق بشرامل فتحی به دو سال زندان محکوم شد

بلاروس: آزار قضایی دو مدافع حقوق بشر

فیلیپین: دستگیری خودسرانه سناتور مخالف

بریتانیا: معضل آزار جنسی کودکان

 هند: پلیس به تظاهرات اعتراضی هزاران کشاورز حمله کرد

 

ایران:

اعدام زینب سکانوند، یک قتل دولتی دیگر

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲ اکتبر با اعدام زینب سکانوند مرتکب قتل دولتی دیگری شد و لکه‌ی دیگری بر کارنامه‌ی ننگین حقوق بشری خود افزود. زینب سکانوند در کودکی متهم به قتل، سپس زیر شکنجه ناگزیر از «اعتراف» و ناعادلانه محاکمه شده بود. اعلامیه زیر پیش از اعدام او منتشر شد: زینب سکانوند‌، متهم به قتل در سن ۱۷ سالگی، در خطر اعدام: زینب سکانوند، زندانى کُرد در زندان ارومیه به سلول انفرادى منتقل شده و قرار است روز ۲ اکتبر (١٠ مهر، سه‌شنبه)، تنها یک هفته پیش از روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام (۱۰ اکتبر)، اعدام شود. زینب سکانوند در ۱۷ سالگی به اتهام قتل همسرش، که در سن ۱۵ سالگی با او ازدواج کرده بود، دستگیر و به اعدام محکوم شد. او اکنون ٢۴ ساله است. اعدام او بر اساس کنوانسیون حقوق کودک که ایران نیز عضو متعاهد آن است، بر اساس حقوق بین‌المللی حقوق بشر غیرقانونی است. جامعه‌ی بین‌المللی باید از دولتمردان ایران در مورد این جنایت‌‌ها پاسخ بخواهد. اعدام قتل دولتی است. جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با مجازات اعدام در هر شرایطی و به هر دلیلی مخالف است. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از ایران خواست به اعدام نوجوانان پایان دهد.

* اعدام‌های دیگر:‌ بیرجند (۴ افغان)؛ رجایی‌شهر کرج (۳ تن)؛ ارومیه (۲ تن)

* سه نفر به جرم ‘فساد مالی’ به اعدام محکوم شدند

* کشته شدن یک کولبر دیگر

* سه نفر برای بیلبورد سربازان اسرائیلی در شیراز بازداشت شدند

* نیروهای اطلاعاتی به منزل یک عضو شورای مرکزی نهضت آزادی حمله کرده و شش نفر را بازداشت کردند

* مأموران امنیتی ابراهیم اسکافی، فعال دانشجویی را در کرمانشاه بازداشت کرده‌اند.

* عضو شورای شهر شیراز به دلیل پیگیری بازداشت شماری از بهاییان در این شهر بازداشت شد

* بیش از ۱۵۰ راننده اعتصابی بازداشت شدند؛ بازداشت ده‌ها راننده کامیون اعتصابی: معترضان به «افساد فی‌الارض» متهم شدند

* تایید حکم شش ماه حبس جدید برای فعال حقوق کودک سعید شیرزاد

* سهیل عربی زندانی عقیدتی باز هم محاکمه و محکوم شد:‌ ۳ سال حبس، ۳ سال تبعید و جزای نقدی

عدالت

اسرائیل: ۲۵ سازمان غیر دولتی از دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی خواستند تحقیقات درباره فلسطین را آغاز کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ نامه‌ی فدراسیون و ۲۴ سازمان محلی و منطقه‌ای به دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی: خانم دادستان گرامی، ۲۵ سازمان جامعه‌ی مدنی، از جمله چند گروه ائتلافی، از شما می‌خواهند فوری تحقیقات درباره‌ی وضعیت در فلسطین را آغاز کنید. دادگاه بین المللی جزایی تنها نهاد مستقل قضایی است که می‌تواند به معافیت از مجازات در مورد جنایت‌هایی که در مناطق اشغالی فلسطین رخ داده پایان دهد و در عمل از جنایت‌های دیگر در آینده پیشگیری کند. در حدود چهار سال از آغاز رسیدگی مقدماتی به وضعیت فلسطین در دادگاه بین المللی جزایی گذشته است. در آن زمان اظهاریه‌ای بر اساس ماده‌ی (۳)۱۲به دادگاه تقدیم شد که به شما امکان می‌دهد افراد را به خاطر ارتکاب جنایت‌های جنگی و جنایت‌های ضد بشریت در مناطق اشغالی فلسطین، از جمله تهاجم نظامی سال ۲۰۱۴ به نوار غزه که در نتیجه‌ی آن ۱۶۰۰ غیرنظامی فلسطینی کشته شدند، به پاسخگویی بخوانید. گزارش‌های خبری مرتبط: تشکیلات خودگران فلسطین علیه انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس (اورشلیم) به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد؛

چندین فلسطینی، از جمله دو نوجوان ۱۲ و ۱۴ ساله در آخرین جمعه از اعتراضات هفتگی غزه کشته شدند

آلمان: شکایت کیفری از جینا هاسپل رئیس سازمان سی‌آی‌اِی آمریکا

مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر ـ جینا هاسپل که در ماه مه ۲۰۱۸ به عنوان رئیس سی‌آی‌اِی منصوب شد، چه مسئولیتی در مورد شکنجه زندانیان در زندان مخفی در تایلند دارد؟ هیچ چشم اندازی برای تحقیقات درباره این موضوع در آمریکا دیده نمی‌شود. به همین دلیل، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر از اصل صلاحیت جهانی قضایی در آلمان استفاده می کند: این مرکز شکایتی کیفری نزد دادستان عمومی فدرال آلمان طرح کرده و خواهان تحقیقات درباره نقش هاسپل در شکنجه زندانیان در تایلند در سال ۲۰۰۲ شده است. شکایت نامه ها علیه او (جون ۲۰۱۷ و سپتامبر ۲۰۱۸) در پیگیری شکایت قبلی در مورد برنامه شکنجه آمریکا است که این مرکز در دسامبر ۲۰۱۴ در آلمان ثبت کرده بود. عبدالرحیم النشیری یکی از بازداشت شدگان در زندان گوانتانامو نیز به شکایت کیفری پیوسته است. او در زمانی که هاسپل در تایلند رئیس پایگاه سازمان سی‌آی‌اِی بود در زندانی در آنجا به دست سی‌آی‌اِی شکنجه شده است.

اسپانیا: شعبه عالی دادگاه حقوق بشر اروپا به رویه دیرین اسپانیا در مورد پس زدن مهاجران در مرز با مرا کش رسیدگی می کند

مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر ـ شعبه دادگاه عالی اروپا یک بار دیگر به پرونده ای مهم درباره رویه غیرقانونی پس زدن مهاجران در مرز اسپانیا و مراکش رسیدگی کرد. این دادگاه در اکتبر ۲۰۱۷ رأی داده بود که اخراج اتوماتیک مهاجران از اسپانیا ناقض کنوانسیون حقوق بشر اروپا است. این رای در پی شکایت های دو تن از شهروندان مالی علیه اسپانیا که وکالت آنها را دو تن از وکلای همکار مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر به عهده دارند و حمایت سازمان «نان برای جهان» صادر شده است.

میانمار: شورای حقوق بشر سازمان ملل از قربانیان فجایع حمایت می‌کند

دیده‌بان حقوق بشر ـ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با ایجاد ساختاری به قصد کمک به تهیه مدارک برای ایجاد پرونده‌های کیفری در آینده، در راه اجرای عدالت برای قربانیان جنایات بزرگ در میانمار پیشرفت کرده است. این شورا در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸ در پی رأی گیری با ۳۵ موافق، ۳ مخالف و ۷ ممتنع، برای این منظور قطعنامه‌ای را به ابتکار مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه اروپا به تصویب رساند.

جمهوری آفریقای مرکزی: انتقاد شدید از دادگاه بین‌المللی جزایی در پرونده بمبا

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان های عضو آن در جمهوری آفریقای مرکزی که از سال ۲۰۰۲ با قربانیان همراهی کرده‌اند، به تازگی مأموریت دیدار تازه ای با قربانیان پرونده بمبا را به پایان رسانده اند. مخالفت با رای دادگاه بین المللی جزایی و عدم تفاهم برای آن، فاصله عمیق بین تبرئه ژان پیر بمبا و آنچه قربانیان از سر گذرانده اند، و امید به دریافت امداد از صندوق امانی دادگاه بین المللی جزایی از جمله احساسات و انتظارات قربانیان است. دادگاه بین المللی جزایی و نیز دادگاه ویژه کیفری باید این درس ها را بیاموزند. ده‌ها قربانی که طی دیدار هیئت فدراسیون با آنها گفتگو شد در واکنش به تبرئه ژان پیر بمبا در شعبه تجدیدنظر دادگاه بین المللی جزایی در تاریخ ۸ جون از اظهاراتی از این قبیل استفاده کردند: خشم، اندوه، دادگاه بین المللی جزایی ما را رها کرده است، از عدالت بین المللی و رضایتی که انتظار داشتیم مایوس شده ایم. ژان پیر بمبا پس از ۱۰ سال رسیدگی و محکومیت در دادگاه بدوی به خاطر جنایت های ضد بشریت و جنایت های جنگی در جمهوری آفریقای مرکزی در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به دست ارتش آزادیبخش کنگو زیر فرمان او، در شعبه تجدیدنظر دادگاه بین المللی جزایی با رای اکثریت تبرئه شد.

فیلیپین: دوترته به “قتل‌های خودسرانه” مجرمان مواد مخدر اعتراف کرد

دویچه وله ـ در چارچوب طرح مرگبار رییس‌جمهور فیلیپین علیه مواد مخدر در سال‌های گذشته هزاران نفر در این کشور کشته شدند. حال رودریگو دوترته در سخنانی جنجالی به قتل‌های خودسرانه اقرار کرده که می‌تواند پیامد قضایی برای او به همراه آورد. رودریگو دوترته، رییس‌جمهور فیلیپین، برای نخستین بار اعتراف کرد در چارچوب عملیات گسترده نیروهای پلیس علیه قاچاق مواد مخدر شماری از بازداشت‌شدگان بدون آنکه از حق محاکمه قضایی برخوردار شوند، کشته شدند. او در یک سخنرانی در روز ۲۷ سپتامبر در مانیل این قتل‌های خودسرانه را “تنها گناه خود” در این جریان دانست. دوترته گفت: «گناهان من کدامند؟ آیا پول دزدیدم؟ حتی فقط یک پزو؟ آیا کسی را که به زندان فرستادم تعقیب کردم؟ تنها گناه من قتل‌‌های بدون محاکمه قضایی بوده‌اند.» ریزا هونتیوروس، یکی از نمایندگان مجلس سنای فیلیپین و از مخالفان دوترته در واکنش به اظهارات او گفته: «اعتراف کلامی [دوترته] به عنوان یک مدرک مستحکم در رابطه با خواست مردم برای عدالت به کار گرفته خواهد شد.»

 

میانمار: بریتانیا خواستار ارجاع نسل‌کشی در میانمار به دادگاه بین‌المللی کیفری شد

بی‌بی‌سی ـ جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا که برای یک دیدار دو روزه به میانمار سفر کرده، پس از ملاقات با آنگ‌سان ‌سوچی، رهبر دولت آن کشور و گفتگو درباره فشار بر اقلیت مسلمانان روهینگیا، گفت: «اگر قرار نیست اصل پاسخگویی و عدالت در برمه اجرا شود، جامعه بین‌المللی باید گزینه‌های دیگر از جمله ارجاع این مساله به دادگاه بین‌المللی کیفری را مد نظر قرار دهد.» آقای هانت در توییتر خود افزود: «این گزینه مستلزم جلب حمایت اعضای شورای امنیت سازمان ملل است که ممکن است تحقق نیابد و در چنین صورتی، لازم است گزینه‌های دیگر نیز بررسی شود.» وی در مورد این گزینه‌ها توضیحی نداده است. سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل صراحتا ارتش میانمار و متحدان آن را به نسل‌کشی و ارتکاب جرایم جنگی متهم کرده و از لزوم برخورد با فرماندهان نظامی سخن گفته‌اند. پارلمان اروپا خواهان تحقیق دادگاه بین المللی جزایی درباره کلیه موارد نقض حقوق بشر در میانمار شد

ونزوئلا: نخستین ارجاع وضعیت به دادگاه بین المللی جزایی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ آرژانتین، کانادا شیلی، کلمبیا، پاراگوئه و پرو برای نخستین بار وضعیت نقض حقوق بشر در ونزوئلا را برای تحقیق درباره جنایت های ضد بشریت پس از فوریه ۲۰۱۴ دادگاه بین المللی جزایی ارجاع کردند.

کامبوج: حکم پنج سال زندان پنج مدافع حقوق بشرتعلیق شد

آمریکا: به جریان افتادن تحقیقات درباره “تخلفات مالیاتی” ترامپ

ایران:

آیا آمریکا به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری تن می‌دهد؟

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ رادیو زمانه با آقای عبدالکریم لاهیجی، رئیس این جامعه‌ و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر درباره‌ی رأی دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) در پرونده‌ی شکایت ایران از آمریکا گفت‌و‌گو کرده است. متن را در اینجا بخوانید و در اینجا گفت‌وگوی کامل را بشنوید. گزارش خبری: دادگاه لاهه: تحریم‌های آمریکا نباید بر زندگی مردم ایران تأثیر بگذارد

نسرین ستوده در اعتصاب غذا از قاضی پرونده‌اش شکایت کرد

رادیو زمانه ـ وکیل نسرین ستوده از قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به دادسرای انتظامی قضات شکایت کرد. این شعبه دادگاه انقلاب مسئول رسیدگی به پرونده نسرین ستوده، فعال شناخته شده حقوق بشر و وکیل دادگستری است. هفته گذشته، برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر خبر از شکایت به به گروه تحقیق حبس‌های خودسرانه‌ی سازمان ملل (WGAD) داده بود.

ارزیابی سخنرانی میرحسین موسوی درباره اعدام‌های ۶۷

ایران وایر ـ ارزیابی سخنرانی میرحسین موسوی درباره اعدام‌های ۶۷ رضا حقیقت‌نژاد: صادق کیوان‌پناه، کاربر فعال در توییتر که از جوانان حامی جنبش سبز بوده، به تازگی فایل ۲۵دقیقه‌ای از سخنان میرحسین موسوی، رهبر در حصر جنبش سبز را منتشر کرده است که موضوع اصلی آن اعدام‌های تابستان۶۷ است (https://soundcloud.com/maryam-dehkordi/60a). میرحسین موسوی در این جلسه گفته با توجه به طرح پرسش‌های متعدد در زمینه اعدام‌های تابستان۶۷، در این زمینه سخن می‌گوید و سخنانش برای «درج نیست». به عبارتی این فایل صوتی را می‌توان محرمانه تلقی کرد و موسوی برای «روشن شدن» ذهن جوانان حامی خودش سخن گفته است: موسوی در ابتدای سخنان خود می‌گوید که علت اینکه کمتر در این زمینه سخن می‌گوید این است که «نحوه طرح این مسئله» ممکن است موجب ایجاد حواشی و «با این درگیر شدن و با آن درگیرشدن» می‌شود و «شاید به نفع الان حرکت [جنبش سبز] نباشد». این موضوع،‌ اهمیت طرح مسئله تابستان۶۷ در ساختار سیاسی و مقاومت‌های موجود بالادستی برای واشکافی این جنایت را به خوبی نشان می‌دهد….. به نظر می‌رسد میرحسین موسوی در زمان طرح این سخنرانی که احتمالا تابستان سال ۸۹ نبوده، هنوز نتوانسته است که مواجهه‌ای شجاعانه درباره موقعیت خودش در این فاجعه داشته باشد. همچنانکه در مواجهه با نقش خمینی وقتی ادعا می‌کند پس از روشن شدن ابعاد فاجعه، خمینی خودش جلوی کار را گرفت، مشخص است که مانند بسیاری از اصلاح‌طللبان کماکان در حصر مانده است؛ حصر خمینی. (این مقاله به‌طورِ کامل با عنوان کلیه‌ی مقام‌های پیشین و کنونی جمهوری اسلامی باید درباره‌ی جنایت‌های ضدبشریت پاسخ دهند! در فیس‌بوک جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران منتشر شده است.)

* سی سال اعدام‌های تابستان ۶۷؛ بندهای خالی

* کشتار ۶۷؛ ‘هیئت مرگ’ چه هیئتی داشت؟

حقوق مدنی و سیاسی

کویت: گسترش ممنوعیت کتابها جورج اورول را به یاد می‌آورد

نیویورک تایمز ـ به نظر می رسد هیچ کتابی برای ممنوع شدن در کویت کم اهمیت نیست.  از کتاب های اخیری که هدف سانسور گران ادبی دولت قرار گرفته‌، یکی دانشنامه ای با عکس مجسمه داوود از میکل آنژ و دیگری کتاب پری دریایی کوچولو به روایت والت دیسنی است. دیوید در جلوی خود برگ انجیر نداشت و بیکینی پری دریایی نیمه کامل بود. یکی از فعالان زن در کویت  به نام شمایل الشارخ گفت: پری دریایی با حجاب وجود ندارد. کویتی ها دوست دارند کشور خود را به عنوان جزیره ای برای آزادی روشنفکری در خلیج فارس محافظه کار تلقی کنند، پناهگاهی که زمانی از نویسندگان تبعیدی عرب استقبال می‌کرد. اما حفظ این تصویر از خوددیگر سخت شده است. دولت در واکنش به خواست های گروه  رو به رشدی از محافظه کاران در پارلمان به افزایش ممنوعیت کتاب‌ها پرداخته است. در ماه آگوست، دولت تایید کرد که از سال ۲۰۱۴، ۴۳۹۰ کتاب را ممنوع کرده است. صدها مورد از این کتابها در سال جاری ممنوع شده اند و آثار ادبی بسیاری در میان آنها هستند که زمانی به آنها نمی شد دست  زد و این وضعیت به تظاهرات خیابانی و اعتراض های آنلاین دامن زده است. شاید این وضعیت اوروِلی به نظر برسد. کتاب ۱۹۸۴ جورج اورول نیز ممنوع شده است، دست کم یکی از ترجمه های عربی آن، با وجود اینکه یک ترجمه دیگر مجاز است. خوانندگان کویتی با روش‌های مختلفی به مقابله پرداختند. بعضی از آنها عکس هایی را در توییتر و فیسبوک منتشر کردند که توده هایی از کتاب های ممنوعه را در کتابخانه های خانه شان نشان می دهند.

دادگاه عدالت اروپا به عنوان سنگر دموکراسی و حکومت قانون

دموکراسی بازـ  پروژه اروپایی تضمین صلح، ترویج ارزش‌های اساسی و بهبود در رفاه ملت‌هاست. درس دردناکی که ما از رفراندوم برکزیت گرفته ایم این است که از این هدف اساسی دور افتاده ایم. محور بحث عمومی درباره رفراندوم ۲۰۱۶ در مورد اتحادیه اروپا یک موضوع بود: پیامدهای اقتصادی برکزیت. نقش حیاتی دادگاه عدالت اروپا در زمان حاضر مهم تر به نظر می رسد، زیرا در حال حاضر بسیاری چیزها مثل دموکراسی، آزادی فردی و حکومت قانون در خطر هستند. ارتباط نزدیکی بین پروژه اتحادیه اروپا و ایده های دموکراسی و حکومت قانون وجود دارد. دموکراسی‌های تکثرگرا اساس این نظام را تشکیل می‌دهند، هم به دلیل پراکندگی قدرت در میان گروه‌های مختلف فشار اقتصادی و ایدئولوژیک و هم به این خاطر که به شهروندان حق متفاوت بودن و انتقاد از قدرت را می‌دهند. برای محافظت از چنین حقوق دموکراتیکی هر دموکراسی باید چارچوب حقوقی استوار بر حکومت قانون برقرار کند که همچون یونان باستان و جمهوری روم این ایده را در بر می‌گیرد که همه شهروندان در مقابل قانون برابر هستند. تعجبی ندارد که در ماده ۲۱ عهدنامه اتحادیه اروپا حکومت قانون،‌ حقوق بشر و اصول حقوق بین المللی اهداف محوری هستند که سیاست ها و اقدام های عمومی اتحادیه اروپا را تعریف می‌کنند. در بسیاری از کشورهای اروپایی، احزاب پوپولیستی سیاسی با محدود کردن بحث؛ غیرمشروع کردن انتقاد؛ برچیدن حکومت قانون، قدرت پارلمانی؛ رسانه های آزاد و جامعه مدنی؛ تضعیف حقوق بشر فردی و محافظت از اقلیت ها؛ و مقابله با کنترل های بین المللی بر قدرت نامحدود دولتی به دموکراسی لطمه می زنند. زمانی که نهادهای ملی به سوی اقتدارگرایی پیش می‌روند و دولتهای ملی ناتوان از دفاع از ارزشهای اساسی زیربنایی جامعه‌ای آزاد هستند، نهادهای اتحادیه اروپا می توانند به عنوان سنگر دموکراسی و حکومت قانون عمل کنند. به ویژه، دادگاه عدالت اروپامی‌تواند این نقش اساسی را بازی کند، زیرا محدودیت های سیاسی که دست و پای کمیسیون اروپا را می گیرند این دادگاه را مقید نمی کنند.

آمریکا: نیویورک تایمز ـ افشای تقلب مالیاتی ۴۱۳میلیون دلاری دونالد ترامپ

کامبوج: پارلمان اروپا دموکراسی و حکومت قانون را زیر نظر دارد

ایران:

گفت‌وگویی با گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر درباره‌ی تاثیر تحریم‌های تازه‌ی آمریکا

یو تیوب ـ برنامه به عبارت دیگر بی‌بی‌سی گفت‌وگویی با ادریس جزایری، گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشری سازمان ملل برای بررسی تاثیرات منفی اقدامات یک جانبه و جبری بر حقوق بشر، به ویژه با توجه به تاثیر تحریم‌های تازه‌ی آمریکا بر حقوق بشر مردم عادی ایران انجام داده است.

نامه نرگس محمدی پس از پایان مرخصی ۷۲ساعته و بازگشت به زندان

ایران وایر ـ پس از سه سال و نیم در خانه ام را باز می کنم. گویی این خانه بدون علی و کیانا، همان جایی نیست که مرا ظالمانه از آن بیرون کشیدند، صدای شیطنت، مامان مامان گفتن کودکانم را می شنوم. قلبم یک باره آنچنان سنگین می شود که صدای دوستان عزیرم را که در منزل گرد هم آمدند تا به جای همسر و فرزندانم خوشامد گویی کنند نمی شنوم. چشمانم دنبال چیزی است. چشمم به یک جفت دمپایی کوچک صورتی چند سانیمتری می افتد، دمپایی های علی و کیانای عزیرم. برمی دارم و به سینه ام می فشارم. من در زمان متوقف شده ام. نرگس محمدی: زندان مرا نخواهد شکست

نسرین ستوده به اعتصاب غذای خود پایان داد

رادیو زمانه ـ نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در زندان اوین در حبس است، ۱۱ مهر پس از ۳۸ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد. این وکیل دادگستری از روز شنبه ۳ شهریور در اعتراض به بازداشت خود و آزار و اذیت خانواده و اطرافیانش از سوی دستگاه قضا دست به اعتصاب غذا زده بود، محمد مقیمی، وکیل نسرین ستوده خبر داده است که این مدافع حقوق بشر «به دلیل نگرانی از وضعیت دکتر فرهاد میثمی از روز چهارشنبه ۱۱ مهر به اعتصاب غذای خود پایان می‌دهد.» فرهاد میثمی، فعال مدنی، در تاریخ ۹ مرداد بازداشت شد.

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اروپا: کشتی آکواریوس را نجات دهید؛ زندگی مردم را نجات دهید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و چهار سازمان بین المللی دیگر در نامه‌ای گفتند که رهبران کشورهای اروپایی باید سریعاً اقدامات لازم برای کمک به ثبت کردن آکواریوس، آخرین کشتی جستجو و نجات غیردولتی را که در مدیترانه فعالیت می‌کند انجام دهند. دولت‌مردان پاناما پرچم این کشتی را  از آن گرفته اند. این نامه در پنجمین سالگرد غرق کشتی لامپدوسا به رهبران کشورهای اروپا ارسال شده و از آنها خواسته تا پرچم آکواریوس را به آن تحویل دهند. در حادثه لامپدوسا دستکم ۳۶۸ نفر جان خود را از دست دادند.

اظهارات مقدماتی فدراسیون درباره پیش نویس «نگارش صفر» عهدنامه شرکت های فراملی و موسسه های دیگر اقتصادی و حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون اظهارات مقدماتی خود را درباره کنوانسیون و پروتکل اختیاری که قرار است طی چهارمین نشست کارگروه بین دولتی سازمان ملل درباره شرکت های فراملی و موسسه های دیگر اقتصادی در ارتباط با حقوق بشر از ۱۵ تا ۱۹ اکتبر در ژنو مورد بحث قرار گیرد، منتشر کرد.

ایران:

* رئیس کمیته مزد: قدرت خرید کارگران در شش ماه ۹۰ درصد کاهش یافت

* داروهای خارجی؛ کالاهایی ارزشمند در ایران تحریم زده

* ۱۰۰ هزار حاشیه‌نشین در چابهار فاقد آب، برق، بهداشت و مدرسه هستند

* عیسی کلانتری (رئیس سازمان محیط زیست): ۷۰ درصد از زمین‌های زراعی ایران در خطر نابودی است

دفاع از حقوق بشر

 

دو تن برنده نوبل صلح ۲۰۱۸ به خاطر مبارزه علیه خشونت جنسی به عنوان سلاحی در درگیری‌های نظامی

دویچه وله ـ نوبل صلح به دکتر دنیس موکویگی، پزشک کنگویی و نادیا مراد، دختر جوان کُرد عراقی تعلق گرفت. کمیته نروژی نوبل این دو نفر را به خاطر مبارزه‌شان علیه خشونت جنسی به عنوان سلاحی در جنگ و درگیری‌های نظامی، شایسته دریافت جایزه نوبل صلح شناخت. نادیا مراد، دختر ایزدی رها شده از دست داعش و دنیس موکویگی، پزشکی کنگویی است که به قربانیان خشونت‌های جنسی کمک می‌کند. کمیته نوبل در اسلو در بیانیه خود دلیل اعطا جایزه نوبل صلح به این دو نفر را «تلاش‌های آنها برای خاتمه دادن به استفاده از خشونت جنسی به عنوان سلاحی در جنگ و درگیری‌های مسلحانه» اعلام کرد.

یمن: موافقت شورای حقوق بشر با تمدید تحقیقات درباره‌ی وضعیت این کشور

رادیو فردا ـ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه با رد اعتراض عربستان سعودی و یمن و با ۲۱ رای موافق در برابر ۸ رای مخالف ادامه تحقیقات در مورد وضعیت حقوق بشر در یمن را تصویب کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز حامیان این قطعنامه از جمله کانادا و اتحادیه اروپا معتقدند فعالیت گروه کارشناسی که شورای حقوق بشر سال گذشته برای تحقیق در این زمینه تشکیل داد هنوز به پایان نرسیده ولی مخالفان قطعنامه ادعا می کنند که ادامه این تحقیقات بحران یمن را تشدید کرده و بی ثباتی در منطقه را افزایش می دهد. گروه کارشناسی در گزارش خود که ماه گذشته به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه شد گفت حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن تلفات غیرنظامی سنگینی داشته و برخی از این حملات می تواند مصداق جنایت جنگی تلقی شود. به گفته گروه کارشناسی سازمان ملل متحد تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در جنگ یمن کشته شده و هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر با خطر قحطی و گرسنگی روبرو هستند. این گروه در گزارش خود حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را مسئول اکثر موارد از مرگ غیرنظامیان معرفی کرد که تاکنون ثبت شده است. در بخشی از گزارش گروه کارشناسی گفته می شود:«طی سه سال گذشته این حملات هوایی مناطق مسکونی، بازارها، مراسم تدفین، عروسی ها، بازداشتگاه ها، قایق های غیرنظامی و حتی بیمارستان ها و مراکز پزشکی را هدف گرفته اند.»

میانمار: شورای حقوق بشر سازمان ملل سازوکار مستقلی برای سرعت بخشیدن به پیگرد نقض حقوق بشر برپا می‌کند

امارات متحده عربی: جامعه بین المللی باید بر فشار برای آزادی احمد ابو منصورمدافع حقوق بشر بیافزاید

 

ایران:

نامه‌ی سرگشاده به رئیس جمهوری حسن روحانی: به آزار و تعقیب مدافعان حقوق بشر پایان دهید!

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ آقای رئیس جمهور، برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر ـ مشارکت فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) ـ این نامه را با ابراز نگرانی از موج جاری دستگیری‌های خودسرانه، پیگردها، تعقیب و آزار قضایی مدافعان حقوق بشر در ایران، و از جمله مدافعان حقوق زنان، برای شما می‌نویسد. برنامه‌ی نظارت به‌ویژه از دستگیری آقای رضا خندان، مدافع حقوق بشر و همسر وکیل حقوق بشری زندانی خانم نسرین ستوده؛ خانم رضوانه محمدی، خانم نجمه واحدی، خانم هدی عمید و خانم مریم آزاد، چهار مدافع حقوق زنان که در کمپین‌های مختلف در دفاع از حقوق زنان و از جمله مخالفت با حجاب اجباری شرکت داشته‌اند؛ و آقای فرهاد میثمی که در ترویج حقوق بشر و مخالفت با حجاب اجباری فعالیت داشته، نگران است. بیش از ۷۵۰ نفر بیانیه‌ آزادی فوری فعالان بازداشت‌شده حقوق زنان را امضا کردند

نامه رضا خندان درباره‌ی وخامت وضعیت جسمانی فرهاد میثمی

صفحه‌ی فیس‌بوک نسرین ستوده ـ دوستان و هموطنان عزیز، عصر روز چهار شنبه چهارم مهر، نمایندگان دادستانی و زندان، با سوء استفاده از زندانیان غیر سیاسی علی‌رقم میل دوست عزیزمان فرهاد میثمی، او را به زور به اتاقی در بهداری زندان اوین منتقل کردند. او با گرفتن میله‌های تخت در مقابل آنان، که با توسل به زور میخواستند او را جابجا کنند، مقاومت کرد اما سر انجام به دلیل ضعف جسمانی توانستند او را از اتاق خارج و به بهداری اوین منتقل کنند. این در حالی بود که بقیه زندانیان را در اتاقها و هواخوری بند محبوس کرده بودند. او پیش از انتقالش گفت که در صورت جابجایی دار‌وهایم را هم قطع خواهم کرد. اکنون سه روز است که در آنجاست و از خوردن آب، دارو و تزریق سرم خودداری کرده است. فرهاد میثمی: ‘کنشگر خشونت‌پرهیزی’

زنان

آمریکا: زنان نگاه می کنند

نیویورک تایمز ـ  هیئت تحریریه: «به من نگاه کن وقتی با تو حرف میزنم! به من می‌گویی که حمله جنسی اهمیت ندارد؛ اتفاقی که برای من افتاد مهم نیست!» اینها جمله های پر درد و رنج ماریا گالاهر بود که به همراه آنا ماریا آرچیلا در پی اعلام قصد سناتور فلیک برای دادن رای به تایید عضویت برت کاوانا در دیوان عالی کشور با او در آسانسور کنگره رو در رو شدند. خانم آرچیلا با خشم به سناتور گفت که قربانی حمله جنسی بوده است و افزود: نمی توانم تصور کنم که میخواهید کسی را به عضویت دیوان عالی کشور در ۵۰ سال آینده در بیاورید که به حمله به دختری جوان متهم شده است. هر اتفاقی که بیافتد، قانونگذاران جمهوریخواه باید با دقت زیادی عمل کنند. آنها تاکنون پیشینه افتخارآمیزی در رسیدگی به اتهام ها علیه قاضی کاوانا به جا نگذاشته اند. اکنون آنها فرصت دارند تا بعضی از جنبه‌های این لطمه را جبران کنند و به جای شتاب در تصویب عضویت نامزد خود علاقه بیشتری به حقیقت نشان دهند. آنها یک چیز را باید در نظر داشته باشند: زنان نگاه می کنند.

آمریکا: مجلس سنا نامزدی کاوانا را تایید نکند

دیده‌بان حقوق بشر ـ صلاحیت کاوانا به دلیل اتهام های حل نشده و نگرانی‌ها باید رد شود. این سازمان طی نامه‌ای به سناتورهای ایالات متحده اعلام کرد که مجلس سنا نباید نامزدی قاضی برت کاوانا را برای دیوان عالی کشور مورد تایید قرار دهد. این نخستین بار است که دیده‌بان حقوق بشر در تاریخ چهار دهه فعالیت خود در مورد یک نامزد دیوان عالی ایالات متحده موضع می گیرد.

۲۲۳ سازمان غیر دولتی از سازمان ملل خواستند در حمایت از حق سقط جنین اقدام کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون نیز این نامه را امضا کرده است. کشورهای امضا کننده‌ی اعلامیه و برنامه‌ی عمل وین به صراحت با تحقق کلیه‌ی حقوق بشر زنان موافقت کرده‌اند. زنان مدافع حقوق بشر در سراسر جهان، از ایرلند تا آرژانتین، تا کره‌جنوبی، تا لهستان و جمهوری دموکراتیک کنگو، به خیابان، دادگاه و پای صندوق رای می‌روند تا با خواست داشتن دسترسی به امکانات جامع سقط جنین، بازپس‌گیری کنترل بر بدن و زندگی خود را اعلام کنند. ما در همبستگی با زنان ریشه‌های مشترک شکل‌های چندگانه و هم‌پوشان تبعیض در مبارزات خود را تشخیص می‌دهیم. گرچه حقوق جنسی و بهداشت بازتولید در حقوق بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، زنان مدافع حقوق بشر که در زمینه‌ی این حقوق فعالیت می‌کنند اغلب با آزار، تبعیض، بدنام سازی، مجرم انگاری و خشونت جسمانی روبرو هستند. همچنان که در قطعنامه شماره‌ی ۱۸۱/۶۸ مجمع عمومی سازمان ملل، نخستین قطعنامه‌ای که توجه آن به زنان مدافع حقوق بشر است، تاکید شده این تعدی‌ها نقض حقوق اساسی زندگی، آزادی، سلامت روانی و جسمانی، حریم خصوصی، آزادی عقیده و بیان، آزادی تشکل و گردهمایی صلح آمیز انسان‌ها است.

کمپین “Metoo” یکساله شد؛ ۷۰ درصد زنان قربانی خشونتهای جنسی شده‌اند

هند: زنای محصنه دیگر جرم نیست

زنان و نوبل؛ راهی ناهموار برای رسیدن به برابری در صلح و علم

وقتی ویکی‌پدیا دانشمند زن برنده نوبل فیزیک را مهم نمی‌دانست

اینستاگرام در تسخیر زنان

ایران:

* بوروکراسی مردسالار؛ سهم زنان از مدیریت شهری تهران چقدر است؟

*  یک تجربه: دیدبان آزار در ایران کلیک می‌خورد

فرهنگ

ایران:

* ژیلا مساعد، شاعر ایرانی ـ سوئدی به عضویت کمیته داوری نوبل ادبیات انتخاب شد

* کتاب‌خوان؛ تیغ سانسور و ‘بچه‌ای که باید ادب شود’

* وقتی انسان به عکس‌های خاوران می‌نگرد

اندیشه

آلمان: گفتگو با تراوته لافرنز آخرین بازمانده‌ی «رُز سپید»، گروهی از روشنفکران آلمانی مخالف حکومت فاشیستی هیتلر

عصر نو ـ رُز سفید اسم یک گروه از روشنفکران آلمانی در سالهای پایانی جنگ جهانی دوم است که بر اساس مسئولیت خود در برابر حکومت فاشیستی شروع به پخش اعلامیه علیه جنگ و دفاع از حقوق همه‌ی شهروندان می‌کنند. این جوانان که به طور عمده غیر سیاسی بودند، مورد تعقیب قرار می‌گیرند ودر کنار باقی ِافراد گروه، دو تن از آنان که خواهر و برادر بودند، به دست حکومت فاشیستی کشته می‌شوند. در آلمان بسیاری از مدارس، کتابخانه‌ها و… به نام آن‌ها یعنی سوفی و هانس شُل است. حالااشپیگل رفته سراغ آخرین بازمانده‌ی این گروه که ۹۹ سال دارد و مدتی را با هانس شُل گذرانده و همراهشان علیه هیتلر اعلامیه پخش کرده. این گفتگوی صمیمانه حاوی نکاتی ست که از پس ِ این همه سال هنوز می‌تواند برای ما بسیار آموزنده باشد.

 

ایران:

روز جهانی مبارزه با اعدام: یک جمله برای آنها که هنوز به چوبه‌های دار باور دارند

رادیو زمانه ـ دهم اکتبر (امسال برابر با ۱۸ ماه مهر) بر اساس تقویم سازمان ملل متحد روز جهانی مبارزه با اعدام است.  زمانه از شماری از حقوقدانان و فعالان حقوق بشر پرسیده است اگر قرار باشد به عنوان یک وکیل، حقوقدان یا یک مدافع حقوق بشر، یک یا چند جمله در پاسخ به کسانی بگویند که همچنان اعدام را توجیه می‌کنند و آن را اقدام درستی می‌دانند، آن یک یا چند جمله چه خواهد بود؟ عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و مدافع برجسته حقوق بشر مقیم فرانسه، می‌گوید: اعدام اگر به عنوان مجازات تلقی شود، وقتی می‌تواند قابل توجیه باشد که در فلسفه مجازات و مبارزه با جرم، بر پایین آوردن میزان ارتکاب جرم تاثیر بگذارد. اما ما دیدیم که تاثیر نمی‌گذارد. در کشورهایی که همچنان بر ضرورت اعدام به عنوان عامل پیشگیری از جرم در جرایمی مانند قتل پافشاری می‌شود، به عنوان نمونه ایالات متحده آمریکا یا جمهوری اسلامی ایران، این مجازات بی‌اثر بوده است. مثلا در رابطه با قاچاق مواد مخدر. ما بیش از ۳۰ سال این موضوع را به مقامات جمهوری اسلامی یادآوری ‌کردیم اما متاسفانه آنها گوش شنیدن نداشتند تا اینکه سرانجام سال گذشته بر اساس آمارها دیدند استدلال ما درست بوده و طی سه دهه نه تنها میزان جرایم مواد مخدر پایین نیامده، بلکه با وجود اینکه هر سال چند صد نفر اعدام شدند، شمار مجرمان افزایش پیدا کرده است. مقاله‌ای دیگر: به نام مجازات، به کام مرگ

مسأله‌ی زبانِ ملی

رادیو زمانه ـ داریوش آشوری – در این مقاله با نقدگری سخنان بحث برانگیخته از استاد شفیعی کدکنی، دیدگاهِ خود را در باره‌ی زبانِ فارسی در جایگاهِ زبانِ ملی و مسائل آن در روزگار ما بازمی‌گویم.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، اخبار روز، ایران وایر، ایران اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر، نسرین ستوده (صفحه‌ی فیس‌بوک)، نیویورک تایمز، یوتیوب یورو نیوز

 

بایگانی شماره‌های گذشته