فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر گزارش خود درباره‌ی واقعیت مشارکت قربانیان در دادگاه بین المللی جزایی را، ۲۰ سال پس از تصویب عهدنامه‌ی تاسیس این دادگاه و در زمانی که مجمع کشورهای عضو در اجلاس خود به حقوق قربانیان می‌پردازد، امروز منتشر می‌کند. این گزارش مجموعه‌ای از مقاله‌هایی است که فعالان، وکلای قربانیان، اعضای سازمان‌های غیر دولتی و نمایندگان دادگاه بین المللی جزایی فعال در ارتباط با قربانیانی از افغانستان، بروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، کنیا، میانمار، فلسطین و اوگاندا نوشته‌اند.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به اجرا درآمدن حقوق قربانیان در دادگاه بین‌المللی جزایی از زمان قانونی شدن آن در اساسنامه دادگاه را زیر نظر داشته است. اما آنچه در رُم در نظام مشارکت قربانیان در دادگاه بین المللی جزایی مورد تصور بود هنوز مورد آزمایش قرار دارد. با رشد شمار قربانیانِ خواهان مشارکت در دادگاه بین المللی جزایی، رهیافت‌های متفاوت قضایی به روش‌های مشارکت مورد بررسی قرار گرفته و وضعیت به طور منظم تغییر می‌کند. تشخیص روش‌ها برای مشارکت موثر قربانیان بدون لطمه زدن به کارآیی دادرسی‌ها و حقوق طرف‌های دیگر الزامی است، اما این موضوع نباید خطر کاهش مشارکت قربانیان به نماد صرف را دربرداشته باشد. متاسفانه، فدراسیون با نگرانی رو به افزایش یک رشته پندارهای نادرسترا درباره‌ی هدف از مشارکت قربانیان در دادرسی‌های قضایی و روش اجرایی آن را ملاحظه کرده است.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، بیست سال پس از تصویب اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی، پروژه‌ی مشاوره با نمایندگان یا حامیان امکان شرکت قربانیان در دادگاه بین‌المللی جزایی را درباره‌ی دستاوردها، دغدغه‌ها و مشکلات مربوط به مشارکت واقعی قربانیان در دادگاه آغاز کرده است.

Rights of victims

پیوست‌ها: