ازدواج زود هنگام/ منبع

نقض حقوق بشر

جزئیات تکان‌دهنده‌ تازه‌ای از شکنجه فعالان حقوق زنان عربستان منتشر شده است

رادیوفردا-گزارش‌های تازه‌ از وضعیت فعالان حقوق زنان عربستان که از ماه‌ مه ۲۰۱۸ در بازداشت مقامات سعودی هستند، حاکی از شکنجه فیزیکی و روانی آن‌ها توسط بازجویان و دست‌داشتن سعود القحطانی مشاور سابق دربار سعودی در این شکنجه‌ها ست. سازمان حقوق بشری القسط (مستقر در لندن) در بیانیه‌ای جزئیات تکان‌دهنده‌ای را از وضعیت این زندانیان فاش کرده است که گزارش‌های قبلی مبنی بر شکنجه و آزار جسمی و جنسی از سوی بازجویان سعودی را تایید می‌کند.

 

ایران: روایت قربانیان شکنجه در زندان‌های ایران در دو دهه اخیر

بی بی سی- سپیده قلیان در ۲۷ آبان در شهر شوش و در جریان تجمعات کارگران هفت تپه بازداشت و از همان ابتدا و در محلی که مربوط به بخش ‘امنیتی نیروی انتظامی است مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌گیرد. محلی که چند تن دیگر از کارگران و ازجمله آقای اسماعیل بخشی در آن بازداشت شده بودند.

 

سال ۲۰۱۸؛ سالی ظالمانه برای کودکان

دویچه وله ـ گزارش سالانه یونیسف از ناتوانی جامعه جهانی در حفاظت از کودکان در برابر خشونت، فقر و گرسنگی بیلانی خاکستری می‌دهد. میلیون‌ها کودک در معرض آسیب‌های جنگ هستند. هزاران دخترو پسر خردسال در سال ۲۰۱۸ “قربانیان مستقیم” جنگ و خونریزی بوده‌اند. در لیست یونیسف، نام افغانستان، عراق و یمن در صدر کشورهایی قرار دارد که وضعیت کودکان در آن وحشتناک است. سپس زنجیره‌ای از کشورهای افریقایی چون کامرون، جمهوری دمکراتیک کنگو، نیجریه، سومالی، آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، چاد، بورکینافاسو، نیجر و مناطق مرزی مالی به چشم می‌خورند. در مناطق فلسطینی و اسرائیل نیز بسیاری از کودکان با ترس، تروما و آسیب‌های مختلف زندگی می‌کنند. در گزارش سالانه این نهاد آمده که کودکان قوم روهنگیا در میانمار نیز از صدمات و پیامدهای آوارگی، کشتار و خشونت در رنجند.

 

عربستان سعودی: کودک سربازان سودانی در جبهه جنگ یمن

نیویورک تایمز ـ به گفته چندین جنگجوی سودانی که از یمن برگشته اند و قانونگذاران سودانی که می‌کوشند موضوع را تعقیب کنند، در چهار سال گذشته در حدود ۱۴ هزار شبه نظامی سودانی در یمن در کنار شبه نظامیان محلی متحد سعودی‌ها در جنگ شرکت داشته اند و صدها تن از آنها در آنجا کشته شده‌اند. تقریباً همه این جنگجویان سودانی از منطقه جنگ زده و فقر زده دارفور هستند. بعضی از خانواده‌های سودانی به قدری به پول نیاز دارند که به افسران شبه‌نظامی برای اعزام فرزندان خود رشوه می دهند. بسیاری از این سربازان در سنین ۱۴ تا ۱۷ سالگی هستند. پنج تن از جنگجویانی که از یمن بازگشته اند در گفتگوها گفتند که کودکان دست کم ۲۰ درصد واحدهای شبه نظامی سودانی ها را تشکیل می‌دهند. دو تن از آنها گفتند بیش از ۴۰ درصد از این واحدها کودک سرباز هستند.

سازمان ملل جنگ در یمن را بدترین بحران انسانی در جهان خوانده است. محاصره سعودی ها و متحدان آنها در امارات متحده عربی در حدود ۱۲ میلیون تن را به آستانه قحطی رانده و به مرگ در حدود ۸۵۰۰۰ کودک منجر شده است.

 

هشداری تازه درباره افزایش میزان ازدواج کودکان در ایران

بی‌بی‌سی ـ گروهی از فعالان مدنی با استناد به آمار رسمی دولت ایران هشدار داده اند که میزان ازدواج کودکان در این کشور رو به افزایش است. این در حالیست که کمیسیون قضایی مجلس به تازگی طرح ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال را رد کرده است. کمپین “کودکی گم شده” – که توسط پایگاه داده باز ایران با هدف مبارزه با ازدواج کودکان و کودکان زباله گرد به راه افتاده – می گوید در ظرف چند سال اخیر تعداد بیشتری از موارد ازدواج کودکان در ایران به ثبت رسیده است. این گروه بنا بر آمار رسمی مرکز آمار ایران می گوید در سال ۱۳۹۱ خورشیدی، ۴.۹ درصد از ازدواج های ثبت شده برای زنان، به دختران زیر ۱۵ سال تعلق داشته است؛ این در حالیست که در سال ۱۳۹۵ خورشیدی این رقم به ۵.۶ درصد افزایش پیدا کرده است؛ به این ترتیب، فقط در سال ۱۳۹۵ بیش از ۳۹ هزار دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده اند.  این گروه می افزاید بین سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ در مجموع بیش از ۲۰۰ هزار دختر و پسر در ایران زیر ۱۵ سال ازدواج کرده اند. “ابتکار: اگر ۱۳ سال برای ازدواج خوب است، پس برای رأی دادن هم خوب است

 

ایران: شناسایی «۱۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل» در ایران

رادیو فردا- احمد میدری، معاون امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از شناسایی ۱۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در ایران خبر داد. او به خبرگزاری ایرنا گفت که ۳۰ درصد این کودکان در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند و استان‌های تهران و خوزستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. به گفته احمد میدری، فقر، مهاجرت و اعتیاد والدین، از مهم‌ترین دلایل بازماندن این کودکان پنج تا ۱۱ ساله‌ از تحصیل است.

 

ختنۀ زنان در کردستان عراق همچنان رواج دارد

رادیو بین المللی فرانسه- مطابق آمار سازمان یونیسف سنت ختنۀ زنان همچنان در کردستان عراق بسیار رایج است. این سازمان که عبارت “ناقص‌سازی جنسی زنان” را به اصطلاح ختنۀ زنان ترجیح می‌دهد، می‌گوید که تا چهار سال قبل، بیش از نیمی از زنان کرد عراقی ختنه می‌شدند.  در کشور عراق کمتر از یک درصد زنان عراقی متحمل “ختنه” می‌شوند، اما در کردستان عراق تا سال ٢٠١۴، این رقم به بیش از ۵٨درصد می‌رسید.

 

آمریکا: از ورود کودکان بدون همراه در مرز جلوگیری می شود

دیده بان حقوق بشر ـ  مأموران اداره گمرک و محافظت مرزی از ورود کودکان پناهجوی بدون همراه در مرز جلوگیری می کنند و آنها را در معرض خطر بازگشت به کشور محل فرار قرار می‌دهند. ماموران مهاجرت آمریکا با ارزیابی پناهجویان، به شمار محدودی از آنها روزانه اجازه ورود می‌دهند. آنها از تابستان اقدام هایی را که در دوره دولت اوباما آغاز شد تشدید کرده‌اند. به علاوه، وزارت امنیت داخلی اعلام کرد که قصد دارد پناهجویان را به مکزیک برگرداند تا در آنجا در انتظار رسیدگی به درخواست پناهندگی بمانند. انتظار در مکزیک نیز خطرناک است. در آنجا کودکان در خطر اخراج، آزار و خشونت مأموران مهاجرتی مکزیک هستند. خطر های دیگری مهاجران را در شمال مکزیک تهدید می‌کند. دو کودک طی هفته گذشته در تیخوانا به قتل رسیدند. مرگ دومین کودک پناه‌جو در مرز آمریکا

 

ایران: محکومیت ۵ کودک دیگر به اعدام در سال ۲۰۱۸

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ـ پنج کودک در سال ۲۰۱۸ به اعدام محکوم شدند. شایان سعیدپور در زندان سنندج، پویان در تهران که در ۱۷ سالگی مرتکب جرم انتسابی شده و رضا کودک ۱۴ ساله در اصفهان همگی به اتهام قتل به اعدام محکوم شده اند. همچنین حکم اعدام یک کودک به نام صالح شریعتی که در سن شانزده سالگی به اتهام قتل دستگیر شده بود در دیوان عالی ایران تایید شد. پسر جوانی به نام مهرداد نیز که در ۱۷ سالگی به اتهام قتل بازداشت شده بود، در تهران به اعدام محکوم شد.

زنان، بیشترین قربانیان جنسی قاچاقچیان انسان

دویچه وله- سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد، حدود ۶۰ درصد قربانیان قاچاق انسان از نظر جنسی مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند. بیش‌تر این استثمارشدگان زن هستند. سازمان ملل همگان را در جهان به مبارزه با سوداگری انسان فرا خوانده است.

افغانستان:

رئیس فدراسیون فوتبال به اتهام رسوایی جنسی ممنوع الخروج شد

ایران:

نگرانی از وضعیت روزنامه‌نگار هنگامه شهیدی در زندان

 محکومیت یکتا فهندژ، شهروند بهایی، به ۱۱ سال زندان

دلنیا صبوری و روژین ابراهیمی، فعال کارگری در کامیاران برای گذراندن دوره محکومیت به زندان منتقل شدند

زندانیان سیاسی نازنین زاغری و نرگس محمدی: اعتصاب غذا می‌کنیم

شیراز گرمخانه ندارد، زن‌های کارتون خواب از سرما می‌میرند

سپیده قلیان فعال مدنی که در تجمعات کارگران هفت تپه بازداشت شده بود، آزاد شد

آخرین جزئیات پرونده آزار و اذیت دختر جوان سیرجانی

زنان و آمیزش جنسی؛ قربانیان اصلی ایدز در ایران

 

بین المللی:

بریتانیا:  هزینه سنگین بازگشت برای قربانیان ازدواج اجباری

تظاهرات هندوهای متعصب علیه حضور زنان در معبدی در هند

 

 

دفاع از حقوق بشر

عربستان سعودی:  نمایندگان پارلمان و وکلای بریتانیایی خواهان دیدار با فعالان زندانی سعودی شدند

الجزیره ـ  گروهی از نمایندگان پارلمان بریتانیا و وکلای بین المللی درخواست  دیدار با فعالان زن در عربستان سعودی را کرده اند تا درباره ادعاهای مربوط به شکنجه آن ها و محرومیت از داشتن وکیل و ملاقات‌های خانوادگی تحقیق کنند. رئیس هیئت بررسی بازداشت‌های این گروه در نامه‌ای به سفیر عربستان در بریتانیا از او خواست تا به انجام دیدار این هیئت از زندان ذهبان در نزدیکی جده و گفتگو با فعالان زندانی در آنجا کمک کند. چندین گروه بین المللی حقوق بشر اعلام کرده‌اند که هشت زن فعال که برای رانندگی زنان مبارزه کرده بودند با استفاده از شوک الکتریکی و ضربه های شلاق مورد شکنجه قرار گرفته اند. گزارش های این گروه ها نشان می دهد که این زنان مورد آزار جنسی قرار گرفته اند، تهدید به تجاوز شده‌اند و از تماس با وکلای مدافع محروم هستند.

ایران: واکنش فعالان حقوق زنان به مبارزه با حجاب اجباری: از آزادی‌های یواشکی تا دختران خیابان انقلاب

رادیو زمانه ـ در ماه‌های اول سال ۱۳۹۳ (ماه می ۲۰۱۴) کمپین «آزادی‌های یواشکی» به ابتکار مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار، آغاز به کار کرد. در این کارزار زنان از سراسر ایران عکس و فیلم‌های اعتراضی خود را نسبت به حجاب اجباری در فضای آنلاین منتشر کردند. کمپین با همراهی پانصد هزار نفر در ماه نخست، مورد استقبال قرار گرفت. بعد از اعتراضات سال‌های اول انقلاب، این اولین باری بود که زنان در داخل ایران، در یک اعتراض جمعی، مشخصا حجاب اجباری را مورد هدف قرار می‌دادند. با این حال، کمپین آزادی یواشکی و در ادامه، کمپین «چهارشنبه‌های سفید» مورد حمایت همه فعالان حوزه زنان قرار نگرفت و کنشگری زنان مخالف حجاب اجباری با سکوت، نادیده گرفتن، تمسخر یا انکار مواجه شد. نگاهی به یک سال اعتراض دختران خیابان انقلاب ؛«دختران خیابان انقلاب»؛ اعتراضی که در هیاهوها گم نشد

میانمار: هیئت تحقیق درباره‌ی جنایت علیه روهینگیایی ها را منحل کنید

دیده‌بان حقوق بشر ـ میانمار باید کمیسیون تحقیق درباره‌ی جنایت علیه روهینگیایی ها در ایالت راخین را منحل کند، زیرا این کمیسیون تمایلی به بررسی جدی اتهام جنایات مهم علیه قوم روهینگیا را ندارد. در یک نشست خبری در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۸، رئیس کمیسیون مستقل تحقیقاتی، اعلام کرد که این کمیسیون طی چهار ماهی که از زمان آغاز رسمی تحقیقاتش می‌گذرد، “هیچ مدرکی” برای اثبات اتهام‌های مربوط به نقض حقوق بشر پیدا نکرده است. بیانیه او نشان می‌دهد که این کمیته شواهد و مدارکی را که کمیته حقیقت یاب سازمان ملل، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا و سازمان‌های بین المللی حقوق بشری از زمان آغاز خشونت‌ها در ایالت راخین در سال ۲۰۱۶ جمع آوری کرده‌اند نادیده گرفته است.

افغانستان:

بنیاد آرمان‌شهر از برگزیده‌گان پنجمین دوره جایزه صلح سیمرغ تقدیر کرد

ایران:

اسفند ۱۳۵۷: تظاهرات شش روزه‌ای که حجاب اجباری را به تعویق انداخت

مرگ قربانی تجاوز جنسی؛ متهم هم چنان رییس کمیسیون مجلس است

انتقال جنسی ایدز بین زنان ایرانی ۱۰ برابر افزایش یافت

بین المللی:

آلمان:  قانون شناسایی جنس سوم اجرا شد

هند: دو زن در اقدامی تاریخی وارد معبد هندوها شدند

سازمان ملل درخواست پناهندگی دختر سعودی را پذیرفت

 

قوانین و لوایح                                                                                                                                                                                         

ایران: رد طرح ازدواج دختران زیر ۱۳ سال در کمیسیون مجلس به دلیل «مسائل شرعی»

رادیو فردا- یک عضو فراکسیون زنان مجلس خبر داد که کمیسیون قضایی مجلس طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را رد کرده است. این طرح باید در صحن علنی مجلس نیز بررسی شود و نمایندگان می‌توانند به آن رأی مثبت دهند. طیبه سیاوشی در توئیتر خود خبر داد که کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس این طرح را «به طور کلی» رد کرده است. براساس آئین نامه مجلس، گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره رد این طرح در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود و نمایندگان می‌توانند برخلاف نظر این کمیسیون به این طرح رای مثبت دهند. به گفته خانم سیاوشی، دلایل مخالفان «بیشتر مسائل فقهی و شرعی» اعلام شده و آنان این طرح را «کپی‌برداری از طرح‌های غربی» خوانده‌اند.

 

زنان عربستان با پیامک از تایید حکم طلاق خبردار می‌شوند

رادیو زمانه- دادگاه‌های عربستان از این پس موظف‌ند صدور حکم طلاق، تعداد طلاق‌ها و شعبه‌ای که حکم در آن صادر شده است را در پیامکی به زوجه اعلام کنند. به گزارش وبسایت العربیه چندین تن از وکیلان زن در عربستان از این قانون جدید که توسط وزارت دادگستری وضع شده است ابراز رضایت کردند. پیش از این زنان عربستان که مانند بسیاری از زنان ایران از داشتن حق طلاق قانونی محرومند، در مواردی به صورت غیابی یا پنهانی «طلاق داده می‌شدند» و حتی از تصمیم دادگاه برای صدور طلاق به درخواست همسرشان مطلع نمی‌شدند.

 

تلاش برای تغییر قانون “پوشش سر” در مجلس نمایندگان امریکا

 

سیاست                                                                                                                                                                                                

هند درگیر مناقشه‌ مذهبی بی‌سابقه بر سر حقوق زنان

دویچه وله- مبارزه‌ای که در هند از سوی زنان برای لغو ممنوعیت ورود به یک معبد معروف در جریان است، در اصل مناقشه‌ای بی‌سابقه بر سر برابرحقوقی است که دفاع از سکولاریسم و نیز سیاست و مبارزات انتخاباتی هم بر آن تاثیر می‌گذارند.

 

افغانستان: سیما سمر: تا زمانی که قوانین به گونه برابر در افغانستان تطبیق نشود، صلح تامین نمی‌گردد

هشدار- رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که قانون اساسی افغانستان از بهترین قوانین در کشورهای منطقه است، زیرا در این قانون تمام ارزشها و حقوق شهروندان افغانستان در نظرگرفته شده است و هیچ تفاوت میان اتباع این کشور در آن وجود ندارد.

افغانستان: سمت‌های معاونیت یازده ناحیه شهر کابل به زنان واگذار شد

روزنامه هشت صبح- شهرداری کابل سمت‌های معاونیت یازده ناحیه شهر کابل را به زنان سپرده است. نسیمه حمیدی، مژگان حاجی‌زاده، فهمیه بهزاد، سوتیا ناصری، مرسل ماهان، نظیفه اوریاخیل، حبیبه صادقی، وحیده صمدی، راضیه عارفی، حسینه حسین، مسعوده فردوس به ترتیب در سمت‌های معاونیت نواحی شانزدهم، یازدهم، هفدهم، نهم، دوم، دوازدهم، ششم، اول، سیزدهم، پنجم و هشتم شهر کابل مقرر شده‌اند.

 

اولین راهپیمایی زنان «جلیقه زرد» در فرانسه

یورونیوز- صدها زن «جلیقه زرد» روز یکشنبه در بسیاری از شهرهای فرانسه به خیابان‌ها آمدند تا چهره‌ای صلح‌آمیز از این جنبش را به‌ تصویر بکشند. گزارش تصویری را در لینک بالا ببینید.

افغانستان:

مشاور ارشد ریاست اجراییه: اعتراف می کنم که فعالیتهای حکومت وحدت ملی برای زنان بسنده نیست

بین الملل:

نانسی پلوسی از حزب دموکرات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شد

چرا زنان این دوره کنگره امریکا تاریخ ساز شده اند؟

 

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی                                                                                                                                                     

ایران: ۸۳ سالگی کشف حجاب؛ از “قیام طاهره” تا “دختران خیابان انقلاب”

دویچه وله- سالروز کشف حجاب در حالی فرا می‌رسد که مبارزات مدنی زنان ایران با حجاب اجباری وارد مرحله‌ جدیدی شده است. با اینکه سال‌هاست روسری‌ها بر شانه‌ها افتاده، حرکت “دختران خیابان انقلاب” به باور خیلی‌ها مسیری بازگشت‌نا‌‌پذیر است.

ایران: محفل‌های زنان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، آتش زیر خاکستر

آسو- از سال‌های نخست دهه‌ی ۶۰ به بعد، تا بیش از یک دهه اثری از جنبش زنان در صحنه‌ی علنی و عمومی جامعه نبود. سرکوب گسترده‌ی نهادهای سیاسی و مدنیِ مخالف و منتقدِ حکومت پس از سال ۱۳۶۰، دامن جنبش زنان را نیز گرفت و منجر به توقف فعالیت گروه‌ها و نشریات زنان شد. فعالان زن نیز یا بازداشت شدند، یا کشور را ترک کردند و یا با از دست دادن امکان فعالیت سیاسی-اجتماعیِ علنی و عمومی، برای بیش از یک دهه خانه‌نشین شدند.

سهم زنان در تجارت و بهبود اقتصاد افغانستان

رادیو فردا- در حال حاضر، یک هزار و یکصد و پنجاه شرکت تجارتی را در افغانستان زنان رهبری می‌کنند. این زنان، هرگونه که شده، در بازار کار نقش‌آفرینی داشته‌اند. بر بنیاد آمارهایی که وزارت تجارت و صنایع افغانستان به زمانه داده است، نزدیک به ۵۰ هزار زن در افغانستان با استفاده از این فرصت‌ها مشغول کار هستند.

افغانستان:

ناامنی چالش عمده زنان خبرنگار در ولایت جوزجان

بیکاری نگرانی عمده زنان دانش اموخته هرات

 

ایران:

روسری های بر باد رفته: حکایت تغییر حجاب زنان در شهر تهران

ادم رنگی ها، نگاهی به رنگ در پوشش زنان شهر تهران

بین المللی:

افزایش شمار زنان در پست‌های مدیریتی اقتصاد آلمان

‘ژانوهری’؛ کمپین یک ماهه برای تشویق زنان به حفظ موهای بدنشان

 

 

فرهنگ و جامعه                                                                                                                                                                                  

جشنواره مهرگان؛ درخشش زنان افغانستان در سینما

یورونیوز- فیلمسازان و بازیگران زن در افغانستان در ماه‌های اخیر در داخل و در جهان موفقیت‌هایی را از آن خود کردند. از همین منظر، حضور زنان افغانستان در چهارمین جشنواره فیلم مهرگان در کابل، «پربار» و متفاوت از سال گذشته بود و ظهور نسل جدیدی از زنان در سینمای این کشور را به نمایش گذاشت. در این دوره از جشنواره فیلم مهرگان، زنان سینماگر سه جایزه برتر را بدست آوردند. عاقله فرهمند و حلیمه کریمی در فیلم کوتاه «مادر مجرد»، به ترتیب و برای بهترین فیلمنامه و بهترین هنرپیشه زن، جوایز اسب زرین را از آن خود کردند و ویگا مقربی با فیلم «آینه» بهترین کارگردان شناخته شد.

 

افغانستان:

دو زن در میان هفت داور و کمک داور منتخب فیفا از افغانستان

نقش زنان در باسازی قصر دارالامان

سعدیه برومند دختر بوکسور افغان در آرزوی گرفتن مدال المپیک

 

ایران:

قوه قضائیه برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها شرط تعیین کرد

لای در ورزشگاه‌ها آرام آرام باز می‌شود؛ بازیکنان شادی نکنند، آقایان فحش ندهند

زنان و تبعیض‌های درهم تنیده

بازگشت مقتدرانه‌ی تیم فوتبال زنان ملوان

وزیر ورزش ایران: همه زیرساخت‌ها آماده حضور زنان در ورزشگاه‌ها است

سارا خادم الشریعه نایب قهرمان شطرنج جهان شد

 

بین المللی:

آلمان / اتریش:  ضربه‌ای که هیتلر به حضور زنان در موسیقی زد

شمار زنان نان‌آور اصلی خانواده در آلمان افزایش یافته است

حضور زنان در گلدن گلوب: از شور ۲۰۱۸ تا غفلت ۲۰۱۹

 

گزارش و پژوهش و معرفی کتاب                                                                                                                                                      

چرا حرکت «دختران خیابان انقلاب» گسترش نیافت

کانون زنان ایرانی- از پرسش‌های مطرحِ این روزهای کنش‌گران جنبش زنان، یکی این است که چه بستری سبب شد مسئله‌ی حق پوشش اختیاری برای نسل جدید زنان، بیش از نسل قبل، مرکزیت پیدا کند تا جایی که حرکت نوپدید «دختران خیابان انقلاب» در ایران، هستی بگیرد؟ شاید یکی از دلیل‌های مهم این مرکزی‌شدن، اهمیت روزافزونِ پوشش و ظاهر طی یک دهه‌ی اخیر و پیوند آن با «هویت فردی» افراد باشد. گسترش سرسام‌آور گوشی‌های هوشمند، حضور گسترده‌ی شبکه‌های ماهواره‌ایِ غیرسیاسی (با انبوهی از تصویرهایی که عمدتاً بر «پوشش و ظاهر» تکیه دارند)، انبوه فیلم‌های خارجی (از نوع سینمای «جریان اصلی» و هالیوودی) و در مقیاسی بزرگ‌تر، ارتباط گسترده‌ی کل جامعه با جهان خارج که عمدتاً از طریق تصاویر غالب بر رسانه‌های همگانی و اصلی در دنیا عمل می‌کند، در مجموع به افزایش مدگرایی و مصرف‌گرایی دامن زده و سبب شده ظاهر و پوشش افراد به موضوع مهمی برای جامعه‌ی ایران تبدیل شود.

 

در نقد جامعه‌ی ناموسی

رادیو زمانه- می‌خواهی به دست آوری؟ پس باید از «از دست ‌دادن» واهمه نداشته باشی. می‌خواهی بیش‌تر به دست‌آوری؟ پس باید از دست بدهی و حتا از دست ‌دادن را به دهش بدل کنی؛ یعنی بدهی و رها کنی پیش از آن که بخواهند از دست‌ تو بگیرند یا از دست‌ تو رها شوند. اما برای این کار، بیش از همه، باید بر هراسِ خود از «از دست‌دادن» چیره شوی، چرا که تنها با از دست دادن است که می‌توانی دوباره و حتا بیش‌تر به دست‌ آوری.

 

خشم زبان عدالت است

دموکراسی باز ـ خشم زنان از چه چیزهایی است؟ به گفته نویسنده و منتقد ثریا کمالی در گفتگو درباره کتاب خود: از بسیاری چیزها. این نویسنده و منتقد ساکن آمریکا می گوید: چیزی که برای من حیرت آور بود این است که بسیاری می‌گفتند خشم غیر عقلایی است. این حرف منطقی ندارد. خشم واکنش عقلایی عمیقی است. خشم زبان عدالت و انصاف است. کتاب او با عنوان «خشم به او می آید» ندای مبارزه و دفاع پر احساسی از خشم زنان است. در این تحقیق بسیار مستند، او نابرابری های رویاروی زنان از بدو تولد تا درگذشت را که زنان را خشمگین می‌کند، می‌کاود. این کتاب موضوع هایی از تصویر بدن و هرزه نگاری، کلیشه‌های جنسیتی، کار خانگی بدون مزد، زایش کودکان، تبعیض در محل کار و خشونت مردان را مورد بررسی قرار می دهد و آشکار می‌کند که جایگاه نابرابر زنان در جهان چگونه آنها را خشمگین می‌کند، خشم فروخورده چگونه آنها را بیمار می سازد و چرا زمان آن رسیده که خشم زنان جدی تلقی شود. او می گوید: سال‌های طولانی درباره موضوع های مطرح در این کتاب مطلب نوشته ام…  و بعد انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا رخ داد. زنان درباره ورود رهبر سکسیست، نژادپرست و اقتدارگرایی مثل دونالد ترامپ هشدار داده بودند اما این هشدارها رد و نادیده گرفته می شد.

خاستگاه‌های اجتماعی تقسیم جنسی کار

اخبار روز ـ زمانی که زنان به پیشینه طرح این پرسش که خاستگاه‌های رابطه نابرابر بین جنس‌ها چیست، پرداختند خیلی زود پی‌بردند که هیچ یک از توضیحات ارایه شده توسط دانشمندان حوزه علوم اجتماعی طی قرن پیش قانع کننده نبوده است. به این دلیل که در کلیه توضیحات ارایه شده از سوی تکامل گرایان، تکامل گراهای پوزیتویست یا حتی گرایش‌های مارکسیستی، آنچه که در تحلیل نهایی نیاز به توضیح دارد آن جبر بیولوژیکی پنهان در مورد تغییرات اجتماعی است که در تمامی این تعاریف مورد پذیرش قرار گرفته است.

 

آمریکا: حقوق یک زن

نیویورک تایمز ـ شاید تعجب کنید که بدانید در ایالات متحده آمریکا زنی که از خاتمه ناگهانی بارداری خود غمزده است، ممکن است زندانی هم بشود. برای مثال، اگر این زن در نیویورک با اتومبیل تصادف کند یا در ایندیانا کودکش را مرده به دنیا بیاورد؛ در چنین مواردی زنان متهم به قتل غیر عمد شده‌اند. زنانی که از پله ها فرو افتاده اند، یا نان دانه خشخاش  خورده‌اند و نتیجه آزمایش مواد مخدر آنها منفی بوده است یا طی دوره بارداری از مواد مخدر قانونی با تجویز پزشک خود استفاده کرده اند، همگی به خاطر به خطر انداختن فرزند خود متهم شده‌اند. چنین مواردی نادر است. از سال ۱۹۷۳ تا کنون، چند صد مورد از این دست وجود داشته است. اما این موارد تغییری عمیق در جامعه آمریکا را نشان می دهد: جنین در رحم از حقوق یک انسان کامل برخوردار است. این نظر اکنون در مقررات فدرال و ایالتی و تفکر مأموران پلیس و دادستان ها پا گرفته است. بدین ترتیب، نه تنها حقوق توده ای از سلول ها که هنوز به انسان تبدیل نشده اند گسترش یافته، بلکه از حقوق قشر مشخصی از مردم یعنی زنان کاسته شده است. زنان باردار از حق دادن اجازه برای عمل جراحی، حق معالجه در مورد بعضی بیماری ها و حتی حق بنیادی مثل آزادی در آغوش گرفتن فرزند در لحظات پس از زایش محروم شده‌اند.

 

آرمان‌شهر
کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی، الجزیره، واشنگتن پست، رادیو زمانه، جوانه ها، رادیو فردا، روزنامه هشت صبح، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، آرمان شهر، خبرگزاری بانوان افغانستان،بیدارزنی، عفو بین الملل، دموکراسی باز، گاردین، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، آسو، تلگراف، ایران وایر، دویچه وله، اخبار روز، دیده بان حقوق بشر، ایندپندنت، یورونیوز، کانون زنان ایرانی، نقد اقتصاد سیاسی.

دویچه وله، اخبار روز، دیده بان حقوق بشر، ایندپندنت، یورونیوز، کانون زنان ایرانی، نقد اقتصاد سیاسی.