نخستین دوره کاروان «۴۰گیس» روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۸ و ۹ حوت ۱۳۹۷ خورشیدی در منطقه جبرییل هرات برگزار شد.

کاروان ۴۰ گیس بر آن است با استفاده از فیلم، ابزاری قدرتمند برای وصل کردن مردم در فراسوی مرزها به یک‌دیگر و شنیدن قصه‌ها و روایت‌های دیگران فراهم آورد تا از تجارب هم‌دیگر استفاده کنند و فرصتی برای شنیدن صدای زنان و احقاق حقوق آنان ایجاد کند. به باور برگزارکننده‌گان این جشنواره، یک فیلم می‌تواند یک زنده‌گی را تغییر دهد.

این کاروان با تعدادی فیلم بلند داستانی، مستند، انیمشن و کوتاه به استقبال هشتم مارچ روز جهانی زن رفته بود.

برعلاوه آن بنیاد آرمان شهر برگزارکننده این برنامه دو هزار جلد از کتاب‌های انتشارات آرمان‌شهر را به ده مرکز فرهنگی نیز اهدا کرد. کتاب‌هایی که عمدتاْ به مسایل مربوط به زنان، حقوق بشر، عدالت و فرهنگ مرتبط بود.

مسوولان این نهاد می‌گویند هم‌زمانی این کاروان کتاب با کاروان فیلم چهل گیس به مناسبت هشتم مارچ به منظور استفاده از رسانه‌های مختلف برای ترویج حقوق زنان انجام شده است.

این نهاد که به منظور ایجاد تقویت حقوق بشر و ایجاد آگاهی در قلب آسیا بیش از بیست سال است فعالیت می‌کند برعلاوه رای‌زنی‌های ملی و بین‌المللی در زمینه حوق زنان و حقوق بشر و راه‌اندازی هفته‌های حقوق بشر، جلسه‌های گفت‌وگو و کتاب‌خوانی، تاسیس و راه‌اندازی جشنواره‌هایی مانند جایزه بین‌المللی صلح سیمرغ و جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات تا کنون بیش ازدو صد هزار جلد کتاب را انتشار داده که به کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی، دانشگاه‌ها، استادان، دانشجویان و نهادهای مدنی اهدا شده است.

چهل گیس کاروان بین‌المللی فیلم‌هایی است که یا زنان ساخته‌اند و یا در رابطه با زنان ساخته شده است این کاروان با عبور از جاده ابریشم فرهنگ‌های مختلف را به یک‌دیگر پیوند می‌دهد و از اقدام عمومی حمایت می‌کند.

کاروان ۴۰ گیس با فیلم‌هایی از افغانستان، فرانسه، انگلستان، ایران، بلژیک و ترکیه در شهر هرات خیمه زد.