تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ های مختلف مربوط به حقوق بشر گرد هم می آورد.

انفجارهای تروریستی در سری‌لانکا؛ دست‌کم ۳۵۹ کشته

عکس: پراونگمتا/رویترز در تارنمای الجزیره

نقض فاحش حقوق بشر

عربستان سعودی: موج هولناک کشتار با اعدام ۳۷ نفر
عفو بینالملل ـ اعدام ۳۷ نفر به اتهام «تروریسم» در عربستان سعودی نشان از افزایش نگران کنندهى استفاده از مجازات اعدام در این کشور دارد. در میان اعدام شدگان یک مرد جوان بود که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشت. اکثر افرادی که اعدام شدند مردانی شیعی بودند که پس از محاکمات نمایشى، بدون رعایت استانداردهای بین المللى دادرسى عادلانه و بر اساس اعترافات گرفته شده تحت شکنجه محکوم شده بودند. در میان آنها ۱۱ مرد بودند که پس از محاکمه به شدت ناعادلانه با اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم شده بودند. دست کم ۱۴ نفر دیگر از جمله کسانی بودند که به جرایم خشونتآمیز در ارتباط با شرکتشان در تظاهرات ضد حکومتی در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ محکوم شده بودند. آنها گفته بودند که در دوران بازداشت مورد شکنجه و سایر بدرفتاری ها برای اعتراف قرار گرفته بودند. همه اعدام شدگان شهروندان عربستان سعودی بودند. از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۱۰۴ نفر در عربستان سعودی اعدام شدهاند و دست کم ۴۴ نفر از آنها شهروندان خارجی بودهاند که به خاطر جرائم مرتبط با مواد مخدر محکوم شده بودند. به گزارش بیبیسی: عربستان ٣٧ نفر را گردن زد و سر یکی آز آنها را به نمایش گذاشت: خبرگزاری رسمی عربستان گفت که یک نفر بعد از اعداممصلوب شدهاست، مجازاتی که برای جرائم بسیار سنگین استفاده میشود. اعدام در عربستان معمولا گردن زدن است و در مواردی سر بریده در ملا عام به نمایش گذاشته میشود که به آن مصلوب کردن میگویند. دیدهبان حقوق بشر: اعدام گروهی ۳۷ مرد؛ سازمان ملل اعدام جمعیِ ۳۷ نفر در عربستان را قویاً محکوم کرد

عربستان سعودى: یکی از بزرگترین ناقضان حق حیات در جهان
عفو بینالملل ـ عربستان از سال ١٩٨۵ میلادى تا کنون بیش از ٢٠٠٠ انسان را اعدام کرده است. بر اساس تحقیقات عفو بین الملل، از سال ٢٠١٣، عربستان بیش از پیش از مجازات اعدام به عنوان ابزارى براى سرکوب مخالفان سیاسى از جمله مخالفان متعلق به اقلیت شیعه، که با تبعیض و آزار گسترده رو به رو هستند، استفاده کرده است و تعداد اعدامها در عربستان سعودى به طرز نگران کنندهاى رو به افزایش است. از آغاز سال میلادى جارى، ١٠۴ نفر در این کشور اعدام شدهاند. این در حالى است که در سال گذشته، تعداد کل اعدام ها در عربستان سعودى به ١۴٩ مورد رسید.
آمریکا: قطعنامه سازمان ملل در مورد خشونت جنسی در جنگ به دلیل مخالفت آمریکا محدودتر شد
بیبیسی ـ یک قطعنامه سازمان ملل متحد برای پایان دادن به خشونت جنسی در جنگ که با ابتکار آلمان تهیه شده بود به دلیل مخالفت دولت ترامپ با سقط جنین محدود شده است. دولت آمریکا خواستار حذف کلیه اشارات به بهداشت جنسی و تولید مثل از متن قطعنامه بود. علاوه بر آمریکا، چین و روسیه هم تهدید کرده بودند که این قطعنامه را وتو خواهند کرد. دولت ترامپ با بندی مخالف بود که استدلال می کرد به معنی حمایت از سقط جنین است. قطعنامه اصلاح شده در نهایت با ۱۳ رای موافق و آرای ممتنع چین و روسیه تصویب شد. تصمیم برای حذف بخش مربوط به بهداشت جنسی باعث خشم فرانسوا دلاتره نماینده فرانسه شد که گفت این کار به حیثیت زنان لطمه می زند. عبارتی از قطعنامه که به درخواست آمریکا حذف شد خواستار ارائه خدمات بهداشتی فوری و بدون تبعیض نهادهای سازمان ملل به بازماندگان خشونت جنسی بود. قطعنامه تازه استفاده از تجاوز به عنوان سلاح جنگی را محکوم و نگرانی شورای امنیت از عدم پیشرفت کافی در جهت رسیدگی به این مشکل را بیان می کند. با تهدید آمریکا، «بهداشت جنسی» از قطعنامه خشونت جنسی شورای امنیت حذف شد
بریتانیا: سرمایه گذاری خارجی با ۳۵۰ حکم اعدام در پاکستان مرتبط است
ریپریو ـ بریتانیا در پیگرد های قضایی به دادگاه های ضد تروریسم پاکستان کمک کرده است و این دادگاه ها در پنج سال گذشته بیش از ۳۵۰ حکم اعدام صادر کردهاند. صندوق درگیری، امنیت و ثبات دولت به برنامه پیگرد های قضایی ضد تروریستی در پاکستان کمک مالی می کند. در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، ۹٫۳۲ میلیون پوند به این برنامه اختصاص یافته است. قانون ضد تروریسم پاکستان تروریسم را به عنوان هر جنایت یا تهدیدی که هدف از آن ایجاد وحشت یا ناامنی در جامعه باشد، تعریف می کند. کمیته حقوق بشر و کمیته ضد شکنجه سازمان ملل هر دو از این بابت ابراز نگرانی کردهاند که قانون ضد تروریسم اجازه بازداشت طولانی بدون محاکمه می دهد، محاکمه نوجوانان را به عنوان بزرگسالان ممکن می سازد و تضمین های ضد شکنجه را حذف می کند. بر اساس آماری که کمیسیون حقوق بشر پاکستان از منابع رسمی گردآوری کرده، از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۱۹ که بریتانیا به این برنامه کمک کرده است، دستکم ۳۵۰ تن بر اساس قانون ضد تروریسم به اعدام محکوم شده اند و ۶۸ تن از کسانی که محکوم شده بودند اعدام شدهاند.
افغانستان: شمار تلفات غیرنظامیان بیشتر شده است
رادیو زمانه ـ همزمان دو گزارش درباره تلفات ناشی از درگیریهای نظامی در افغانستان منتشر شد. سازمان ملل در گزارش خود میگوید در سه ماهه نخست سال جاری میلادی میزان تلفات غیرنظامیان در حملات نیروهای دولتی افغانستان ۳۹ درصد افزایش داشته است. براساس گزارش سازمان ملل، در افغانستان شمار بیشتری از غیرنظامیان در حملات نیروهای دولتی آسیب میبینند. از آغاز سال جاری میلادی تا ماه مارس بر اثر حملات نیروهای دولتی ۳۰۵ نفر غیرنظامی کشته و ۳۰۳ نفر زخمی شدند. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان میگوید مجموع تلفات غیرنظامیان در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل از آن ۱۹ درصد افزایش یافته است. تلفات غیرنظامیان در سال ۱۳۹۷ خورشیدی به ۱۱ هزار و ۲۱۲ تن میرسد که از این میان، ۳ هزار و ۳۲ نفر کشته و ۸ هزار و ۱۸۰ نفر دیگر زخمیشدهاند. ‌۶۸ درصد این قربانیان مرد، ۸ درصد زن و ۲۱ درصد کودک بودند. جنسیت ۱۱۸ قربانی دیگر نامشخص مانده است. سیما سمر میگوید مسئولیت ۵۳ درصد این تلفات برعهده گروه طالبان، ۱۲ درصد به دوش نیروهای امنیتی و نیروهای بینالمللی در افغانستان و ۱۲،۵ درصد بر عهده گروه «دولت اسلامی» (داعش) است. مسئولیت ۲۱ درصد تلفات غیرنظامیان دیگر در سال گذشته را کسی بر عهده نگرفته است. برای اولین بار، آمار قربانیان ارتش افغانستان از قربانیان طالبان پیشی گرفت ؛ سازمان ملل: نیروهای ائتلاف در افغانستان بیشتر از طالبان قربانی میگیرند
افغانستان: یکی از ۱۰ کشور خطرناک برای کودکان
رادیو زمانه ـ جنگها، بیکاری و ناداری، از چالشهای اساسی در افغانستان هستند. پدیدههایی که بر زندگی همگان در این کشور، سایه افکندهاند. کودکان نیز به دور از آسیبهای این پدیدهها نماندهاند، چنانکه هماکنون، از ۳۰۰ هزار تا به سه میلیون کودک در افغانستان، مشغول کارهای شاق برای پیشبرد زندگیخود هستند. تمامی این کودکان به گونهای از رهگذر روانی و جسمی آزار و اذیت میشوند.
عراق: ادامه استفاده از شکنجه در زندان موصل
دیده بان حقوق بشر ـ با وجود گذشت ماهها از گزارش سازمان دیدهبان حقوق بشر در خصوص نقض حقوق بشر و انتشار اطلاعات در خصوص مسئولان آن، دستکم از ابتدای سال ۲۰۱۹ مسئولان عراقی در یک بازداشتگاه مرتکب شکنجه شدهاند. دولت عراق پاسخی به دو نامه دیدهبان حقوق بشر که خواهان بروزرسانی در خصوص اقدامات انجام شده و تحقیقات در خصوص اتهامات بود نداده است. در ماه آگوست سال ۲۰۱۸ دیدهبان حقوق بشر گزارشی مبنی بر استفاده از شکنجه در سه مرکز تحت نظارت وزارت کشور در اطراف موصل منتشر کرد.
استرالیا: کودکان در سوریه گیرافتادهاند و دولت باید آنها را به خانه بازگرداند
دیدهبان حقوق بشر ـ تحقیقات برنامه چهارگوشه تلویزیون ای بی سی از عدم تمایل سنگدلانه مقامات استرالیا برای بازگرداندن کودکان استرالیایی که بدون اتهام در اردوگاههای خارجیان گیر افتادهاند پرده برداشت. در این اردوگاهها خانواده اعضای دولت اسلامی نگهداری میشوند. اکثر کودکانی که در این اردوگاه ها بازداشت شدهاند به همراه مادرانشان نگهداری می شوند، اما بعضی از آنها، مانند سه کودک خالد شروف، یکی از جنگنجویان استرالیایی دولت اسلامی که کشته شده است، یتیم هستند. دولت استرالیا باید اقدامات فوری برای بررسی هویت این زنان و کودکان انجام دهد و به آنها اجازه دهد تا به خانه بازگردند. اگر این زنان مرتکب جنایتی شدهاند میتوان آنها را تحت تعقیب قضایی قرار داد.
آفریقای جنوبی: آزار و اذیت فعالان مدنی در مناطق معدنی
دیدهبان حقوق بشر ـ مرکز حقوق محیط زیست، گراندورک، عدالت زمین و دیدهبان حقوق بشر طی یک گزارش و ویدئو مشترک گفتند که، جامعه فعالان محیط زیست در مناطق معدنی در آفریقای جنوبی با آزار و اذیت، ارعاب و خشونت روبرو هستند. این حملات و آزار و اذیت ها باعث ایجاد فضای ترس و ارعاب در بین اعضای گروهی شده که برای افزایش نگرانی در خصوص آسیب به محل زندگیشان و همچنین خطرات محیط زیستی و سلامتی که معادن و نیروگاههای زغال سنگی ایجاد میکنند فعالیت میکنند.
ترکیه: محاکمه گروهی وکلا
دیدهبان حقوق بشر ـ سوءاستفاده از اتهام تروریسم تضعیف حق دادرسی منصفانه است. ترکیه پس از کودتای نظامی شکست خورده در ماه جولای ۲۰۱۶ به صورت خودسرانه صدها وکیل را زندانی و محاکمه کرده است. این حرکت بخشی از حمله اصلی مقامات ترکیه به حق دادرسی عادلانه و حاکمیت قانون در اجرای عدالت است.
سریلانکا: شمار قربانیان حملات به ۳۵۹ نفر رسید؛ ۵۸ مظنون بازداشت شدهاند
سودان: رژیم ۱۶ نفر را پس از برکناری البشیر کشته است
بلاروس: حبس خودسرانه و آزار قضایی ۱۸ مدافع حقوق محیط زیست از جمله یک عضو مرکز حقوق بشر ویاسنا
عربستان سعودی در جنگ یمن از جنگافزارهای فرانسوی استفاده کرده است
آلمان صدور تسلیحات به عربستان سعودی را از سر گرفت
بریتانیا: جولیان آسانژ بازداشت شد
آمریکا: ترامپ قطعنامه کنگره برای قطع حمایت از عربستان در جنگ یمن را وتو کرد
بحرین: حکم زندان برای ۱۳۸ بحرینی به اتهام تلاش برای تشکیل «گروه تروریستی مرتبط با ایران»
بحرین: محاکمه دسته جمعی و لغو تابعیت ۱۳۸ تن مضحکه عدالت است
میانمار: درخواست تجدید نظر دو روزنامهنگار زندانی خبرگزاری رویترز رد شد
عربستان سعودی: ولید ابوالخیر فعال مدنی پس از ۵ سال همچنان در پشت میلههای زندان
ایران:
محکومیت حبس نسرین ستوده قطعی شد
دویچه وله ـ همسر نسرین ستوده، وکیل زندانی میگوید محکومیت همسرش به ۳۳ سال حبس که طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۲ سال آن قابلیت اجرا دارد، قطعی شده است. رضا خندان گفت: «طبق قانون همسرم ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای برای اعتراض به حکم دادگاه مهلت داشت که اکنون ۴۰ روز از این تاریخ می گذرد و در اعتراض به روند تشکیل این پرونده و فرایند رسیدگی در دادسرا و دادگاه، همسرم به حکم اعتراض نکردبه گفته آقای خندان، دادستانی هم به عنوان مدعیالعموم و شاکی در این پرونده، به حکم مزبور اعتراض نکرده و به طور خودکار رأی صادره قطعی شده است. رضا خندان درباره پرونده قبلی همسرش که به پنج سال حبس محکوم شده است نیز گفت: «شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر، ۲۰ فروردین را برای رسیدگی به این پرونده تعیین کرده بود که دادگاه به خاطر آنچه فوت یکی از بستگان قاضی اعلام شد، برگزار نشدهمسر نسرین ستوده از تعیین دهم اردیبهشت ماهیک هفته دیگربرای رسیدگی به این پرونده خبر داد و افزود: «البته همسرم اعلام کرده در اعتراض به روند رسیدگی به این پرونده، در دادگاه حضور نمییابد سخنگوی قوه قضاییه: حکم نسرین ستوده هنوز قطعی نیست
ایران مسئول اعدام دو سوم محکومان نوجوان در جهان از  ژانویه ۱۹۹۰ تا آپریل ۲۰۱۹
عفو بینالملل ـ از سال میلادی ۱۹۹۰ تا به امروز، این سازمان اعدام ۱۴۵ محکوم نوجوان (یعنی افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشتند) را در ۱۰ کشور از جمله ایران ثبت کرده است. ایران به تنهایی مسئول ۹۷ مورد یا دو سوم  کل این اعدامها است. باقی کشورهایی که دست به اعدام محکومان نوجوان زدهاند عبارتند از: چین، جمهوری کنگو،نیجریه، پاکستان، عربستان سعودی، سودان، سودان جنوبی، آمریکا و یمن. در سال ۲۰۱۸ میلادی بر اساس اطلاعات ثبت شده، ایران  تنها کشور در دنیا بود که افرادی را که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشتند اعدام کرد. در این سال دست کم هفت محکوم نوجوان به نامهای امیرحسین پورجعفر، علی کاظمی، ابوالفضل چزانی شراهی، ابوالفضل نادری، محبوبه مفیدی، زینب سکانوند، امید رستمی اعدام شدند.
کودکهمسری و سکوت قانون
دویچه وله ـ ازدواج دختران زیر ۱۳ سال در ایران همچنان ممنوعیت قانونی ندارد و لایحه افزایش این سن به ۱۶ سال به بنبست خورده است. یک نماینده مجلس میگوید ثبت ۴۳هزار ازدواج زیر ۱۸ سال نشانه افت شاخصهای انسانی و فقر در آموزش همگانی استآمارهای ثبتاحوال ایران در سال ۱۳۹۵ نشان میدهند که خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، خوزستان، زنجان و خراسان شمالی در صدر استانهایی قرار دارند که کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله در آنها ازدواج میکنند. میانگین سالانه کودک همسری در خراسان رضوی ۶ هزار مورد، آذربایجان شرقی ۴هزار مورد و خوزستان ۲هزار و ۵۰۰ مورد عنوان میشود. در سال ۹۶، استان زنجان با بیش از ۳۶هزار ازدواج زیر ۱۴ سال پیشگام کودک همسری بوده است. در مناطق مرزی مثل سیستان و بلوچستان ازدواجهای کودکان بسیار رایج است. مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی به تازگی از ازدواج ۱۰۵۴ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در این استان در سال گذشته خبر داده است.
گزارشگران بدون مرز: ایران در میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۰
بازداشت محمدرضا نسب عبداللهی سردبیر سایتهای انار پرس و آبان پرس
مراجعه ماموران برای اجرای حکم شمس الواعظین
یاسمن آریانی به دلیل اعتراض به حجاب اجباری بازداشت شد
یاسمن آریانی تحت بازجویی و فشار توام با بدرفتاری برای اعتراف اجباری است
انتقال منیره عربشاهی، مادر یاسمن آریانی به زندان قرچک ورامین
بازجویی و تهدید؛ گزارشی از آخرین وضعیت یاسمن آریانی و منیره عربشاهی در زندان قرچک ورامین
عفونت چشمان ساناز الله یاری از اعضای نشریه گام در زندان
در آستانه روز کارگر و روز معلم، دو فعال کارگری و یک فعال صنفی معلمان احضار شدند
یک استاد دانشگاه ساکن مشهد به ۱۳ سال حبس محکوم شد
تایید حکم یک سال حبس تعزیری مدیر مسئول هفته نامه باختر زمین نجف (کاوه) مهدی پور
۲۵ نفر در گرگان در یک مهمانی بازداشت شدند
۲۵ امدادرسان محلی در اهواز دستگیر شدند
تایید خبر اعدام یک نوجوان دیگر در ایران در سال ۹۷
دادستان شوش: عامل پخش کلیپ «صداهای عجیب سد کرخه» راهی زندان شد
محکومیت نادر افشاری فعال مدنی به یکسال و چهار ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق
وضعیت جسمانی معلم روحالله مردانی در زندان «وخیم» است
صدف خادم زن بوکسور به دلیل «صدور حکم بازداشت»، به ایران باز نمیگردد
آتنا دایمی؛ ممنوع از حقوق یک زندانی، آزار و اذیت روشمند
محکومیت راحله راحمی پور به جریمه؛ «جواب دادخواهی جزای نقدی نیست»
هفتم اردیبهشت روز محاکمهی سه نویسنده
توقیف رمان «بند محکومین» کیهان خانجانی پس از ۷ چاپ
اعدامها: مشهدتن)؛ بابلتن)؛ کرمانشاهتن)؛ اردبیلتن)؛ ایلامتن)؛ زنجانتن)؛ اصفهانتن)؛ شیرازتن).

عدالت
آمریکا/افغانستان: دادگاه بینالمللی جزایی از تحقیق دربارهی جنایتها در افغانستان از جمله شکنجه به دست آمریکا سر باز زد
فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ این رأی غیرقابل قبول و شرمآور است. شعبهی مقدماتی شمارهی ۲ دادگاه بینالمللی جزایی (ICC)، با صدور رأیی تاسفبار، تصمیم گرفت به درخواست دادستان برای آغاز تحقیقات دربارهی وقوع جنایتها در  افغانستان و در قلمرو کشورهای دیگر عضو که در برنامهی شکنجهی آمریکا مشارکت داشتند، جواب رد بدهد. دهها هزار قربانی در افغانستان، و قربانیان شکنجه به دست آمریکا، از دادگاه بینالمللی جزایی خواسته بودند اجازهی تحقیقات را صادر کند. با وجود این که الزامهای مربوط به صلاحیت قضایی و قابلیت رسیدگی برآورده شده بود،  قاضیهای شعبهی مقدماتی به این تصمیم رسیدند که صدور اجازهی آغاز تحقیقات به علت «تغییرات بعدی در چوکات (چارچوب) سیاسی افغانستان و نیز در کشورهای مهم (هم کشورهای عضو و هم کشورهای غیرعضو اساسنامهی دادگاه)، پیچیدگی و بی ثباتی فضای سیاسیکه تعیین امکان میزان همکاری مفید مسئولان مربوطه را بسیار سخت میکند»، و در کنار آن امکانناپذیر بودن حفظ مدارک مربوط به جرائم ارتکابی در اوایل دههی ۲۰۰۰، به «هدف عدالت» خدمت نخواهد کرد.
افغانستان: خودداری دیوان کیفری بینالمللی لاهه از تحقیق در خصوص جنایات جنگی
بیبیسی ـ پس از کش و قوسهای فراوان، دیوان کیفری بین المللی لاهه ۱۲ آپریل ۲۰۱۹ درخواست فاتو بنسوتا، دادستان دیوان، مبنی بر انجام تحقیق در خصوص جرایم جنگی و جنایات علیه بشریت ارتکاب یافته در جریان جنگ افغانستان را رد کرد. شعبه مقدماتی دیوان در رای خود استدلال کرد که تحقیق و بررسی در خصوص این جرایم هیچ نفعی برای عداات کیفری بین المللی نخواهد داشتنکته بسیار قابل توجهی که در قضیه مربوط به افغانستان وجود دارد این است که شعبه مقدماتی نظر نهایی خود مبنی بر عدم ضرورت آغاز تحقیق را اعلام کرده است بدون اینکه نظر دفتر دادستانی در خصوص امکان آغاز تحقیق را جویا شده باشد. بنابراین، نظر شعبه مقدماتی دیوان در خصوص تامین عدالت کیفری به لحاظ ساختاری و آنچه که در اساسنامه رم پیش بینی شده است، مشکل دار بوده و شعبه مقدماتی با این اقدام خود در بررسی سه پیش شرط پیش بینی شده در اساسنامه فراتر از صلاحیت خود عمل کرده است.
ترکیه: انتقاد دادگاه حقوق بشر اروپا از دادگاه قانون اساسی
المُنیتور ـ دادگاه قانون اساسی ترکیه در گذشته آرای مهمی در دفاع از آزادی صادر کرده است، مثل رای به رفع ممنوعیت از توییتر و فیس بوک. اما این دادگاه از سال ۲۰۱۶ به خاطر تردید در رسیدگی به بعضی از اموری که ممکن است خشم دولت را برانگیزد مورد انتقاد قرار داشته است. نخستین نشانه مسئله ساز به رای دادگاه در مورد سردبیر روزنامه جمهوریت جان دوندار در فوریه ۲۰۱۶ مربوط می شد. این روزنامه نگار گزارش هایی را درباره انتقال اسلحه از سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه به سوریه منتشر کرده بود. در پی خشم رئیس جمهوری رجب طیب اردوغان، دوندار دستگیر شد و دادگاه ها کلیه اعتراض های او را رد کردند. دوندار در پی رای دادگاه قانون اساسی آزاد شد. اردوغان رسما از این دادگاه انتقاد کرد و در پی آن کارزار شدیدی علیه دادگاه و رئیس آن در رسانه های طرفدار دولت به راه افتاد که او را متهم به داشتن پیوند با سازمان تروریستی فتح الله کردند  بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ دیده بان حقوق بشر، ۱۷۵ روزنامه نگار در زندانهای ترکیه به سر میبرند. اما دادگاه قانون اساسی به جز در دو مورد در باره روزنامه نگاران رایی صادر نکرده و حاضر نشده به شکایت های سیاستمداران کرد زندانی مثل شکایت صلاح الدین دمیرتاش، رئیس پیشین حزب دموکراتیک خلق ها، رسیدگی کند. دادگاه شکایت او را رد کرد اما دادگاه حقوق بشر اروپا رای داد که او باید آزاد شود. این رای هنوز مورد پذیرش قرار نگرفته و به اجرا در نیامده است. آیا دادگاه حقوق بشر اروپا می تواند تعیین کند که دادگاه قانون اساسی دیگر بی تأثیر است و بنابراین پیش از شکایت به دادگاه اروپا ضرورتی به شکایت در دادگاه قانون اساسی وجود ندارد؟ حجم زیاد کار در دادگاه حقوق بشر اروپا شاید دلیلی برای تظاهر آن به فعال بودن دادگاه قانون اساسی ترکیه باشد. اگر دادگاه حقوق بشر اروپا رسما بی تاثیر بودن دادگاه قانون اساسی ترکیه را اعلام کند، ممکن است هزاران شکایت از ترکیه به این دادگاه سرازیر شود.
بنگلادش: ناپدید کردن های قهری جنایت ضد بشریت است
فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ گزارش تازهای که فدراسیون منتشر کرده نشان می دهد که ناپدید کردن های قهری در بنگلادش جنایت ضد بشریت هستند و از جامعه بین المللی می خواهد تا تمام اقدامهای لازم را در پیش بگیرد تا دولت حقوق قربانیان در مورد دانستن حقیقت، دست یافتن به عدالت و غرامت را تحقق ببخشد. این گزارش نشان میدهد که دولت بنگلادش از ناپدید کردن قهری برای به سکوت کشاندن مخالفان سیاسی و منتقدان استفاده کرده است. این گزارش با عنوان «ناپدید شدن بدون هرگونه رد: ناپدید کردن قهری مخالفان و منتقدان در بنگلادش» براساس ۳۰ گفتگو با قربانیان ناپدید کردن قهری بین سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ خانوادههای آنها، شاهدان عینی و اطلاعات دریافتی از سازمان های جامعه مدنی، نشان میدهد که نهادهای دولتی از جمله ارتش و پلیس در هماهنگی با یکدیگر افرادی را ناپدید کردهاند. بعضی از این افراد زنده بازگشتند اما سکوت را برگزیدند. جنازه بعضی از آن ها یافته شد که گویا در اثر تیراندازی کشته شده بودند. بعضی دیگر هرگز باز نگشتند.
کامبوج: از وظیفه فراموش نکردن تا ضرورت ادامه مبارزه در راه عدالت
فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ امروز فدراسیون به همراه انجمن قربانیان نسل کشی خمر روژ یاد قربانیان جنایت های این رژیم را در کنار نخستین بنای یادبود این قربانیان در اروپا به افتخار این قربانیان در پاریس گرامی میدارد. این بنای یادبود که در ساختن آن فدراسیون با شهرداری پاریس و انجمن های دیگر از سال ۲۰۱۳ همکاری کرده است، نمایانگر اقدامی جبرانی برای قربانیان رژیم خمر روژ است که چندین دهه در تبعید زندگی کردهاند و گامی ضروری در راه روشن کردن این بخش تاریک از تاریخ کامبوج در پیش چشم نسل های جوان است.
ژاپن: قربانیان قانون عقیمسازی غرامت میگیرند
بیبیسی ـ ده‌‌ها هزار نفر از کسانی که سالها پیش در ژاپن به اجبار عقیم شده بودند، اکنون میتوانند غرامت دریافت کنند. بر اساس قانون بهسازی نژادی که از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۶ در ژاپن اجرا میشد، بعضی افراد مجبور به عقیم کردن خود میشدند تا از آوردن فرزندانی که در آن زمان باعنوانمادونشناخته میشدند، جلوگیری شود. بسیاری از قربانیان این قانون، معلولیت جسمی، بیماری ذهنی یا مشکلات رفتاری داشتند.
آمریکا: دهها گور مخفیدر یک دارالتادیب کشف شد
عراق: چهار گور دستجمعی قربانیان «انفال» کشف شد
سودان: عمر البشیر، رئیس جمهوری مخلوع به زندان کوبر خارطوم منتقل شد
بلغارستان: قاتل خبرنگار به ۳۰ سال زندان محکوم شد
بلژیک: شکایت از خودداری دولت در دادن ویزای بشردوستانه به خانواده سوری به دادگاه حقوق بشر اروپا
ایران:
شکایت نسرین ستوده از قاضی مقیسه
فیسبوک رضا خندان ـ نسرین ستوده شکایت خود از  قاضی مقیسه، رئیس شعبهی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران را به مسئولان زندان تحویل داد. او در متن شکایت خود، قاضی پروندهاش را متهم به نشر اکاذیب کرده است. مرجع رسیدگی کننده به شکایت او دادگاه انتظامی قضات خواهد بود. روزهای پایانی سال ۹۷ رئیس شعبهی ۲۸ در مصاحبهای با خبرنگاران رسمی کشور حکم ۳۳ سال و شش ماه حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق او در پروندهی دومش را ۷ سال اعلام کرده بود. در این مصاحبه ۷ اتهام او را به ۲ اتهام تقلیل داده و اتهام توهین به رهبری را بدون این که چنین اتهامی در پروندهی او وجود داشته باشد در مصاحبهاش گنجانده بود.

حقوق مدنی و سیاسی
ردهبندی جهانی آزادی رسانهها ۲۰۱۹
گزارشگران بدون مرز ـ ردهبندی جهانی آزادی رسانهها هر سال وضعیت آزادی رسانهها را در ۱۸۰ کشور جهان نشان میدهد. در ردهبندی جهانی ۲۰۱۹، نروژ برای سومین سال پیهم رده نخست خود را حفظ کرده و فنلاند به رده دوم صعود کرده و جای هلند (سقوط ۱-، رتبه ۴) را گرفته است. سوئد (۱، ۳) با افزایش آزارگری سایبری یک رده عقب نشسته است. خبر خوش امسال در قاره آفریقا است که اتیوپی (۴۰+، ۱۱۰) و گامبیا (۳۰+، ۹۲) فرا رفتنی چشمگیر داشتهاند. رتبه شماری از کشورها در رده بندی از این قرار است: ایالات متحده امریکا (۳،۴۸)؛ السالوادور (۱۵، ۸۱)؛ مجارستان (۱۴،۸۷)؛ اسرائیل (۱،۸۸)؛ پاراگوئه (۸+، ۹۹)؛ لبنان (۱، ۱۰۱)؛ برزیل (۳، ۱۰۵)؛ افغانستان (۳، ۱۲۱)؛ کلمبیا (۱+، ۱۲۹)؛تایلند (۱۳۶)؛ هند (۲، ۱۴۰)؛ مکزیک (۳+، ۱۴۴)؛ ونزوئلا (۵، ۱۴۸)؛ روسیه (۱، ۱۴۹)؛ سنگاپور (۱۵۱)؛ برونی (۱، ۱۵۲)؛ عراق (۱۵۶)؛ ترکیه (۱۵۷)؛ مصر (۲، ۱۶۳)؛ بحرین (۱، ۱۶۷)؛ یمن (۱،۱۶۸)؛ کوبا (۳+، ۱۶۹)؛ایران (۶،۱۷۰)؛ عربستان سعودی (۳، ۱۷۲)؛ فلسطین (۳، ۱۷۳)؛ سوریه (۱۷۴)؛ ویتنام (۱۷۶)؛ چین (۱، ۱۷۷)؛ کره شمالی(۱+، ۱۷۹)؛ ترکمنستان (۲، ۱۸۰). [میزان سقوط هر کشور نسبت به سال گذشته با علامت نشان داده شده است.]
آتئیستهای عراقی مخفی میشوند
رادیو زمانه: شواهد نشان میدهند که جامعه کوچک اما رو به رشد از آگنوستیکها (لاادری گرایان یا ندانم گرایان) و آتئیستها یا خداناباوران در عراق کشوری که اکثریت جمعیت آن مسلمان است رو به گسترش بودهاست. تنها در فیس بوک صفحه آگنوستیکهای عراقی نزدیک به ۱۳ هزار لایک و ۱۷ هزار دنبالکننده دیده میشود. بسیاری از ناباوران عراقی محبور شدهاند مخفی شوند چرا که تندروهای مذهبی در نبرد برای کنترل دموکراسی جوان عراق هستند. آنان برای تغییر موازنه قدرت و برخورداری از امکانات میان سنیها و شیعیان با یکدیگر منازعه دارند. به این نزاع باید منافع گروههای قومیتی و مذهبی کوچک تر را نیز افزود.
مصر: اصلاحات قانون اساسی ـ کار انقلاب تمام است
اتیوپی: قانون سازمان های جامعه مدنی ۲۰۱۹؛ نسیم تغییر برای مدافعان حقوق بشر؟
سودان: تداوم تظاهرات در خارطوم برای انتقال قدرت به دولت مدنی
اتریش: مقام دولتی در ارتباط با شعرنژادپرستانهاستعفا کرد
فرانسه: انحلال یک گروه نئوفاشیست
جمهوری دموکراتیک کنگو: خطر بروز دوباره خشونت در پی دوره پرتنش انتخاباتی در منطقه ی یومبی
ایران:
زندانیان سیاسی، ترکیب آنها و رنجهای خانوادههایشان
رادیو زمانه ـ در ایران جمهوری اسلامی هر چند افرادی را به جرم سیاسی دستگیر میکنند، ولی از این جرم تا کنون تعریف دقیق و روشنی به دست ندادهاند. چنانکه تمامی کنشگران مدنی همیشه به اتهامهای موهوم سیاسی دستگیر و روانه بازداشتگاه میشوند. سوای از این، مراکز دستگیرکننده که در هیأت و شمایلی از ضابط نقش میآفرینند، کم نیستند. از گروه همین ضابطان، پلیس امنیت، نیروهای وابسته به سپاه، وزارت اطلاعات و خلاصه دادستانی انقلاب بیش از دیگران برای زندانیان سیاسی و خانوادهی ایشان شناخته شدهاند.
آیا میتوان در ایران همه پرسی برگزار کرد؟
بیبیسی ـ ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، مردم ایران با شوری انقلابی برای رفراندوم آری یا نه به جمهوری اسلامی، پای صندوق های رای رفتند تا بعد از نظام پادشاهی در سرنوشت خود تاثیر گذار باشند. پس از آن نیز، یکبار برای تایید قانون اساسی آذر ماه ۵۸ و بار دیگر مرداد ۶۸ برای تغییرات در متن قانون اساسی رفراندوم در ایران برگزار شد؛ اگر چه بار آخر، درخواست همه پرسی در خصوص شکل و نحوه اداره کشور با اضافه شدن اصل ۱۷۷ برای همیشه بسته شد.. آنچه مسلم است، برگزاری یک همه پرسی، ممیز خوبی است که هنوز چه درصدی از جامعه، همراه حکومت است. شاید قدرتمندان فعلی حاضر به همه پرسی درباره نوع حکومت نباشند اما می توان امید داشت که براثر فشارها حاضر به پذیرش رفراندوم درباره تغییرات الحاقی سال ۱۳۶۸ و اصولی مانندولایت مطلقه فقیهونظارت استصوابیبشوند که به همسو با تغییر و تحولات داخلی و خارجی سال های اخیر نیستند.
وکیل محمدعلی طاهری از آزادی وی خبر داد
اعتصاب غذای مجتبی داداشی، فعال دانشجویی زندانی

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
ترکیه: سایه ابهام بر توافق پناهجویی با اتحادیه اروپا
دویچه وله ـ آنکارا و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ پیمانی برای مدیریت بحران پناهندگی منعقد کردند اما این کشور به مراتب از آن چه قرار بود، پناهجویان کمتری از یونان پذیرفته است. تعداد پناهجویان افغان نیز اینک از سوریها بیشتر شده استترکیه با این توافق، مشوقهایی چون احیای مذاکرات بر سر عضویت آتی در اتحادیه اروپا و سه میلیارد یورو بودجه دریافت کرد اما از مدتی پیش روشن شده که توافق عملا اجرا نمیشود. آخرین آمار کمیساریای پناهجویان سازمان ملل این مدعا را ثابت میکند. از زمانی که پیمان مربوطه به جریان افتاده، تنها ۱۸۴۳ پناهجو به ترکیه برگردانده شدهاند که در میانشان ۳۴۱ سوری وجود دارد.
یمن: سازمان ملل: جنگ توسعه را ۲۰ سال به تعویق انداخت
نتایج یک پژوهش گسترده: آلودگی ناشی از ترافیک روزانه ۱۱ هزار کودک را به آسم مبتلا میکند
تغییرات اقلیمی نابرابری اقتصادی شمال و جنوب جهان را افزایش میدهد
پولدارتر شدن پولدارها از جیب طبقه متوسط


ایران:
بین ۱۷ تا ۴۰ درصد فارغالتحصیلان بیکارند
دویچه وله ـ به گفته معاون آموزشی وزارت علوم ایران، آمار فارغالتحصیلان بیکار به تناسب مقطع و رشته تحصیلی آنان بین ۱۷ تا ۴۰ درصد است. به گفته این مقام دولتی، وزارت علوم ایران قصد دارد رشتههای دانشگاهی بدون بازار کار راحذفکندمجتبی شریعتی نیاسر اوایل دیماه گذشته نیز اعلام کرده بود که ۲۰ هزار دانشآموخته مقطع دکترا در ایران بیکار هستند. او همچنین گفته بود که تنها چهار هزار نفر از مجموع ۱۰۰ هزار دانشجویی که در این مقطع مشغول تحصیلاند، جذب دانشگاه شدهاند. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران٬ بیشترین جمعیت شاغل ایران (پنج میلیون و ۳۸ هزار نفر) “دارای مدرک دیپلم و پیشدانشگاهیهستند. در مقابل اما کمترین جمعیت شاغل در ایران (۱۰۰ هزار و ۷۰۴ تن) را افراد دارای مدرک دکترای تخصصی تشکیل میدهند. طبق آخرین آمار منتشرشده در اردیبهشتماه سال گذشته، نرخ بیکاری در ایراندر سال ۱۳۹۵، در میان افراد باسواد۱۳.۱ درصد و در میان افراد بیسواد ۴.۶ درصد بوده است.
جنبش کارگری و آینده آن ــ گفتوگو با عضو اتحادیه آزاد کارگران
جنبش کارگری و آینده آن ــ گفتوگو با عضو انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه
نرخ تورم رسمی ایران به ۳۰,۶ درصد رسید
گرانی یک میلیون تن را حاشیهنشین کرد
هزینه یک مهمانی ساده در ایران: ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزار تومان برابر با یک سوم دستمزد کارگران
اخراج تعدادی از استادان پیمانی دانشگاه پیام نور
۵۰ کارگر مجتمع پتروشیمی «بندر امام» اخراج شدند
کارگران دستهجمعی اخراج میشوند
اعتراضها:
معلمان معترض مدرسههای خارج از کشور: وزیر آموزش و پرورش استعفا دهد
اعتراض معلمان و کارکنان آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به تعویق مطالبات مزدی
اعتراض به عدم تمدید قرارداد: تجمع صدها کارگر نکاچوب در جاده
رانندگان تاکسی و مینیبوس فرودگاه تهران مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند

دفاع از حقوق بشر؛ دستاوردها
عربستان سعودی: تلویزیون فرانسه باید قرارداد مخالف اصول خود مربوط به مسابقه اتومبیل رانی داکار را لغو کند
فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ روز ۲۵ آپریل ۲۰۱۹، نشست خبری درباره مسابقه مشهور اتومبیلرانی داکار در سال ۲۰۲۰ که قرار است در عربستان سعودی برگزار شود، در نزدیکی ریاض برپا خواهد شد. سازمان های ما از گروه رسانههای دولتی تلویزیون فرانسه می خواهند مشارکت خود در این رویداد را که با اصول و ارزشهای مندرج در منشور این گروه رسانه ای است، لغو کند. بودجه دولتی نباید به عملیات دولتی عربستان سعودی کمک کند زیرا این عملیات به قصد پرده پوشی جنایت های احتمالی جنگی رژیم در یمن و سرکوب بی امان فعالان حقوق بشر انجام میشود. اعلام این رویداد در پی گزارش های اخیر درباره شکنجه (شلاق، شوک الکتریکی، آزارجنسی) فعالان زندانی حقوق بشر  از جمله لوجین الهذلول منتشر میشود. لوجین الهذلول  به همراه هشت فعال دیگر در بازداشت است و در دادگاه ویژه اتهام های تروریستی مورد محاکمه قرار دارد. او ممکن است به ۲۰ سال زندان محکوم شود. لوجین الهذلول در سال ۲۰۱۴ با ایستادگی علیه ممنوعیت رانندگی زنان شهرت یافت و این جرم چند ماه زندان برای او به بار آورد. برگزاری این مسابقه مهم اتومبیلرانی در چنین شرایطی نشانه آشکاری از بیتوجهی به مسائل حقوق بشر در این کشور و بخشی از استراتژی روابط عمومی رژیم است که با امضای قراردادهای بیشتر از جمله قراردادهای خرید اسلحه و صرف پول های هنگفت برای آرایش چهره خود و تحکیم حمایت دولت های غربی میکوشد.
آمریکا/بریتانیا: جولیان آسانژ نباید به ایالات متحده تحویل شود
عفو بینالملل ـ عفو بین الملل از بریتانیا میخواهد تا از تحویل جولیان آسانژ به هر نحوی به ایالات متحده امتناع کند. در آمریکا تهدیدی بسیار واقعی در زمینه نقض حقوق بشر، از جمله شرایط حبس برای او وجود دارد که میتواند به نقض ممنوعیت اکید شکنجه و دیگر سوء رفتارها و محاکمه غیرمنصفانه و صدور احتمالی حکم اعدام به دلیل فعالیتهایش در ویکیلیکس بینجامد. ما از اتهامهای تجاوز و دیگر انواع خشونت جنسی علیه جولیان آسانژ مطلع هستیم و به این اتهامها باید به شیوهای مناسب که ناقض حقوق شاکیان و متهم نباشد، رسیدگی کرد و عدالت را در مورد متهم در صورت وجود مدارک کافی علیه او اجرا کرد. اگر سوئد تصمیم بگیرد که آقای آسانژ را از بریتانیا تحویل بگیرد،باید تضمینهای کافی وجود داشته باشد که او به ایالات متحده تحویل نخواهد شد.
نیوزیلند: مردم کرایست چرچ یاد قربانیان تروریسم را گرامی داشتند
الجزیره ـ آمار قربانیان حمله تروریستی در شهر کرایست چرچ نیوزیلند به ۵۰ تن رسید. اکثر قربانیان مهاجران یا پناهندگانی از پاکستان، هند، مالزی، اندونزی، ترکیه، سومالی و افغانستان بودند. نقاشی یک کودک را در اینجا ببینید.
سودان: ارتش باید به خواستهای بهحق دموکراسی و پاسخگویی احترام بگذارد
امارات متحده عربی: مدافع سرشناس حقوق بشر احمد منصور در اعتصاب غذاست؛ او را آزاد کنید ویتنام: دادخواهی در اتحادیه اروپا به همراه کمیته حقوق بشر ویتنام
موزامبیک: گروه های جامعه مدنی خواهان آزادی بدون قید و شرط و فوری روزنامه نگار رادیویی شدند

ایران:
مدافع حقوق زنان ویدا موحد را آزاد کنید و به کلیهی آزارهای قضایی علیه او پایان دهید
فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولتمردان ایران خواست تا ویدا موحدی را آزاد کنند و به کلیهی آزارهای قضایی علیه او پایان دهند. برنامهی نظارت از طریق جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون) از حبس خودسرانه و آزار قضایی خانم ویدا موحدی (مشهور به موحد)، مدافع حقوق زنان و نخستین زنی که در اعتراض به قوانین حجاب اجباری در ایران روسری خود را در انظار عمومی از سر برداشت، مطلع شده است. بر اساس اطلاعات دریافتی، شعبهی ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد تهران روز ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ خانم ویدا موحد را به اتهام «تشویق مردم به فساد یا فحشا» به یک سال زندان محکوم کرد. بیانیه عفو بینالملل در اعتراض به آزار و حبس فعالان کارزار مبارزه با حجاب اجباری؛ مسئولان زندان قرچک مانع از آزادی مشروط ویدا موحد شدهاند
وکلای حقوق بشری امیر سالار داودی و محمد نجفی را آزاد کنید و به آزارهای قضایی علیه آنها پایان دهید
فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولتمردان ایران خواست تا وکلای حقوق بشری امیر سالار داودی و محمد نجفی و کلیهی مدافعان حقوق بشر در ایران را آزاد کنند و به کلیهی آزارهای قضایی علیه آنها پایان دهند. شعبهی ۲ دادسرای مستقر در زندان اوین کیفر خواستی را با اتهامهای زیر علیه آقای امیرسالار داوودی صادر کرد: «همکاری با دولتهای متخاصم از طریق مصاحبه با شبکهی تلویزیونی صدای آمریکا»و «تشکیل گروه برای براندازی نظام». پروندهی او به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارجاع شده است. دادگاه تجدید نظر اراک، استان مرکزی، محکومیت و حکم زندان آقای محمد نجفی را که شعبهی یک دادگاه انقلاب اسلامی اراک صادر کرده بود، تایید کرده است: یک سال زندان به اتهام «فعالیت تبلیغی به نفع گروهها و سازمانهای مخالف نظام»، دو سال زندان به اتهام «توهین به رهبری» و ۱۰ سال زندان به اتهام «همکاری با دولتهای متخاصم از طریق انتقال اخبار و اطلاعات به وسیله مصاحبه».
عبدالکریم لاهیجی: جرمتراشی برای فعالان مدنی؛ سیاست قوه قضاییه سرکوب بیشتر است
جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ گفتوگو با عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه و رئیس افتخاری فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر. در سالهای اخیر قوه قضاییه اتهامات متعددی به یک زندانی عقیدتی وارد میکند که مصادیق هر کدام از اتهاماتی که جرم انگاری شده، رفتار و اعمالی است که جرم نیست. از نظر قانونی چطور میتوانیم این روند را بررسی کنیم؟ عبدالکریم لاهیجی:‌ نخست باید توجه داشته باشیم که ما با یک دادگستری ایدئولوژیک و مذهبی سروکار داریم. دادگستری ایران دو ویژگی دارد که از نخستین هفته بعد از انقلاب ۵۷ تاکنون مشاهده میکنیم. ویژگی اول حضور یک دادگستری همیشه خودسر است یعنی اینکه هیچچارچوب منطبق بر آیین دادرسی قانونی ندارد و دوم اینکه یک دادگستری بسیار خشن و سرکوبکننده است. این دو ویژگی از اولین دادگاهی که به دستور خمینی برای رسیدگی اتهامات مسوولان رژیم گذشته تشکیل شد و مسوولش صادق خلخالی بود وجود داشت تا به امروز. منتها هر زمان سعی میکنند که یک ظاهر معقول و منطقی و قانونی به آن بدهند اما در عمل این طور نیست. من به چند نکته اشاره میکنم که متوجه شوید چرا در یک دادگستری شرعی و ایدئولوژیک نمیتوان توقع یک دادگستری معمولی را داشت.

زنان
سودان: انقلاب؛ پیشگامی زنان،صلحطلبی اپوزیسیون و خطر نظامیان
آمریکا: هنرمندی با تبار مصری و یمنی که دنیا را با لنزی زنانه می بیند
هلند: آلِتا یاکوبس و پلههای مرتفع فمینیسم
روز زمین: زنانی که برای تغییر کار میکنند

ایران:
به عبارت دیگر: هایده مغیثی
بیبیسی ـایران شاید از معدود کشورهایی باشد که در آن سخن گفتن از حقوق زنان یک مسئله امنیتی هست و الان ضدفمینیسم درست به اندازه فمینیسم یک جنبش قوی است“. اینها بخشی از سخنان هایده مغیثی پژوهشگر مطالعات زنان و استاد دانشگاه یورک کاناداست که کتابهای متعددی در مورد مسائل زنان منتشر کرده و در سطح بین المللی شناخته شده است. زنان ایران و مطالبات حقوقی آنها در گفتگوی عنایت فانی با هایده مغیثی در برنامه به عبارت دیگر.
بحران سیل؛ توانمندسازی زنان در دوران بازسازی
زن ایرانیتبار در فهرست «صد چهره تأثیرگذار» مجله تایم

فرهنگ
تاجیکستان: تقاضای دانشوران زبان فارسی از حکومت
بیبیسی ـ گروهی از استادان زبان و ادب فارسی در نامهای سرگشاده به رئیسجمهور تاجیکستان، رئیسان و نمایندگان مجالس علیا و سفلی این کشور خواهان به رسمیت شناختن نام زبان پارسی و بازگشت خط پارسی در تاجیکستان شدهاند. ‏در تاجیکستان، زبان فارسی با نامزبان تاجیکیرسمی است و روسی، زبانمعاشرت بینالمللیبه شمار میآید. ‏رسمالخط زبان رسمی تاجیکستان روسی است.‏
عکس کودک گریان در مرز، برنده جایزه بهترین عکس خبری سال

ایران:
افتتاح نمایشگاه کتاب تهران در فضایی خموده
شورای شهر تهران ۱۲ خیابان را به نام شاعران ایرانی از جمله فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی نامید
بازتاب گرایشهای جنسی جامعهای رنگین کمانی در ادبیات
متولد اوین؛راست است مجبور بودی با چشم بند زایمان کنی؟

اندیشه
فرانسه: سرمایهاهدایی میلیاردرها: تبدیل نوتردام به بنای یادبود ریاکاری
رادیو زمانه ـ میراثی که دوسال پیش به سختی توجه کسی را جلب میکرد، حالا بهشدت ارزشمند شدهاست. میلیاردرهایی که در مقابل طرح مالیاتبرثروت فریاد خشم برمیآوردند، اکنون با طیبخاطر برای بازسازی نوتردام حاضر به پرداخت هرهزینهایاند. مکرون نیز به اهداکنندگان تبریک میگوید، بدون آنکه بپرسد که این همه پول از کجا آمده است؟ و مهمتر اینکه دلیل این بذل و بخشش چیست؟ وانگهی، اگر قشر فوق ثروتمند توانایی پرداخت میلیونها یورو بابت یک ساختمان را دارند، پس چه چیز مانع آن میشود که به گرسنگی و فقر خاتمه دهند؟ آنهم در شرایطی که چهره پاریس ماههاست از خشم جلیقهزردهای فرودست سرخ شده است. باران بذل و بخشش طبقهمیلیاردر فرانسه نیز جاریاست. در طول سه روز ۱۰۰ میلیون یورو از فرانسوا هنری پینو، صاحب نهایی برند گوچی و ایو سن لوران، ۲۰۰ میلیون یورو از خانوادهآرنو، صاحبان برند لویی ویتون، و ۲۰۰ میلیون یوروی دیگر از صاحبان لو رئال، خانوادهی بتنکور مایرز، و همچنین ۱۰۰ میلیون یورو از طرف کمپانی توتال،کمپانی بزرگ نفتی فرانسه، به کلیسا اعطا شدهاست.
آیا حقوق بشر یک مفهوم غربی است؟
نقد اقتصاد سیاسی ـ ما باید با احترام و احتیاط زیادی به این پرسش بپردازیم؛ چراکه این پرسش، موضوعی صرفاً «آکادمیک» نیست. حقوق بشر، همانقدر در شرق پایمال شده است که در غرب و همانقدر در شمال که در جنوب سیارهی ما. شاید بتوان دلیل این امر را در زیادهخواهی بشر و خباثتِ محضِ موجود در جهانی رو به سقوط جُست. با این حال، باید پرسید: آیا پایمال شدن حقوق بشر به این دلیل نیست که این گفتمان در چارچوب فعلی خود نتوانسته نمادی جهانشمول و آنقدر قدرتمند را که منجر به رسیدن به درکی مشترک از آن شود ارائه کند؟ امروز، هیچ فرهنگ، سنت، ایدئولوژی یا مذهبی نمیتواند به نمایندگی از تمام نوع بشر سخن بگوید، چه رسد به اینکه بتواند بهتنهایی تمام مشکلات آن را حل کند. امروز، گفتگو و مراوده ای در میان انسانها که معطوف به باروری متقابل باشد ضروری است. اما بعضاً شرایط لازم برای گفتگو فراهم نیست، چراکه گاه پیششرطهای نانوشتهای وجود دارند که طرفین نمیتوانند به آنها دست یابند. صورتبندی فعلی حقوق بشر در واقع محصول گفتگویی بسیار جانبدارانه در بین فرهنگهای جهان است. با این حال، این نارسایی تنها در دوران اخیر است که بهطور ملموس احساس میشود. در اینجا من نه وارد جزئیات تاریخ حقوق بشر می شوم و نه تحلیلی درباره ماهیت آن ارائه خواهم کرد؛ تنها بر پرسش طرحشده در عنوان این اثر متمرکز خواهم شد: آیا حقوق بشر، جهانشمول و تغییرناپذیرند؟
انتخابات پارلمان اروپا: آیا راست افراطی در اتحادیه اروپا رشد بیشتری خواهد کرد؟
رادیو زمانهاتحادیه اروپا در انتخابات پارلمان اروپا در مه ۲۰۱۹ به چه سویی خواهد رفت؟ آیا احزاب پوپولیستِ راست افراطی قوت خواهند گرفت؟ وضعیت هلند در این میان چه خواهد بود؟

ایران:
به جای آمریکا مردم ایران باید با سپاه پاسداران تعیین تکلیف کنند
رادیو بینالمللی فرانسه ـ مهران مصطفوی، پژوهشگر و فعال سیاسی تصمیم آمریکا مبنی بر گنجاندن سپاه پاسداران در فهرست گروه تروریستی را نوعی جنگ روانی توصیف کرد که می تواند در عین حال راه را برای درگیری های نظامی مستقیم یا غیرمستقیم با سپاه پاسداران هموار کند. او همچنین پیش بینی کرده است که تصمیم دولت آمریکا می تواند در داخل کشور فرادستی سپاه پاسداران را در قدرت باعث شود. او می افزاید که خود مردم ایران باید با سپاه پاسداران و کلیت نظام اسلامی ایران تعیین تکلیف کنند.
تروریست خواندن این و آن


آرمانشهر
کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر
هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.
انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.
گسترهی جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.
«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.
بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org
منابع این شماره: اخبار روز، الجزیره، المُنیتور، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو بینالمللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، زیتون، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، فیسبوک رضا خندان، کانون مدافعان حقوق کارگر، گزارشگران بدون مرز، نقد اقتصاد سیاسی، یورو نیوز
بایگانی شمارههای گذشته