در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر با مرور دهها رسانه منطقه ای و بین المللی، مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گرد آوری کرده است.

یک زن معترض سودانی با لباس سفید در تحصن در برابر وزارت دفاع و مقر ارتش علامت پیروزی نشان میدهد، ۱۷ آوریل ــ عکس: AFP

نقض حقوق بشر        

کمیسیون حقوق بشر: تلفات غیرنظامیان ۱۹درصد افزایش یافته است

روزنامه هشت صبحگزارش سالانه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان میدهد که تلفات غیرنظامیان در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال گذشته (۱۳۹۶) ۱۹ درصد افزایش یافته است. مسوولان این کمیسیون افزون بر ابراز نگرانی از کشته شدن و زخم برداشتن غیرنظامیان میگویند، گروه طالبان مسوول بیش از ۵۰ درصد این تلفات شمرده میشود. سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز سهشنبه، سوم ثور همزمان با نشر گزارش سالانه این نهاد، گفت تلفات غیرنظامیان در سال ۱۳۹۷ خورشیدی به ۱۱ هزار و ۲۱۲ تن میرسد. به گفته او از این میان، ۳ هزار و ۳۲ نفر کشته و ۸ هزار و ۱۸۰ نفر دیگر زخمیشدهاند.

موزامبیک: قربانیان طوفان شدید مجبور به تجارت جنسی در مقابل غذا شدند

دیده بان حقوق بشربعد از طوفان شدیدی که ۱۴ مارس، موزامبیک را در برگرفت، بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند، آواره شدند و نیازمند کمک های اظطراری هستند. سوء استفاده و استثمار جنسی زنان  قربانی که می کوشند غذای خانواده های خود را تامین کنند، کاری نفرت انگیز و بی رحمانه است.

قربانیان، ساکنان و کارکنان کمک رسان به دیده بان حقوق بشر گفته اند که رهبران محلی از مردمی که اواره شدند درخواست پول میکنند تا نام انها را در لیست توزیع کمک ها وارد بسازند. در بعضی موارد، زنان بی پول مجبور به برقراری رابطه جنسی با رهبران محلی در ازای یک کیسه برنج شده اند.

عربستان سعودی: تداوم آزار قضایی ۱۰ زن مدافع حقوق بشر

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامه نظارت بر حمایت از حقوق بشر از تداوم آزار قضایی عزیزه الیوسف و ایمان النفجان و تداوم حبس خودسرانه و آزار قضایی لجین الهذلول، امل الحربی، هتون الفاسی، شدان العنزی، میا الزهرانی، نوف عبدالعزیز، و عبیر نمنکانی و دیگر مدافعان حقوق زنان مطلع شده است. ده مدافع حقوق زنان به خاطر دفاع صلح آمیز از این حقوق درپی سرکوبی که در ماه می۲۰۱۸ آغاز شد، بازداشت شدند. در تاریخ ۳ آپریل ۲۰۱۹، دادگاه کیفری ریاض سومین جلسه محاکمه ۱۰ زن نام برده در بالا را به اتهام های مربوط به فعالیت حقوق بشری تماس با روزنامه نگاران خارجی، دیپلماتها و گروههای حقوق بشری برگزار کرد. اتهام های مشخص آنها هنوز اعلام نشده است. بنا به گزارشها، دادستان عمومی در دادگاه به وکلای مدافع این زنان پاسخ داد و اظهارات آنها را درباره شکنجه که در تاریخ ۲۷ مارچ اعلام کرده بودند، تکذیب کرد. بر خلاف خبرهای قبلی، دادگاه هیچ یک از مدافعان دیگر را آزاد نکرد بلکه وعده داد بعضی از آنها را ظرف دو روز آزاد کند.

ایران مسئول اعدام دو سوم محکومان نوجوان در جهان از  ژانویه ۱۹۹۰ تا آپریل ۲۰۱۹
عفو بینالملل ـ از سال میلادی ۱۹۹۰ تا به امروز، این سازمان اعدام ۱۴۵ محکوم نوجوان (یعنی افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشتند) را در ۱۰ کشور از جمله ایران ثبت کرده است. ایران به تنهایی مسئول ۹۷ مورد یا دو سوم  کل این اعدامها است. باقی کشورهایی که دست به اعدام محکومان نوجوان زدهاند عبارتند از: چین، جمهوری کنگو، نیجریه، پاکستان، عربستان سعودی، سودان، سودان جنوبی، آمریکا و یمن. در سال ۲۰۱۸ میلادی بر اساس اطلاعات ثبت شده، ایران  تنها کشور در دنیا بود که افرادی را که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشتند اعدام کرد. در این سال دست کم هفت محکوم نوجوان به نامهای امیرحسین پورجعفر، علی کاظمی، ابوالفضل چزانی شراهی، ابوالفضل نادری، محبوبه مفیدی، زینب سکانوند، امید رستمی اعدام شدند.

شکایت نسرین ستوده از قاضی مقیسه
فیسبوک رضا خندان ـ نسرین ستوده شکایت خود از  قاضی مقیسه، رئیس شعبهی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران را به مسئولان زندان تحویل داد. او در متن شکایت خود، قاضی پروندهاش را متهم به نشر اکاذیب کرده است. مرجع رسیدگی کننده به شکایت او دادگاه انتظامی قضات خواهد بود. روزهای پایانی سال ۹۷ رئیس شعبهی ۲۸ در مصاحبهای با خبرنگاران رسمی کشور حکم ۳۳ سال و شش ماه حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق او در پروندهی دومش را ۷ سال اعلام کرده بود. در این مصاحبه ۷ اتهام او را به ۲ اتهام تقلیل داده و اتهام توهین به رهبری را بدون این که چنین اتهامی در پروندهی او وجود داشته باشد در مصاحبهاش گنجانده بود.

سوزاندن دختر بنگلادشی به دستور مدیر مدرسه

دویچه ولهنصرت جهان ۱۹ سالهکه از مدیر مدرسه دینی به خاطر مزاحمت جنسی به پلیس شکایت کرده بود، با همدستی چند همکلاسی و به دستور مدیر به آتش کشیده شد.

افغانستان:

افغانستان، یکی از ۱۰ کشور خطرناک برای کودکان

ایران:

موج جدید برخورد با بی‌‌حجابی در ایران: برنده «خیابان وزرا» چه کسانی بودند؟

ویدا موحد به یکسال زندان محکوم شده است

مسئولان زندان قرچک مانع از آزادی مشروط ویدا موحد شدهاند

«ضرب و شتم» سیما انتصاری، درویش زندانی در زندان قرچک

یاسمن آریانی، فعال مدنی, مجددا بازداشت شد

یاسمن آریانی تحت بازجویی و فشار توام با بدرفتاری برای اعتراف اجباری است
انتقال منیره عربشاهی، مادر یاسمن آریانی به زندان قرچک ورامین
بازجویی و تهدید؛ گزارشی از آخرین وضعیت یاسمن آریانی و منیره عربشاهی در زندان قرچک ورامین
عفونت چشمان ساناز الله یاری از اعضای نشریه گام در زندان

آتنا دایمی؛ ممنوع از حقوق یک زندانی، آزار و اذیت روشمند
محکومیت راحله راحمی پور به جریمه؛جواب دادخواهی جزای نقدی نیست

بین المللی:

اسرائیل: حقیقت زندگی فلسطینیها در فقر و تبعیض

اسرائیل: دستگیری و زندانی ۶۰۰۰ کودک فلسطینی از سال ۲۰۱۵

دفاع از حقوق بشر

تصویب قطعنامه خشونت جنسی؛ پیشرفتی اندک در پی تلاشی طولانی

دویچه ولهجامعه جهانی برای مقابله با خشونت جنسی با موانع بسیاری روبهرو است. شورای امنیت سازمان ملل به ریاست آلمان موفق شد با ۱۳ رای مثبت در برابر دو رای ممتنع، متن تعدیل شده قطعنامه مقابله با خشونت جنسی را تصویب کند. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سهشنبه سوم اردیبهشت (۲۳ آوریل) پس از تلاشی طولانی، سرانجام قطعنامه مربوط به مقابله با خشونت جنسی در مناطق بحرانی و جنگزده را به تصویب رساند. سه کشور آمریکا، روسیه و چین با متن قطعنامه مشکل داشتند. آمریکا از وتوی این قطعنامه سخن گفته بود و حتی خبر از تنظیم متن جایگزین از سوی این کشورها نیز مطرح شده بود. تعدیل و حذف بخشهایی از متن طرح قطعنامه سازمان ملل متحد و تلاش هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان پس از چهار ساعت بحث و گفتوگو به آنجا انجامید که آمریکا با طرح موافقت کند و روسیه و چین نیز با دادن رای ممتنع، مانع از تصویب آن در شورای امنیت نگشتند.

زنان افغانستان: نه عملیات خالد را میخواهیم و نه هم الفتح را؛ آتشبس برقرار شود

هشدارکمیسیون مستقل حقوق بشر و شبکه زنان افغان، با نشر اعلامیهی مشترک خواهان برقراری آتشبس فوری و توقف جنگ در افغانستان شدهاند. در نشست مشترکی که امروز پنجشنبه(۵ثور) در کمیسیون حقوق بشر افغانستان برگزارشده بود، حدود ۷۰۰ زن کنار هم آمدند و با نشر اعلامیهی مشترکی، از طرفهای جنگ خواستهاند که هرچه زودتر آتشبس برقرار شود. در این اعلامیه آمده است: “ما خواهان صلح پایدار هستیم که در آن زنان و مردان شرکت کنند و با آنها مشوره شود. ما هیچگاه به عقب برنمیگردیم و با یک صدا خواهان آزادیهای شهروندی به خصوص برای زنان هستیم.”

مدافع حقوق زنان ویدا موحد را آزاد کنید و به کلیهی آزارهای قضایی علیه او پایان دهید
فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولتمردان ایران خواست تا ویدا موحدی را آزاد کنند و به کلیهی آزارهای قضایی علیه او پایان دهند. برنامهی نظارت از طریق جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون) از حبس خودسرانه و آزار قضایی خانم ویدا موحدی (مشهور به موحد)، مدافع حقوق زنان و نخستین زنی که در اعتراض به قوانین حجاب اجباری در ایران روسری خود را در انظار عمومی از سر برداشت، مطلع شده است. بر اساس اطلاعات دریافتی، شعبهی ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد تهران روز ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ خانم ویدا موحد را به اتهام «تشویق مردم به فساد یا فحشا» به یک سال زندان محکوم کرد.

بیانیه عفو بینالملل در اعتراض به آزار و حبس فعالان کارزار مبارزه با حجاب اجباری؛

استرالیا: کودکان در سوریه گیرافتادهاند و دولت باید آنها را به خانه بازگرداند
دیدهبان حقوق بشر ـ تحقیقات برنامه چهارگوشه تلویزیون ای بی سی از عدم تمایل سنگدلانه مقامات استرالیا برای بازگرداندن کودکان استرالیایی که بدون اتهام در اردوگاههای خارجیان گیر افتادهاند پرده برداشت. در این اردوگاهها خانواده اعضای دولت اسلامی نگهداری میشوند. اکثر کودکانی که در این اردوگاه ها بازداشت شدهاند به همراه مادرانشان نگهداری می شوند، اما بعضی از آنها، مانند سه کودک خالد شروف، یکی از جنگنجویان استرالیایی دولت اسلامی که کشته شده است، یتیم هستند. دولت استرالیا باید اقدامات فوری برای بررسی هویت این زنان و کودکان انجام دهد و به آنها اجازه دهد تا به خانه بازگردند. اگر این زنان مرتکب جنایتی شدهاند میتوان آنها را تحت تعقیب قضایی قرار داد.

من خریدنی نیستم“:‌ کمپین مقابله با روسپیگری در هلند چه میخواهد؟

رادیو زمانهگروهی از جوانان در هلند با به راه انداختن کمپینی، خواست مقابله با روسپیگری در این کشور را به عرصه عمومی کشاندهاند. کمپین «من خریدنی نیستم» (Ik ben onbetaalbaar) از دولت هلند میخواهد افرادی را که برای سکس پول پرداخت میکنند، مجرم بداند. تا کنون بیش از ۴۳ هزار نفر این کمپین را امضا کردهو با آن همراه شدهاند.

نامه نسرین ستوده به کانون وکلای فرانسه: به ۳۸ سال و نیم زندان محکوم شدهام

یورونیوزنسرین ستوده در نامهای به نشست کانون وکلای پاریس نوشت که اتهام اصلیاش دفاع از جنبش موسوم به «دختران خیابان انقلاب» بوده و در مجموع به ۳۸ سال و نیم زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.

این نامه که روز پنجشنبه ۲۲ فروردین در نشست فوقالعاده کانون وکلای پاریس با حضور شیرین عبادی خوانده شد، از درون زندان اوین، محل حبس خانم ستوده و به وسیله همسرش رضا خندان به دست وکلای فرانسوی رسیده است.

ایران: گلرخ ایرایی، فعال مدنی از اوین آزاد شد

بیبیسی ـ گزارش ها حاکیست که گلرخ ایرایی، نویسنده داستانی منتشر نشده در ایران درباره سنگسار، پس از تحمل دو سال و نیم حبس از زندان آزاد شده، با این حال به دلیل تشکیل پرونده دیگری علیه او در دوران حبس این آزادی با قرار وثیقه بوده است. گلرخ ابراهیمی ایرایی ابتدا در شهریور ماه سال ۱۳۹۳ همراه همسرش آرش صادقی برای چند هفته بازداشت شد. اتهامات اوتوهین به مقدساتواجتماع و تبانی علیه نظامبود که ظاهرا به پیش نویس کتابی مربوط میشد که در جریان بازداشت آرش صادقی در خانه آنها کشف شده بود.

افغانستان:

«آزار جنسی زنان فوتبالیست»، پای هیأت لویسارنوالی را به اروپا کشاند

ایران:

جمعی از معلمان قزوین از حضور در کلاسهای درس خودداری کردند

نسرین ستوده عضو افتخاری دادگاه کیفری ایتالیا شد

قوانین و لوایح   

کودکهمسری و سکوت قانون

دویچه ولهازدواج دختران زیر ۱۳ سال در ایران همچنان ممنوعیت قانونی ندارد و لایحه افزایش این سن به ۱۶ سال به بنبست خورده است. یک نماینده مجلس میگوید ثبت ۴۳هزار ازدواج زیر ۱۸ سال نشانه افت شاخصهای انسانی و فقر در آموزش همگانی است.

دیوان عالی هند درخواست گشایش مساجد به روی زنان را بررسی می کند

سیاست

قطعنامه خشونت جنسی در جنگ به دلیل مخالفت آمریکا محدودتر شد

بی بی سییک قطعنامه سازمان ملل متحد برای پایان دادن به خشونت جنسی در جنگ که با ابتکار آلمان تهیه شده بود به دلیل مخالفت دولت ترامپ با سقط جنین محدود شده است. دولت آمریکا خواستار حذف کلیه اشارات به بهداشت جنسی و تولید مثل از متن قطعنامه بود. علاوه بر آمریکا، چین و روسیه هم تهدید کرده بودند که این قطعنامه را وتو خواهند کرد. دولت ترامپ با بندی مخالف بود که استدلال می کرد به معنی حمایت از سقط جنین است. قطعنامه اصلاح شده در نهایت با ۱۳ رای موافق و آرای ممتنع چین و روسیه تصویب شد.

زنان افغانستان مخالف بازگشت طالبان به قدرت هستند

رادیو بین المللی فرانسهتازهترین گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که زیر نامزنان، صلح و امنیتنشر شده، آمده که زنان افغانستان مخالف برگشت طالبان با افکار بنیادگرایانه و متحجرانه هستند. در این گزارش تأکید شده که پس از برگشت طالبان، آزادیهای زنان نباید محدود شود. این بررسی تازهکمیسیون حقوق بشر افغانستان، از مجموع ۳۴ ولایت افغانستان، ۳۳ ولایت را پوشش داده که در آن با بیشتر از پنج هزار تن که بیشترشان بانوان بودهاند، گفتگو شده است. نتیجه این بررسی در بحبوحه گفتگوهای صلح نشر شده که به گفتهسیما سمررییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در این گفتگوها بخش بزرگی از مردم، به ویژه بانوان به گونه جدی حضور ندارند.

مناظره: نقش و جایگاه زنان در روند صلح افغانستان

طلوع نیوزشش ماه گذشته گفتگوهای صلح با طالبان بسیار جدی شده است. در این برنامه، گرداننده صدف امیری نقش و جایگاه زنان در گفتوگوهای صلح افغانستان و نگرانیهای زنان در رابطه به این گفتوگوها را بحث کرده است. مهمانان برنامه: حبیبه سرابیمعاون شورای عالی صلح، محبوبه سراجعضو شبکه زنان افغان، مریم سمانامزد انتخابات مجلس نمایندهگان کابل، شینکی کروخیل  نامزد انتخابات مجلس نمایندهگان کابل، حوریه مصدق  فعال حقوق بشر .

سودان: زنی که خواند بهاسم دین ما را سوزاندند

بیبیسی ـ برایآلاء صلاحتنها چند ساعت جادویی لازم بود تا عکسی از او، در حالی که انگشتش را رو به آسمان گرفته و بر روی سقف یک خودرو، معترضین را به شعار دادن فرامیخواند، از قلب خیابانهای خارطوم تا اقصینقاط جهان سفر کند و به یک چهره معروف بینالمللی تبدیل شود. ظرف کمتر از ۲۴ ساعت بزرگترین رسانههای دنیا به دنبال راهی بودند تا با او تماس بگیرند. به ویژه اینکه ویدئویی از او نیز منتشر شد که در حال شعار دادن دیده میشد و اطرافیانش نیز در پاسخ به شعارهای فریاد میزدند: “انقلاب“. فضای اعتراض، نه آنگونه که همه حدس میزدند خشن و مردانه، بلکه توامان بود با امید، جوانی و شوری آرمانخواهانه. در چند ماهی که از اعتراضهای سودان به دو دهه ریاست جمهوری عمر البشیر گذشته، گزارشهای پراکندهای درباره حضور پرشور زنان در این اعتراضها منتشر شده بود. اما همزمان با بالاگرفتن اعتراضها، کمتر عکس و ویدئویی از سودان چنین در جهان رسانههای سنتی و نو، مخابره شد.

«کانداکا»: زن سفیدپوش سودان

رادیو زمانهزنی سفیدپوش بر سقف یک ماشین در میان جمعیت ایستاده، آواز انقلاب میخواند. و این حالا نماد اعتراضات سودان است. نزدیک چهار ماه از ۱۹ دسامبر میگذرد و جنبش سراسری ضد حکومتی در اعتراض به عمر البشیر، رئیسجمهور سودان همچنان ادامه دارد. عمر البشیر ۳۰ سال پیش با یک کودتای نظامی به قدرت رسید و از آن زمان قدرت را در این کشور قبضه کرده است. معترضان خواستار کنارهگیری او هستند.

کوزوو: بازگشت زنان و کودکان داعش از سوریه

بی بی سیهواپیمای حامل دهها زن و کودک وابسته به داعش بامداد امروز در کوزوو به زمین نشست. بر خلاف بسیاری از کشورها که داعشی های شکست خورده و کودکان آنها را نمیپذیرند، این کشور کوچک حوزه بالکان با تمهیداتی در حال بازگرداندن شهروندانش است. هرچند به گفته پلیس کوزوو هنوز چهل و نه زن و هشت کودک دیگر در سوریه باقی ماندهاند. گزارش تصویری را در لینک بالا ببینید.

گروه دولت اسلامی: زنان و کودکانی که هیچکس آنها را نمیخواهد

بی بی سیاردوگاه الهول در شمالشرقی سوریه مکانی سرشار از خشم و پرسشهای بیپاسخ است. در این اردوگاه زنان و کودکان بهجامانده از گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مستقر هستند، جدا از مردانشان، کابوس خلافت و دولتها. بعضی از آنها هنوز به باور نفرت‌‌بار خود چسبیدهاند و در برابر ما فریاد میکشند: “ما شکستناپذیریم!”. دیگران برای راه فرار، راهی به سوی خانه، التماس میکنند.

انتخابات پارلمان هند: مشارکت اندک سیاسی زنان در دو حزب اصلی

رادیو زمانهحضور زنان در کارزار انتخابات پارلمان بزرگترین دموکراسی دنیا که از هفته گذشته آغاز شده و در ۷ مرحله برگزار خواهد شد، بسیار کمرنگ است. نتایج این انتخابات احتمالا روز ۲۳ ماه مه / ۲ خرداد اعلام خواهد شد. زنان اکنون تنها ۱۱,۸ و ۱۲,۸ درصد از کاندیداهایی را تشکیل میدهند که حزب نخستوزیر، نارندرا مودی به نام حزب بهاراتیا جاناتا (بیجیپی) و کنگره ملی هند، اصلیترین حزب مخالف، معرفی کردهاند.

افغانستان:

زنان طالبان در هیأت مذاکرهکننده صلح حضور دارند

بین المللی:

انقلاب سودان: پیشگامی زنان،صلحطلبی اپوزیسیون و خطر نظامیان

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

سهم جنسیت در نابرابری اقتصادی

کانون زنان ایرانیگزارش سالانه موسسه خیریه و تحقیقاتی آکسفم در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ثروت ۲۶ نفر در دنیا معادل ثروت نصف کل جمعیت دنیاست. براساس این گزارش، اکثریت قریب به اتفاق این ثروتمندترین، مردان هستند و احتمال فقر در زنان بیشتر از مردان است. صندوق بینالمللی پول هم در گزارشهای خود تاکید کرده کشورهایی که نابرابری اقتصادی بالایی دارند، درصد بالاتری از نابرابریهای جنسیتی در آن ها دیده می شود.

رشد اقتصاد جهانی تنها به نیروی مردانه وابسته نیست و ورود زنان به طور مساوی در اقتصاد موجب رشد بیشتر و رونق اقتصادی جهان خواهد شد. گزارشها نشان می دهد که در دهه اخیر افرادی که بالاترین سطح درآمد و ثروت را دارند، بیشترین سود را از رشد اقتصادی برده اند. بنابراین درآمد یک درصد از جمعیت دنیا بیشتر از درآمد ۵۰ درصد از جمعیت کل دنیاست. در عین حال فقیرترین افراد که اکثریت آنان را زنان تشکیل می دهند، از حقوق و مزایای برابری برخوردار نیستند. بنابراین با اینکه نیمی از جمعیت نیروی کار را در جهان زنان تشکیل میدهند، اما همچنان سود چندانی از رشد اقتصادی نمیبرند.۱در حال حاضر زنان تنها ۳۷٪ به تولید ناخالص کشورهای جهان کمک میکنند. این در حالی است که اگر نابرابری جنسیتی وجود خارجی نداشت، تا سال ۲۰۲۵ چیزی نزدیک به ۱۲ تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی کشورها افزوده میشد.۲مشارکت زنان در رشد اقتصادی، نه تنها یک معضل اجتماعی و اخلاقی است، بلکه یک چالش مهم اقتصادی نیز محسوب میشود. اگر زنان مشارکت کامل در اقتصاد نداشته باشند، اقتصاد جهانی در بحرانی دائمی خواهد بود.

مادرم ایرانی است، من کجاییام؟

اخبار روزموضوع اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی، تبدیل به موضوعی شده که سالهاست دربارهاش بحث و گفتوگو میشود. ترانه بنییعقوب در گزارش خود به همین معضل پرداخته است، ریحانه قبادی در نقد این گزارش به غفلت و نادیده گرفتن موضوع کودک همسری اشاره می کند و سیمین کاظمی در باره ی تداخل دو مشکل زنان: یکی پدیده کودکهمسری و دیگری عدم انتقال تابعیت کشور ایران از طریق مادر به فرزند و ضرورت توجه به راهکار قانونی نوشته است

بحران سیل؛ توانمندسازی زنان در دوران بازسازی

بی بی سیتحقیقات نشانگر این است که در کشورهای مختلفی که شاهد فجایع طبیعی ویرانگر مثل زلزله و سیل بوده اند، زنان در دوران بهبودی و بازسازی نقش های مهمی بازی کرده اند ولی نقش آنها معمولا نادیده گرفته شده و به اندازی کافی شناخته، قدردانی، و تقویت نشده است.

زنان علاوه بر نیازهای خاصی که در هنگام وقوع سوانح طبیعی دارند که باید برطرف شوند، دارای دانش و توان و مهارت هایی هستند که اگر درست شناخته شود و فرصت و امکانات لازم و مناسب در اختیارشان قرار بگیرد ضمن تقویت توانمندی های خود می توانند منابع انسانی مفیدی برای ارائه خدمات اجتماعی به جامعه خود در دوران بهبودی و بازسازی باشند.

ایران:

فوتبال زنان؛ پایان رویای المپیک وبازی در آزادی

بحران سیل؛ آیا زنان قربانیان اصلی فجایع طبیعی هستند؟

در زندان زنان چه می گذرد؟

بین المللی:

بسیاری از زنان جهان به وسایل پیشگیری از بارداری دسترسی ندارند

۵۰ روز تا جام جهانی فوتبال زنان در فرانسه

فرهنگ و جامعه

فراسوی جنگ و برقع؛ سیمای دیدهنشده زنان افغان

بی بی سیوقتی سخن از زن افغان میشود، بیگمان تصویری از کلیشههای سنتی زن افغان محصور در خانه و برقع، زنی محروم از سواد و زنی رنجور از خشونت به ذهن ما نقش میبندد. فاطیما حسینی یک عکاس افغان تلاش کرده که برعکس این باورها را نشان دهد. این عکاس میخواهد چهرهای دیده نشده زنان افغان را بازسازی کند که دسترسی و عکس برداری حقیقی آنها دشوار است.

ایران:

اعلام برائت فدراسیون بوکس ایران از موفقیت صدف خادم

حرکت دختران خیابان انقلاب شبیه بهاناالحق حلاجبود

کافه داونتیسم، ضربدری قرمز بر تمام باورهای غلط

سن بلوغ در دختران ایرانی نسبت به دهه قبل کمتر شده است

صدف خادم؛ مشتزن تاریخساز ایران

زن ایرانیتبار در فهرست «صد چهره تأثیرگذار» مجله تایم

افتتاح نمایشگاه کتاب تهران در فضایی خموده
شورای شهر تهران ۱۲ خیابان را به نام شاعران ایرانی از جمله فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی نامید
بازتاب گرایشهای جنسی جامعهای رنگین کمانی در ادبیات
متولد اوین؛ راست است مجبور بودی با چشم بند زایمان کنی؟

بین المللی:

بروشور: تست پاپاسمیر چیست؟

گزارش و پژوهش و معرفی کتاب

سودان «تلاش حکومت برای محدودکردن زنان نتیجه معکوس داشت»

رادیو زمانهسارا محمد یک فعال و پژوهشگر نظریه سیاسی سودانی است که در آلمان اقامت دارد. خانواده او که به دلیل باورهای سیاسیشان تحت تعقیب قرار گرفته بودند، در ۱۹۹۰ از کشور گریختند و به اروپا پناه بردند. سارا اکنون درباره جنبشهای اجتماعی در سودان و منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه پژوهش میکند. آنچه در زیر میآید، گفتوگوی «زمانه» با او درباره انقلاب سودان است.

«بنیاد پدرسالارانه حکومت البشیر زنان را به دشمن شمارهیک بدل کرده بود»

زنان و قدرت در اسلام، گفت و گو با آزاده کیان

رادیو بین المللی فرانسهزنان و قدرت در اسلام نام آخرین کتاب آزاده کیان، استاد جامعه شناسی و رئیس بخش علوم اجتماعی و مرکز مطالعات جنسیتی و فمینیستی دانشگاه پاریس است که اخیراً به زبان فرانسه منتشر شده است. آزاده کیان در این کتاب ﻣوضوع جایگاه زنان را در جوامع اسلامی و در مراتب بالای قدرت بویژه در خاورمیانه در چهار دوره تاریخی صدر اسلام، قرون وسطی، مدرن و معاصر بررسی کرده است.

پروتستانتیسم و فمنیسم؛ نقش نواندیشی دینی در بسط برابریخواهی زنان

زیتونرفرم دینی و پروتستانتیسم نقش مهمی در ظهور مدرنیته داشته است تا آنجا که برخی صاحب نظران برآمد مدرنیته و پیدایش جهان مدرن را بر دو پایه مهم عصر روشنگری و بسط انسان گرایی و عقلانیت از یکسو و رشد  و گسترش رفرم دینی از سوی دیگر دانسته اند. شاید بتوان همین نسبت را بین رشد اندیشه و فلسفه انسان گرای جدید و اندیشه رفرم دینی در بسیاری از حوزه های دیگر نیز جستجو کرد از جمله در رابطه با اندیشه آزادی و دموکراسی، حقوق زنان و فمنیسم، عدالت  اجتماعی و اقتصادی و دیگر نظایر آن.

فرانسه: قدرت غیرقابل انتظارزنان کارگر

لوموند دیپلماتیکحضوردرصد بالائی اززنان اقشارمردمی در میدان ها در چارچوب جنبش جلیقه زردها، ناظران را متعجب کرد. این زنان کارگر چرخ های خدمات اساسی دولتی را به گردش در میاورند: درمان ، آموزش. زنان مورد بحث، ماورای قیام پائیزامسال، توان ناشناخته جنبش اجتماعی را نمایندگی میکنند. آنها (زنان) جلیقه زردی برتن دارند، رفت وآمد ماشین ها درمیدان ها را کند میکنند، اززندگی روزمره خود صحبت می کنند وبه مبارزه ادامه میدهند. پرستارها، مدد کاران اجتماعی و کارمندان مهدکودک ها و کودکستان ها نیزجلیقه شب نما را انتخاب کرده اند تا پرده ای را بدرند که معمولا مانع ازنگاه بیرونی بر این کارکنان در سایه میشود. این زنان وکارگران هستند که با کارروزانه سخت و مضاعف ودرآمدی ناچیزهنوزبنیان کرم خورده دولت اجتماعی (رفاه) را برپا نگاه داشته اند.

کار خانگی از ابتدا تا امروز

بیدارزنیمدتها پیش کلیپی در شبکههای مجازی دست به دست میشد که در آن از افراد پرسیده میشد چه کاری است که تعطیلی ندارد، طاقتفرسا است، ۲۴ ساعت شبانه روز طول میکشد و مزدی هم برای آن دریافت نمیشود. مسلما پاسخگویان از دادن جوابی صحیح قاصر بودند و با شنیدن اینکه این کار، کار خانگی مادران است، همگی متعجب شدند. در مقابل زمانی که پای صحبت مردان مینشینید، آنها تی زدن، غذا پختن و جارو کشیدن را کار دشواری نمیدانند و در مقایسه با وظیفهی نان آوری خود آن را یک تفریح قلمداد میکنند. تفریحی بیارزش که هرکسی با هر سطح سوادی از عهدهاش برمیآید. حال باید دید کدام طرف درست میگویند؟ آیا کار خانگی به همان دشواری است که تصورش میرود یا «تفریحی» ساده است که انجام دادنش وقت، هزینه و انرژی زیادی نمیطلبد؟ آیا شکلگیری خانوادهی هستهای در جامعهی صنعتی سرمایهداری نقشی در این فرآیند داشته است؟

دربارهی «مسئلهی زن»

نقد اقتصاد سیاسی«مسئلهی جنس» یکی از معماهایی است که در بیش از یک قرن گذشته، افکار رادیکال را راحت نگذاشته است. از آنجا که در این یادداشت قصد داریم صرفاً یک چارچوب نظری را صورتبندی کنیم، برخی از جنبههای قضیه کنار گذاشته میشود. در میان باقی قضایا، با صرف نظر از خاستگاه و گذشتهی روابط میان زن و مرد، صرفاً به این میپردازیم که آنها در مسیرِ شیوهی تولید سرمایهداری به چه چیزی تبدیل شدهاند و روی مدرنترین اَشکال این تبدیلشدن متمرکز خواهیم شد.

بیشک سرمایهداری علتِ فرودستیِ زنان نیست زیرا این فرودستی هزارسال پیش از سرمایهداری وجود داشته است؛ اما امروز این سرمایهداری است که به این انقیاد تداوم میبخشد. پس این وضعیت تنها در قالب سرمایهداری میتواند مورد توجه قرار بگیرد و با آن مبارزه شود؛ قالبی که در آن انقیاد زنان از رهگذار کارِ طاقتفرسای مزدی و مالکیتِ خصوصی بازتولید میشود.

دختران انقلاب؛ طغیان علیه بدنهای رام

اخبار روزدختر خیابان انقلاب که حالا در زندان است، نمونهای است از میان میلیونها زنی که بدنشان سالهاست به واسطه موی سرشان و لباسشان، در چارچوبهای قدرت، بدنی ضعیف و شکننده در نظر گرفته شده که میتواند در معرض گمراهی و فساد قرار گیرد و به همین خاطر هم هست که باید راهکار انضباطی خاصی بر آن اعمال شود. بدنهایی که به واسطه قانون، نشانهگذاری میشوند، تربیت و رام میشوند، اطاعتپذیر میشوند و اگر زن نخواهد به انقیاد بر بدنش تن دهد، جایش در زندان است

به عبارت دیگر: هایده مغیثی
بیبیسی ـ ایران شاید از معدود کشورهایی باشد که در آن سخن گفتن از حقوق زنان یک مسئله امنیتی هست و الان ضدفمینیسم درست به اندازه فمینیسم یک جنبش قوی است“. اینها بخشی از سخنان هایده مغیثی پژوهشگر مطالعات زنان و استاد دانشگاه یورک کاناداست که کتابهای متعددی در مورد مسائل زنان منتشر کرده و در سطح بین المللی شناخته شده است. زنان ایران و مطالبات حقوقی آنها در گفتگوی عنایت فانی با هایده مغیثی در برنامه به عبارت دیگر.

آرمانشهر
کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمانشهر، صفحهای ازکتابخانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص دادهاست. هدف از راهاندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش میتوانید از اسناد بینالمللی و ملی، مقالات، گزارشها، اعلامیهها و گزارشهای چندرسانهای بهرهمند شوید.

منابع این شماره: روزنامه هشت صبح، دیده بان حقوق بشر، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، عفو بین الملل، دویچه وله، رادیو زمانه، زیتون، رادیو فردا، اخبار رزو، تریبیون زمانه، هشدار، یورونیوز، بی بی سی، رادیو بین المللی فرانسه، طلوع نیوز، کانون زنان ایرانی، بیدارزنی، لوموند دیپلماتیک و نقد اقتصاد سیاسی.