بنیاد آرمان شهر با حضور جمعی از فعالان مدنی، دانشجویان و استادان دانشگاه در کابل از سیاست نامه شماره ۲۱ انتشارات آرمان شهر “خشونت جنسی و جنستی در جنگ” رونمایی کرد. (در اینجا بخوانید)

این کتاب با قطعنامه ۲۱۰۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره خشونت های جنسی و جنسیتی در جنگ شروع می شود و در میانه با بحث‌هایی مانند تعریف جنایت‌های جنسی و جنسیتی، دادگاه بین المللی جزایی و پیگیری مواردی از این دست در آن، سیاست ها و استراتژی دادگاه در رابطه به جنایت های مرتبط با جنسیت، ارتباط دادگاه با نهادهای مدنی و… که خلاصه گزارشی است از فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر با عنوان “ناشنوده، به حساب نیامده: پیش به سوی پاسخ گویی درباره خشونت جنسی و جنسیتی در دادگاه بین المللی جزایی و فراتر از آن” ادامه پیدا می‌کند و با مصاحبه‌ای همراه رودولفو دومینگز مارکز، وکیل و متخصص قوانین حقوق بشری و خشونت جنسیتی علیه زنان در مکزیک، پایان می یابد که به شرح مساله زن کشی (Femicide) و خشونت علیه زنان در مکزیک، فساد دولتی و تجربیات نهادهای مدنی و قوانین مرتبط با زنان در مکزیک می پردازد.

منیژه رامزی استاد دانشگاه و فعال زنان در مراسم رونمایی این کتاب در مورد این مصاحبه گفت: ” مصاحبه‌ای که خانم گیسو با این فعال زنان مکزیکی انجام داده اند بسیار جالب است و میتوانیم به عنوان مطالعه موردی در ارتباط با قضایایی که در افغانستان اتفاق افتاده، استفاده کنیم.”

وی گفت “این مصاحبه نشان می‌دهد که نه تنها ما در کشوری مانند افغانستان دچار بحران‌های مرتبط به خشونت‌های جنسی و جنسیتی هستیم بلکه در دیگر کشورهای جهان هم زنان دچار مشکلات و ناهنجاری‌های مشابهی هستند.”

عبدالله احمدی عضو گروه هماهنگی عدالت انتقالی و فعال حقوق بشر این کتاب را یک راهنما و سند خوب برای نهادهای حقوق بشری، فعالان حقوق بشر و مخصوصا فعالان حقوق زن خواند. وی همچنین گفت این کتاب درس‌های آموخته شده از همکاری نهادهای جامعه مدنی با دادگاه بین المللی جزایی را در اختیار علاقه مندان می گذارد و این را تبیین می‌کند که چگونه نهادهای جامعه مدنی با دادگاه کار کنند که نقش‌شان برجسته تر و کارشان موثرتر باشد.

آقای احسان قانع عضو گروه هماهنگی عدالت انتقالی و فعال حقوق بشر با اشاره به قواعد و قوانین جنگ به مواردی مانند حملات انتحاری ، سوزاندن باغ‌های شمالی، تخریب بت‌های بودا و… اشاره کرد و گفت متأسفانه در افغانستان به قوانین و قواعد جنگ توجه نمی‌شود.

او گفت با توجه به عدم شناخت از قواعد و قوانین جنگ در افغانستان چرخه خشونت درگیر بازتولید خود شده است و هر روز عقده‌ تازه‌ای ایجاده دمی شود.

کتاب خشونت جنسی و جنسیتی در جنگ به کوشش گیسو جهانگیری، شورانگیز داداشی و خلیل رستم‌خانی با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه در کابل منتشر شده است.

این برنامه که عصر دوشنبه ۳۰ ثور ۱۳۹۸ با همکاری خانه سبز و گروه هماهنگی عدالت انتقالی  از سوی بنیاد آرمان شهر و گفتگوگردانی روح الامین امینی برگزار شده بود با طرح نظریات و سوال های شرکت کنندگان پایان یافت. بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان حقوق بشر و فعالان جامعه مدنی، جوانان و دانشجویان در این برنامه شرکت کرده بودند.