طلوع نیوز

عبدالاحمد حسینی

مسوولان جشنواره‌ی بین‌المللی فلم زنان – هرات می‌گویند که پنجمین دور این جشنواره با حضور فلم‌سازان، هنرمندان و فرهنگیان سراسر جهان تا یک روز دیگر در کابل برگزار می‌شود.

رویا سادات مسوول خانه رویافلم و کارگردان پنجمین جشنواره بین‌المللی فلم زنان- هرات، روز شنبه، دوم سنبله در یک نشست خبری در کابل گفت که پنجمین دور جشنواره‌ی بین‌المللی فلم زنان- هرات با هدف بازتاب جنبه‌های مختلف حقوق زنان، خشونت بر زنان، هویت و برابری جنسیتی برگزار می‌شود.

 به گفته‌ی خانم سادات، پنجمین دور این جشنواره دست‌کم ۲۰۰ فلم در مورد زنان را از سوی فلم‌سازان ۳۳ کشور جهان دریافت کرده است که از این میان ۴۷ فلم در بخش «مسابقه و نمایش» برگزیده شده است. فلم‌هایی از کشورهایی چون امریکا، افغانستان، ازبیکستان، ایران، هند، ترکیه، فرانسه، کانادا، اسپانیا، روسیه و شماری از کشورهای دیگر در این جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد.

کارگردان پنجمین جشنواره‌ی فلم زنان- هرات خاطرنشان کرد که این جشنواره‌، از چهارم تا هفتم سنبله‌ی سال روان به صورت هم‌زمان در کابل، هرات، ننگرهار و بامیان به نمایش گذاشته خواهد شد.

بازتاب صدای رسای هنرمندان و زنان

خانم سادات گفت که پیکار دادخواهی برای احقاق حقوق زنان در هر گوشه‌ی از جهان تأثیر یک‌سان بر وضعیت زنده‌گی تمامی زنان دارد. وی تأکید کرد که راه‌اندازی این جشنواره‌ پیام صریح و معنادار زنان برای جهانیان به ویژه افغانستان دارد. خانم سادات گفت: «این جشنواره صدای رسای هنرمندان و زنان در روزهای مبهم و ناامیدکننده‌ی این سرزمین در این روزها خواهد بود.»

مسوول خانه رویا فلم تأکید کرد که آنان با راه‌اندازی این جشنواره‌ها در پی ایجاد یک گفت‌وگوی جدی میان نخبه‌گان و چهره‌های فرهنگی در ارتباط با مسایل زنان بوده و نیز در زمینه‌ی «توسعه‌ی دیپلماسی فرهنگی» در سطح منطقه و جهان تلاش می‌کنند.

 وی اضافه کرد: «جشنواره فلم زنان- هرات در پی ایجاد گفت‌وگوی جدی میان نخبه‌گان و چهره‌های فرهنگی در ارتباط با مسایل مرتبط به حقوق فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی زنان است. ابزار ما برای تلاش در این راستا، سینمای معناگرا و متعهد می‌باشد. ما در قلب آسیا زمینه‌ای را فراهم کرده‌ایم تا نخبه‌گان افغانستان، منطقه و جهان بتوانند گردهم ‌آمده و از رهگذر تبادل تجربیات‌شان برای دست‌یابی به آینده‌ی روشن‌تر و عادلانه‌تر برای جهان قلم و قدم بزنند.»

تلاش برای ساخت سینمای معناگرا

هرچند وضعیت صنعت فلم و سینما در افغانستان آن گونه که باید، رشد نکرده است و فلم‌سازان افغان در زمینه‌ی بازتاب موضوعات تاریخی و فرهنگی افغانستان به جهانیان دست‌آورد درشتی نداشته‌اند، اما مسوولان برگزاری پنجمین دور جشنواره‌ی فلم زنان- هرات خوش‌بین‌اند تا با راه‌اندازی این جشنواره‌، بتوانند توجه فلم‌سازان و سینماگران جهان را در هم‌آهنگی نظام‌مند با فلم‌سازان افغان، به داشته‌های فرهنگی، رویدادهای بکر و نارسایی‌های موجود در افغانستان که قابلیت پرداخت صنعت فلم را دارا است، جلب کنند.

لطیف احمدی، از مسوولان برگزاری پنجمین جشنواره‌ی فلم زنان- هرات باور دارد که در حال حاضر رویکرد صنعت سینما در افغانستان تجارتی بوده و آنان در تلاش‌اند تا سینمای معناگرا را جای‌گزین این رویکرد کنند.

آقای احمدی در این نشست گفت: «تلاش‌هایی وجود دارد تا فلم‌سازان کشور در کنار بازیگران جهان ایستاد شوند و آثار‌شان را از برداشت جامعه‌ی امروز افغانستان و نارسایی‌هایی که زنان با آن روبه‌رو اند، به تصویر بکشند. ما فلم‌های معناگرا می‌سازیم و از سینمای تجارتی فاصله می‌گیریم، زیرا عمق سینمای امروزی معناگرا است».

آقای احمدی هرچند جنگ و ناامنی در افغانستان را یک چالش در برابر صنعت فلم‌سازی عنوان کرد، اما گفت که با این وجود نیز راه‌های تبادل فرهنگ‌ها در افغانستان گشوده شده و در قالب صنعت سینمای افغانستان تجلّی یافته است.

او گفت که راه‌اندازی دوره‌های جشنواره‌ی فلم زنان- هرات بر رویکرد جوانان در خصوص صنعت فلم و سینما اثرگذار بوده و در حال حاضر جوانان افغان نسبت به صنعت فلم و سینما نگاه «تازه و نو» دارند.

پنجمین جشنواره‌ی فلم زنان- هرات در حالی برگزار می‌شود که هنوز هم صنعت فلم و سینما زیر سایه‌ی سنگین جنگ و ناامنی قرار دارد.

با این همه اما روح‌الامین امینی، دبیر جشنواره‌ی فلم زنان- هرات، معتقد است که جنگ ویران‌گر در افغانستان سبب شده است تا نگاه‌های کشورهای خارجی نسبت به افغانستان نگاه «بسیار از بالا به پایین» باشد. وی اضافه کرد که افغانستان کشوری با ریشه‌ی طولانی فرهنگ و مدنیت بوده و این سرمایه با موجودیت جنگ کنونی به «فراموشی» سپرده نخواهد شد. وی گفت که آنان امیدوار اند تا با برچیده شدن دامنه‌ی جنگ ویران‌گر، درخت پربار فرهنگ و مدنیت افغانستان و سینمای آن بار دیگر جوانه بزند.

آقای امینی خاطرنشان کرد که سلسله‌ی جشنواره‌ی فلم زنان هرات از هفت سال پیش آغاز شده و این سلسله تا سالیان سال ادامه خواهد داشت.