گورستان کوله‌پشتی‌های کودکان

عکس: یونیسف UNICEF

نقض فاحش حقوق بشر

گورستان کوله‌پشتی‌ها، نماد کودکان قربانی جنگ

بی‌بی‌سی ـ یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد، در شهر نیویورک چیدمانی از ۳۷۵۸ کوله پشتی کودکان را در مقر سازمان ملل متحد به نمایش گذاشته است. یونیسف توضیح داده است که کوله‌پشتی‌ها نماد دوران کودکی هستند و هدف از این چیدمان نشان دادن شمار بالای کودکانی‌ است که در سال ۲۰۱۸ در جنگ کشته شده‌اند.‌ بیشتر این کودکان در افغانستان، جمهوری آفریقای مرکزی، سومالی، سودان جنوبی، سوریه و یمن کشته‌ شده‌‌اند.

افغانستان: حمله‌های جنایت بار طالبان به فعالیت های انتخاباتی

دیده‌بان حقوق بشر ـ شورشیانِ طالبان در افغانستان باید فوری حمله به گردهمایی های سیاسی و سایر فعالیتهای مرتبط با انتخابات را متوقف کنند. در هفته‌های اخیر، حملات طالبان، ظاهراً با هدف بازداشتن مردم از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹ برنامه ریزی شده که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از غیرنظامیان شده است. هدف قرار دادن خشونت‌بار غیرنظامیان یک جنایت جنگی است. حمله انتحاری طالبان در ۱۷ سپتامبر به یک گردهمایی انتخاباتی در «پروان»، واقع در شمال کابل، باعث کشته شدن حداقل ۲۶ غیرنظامی و زخمی شدن بیش از ۴۲ نفر شد. طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت؛ در حالی که به خطا این گردهمایی انتخاباتی را «هدف نظامی» خواند.

آمریکا: لایحه های پیشنهادی، افراد مسن را در معرض خطرهای بزرگتری قرار می‌دهد

دیده‌بان حقوق بشر ـ دولت آمریکا لایحه های جدیدی را برای تسهیلات حمایتی مربوط به داروهای ضد روان پریشی پیشنهاد کرده است که مخاطرات احتمالی در مورد افراد مسن را افزایش می‌دهد. طبق مقررات ایالات متحده، پزشک معالج ویا تجویز کننده دارو باید هر ۱۴ روز یک بار شخصی را که تحت درمان با داروهای ضد روان پریشی قرار گرفته است، بر اساس نیاز، مورد ارزیابی قرار دهد. لایحه پیشنهادی می‌تواند، دوره بررسی مذکور را برای اکثر شهروندان به ۷۰ روز افزایش دهد، که کاهش نظارت تجویز کنندگان داروها را در پی خواهد داشت و می تواند خطر مرگ را برای افراد مسن تر که با زوال عقل مواجه هستند افزایش دهد.

آمریکا: رفتار خشونت بار و تبعیض آمیز پلیس سبب از هم پاشیدن زندگی ها می شود

نیجریه: ارتش کودکان مظنون به همکاری با بوکوحرام را در بازداشت نگاه می‌دارد

دیده‌بان حقوق بشر ـ ارتش نیجریه به طور خودسرانه هزاران کودک را در شرایط تحقیرآمیز و غیرانسانی، تحت عنوان مظنون به مشارکت با گروه مسلح اسلامگرای بوکوحرام، بازداشت کرده است. بسیاری از کودکان ماه‌ها یا سال ها بدون اتهام در پادگان های نظامی، در شرایط غیر بهداشتی و به شدت پر ازدحام نگهداری می شوند و هیچ گونه تماسی با دنیای خارج ندارند. گزارش «آنها نمی دانستند که من زنده هستم یا مرده؛ بازداشت کودکان توسط ارتش، تحت عنوان مظنون به مشارکت با بوکوحرام در شمال شرقی نیجریه» نشان می دهد که مقامات نیجریه چگونه کودکان را، غالباً بر مبنای شواهد و مدارکی اندک، یا بدون شواهد، بازداشت می کنند. کودکان توضیح دادند که مورد ضرب و جرح قرار می گیرند، در گرمای شدید نگه داری می‌شوند، پی در پی گرسنگی می کشند و در سلول های خود با صدها زندانی دیگر به سر می‌برند.

یمن: ۱۳۰ جنازه از یک زندان که هدف حمله هوایی ائتلاف سعودی قرار گرفته بود، بیرون کشیده شد

مصر: شلیک گاز اشک‌آور و گلوله به سمت معترضان

افغانستان:‌ در حمله هوایی هلمند ‘دست‌کم ۴۰ غیرنظامی کشته شدند’

هند: آسام ـ گسترده ترین محرومیت از حق رای

روسیه: محکومیت و حبس خودسرانه فعال حقوق بشر و بنیانگذار بنیاد ضد فساد

لائوس: بازداشت یک زن به خاطر انتقاد آنلاین از دولت

اسپانیا: مجرم انگاشتن مدافع حقوق بشر

بحرین: مخالفت با تبدیل حبس نبیل رجب به مجازات غیرتعزیری

مصر: بازداشت خودسرانه وکیل حقوق بشری خانم ماهی نور المصری

آلمان:‌ به دو خواننده فلسطینی اجازه برگزاری کنسرت در برلین داده نشد

ایران:

محکومیت هفت مدافع حقوق بشر به حکم‌های سنگین زندان؛ مضحکه‌ی عدالت

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران از صدور حکم‌ها‌ی طولانی زندان برای هفت مدافع حقوق بشر به‌خاطر فعالیت‌ها‌ی سندیکایی یا گزارش‌دهی درباره‌ی این گونه فعالیت‌ها‌ در چارچوب اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در شوش، استان خوزستان در جنوب غربی ایران، مطلع شده است. بر اساس اطلاعات دریافتی، شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران روز ۷ سپتامبر ۲۰۱۹ در پی محاکمه‌ها‌ی ناعادلانه در ماه آگوست سه مدافع حقوق کارگری و چهار روزنامه‌نگار اینترنتی را به حبس‌ها‌ی طولانی محکوم کرد. شش تن از این هفت مدافع حقوق بشر چندین ماه است که در زندان به سر می‌‌برند. بی‌عدالتی شرم‌آور؛ احکام و حبس و شلاق برای هفت روزنامه‌نگار و کنشگر ایرانی

مرگ تکان‌دهنده هوادار فوتبال در پی خودسوزی، اثرات بی‌اعتنایی شدید به حقوق زنان را آشکار می‌کند

عفو بین‌الملل ـ بنا به گزارش‌های دریافتی، دختری که به دنبال احضار شدن به دادگاه و متهم شدن به جرم ورود به استادیوم فوتبال در تهران اقدام به خودسوزی کرده بود، بر اثر جراحت های ناشی از این واقعه در بیمارستان جان باخته است. سحر خدایاری جان خود را به دلیل ممنوعیت ظالمانه و آسیب‌های روانیِ بعد از دستگیری، حبس، و دادگاهی شدن به دلیل تلاش برای گذشتن از سد این ممنوعیت از دست داده است. مرگ او نباید بی‌ثمر بماند. جان باختن او باید انگیزه‌ای برای ایجاد تغییر و تحول در کشور و در نتیجه جلوگیری از تکرار چنین فجایعی در آینده شود.

پریسا رفیعی فعال دانشجویی در دادگاه تجدیدنظر به ۷ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

عباس نوری شادکام، «فعال تلگرامی» مجموعاً به ۳۵ سال حبس تعزیری محکوم شد

سه کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی کشته و زخمی شدند

بازداشت تعدادی از اعضای خانواده مسیح علینژاد

در پنج ماهه نخست سال ۹۸، شش کودک دختر ۱۰ تا ۱۴ سال و ۱۵۶ نوجوان ۱۵ تا ۱۹ ساله ملایری بچه‌دار شده‌اند

انتقال مرضیه امیری از زندان به بیمارستان و دریافت هزینه آزمایش‌ها از خانواده زندانی

نگار معظم به اتهام «خوانندگی غیرمجاز» به یک سال زندان محکوم شد

چهار شهروند بازداشت شده اهل ارومیه به اتهام «همکاری با یکی از سازمان‌های مخالف نظام»، به زندان مرکزی این شهر منتقل شدند

ادامه بازداشت و تلاش برای محاکمه مخفیانه زهرا محمدی، فعال مدنی و مدرس زبان کُردی

۸۰ درصد از خشونت‌ها علیه کودکان کار پنهان می‌ماند

بازداشت و مجروح‌شدن ده‌ها کارگر هپکو به دست نیروهای امنیتی

محکومیت ۷۶ کشاورز معترض به چهار ماه زندان و ۳۰ ضربه شلاق

فرشته طوسی فعال دانشجویی، به ۱۸ ماه حبس محکوم شد

گروهی از فعالین عرب به اعدام محکوم شده اند

پدرام پذیره, فعال صنفی دانشجویی, به ۷ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

محکومیت حمیدرضا رحمتی، معلم،‌ به حبس، شلاق و جزای نقدی تائید شد

عرفان رشیدی فعال کارگری به یک سال حبس، محکوم شد!

بدون تشکیل دادگاه تجدید نظر؛ حکم حبس آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی تائید شد

معلمی که گم شد؛ بیش از ۲ماه از مفقود شدن محمدحسن پوره می‌گذرد

اعدام‌ها: بروجرد (۱ تن)؛ مراغه (۱ تن)؛ رجایی شهر کرج (۵ تن)؛ بروجرد (۱ تن).

عدالت

گینه کوناکری: پس از یک دهه هنوز از عدالت در مورد کشتار خبری نیست

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و پنج گروه حقوق بشری دیگر اعلام کردند: خانواده های قربانیان کشتار سپتامبر ۲۰۰۹ به دست نیروهای امنیتی پس از ۱۰ سال هنوز در انتظار عدالت به سر می برند. این گروه ها به مناسبت دهمین سالگرد کشتار یک فیلم ویدیویی منتشر کردند که در آن قربانیان خواهان برگزاری محاکمه هستند. در کشتاری که روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۹ آغاز شد، نیروهای امنیتی بیش از ۱۵۰ تن را که در ورزشگاهی در پایتخت این کشور تظاهرات می‌کردند کشتند. صدها تن زخمی شدند و بیش از یک صد زن قربانی تجاوز و خشونت های جنسی دیگر شدند.

مکزیک: در یک گور بی‌نام و نشان اجساد ۲۹ نفر در بیش از ۱۰۰ کیسه پلاستیکی یافت شد

 سوریه: کشف یک گور دسته‌جمعی دیگر در رقه

اسرائیل: قتل زن فلسطینی به دست نیروهای نظامی نیاز به عدالت بین المللی را روشن می کند

تایلند: تبرئه ۶ مدافع حقوق بشر از اتهام های مربوط به مشارکت در تظاهرات صلح آمیز

آمریکا: ۱۲۶ زن و کودک پناهجو از دولت ترامپ به دادگاهی در واشنگتن شکایت بردند

ایران:

مقاومت خانواده‌های زندانیان دهه شصت ۴۰ ساله شد

دویچه وله ـ همزمان با سالروز اعدام‌های زندانیان سیاسی دهه ۱۳۶۰ در ایران، کانون پناهندگان سیاسی ایران و کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران در برلین، مراسم بزرگداشتی برای جانباختگان زندانیان سیاسی این دهه برگزار کردند. شامگاه یکشنبه ۲۲ سپتامبر مراسمی با حضور تعداد زیادی از فعالان سیاسی ایرانی مقیم برلین و جمعی از خانواده‌های زندانیان جان‌باخته تابستان ۱۳۶۷ برگزار شد. شرکت‌کنندگان این مراسم تداوم “چهل سال سرکوب، شکنجه و ترور” توسط نظام جمهوری اسلامی را محکوم و اعلام کردند که با وجود سرکوب “سیستماتیک” در ایران طی ۴۰ سال گذشته، “مقاومت” خانواده‌های قربانیان، فعالان و زندانیان سیاسی نیز ۴۰ ساله شده است. برگزارکنندگان این مراسم همچنین اعلام کردند که پاسخ “رژیم” به روند مقاومت خانواده قربانیان زندانی اعدام شده دهه ۶۰، افزایش فشار بر فعالان سیاسی و اجتماعی، زندانیان سیاسی، اعدام، شکنجه و پرونده‌‌سازی‌‌های امنیتی و اعتراف‌‌های تلویزیونی بوده است.

بیش از دو هزار نفر خواهان دادخواهی درباره مرگ سحر خدایاری و حق ورود زنان به ورزشگاه شدند

حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا: استیضاح ترامپ به جریان افتاد

اسرائیل: ناخرسندی جهانی از وعده نتانیاهو برای گسترش در کرانه باختری

ایران:

ایران در فهرست بدترین کشورها از نظر سانسور رسانه‌ها

رادیو زمانه ـ کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران، سازمان ناظر بر رسانه‌ها که در نیویورک مستقر است سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر/۱۹ شهریور فهرست بدترین کشورها در زمینه سانسور مطبوعات را اعلام کرد. ایران پس از کشورهای اریتره، کره‌شمالی، ترکمنستان، عربستان سعودی، چین و ویتنام در جایگاه هفتم این فهرست قرار دارد. وضعیت سانسور مطبوعات در گینه‌ استوایی، بلاروس و کوبا بهتر از ایران است و این کشورها در فهرست یاد شده پایین‌تر از ایران قرار گرفته‌اند.

تذکر در مجلس درباره «شکنجه» متهمان محیط زیستی و ترورهای هسته‌ای

رادیو فردا ـ غلامرضا حیدری، نماینده تهران، به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی درباره شکنجه فعالان محیط زیست زندانی و افراد موسوم به متهمان ترور دانشمندان اتمی تذکر داد.

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آمریکا: اعتراض فعالان محیط زیست در نیویورک به نظام بانکداری جهانی

تظاهرات چند صدهزار نفری جوانان سراسر جهان در اعتراض به تغییرات جوی

ایران:

آغاز سال تحصیلی در ایران: معلمان زندانی، کودکان بازمانده از تحصیل

رادیو زمانه ـ آمارهای دولتی شمار بازماندگان از تحصیل را ۱۴۲ هزار تن می‌داند. مرکز پژوهش‌ها اما جمعیت بازمانده از تحصیل را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برآورد کرده است. چند سالی است که شماری از معلمان معترض ایرانی سال تحصیلی را در زندان به سر می‌برند. محمد حبیبی، اسماعیل عبدی، محمود بهشتی لنگرودی، روح‌الله مردانی، یاسر امینی آذر، اسکندر لطفی، هوشنگ کوشکی و چند معلم دیگر در آغاز سال تحصیلی جدید در زندان به سر می‌برند و یا در انتظار اجرای حکم قضایی صادر شده هستند.

بهزاد نبوی: ۶۰ درصد از ثروت ملی ایران در اختیار چهار نهاد است

رادیو فردا ـ بهزاد نبوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، می‌گوید ۶۰ درصد از ثروت ملی ایران در اختیار چهار نهاد «ستاد اجرایی فرمان امام»، «قرارگاه خاتم»، «آستان قدس» و «بنیاد مستضعفان» است که هیچ یک از آنها ارتباطی با دولت و مجلس شورای اسلامی ندارند.

ایران در جایگاه ۸۶ از لحاظ شاخص توسعه اجتماعی

رادیو فردا ـ موسسه «سوشل پروگرس ایمپرتیو» در تازه‎‎ترین ارزیابی خود از وضعیت توسعه اجتماعی در جامعه جهانی می‌گوید ایران جایگاه ۸۶ را در میان ۱۸۹ کشور داشته است.

رشوه‌گیری در قوه قضائیه؛ از آپارتمان ۶۰۰ متری تا ویلای ۴۰۰۰ متری

۲۰ کارگر نیشکر هفت‌تپه اخراج شدند

دولت فقر و ورشکستگی را به بازنشستگان تحمیل می‌کند

تورم سالانه شهریورماه به مرز ۴۳ درصد رسید

اعتراض‌ها:

هپکو، پس از حمله گارد ویژه: اعتصاب ادامه دارد

تجمع کارگران زغال‌سنگ «آق دربند» سرخس در اعتراض به ۱۰ ماه تعویق دستمزد

دفاع از حقوق بشر؛ دستاوردها

بیانیه مشترک بیش از ۴۰۰ سازمان غیردولتی درباره اجلاس مردمی در مورد آب و هوا، حقوق بشر و بقای انسان

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ به مناسبت اجلاس ویژه سازمان ملل با عنوان »اقدام در مورد آب و هوا ۲۰۱۹» و برگزاری اجلاس مردمی در مورد آب و هوا، حقوق بشر و بقای انسان، فدراسیون و بیش از ۴۰۰ سازمان حقوق بشری و محیط زیستی بیانیه مشترکی را منتشر کردند و خواهان برقراری فوری عدالت در مورد آب و هوا شدند.

کنگره‌ی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون هر سه سال یک بار کنگره‌ی خود را برگزار می‌کند. این کنگره رویدادی جهانی است که صدای مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان را تقویت می‌کند. کنگره مجمعی برای بحث درباره‌ی مسائل مورد توجه مشترک است و موثرترین امکانات تقویت مبارزه برای محافظت بیشتر از حقوق بشر را تعیین می‌کند. چهلمین کنگره‌ی فدراسیون از تاریخ ۲۱ تا ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹ در تایپه، تایوان برگزار می‌شود و ۴۵۰ نماینده‌ی جامعه‌های مدنی محلی، منطقه‌ای و بین المللی، کارشناس، دیپلمات، نماینده‌ی نهادهای بین المللی، مقام‌های سیاسی تایوان و همکاران ما را گرد هم آورد.

عربستان سعودی: محکومیت کارنامه حقوق بشر

گاردین ـ ده ها کشور و از جمله شمار زیادی از کشورهای غربی کارنامه رو به وخامت حقوق بشری عربستان سعودی را به خاطر استفاده از شکنجه، بازداشت و محاکمه ناعادلانه منتقدان، از جمله فعالان زن و روزنامه نگاران محکوم کردند. بیانیه مشترکی که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل خوانده شد، دومین بیانیه ای است که در انتقاد از عربستان در شش ماه گذشته صادر شده است. امضا کنندگان آن از دولتمردان سعودی خواستند حقیقت را درباره قتل جمال خاشقجی عربستان در استانبول در اکتبر گذشته روشن کنند و مرتکبان آن را پاسخگو سازند. این بیانیه را که سفیر استرالیا آن را خواند ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله بریتانیا و آلمان و نیز کانادا، نیوزیلند و پرو امضا کرده‌اند.

با چهار ناقض حقوق بشر مقابله کنید: بولسونارو، ترامپ، السیسی، اردوغان

دیده‌بان حقوق بشر ـ رهبران جهان که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گرد هم می آیند، باید سیاست های نادرست عوام فریبانه استبدادی را رد کنند و مروج احترام بیشتر برای حقوق بشر در سراسر جهان باشند. چهار رهبر جهان که حمله‌های تهاجمی به حقوق بشر را در داخل و در مواقعی خارج از کشورهایشان رهبری کرده اند (رئیس جمهور برزیل جایر بولسونارو، رئیس جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ، رئیس جمهور مصر عبدالفتاح السیسی و رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان) بحث عمومی سالانه را در مقر مرکزی سازمان ملل در روز ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۹ آغاز خواهند کرد. ضروری است که رهبران جهان با این جهادگران صلیبی ضد حقوق بشر که امسال مجمع عمومی سازمان ملل را افتتاح می کنند، مقابله نمایند.

افغانستان: بدون تضمین آزادی رسانه‌ها، صلح عادلانه و پایدار ناممکن است

گزارش‌گران بدون مرز ـ گزارش‌گران و فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان در کنفرانس رسانه‌ای مشترک فراخوانی را برای تضمین آزادی رسانه‌ها چون ابزار ناگزیر صلحی عادلانه و پایدار نشر کردند. دو  نهاد مدافع آزادی بیان  و اطلاع رسانی، خبرنگاران و رسانه‌ها، مردم افغانستان و جامعه جهانی را  به حمایت از برقراری صلحی عادلانه و پایدار در افغانستان فرا می‌خوانیم؛ صلحی که تأمین کننده امنیت، حقوق و دستاوردهای هژده سال گذشته مردم افغانستان باشد تا تعهد طالبان به حفاظت ازآزادی رسانه‌ها و خبرنگاران و رعایت حقوق بین‌المللی بشردوستانه و در صدر آن‌ها کنوانسیون‌های ژنو را پیش شرط مذاکره قرار دهند.

جنبشی بی‌سابقه علیه عبدالفتاح السیسی: مصر و بهاری دیگر؟

سوریه: سازمان ملل: همه طرف‌ها مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

عربستان سعودی: درباره ناپدید شدن یک مرد قطری و پسر او توضیح دهید

فرانسه: وداع با همرزم، انسانگرا و مدافع خستگی ناپذیر حقوق بشر لویی ژوانه

روسیه: سرکوب مانع معترضان طرفدار دموکراسی نیست

میانمار: نامه مشترک به دبیرکل سازمان ملل درباره گزارش روزنتال

تایلند: درباره ناپدید شدن کنشگر لائوسی تحقیق کنید

اتحادیه اروپا: کنفرانس مشترک فدراسیون و دو سازمان دیگر درباره مقابله با زباله های سمی

میانمار: اظهارات شفاهی در گفتگوی مستقیم با هیئت حقیقت یابی

میانمار: اظهارات شفاهی در گفتگوی مستقیم با گزارشگر ویژه حقوق بشر

هنگ کنگ: اظهارات شفاهی درباره وضعیت کشور در شورای حقوق بشر

اندونزی: نامه سرگشاده به رئیس جمهور درباره وضعیت منطقه پاپائو

کامبوج: اظهارات شفاهی در گفتگوی مستقیم با گزارشگر ویژه حقوق بشر

ترکیه: پنج روزنامه‌نگار «جمهوریت» پس از ۱۴۲ روز زندان آزاد شدند

هند: میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از نقض حقوق بشر در کشمیر ابراز نگرانی کرد

ایران:

دختر آبی، پر و بالِ سوخته ی عدالت را به نمایش گذاشت

کانون مدافعان حقوق بشر ـ پس از اعلام خبر خودسوزی اعتراضی و فوت سحر خدایاری – معروف به دختر آبی – که با موجی از واکنش های داخلی و بین المللی نسبت به اعمال محدودیت های غیر انسانی علیه زنان ایرانی همراه بود، نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر، طی پیامی از زندان اوین ضمن اعلام تاسف از درگذشت سحر خدایاری، خودسوزی وی را گواهی از عدالت ستیزی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعلام کرد. وی در ادامه نسبت به تشدید صدوراحکام سنگین قضایی علیه فعالان حقوق زنان، کارگری و معلمان به ویژه پس از روی کار آمدن آقای ابراهیم رییسی به عنوان ریاست قوه ی قضاییه، اعتراض کرد. ادای احترام به دختر آبی در مراسم انتخاب بهترین‌های عالم فوتبال جهان

گزارش دبیرکل سازمان ملل: تداوم وضعیت «نگران‌کننده» حقوق بشر

رادیو فردا ـ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارش رسمی خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، که روز سه‌شنبه، دوم مهرماه، منتشر شد، ضمن برشمردن مواردی از نگرانی‌های حقوق‌ بشری در مورد ایران، از ایران خواست تا به «کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان» بپیوندد. آقای گوترش در این گزارش همچنین با اظهار نگرانی از آزار فعالان مدنی و سیاسی در ایران، از دولت ایران خواسته است که نسبت به تأمین امنیت مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، نویسندگان، فعالان کارگری و فعالان محیط زیست برای فعالیت «بدون ترس از آزار و بازداشت و پیگرد» اطمینان حاصل کند. دبیرکل سازمان ملل این گزارش را، که در ۲۱ صفحه‌ تنظیم شده است، بر پایه قطعنامه ۱۸۱/۷۳ مجمع عمومی تهیه کرده و در آن ضمن شرح روندهای وضع حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، توصیه‌هایی را برای اجرای بهبود وضعیت ارائه داده است.

نامه چهار زندانی زن از اوین: شدت بی‌سابقه برخورد نیروهای امنیتی با کارگران و حامیانشان

پارلمان اروپا نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

عفو بین الملل: کامران قادری، زندانی دو تابعیتی در ایران به مراقبت پزشکی نیاز دارد

زنان

تاجیکستان: مشکلات و موانع کمک به قربانیان خشونت خانگی

دیده‌بان حقوق بشر ـ دولت تاجیکستان اقدامات اندکی در مورد تحقیق و یا پیگرد قانونی موارد خشونت خانگی به عمل می آورد و همچنین اقدامات بسیار کمی برای کمک به بازماندگان انجام می دهد. با وجود بهبود شرایط در برخی مناطق، قانون تاجیکستان خشونت خانگی را به عنوان جرم نمی شناسد، و زنانی که مورد بدرفتاری قرار می گیرند، از حمایت کافی و دسترسی به سرپناه و سایر خدمات برخوردار نیستند. در گزارش «خشونت در هر قدم: واکنش ضعیف دولت به خشونت خانگی در تاجیکستان»، معضلات کمک به بازماندگان خشونت های خانگی و عدالت برای آنان ثبت شده است.

ناخودآگاه جنسی انقلاب‌های عربی

رادیو زمانه ـ مروری بر کتاب «دختران بد دنیای عرب» (نادیا یعقوب و رولا قواس): «این بدن مادی  و در حال فوران زنان است که ناخودآگاه جنسی انقلاب اعراب را می‌سازد، و نه بدن نمادین، استعاری، و یا انتزاعی آنان». کتاب «دختران بد دنیای عرب» از یک سو به اظهارات و بیانات نمادین و از سوی دیگر به تجربه زیسته زنان عربی می‌پردازد که به‌طورعامدانه یا غیرعامدانه، هنجارهای اجتماعی را زیر پا می‌گذارند. این مجموعه مقاله که نوشته زنان عرب معاصر در اردن، لبنان، سوریه، سودان، فلسطین، مصر، مغرب عربی، و ایالات متحده آمریکا است، قبل از هرچیز اثری درمورد زیست خود آنهاست.

افغانستان: چرا هیچ زنی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نشده است؟

افغانستان؛ ‘رای زنان می‌تواند جایگزین بانک‌‌های رای سنتی و قومی شود’

اتحادیه فوتبال اروپا: با کشورهایی که حقوق زنان را رعایت نمی‌کنند، بازی نکنید

ایران:

سرانجام تغییرات لایحه تامین امنیت زنان: تغییر نام و حذف بسیاری از مصادیق خشونت علیه زنان

رادیو زمانه ـ متن جدید لایحه «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت»، که سال‌ها معطل مانده و با اصلاحات و تغییرات زیادی روبه‌رو شد، با تغییر نام به« لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت» در قوه قضاییه نهایی و به دولت ارسال شد. بسیاری از مصادیق خشونت ازجمله خشونت‌های جنسی، روانی، عاطفی، آزار جنسی و مزاحمت جنسیتی، به‌خصوص در حوزه خانواده که در متن قبلی جرم‌انگاشته شده بود، حذف شده است.

«نه» به خشونت سیستماتیک علیه زنان، پیش به سوی تشکل مستقل زنان زحمتکش

اخبار روز ـ خاستگاه  عمده ستم و خشونتی که تمامی زنان تحمل می‌کنند ناشی از دو نظام و ساختار است: سرمایه‌داری و مردسالاری. زنان ستم‌ و خشونت اعمال شده از جانب این نظام‌ها  را در ابعادی بسیار وسیعتر و گاه به اشکالی متفاوت از آنچه که مردان تحمل می‌کنند، تجربه می‌کنند. به همین دلیل لازم است که زنان همچون سایر اقشار، طبقات و یا گروه‌هایی که به طور خاص مورد ستم و خشونت قرار می‌گیرند جنبش مستقل خود را برای مبارزه و رهایی از این ستم و خشونت داشته باشند. از سوی دیگر با توجه به این واقعیت که زنان نیز همچون مردان متشکل از طبقات و اقشار متفاوت هستند، جنبش زنان نیز به ناچار از بخش‌های متفاوت و گاه متعارض تشکیل می‌شود. زنان طبقات بورژوا، اقشار و طبقات متوسط و زنان زحمتکش این ستم و خشونت را به اشکال و در ابعاد متفاوت تجربه می‌کنند و به ناچار باید تشکل‌های مستقل خود را درون جنبش زنان داشته باشند.

زن‌کشی در دو قاب

اخبار روز ـ پایه‌های این ساختار بر کنترل خواست زنان و محدودسازی آن بنا شده. منطق روشنی هم برای مصداق‌ها وجود ندارد. ساختار قیم‌مابانه است. آن‌چه یک زن می‌‌تواند بخواهد، حقی که بر بدنش، بر مشارکت‌اش در فضاهای اجتماعی، بر فرزندانش، بر امکان کار و بر بسیاری چیزهای دیگرش دارد، عمدتاً بر مبنای قوانینی پدرسالارانه شکل گرفته. قوانینی که میان زنان و تحقق تمام آن‌چه ممکن است بطلبند، واسطه‌ای مردانه/مردسالارانه جاسازی کرده است.

یک کارشناس فقهی:‌ حضور زنان در ورزشگاه‌ها ضرورت ندارد و صحیح نیست

فرید موسوی: رئیس فراکسیون جوانان در مجلس شورای اسلامی: تبعیض جنسیتی، منع ورود زنان به ورزشگاه‌ها و نهایتاً مرگ دردناک دختر آبی حلقه‌های یک زنجیر است

جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس: دختران ایرانی در جمهوری اسلامی تنها شهروندانی در جهان هستند که هنوز در «آفساید» هستند

بیانیه فیفا: زنان باید برای همه مسابقات اجازه ورود به استادیوم‌ها را داشته باشند

فرهنگ

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر پشتیبان جشنواره متحرک فیلم سال ۲۰۱۹

ایران: شب‌های ادبی استانبول با پنج نویسنده زن دیاسپورا

دویچه وله ـ استانبول، شهر آشنای مسافران و مهاجران ایرانی، در روزهای ۲۰ و ۲۱ سپتامبر میزبان دو نشست ادبی برای مخاطبان فارسی‌زبان بود. پنج زن نویسنده که همگی خارج از ایران زندگی می‌کنند و قلم می‌زنند، داستان‌خوانی کردند و با مدعوین به گپ و گفت نشستند. این نخستین داستان‌خوانی نویسندگان ایرانی در استانبول بود. مافان می‌گوید علت این انتخاب، رقم بالای ایرانی‌ها در ترکیه و رفت و آمد آسان کسانی است که می‌خواهند از ایران سفر کنند. او تاکید می‌کند که هدف این بود که بخشی از ایرانیان علاقمند، ادبیات دیاسپورا را دنبال کنند و با نویسندگان تبعیدی از نزدیک آشنا شوند.

 

اندیشه

افغانستان: «ارتش سیا» مانع صلح، تهدیدی برای حقوق بشر

رادیو زمانه ـ مذاکرات صلح بین ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان افغانستان رو به پیشرفت است و دو طرف از رسیدن به توافق بر سر اصول خبر داده‌اند. دستیابی به صلح اما چشم‌انداز روشنی ندارد. زنان و فعالان مدنی و حقوق بشر که سال‌ها حامی صلح بوده‌اند، همزمان مخالف به قدرت رسیدن جهادی‌های تندرو هستند. از سوی دیگر، نفوذ جنگ‌سالاران، دخالت کشورهای منطقه، پیش‌بینی‌ناپذیری کاخ سفید، رقابت چین و آمریکا و موانع کوچک و بزرگ دیگری بر سر هر نوع طرح صلح قرار دارند. اما یک مانع دیگر وجود دارد که «انستیتو واتسون» در دانشگاه براون ایالت رود آیلند ایالات متحده آن را در گزارشی «ارتش سیا» می‌نامد. سازمان ملل این نیروهای شبه‌نظامی افغانستانی را به نقض حقوق بشر و قتل فراقانونی شهروندان متهم کرده است. این نیروها بدون هیچ نظارتی فعالیت می‌کنند. آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) از دهه ۱۹۸۰ به شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در جنگ علیه شوروی کمک می‌کرد. پس از آنکه طالبان در درگیری با دیگر گروه‌های شبه‌نظامی دست بالا را گرفت، آمریکا شبه‌نظامیان دیگری را برای مقابله با آنها تجهیز کرد. اما پس از آغاز «جنگ علیه ترور» در ۲۰۰۱، ارتش ایالات متحده و سیا از آزادی عمل به مراتب بیشتری برخوردار شدند . بر اساس گزارش انستیتو واتسون، «مأموران سیا مجهز به تلفن‌های همراه و بسته‌های بزرگ دلار، با مأموریت بسیج کردن شبه‌نظامیان افغان، داخل افغانستان شدند.» جنگ‌سالاران قدیمی، رهبران سابق شبه‌نظامیان و دیگر افراد پرنفوذ که مخالف طالبان بودند، به سرعت جذب این مأموریت شدند.

فلسفه‌ی غرب در مقام حامی برترپنداری نژاد سفید

رادیو زمانه ـ مطلبی که در زیر می‌آید سعی می‌کند رگه‌های خودبرتربینی اروپایی‌ها در مواجهه با انسان‌های سایر سرزمین‌ها را در متافیزیک غربی بازشناسی کند. البته این بدان معنا نیست که تک تک فیلسوفان مدرن یا پیش‌تر نژادپرست بوده‌اند چون برتری سفیدها مفهومی متأخر است، بلکه سعی دارد روح حاکم بر آن زمانه را نشان دهد که فلسفه هم از آن جدا نمانده است.

آیا سوسیالیسم دموکراتیک همان سوسیال‌دموکراسی است؟

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، بی‌بی‌سی فارسی، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گاردین، گزارشگران بدون مرز، نقد اقتصاد سیاسی، یونیسف

 

بایگانی شماره‌های گذشته