یادبود هنری برای زنان قربانی خشونت خانگی / وحید تونا

(ن.ک: بخش زنان)

عکس: ندای زنان ایران

نقض فاحش حقوق بشر

عراق: استفاده ازتاکتیک های وحشیانه علیه معترضان و مدافعان حقوق بشر و افزایش آمار کشتگان و دستگیرشدگان

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ دولت عراق با تداوم دستگیری های دسته جمعی و حمله های مرگبار، سرکوب خشونت بار معترضان صلح جو از جمله مدافعان حقوق بشر و فعالان دیگر را افزایش داده است. در این میان، اینترنت بارها قطع شده و شماری از روزنامه نگاران و وبلاگ نگاران با دریافت دستور برای پرهیز از گزارش‌دهی درباره اعتراض های تظاهرات صلح آمیز که از اول اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شده اند، مورد تهدید های مستقیم قرار گرفته اند. فدراسیون و دیگر سازمان‌های امضا کننده از دولت عراق خواستند تا فوری به خشونت و انتقام جویی از معترضان پایان دهد و حق گردهمایی صلح‌آمیز و آزادی بیان را رعایت کند. نیروهای امنیتی در تلاش برای درهم شکستن تحصن های صلح‌آمیز در پایتخت این کشور بغداد، بصره و دیگر شهرهای مرکزی و جنوبی عراق از گلوله های واقعی، گاز اشک آور و بمب های صوتی علیه معترضان استفاده کرده‌اند. به علاوه، گروه های مسلح ناشناس فعالان جامعه مدنی را کشته اند یا ربوده‌اند.

عربستان سعودی: تغییر همراه با مجازات

دیده‌بان حقوق بشر ـ دستگیری و شکنجه؛ اصلاحات توأم با جنایت: اصلاحات مهم اجتماعی که به نام محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به تصویب رسیده است، با سرکوب شدید و عملکرد خشونت آمیز، به منظور خاموش ساختن صدای مخالفان و منتقدان همراه بوده است. در گزارش «هزینه گزاف تغییرات؛ سرکوب زیر حاکمیت ولیعهد سعودی چشم انداز اصلاحات را تیره و تار می کند» اقدامات خودسرانه و خشونت بار جاری دولت‌مردان سعودی را که از اواسط سال ۲۰۱۷ مخالفان و فعالان را هدف قرار داده است و فقدان مطلق پاسخگویی مسئولان چنین خشونتهایی را ثبت شده است. دیده‌بان حقوق بشر دریافته که علیرغم اصلاحات مهم برای زنان و جوانان سعودی، خشونتهای جاری نشانگر آن است که حاکمیت قانون در عربستان سعودی همچنان ضعیف است و این می تواند ناشی از خواست و اراده رهبران سیاسی این کشور باشد.

عربستان سعودی: فیلم ویدیویی در توییتر سازمان امنیت؛ فمینیسم، همجنسگرایی و خداناباوری، افراطگرایی و مستوجب مجازات هستند

بی‌بی‌سی ـ در پی انتشار یک فیلم ویدیویی در توییتر سازمان امنیت عربستان سعودی که در آن فمینیسم، همجنسگرایی و خداناباوری، افراطگرایی و مستوجب مجازات توصیف شده بود، این سازمان ارتباط با تولید و پخش این ویدیو را تکذیب کرده و آن را به “افراد غیرمسئول” نسبت داده است. پیشتر عفو بین‌‌الملل این ویدیو را محکوم دانسته و آن را با تلاش دولت آن کشور برای ارائه تصویری از اصلاحات مورد نظر ولیعهد در تضاد دانسته بود.

عراق: از سلاح‌های ایرانی علیه معترضان استفاده شده

عفو بین‌الملل ـ بیشتر نارنجک‌های اشک‌آور نیروهای امنیتی عراق ساخت ایران است و مأموران امنیتی آن‌ها را مستقیم به بدن و سر معترضان شلیک می‌کنند. در بغداد نیروهای امنیتی به مقابله با معترضان ضددولتی برآمدند و پایتخت عراق بار دیگر صحنه نبردهای خیابانی شد. این درگیری‌ها در حالی رخ داد که آیت‌الله سیستانی نیروهای امنیتی را به پرهیز از خشونت فراخوانده بود. شواهد جدید نشان می‌دهند که علاوه بر نارنجک‌های Sloboda Ĉaĉak M99 ساخت صربستان، بخش قابل توجهی از نارنجک‌های اشک‌آور از نوع M651 و M713 ساخت سازمان صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند و چهار نفر از معترضان کشته شده، در اثر گلوله‌های ساخت ایران و صربستان جان خود را از دست داده‌اند. گازهای اشک‌آور مستقیم به سر یا بدن معترضان شلیک شده است. به‌نقل از شاهدان عینی آمده است که در اوایل ماه اکتبر، پلیس ضد شورش از گاز اشک‌آور دستی استفاده می‌کرد، اما پس از آن، از حدود ۲۵ اکتبر ترجیح می‌داد از پرتاب نارنجک استفاده کند که موجب افزایش شدید شمار کشته‌ها و زخمی‌ها شد. به‌گفته چندین شاهد، حداکثر ۱۰ نارنجک، که آن را «نارنجک دودزا» می‌نامند، به یک‌باره در مناطق شلوغ شلیک می‌شود و بوی آن با گاز اشک‌آور معمولی فرق دارد. چندین کشته در تیراندازی به معترضان در بغداد

ترکیه: سرکوب منتقدان عملیات نظامی در سوریه با بازداشت صدها نفر

عفو بین‌الملل ـ صدها نفر به دلیل اظهار نظر یا خبررسانی در مورد حمله نظامی اخیر ترکیه به شمال شرقی سوریه بازداشت و با اتهامات واهی روبرو شده‌اند. همزمان با عملیات نظامی «چشمه صلح»  ترکیه علیه کردهای سوریه، موجی از سرکوب علیه روزنامه‌نگاران، کاربران شبکه‌های اجتماعی و منتقدان سیاسی در ترکیه به راه افتاده است. کسانی که سیاست‌های دولت ترکیه را به نقد کشیده‌اند متهم به حمایت از «تروریسم» شده و تحت تحقیقات کیفری، بازداشت‌های خودسرانه و ممنوعیت خروج از کشور قرار گرفته‌اند و ممکن است به مجازات‌های طولانی زندان محکوم شوند.

آمریکا: شمار زندانیانی که سی‌آی‌ای عملیات غرق مصنوعی را در مورد آنها اجرا کرد بیشتر از آن است که ادعا می شود

 نیوزویک ـ در سال ۲۰۱۲ کمیسیون ویژه اطلاعات مجلس سنا تحقیقات درباره برنامه و بازجویی سازمان سی‌آی‌ای را تصویب کرد. این گزارش که اغلب به گزارش شکنجه سنا شناخته می‌شود بیش از ۶۷۰۰ صفحه دارد و هنوز طبقه‌بندی شده است. فقط ۵۲۵ صفحه از آن برای اطلاع عموم منتشر شده است. نویسنده اصلی گزارش شکنجه به نام دانیل جونز در مصاحبه‌ای به مناسبت فیلم سینمایی تازه ای در این زمینه با عنوان «گزارش»، توضیح می دهد که برنامه شکنجه به دست سی‌آی‌ای طی جنگ ضد ترور در جهان حتی گسترده تر از آن بوده که در گزارش‌ها آمده است.

اسرائیل: شمار فلسطنیان کشته‌شده در حملات به ۲۴ نفر رسید

اسرائیل: حمله جدید به نوار غزه پیش از آغاز آتش‌بس

ترکیه: دولت بار دیگر چهار شهردار کرد را برکنار کرد

هنگ‌کنگ: درگیری خشونت‌آمیز پلیس و دانشجویان در ششمین ماه اعتراضات

مصر: تداوم حبس خودسرانه وکیل حقوق بشری ابراهیم متولی حجازی

مصر: تهدید و اقدام های آزارنده علیه جمال عید، رئیس شبکه اطلاعات حقوق بشری عرب

روسیه: آزار قضایی سازمان‌های غیردولتی حقوق بشری باید خاتمه یابد

سنگاپور: محکومیت مدافع حقوق بشر و حقوق مهاجران در دادگاه تجدید نظر به خاطر سازماندهی گردهمایی غیرقانونی

ایران:

علی رضوانی، خبرنگار صدا و سیما یا بازجو؟

دویچه وله ـ علی رضوانی، خبرنگار صدا و سیما، در مستند مناقشه‌برانگیزی که صدا و سیما در مورد کاووس سیدامامی تهیه کرده، با یک کارشناس سازمان اطلاعات سپاه مصاحبه می‌کند. فرزند کاووس سیدامامی می‌‌گوید این خبرنگار بازجوی مادرش بوده است.کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، بهمن ماه ۹۶ پس از بازداشت، به دلایل نامشخصی در زندان اوین درگذشت. مرگ مشکوک این استاد ۶۴ ساله که یکی از شناخته‌شده‌ترین فعالان محیط‌‌ زیست در ایران بود، بازتاب بسیار گسترد‌ه‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

دور جدید محدودیت‌ ناشران و نویسندگان

بی‌بی‌سی ـ اتحادیه ناشران ایران با انتشار بیانیه‌ای، از لغو مجوز آثار یووال نوح هراری و الیف شفق خبر داد. همزمان برخی از ناشران و نویسندگان در ایران از محدودیت‌هایی برای انتشار آثار خود و نیز شیوه‌های تازه‌ای در ممیزی کتاب خبر داده‌اند. چرا پروانه چاپ آثار یووال هراری در ایران لغو شده؟‏ ارشاد اسلامی مجوز آثار یووال نوح هراری را لغو کرد

دادستانی قم علیه یک جامعه‌شناس اعلام جرم کرد

رادیو زمانه ـ ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس، درباره ارتباط مستقیم چندهمسری با افزایش آمار تن‌فروشی در قم گفته بود کاخ سفید را حسینیه نکردیم اما قم را شهرنو کردیم.

گلرخ ایرایی کنشگر مدنی بار دیگر بازداشت شد

بازداشت راحله راحمی‌پور کنشگر مدنی و ضرب و جرح فرزندش

علی نجاتی فعال سندیکایی در دادگاه فرمایشی محاکمه شد!

فرهادمیثمی کنشگر مدنی زندانی ممنوع الملاقات شد

محمد حبیبی، معلم و فعال صنفی زندانی ممنوع‌الملاقات است

اخذ تعهد اجباری از رانندگان شرکت واحد: مصاحبه با خبرنگاران ممنوع!

«مرگ مشکوک» یک شاعر؛ اعتراض شبانه در اهواز

بیست‌وسه سال حبس، شش سال تبعید؛ جمع حکم سه جوان به جرم اعتقاد به آیین بهایی

حمید رحمتی، فعال صنفی معلمان شهرضا بازداشت شد

یکی از اهالی ده‌ونک به دلیل «اطلاع‌رسانی درباره زمین‌خواری دانشگاه الزهرا» به حبس محکوم شد

هشت فعال محیط زیست زندانی به همکاری با «دول متخاصم» متهم شدند

اعدام‌ها: یک تن در انظار عمومی خمین؛ یک تن در رشت؛ یک تن مخفیانه در مراغه؛ یک تن در بروجرد؛ یک تن در اردبیل؛ یک تن در شیراز؛ یک تن در تبریز؛ یک تن در ارومیه؛ سه تن در رشت؛ یک تن در بوشهر

عدالت

آمریکا/ افغانستان: قربانیان شکنجه و بازداشت نامحدود علیه حکم دادگاه بین المللی جزایی درخواست تجدید نظر کردند

مرکز حقوق اساسی ـ قربانیان شکنجه آمریکا علیه حکم شعبه پیش محاکمه دادگاه بین المللی جزایی اعتراض کردند. این شعبه درخواست دادستان را برای آغاز تحقیقات درباره جنایت های احتمالی که در افغانستان و قلمرو کشورهای دیگر عضو دادگاه رخ داده است، رد کرده است. این نخستین باری بود که دادگاه درخواست دادستان برای آغاز تحقیقات را رد می کرد. وکلای دادگستری طرفدار حقوق بشر می گویند این حکم در پی کارزار خصمانه دولت ترامپ علیه دادگاه بین المللی جزایی صادر شد. حکم مورد اعتراض نتیجه گرفته بود که جنایت های احتمالی که در ارتباط با جنگ در افغانستان رخ داده‌اند در چارچوب صلاحیت دادگاه قرار دارند و تمامی معیارهای لازم برای آغاز تحقیقات را برآورده می کنند. با وجود این، این حکم با اشاره به زمینه سیاسی و جو سیاسی که تحقیقات مفید را بسیار سخت می کند درخواست آغاز تحقیقات را رد کرده بود به این دلیل که «تحقیقات در خدمت عدالت قرار نخواهد گرفت.» وکلا می‌گویند این موارد اشاره‌های روشنی به حمله های دولت ترامپ علیه دادگاه است.

میانمار:‌ شکایت گامبیا از برمه به دیوان بین المللی دادگستری در مورد نسل کشی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ فدراسیون و ۹ سازمان غیر دولتی دیگر اعلام کردند: دعوی حقوقی گامبیا علیه میانمار در دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) که در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۱۹ به عنوان نقض کنوانسیون ضد نسل کشی ثبت شده، به نوبه خود اولین رسیدگی قضایی درباره‌ی کارزار جنایت‌های میانمار از جمله قتل، تجاوز، آتش سوزی و سایر جنایات برعلیه مسلمانان روهینگیا را به جریان خواهد انداخت. دیوان بین‌المللی دادگستری در سال ۱۹۹۳ در نخستین رسیدگی در مورد کنوانسیون نسل کشی به این نتیجه رسید که صربستان مسئولیت خود در مورد جلوگیری از نسل کشی را در مورد بوسنی و هرزگوین نقض کرده است. کانادا، بنگلادش، نیجریه، ترکیه و فرانسه اعلام کرده‌اند که میانمار علیه مردم روهینگیا مرتکب نسل کشی شده است.

ایران:

نخستین جلسه دادگاه یکی از متهمان اعدام‌های سال ۶۷ امروز در سوئد برگزار شد

دویچه وله ـ مرزبانی سوئد روز شنبه ۹ نوامبر یک ایرانی را بازداشت کرده که گفته می‌شود یکی از متهمان اعدام‌های سال ۶۷ است. هویت این فرد امروز، چهارشنبه ۲۲ آبان از سوی دستگاه قضایی سوئد اعلام شد. این فرد “حمید نوری” نام دارد که پیشتر به نام “عباسی” مشهور بوده است. هویت حمید نوری در جریان نخستین جلسه محاکمه و تفهیم اتهام به او در سوئد اعلام شد. بنابر گفته ایرج مصداقی، فعال حقوق بشر و از زندانیان سیاسی سابق، “حمید نوری” مشهور به “عباسی” دادیار زندان گوهر دشت کرج و یکی  از ۸ عضو “هیئت اعدام” در این زندان در جریان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی سال ۱۳۶۷ بود. حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، مصطفی پورمحمدی، ابراهیم رئیسی، اسماعیل شوشتری، محمد مقیسه‌ای (ناصریان) و داوود لشکری دیگر اعضای “هیئت اعدام” بودند. این هیئت به دستور آیت‌الله خمینی تشکیل شده بود. بازداشت یک شهروند ایرانی در سوئد به ظن دست داشتن در کشتار ۶۷ ؛ «دادگاه سوئد صلاحیت محاکمه عضو هیئت مرگ و کارچاق‌کن جمهوری اسلامی را دارد»

احتمال محاکمه و محکومیت حمید نوری در دادگاه سوئد وجود دارد- گفت‌وگو با عبدالکریم لاهیجی

رادیو بین‌المللی فرانسه ـ عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و فعال حقوق بشر ساکن پاریس در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه می‌گوید که اگر هویت این فرد و شکایات علیه او اثبات شود، براساس اساسنامه دادگاه بین‌المللی و اتهام او مبنی بر جنایت علیه بشریت، دادگاه سوئد می‌تواند به این پرونده رسیدگی کند.

استقبال گزارشگر سازمان ملل از بازداشت حمید نوری در ارتباط با اعدام‌های ۶۷

رادیو فردا ـ اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های خودسرانه و ناعادلانه، بازداشت حمید نوری در ارتباط با اعدام‌های ۶۷ را نخستین گام مهم درباره اجرای عدالت درباره این اعدام‌ها دانست. اگنس کالامارد با انتشار توییتی از این امر استقبال کرد و یادآور شد، «این نخستین بار است که فردی در ارتباط با رخداد سال ۱۳۶۷ ایران در دادگاه متهم می‌شود، رخدادی که طی آن هزاران زندانی سیاسی کشته شدند».

گام‌های بی‌سابقه دولت‌های سوئد، بلژیک و لیختن‌اشتاین در زمینه عدالت برای قربانیان کشتار زندان‌ها در سال ۱۳۶۷

عفو بین‌الملل ـ مقامات بلژیک، لیختن‌اشتاین و سوئد در هفته‌های اخیر گام‌هایی بی‌سابقه به سوی عدالت برای قربانیان کشتار۶۷  برداشته‌اند، گام‌هایی با این پیام به مقامات ایرانی که مسئولان جنایت علیه بشریت از دست عدالت نخواهند گریخت. در اقدامی تاریخی، مقامات سوئد یک مرد ایرانی را در تاریخ ۱۸ آبان به ظن ارتکاب «جنایت بین‌المللی در ایران و قتل در فاصله‌ی بین ۶ مرداد و ۱۳ شهریور ۳۶۷ » دستگیر کردند. در یک تحول مهم دیگر در شورای حقوق بشر سازمان ملل، دولت‌های بلژیک و لیختن‌اشتاین طی روند بررسی ادواری جهانی ایران در آبان ماه، برای نخستین بار از ایران کتباً در خصوص سرنوشت قربانیان و محل دفن بقایای آن‌ها سوال کردند. بلژیک از دولت ایران پرسید که «آیا برنامه‌ای برای روشن کردن حقایق پیرامون ناپدیدسازی‌های قهری مرتبط با اعدا‌م‌ فراقضایی و مخفیانه هزاران مخالف سیاسی در سال ۱۳۶۷ دارد؟» این کشور ضمن تاکید بر ادامه‌دار بودن ناپدیدسازی قهری نوشت که این حقایق شامل «تعداد و هویت کشته‌شدگان، تاریخ، مکان، چرایی و چگونگی وقوع هر یک از موارد ناپدیدسازی قهری و اعدام فراقضایی، محل دفن بقایای قربانیان و بازگرداندن آن‌ها به خانواده‌های‌شان» می‌شود. لیختن‌اشتاین نیز پرسید: «ایران چه اقداماتی برای انجام تحقیقات در خصوص کشتار‌های فراقضایی سال ۱۳۶۷، سپردن عاملان و آمران، از جمله مقامات فعلی ایران، به دست عدالت و تضمین حقوق خانواده‌های قربانیان اعدام‌های فراقضایی تابستان ۱۳۶۷ در زمینه دستیابی به حقیقت و عدالت و اقدامات جبرانی انجام داده است؟»

تجربه‌های دادخواهی – همایشی در آمستردام

رادیو زمانه ـ زمانه به مناسبت آغاز به کار سایت “دادخواست” همایشی در آمستردام برگزار کرد که به موضوع تجربه‌های دادخواهی اختصاص داشت. در ابتدای جلسه، فیلم کوتاه “او به یاد می‌آورد” ساخته پرستو فروهر نمایش داده شد. پس از آن  سه سخنرانی انجام گردید و در پایان گفت‌وگو و پرسش و پاسخ برگزار شد. سخنرانان: منیره برادران، زندانی سیاسی در دهه ۱۳۶۰، نویسنده کتاب و مقالات متعدد درباره زندان و عدالت‌خواهی با موضوع «تجربه‌های من از دادخواهی»؛ ویکتوریا طهماسبی، استادیار مطالعات زنان و جنسیت در دانشگاه تورنتو، با تخصص در مورد جنبش زنان در خاورمیانه و ایران با موضوع «در دادخواهی به دنبال چه هستیم؟ طرح چند سئوال»؛ عبدالکریم لاهیجی، حقوق‌دان، رئیس دایمی و افتخاری فدراسیون جهانی جامعه‌های حقوق بشر، نیم قرن حضور با عمل و قلم در کانون‌ فعالیت‌های عدالت‌خواهانه با موضوع «موانع دادرسی عادلانه در حکومت دینی.».

حقوق مدنی و سیاسی، صلح

کلمبیا. شورشیان پیشین صلح را برگزیده اند ولی در تکاپو به خاطر آن تنها هستند

نیو هیومَنیتِرین ـ بسیاری از چریک های پیشین گروه فارک من هستند زندگی غیر نظامی خود را پی بگیرند، اما با توجه به اینکه چریک های دیگر دوباره اسلحه به دست می‌گیرند این کار سخت‌تر می‌شود. سه سال پیش گروه فارک اسلحه را زمین گذاشتند، از جنگل هایی که چندین دهه زندگی خود را در آنجا سپری کرده بودند بیرون آمدند و در فرآیند صلحی بلندپروازانه وارد شدند که در توافقی در ۳۰۰ صفحه و امضای مشترک با دولت کلمبیا به شرح آمده است. دولت کلمبیا ۲۴ اردوگاه موقت برپا کرد تا به بازپذیری بیش از ۱۳۰۰۰ چریک گروه فارک در زندگی غیرنظامی کمک کند. شمار رو به افزایشی از این چریک ها ناراضی شده اند و به گروه‌های مخالف پیوسته‌اند.

شیلی: اعتراضات که با اعتراض علیه افزایش قیمت بلیط متروی سانتیاگو آغاز شد، به رفراندوم تغییر قانون اساسی انجامید

کوبا: مجمع عمومی سازمان ملل یک صدا تحریم‌های آمریکا را محکوم کرد

ایران:

ممنوعیت ارتباط با شورای فرهنگی بریتانیا پس از بازداشت تعدادی از فعالان فرهنگی

ایران وایر ـ وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای روز ۱۴ آبان ۱۳۹۸به طور رسمی اعلام کرد هرگونه همکاری با «شورای فرهنگی بریتانیا» (بریتیش کانسیل) ممنوع است و شهروندانی که با این موسسه همکاری کنند، تحت پی‌گرد قانونی قرار می‌گیرند.  وزارت اطلاعات در این اطلاعیه با تاکید بر «جامعه فرهنگی نخبگان و فرهیختگان کشور»، آورده است از این به بعد هرگونه همکاری با شورای فرهنگی بریتانیا ممنوع است. با این حال، بازداشت شهروندان و یا به قول وزارت اطلاعات، «نخبگان» به دلیل همکاری یا ارتباط با این موسسه فرهنگی پیش از این اطلاعیه انجام ‌شده است. تنها از میان تعدادی از نخبگان، نام «ارس امیری»، دختر جوانی که پس از بازگشت به ایران بازداشت و بعدتر به اتهام «جاسوسی از طریق همکاری با موسسه فرهنگی بریتیش کانسیل» به ۱۰ سال حبس محکوم شد، رسانه‌ای شده است. اما در اوایل تابستان ۱۳۹۸، یک عضو دیگر جامعه تئاتری ایران به نام «آروند دشت‌آرای» نیز به دلیل ارتباط با شورای فرهنگی بریتانیا مدتی در سلول انفرادی زندان اوین بود.

وثیقه‌های سنگین، ابزار گروگان‌گیری قوه قضاییه

شهلا انتصاری،‌ از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ فعال زن به قید وثیفه آزاد شد

عسل محمدی با سپردن وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آلمان: صادرات اسلحه در آستانه رکوردی تازه

دویچه وله ـ ارزش تسلیحات صادراتی آلمان در ده ماه نخست سال جاری میلادی رکورد تازه‌ای برجا گذاشته است. مدافعان حقوق بشر و کلیساهای آلمان از صادرات اسلحه به‌ویژه به مناطق بحرانی انتقاد می‌کنند. دولت آلمان در پاسخ به پرسشی از جانب سویم داغدلن، نماینده حزب چپ در پارلمان این کشور اعلام کرد که در ده ماه نخست امسال صادرات اسلحه به ارزش هفت میلیارد و ۴۲۰ میلیون یورو را تصویب کرده است. مدافعان حقوق بشر و کلیساها نوک پیکان انتقاد خود به فروش اسلحه را متوجه کشورهایی کرده‌اند که در جنگ یمن شرکت می‌کنند.

گذر از یکی از خطرناک‌ترین مسیر‌ها در جهان برای پناهجویان

بی‌بی‌سی ـ امسال بیش از هزار مهاجر که می‌خواستند با گذر از دریای مدیترانه به اروپا سفر کنند، جان‌شان را از دست دادند. اتحادیه اروپا به عقب راندن پناهجویان در مرز کرواسی توجه کند

ایران:

سخنگوی دولت: ۶۰ میلیون نفر نیازمند کمک‌های معیشتی هستند

دویچه وله ـ به گفته سخنگوی دولت، به احتمال زیاد شمار خانوارهایی که مشمول دریافت حمایت‌های اجتماعی معیشتی قرار خواهند گرفت  به ۶۰ میلیون نفر می‌رسد. به گفته ربیعی این رقم بیش از ۱۸ میلیون خانوار را در بر می‌گیرد.

از ‘مدرسه فرهنگ’ تا مدرسه کپری؛ در جستجوی عدالت انقلاب اسلامی

بی‌بی‌سی ـ هرزمان در ایران صحبت از مدرسه می‌شود داغ‌های زیادی تازه می‌شود. حالا هم چند هفته‌ای است موضوع آموزش و مدرسه مورد توجه زیادی قرار گرفته اما این‌بار از زوایایی متفاوت. زوایایی که نشان‌دهنده عمق بی‌توجهی نظام آموزشی کشور به مسئله آموزش و نگاه‌های متناقض و متفاوت به آن است. ماجرا از گفته‌های طیبه ماهروزاده، همسر غلامعلی حدادعادل درباره پایه‌گذاری مدرسه فرهنگ شروع شد و بعد با انتشار خبر تغییرات گسترده در کتاب‌های درسی و حذف نام و اثر نویسندگان بزرگ ایران از کتاب ادبیات فارسی، تنبیه بدنی دانش‌آموزان به رغم منع قانونی، گسترش آمار خودکشی در بین دانش‌آموزان و در نهایت واژگونی سرویس رفت و آمد وانتی در سیستان و بلوچستان ادامه پیدا کرد.

حداقل دستمزد سال ۹۹: اختلاف کارفرمایان و نمایندگان کارگری بر سر هزینه سبد معیشت

رادیو زمانه ـ هزینه سبد معیشت مبنای محاسبه حداقل دستمزد سال ۹۹ است اما بر سر تعیین آن اختلاف وجود دارد. نمایندگان کارگری آن را هفت میلیون تومان تخمین زده اند.

سپنتا نیکنام: زمین‌های زرتشتیان را به آنها پس دهید

افزایش قربانیان حوادث کاری منجر به مرگ در ایران

تأمین مسکن، بزرگ‌ترین مشکل کارگران ایران

اعتراض‌ها:

اعتراض معلمان پیمانی آموزش و پرورش به تبعیض

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه به بازار هفت‌تپه کشیده شد

اعتراض کارگران حفاری شمال به دو ماه تعویق دستمزد

 راهپیمایی اعتراضی هزار کارگر شرکت هفت‌تپه در بازار

تجمع اعتراضی کارگران کشاورزی و صنعتی نیشکر هفت‌تپه

دفاع از حقوق بشر؛ دستاوردها

اسرائیل: برچسب شناسایی صادرات از مناطق اشغالی به اروپا اجباری شد

دویچه وله ـ دیوان عالی اروپا در لوکزامبورگ رای داد که محصولاتی که اسرائیل در مناطق اشغالی از سال ۱۹۶۷ در فلسطین تولید می‌کند تنها با داشتن برچسبی ویژه قابل عرضه در بازار اروپاست. محصولاتی مانند شراب، میوه، سبزیجات و دیگر تولیدات باید با برچسب‌های مخصوص محل اصلی تولید را به خریدار نشان دهند. دادستان‌های دیوان عالی اروپا تاکید کرده‌اند که اگر این محصولات از یکی از شهرک‌های اسرائیلی در مناطق اشغالی است، باید برچسبی ویژه بر آنها زده شود. دیوان عالی اروپا تصمیم خود را این گونه مستدل کرده است که  اگرچه «مناطق اشغالی در اختیار اسرائیل قرار دارند ولی بر اساس قوانین بین‌الملل این مناطق به اسرائیل تعلق ندارند» و به همین دلیل نیز «اطلاعات یاد شده برای خریداران مهم است که بتوانند آگاهانه انتخاب کنند». حکم دیوان دادگستری اروپا: برچسب ویژه برای کالاهای اسرائیلی تولید‌ شده در سرزمین‌های اشغالی الزامی‌است

نظرسنجی‌ جدید در اروپا نشانگر حمایت از ممنوعیت ربات های قاتل است

دیده‌بان حقوق بشر ـ تقریباً از هر چهار نفر، سه نفر که در ۱۰ کشور اروپایی به یک نظرسنجی جدید پاسخ داده‌اند، خواهان آن هستند که دولت‌های متبوعشان برای معاهده بین المللی ممنوعیت سیستم‌های تسلیحاتی رباتیک مرگبار تلاش نمایند. در پایان یک جلسه دیپلماتیک در تاریخ ۱۳ الی ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹، کشور‌ها اقدامات آتی برای مقابله با تهدیدات ناشی از این قبیل سلاح‌ها را معین خواهند کرد. سلاح‌هایی که پس از راه اندازی، بدون دخالت انسان، اهداف را انتخاب و مورد حمله قرار می‌دهند.

امارات متحده عربی: نامه سرگشاده فدراسیون و ده ها سازمان دیگر برای آزادی وکیل و مدافع حقوق بشر دکترمحمد الرکن

مالدیو: تصمیم به انحلال شبکه دموکراسی مالدیو را لغو کنید

ایران:

مجمع عمومی سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

رادیو زمانه ـ کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با صدور قطعنامه‌ای با ۸۴ رای موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۶۶ رأی ممتنع نقض حقوق انسانی و آزادی‌های اساسی و اعدام‌ها، به ویژه اعدام نوجوانان و همینطور شکنجه و رفتار بی‌رحمانه در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد. این شصت و ششمین قطعنامه سازمان ملل در زمینه نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران است. در این قطعنامه سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی خواست: در قانون و در عمل هیچ‌کس را تحت شکنجه یا سایر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی یا اهانت‌آمیز قرار ندهد و بازداشت‌های خودسرانه به ویژه بازداشت افراد دو تابعیتی و شهروندان خارجی را متوقف کند و به دادرسی عادلانه پایبند باشد. در این قطعنامه از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده که بازداشت‌شدگان در اعتراضات را آزاد کند.

بیانیه‌ی پیرامون به جریان افتادن حکم دو تن از اعضای کانون نویسندگان

کانون نویسندگان ایران ـ در پی احضار علیرضا ثقفی، هاله صفرزاده و پروین محمدی برای اجرای حکم یک سال حبس، کانون بیانیه اعتراضی منتشر کرد. در این بیانیه که امروز ۱۷ آبان منتشر شد، کانون ضمن دفاع از حق ایجاد تشکل‌ها و آزادی بیان خواهان « لغو فوری و بی‌قیدوشرط حکم‌های صادره» شده است.

زنان

یادبود هنری برای زنان قربانی خشونت خانگی

ندای زنان ایران ـ وحید تونا، هنرمند ترک برای این چیدمان هنری از ۴۴۰ جفت کفش زنانه استفاده کرده که روی دو دیوار ساختمانی در محله بی‌اوغلو در شهر استانبول نصب شده‌اند. این چیدمان یاد زنانی را زنده نگه می‌دارد که در پی خشونت خانگی در این کشور قربانی شده‌اند. هر جفت کفش به یاد یک زن، که بنا بر آمار یک نهاد مدنی در سال ۲۰۱۸ در ترکیه جان خود را به دلیل خشونت خانگی از دست داده است. (نگاه کنید به: عکس این شماره در بالای صفحه)

افغانستان: مستندسازی ادعای «آزار و اذیت جنسی در ادارات و به ویژه در ارگ ریاست جمهوری» نهایی شد

رادیو زمانه ـ به گزارش روزنامه ۸ صبح کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد بررسی و مستندسازی ادعاهای «آزار و اذیت جنسی زنان در ادارات دولتی، به ویژه ارگ ریاست جمهوری» این کشور را آماده کرده، نهایی شده است. دبیرخانه‌ی ویژه‌ای که برای بررسی این ادعا در کمیسیون‌ مستقل حقوق بشر ایجاد شده بود، می‌گوید که پرونده ادعاهای «آزارواذیت جنسی زنان در ارگ» به تشکیلات لوی‌سارنوالی ارسال می‌کند.

افغانستان: تابوها و باورهای غلط؛ حمام رفتن در قاعدگی باعث نازایی می‌شود

رادیو زمانه ـ یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل اعلام کرده که دریافته است ۷۰ درصد دختران در مدارس افغانستان، در دوره عادت ماهانه حمام نمی‌کنند و ۲۹ درصد دیگر از دختران در این مدت به مکتب نمی‌روند. دلیل حمام نرفتن این دختران، ترس از نازایی است. دولت افغانستان سه سال است که در تاریخ هشتم آبان، کارزاری برای آگاهی عمومی درباره دوران قاعدگی زنان به ویژه دختران در مدرسه‌ها برگزار می‌کند.

جنسیت بدونِ هویت: سیاست فمینیستی و تفاوت جنسی

رادیو زمانه ـ مصاحبه با آلنکا زوپانچیچ/ برگردان: فریبرز همایی: «فمینیسم از وقتی که به عنوانِ جنبشی سیاسی موجودیت پیدا کرد بر این متمرکز شد که شکاف، شکاف به عنوانِ انشقاق میانِ جهان‌های مختلف (عمومی و خصوصی، مردانه و زنانه، و غیره)، را در درونِ یک جهانِ واحد حک و درج کند. جامعه ترکیبی از مردان و زنان نیست، جامعه دوپاره است و این دوپارگی سرکوب شده است.»

ترکیه: قتل‌های ناموسی از دریچه‌ی دوربین

۲۵ نوامبر روزجهانی نه به خشونت علیه زنان گرامی باد

بیانیه فمینیست‌های سوسیالیست خاورمیانه، شمال آفریقا و حامیانشان در مورد خیزش‌های مردمی در منطقه

لبنان: زنان و نگاه خیره مردان خاورمیانه

ایران:

انتقادها در دولت و مجلس از ترویج چندهمسری

رادیو زمانه ـ دستیار حقوق شهروندی معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با انتقاد از برخی اقدامات برای ترویج چندهمسری گفته به جای انجام تمهیدات لازم و حمایتی برای ازدواج مردان مجرد، جریانی به ترویج و ترغیب مردان متاهل به ازدواج مجدد پرداخته‌؛ در حالی‌که این امر به فروپاشی نظام خانوادگی و افزایش طلاق و دعاوی مهریه منجر خواهد شد.

فمینیسم اسلامی یعنی چه؟

رادیو زمانه ـ باید بدون نفی، تحقیر و  زیرسؤال بردن موجودیت “فمینیست‌های اسلامی” جایگاه نمایندگیِ زنان و پرچم مبارزه فمینیستی را از دست آن‌ها بازپس گرفت. آن‌ها در بعضی مواقع می‌توانند در مسیر مبارزه با نظام مردسالارانه موجود همراهان خوبی برای فمینسیت‌های سکولار باشند اما فقط و فقط به شرطی که به هیچ عنوان جلوی صف قرار نگیرند.

فرهنگ

شعر شاعران زن بر روی صحنه تئاتر؛ از رابعه بلخی تا فروغ فرخزاد (در پایین بخوانید)

ایران:

حذف و تغییر در کتاب ادبیات فارسی: “به کجا چنین شتابان؟”

دویچه وله ـ حذف گسترده آثار شاعران و نویسندگان مطرح که در چند روز گذشته خبرساز شده، انتقادهای بسیاری از اهالی فرهنگ و ادب را در ایران به همراه داشته است. مدیر گروه تألیف کتب درسی فارسی می‌گوید، آثار برخی در دایره نظام ارزشی ما نیست. غزلی از سایه، شعری از شفیعی کدکنی، داستان موسی و شبان، رباعیات خیام، داستان حلاج تذکره الاولیا، داستان بزرگ علوی و کلا نام ایرج میرزا؛ اینها تنها نمونه‌ای از گنجینه‌های شعر و ادب پارسی است که ردپایشان از کتاب‌های فارسی مدارس در ایران حذف شده است.

قلعه فلک‌الافلاک؛ دژی که زندان شد، زندانی که آزاد می‌شود

دویچه وله ـ خبری در خبرگزاری‌های داخلی ایران منتشر شد، که به ویژه برای طرفداران آثار باستانی و تاریخی ایران و نگاهداشت‌ این آثار، خبری خوش بود. ایرنا نوشت، بر اساس گزارش مسئولان وزارت میراث فرهنگی، تمامی اقساط ۶۹ میلیارد تومانی برای آزادسازی قلعه فلک الافلاک پرداخت شده است؛ خبری خوش که بی‌درنگ این پرسش را به ذهن خواننده می‌کشاند که این بدهی برای چیست؟… در برخی از گزارش‌های منتشر شده، از نام‌هایی چون مصدق و شاملو به عنوان زندانیان قلعه فلک الافلاک سخن به میان است که در فضای مجازی، بحث‌هایی به راه انداخته است؛ از روزنامه‌نگارانی که اسامی منتشر شده را غلط می‌دانند تا آنها که به ادامه کاربری دژ به عنوان زندان در سال‌های پس از انقلاب اشاره می‌کنند. دژ تاریخی ساسانیان در گذر قرن‌ها کاربردهای متفاوتی داشته است؛ از قلعه‌ای با موقعیت استراتژیک در قرن چهارم و مقر حکومتی در زمان آل‌بویه گرفته تا مقر حکومتی اتابکان لر کوچک و والیان لرستان در دوره صفویه و قاجار تا سرانجام پادگان نظامی و کاربرد زندان در دوران پهلوی اول و دوم. در گزارشی که عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۸ درباره کشتار ۶۷ منتشر کرد، یکی از بازماندگان کشتار زندانیان در مرداد تا شهریور ۶۷، از اسارت در بازداشتگاهی زیر قلعه فلک‌الافلاک در خرم‌آباد می‌گوید.

“فردا آزادیم”؛ فیلمی با “نگاهی از بیرون” به انقلاب

دویچه وله ـ این فیلم که رویدادهای انقلاب ۱۳۵۷ ایران را تا آغاز جنگ میان ایران ـ عراق از نگاه یک زن آلمان شرقی (بئاته ـ با بازی کاترین روور) به تصویر می‌کشد، داستان خانواده‌ای ایرانی ـ آلمانی را بازگو می‌کند که سال‌ها در نزدیکی شهر لایپزیگ زندگی بی‌دغدغه‌ای را گذرانده و پس از فرار شاه، راهی ایران می‌شود. دلیل: همسر ایرانی بئاته (امید حیدری ـ با بازی رضا بروجردی) که ۱۶ سال تبعید در آلمان دموکراتیک را تجربه کرده، می‌خواهد به “خاک وطن” برگردد تا در به‌ ثمر رساندن انقلاب سهم خود را ادا کند.

شعر شاعران زن بر روی صحنه تئاتر؛ از رابعه بلخی تا فروغ فرخزاد

دویچه وله ـ تئاتر “اگر که عشق گناه است”؛ اجرایی موسیقایی از اشعار شاعران زن به کارگردانی نیلوفر بیضایی در شهر کلن آلمان به روی صحنه رفت. این تئاتر اجرای موزیکالی بود از  اشعار رابعه بلخی، مهستی گنجوی، ملک جهان خاتون، ژاله قائم مقامی، فروغ فرخزاد، ژاله اصفهانی، لیلا صراحت روشنی، خالده فروغ و نادیه فضل ازافغانستان، گل  رخسار صفی‌آوا از تاجیکستان، دلشاد فرهادزاد از ازبکستان و کوثر ثمرین از پاکستان که بهرخ بابایی، آزاده بهرامی، هرمین عشقی، فرشته ساداتی، ستاره سهیلی و ژاله شعاری آنها را با آواز و موسیقی و رقص به نمایش درآوردند. طرح اولیه این نمایش از ژاله مساعد، مترجم و نمایشنامه نویس ایرانی است که آن را برای نیلوفر بیضایی فرستاده.

از «خانه پدری» با قید سانسور رفع توقیف شد

رادیو زمانه ـ معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اعلام کرد که دادستانی تهران از فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری رفع توقیف کرد. روشن نیست که سانسور این فیلم چه تأثیری بر محتوای آن در نقد فرهنگ زن‌کشی در ایران گذاشته است. وزارت ارشاد از همکاری کیانوش عیاری سپاسگزاری کرد. «خانه پدری» سرنوشت یک خانواده را در طول شش دهه روایت می‌کند: این خانواده تحت تأثیر یک قتل ناموسی در سال ۱۹۲۶ (۱۳۰۵) اواخر دوره‌ قاجار و اوایل پهلوی قرار می‌گیرد و جسد دختر در زیرزمین خانه دفن می‌شود. با پیش رفتن فیلم، سرنوشت پدر خانواده، پسر او و خانواده آن‌ها را طی شش دهه‌ بعدی می‌بینیم، در حالی‌که همه چیز در همین خانه می‌گذرد و بچه‌های کوچک در هر فصل فیلم، شخصیت‌های بالغ فصل بعدی هستند و سایه این جنایت خانگی مبتنی بر زن‌کشی بر زندگی همه آن‌ها سایه افکنده است. این خانه پدری جز خشونت برای ما چه داشته است؟؛ خانه‌ پدری عمارتی بناشده بر گور زنان

فیلم‌های ایرانی در شصت و دومین جشنواره فیلم‌های مستند و انیمیشن لایپزیگ

اندیشه

در نکوهش فرمانبری

رادیو زمانه ـ آرنو گروئن در خاطرات خود نوشته که وقتی شش ساله و در کلاس اول دبستان بود، روزی خانم معلم از بی‌انضباطی شاگردان کلاس ابراز ناخرسندی کرد و گفت از آن پس می‌خواهد برای تنبیه آنان از ترکه استفاده کند. خانم معلم سپس از کیف خود سکه‌ای بیرون ‌آورد و از شاگردان پرسید، چه کسی حاضر است به مغازه‌ی سر خیابان برود و یک ترکه بخرد؟ در کلاسی که ۳۰ دانش‌آموز داشت، انگشت ۲۹ نفر بالا رفت. تنها کسی که انگشت خود را بالا نبرد آرنو گروئن بود. او بعدها با تعجب از خود ‌می‌پرسیده، آیا دیوانگی نیست که همه‌ی شاگردان کلاس می‌خواستند دنبال خرید ترکه‌ای بروند که قرار است بعدا خودشان را با آن تنبیه کنند؟ گروئن همچنین نوشته که وقتی هفت ساله بود برای نخستین بار در همین دبستان برلینی فهمید که یهودی است، زیرا هنگام تعلیمات دینی [مسیحی] او را به خانه فرستادند. در خانه پدرش به او توضیح داده بود که میان یهودیان و مسیحیان تفاوت وجود دارد، همانطور که میان آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها هم تفاوت وجود دارد. آرنو کوچک با حیرت به پدرش گفته بود: من تا به حال فکر می‌کردم همه‌ی ما انسان هستیم!

ایده‌هایی درباره “دیگری” و حریمش

رادیو زمانه ـ دیگری، هر چه متفاوت تر یا متمایزتر باشد، برایمان چالش برانگیزتر می‌شود‌، بخصوص هرچه ما در شیوه‌ی زیست و فکرمان فردیت نیافته‌تر باشیم.

افغانستان: پلچرخی؛ زندانی که طالبان را تندروتر می‌کند؟

بی‌بی‌سی ـ چند دهه جنگ، باعث شده بسیاری از مردم عادی و غیرنظامی احساس درماندگی کنند، و آنها که کمتر از همه قدرت دارند و بیشتر از همه در معرض خطرند، زنان و کودکانند. برای زنانی که در شهرهای بزرگ زیر کنترل دولت زندگی می‌کنند، زندگی نسبت به دوران حاکمیت طالبان تغییرات چشمگیری کرده‌است. با شکل‌گیری دولتی منتخب، و تامین امنیت نسبی از سوی نیروهای افغان و ائتلاف، دختران بیشتری به مدرسه می‌روند و زنان بیشتری کار می‌کنند. در حکومت طالبان، دسترسی دختران به تحصیل تقریبا صفر بود. از آن زمان، سطح سواد برای دختران نوجوان به ۳۷ درصد رسیده، گرچه این هنوز یکی از پایین‌ترین رقم‌ها در دنیاست. با این همه، برای آنها که در مناطق زیر کنترل طالبان زندگی می‌کنند، آزادی زنان در دسترسی به تحصیل و کار، محدود باقی مانده، و بسیاری بیم دارند که اگر طالبان قدرت بیشتری بگیرد، آزادی‌های‌شان محدودتر هم خواهد شد. خشونت و فساد در میان نیروهای پلیس افغانستان از سوی چند سازمان حقوق بشری به عنوان مشکلی گسترده در سراسر کشور تایید شده‌است. با این همه، دلایل زیادی برای پیوستن یک مرد جوان افغان به طالبان هست – واکنش به تیراندازی و بمباران بی‌هدف؛ بیکاری، میل به دستیابی به غنایم جنگی از قبیل سلاح، خودرو و مهمات، که بعدا می‌توانند بفروشند؛ و حتی چشم و هم چشمی با جوانان دیگر. یکی از اولین کارهای محمد برای طالبان، وصول مالیات‌های اجباری بود. او با یک گروه موتورسوار متشکل از شش مرد یا کمتر، از تک تک مزارع خشخاش – که در قلمرو طالبان قانونی است – در چهار منطقه مالیات جمع می‌کرد…

‘جسد بنیانگذار کلاه سفیدهای سوریه در استانبول پیدا شد’

بی‌بی‌سی ـ جیمز لا مژرار، بنیانگذار کلاه سفیدهای سوریه، مامور سابق سرویس اطلاعاتی بریتانیا بود که گروه “می‌دی رسکیو” را هم تاسیس کرده بود. این گروه مسئولیت آموزش نیروهای داوطلب کلاه سفید را بر عهده دارد.

بولیوی: ملی سازی ذخایر لیتیوم عامل اصلی سرنگونی دولت مورالس

کانون مدافعان حقوق کارگر ـ ویجی پرشاد: سرنگونی رهبر منتخب مردم بولیوی بدون نگاهی به ذخایر عظیم لیتیوم این کشور قابل درک نیست… بولیوی کودتاهای بسیاری را تاکنون از سرگذرانده است که اغلب توسط ارتش و الیگارشی به نمایندگی از شرکت‌های معدنکاری فراملی (کارتل‌های معدن) انجام شده است. در ابتدا، این شرکت‌ها برای قلع کودتا می‌کردند، اما قلع دیگر هدف اصلی در بولیوی نیست. هدف اصلی معادن غنی و بزرگ لیتیوم است  که برای ساخت ماشین‌های برقی بسیار مهم است… مورالس تلاش کرد تا بین کشور خود و منابع آن رابطه متفاوتی برقرار کند. او نمی‌خواست این منابع تنها سود شرکت‌های معدنی فراملی را تامین کند، بلکه بیشترتلاش می‌کرد در جهت منافع  مردم بولیوی استخراج شوند و منافع حاصل از  آن، صرف بهبود شرایط زندگی مردم شود. بخشی از این وعده با کم شدن نرخ فقر بولیوی انجام شد، به طوری که جمعیت بولیوی قادر به بهبود شاخص‌های اجتماعی خود شد. ملی سازی منابع همراه با استفاده از درآمد آن برای تأمین اعتبار توسعه اجتماعی نقش داشته است. نگرش دولت مورالس نسبت به بنگاههای فراملی واکنش واضحی را  از سوی آنها به وجود آورد، بسیاری از آنها دولت بولیوی را به دادگاه کشاندند.

موج تازه جنبشهای نوین اجتماعی در خاورمیانه

شیلی: واقعیت‌ها

لبنان: مردم چه می‌خواهند؟

خاورمیانه: اعتراض‌های توده‌ای به‌جای جنگ‌های فرقه‌ای

ایران:

مجاهدین خلق؛ گروهی که اعضایش نباید به سکس فکر کنند

بی‌بی‌سی ـ شش سال از زمانی که آلبانی میزبان مجاهدین خلق، یکی از گروه‌های اصلی مخالف حکومت ایران شده، گذشته است. صدها نفر از اعضای گروه آن را ترک کرده‌اند و تعدادی از آنها گفته‌اند که این کار به دلیل قوانین سفت و سخت سازمان در مورد تجرد و همین طور کنترل روابط اعضای خانواده بوده است. حالا ده‌ها نفر از اعضای رنج‌کشیده این گروه در تیرانا، پایتخت آلبانی هستند؛ نه می‌توانند به ایران برگردند و نه راهی به زندگی عادی دارند. “۳۷ سال با زن و پسرم حرف نزدم. آن‌ها فکر می‌کردند مرده‌ام. ولی گفتم نه من زنده‌ام و در آلبانی هستم… اشک‌شان جاری شد.” تماس تلفنی پس از گذشت سالیان دراز، برای غلام میرزایی هم سخت بود. او ۶۰ ساله است و دو سال پیش از اردوگاه نظامی‌گونه مجاهدین در حومه تیرانا گریخت… دولت عراق مجاهدین را پذیرفت و در دوران جنگ ایران و عراق (۱۹۸۸-۱۹۸۰) این گروه در جبهه صدام حسین علیه سرزمین مادری مبارزه کردند…

دادگاه ویژه روحانیت: تبعیض، پنهان‌کاری و تفتیش عقاید

رادیو زمانه ـ جمهوری اسلامی ایران حکومت روحانیون است، اما حتی روحانیون هم در این نظام روحانی سالار از تعقیب قضایی در امان نیستند. دادگاه ویژه روحانیت چهل سال پیش و در خرداد ۱۳۵۸ پیش به دستور آیت‌الله خمینی تشکیل شد تا به جرائم روحانیون ایران رسیدگی کند. این دادگاه نهادی خارج از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و به‌طور مستقیم زیر نظر رهبر ایران اداره می‌شود. در طول چهار دهه‌ای که از عمراین دادگاه می‌گذرد، بسیاری در این دادگاه محاکمه شده‌اند و صدها مورد خلع لباس و احکام اعدام و زندان حاصل کار این دادگاه است.

قانون اساسی، از مشروطه تا آینده

آسو ـ آیا ایران نیاز به یک قانون اساسی تازه‌ دارد؟ نارسایی‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی در کجاست؟ چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با قانون اساسی مشروطه دارد؟ یک قانون اساسی تازه در ایرانِ امروز باید بر اساس چه ملاک‌ها و اصولی تدوین شود؟ در این گفتگو، عبدالکریم لاهیجی و احمد سلامتیان به این مباحث پرداخته‌اند. عبدالکریم لاهیجی، از برجسته‌ترین حقوق‌دانان ایران، و تنها بازمانده‌ی گروه چهارنفره‌ای است که طرح اولیه‌ی قانون اساسی ایران را نوشتند. احمد سلامتیان، از اعضای سابق جبهه‌ی ملی ایران و نماینده‌ی مردم اصفهان در اولین مجلس بعد از انقلاب بود. لاهیجی: یکی از ره‌آوردهای مدرنیته این بود که حکومت و حکمرانی را از ملکوت آسمان آورد زمین و داد به دست مردم و بنابراین کسی که حکمران بود، چه در نظام سلطنتی و چه در نظام جمهوری، دیگر نماینده‌ی مردم بود. یعنی حکومت امری عمومی است و کلمه republic هم از همین‌جا آمده است. ولی تمام این‌ها تابع آن موازنه‌ی قوایی است که باید تبدیل شود به منشور یا قانون اساسی. این موازنه‌ی قوا، چه در نهضت مشروطه و چه در انقلاب ۵۷، یعنی زمانی که به سمت جمهوری اسلامی حرکت می‌کنیم، به صورتی نبود که این اصل تحقق پیدا کند. از این نظر هم در قانون اساسی مشروطیت و هم در قانون اساسی جمهوری اسلامی تلفیقی شد بین حقوق الهی و حقوق مردم. یعنی قدرتی را که باید به دست مردم می‌رسید تقسیم کردند و یک قسمتش را همچنان در اختیار نمایندگان آسمان گذاشتند، که مظهرش شاه بود…

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: آسو، اخبار روز، ایران وایر، بی‌بی‌سی فارسی، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق کارگر، کانون نویسندگان ایران، ندای زنان ایران، نقد اقتصاد سیاسی، نیوزویک، نیو هیومَنیتِرین

 

بایگانی شماره‌های گذشته