بنیاد آرمانشهر یک نهاد مستقل و غیرانتفاعی شهروندی است که به هیچ دسته اقتصادی، سیاسی، مذهبی، قومی، و هیچ دولتی وابستگیندارد. آرمان این نهاد ایجاد بسترهای مناسب برای تامین خواستهای اجتماعی برای دموکراسی، حقوق بشر، عدالت و قانون مداری است و نیز دست زدن به ابتکارات فرهنگیو نشر کتاب در خدمت به شکل گیری آگاهیجمعیشهروندان. بنیادآرمان شهر در راستای تبادل اندیشه و گفتگو در قلب آسیا با هدف ایجاد همبستگی، پیشرفت و صلح، میکوشد. بنیاد آرمان شهر عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) است.

۲۵ نوامبر، روز بین المللی منع خشونت علیه زنان

ویژه ۲۵ نوامبر روز بینالمللی منع خشونت علیه زنان        

روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

دویچه ولهخشونت علیه زنانبنا بر تعریف سازمان ملل متحد، هرگونه رفتاری است که میتواند منجر به آسیب بدنی، جنسی یا روانی زنان شود. ۲۵ نوامبرروز جهانی مبارزه با خشونت علیه زناناست. خشونت سیستماتیک علیه زنان چیست و چگونه میتوان با آن مقابله کرد؟

بیانیه دادستان دادگاه بین المللی جزایی، خانم فاتو بنسودا به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان: در مبارزه علیه معافیت از مجازات، هیچ کس را پشت سر رها نمی کنیم.

دادگاه بین المللی جزاییدر روز بین المللی منع خشونت علیه زنان، میخواهیم تمام آن زنان و دخترانی را که در قرن بیست و یک، از سوی عاملان خشونت، هنوز از خودمختاری بر بدن و ذهن خود، محروم هستند، به رسمیت بشناسیم. جنایت علیه زنان و کودکان، حقیقتا جنایت علیه تمام بشریت است و آثار مخرب و زهرآگین آن در حافظه جمعی ما منعکس می شود. جامعه بین المللی به آهستگی بیدار شده است تا وسعت این چالش و لزوم رسیدگی به این معضل را از طریق اقدامات مشخص و مشارکتی تشخیص دهد. ما باید صادقانه درک کنیم که کارهای زیادی باید انجام شود. غیرقابل قبول است که خشونت علیه زنان و دختران همچنان عامل جدی مرگ، ناتوانی و بهداشت ضعیف است، در حالی که مصونیت، شرم و ننگ همچنان ادامه دارد.
در این روز بین المللی ، به نام همه کسانی که از چنین جنایات فجیعی رنج برده و همچنان رنج می برند و به امید جلوگیری از قربانی شدن در آینده، باید شناسایی کنیم که راهکارها و رویکردهای مربوطه ما برای مقابله با خشونت علیه زنان و دختران در کجاها پیشرفت کرده اند و در کجاها نیازمند تلاش های بیشتر هستیم

سازمان ملل خواستار پایان دادن به خشونت علیه زنان شد

رادیو فرداآنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز دوشنبه چهارم آذر ماه خواستار پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران شد.

دبیرکل سازمان ملل این اظهارات در یک پیام ویدئویی به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان بیان کرده است. آنتونیو گوترش گفته است: من از دولتها، بخش خصوصی، جامعه مدنی و مردم در سرتاسر جهان میخواهم که در برابر خشونت جنسی و سوء استفاده از زنان قاطعانه بایستادند.

آمار تکان‌‌دهنده سازمان ملل متحد در روز جهانی «منع خشونت علیه زنان»

صدای امریکایک سوم زنان و دختران جهان در طول عمر خود خشونت فیزیکی و یا جنسی را تجربه می کنند و نیمی از زنانی که در گوشه و کنار دنیا به قتل رسیده اند، توسط شریک زندگی یا اعضای خانواده خود کشته شده اند. در سراسر دنیا، حدود ۷۵۰ میلیون زن و دختر پیش از هجده سالگی ازدواج کرده اند و ۲۰۰ میلیون زن و دختر، ختنه می شوند.

بحران اقتصادی و تشدید خشونت علیه زنان (به مناسبت ۲۵ نوامبر، روز جهانی منع خشونت علیه زنان)

اخبار روزدر مقاطع بحرانی عموماً وضعیت زنان نامریی می شود و از اهمیت می افتد چرا که از نگاه جامعه مسائل مهمتری هست که باید به آنها پرداخته شود، اما واقعیت این است که در چنین مواقعی زنان بیشتر در معرض ستم جنسیتی و خشونت قرار می گیرند و بیش از هر زمان دیگر نیاز به حمایت دارند. خشونت خانگی علیه زنان یک مسأله جهانی و متأثر از ساختار سیاسیاقتصادی در هر جامعه است. ساختار سیاسیاقتصادی اگر دموکراتیک و مبتنی بر عدالت اجتماعی باشد، زنان از وضعیت بهتری برخوردارند و از خشونت علیه آنها کاسته می شود؛ اما نظام های سیاسی ای که وضعیت فرودست زنان و روابط نابرابر قدرت در خانواده در آنها پذیرفته شده است و مردان قانوناً به عنوان رییس خانواده و مالک زنان شناخته می شوند، همزمان بستر مساعد برای خشونت علیه زنان در خانواده را فراهم می کنند. نظام سیاسی که در آن حق اشتغال برای زنان جدی گرفته نمی شود و زنان برای گذران زندگی به ناچار به مردان وابسته هستند، در واقع اجازه رسمی خشونت را صادر کرده است. نظام سیاسی ای که برنامه جدی و قوانین مؤثری برای پیشگیری از خشونت خانگی تدوین نمی کند و با خصوصی دانستن خشونت خانگی از خود در برابر این مسأله اجتماعی سلب مسؤولیت می کند، مسیر ارتکاب خشونت خانگی را تسهیل می کند.

بیست و پنجم نوامبر و گزارشی کوتاه از کشتار و دستگیری زنان در اعتراضات اخیر ایران

جوانه هادر اعتراضات سراسری در ایران که از بامداد جمعه ۲۴ آبان ۹۸ آغاز شد، یکی از زنان هموطن در حیدرآباد کرج در مقابل یک پمپ بنزین فریاد میزد و از مردم میخواست که خودروهایشان را در خیابانها خاموش کرده و علیه ستمی که به مردم ایران میرود، دست به اعتراض بزنند.

افغانستان روز جهانی مبارزه با خشونت بر زنان: ششهزار قضیه خشونت بر زنان به ثبت رسیده است

روزنامه هشت صبحطبق آمارهای ارگانهای مسوول و نهادهای حقوق بشری در افغانستان، میزان خشونتها در برابر زنان افزایش یافته است. وزارت امور زنان اعلام کرد که از ۲۵ نوامبر سال گذشته تا ۲۵ نوامبر امسال، نزدیک به ششهزار قضیه خشونت در برابر زنان را به ثبت رساندهاست. هر چند این وزارت میگوید که میزان قضایای خشونت نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری نداشته اما کمیسیون مستقل حقوق بشر دو روز پیش با نشر گزارشی اعلام کرد که میزان قضایای خشونت بر زنان نسبت با سال گذشته، ۸.۲ درصد افزایش یافته است. ثبت ۱۱۹۷ قضیه خشونت بر زنان در حوزه غرب افغانستان

خشونت جنسی علیه زنانجنایتی که در افغانستان همواره کتمان شده

بی بی سیکمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در تازهترین گزارش خود گفته که زنان و دختران زیادی در افغانستان هرساله قربانی خشونت جنسی میشوند و این نوع خشونت “‌از مشکلات جدی زنان در افغانستان است. این نهاد گزارش خشونت علیه زنان در هفت ماه گذشته را امروز، شنبه( دوم قوس/آذر) منتشر کرده و خشونت جنسی راجنایتخوانده و افزود که این نوع خشونت از تابوها در جامعه افغانستان است و همواره کتمان میشود. در گزارش این کمیسیون آمده که به همین دلیل بسیاری از موارد خشونت جنسی علیه زنان گزارش نمیشود. با این حال در هفت ماه گذشته سال جاری خورشید حدود ۱۲۳ مورد خشونت جنسی با زنان در دفاتر منطقهای و و ولایتی کمیسیون ثبت شده است. افزایش خشونت علیه زنان: کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان افزوده که در هفت ماه سال ۱۳۹۸ خورشیدی دو هزار و ۷۶۲ مورد خشونت با زنان در این کمیسیون ثبت شده که نسبت به سال گذشته بیشتر از ۸ درصد افزایش را نشان میدهد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر: خانه ناامنترین مکان برای زنان افغان است

بی بی سیکمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته که در هفت ماه گذشته بیش از ۲۵۰۰ مورد خشونت با زنان در این کمیسیون ثبت شده که نسبت به سال گذشته بیشتر از ۸ درصد افزایش نشان میدهد. به گفته این نهاد، خشونتهای جنسی یکی از جدیترین خشونتها علیه زنان است که در یک درصد موارد منجر به بارداری شده. دادستانی کل افغانستان هم اعلام کرده که در ۹ ماه گذشته، به بیش از دو هزار و ۵۰۰ پرونده خشونت علیه زنان رسیدگی کرده که ۱۴۹ مورد آن تجاوز جنسی بوده‌.

افغانستان اشرف غنی: فرهنگ ما در قبال زنان باید تغییر کند

بی بی سیمحمد اشرف غنی، رئیسجمهوری افغانستان در مراسم افتتاحکمپین شانزده روزه محو خشونت علیه زناندر کابل گفتفرهنگ عمومی و ملیدر قبال زنان در این کشور باید تغییر کند. این مراسم امروز به مناسبتروز جهانی محو خشونت علیه زنانبرگزار شده بود. آقای غنی گفت:”خشونت مقابل زن نه افتخار دارد و نه موجب حیثیت می شود و نه نماینده مردانگی است. او اضافه کرد: زنان افغان از خود نمایندگی میکنند و به زودی اولین قاضی دادگاه عالی تعیین خواهد شد.

افغانستان یوناما: عاملان خشونت علیه زنان نباید از مجازات معاف شوند

روزنامه هشت صبحتدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، خواهان پایان معافیت از مجازات عاملان خشونت علیه زنان و «عادی و فراگیرشدن خشونت جنسی» و مبتنی بر «جنسیت» در افغانستان شده است.

کارزار ۱۶ روزه مبارزه با خشونت علیه زنان در کابل آغاز شد

رادیو بین المللی فرانسهدو روز پس از انتشار گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، شبکه زنان افغان امروزبه مناسبت روز بینالمللی مبارزه با خشونت علیه زنان، کارزار یا کمپاین ۱۶ روزهای را در کابل آغاز کرد. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز شنبه ۲۳ نوامبر اعلام کرده بود که در هفت ماه گذشته حد اقل ۱۲۳ مورد خشونت جنسی علیه زنان در افغانستان ثبت شده است.

یادبود هنری برای زنان قربانی خشونت خانگی

ندای زنان ایران ـ وحید تونا، هنرمند ترک برای این چیدمان هنری از ۴۴۰ جفت کفش زنانه استفاده کرده که روی دو دیوار ساختمانی در محله بیاوغلو در شهر استانبول نصب شدهاند. این چیدمان یاد زنانی را زنده نگه میدارد که در پی خشونت خانگی در این کشور قربانی شدهاند. هر جفت کفش به یاد یک زن، که بنا بر آمار یک نهاد مدنی در سال ۲۰۱۸ در ترکیه جان خود را به دلیل خشونت خانگی از دست داده است.

فرانسه با معرفی اقداماتی چهلگانه، مبارزه با خشونت علیه زنان را تشدید کرد

یورونیوزدولت فرانسه روز دوشنبه ۲۵ نوامبر با اذعان به «شکست جمعی» و «ناکارآمدی» در مقابله با خشونت علیه زنان در این کشور، اعلام کرد اقداماتی چهلگانه را در جهت بهبود این وضعیت در دستور کار قرار خواهد داد. نهادهای حامی حقوق زنان در اعتراض به تداوم این وضعیت و «کمکاری و اهمال دولتی» روز شنبه تظاهراتی را با حضور دهها هزار تن در شهرهای بزرگ فرانسه برگزار کردند. تظاهرکنندگان در این راهپیمایی خواهان اختصاص بودجهای یک میلیارد دلاری برای مقابله با خشونت علیه زنان شده بودند.

خشونت علیه زنان در ایران بیشتر شده یا جرات زنان برای شکایت؟

دویچه ولهآمار خشونت علیه زنان در ایران افزایشی ۲۲ درصدی را نشان میدهد. علت چیست؟ افزایش آزار روحی و جسمی زنان و یا اعتماد به نفس بیشتر آنها برای مطالبهگری حقوق خود و سکوت نکردن در برابر خشونت در خانه و جامعه؟ همزمان با ۲۵ نوامبر (چهارم آذر) روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان نظر برخی مسئولان در ایران نیز در این رابطه در رسانهها انعکاس پیدا کرده است. رضا جعفری سدهی، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی ایران گفته است آمار گزارش خشونت علیه زنان ۲۰ تا ۲۲ در صد نسبت به سال ۹۷ افزایش پیدا کرده است. 

وضعیت هشدار جنسیتی برای پیکار با خشونت علیه زنان در مکزیک

دویچه ولهبه دلیل آمار بالای خشونت علیه زنان در ۱۸ شهر مکزیک وضعیت هشدار جنسیتی حاکم است. شهردار پایتخت در پی اتخاذ تدابیر جدیدی برای کاهش خشونت علیه زنان است. سال جاری میلادی ۱۵۰ زن در این شهر به قتل رسیدند.

مصر: کارزار علیه سهم نابرابر زنان در ارث

رادیوزمانههدی نصرالله، مسیحی قبطی است و از زمان مرگ پدرش در سال گذشته، در برابر سه قاضی مختلف ایستاده تا سهم مساوی از اموال به جا مانده از پدرشان را در کنار دو برادرش بخواهد. با این حال دادگاهها دو بار علیه او حکم صادر کردهاند. دادگاههای مصر براساس قوانین وراثت اسلامی به نفع ورثه مرد رای میدهتد. انتظار میرود حکم نهایی اواخر همین ماه صادر شود. او پرونده خود را پیرامون آموزههای مسیحی تشکیل داده که در آنها وراث، صرف نظر از جنسیتشان، سهم برابر دارند.

قتل زنان و شبکه پیچیده ناموس

اخبار روز ـ پدیده ای به نام «خودکشی ناموسی» نیز داریم! این که زنان به دلایل مرتبط با ناموس و خشونت های برخواسته از آن مجبور به خودکشی می شوند. آن قدر زن را آزار میدهند و عرصه را بر او تنگ میکنند که راهی جز خودکشی برایش نماند. اغلب خودکشیها به شکل خودسوزی است؛ دردناکترین راه در غرب ایران آمار این گونه خودسوزی ها بسیار بالا است و از این میان مریوان، سقز، پیرانشهر، کامیاران و ایلام بیشترین آمار را دارند. ایلام بیش ترین تعداد خودسوزی را از میان انواع روش های خودکشی دارا است و قتل زنان در کردستان، هم چنین خودسوزی و ناقص سازی جنسی زنان بسیار رایج شده است.

دفترچه آموزشی: به ازدواج زودهنگام دختران «نه» بگوییم

بیدارزنیدختران به تحصیلات، بهداشت، سرگرمی و مشارکت اجتماعی نیاز دارند؛ اما ازدواج زود هنگام میتواند همه این نیازهای اساسیشان را نادیده بگیرد و آنها را از دنیای پاک و معصوم کودکی به دنیای پرمسئولیت بزرگسالی پرتاب کند. ازدواج زودهنگام دختران به ازدواجهای زیر ۱۸ سال گفته میشود. قبل از این سن، دختر به لحاظ اجتماعی و روانی آمادگی پذیرش مسئولیتهای زناشویی و بچهداری را ندارد. رسیدن به بلوغ جنسی و جسمی دلیل کافی برای ازدواج نیست و فرد علاوه بر ا ین باید به بلوغ عقلی و اجتماعی برسد. دفترچه به ازدواج زود هنگام دختران«نه» بگوییم را از اینجا دانلود و پرینت بگیرید و در اختیار دیگران قرار دهید.

ایران

رئیس اورژانس اجتماعی: نزدیک به ۸۹ درصد از زنان تحت خشونت همسر، خانهدار یا بیکارند

خودکشی با قرص و سم، جایگزین خودسوزی زنان در ایلام شد

بینالمللی

ویدئو؛ چیدمان هنری برای مبارزه با خشونت علیه زنان در بلژیک

نمایشگاهی در میلان از عکسهای رادیولوژی زنانی که قربانی خشونت مردان بودهاند

پلیس استانبول تظاهرات منع خشونت علیه زنان را با خشونت بر هم زد

ترکیه: قتلهای ناموسی از دریچهی دوربین

۲۵ نوامبر روزجهانی نه به خشونت علیه زنان گرامی باد

نقض حقوق بشر        

ایران تایید حکم فعالان کارگری هاله صفرزاده و پروین محمدی

کانون مدافعان حقوق کارگر ـ طبق دادنامه صادره از سوی شعبه ۶ دادگاه تجدیدنظر استان البرز حکم دادگاه بدوی مبنی بر یکسال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام برای پروین محمدی، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده تأیید شده است. این سه تن در روز ششم اردیبهشت در پارک جهان نمای کرج دستگیر شده و پس از پانزده روز بازداشت به قید کفالت آزاد شده بودند.

کارگران زن لیوایز و لی وادار به رابطهجنسی با مدیرانشان میشوند

پل هایی برای زناننتایج تحقیقی در زمینهآزار و تهدید جنسی در کارخانههای پوشاک کشور لسوتو نشان میدهد زنانی که در این کشورِ واقع در آفریقای جنوبی، مشغول تولید جین برای برندهای آمریکایی لیوایز، رنگلر و لی هستند، برای حفظ شغلشان و یا ترفیع رتبه، از سوی مدیران خود وادار به رابطهجنسی میشوند. این برندها در پاسخ به اتهامات گستردهای که از سوی ائتلاف حقوق کارگران در ایالات متحده آمریکا مطرح شده است، توافقنامههای قانونی با گروههای حقوق زنان و کارگران امضا کردند تا خشونتهای جنسیتی را برای بیش از ۱۰هزار کارگر را از بین ببرند. این کارگران در پنج کارخانه متعلق به یک کمپانی نساجی تایوانی بهنام نین هسینگ مشغول به کار هستند که یکی از بزرگترین کارفرمایان در لسوتو است. نتایج این تحقیق دوساله در مورد عملکرد کمپانی نین هسینگ که توسط «کمیسیون روابط محل کار» انجام شد، حاکی از این است که مدیران و مسئولان کارگاهی، زنان کارگر را مرتباً با وعدهی ترفیع رتبه و یا قراردادهای تماموقت، وادار به برقراری روابط جنسی میکردند. در این تحقیقات همچنین مشخص شد که مدیریت مجموعهها در انجام اقدامات ضروری علیه متجاوزان کوتاهی کرده و با سرکوب کردن حق کارگران در تشکیل اتحادیه، مانع از ابراز نگرانیهای جمعی آنان شدهاند.

ایران

پروین محمدی فعال سندیکایی برای اجرای حکم یک سال زندان احضار شد

صدور حکم شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق برای فعال کارگری ناهید خداجو

بازداشت راحله راحمیپور کنشگر مدنی و ضرب و جرح فرزندش

در بند زنان زندان کچویی در استان البرز چه میگذرد؟

مصر

آزار قضایی و تهدید خانم آیدا سیف الدوله، رئیس مرکز الندیم برای مبارزه با خشونت و شکنجه

بدرفتاری با علا عبدالفتاح و محمد الباقر در زندان

دفاع از حقوق بشر

گیسو جهانگیری، برای دومین دوره، نایب رئیس فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر شد

ایران وایر ـ گیسو جهانگیری، نایب رئیس فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، حوزه فعالیت خود را به دایره مرزهای سیاسی ایران محدود نکرده و با این ایده که جهان، دهکده و خواستگاه همه ما است، به تلاش برای احقاق حقوق بشر همت کرده است. البته به علت همزبانی، با ساکنان مرزهای فرهنگی احساس همدلی بیشتری داشته است. میگوید همواره خودش را فرزند این سرزمینها دانسته است. او این روزها به ایدههای تازهتری در مورد تحقق رویاهای بشر و اعتلای حقوق زنان فکر میکند و برای سه سال آتی برنامههایی دارد. «ایرانوایر» با گیسو جهانگیری در مورد آنچه گذشته و آنچه در پیش رو است، گفتوگویی انجام داده است که در ادامه میخوانید.

افغانستان: مستندسازی ادعای «آزار و اذیت جنسی در ادارات و به ویژه در ارگ ریاست جمهوری» نهایی شد

رادیو زمانه ـ به گزارش روزنامه ۸ صبح کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد بررسی و مستندسازی ادعاهای «آزار و اذیت جنسی زنان در ادارات دولتی، به ویژه ارگ ریاست جمهوری» این کشور را آماده کرده، نهایی شده است. دبیرخانهی ویژهای که برای بررسی این ادعا در کمیسیونمستقل حقوق بشر ایجاد شده بود، میگوید که پرونده ادعاهای «آزارواذیت جنسی زنان در ارگ» به تشکیلات لویسارنوالی ارسال میکند.

پرداخت غرامت یک میلیارد دلاری به قربانیان آزارجنسی در ارتش کانادا

یورونیوزیک دادگاه فدرال در کانادا روز دوشنبه حکمی را صادر کرد که بر اساس آن دولت باید مبلغی حدود یک میلیارد دلار به صدها قربانی تجاوز، آزار و تبعیض جنسی در ارتش این کشور غرامت پرداخت کند. قربانیان که برخی از آنها هنوز در نیروهای مسلح کانادا یا در وزارت دفاع مشغول به کار هستند، پس از تحقیقات مستقل در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی، اقدام به تشکیل پرونده کردند. بر اساس این تحقیقات یک «فرهنگ مخفی جنسیت زده» در میان نیروهای نظامی کانادا وجود دارد که نسبت به «زنان و دگرباشان جنسی رویکرد متخاصمی دارد و شرایط را برای رفتارهای جدی چون آزار و تجاوز جنسی مساعد کرده است

واکنشها به بازداشت دوافشاگر سوءاستفاده جنسی از کودکاندر لوگر

بی بی سیریاست امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که دومدافع حقوق بشرکه سازمان عفو بینالملل با انتشار خبرنامهای خواستار رهایی فوری آنان شده است،در محافظتاین نهاد قرار دارند. عفو بینالملل موسی محمودی و احسان الله حمیدی را دو تن ازمدافعان حقوق بشرشناخته شده در ولایت لوگر اعلام کرده بود که به گفته این نهاد ادعاهای سوءاستفاده و آزارجنسی از کودکان در لوگر را افشا کرده بودند. ریاست امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که انتشار گزارش تحقیقی آقای محمودی در مورد سوء استفاده جنسی از کودکان در شماری از مکاتب ولایت لوگر در شرق افغانستان باعثاغتشاش افکار عامه، خطر برهم خوردن نظم و امن عامه (عمومی) و مواجه شدن چندین تن به تهدیدات جدی امنیتی گردید.”

پاپ فرانسیس در تایلند بهرهبرداری جنسی از زنان و کودکان را محکوم کرد

بی بی سیپاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌‌‌های جهان، در اولین روز از سفرش به تایلند استثمار جنسی از زنان و کودکان در تجارت سکس را محکوم کرده است. رهبر کاتولیکهای جهان که در دفتر نخستوزیر تایلند برای سیاستمداران و دیپلماتها سخنرانی میکرد، تلاش دولت تایلند و سازمان‌‌های غیر دولتی را برای از بین بردنفاجعه‘ ( بهرهبرداری جنسی از زنان و کودکان) ستود. پاپ فرانسیس همچنین خواست که درها بر روی مهاجران باز شود. او گفت آنچه بر مهاجران هنگام خروج از کشورشان گذشته بسیار غمانگیز است و آنها همچنان با خطرهای زیادی روبرو هستند.

افغانستان

هیأت حقیقتیاب مجلس نمایندهگان: قضیه بدرفتاری جنسی با دانشآموزان در لوگر هنوز اثبات نشده است

ایران

شهلا انتصاری،از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ فعال زن به قید وثیفه آزاد شد

عسل محمدی با سپردن وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد شد

چین

اتهام «براندازی» را لغو و زن مدافع حقوق بشر چن جیانفنگ را آزاد کنید

قوانین و لوایح   

ایران انتقادها در دولت و مجلس از ترویج چندهمسری

رادیو زمانه ـ دستیار حقوق شهروندی معاون رئیسجمهوری در امور زنان و خانواده با انتقاد از برخی اقدامات برای ترویج چندهمسری گفته به جای انجام تمهیدات لازم و حمایتی برای ازدواج مردان مجرد، جریانی به ترویج و ترغیب مردان متاهل به ازدواج مجدد پرداخته؛ در حالیکه این امر به فروپاشی نظام خانوادگی و افزایش طلاق و دعاوی مهریه منجر خواهد شد.

عربستان سعودی: فیلم ویدیویی در توییتر سازمان امنیت؛ فمینیسم، همجنسگرایی و خداناباوری، افراطگرایی مستوجب مجازات هستند

بیبیسی ـ در پی انتشار یک فیلم ویدیویی در توییتر سازمان امنیت عربستان سعودی که در آن فمینیسم، همجنسگرایی و خداناباوری، افراطگرایی مستوجب مجازات توصیف شده بود، این سازمان ارتباط با تولید و پخش این ویدیو را تکذیب کرده و آن را بهافراد غیرمسئولنسبت داده است. پیشتر عفو بین‌‌الملل این ویدیو را محکوم دانسته و آن را با تلاش دولت آن کشور برای ارائه تصویری از اصلاحات مورد نظر ولیعهد در تضاد دانسته بود.

ایالت ماهاراشترای هند آزمایش بکارت نو عروسان را غیرقانونی و نوعی آزار جنسی اعلام کرده و هشدار داد با عاملان اجرای این آزمایش برخورد قانونی خواهد شد

سیاست

بیانیه فمینیستهای سوسیالیست خاورمیانه، شمال آفریقا و حامیانشان در مورد خیزشهای مردمی در منطقه

اخبار روزموج کنونی  اعتراضات مردمی در عراق و لبنان همچون نسیمی خوش و چراغ امیدی برای منطقه و جهان است.  وجه برجسته ی این اعتراضات و خیزش هایی که امسال  در سودان و الجزایر پدیدار شده اند،   حضور زنان و جدا ناپذیری مبارزه برای عدالت اجتماعی از مبارزه علیه فرقه گرایی قومی مذهبی و دیگر اشکال فرقه گرایی و بنیاد گرایی مذهبیست. خواسته های تظاهرکنندگان برای براندازی رژیم هایشان و چالشی که در برابر کلیه جناح های حاکمیت و قدرت های منطقه ای و جهانی قرار داده اند  گواه از  زنده بودن میل به دگرگونی ریشه ای در زندگی و کار در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست.  در لبنان زنان  در خط مقدم جبهه  موانعی حفاظتی  برای حمایت از دیگر تظاهرکنندگان ایجاد کرده  و   شعارهای جنسیت باورانه و همجنس گرا ستیز را  محکوم کرده اند. نماد اعتراضات در لبنان زنی  است که اسلحه گرم یک مرد را از دست او بیرون کشیده و به زمین  افکنده.  در عراق زنانی که علیه آزار جنسی و تجاوز اعتراض کرده اند اکنون مشارکت فعالی در مبارزه دارند.

زنان، میدانداران اعتراضات بزرگ تاریخ ایران

رادیو زمانهدر جنبش تنباکو، این زنان بودند که روحانیون مرتجع را هنگام طرفداری از قرارداد رژی از منابر پایین کشیدند، زنان بودند که در شورش شهری و تجمع در برابر خانه نجمآبادی میدانداری کردند. در تبریز نیز، گرچه کار اعتراض ابتدا توسط تجار آغاز شد، اما بعد زینبپاشا و دیگر زنان همراهش بودند که بار قیام را به دوش کشیدند.

لبنان: زنان لبنانی و نگاه خیره مردان خاورمیانه

اخبار روززنان لبنانی با امید به تغییر و دست یافتن به وضعیت بهتر به خیابان آمدند و قدرت شان را به حکومت لبنان و مردان آن سرزمین نشان دادند، هر چند مردانی که تحت سلطه نظام های اجتماعی مردسالار خاورمیانه هنوز نتوانسته اند از نگاه جنسیت زده به زنان رهایی یابند، از فهم مطالبات آنها عاجز و با چنین نگاهی عملاً همدست نظام های سرکوبگر هستند.

قدرت نرم زنان

رادیو زمانه ـ کنترل دولت بر سبک زندگی زنان  به استثنای دو کشور ایران و عربستان تقریبا دیگر از تمام کشورهای مسلمان رخت بر بسته و خریداری در میان سیاستمداران کشورهای مسلمان ندارد. در ایران و عربستان نیز نسیم تغییرات از بالا و پایین به وزیدن آغاز کرده است. با روی کار آمدن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جوان عربستان اصلاحات اجتماعی نیز در عربستان از بالا آغاز شده است. زنان عربستانی اکنون دیگر می توانند رانندگی کنند، راساً به کشورهای خارج مسافرت کنند، خوانندگی کنند، در ادارات و ارتش استخدام شوند، در دانشگاه تحصیل کنند، به سینما و ورزشگاه بروند. در ایران پسا انقلاب اما مبارزه برای دستیابی به آزادیهای اجتماعی در حوزه زنانیعنی چیزی که زنان ایرانی در دو سال نخست انقلاب تا حدود زیادی از آن بهرهمند بودند و بعدها دامنه این آزادیها به طور روزافزون محدود شد در چهار دهه اخیر (برخلاف نمونه عربستان) نه در قالب «اصلاحات اجتماعی از بالا» که در شکل «اصلاحات اجتماعی از پایین» تداوم یافته است. از این رو پویشهای حمایت از حقوق زنان در ایران، همیشه پویش هایی غیردولتی و برخاسته از دل جامعه مدنی ایران بوده است که البته در مقایسه با جامعه مدنی عربستان، قوی تر و پویاتر است. جنبش زنان ایران، از دل همین جامعه مدنی، جوشیده و بالیده است و اکنون تقریبا به درختی تنومند تبدیل شده است.

زنان و جنگ

بیدارزنیمقالهای جدید از نشنال جئوگرافیک که از طرف کمیته صلیب سرخ حمایت شده است با نگاه دقیقتری به اینکه زنان چطور به اختلالاتی که جنگ و درگیری در خانواده و زندگی حرفهای آنها به وجود میآورد، واکنش نشان میدهند و با این اختلالات مقابله میکنند، پرداخته است. در این پروژه که «جنگ یک زن» نام دارد، کلیشهی «زنان بهعنوان قربانی» را واکاوی کردیم و به بررسی نقشهای چندگانه، پیچیده و گاهاً متضادی که زنان در جنگ دارند پرداختیم.  این نقشهای متضاد عبارتاند از: جنگجو، بشردوست، مادر، دختر، کارگر، رهبر جامعه و نجاتیافته.

اسپانیا

زنان نیمهبرهنه تظاهرات بزرگداشت دیکتاتور پیشین اسپانیا را مختل کردند

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

افغانستان کاهش دسترسی زنان به مراجع عدلی و قضایی در غرب کشور

روزنامه هشت صبحگزارشها از برخی ولایتهای غربی کشور حاکی از کاهش دسترسی زنان به مراجع عدلی و قضایی است. بر بنیاد گزارشریاستهای امور زنان هرات، غور و بادغیس، وضعیت حقوقی زنان طی سال جاری میلادی نسبت به گذشته با اندکی فراز و فرود همراه است. گزارش ریاست امور زنان هرات حاکی از افزایش شمار ثبت واقعههای خشونت علیه زنان در این ولایت است. انیسه سروری، رییس امور زنان ولایت هرات در گفتوگو با روزنامه ۸صبح میگوید که طی سال جاری دستکم ۸۰۱ پرونده خشونت بر زنان در ولایت هرات به ثبت رسیده است. خانم سروری تصریح میکند که این ارقام از سارنوالی منع خشونت علیه زنان، آمریت حل منازعات فامیلی، کمیسیون حقوق بشر و ریاست امور زنان این ولایت به دست آمده است.

مجمع جهانی زنان آفریقا با موضوع توانمندسازی زنان روستایی برگزار شد

یورونیوزبروکسل امسال میزبان مجمع جهان زنان آفریقا بود. این همایش که درباره توانمندی سازی زنان قاره سیاه بود در اتحادیه اروپا برگزار شد. در این رویداد سران دولت سیاستگذاران، رهبران مشاغل و سازمانهای غیردولتی گرد هم آمدهاند تا با تبادل ایده، به راهی برای ایجاد تغییر در شرایط زنان در قاره آفریقا دست پیدا کنند.

دردسرهای زنان در کابل؛ از اجاره خانه تا محدودیتقانونی

خبرگزاری زنان افغانستانیک زن تنها برای اجاره/کرایه یک خانه در کابل، باید از هفتخوان رستم بگذرد. دفاتر رهنمای معاملات (آژانس املاک) بسیاری در این شهر از اجاره دادن خانه به زنانی که تنها زندگی میکنند، یا دختران دانشجو خودداری میکنند. فرشته دختری  که به تنهای در کابل  بخاطر ادامه تحصیل امده است، میگوید: همیشه برای اجاره گرفتن خانه به تنهایی مشکلات  فراورانی  را مجبورم تحمل کنم (اژانس املاک یا دفاتر رهنمای معاملات ) حاضر نیستند به یک دختر که تنها زندگی میکند خانه اجاره  دهد.

زنان کشاورز ایرانی تنها ۶۰ درصد حقوق مردان را میگیرند

فرهنگ و جامعه

افغانستان: تابوها و باورهای غلط؛ حمام رفتن در قاعدگی باعث نازایی میشود

رادیو زمانه ـ یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل اعلام کرده که دریافته است ۷۰ درصد دختران در مدارس افغانستان، در دوره عادت ماهانه حمام نمیکنند و ۲۹ درصد دیگر از دختران در این مدت به مکتب نمیروند. دلیل حمام نرفتن این دختران، ترس از نازایی است. دولت افغانستان سه سال است که در تاریخ هشتم آبان، کارزاری برای آگاهی عمومی درباره دوران قاعدگی زنان به ویژه دختران در مدرسهها برگزار میکند.

پیامدهای ارزشگذاری بکارت بر بدن زنان

فمینیسم روزمرهطی یک نظرسنجی از کاربران اینستاگرام فمینیسم روزمره، از زنانی که هرگز ازدواج نکردهاند پرسیدیم آیا تا کنون رابطه جنسی واژینال، دخول یا اینترکورس داشته اید؟ ۶۷درصد شرکت کنندگان پاسخ منفی و ۳۳ درصد پاسخ مثبت دادند. در پرسش بعدی از زنانی که هرگز ازدواج نکردهاند و رابطه جنسی داشتهاند در مورد نوع رابطه جنسی پرسیدیم. نتیجه چنین بود که ۵۲ درصد رابطه جنسی با دخول و ۴۸ درصد رابطه جنسی بدون دخول را تجربه کردهاند. در واقع نیمی از زنان شرکت کننده در نظرسنجی که طبق تعریف رسمی مجرد تلقی می‌‌شوند رابطه جنسی را نه از شیوههای متداول دخول بلکه از طریق سکس دهانی و مقعدی (اورال و آنال) در زندگی جنسی خود داشته و دارند.

زنان افغانستان در شبکههای اجتماعی؛ از فروپاشی خانوادهها تا خودکشی

بی بی سی– “افزایشموارد آزار و تهدید زنان افغانستان در فضای مجازی، کاربران زن در شبکههای اجتماعی را با نگرانیهای جدی روبرو کرده است. وزارت مخابرات افغانستان در همین خصوص میگوید در شش ماه گذشته ۳۵۰ فقره شکایت سایبری را ثبت کرده است.

اعتراضها در ایران و تن زنان

آسودر سال ۱۳۷۳ مجسمهای با نام «نرگس عاشقان» اثر زهرا رهنورد، در میدان محسنی تهران نصب شد، و همزمان نام میدان از محسنی به مادر تغییر کرد. زن در آن مجسمه، سراسر به دقت پوشیده و با حجاب است، از تنش فقط صورتش پیداست و جای سینهاش، قلبی دارد که با طرح اسلیمیهای هنر اسلامی تزیین شده است. زن کودکی را در آغوش دارد. سازندهاش در روز نصبِ مجسمه در شمال تهران، بر عرفانی بودن پیام مجسمه و تقدس رابطهی مادر و فرزندی تأکید کرد.

افغانستان: نجوا عالمی، از میان جنگ و خشونت تا جایزه پرانگر سوئد

رادیو زمانه ـ صدای خاموش زنان، خشونتها، نقض حقوق زنان و بسیاری از چالشهای دیگر در برابر زنان افغانستان، نجوا عالمی را به عالم خبرنگاری میکشاند. سوژههای اصلی کار خبرنگاری نجوا را نیز بیشتر موضوعات مربوط به حقوق بشر به ویژه زنان ساختهاند. پرداختن به این موضوعات، سرانجام نجوا عالمی را تا بالای استیج بزرگ جایزه معتبر سالانه پر انگر سوئد آورد. جایزه امسال پر انگر را این خبرنگار از کشور جنگ زده افغانستان، به نام خودش رقم زده است؛ بانویی از میان دنیایی از چالشها. گفتگو با دختر برنده جایزه پرانگر سوئد: زمانی حتی بلند خندیدنم گناه بود

افغانستان: روایتی از «کوه چهل دختران»؛ شاعر افغان برنده جایزه شعر فوروارد بریتانیا شد

بیبیسی ـ پروانه فیاض که ۲۹ سال دارد، از سال ۲۰۱۰ به یادگیری انگلیسی به عنوان زبان دوم و همزمان نوشتن شعر به این زبان پرداخت. او تنها نه سال پس از آن، اکنون برنده بهترین تکشعر امسال جایزه فوروارد بریتانیا شده است.

روایت ۳۰ قتل در خانه پدری

ایران وایر ـ فیلم «خانه پدری» باز هم توقیف شد و شادی اکرانش پس از مدتها توقیف، برای «کیانوش عیاری» به یک هفته هم نرسید.

مشابه این اتفاق پنج سال پیش نیز افتاده بود؛ زمانی که خبر اکران این فیلم پخش شد و برای دو روز روی پرده سینماها رفت. اما خیلی زود و بدون سروصدا از اکران کنار گذاشته شد. خانه پدری روایت کشتن یک دختر به دست پدر و برادرش است و تبعاتی که در طول زمان برای این خانواده دارد؛ روایت یک جنایت در ۷۰ سال پیش. حالا که بعد از ۱۰ سال فیلم اکران شده است، مخالفان میگویند این نمایش، ترویج خشونت و توهین به فرهنگ ایرانی است. دلیل توقیف «خانه پدری»؛ خشونت عریان یا ایران ویرانه؟ ؛ خانهپدری عمارتی بناشده بر گور زنان

شعر شاعران زن بر روی صحنه تئاتر؛ از رابعه بلخی تا فروغ فرخزاد

دویچه وله ـ تئاتراگر که عشق گناه است؛ اجرایی موسیقایی از اشعار شاعران زن به کارگردانی نیلوفر بیضایی در شهر کلن آلمان به روی صحنه رفت. این تئاتر اجرای موزیکالی بود از  اشعار رابعه بلخی، مهستی گنجوی، ملک جهان خاتون، ژاله قائم مقامی، فروغ فرخزاد، ژاله اصفهانی، لیلا صراحت روشنی، خالده فروغ و نادیه فضل ازافغانستان، گل  رخسار صفیآوا از تاجیکستان، دلشاد فرهادزاد از ازبکستان و کوثر ثمرین از پاکستان که بهرخ بابایی، آزاده بهرامی، هرمین عشقی، فرشته ساداتی، ستاره سهیلی و ژاله شعاری آنها را با آواز و موسیقی و رقص به نمایش درآوردند. طرح اولیه این نمایش از ژاله مساعد، مترجم و نمایشنامه نویس ایرانی است که آن را برای نیلوفر بیضایی فرستاده.

سرگذشت ندیمه سرگذشت ماست

فمینیسم روزمرهدر سال ۱۹۸۵ مارگارت النور آتوود (زاده ۱۸ نوامبر ۱۹۳۹) شاعر، داستاننویس، منتقد ادبی، فعال سیاسی و فمینیست سرشناس کانادایی در کتابی به نام «سرگذشت ندیمه» وضعیت اسفناک زنان در جامعه ای تخیلی به نام گیلیاد که بازمانده ایالات متحده آمریکا بود را به قلم درآورد. از سال ۲۰۱۷ پخش مجموعه سریالی الهام گرفته از این کتاب در آمریکا آغاز شد و با استقبال خوبی روبرو شد.

بینالمللی

بانوی بزرگ باله درگذشت

همه چیز به عکس ختم میشود

چرا زنان قهرمان داستانها و افسانهها نمیشوند؟

بیشترین شمار زنان در میان هنرمندان مهم دنیای فردا

جایزه فدراسیون به فیلم «خروج» در جشنواره آزادیها

گزارش و پژوهش و معرفی کتاب

معرفی کتاب تاریخچه سوسیالیسم فمینیستی و دیدگاههای نظریهپردازان سوسیالیست ـ فمینیست

اخبار روزنوان کتابی است که آزاده شکوهی آن را ترجمه و منتشر کرده است. در پیش گفتار این کتاب مترجم با اشاره به جایگاه فمینیسم، اهمیت مطالعات زنان ، نقش وکاربرد آن در عرصه سیاسی، ارتباط آن با جنبش های طبقاتی، اتنیکی بر ضرورت ترجمه ی مقالات تئوریک و کلاسیک فمینیستی به زبان فارسی تاکید کرده و نوشته است: با انتخاب این کتاب برای ترجمه میخواهم «وجهی از فمینیسم را مطرح کنم که میتواند منافع اکثریت عظیم زنان در ایران را نمایندگی کند و نه فقط منافع بخشی از زنان مرفه و روشنفکر جامعه رادر باره ی محتوی کتاب و نویسندگان آن در پیش گفتار آمده است: در این کتاب ابتدا مروری خواهیم داشت به تاریخچه کوتاهی از دیدگاههای نظریه‌‌پردازان سوسیالیست ـ فمینیست از قرن هیجدهم میلادی تا به امروز.

سپس مقاله هایدی هارتمن (اقتصاددان و پژوهشگر) تحت عنوان «سرمایهداری، پدرسالاری و جداییِ شغلی براساس جنسیت» به چاپ رسیده است.

شبه فمینیسم رودروی اندیشهورزی فمینیستی، گفتگو با نوشین احمدی خراسانی

کانون زنان ایرانینوشین احمدی خراسانی در مقدمۀ کتاب «بهار جنبش زنان» از کمبود تاریخ مکتوب و روایتهای متنوع تاریخی دربارۀ جنبش زنان، و گم شدن انبوه ابتکارها، ریزهکاریها و ظرافتهای زنانه در عبور از مخاطرات و پیچ و خم مبارزات روزمرۀ زنان ایرانی در گذر سالیان گفتهاست. از این رو، خود را به ثبت بخشهایی از تاریخ جنبش زنان، دست کم بخشهایی که خود حضوری فعال در آن داشته، متعهد میداند و انگیزۀ نگارش کتاب مذکور نیز گویا همین بوده است. او یکی از شخصیتهای محوری در تاریخ چند دهۀ اخیر جنبش زنان بودهو در متنآوری و روشنگری در خصوص مطالبات برابریخواهانۀ زنان در این دوره سهم قابل توجهی داشتهاست. اکنون نیز ارزیابیو تحلیلاو از مسیری که این جنبش بعد از انقلاب پیموده و ظرفیتها و پتانسیلهای کنونیو آتیاش، فعالان این حوزه و همۀ کسانی را که دل در گرو آرمانهای برابریخواهانه دارند در فهم وضعیت موجود، موانع پیش رو، و راههای برون رفت از آن یاری میکند. اینها و بیشتر، انگیزه این گفتوگو بوده است.

چرا کاپیتالیسم و فمینیسم نمیتوانند همزیستی داشته باشند؟

نقد افتصاد سیاسیمدتهاست که فمینیستها و غیرفمینیستها بر سر این پرسش بحث میکنند که آیا کاپیتالیسم برای زنان مفید بوده یا نه. ولی هر برآمد علاقه به این پرسش، در چارچوب ویژهای جای دارد. پس لحظه‌‌ی کنونی چه موقعیتی دارد که باعث طرح این پرسش می‌‌شود؟ از یکمنظر، سرمایهداری دچار بحران است. بحران اقتصادی لزوماً به معنای رکود تمامعیار نیست. اما بیش از یک دهه است که شاهد بسته‌‌های انگیزشی چند تریلیون دلاری بوده‌‌ایم که بانک‌‌های مرکزی ارائه کردهاند، سال‌‌های تزریق سهل‌‌گیرانه‌‌ی پول در اقتصاد، و وضعیتی که دیگر اکنون عادی تلقی میشود و در آن دولتها نرخهای بهرهی بسیار پایینی را مهندسی کردهاند تا مانع از سقوط جمعی سرمایهگذاران شوند.

جنسیت بدونِ هویت: سیاست فمینیستی و تفاوت جنسی

رادیو زمانه ـ مصاحبه با آلنکا زوپانچیچ: «فمینیسم از وقتی که به عنوانِ جنبشی سیاسی موجودیت پیدا کرد بر این متمرکز شد که شکاف، شکاف به عنوانِ انشقاق میانِ جهانهای مختلف (عمومی و خصوصی، مردانه و زنانه، و غیره)، را در درونِ یک جهانِ واحد حک و درج کند. جامعه ترکیبی از مردان و زنان نیست، جامعه دوپاره است و این دوپارگی سرکوب شده است

فمینیسم اسلامی یعنی چه؟

رادیو زمانه ـ باید بدون نفی، تحقیر و  زیرسؤال بردن موجودیتفمینیستهای اسلامیجایگاه نمایندگیِ زنان و پرچم مبارزه فمینیستی را از دست آنها بازپس گرفت. آنها در بعضی مواقع میتوانند در مسیر مبارزه با نظام مردسالارانه موجود همراهان خوبی برای فمینسیتهای سکولار باشند اما فقط و فقط به شرطی که به هیچ عنوان جلوی صف قرار نگیرند.

آرمانشهر
کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمانشهر، صفحهای ازکتابخانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص دادهاست. هدف از راهاندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش میتوانید از اسناد بینالمللی و ملی، مقالات، گزارشها، اعلامیهها و گزارشهای چندرسانهای بهرهمند شوید.

منابع این شماره: دویچه وله، اخبار روز، دادگاه بین المللی جزایی، رادیو فردا، رادیو زمانه، بی بی سی، روزنامه هشت صبح، صدای آمریکا، جوانه ها، کانون زنان ایرانی، ندای زنان ایران، یورونیوز، بیدارزنی، آسو، نقد اقتصاد سیاسی، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، ایران وایر، فمینیسم روزمره، خبرگزاری زنان افغانستان، کانون مدافعان حقوق کارگر و پلهایی برای زنان.