بی بی سی فارسی:‌ سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین و کشته شدن تمامی سرنشینان و خدمه آن با واکنش جامعه هنری ایران روبرو شده است. شماری از هنرمندان به نشانه همدلی با خانواده‌های قربانیان از شرکت در جشنواره‌های فیلم، تئاتر و موسیقی انصراف داده‌اند. برخی ترجیح داده‌اند که کنسرت‌های برنامه‌ریزی شده را لغو کنند و گروهی هم اجرای نمایش‌های روزانه خود را در سالن‌های تئاتر متوقف کرده‌اند.

رخشان بنی اعتماد، کارگردان سرشناس سینمای ایران که از هنرمندان خواسته بود که امروز در میادین آزادی شهرهای ایران عزاداری کنند، بعدا در توییتی نوشت که این دعوت با “هشدار جدی نهادهای امنیتی” مواجه شده، بنابراین برای “پیش‌گیری از هر بهانه‌جویی و برای حفظ امنیت و حفظ جان مردم داغدار” این دعوت را لغو کرد.

مسعود کیمیایی، کارگردان مشهور سینمای ایران از جمله اولین هنرمندانی بود که در ویدیویی کوتاه اعلام کرد که در اعتراض به سرنگونی هواپیمای مسافربری با موشک از حضور در این دوره از جشنواره فیلم فجر انصراف می‌دهد.

میترا ابراهیمی، کارگردان مستند “کامی” هم از شرکت نکردن در جشنواره خبر داد.

خانه سینما در پیامی تسلیت گفت و نوشت: “بیش از هر زمانی نیاز به همبستگی و دلداری هم داریم. توقع داریم که مسئولان و رسانه ملی از پنهان کاری در انتشار به موقع اخبار دست بردارند. خواهان ایجاد فضایی امن برای همدردی با بازماندگان این فاجعه هستیم.”

شماری از خوانندگان، آهنگسازان و نوازندگان هم این دوره جشنواره فجر را تحریم کردند.

کیوان ساکت در اینستاگرامش گفت: “به نشانه همدلی با مردم داغدار و ستمدیده سرزمینم امسال در هیچ جشنواره هنری فجر حضور پیدا نخواهم کرد نه به عنوان هنرمند نه در مقام داور یا کارشناس مدعو و نه در نقش مخاطب و ببیننده هیچ یک از آثار.”

علیرضا قربانی، خواننده‌ای که کنسرت‌هایش در دی ماه را لغو کرد گفت: “با آلام روحی بسیار، مصمم به تعهد حرفه‌ای و اجتماعی خود، برای لغو کنسرت‌ها اقدام کردیم.”

علی قمصری، آهنگساز و نوازنده و هانا کامکار، خواننده و نوازنده هرگونه حضور در جشنواره فجر را تحریم کردند.

شماری از گروه‌های تئاتری هم از شرکت در جشنواره تئاتر فجر انصراف داده‌اند؛ از جمله گروه اجرای نمایش مکبث، گروه نمایش در اتاق باد می وزد، گروه نمایش بیوه سیاه بیوه سفید و گروه نمایش آواز قو.

هیات داوران بخش عکس جشنواره تجسمی فجر هم کناره‌گیری خود را از این جشنواره اعلام کردند.

ابراهیم حقیقی دبیر دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همراه تعدادی از دبیران و داوران بخش‌های مختلف این جشنواره از حضور در جشنواره امسال استعفا کردند ولی هنوز مشخص نیست اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این استعفا را خواهد پذیرفت یا خیر.

کامبیز درمبخش، علی درخشی، جمال رحمتی و کیارش زندی از کارتونیست‌های معروف و داوران بخش کارتون جشنواره فجر هم کناره‌گیری کردند و گفتند: “کاری از ما برنمی‌آید و تلخی قلم‌هایمان از تلخی کام‌هایمان نمی‌کاهد پس ما کناره گیری می‌کنیم.”

رضا رینه‌ای، دبیر بخش خوشنویسی جشنواره فجر نیز “در راستای همدلی با مردم ایران” از حضور در این جشنواره انصراف داد.