چهلگیس، کاروان فیلم‏های زنان یا فیلم‏هایی که درباره زنان ساخته شده است

سفر خود را آغاز می‏کند

https://www.40Braids.org

معرفی سخنرانان و هنرمندان

https://www.40braids.org/speakers

در آستانه روز جهانی حقوق زنان، چهلگیس، کاروان فیلم زنان با ابتکار OPEN ASIA| بنیاد آرمانشهر و با همکاری جایزه بین‏المللی صلح  سیمرغ، در تاریخ ۷ مارچ ۲۰۲۰ در پاریس، در تالار دانشگاه ملی شرق‏شناسی و تمدن‏های پاریس(INALCO-BULAC)  افتتاح می‏شود. در این روز، مستند بلند، انیمیشن‏ و فیلم‏هایِ کوتاه ساخته شده درباره وضعیت زنان در آسیا، اروپا و خاورمیانه نمایش داده خواهد شد. علاوه بر نمایش فیلم، میزگرد، بحث و گفتگو، نمایشگاه و اجراهای متنوع هنری نیز برگزار خواهد شد.

چهلگیس، کاروان همواره در سفرِ فیلم‏‏های مستقل جهان است که به ابتکار انجمن OPEN ASIA مستقر در پاریس و سازمان خواهر آن، بنیاد آرمان شهر مستقر در افغانستان در بیست و چهارمین سالگرد فعالیت‏های آن، به راه افتاده است. این نهاد تاکنون، پنج دوره از جشنواره بین‏ المللی فیلم زنان-هرات را با همکاری سازمان‏های ملی و بین المللی دیگر از سال  ۲۰۱۳  تأسیس و برگزار کرده‏ است. کاروان فیلم زنان چهلگیس، در تاریخ ۷ مارچ ۲۰۲۰ از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر در تالار  BULAC در پاریس اتراق می‏کند. پذیرش برای عموم رایگان و آزاد است.

در میان فیلم‏هایی که نمایش داده خواهد شد، انیمیشن «پروانه» ساخته نورا توومی (۹۴ دقیقه، ۲۰۱۸) و برنده جایزه بین‏ المللی،  داستان دختری یازده ساله به نام پروانه را که در زمان طالبان و جنگ در کابل بزرگ می‏شود، روایت می‏ کند. روزی پدر پروانه، دستگیر می‏ شود. سپس پروانه تصمیم می‏ گیرد موهای خود را کوتاه کند و خود را به شکل پسر درآورد. زیرا بدون همراهی یک مرد کار یا حتی خریدن نان و غذا، ناممکن است. انیمیشن «کلاف» (۷ دقیقه، ۲۰۱۹) به کارگردانی ملیحه غلام‏زاده، به فرار یک دختر از جنگ و پناهجویی اجباری تمرکز دارد. فیلم کوتاه «دریای تلخ» (۱۵ دقیقه، ۲۰۱۷) ساخته فاطمه احمدی، داستان سختی‏ های یک مادر مهاجر را روایت می‏کند که مجبور است وجود دختر ۵ ساله خود را از رئیس و صاحبخانه خود در لندن مخفی کند تا بتواند شغل و خانه خود را حفظ کند. در مستند «روح‏های کوچک» (۸۶ دقیقه، ۲۰۱۹)، دینا ناصر، زندگی دختر جوان سوری را، از کودکی تا بزرگسالی در اردوگاه پناهندگان در اردن دنبال می‏ کند.

در بخش صبحگاهی، میزگرد «زنان افغانستان، دو دهه پس از رژیم طالبان» با حضور فعالان جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر افغانستان از جمله زرقا یفتلی، شکریه حیدر و ضیا مبلغ  با گردانندگی گیسو جهانگیری برگزار می شود. بعدازظهر، میزگرد «برابری جنسیتی – دو قدم به جلو، یک قدم به عقب» توسط دکتر آزاده کیان با حضور دکتر ایزابل کونوما، دکتر بهار آزادی، دکتر نیلام رینا و خانم سوهیر بالحسن، رئیس افتخاری فدراسیون بین‏ المللی جامعه‏ های حقوق بشر (FIDH) برگزار می ‏شود.

در همایش چهلگیس، برنامه‏ های فرهنگی متعددی از جمله «زنان زمین را می‏ گردانند» شامل نمایشگاه شعرهای زنان برای صلح سیمرغ، گوش سپردن به آهنگ‏ها و ترانه ‏های پیانیست جوان «ایوان نوایی» با آکاردئون، اینیستالیشن صدا «صدای او|Her Voice» با حضور هنرمند هُدا سیاه ‏تیری، نمایشگاهی از نقاشی‏ های «پاتریک نوایی»، میز کتاب و حضور سازمان‏های غیردولتی مانند فدراسیون بین‏ المللی جامعه‏ های حقوق بشر (FIDH)، ثبت بین‏ المللی شهروندان جهان و آغاز کارزار «در کنار زنان صلح‏ پرور می ایستم» به ابتکار ICAN (شبکه بین‏ المللی اقدام مشترک جامعه مدنی) و اتحاد زنان برای امنیت (WASL) برگزار می‏ شود. علاوه بر این، فراخوان دوره هفتم جایزه بین‏ المللی صلح سیمرغ در حمایت از چهلگیس توسط OPEN ASIA برای گردآوری آثار هنرمندان و عکاسان اعلام خواهد شد.

کاروان چهلگیس در این دوره، از حمایت و همکاری ۲۲ سازمان و نهاد تحقیقاتی، دانشگاهی، حقوق بشری و حقوق زنان، مدنی، مرکز سینمایی و هنری برخوردار بوده است.

خانم سوهیر بالحسن، رییس افتخاری  (FIDH)و یکی از حامیان چهلگیس، درباره کاروان فیلم زنان چهلگیس می‏ گوید: «در دنیایی که زنان از فرصت‏ هایی برابر با مردان برخوردار نیستند و در بیشتر مواقع نامرئی می شوند و دیده نمی‏ شوند، کاروانِ همیشه در سفرِ چهلگیس، با هدف ارتقای  آگاهی عمومی درباره وضعیت دشوار زنان در کشورهای مختلف، روایت‏ها، تاریخچه و واقعیتهای زندگی آنها را دنبال می‏کند. هدف دیگر ما، حمایت از فیلمسازان زن است و امیدواریم بتوانیم زنان جوان را به بسیج و مبارزه از طریق خلق آثار هنری، تشویق کنیم».

طبق برنامه ‏ریزی‏ های قبلی OPEN ASIA|آرمان شهر، قرار بود «کاروان فیلم زنان چهلگیس» بطور همزمان در دو شهر پاریس و هرات در روزهای ۷ و ۸ مارچ ۲۰۲۰ برابر با ۱۷ و ۱۸ حوت/اسفند ۱۳۹۸ برگزار شود. برنامه دو روزه هرات شامل نمایش فیلم‏های کوتاه، بلند، مستند و انیمیشن از سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان با حضور هنرمندان و چهره‏ های سرشناس حوزه فرهنگ و هنر بود. استاد رهنورد زریاب، نویسنده شهیر افغانستان؛ انجینیر لطیف احمدی، کارگردان و نویسنده  و خانم صحرا کریمی، رییس افغان فیلم از افغانستان، خانم پگاه آهنگرانی، بازیگر و خانم درنا مدنی، عکاس و مستند ساز از ایران و آقای قربان صابر، هنرپیشه معروف سینما و تئاتر از تاجیکستان میهمانان ملی و بین‏ المللی این جشنواره بودند. این همایش شامل نمایشگاه عکس‏ های زنان از الهه ساحل، شب شعر، کنسرت موسیقی، رونمایی از کتاب‏ های‏ تازه و نمایشگاه کتاب انتشارات آرمان‏شهر، میزگرد «صلح، زنان و هنر» و آغاز کمپین «در کنار زنان صلح پرور می‏ ایستم» بود که متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا ویروس و اعلام وضعیت اضطراری در شهر هرات توسط مسئولان بهداشتی و مقامات دولتی، برگزاری آن به آینده موکول شد.

آرمان شهر به مناسبت ۸ مارچ، روز جهانی زن، دو کتاب جدید «اصول لاهه درباره خشونت جنسی» و گلچینی از اشعار سی شاعر زن از افغانستان، ایران و تاجیکستان را در سری «سیمرغ» انتشارات آرمان شهر منتشر می کند.

تماس: ۴۰braidsfilmcaravan@gmail.com

اینستاگرام: @۴۰braids 

توییتر: Tag: #40Braids

فیسبوک: ۴۰Braids