کارزار «واژه‌ها مهم‌اند: ۶۱ واژه، ۶۱ روز برای مقابله با خشونت جنسی و جنسیتی»

بنیاد آرمان شهر-OPENASIA و دیده‎‌بان زنان برای عدالت در گذار (ObservatoryWJT#)

واژه‌ها مهم‌‎‏اند زیرا به ما اجازه می‌دهند چشمان خود را باز نگه داریم و مسیر درست را بیابیم. ما در این دوره، می‌‎خواهیم هر روز، تعریف جامع یک واژه را با هم بخوانیم و رابطه آن را با دیگر مفاهیم مربوط به خشونت جنسی و جنسیتی بدانیم. چرا که بدون دانستن این تعاریف دقیق، نمی‎توانیم راه‌حل‌های موثری بیابیم و با دیگران به گفت‌گو بنشینیم. این اولین باری است که مجموعه‌ی این واژه‌گان در قالب یک کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی و فارسی گردهم آمده است. 

واژه ۴، روز ۴

ارضا (جنسی)

GRATIFICATION (SEXUAL)

ارضا به معنی احساس لذت و رضایت است.[i] این حالت در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در رابطه با فعالیت‌های جنسی رخ می‌دهد. فعالیت جنسی، با خود شخص یا بین دو یا چند نفر، در صورت رضایت همگی، می‌تواند ارضای جنسی را برای افراد مشارکت کننده در پی داشته باشد و قصد نیز همین است.[ii]  

با این حال، اگرچه رابطه جنسی اجباری/قهری ممکن است به ارضای جنسی مجرم منجر بشود، «هدف اصلی از آن اغلب ابراز قدرت و تسلط بر فرد مورد حمله است.»[iii] از این رو، وجود ارضای جنسی یا قصد رسیدن به ارضای جنسی را نباید برای بررسی وقوع خشونت جنسی در نظر گرفت. برای توصیف خشونت جنسی ماهیت “جنسی” خشونت به معنای وجود لزوم لذت بردن نیست، درحالی‏که در فعالیت جنسی توافقی چنین است.[iv] علاوه بر این، ارضای جنسی همچنین ممکن است از احساس قدرت بر قربانی و نه‌تنها از ماهیت جنسی عمل ناشی شود.

مرتبط با این بخش: شواهد و مدارک (غیرقابل استناد)

برای خواندن مطلب به انگلیسی با جستجوی کلمه مورد نظر در متن انگلیسی کتاب به این لینک مراجعه کنید.

#Armanshahr_Foundation_OPENASIA_آرمان شهر

#۸_مارس

#کارزار_واژه‌ها_مهم‌اند_۶۱_واژه_۶۱_روز_برای_مقابله_با خشونت_جنسی_و_جنسیتی

#SGBV

#۶۱words61daysCampaign

#انتشارات آرمان شهر| Armanshahr Publishing

#SGBV_Glossary

#ObservatoryWJT

——————————————-

پانوشت‌ها:

[i]  نگاه کنید به فرهنگ میریام وبستر، «gratification»، در https://www.merriam-webster.com/dictionary/gratification.

[ii]  موسسه‌ هاروی (Harvey Institute)، «شش اصل بهداشت جنسی»، درhttps://www.theharveyinstitute.com/six-principles-of-sexual-health.

[iii]  سازمان جهانی بهداشت، «حقایق خشونت جنسی»، ۲۰۰۲، در https://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/factsheets/fa/sexualviolencefacts.pdf؟ua=1.

[iv]  نگاه کنید به N. Hegeman and S. Meikle (1980)، «انگیزه‌ها و نگرش‌های متجاوزان»، در Canadian Science of Behavioral Science، دوره ۱۲(۴)، ص ۳۶۰-۳۶۱.