کارزار «واژه‌ها مهم‌اند: ۶۱ واژه، ۶۱ روز برای مقابله با خشونت جنسی و جنسیتی»

بنیاد آرمان شهر-OPENASIA و دیده‎‌بان زنان برای عدالت در گذار (ObservatoryWJT#)

واژه‌ها مهم‌‎‏اند زیرا به ما اجازه می‌دهند چشمان خود را باز نگه داریم و مسیر درست را بیابیم. ما در این دوره، می‌‎خواهیم هر روز، تعریف جامع یک واژه را با هم بخوانیم و رابطه آن را با دیگر مفاهیم مربوط به خشونت جنسی و جنسیتی بدانیم. چرا که بدون دانستن این تعاریف دقیق، نمی‎توانیم راه‌حل‌های موثری بیابیم و با دیگران به گفت‌گو بنشینیم. این اولین باری است که مجموعه‌ی این واژه‌گان در قالب یک کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی و فارسی گردهم آمده است. 

 واژه ۸، روز ۸

استقلال (شخصی)

(AUTONOMY (PERSONAL))

استقلال شخصی به این معناست که افراد در تصمیم‌گیری در مورد زندگی خود آزاد هستند. این استقلال به معنای توانایی «داشتن دیدگاه‌ها، انتخاب و انجام اقدام‌هایی استوار بر ارزش‌ها و باورهای شخصی است.» [i]

خشونت جنسیتی، به‌ویژه تعرض جنسی و خشونت خانگی در قالب کنترل شدید توسط یک عضو خانوار، نقض استقلال شخصی قربانیان آن است.[ii] این امر آن‌ها را از حق تصمیم‌گیری در مورد جنبه‌های خصوصی و محرمانه زندگی خود محروم می‌کند، مانند تصمیم به شرکت در عملی با ماهیت جنسی یا تصمیم‌گیری در مورد هر موضوع مربوط به سلامت تولیدمثلی آن‌ها.[iii] نقض استقلال شخص نیز ممکن است به شکل ایجاد محدودیت بر لباس، تحرک، افکار، تصمیم‌های مالی و اداری یا زندگی اجتماعی باشد.[iv]

قانون در همه جوامع استقلال افراد را محدود می‌کند. این امر با لزوم برقراری تعادل بین حقوق فردی و وظایف در قبال جامعه توجیه می‌شود و می‌تواند در قاعده «آزادی یک شخص در جایی به پایان می‌رسد که آزادی دیگری آغاز می‌شود» مجسم شود. استقلال را همچنین می‌توان در شرایط خاص و با توجه به برخی از عوامل مانند سن و توانایی جسمی یا فکری محدود کرد.[v] با این حال، هنگامی که محدودیت‌ها از این ضرورت فراتر می‌روند، نقض حقوق بشر محسوب می‌شوند. به‌عنوان مثال، قانون‌های ضد سقط جنین نقض حقوق زنان، به‌ویژه حق حریم خصوصی، سلامتی و استقلال بدن آن‌هاست.[vi]

مرتبط با این بخش: سقط جنین، عقیم‌سازی اجباری، مثله کردن اندام‌های تناسلی، ازدواج، خشونت خانگی، خشونت جنسی، رضایت برای فعالیت جنسی، رضایت (آگاهانه)

برای خواندن مطلب به انگلیسی با جستجوی کلمه مورد نظر در متن انگلیسی کتاب به این لینک مراجعه کنید.

#Armanshahr_Foundation_OPENASIA_آرمان شهر

#۸_مارس

#کارزار_واژه‌ها_مهم‌اند_۶۱_واژه_۶۱_روز_برای_مقابله_با خشونت_جنسی_و_جنسیتی

#SGBV

#۶۱words61daysCampaign

#انتشارات آرمان شهر| Armanshahr Publishing

#SGBV_Glossary

#ObservatoryWJT

————————————————

پانوشت‌ها:

[i]  نگاه کنید به T.L Beauchamp  و  J.F Childress، اصول اخلاق زیست‌پزشکی، چاپ پنجم، نیویورک: انتشارات دانشگاه آکسفورد، ۲۰۰۱، ص ۶۳؛ H.A.M.J. ten Have و M.S. Jean  (یونسکو) (ویراستاران)، اعلامیه جهانی یونسکو در مورد اخلاق زیستی و حقوق بشر: پیشینه، اصول و کاربرد، ۲۰۰۹، ص ۱۵۶-۱۵۷ («تفسیر یونسکو در مورد بیانیه بیو اِتیک»).

[ii]  این کار «سلامت، کرامت، امنیت و استقلال قربانیان» آن را تضعیف می‌کند. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA)، «خشونت جنسیتی»، در:  https://www.unfpa.org/gender-based-violence؛ این کار «امنیت، آزادی و استقلال» قربانیان را تهدید می‌کند. UN Chronicle، «مقابله با خشونت علیه زنان – چه چیزی خوب نتیجه داده و چرا»، در https://www.un.org/en/chronicle/article/confronting-violence-against-women-what-has-worked-well-and-why.

[iii]  ابتکارهای زنان برای عدالت جنسیتی (Women’s Initiatives for Gender Justice)، اعلامیه جامعه مدنی در مورد خشونت جنسی، ۲۰۱۹، بخش ۴(۲)(b)، https://4genderjustice.org/wp-content/uploads/2019/11/English-Civil-Society-Declaration-on-Sexual-Violence.pdf. در این بیانیه «اعمالی که ممکن است به‌عنوان نمونه‌های خشونت جنسی تلقی شود» به این ترتیب تعریف شده است: «محروم کردن کسی از استقلال در تولیدمثل، مانند تحمیل بارداری اجباری، عقیم‌سازی اجباری، خرابکاری در تولیدمثل، اجبار به فرزند داشتن؛ یا جلوگیری از تصمیم‌گیری در موارد زیر: استفاده یا عدم استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری؛  انجام عمل عقیم‌سازی؛ باردار کردن شخصی دیگر یا ادامه حاملگی در بدن تا پایان.»

[iv]  نهاد زنان سازمان ملل، «تعریف خشونت خانگی»، آخرین ویراست در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۰، در https://www.endvawnow.org/en/articles/398-definition-of-domestic-violence.html؛ همچنین نگاه کنید به Women’s aid، «کنترل اجباری چیست؟»، در https://www.womensaid.org.uk/information-support/what-is-domestic-abuse/coercive-control/. نگاه کنید به تعریف «خشونت خانگی» در پائین و به طور مشخص مسئله «کنترل اجباری».

[v]  تفسیر یونسکو در مورد بیانیه اخلاق زیستی، منبع پیش‌گفته، ص ۱۱۶-۱۱۷.

[vi]  مرکز حقوق تولیدمثل (Center for Reproductive Rights)، “قانون‌های سقط جنین در جهان”، در https://reproductiverights.org/worldabortionlaws؛ کارگروه سازمان ملل در مورد مسئله تبعیض علیه زنان در قانون و در عمل، استقلال زنان، برابری و بهداشت تولیدمثلی در حقوق بین الملل حقوق بشر: بین روندهای تشخیص، واکنش شدید و پسرفت، اکتبر ۲۰۱۷، در: https: //www.ohchr. org / Documents / Issues / Women / WG / WomensAutonomyEqualityReproductiveHealth.pdf؛ عفو بین‌الملل، «حقایق کلیدی در مورد سقط جنین»، در https://www.amnesty.org/en/what-we-do/sexual-and-reproductive-rights/abortion-facts/. همچنین نگاه کنید به مطالب چندگانه مرکز جهانی عدالت (Global Justice Center) در مورد محدودیت‌ها بر سقط جنین در ایالات متحده در: http://www.globaljusticecenter.net/component/tags/tag/us-abortion-restrictions. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه محروم کردن از سقط جنین می‌تواند رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز باشد، نگاه کنید به A. Zureick (2015)، «جنسیتی کردن رنج: محروم کردن از سقط جنین به‌عنوان شکلی از رفتار ظالمانه، غیرانسانی، یا تحقیرکننده،» “(En)gendering suffering: Denial of Abortion as a form of cruel, inhuman, or degrading treatment”,  در:Fordham International Law Journal، دوره ۳۸، صص ۹۹-۱۴۰.