کارزار «واژه‌ها مهم‌اند: ۶۱ واژه، ۶۱ روز برای مقابله با خشونت جنسی و جنسیتی»

بنیاد آرمان شهر-OPENASIA و دیده‎‌بان زنان برای عدالت در گذار (ObservatoryWJT#)

واژه‌ها مهم‌‎‏اند زیرا به ما اجازه می‌دهند چشمان خود را باز نگه داریم و مسیر درست را بیابیم. ما در این دوره، می‌‎خواهیم هر روز، تعریف جامع یک واژه را با هم بخوانیم و رابطه آن را با دیگر مفاهیم مربوط به خشونت جنسی و جنسیتی بدانیم. چرا که بدون دانستن این تعاریف دقیق، نمی‎توانیم راه‌حل‌های موثری بیابیم و با دیگران به گفت‌گو بنشینیم. این اولین باری است که مجموعه‌ی این واژه‌گان در قالب یک کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی و فارسی گردهم آمده است.

واژه ۳۱، روز ۳۱

حقوق زنان

(Women’s rights)

حقوق زنان تمام حقوق بشر را دربر می‌گیرد.[i] دادخواهی برای رعایت این حقوق به‌طور قابل توجهی در واکنش به نابرابری‌ها و تبعیض‌های گسترده در به رسمیت شناختن و اجرای این حقوق افزایش یافته است.[ii] حقوق زنان به معنای حقوق بیشتر برای زنان و دختران نیست، بلکه به معنای بهره‌مندی برابر از حقوق اساسی گسترده بشر است.[iii]

نقض حقوق بشر از جمله در مورد حق زندگی بدون خشونت و تبعیض،[iv] آزادی برای انتخاب جنبه‌های شخصی زندگی[v] به‌ویژه در زمینه بهداشت تولیدمثلی[vi] (ازدواج، بارداری، فعالیت‌های جنسی)، تحصیل، دسترسی به عدالت،[vii] استخدام در رده‌های مختلف شغلی،[viii] دریافت مزد عادلانه و برابر[ix] و مشارکت در زندگی اجتماعی، عمومی و سیاسی به‌طور بی‌تناسبی بر زنان و دختران تأثیر می‌گذارد.

نقض حقوق زنان و دختران در همه کشورهای جهان ساختاری، گسترده و غالباً سکسیستی است. خشونت جنسی و جنسیتی علیه زنان و دختران نقض به‌ویژه آشکار بسیاری از حقوق زنان و دختران است.

در سطح بین‌المللی، ابزارهای اصلی در جهت حمایت از حقوق زنان شامل اعلامیه و برنامه عمل پکن[x] و کنوانسیون رفع کلیه شکل‌های تبعیض علیه زنان و توصیه‌های کلی مربوط به آن[xi] است. عهدنامه‌های دیگری نیز در سطح منطقه‌ای تصویب شده است، مانند کنوانسیون بین‌آمریکایی پیشگیری، مجازات و ریشه کن کردن خشونت علیه زنان (معروف به کنوانسیون بلم دو پارا)،[xii] کنوانسیون شورای اروپا در مورد پیشگیری و مقابله با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی،[xiii] پروتکل منشور حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا در مورد حقوق زنان در آفریقا،[xiv] یا اعلامیه محو خشونت علیه زنان در منطقه آسه‌آن.[xv]

مرتبط با این بخش: حقوق بشر، خشونت و تبعیض مبتنی بر جنسیت

برای خواندن مطلب به انگلیسی با جستجوی کلمه مورد نظر در متن انگلیسی کتاب به این لینک مراجعه کنید.

#Armanshahr_Foundation_OPENASIA_آرمان شهر

#۸_مارس

#کارزار_واژه‌ها_مهم‌اند_۶۱_واژه_۶۱_روز_برای_مقابله_با خشونت_جنسی_و_جنسیتی

#SGBV

#۶۱words61daysCampaign

#انتشارات آرمان شهر| Armanshahr Publishing

#SGBV_Glossary

#ObservatoryWJT

————————————————

پانوشت‌ها:

[i]  دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR)، حقوق زنان حقوق بشر است، ۲۰۱۴، در https://www.ohchr.org/Documents/Events/WHRD/WomenRightsAreHR.pdf.

[ii]  همان، ص ۱.

[iii]  در مورد اهمیت ترویج فرصت‌های برابر برای بهره‌مندی زنان از حقوق بشر: کنوانسیون رفع کلیه شکل‌های تبعیض علیه زنان (CEDAW)، ۱۸ دسامبر ۱۹۷۹(لازم الاجرا از ۳ سپتامبر ۱۹۸۱)، ماده‌های ۴، ۱۰، ۱۱ و ۱۵؛ نهاد زنان سازمان ملل، برابری جنسیتی: حقوق زنان در بازنگری ۲۵ سال پس از پکن، ۲۰۲۰، در https://www.unwomen.org/-/media/headached/attachments/sections/library/publications/2020/gender-equality-women- حقوق در بررسی-en.pdf؟ la = en & vs = 934.

[iv]  دفتر کمیسرعالی حقوق بشر، “مقابله با تبعیض علیه زنان”، در https://www.ohchr.org/fa/issues/discrimination/pages/discrimination_women.aspx.

[v]  صندوق جهانی زنان، «حقوق بشر زنان»، در https://www.globalfundforwomen.org/womens-human-rights/.

[vi]  مرکز حقوق تولیدمثل (Center for Reproductive Rights)، دیدگاهی جهانی: نقشه حقوق سقط جنین در سراسر جهان، ۲۰۱۹، در https://reproductiverights.org/sites/default/files/documents/World-Abortion-Map-GlobalView.pdf؛ دفتر کمیسرعالی حقوق بشر، حقوق زنان حقوق بشر است، منبع پیش‌گفته، ص  ۵۱-۶۱.

[vii]  برنامه توسعه سازمان ملل  (UNDP)، مجموعه ابزارهای فعالان در مورد دسترسی زنان به برنامه‌ریزی برای عدالت، ۲۰۱۸، در https://www.unwomen.org/-/media/headquarters/attachments/sections/library/publications/2018/wa2j-complete-toolkit-en.pdf?la=en&vs=2654؛ نهاد زنان سازمان ملل متحد، «تقویت دسترسی زنان به عدالت»، در https://www.unwomen.org/en/news/in-focus/strengthening-womens-access-to-justice؛ دفتر کمیسرعالی حقوق بشر، حقوق زنان حقوق بشر است، منبع پیش‌گفته، ص  ۱۰۹-۱۱۷

[viii]  سازمان بین‌المللی کار، «شکاف جنسیتی در اشتغال: چه چیزی زنان را عقب نگه می‌دارد»، ۲۰۱۷، در  https://www.ilo.org/infostories/en-GB/Stories/Employment/barriers-women#intro.

[ix]  نهاد زنان سازمان ملل، «مزد برابر برای کار با ارزش برابر»، در https://www.unwomen.org/en/news/in-focus/csw61/equal-pay.

[x]  نهاد زنان سازمان ملل، بیانیه و برنامه عمل پکن، اعلامیه و نتایج سیاسی پکن+۵، ۲۰۱۵،  https://www.unwomen.org/-/media/headquarters/attachments/sections/csw/pfa_e_final_web.pdf?la=en&vs=800

[xi]  CEDAW، منبع پیش‌گفته.

[xii]  سازمان کشورهای آمریکایی، کنوانسیون بین آمریکایی در مورد پیشگیری، مجازات و ریشه‌کن کردن خشونت علیه زنان (کنوانسیون بلم دو پارا)، ۹ ژوئن ۱۹۹۴ (لازم‌الاجرا از ۵ مارس ۱۹۹۵).

[xiii]  شورای اروپا، کنوانسیون در مورد پیشگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی (کنوانسیون استانبول)، ۱۱ مه ۲۰۱۱.

[xiv]  پروتکل منشور حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا در مورد حقوق زنان در آفریقا، ماپوتو، ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۳.

[xv]  اعلامیه در مورد محو خشونت علیه زنان در منطقه آسه‌آن، جاکارتا، ۳۰ ژوئن ۲۰۰۴.