کارزار «واژه‌ها مهم‌اند: ۶۱ واژه، ۶۱ روز برای مقابله با خشونت جنسی و جنسیتی»

بنیاد آرمان شهر-OPENASIA و دیده‎‌بان زنان برای عدالت در گذار (ObservatoryWJT#)

واژه‌ها مهم‌‎‏اند زیرا به ما اجازه می‌دهند چشمان خود را باز نگه داریم و مسیر درست را بیابیم. ما در این دوره، می‌‎خواهیم هر روز، تعریف جامع یک واژه را با هم بخوانیم و رابطه آن را با دیگر مفاهیم مربوط به خشونت جنسی و جنسیتی بدانیم. چرا که بدون دانستن این تعاریف دقیق، نمی‎توانیم راه‌حل‌های موثری بیابیم و با دیگران به گفت‌گو بنشینیم. این اولین باری است که مجموعه‌ی این واژه‌گان در قالب یک کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی و فارسی گردهم آمده است.

واژه ۵۲، روز ۵۲

فحشای اجباری

(ENFORCED PROSTITUTION)

فحشای اجباری نوعی خشونت جنسی[i] و قاچاق انسان است[ii] که می‌تواند معادل «برده‌داری مدرن» باشد.[iii] این عمل اجبار شخص[iv] به انجام یک یا چند عمل جنسی با شخصی دیگر است، به قصد  به دست آوردن مزایای مالی یا مزایای دیگر (به‌عنوان مثال در ازای غذا، مسکن، مواد مخدر یا موارد دیگر) یا با تهدید افشای اطلاعات خصوصی یا مطالبی که شخصِ مجبور به فحشا را تهدید یا بدنام می‌کند.[v] منافع به دست آمده از طریق فحشای اجباری الزاماً نباید به مجرم برسد. بلکه شخص ثالثی ممکن است آن را دریافت کند یا قصد دریافت آن را داشته باشد.[vi] موسسه برابری جنسیتی در اروپا، در هماهنگی با کنوانسیون سرکوب قاچاق اشخاص و بهره‌برداری از فحشای دیگران مصوب ۱۹۴۹،[vii] آن را به‌عنوان «شکلی از برده‌داری و ناسازگار با کرامت انسانی و حقوق اساسی بشر» تعریف می‌کند.[viii]

در صورت وجود عناصر زمینه‌ای مربوطه، فحشای اجباری را می‌توان در دادگاه بین‌المللی جزایی و در کلیه کشورهای دارای قانون مربوطه، به‌عنوان جنایت ضد بشریت[ix] و نیز به‌عنوان جنایت جنگی[x] مورد پیگرد قانونی قرارداد.

گرچه این موضوع بر کلیه جنسیت‌ها و مناطق تأثیر می‌گذارد، تحقیقی در سال ۲۰۱۷ درباره‌ شکل‌های مدرن برده‌داری نشان داد که در میان اشخاصی که به اجبار وارد صنعت تجارت جنسی شده‌اند، زنان و دختران ۹۹٪ قربانیان را تشکیل می‌دادند،[xi] و ۷۳٪ از این عده در آسیا و منطقه اقیانوس آرام بودند.[xii]

مرتبط با این بخش: اساسنامه رُم، جنایت‌های جنگی، جنایت‌های ضد بشریت، خشونت جنسی

برای خواندن مطلب به انگلیسی با جستجوی کلمه مورد نظر در متن انگلیسی کتاب به این لینک مراجعه کنید.

#Armanshahr_Foundation_OPENASIA_آرمان شهر

#۸_مارس

#کارزار_واژه‌ها_مهم‌اند_۶۱_واژه_۶۱_روز_برای_مقابله_با خشونت_جنسی_و_جنسیتی

#SGBV

#۶۱words61daysCampaign

#انتشارات آرمان شهر| Armanshahr Publishing

#SGBV_Glossary

#ObservatoryWJT

————————————————

پانوشت‌ها:

[i]  ابتکارهای زنان برای عدالت جنسیتی  (WIGJ)، بیانیه جامعه مدنی درباره خشونت جنسی، ۲۰۱۹، ضمیمه ۱، ص ۲۲، در  https://4genderjustice.org/wp-content/uploads/2019/11/English-Civil-Society-Declaration-on-Sexual-Violence.pdf.

[ii]  به اعلام مجمع پارلمانی شورای اروپا، قاچاق برای استثمار جنسی یکی از رایج‌ترین شکل‌های قاچاق انسان در اروپا است.

نگاه کنید به کمیته برابری و عدم تبعیض، گزارش درباره‌ فحشا، قاچاق انسان و برده‌داری مدرن در اروپا، Doc. 13446،۲۰ مارس ۲۰۱۴، و قطعنامه ۱۹۸۳(۲۰۱۴) در مورد فحشا، قاچاق و برده‌داری مدرن در اروپا، ۸ آوریل ۲۰۱۴. همچنین نگاه کنید به مثال مشخص بوسنی پس از درگیری: دیده بان حقوق بشر، خیانت به امیدها: قاچاق زنان و دختران در بوسنی و هرزگوین برای فحشای اجباری پس از درگیری، ۲۰۰۲، در https://www.hrw.org/reports/2002/bosnia/Bosnia1102.pdf.

[iii]  دفتر بین‌المللی کار (ILO) و بنیاد  WALK FREE، برآوردهای جهانی برده‌داری مدرن: کار اجباری و ازدواج اجباری، ۲۰۱۷، ص ۳۹، در https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@dgreports/@dcomm/documents/publication/wcms_575479.pdf؛ ضد برده‌داری، «برده‌داری مدرن چیست؟»، در https://www.antislavery.org/slavery-today/modern-slavery/؛ به برده‌داری اکنون پایان دهید، «برده‌داری امروز»، در http://www.endslaverynow.org/learn/slavery-today؛S. P. Torgoley (2006)، «قاچاق و فحشای اجباری: جلوه‌ای از برده‌داری مدرن»، مجله Tulane Journal of International and Comparative Law، دوره ۱۴(۲)، ص ۵۵۳–۵۷۸.

[iv]  اصطلاح «اجبار» در اینجا باید مطابق با عناصر جرم اساسنامه رُم دادگاه بین‌المللی جزایی درک شود، از جمله: «با زور، یا با تهدید به استفاده از زور یا اجبار، مانند آنچه از ترس از خشونت، اجبار، بازداشت، ستم روانی یا سوءاستفاده از قدرت، علیه شخص یا اشخاص یا شخص دیگری، یا با بهره‌گیری از فضای اجبار یا ناتوانی این شخص یا اشخاص در ابراز رضایت واقعی ناشی می‌شود.» دادگاه بین‌المللی جزایی، عناصر جرم، ۳-۱۰ سپتامبر ۲۰۰۲ (بازنگری در سال ۲۰۱۰)، ماده ۷(۱)(g)-3، عنصر ۱ [جنایت‌های‌ ضد بشریت یا فحشای اجباری].

[v]  همانجا، عنصر ۲.

[vi]  همان منبع.

[vii]  طبق کنوانسیون، چنین اعمالی «با کرامت و ارزش شخص انسان سازگار نیستند و رفاه فرد، خانواده و جامعه را به خطر می‌اندازند.» کنوانسیون سازمان ملل برای جلوگیری از قاچاق اشخاص و بهره‌برداری از فحشای دیگران، ۲ دسامبر ۱۹۴۹ (لازم الاجرا از ۲۵ ژوئیه ۱۹۵۱).

[viii]  موسسه برابری جنسیتی در اروپا (The European Institute for Gender Equality)، «فحشای اجباری»، در   https://eige.europa.eu/thesaurus/terms/1138?lang=en. . این تعریف با قطعنامه مربوط به استثمار جنسی و فحشا و تأثیر آن بر برابری جنسیتی پارلمان اروپا سازگار است، نسخه موقت، A7-0071/2014، ۲۶  فوریه ۲۰۱۴، بند ب.

[ix]  اساسنامه رُم دادگاه بین‌المللی جزایی، A/CON.183/9، ۱۷ ژوئیه ۱۹۹۸ (لازم الاجرا از ۱ ژوئیه ۲۰۰۲)، ماده ۷(۱)(g).

[x]  همانجا، در درگیری‌های مسلحانه بین‌المللی، نگاه کنید به ماده ۸(۲)(b)(xxii) و در درگیری‌های مسلحانه غیر بین‌المللی، به ماده ۸(۲)(e)(vi).

[xi]  دفتر بین‌المللی کار، برآورد جهانی برده‌داری  ۲۰۱۷، منبع پیش‌گفته، ص  ۱۰.

[xii]  همانجا، ص ۳۹.