کابل – محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه، قضاوت‌پوه فضل احمد معنوی وزیر عدلیه و شمس‌الله احمدزی رئیس عمومی څارنوالی جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور طی نشستی با فعالان مدنی و حقوق بشری، کارشناسان و رسانه‌های کشور، در مورد نتایج سفرِ و صحبت‌های‌شان با دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه،‌ هالند، معلومات مفصل ارایه کردند.

وزیر امور خارجه، در جمع فعالان مدنی و حقوق بشری و شخصیت‌های علمی کشور در مورد تفاهم با محکمهٔ جرایم بین‌المللی روی ثبت جرایم نسل‌کشی، جرایم جنگی و جرایم ضد بشری در افغانستان به تفصیل صحبت نموده تاکید کرد که: «از این به بعد کسانی که دست به جنایت علیه مردم افغانستان می‌زنند، نه‌تنها در محاکم داخلی مجازات خواهند شد، بل از سوی محاکم بین‌المللی تحت پیگرد و مجازات قرار خواهند گرفت.»

آقای اتمر با اشاره به اهمیت ثبت جرایم و خشونت‌های جنگی در افغانستان، خواستار همکاری نهادهای مدنی و حقوق بشری در این راستا شده، اضافه کرد که تمامی نهادهای رسیدگی به قربانیان جنگ و حقوق بشری در افغانستان لازم است در این امر حکومت و نهادهای قضایی کشور را حمایت نمایند.

فعالین مدنی و حقوق بشری حاضر در نشست ضمن تقدیر از نتایج این سفر و تفاهم‌ها میان حکومت افغانستان و محکمهٔ جرایم بین‌المللی، بر تقویت نهادهای قضایی کشور، همکاری‌های بیشتر میان حکومت افغانستان و نهادهای کیفری بین‌المللی و ایجاد توازن میان عدالت و حاکمیت ملی در کشور تأکید کردند و در این رابطه، همکاری‌شان را اعلام داشتند.

مقامات ارشد حکومت در این کنفرانس خبری با اشاره به این‌که رسیدگی به پرونده‌ها نیز از حملات تروریستی بر دشت‌برچی و لوگر آغاز خواهد شد، تاکید نمودند که مجرم، قاتل و جنایتکار در افغانستان به سزای اعمال‌شان خواهند رسید و فرهنگ معافیت از میان رفته است.

در پیوند به روند صلح، وزیر امور خارجه ضمن بازگونمودن تعهد دولت افغانستان اضافه کرد که «هیچ کسی نمی‌تواند از نام صلح برای خود جواز ادامهٔ جرم و جنایت را بگیرد و تمام جرم‌ها مستندسازی، تعقیب و عاملان آن به محکمه کشانده می‌شوند.»

در پیوند به رفع تحریم‌ها از گروه طالبان، وزیر خارجه گفت که بدون صلح و آتش بس، رفع تحریم‌های سازمان ملل متحد از این گروه امکان‌پذیر نیست.

در پیوند به روابط افغانستان با پاکستان، وزیر امور خارجه ضمن تأکید بر ضرورت روابط نیک و حسنه میان دو کشور اظهار داشت: «دولت افغانستان مجبور و مکلف است حقایق را آن‌گونه که می‌بیند به مردم توضیح دهد… ما در تمام مجالس پیوسته روی نگرانی‌های‌مان با مقامات پاکستان صحبت می‌کنیم… همچنان پیشرفت‌ها را نیز بررسی می‌کنیم. اما ما سخت طرفدار همکاری با هرکشور مخصوصاً همسایه‌ها به‌شمول پاکستان استیم تا به مواردی که سبب رنجش مردم افغانستان و ادامهٔ جنگ می‌شود، پرداخته شود. ما باید چنان با هم کار و همکاری کنیم که جایی برای شکایت از همدیگر باقی نماند.»