افغانها چقدر به کتاب دسترسی دارند؟ آیا در همه کلان شهرهای افغانستان کتابخانه عمومی وجود دارد؟ کتابفروشی‌ها کتابهای مورد نیاز و جدید را وارد می کنند؟ دانشجویان، معلمان، استادان دانشگاه و پژوهشگران در کابل، مزار، قندهار، جلال آباد و هرات به کتاب و کتابخانه دسترسی دارند؟ به مناسبت بیست و سوم آوریل که از سوی سازمان علمی فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، روز جهانی کتاب اعلام شده است، شماری از خوانندگان سایت فارسی بی‌بی‌سی تجارب شخصی و درک و دریافت های خود در مورد دسترسی افغانها به کتاب و وضعیت کتابخانه های این کشور را، برای ما فرستاده اند.

الهام غرجی رئیس دانشگاه گوهرشاد در کابل

قفسه خالی کتاب کودک در افغانستان

احمد شفایی بی‌بی‌سی

جواد ناجی دانشجو

کتابخانه عامه کابل در چه وضعی است

احمد شفایی بی‌بی‌سی

 کتاخانه عامه افغانستان با داشتن صدهزار جلد کتاب، از مهمترین کتابخانه های افغانستان به شمار می رود. تعداد از کتابهای منحصر به فرد نیز در این کتابخانه نگهداری می‌شوند که به دلیل نبود امکانات، در وضعیت بدی قرار دارند. فضای کافی و مناسب برای نگهداری کتاب و اسناد در این کتابخانه وجود ندارد. به دلیل اتصال سیم برق و آتش سوزی در سال گذشته، نزدیک بود تمام کتابهای این کتابخانه نابود شوند. بیشتر مراجعه کنندگان این کتابخانه را دانشجویانی تشکیل می‌دهند که در حال تدوین پایانامه خود هستند. رئیس کتابخانه عامه در کابل می گوید ساختمان این کتابخانه نیز در حال فروریزی است.

مامون درانی خبرنگار آزاد در قندهار

نمایشگاه ‘شهر‌کتاب’ در کابل برگزار شد

 

انتشار کتابهای دانشگاهی؛ گامی تازه در صنعت نشر افغانستان

اخیرا مجموعه­‌ای از کتابهای درسی و کمک درسی دانشگاهی در کابل با پرداخت و ساختاری تازه و متفاوت منتشر شده است.
این آثار در شرایطی انتشار یافته که کمبود شدید منابع درسی یکی از چالش­‌های جدی بر سر راه آموزش عالی افغانستان به شمار می­‌رود. تدوین، ترجمه، ویرایش و نشر این مجموعه از تلاشی نو برای پاسخگویی به این نیاز حکایت دارد.
«فشرده‌ تاریخ افغانستان»، «مبانی سازمان و مدیریت»، «مبانی سیاست و حکومت»، «تاریخ سیاسی و فرهنگی افغانستان» و چند اثر دیگر جزو مجموعه­‌ای از کتابهای دانشگاهی است که از سوی “نهاد ارتقای دانش” برای رفع نیاز دانشجویان در افغانستان منتشر می‌شود.