محمدرضا عارف، از نامزدهای نزدیک به اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ایران گفته است که در صورت محوریت محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین، ائتلاف انتخاباتی را خواهد پذیرفت.

آقای عارف روز دوشنبه بیستم خرداد (چهار روز تا زمان رای گیری) گفته که “اصلاح طلبان با محوریت آقای خاتمی به هر اجماعی برسند از آن تمکین می‌کنم.”

او ابراز امیدواری کرده که محمد خاتمی “در روزهای آینده” نظر خود را اعلام کند.

 

اصلاح طلبان و احتمال حمایت از یک نامزد واحد

در روزهای اخیر برخی از چهره های سیاسی و رسانه های نزدیک به اصلاح طلبان از احتمال توافق چهره های شاخص این جریان و سیاستمداران نزدیک به این طیف بر سر حمایت از یک نامزد مشخص در انتخابات خبر داده بودند.

حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در کابینه های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، و محمدرضا عارف معاون اول دولت دوم آقای خاتمی نامزدهاییی هستند که احتمال داده می شود با هدف جلوگیری از ریزش آرا و افزایش احتمال پیروزی، یکی از آنها به نفع دیگری از رقابت های انتخاباتی کناره گیری کند.

پس از رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی از سوی شورای نگهبان، اصلاح طلبان که از زمان ثبت نام او، خود را آماده حمایت گسترده انتخاباتی کرده بودند، تصمیم سیاسی مشخصی درباره حضور در انتخابات نداشته اند.

برخی از چهره های سیاسی خواهان ائتلاف آقای روحانی و عارف هستند اما هردوی این نامزدها تا پیش از این گفته بودند که تصمیم به کناره گیری از رقابت های انتخاباتی به نفع یکی دیگر از نامزدها ندارند.

با این حال ابراز آمادگی آقای عارف برای ائتلاف با محوریت محمد خاتمی، تازه ترین نشانه از احتمال حمایت اصلاح طلبان از نامزدی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری است که رای گیری آن قرار است جمعه هفته جاری انجام شود.

 

فرزند میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گفته که پدر و مادرشان گفته اند به دلیل شرایط امنیتی که برای آنها به وجود آمده در متن جامعه قرار ندارند و به همین دلیل درباره انتخابات صحبت نخواهند کرد

 

این نخستین انتخابات ریاست جمهوری ایران پس از اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ که محمود احمدی نژاد پیروز آن معرفی شد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد از مجموع چهار نامزد پیشین آن انتخابات بیش از دو سال است که در حبس خانگی هستند. محسن رضایی، دیگر نامزد انتخابات سال ۸۸ در رقابت های انتخاباتی امسال هم حضور دارد.

در حالی که چهار روز به زمان رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده، یکی از دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گفته است که پدر و مادرشان موضعی در قبال انتخابات ندارند.

خانم موسوی از قول پدر و مادرش گفته که آقای موسوی و خانم رهنورد برای شرکت کردن یا نکردن در انتخابات “نه نظر خودشان را توضیح می دادند و نه از ما انتظار توضیح داشتند.”

به گفته خانم موسوی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گفتند “ما در این شرایط امنیتی در متن جامعه قرار نداریم و بنابراین درباره انتخابات صحبت نخواهیم کرد.”

ملاقات های محدود این دو با فرزندانشان با فاصله های طولانی و با حضور ماموران امنیتی انجام می شود.

پیشتر محمد خاتمی با ابراز ناخرسندی از حبس خانگی آقای موسوی گفته که در شرایطی که اصلاح طلبان با آن رو به رو هستند، جای خالی آقای موسوی بیشتر از همیشه احساس می شود.