افغانستان

عکس از احمد مسعود/ جین هوآنت (Xinhuanet)

2

 موارد نقض حقوق بشر

 نهادهای دولتی و بین المللی

 به کوه بالا شدن، افغانستان را بار دیگر تباه می‌کند!

 ۸ صبح/ ۲۶/ ۱۳۹۲

 محمد قسیم فهیم، معاون اول رییس جمهوری افغانستان هشدار داده که اگر مجاهدین در حکومت آینده این کشور نادیده گرفته شوند، یا به قول خودش «بر آن‏ ها ظلم شود»‌، دوباره در افغانستان جنگ آغاز خواهد شد.

 بیشتر بخوانید:

آیا باید قسیم فهیم را جدی گرفت؟
هشدار بازگشت به جنگ؛ میخی بر تابوت دموکراسی؟

 مهلت حکومت افغانستان به بریتانیا به خاطر سپردن زندانیان افغانستان

 رادیو آزادی/۱۹/ ۳/ ۱۳۹۲

 ریاست جمهوری افغانستان به بریتانیا دو هفته مهلت داده تا زندانیان افغان را به حکومت افغانستان بسپارد. مشاور امنیت ملی افغانستان از سفارت بریتانیا در کابل خواست، تا تمام زندانیان افغانستان را تا دو هفته دیگر به حکومت افغانستان تحویل دهند.

 بیشتر بخوانید:

وزارت دفاع: آمار دقیق زندانیان را نداریم

سیک‏ های افغانستان از کشور رانده می‏ شوند

 سیتل تایمز/۲۵/۳/ ۱۳۹۲

 با استناد به فشار و تبعیضی که سیک‏ ها در افغانستان دچار آن هستند، گفته می‏ شود که افراد زیادی از این قوم افغانستان را ترک می‏کنند.

مهاجرین افغانستان در بیم اخراج اجباری از پاکستان

 الجزیره/ ۱۰/ ۳/ ۱۳۹۲

 مقامات پاکستان می گویند ۱٫۶ میلیون مهاجرِ ثبت شده‏ ای که در مرز این کشور به سر می‏ برند را تا یک ماه دیگر به زور از پاکستان بیرون خواهد راند.

عاملان غیر دولتی

                   مخالفان مسلح، مسوول ۷۴ درصد تلفات غیرنظامیان

 ۸ صبح/ ۲۲/ ۳/ ۱۳۹۲

 فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان، با ارایه گزارش جدیدی درباره میزان تلفات غیرنظامیان در کشور، وضع امنیتی در افغانستان را «ناخوشایند» توصیف کرده است. این گزارش نشان می‏ دهد که در درگیری‏ های مسلحانه طی پنج ماه اول سال جاری میلادی نزدیک به ۲۵۰۰ غیر نظامی کشته و زخمی شده است.

 بیشتر بخوانید:

طالبان آماده گفتگو در مورد تلفات ملکی‏ اند

درگیری در شمال فرودگاه کابل با کشته شدن مهاجمان پایان یافت

 ۸ صبح/ ۲۰/ ۳/ ۱۳۹۲

 در گیری بین مهاجمان و نیروهای امنیتی پس از ۴ ساعت پایان یافت. مقام های امنیتی گفته‏ اند که هفت تن از مهاجمان ساعت چهار صبح روز دوشنبه وارد یک ساختمان نیمه کاره در نزدیک میدان هوایی کابل شدند و بر تاسیسات میدان هوایی حمله کردند.

انفجار در ورودی دادگاه‌عالی افغانستان ۱۷ کشته و ۴۸ زخمی به جا گذاشت

 بی بی سی/۲۱/ ۳/ ۱۳۹۲

 دادگاه عالی افغانستان در مکروریان سوم، به سفارت امریکا، وزارت صحت و شفاخانه سردار داوود خان که بیمارستان ویژه ارتش است، نزدیک است. یک مقام پلیس کابل گفته که انفجار انتحاری در یکی از ورودی‌های دادگاه عالی افغانستان ۱۷ کشته و ۴۸ زخمی به جا گذاشته است.

باشندگان اچین: ظلم طالبان ما را به قیام واداشت

 صدای امریکا/ ۱۹/ ۳/ ۱۳۹۲

 مقام ها در ولایت ننگرهار می گویند ده ها باشنده ولسوالی اچین از آن چه ظلم و ستم طالبان مسلح می‏ خوانند، دست به قیام زده‏ اند.

وزارت داخله: ده ولسوالی با تهدید جدی شورشیان مواجه‏ اند

 دویچه وله/ ۲۶/ ۳/ ۱۳۹۲

 حکومت افغانستان می‏ گوید ده ولسوالی در سراسر این کشور با تهدید شورشیان مواجه هستند. این در حالی است که گروه طالبان حملات سازمان یافته و گروهی خود بر نیروهای امنیتی و تاسیسات دولتی و بین المللی را افزایش داده‏اند.

طالبان دو کودک را سر بریدند

 ۸ صبح/ ۲۱/ ۳/ ۱۳۹۲

 مقامهای ولایت قندهار در جنوب افغانستان گفتهاند که طالبان دو پسر ده و شانزده ساله را به اتهام «جاسوسی به نیروهای دولتی» سر بریدهاند.

زنان

 تنها ۳۴ درصد زنان افغان به کمک قابله زایمان می‌کنند

 بی بی سی/ ۲۲/ ۳/ ۱۳۹۲

 وزیر بهداشت افغانستان می‌گوید در بیش ازده سال گذشته، مادر شدن در افغانستان مصون تر شده است. وزارت بهداشت افغانستان می‌گوید در حال حاضر نزدیک به ۳۴ درصد ولادت‌ها در این کشور به کمک قابله/ ماما انجام می‌شود.

قانون منع خشونت علیه زنان به یک مساله بحث برانگیز مبدل شده است

 رادیو آزادی/ ۲۰/ ۳/ ۱۳۹۲

 قانون منع خشونت علیه زنان که طی یک فرمان تقنینی در ماه اسد سال ۱۳۸۸ توشیح و پس از نشر در جریده رسمی مورد اجرا قرار گرفت، در حال حاضر به یک مسأله بحث برانگیز در شورای ملی افغانستان مبدل شده است.

شبکه زنان: مخالفان به آسانی می‏توانند زنان را هدف قرار دهند

 رادیو آزادی/ ۲۰/ ۳/ ۱۳۹۲

 هم زمان با نزدیک شدن آخرین  مرحلۀ انتقال مسوولیت‏ های امنیتی به نیروهای افغان، شبکه زنان افغان می‏ گوید، در بسیاری از مناطق که این پروسه تکمیل شده، تهدید‏های امنیتی در برابر زنان افزایش یافته است.

روان‌شناسی قتل‌های ناموسی- در حاشیه گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر

 ۸ صبح/ ۲۲/ ۳/ ۱۳۹۲

 براساس آن‌چه در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ارتباط با قتل‌های ناموسی منتشر شد، ۴۰۶ مورد قتل ناموسی و تجاوز جنسی در دو سال گذشته ثبت شده است. موضوعی که در واقع باید آن را آژیر خطر در نظام خانواده‌های افغانستان به‌ حساب آورد.

 بیشتر بخوانید:

وحشت از خانواده در خانه (در حاشیه گزارش کمیسیون حقوق بشر)

حامیان و فعالان

 شورای علمای افغانستان: کشتار زن، مرد و اطفال بی‏گناه حرام است

 بی بی سی/ ۲۵/ ۳/ ۱۳۹۲

 شورای علمای افغانستان از تمام طرف‌های درگیر خواسته که از جنگ دست کشیده و مطابق دستورات دین اسلام اختلافات شان را از طریق مصالحه و گفتگو حل نمایند. شورای سراسری علمای افغانستان اعلام کرد که کشتار زن، مرد و کودکان بی گناه در هر شرایطی از نظر دین مقدس اسلام حرام و جایز نیست.

 شکایت دانشجویان از مختل شدن درس‌های دانشگاه کابل

 ۸ صبح/ ۲۱/ ۳/ ۱۳۹۲

 شماری از دانشجویان دانشگاه کابل از اخلال شدن روند تدریس در این دانشگاه شکایت کرده می‌گویند در صورتی‌که روند تدریس به حالت عادی خود برنگردد، دروازه‌های دانشگاه کابل بر روی دانشجویان بسته می‌ماند.

 بیشتر بخوانید:

آیا هراس از اصلاحات دانشگاه را به تعطیلی کشاند؟

موارد پنهان نقض حقوق‌بشر

 جسدهای زیادی در نزدیک پایگاه سابق نظامی امریکا پیدا شده است

 نیویورک تایمز/  ۱۴/ ۳/ ۱۳۹۲

 سنجر رحیمی و رادنورلند از کابل گزارش می‏دهند که اعضای خانواده‏ای جسد سه نفر از میان هفده نفر بازداشت شده به وسیله تیم وردک نیروهای ویژه ی امریکایی را یافته‏ اند.

مجلس سنا خواهان وضاحت گفتگو میان رییس جمهور کرزى و جان کرى شد

 خبرگزاری پژواک/ ۱۹/ ۳/ ۱۳۹۲

 اعضاى مجلس سنای افغانستان مى‏ گویند باید در مورد گفتگوى رییس جمهورکرزى و جان کرى وزیر امور خارجۀ امریکا، به سنا وضاحت داده شود. رییس جمهور کرزى و وزیر خارجۀ امریکا، عصر روز یک شنبه ١٢ جوزا با هم گفتگوى تیلیفونى داشتند.

هزاران طالب پاکستانی وارد افغانستان شد

 صدای امریکا/ ۱۳/ ۳/ ۱۳۹۲         

 حکومت افغانستان می‏گوید هزارها طالب پاکستانی به منظور اخلال در مرحله نهایی روند انتقال مسوولیت‏ های امنیتی به نیروهای افغانستان و انتخابات ریاست جمهوری، وارد افغانستان شده ‏اند.

 فرهنگ

 برخی ساحات باستانی در ولایت غزنی غصب شده است

 دویچه وله/ ۲۲/ ۳/ ۱۳۹۲

 مقام‏های ولایت غزنی افغانستان می‏ گویند که قسمت‏ های زیادی از ساحات باستانی این ولایت از سوی افراد زورمند غصب شده‏ اند. آن‏ ها می‏ گویند برای بازپس گیری این مناطق نیازمند همکاری ادارات عدلی و قضایی‏ اند.

وزیر فرهنگ: رسانه‌های غیر وابسته رو به سقوط‌ اند

 بی بی سی/ ۲۵/ ۳/ ۱۳۹۲

 مقام‌های دولت افغانستان گفته اند که شماری از رسانه ‏های غیروابسته در این کشور از بین رفته ‏اند و یا رو به سقوط هستند.در همین حال مجلس نمایندگان از وزیر اطلاعات و فرهنگ خواسته است تا هرچه زودتر قانون رسانه‌های همگانی را تطبیق کند.

 بیشتر بخوانید:

 مجلس نمایندگان: قانون رسانه‌ها عملی شود

سیاست

 انتخابات یگانه راه نجات کشور

 ۸ صبح/ ۲۶/ ۳/ ۱۳۹۲

 گزارش‌هایی وجود دارد که ناامن‌سازی کشور از جنوب و شرق آغاز شده و در حال گسترش به حوزه‌ها و مناطق شمالی و غربی کشور است. گروه حاکم فکر می‌کند زیر نام اجماع ملی و برگزاری لویه‌جرگه دست به کودتای سفید بزند و در یک نمایش از قبل آماده شده دوره کاری گروه حاکم را تمدید کند.

کرزی از موقف پاکستان در باره حمله‏ های هواپیماهای بی‏ سرنشین امریکا حمایت کرد

 طلوع نیوز/ ۲۵/ ۳/ ۱۳۹۲

 رییس جمهور افغانستان، حامد کرزی از موقف حکومت پاکستان در باره توقف حمله‏ های هواپیما‏های بی‏ سرنشین ایالات متحده امریکا، حمایت کرده است.

استقبال مردم افغانستان از پیروزی میانه‏ روها در ایران

 دویچه وله/ ۲۶/۳/۱۳۹۲

 پیروزی حسن روحانی به عنوان رییس جمهور جدید ایران مورد استقبال حکومت، تحلیلگران و مردم عادی افغانستان قرار گرفته است. رییس جمهور کرزی ابراز امیدواری کرده که روابط افغانستان با ایران بیش از پیش گسترش یابد.

 بیشتر بخوانید:

افغان ها از حسن روحانی چه می‌خواهند؟

پیوست‌ها: