زنان

سخنرانی ملاله یوسف‌زی در سازمان ملل و در دفاع از حق تحصیل کودکان/ رادیو زمانه

malaleh

  موارد نقض حقوق بشر

نهاد‏های دولتی

قانون انتخابات تصویب شد؛ سهم زنان در شورای ولایتی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد
۸ صبح/ ۲۵/۴/ ۱۳۹۲ کمیته‌ی مختلط شورای ملی که متشکل از هفت نماینده‌ی مجلس نمایندگان و هفت نماینده‌ی مجلس سنا روی موارد اختلافی میان دو مجلس ایجاد شده بود، پس از سه روز گفتگو، طرح توافقی دو مجلس را تصویب و برای توشیح به ریاست جمهور فرستادند. بر بنیاد فیصله کمیته مختلط قرار شد ۲۰ درصد کرسی زنان در شورای ولایتی حفظ گردد. در حالی که در گذشته این سهم ۲۵درصد بود.

ممنوعیت تبدیل مؤسسات تک جنسیتی به مختلط
خبرگزاری ایسنا ۱۳۹۲/۴/۱۹ مدیر کل دفتر آموزش‌های آزاد، غیرانتفاعی و غیردولتی از ممنوعیت تبدیل مؤسسات تک جنسیتی به مؤسسات مختلط خبر داد.

افزایش زندانیان زن در کندز
طلوع نیوز/ ۲۱/ ۴/ ۱۳۹۲ مقام های ولایت کندز گفته‏اند که شمار زندانیان زن در این ولایت نسبت به پارسال دو برابر افزایش یافته است. مدیر زندان ولایت کندز گفته است که دو سال پیش بیست زن زندانی بودند، اما اکنون این رقم به پنجاه تن افزایش یافته است.

در اردن زنان نمی‌توانند ملیت خود را به فرزندانشان منتقل کنند
شهرزادنیوز ۱۳۹۲/۴/۲۲ فرزندان زنان اردنی ازدواج کرده با مردان خارجی نمی‌توانند ملیت این کشور را داشته باشند. این فرزندان خارجی محسوب می‌شوند. این قانون گریبانگیر حدود ۵۰۰ هزار نفر در کشور است. اگر از آن‌ها بپرسند که وطن تو کجا است می گویند: اردن اما دوستان همکلاسی شان آنها را «اجنبی» می نامند.

عاملان غیردولتی

قتل‌های مرموز زنان در هرات
صدای آمریکا  ۲۵ / ۴/ ۱۳۹۲ موارد قتل زنان در ولایت هرات افزایش یافته و مقام های آن ولایت دلایل مختلفی را به این ازدیاد ربط می دهند. مقامات در ولایت هرات می گویند که اطلاع رسانی نادرست در ارتباط به قانون منع خشونت علیه زنان باعث شده است تا خشونت علیه زنان در این ولایت افزایش یابد.

سنگسار یک زن پاکستانی به جرم داشتن تلفن همراه
خبرگزاری ایسنا ۱۳۹۲/۴/۲۴ عریفه، زن جوان پاکستانی در یازدهم ژوئیه ۲۰۱۳ به جرم داشتن یک تلفن همراه توسط عمو و دیگر اقوامش سنگسار شد و در حالی در بیابانی دور افتاده از روستای محل سکونتش به خاک سپرده شد که هیچکس، حتی دو فرزندش اجازه حضور در مراسم تدفین وی را نداشتند.

آزار جنسی در مصر: “کافی است که زن باشی”
شهرزادنیوز ۱۳۹۲/۴/۲۴ راندا، دختری ۲۲ ساله از قاهره، در تمام دوران دو ساله‌ی فاجعه‌آمیز “گذار” کشورش به دمکراسی، لباس پسرانه به تن کرده است. این دانشجوی پزشکی فکر می‌کند این تنها راه برای اجتناب از حملات جنسی در خیابان‌ها در این دوران آزار و اذیت بی‌سابقه است.

افزایش خشونت‌های خانگی علیه زنان در ترکیه
ایسنا ۱۳۹۲/۴/۲۷  آمار جدید در ترکیه حکایت از رشد نگران کننده خشونت‌های خانگی علیه زنان در این کشور دارد به طوری که تنها ظرف شش ماه گذشته ۸۸ زن در این کشور قربانی خشونت‌های خانگی شده‌اند.

  قوانین و لوایح

مجتهدزاده: تصویب قوانین ایجادکننده تعادل بین نقش‌های مختلف زنان
تغییر برای برابری ۱۳۹۲/۴/۲۰ رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: زنان نیمی از جامعه ایران را تشکیل می‌دهند، بنابراین نمی‌توان آنها را از فعالیت محروم کنیم و در این شرایط وظیفه دولت تصویب قوانینی است تا بتواند تعادل و توازن را بین نقش مادری و همسری و حضور اجتماعی آنان به وجود آورد.

طلاق در فلسطین در ماه رمضان ممنوع شد
مهرخانه ۱۳۹۲/۴/۲۵ شیخ “یوسف ادعیس” رئیس «شورای عالی قضات شرعی و دادگاه خانواده» در فلسطین با صدور دستوری، طلاق و ثبت رسمی آن در ماه مبارک رمضان توسط دادگاه های فلسطین را ممنوع اعلام کرد.

  حامیان و فعالان

ملاله یوسفزی در مقر سازمان ملل متحد سخنرانی کرد
دویچه‌وله ۱۳۹۲/۴/۲۱ ملاله یوسفزی نه ماه بعد از این که توسط جنگجویان طالبان در ناحیه سر هدف قرار گرفت، روز جمعه در دفتر سازمان ملل متحد در نیویارک حضور یافت و برای نخستین بار پس از زخمی شدن اش در ملاء عام سخنرانی کرد.

پنجاه و پنجمین اجلاس کمیته منع تبعیض علیه زنان برگزار می‌شود
مهرخانه ۱۳۹۲/۴/۲۲ در بین گزارشاتی که بررسی آنها در دستور کار این اجلاس کمیته قرار دارد، گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای دولت افغانستان ناظر بر دستاوردهای این دولت در حوزه زنان، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

درخواست دیدبان حقوق بشر از نمایندگان افغانستان در مورد طرح خشونت علیه زنان
بی‌بی‌سی ۱۳۹۲/۴/۲۶ دیدبان حقوق بشر از نمایندگان افغانستان خواسته جلوی بازنگری قانون جنایی را بگیرند چون طرح جدید حمایت های حقوقی از زنان در زمینه خشونت خانوادگی را سلب می کند. دیدبان حقوق بشر گفته اگر این قانون تصویب شود، اعضای خانواده قربانیان نمی توانند در دادگاه به نفع آنها شهادت بدهند.

۱۸ کشور هنوز پروتکل ماپوتو را تصویب نکرده‌اند
۱۰ جولای ۲۰۱۳ در آستانه دهمین سالگشت پروتکل منشور افریقا در باره حقوق بشر و مردم در زمینه حقوق زنان در افریقا (پروتکل ماپوتو)، ائتلافِ گروه های حامی این سند مترقی خواهان تصویب و اجرای سراسرسی آن در محدوده سیستم حقوق بشر افریقا شد. مقررات این سند در باره حقوق مدنی و سیاسی، سلامت جسمانی و روانی، بهداشت جنسی و بازتولید، عدم تبعیض، رهایی اقتصادی و موارد دیگر نمایانگر تعهد کشورهای افریقایی برای پایان دادن به تبعیض، خشونت و کلیشه های جنسیتی علیه زنان است. ۳۶ کشور از ۵۴ کشور افریقایی تاکنون این پروتکل را به تصویب رسانده اند.

واکنش فعالان زن به تاسیس وزارتخانه «زنانه»
خبرگزاری ایسنا ۱۳۹۲/۴/۱۹ تشکیل وزارت زنان یکی از وعده‌هایی است که رییس جمهورمنتخب پیش از انتخاب خود به مردم ایران داده است. این موضوع در حالی مطرح شده است که از سویی با تبدیل مرکز امور زنان و خانواده به معاونت زنان و خانواده، جایگاه زنان در دولت ارتقاء یافته است و از سوی دیگر در کشور متولی مشخص و منسجمی برای رسیدگی به خانواده وجود ندارد.

تجمع اعتراض‌آمیز برای آزادی زنان زندانی در عربستان
مهرخانه ۱۳۹۲/۴/۲۵ ستان بار دیگر شاهد برگزاری تجمع اعتراض آمیز برای آزادی زنان زندانی در زندان‌های رژیم سعودی بود. جمع اعتراض آمیز در خیابان انس بن مالک در شمال شهر ریاض پایتخت عربستان تحت عنوان “زنده باد هیله القصیر و سایر خواهران” برگزار شد و شرکت کنندگان در آن خواهان آزادی زنان زندانی و همه بازداشت شدگان شدند.

ده سال پس از قتل زهرا (زیبا) کاظمی، مصونیت از مجازات در ایران همچنان قربانی می‌گیرد
سازمان گزارشگران بدون مرز ۱۳۹۲/۴/۱۹ بیست تیرماه ١٣٩٢ دهمین سالگرد قتل زهرا (زیبا) کاظمی خبرنگار ایرانی‌تبار کانادایی است که در پی شکنجه اعمال شده از سوی مسئولان قضایی در زندان اوین کشته شد. گزارش‌گران بدون مرز بار دیگر مصونیت کامل از مجازات شکنجه‌گران وی را و از این میان سعید مرتضوی «سرباز» نام‌دار علی خامنه‌ای دشمن آزادی رسانه‌ها در ایران را محکوم می‌کند.

  موارد پنهان نقض حقوق بشر

مدیرکل امور بانوان استانداری تهران تاکید کرد: ضرورت فرهنگ‌سازی برای افزایش فرزندآوری
خبرگزاری ایسنا ۱۳۹۲/۴/۲۵ مدیرکل امور بانوان استانداری تهران گفت: لازم است در زمینه افزایش فرزندآوری به عنوان یکی از مولفه‌های سبک زندگی اسلامی – ایرانی فرهنگ‌سازی کنیم، به گونه‌ای که خانواده‌ها متوجه شوند با ورود فرزند به زندگی‌شان نشاط و محبت در خانواده به وجود می‌آید و موجب افزایش صمیمیت بین زوجین می‌شود. ورود یک فرزند به خانواده بر روابط خانواده‌های زوجین نیز اثر مثبتی دارد.

کسی از گشت ارشاد راضی نیست
رادیو زمانه ۱۳۹۲/۴/۲۲ چگونگی عملکرد گشت ارشاد و نحوه برخورد با گشت‌های ارشاد یکی از مواردی بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران وعده اصلاح آن را داده، اما اخبار منتشر شده در روزهای اخیر حاکی از دور جدید تمرکز بر وضعیت پوشش زنان از سوی نهادهای دولتی است.

یک فرمانده طالبان پاکستان به ملاله یوسف‌زی نامه نوشت
رادیو فردا ۱۳۹۲/۴/۲۷ عدنان رشید، از اعضای ارشد شبه‌نظامیان طالبان پاکستان، به ملاله یوسف‌زی، دختر پاکستانی که در ۱۴ سالگی به دلیل اصرار بر حق تحصیل دختران هدف گلوله قرار گرفت، نامه‌ای نوشت، در مورد انگیزه حمله به او توضیحاتی داد و از او خواست به پاکستان باز گردد.

تبعیض جنسیتی در پرداخت دستمزدها در اردن
مدرسه فمینیستی ۱۳۹۲/۴/۲۳ امیره، یک معلم اردنی بود که وقتی از مدیر خود درخواست افزایش حقوق (دستمزد عادلانه بدون در نظر گرفتن جنسیت) را کرد نه تنها درخواست اش رد شد، بلکه چند ماه بعد نیز او را از کار اخراج کردند. بنابه گفته خودش دلایل آن ها برای اخراج امیره از کار کافی نبود و آن ها صرفا می خواستند او را برای درخواست دستمزد عادلانه تنبیه کنند.

  فرهنگ و جامعه

پری ملکی: تبعیض و سکوت موسیقی ما را مردسالارانه کرده است
شهرزادنیوز ۱۳۹۲/۴/۲۶ سکوت سئوال برانگیزی هم اکنون در مورد سرنوشت موسیقی زنان حکمفرما شده است. جشن موسیقی برگزار می‌شود، بی‌آنکه نامی از زنانی که سالهاست برای آن خون دلها خورده‌اند برده شود.

سرنوشت زنان پس از انتقال مسوولیت‌های امنیتی
۸صبح ۱۳۹۲/۴/۲۶ با وجود این‌همه پیشرفت‌های چشم‌گیر هنوز هم سنت‌های ناپسند و فرسوده‌ی فرهنگی به‌عنوان عوامل اصلی بازدارنده‌ی تحقق حقوق و آزادی‌های زنان، سر جای‌شان باقی مانده است. زنان در زندگی اجتماعی و عمومی، مورد اذیت و تهدید قرار گرفته و حتا به ‌قتل رسیده‌اند. ازدواج‌های اجباری، ازدواج در سنین کودکی، خشونت‌های خانوادگی و اجتماعی بسیار رایج گردیده و بیش از حد و در سطحی وسیع در جامعه پذیرفته و ترویج می‌شود.

سن روسپی گری از ۲۹ سال پیش از انقلاب به ۱۴ سال رسیده است
تغییر برای برابری۱۳۹۲/۴/۲۰ خسرو منصوریان، جامعه شناس، با اشاره به تحقیقی که در سال ۱۳۴۷ در زمینه روسپی گری در شهر تهران انجام شد، گفت: سن روسپی گری در سال ۴۷ بالای ۲۹ سال بود، اما امروز این سن به ۱۴ سالگی رسیده است.

منیر طاها: تاریخ کشور در هنر بازتاب دارد
بی‌بی‌سی ۱۳۹۲/۴/۲۶ منیر طاها، شاعر و ترانه‌سرا، از دنیای دیروز ترانه به امروز آن باز می‌گردد. در ترانه‌های امروز نیز او همچنان پشتوانه‌ی روضه‌خوانی را در صدای مردان آوازخوان می‌بیند.

  سیاست

نخستین گزارش دولت افغانستان به سازمان ملل در مورد وضعیت زنان
دویچه‌وله۱۳۹۲/۴/۱۹  این نخستین باری است افغانستان به صورت رسمی به کمیته رفع تبعیض علیه زنان گزارش می‌دهد. برای نخستین بار سازمان ملل متحد سابقه افغانستان در زمینه حقوق زنان را به صورت رسمی مورد بررسی قرار داد.

خواست حضور ۵ وزیر زن در ترکیب کابینه روحانی
شهرزادنیوز ۱۳۹۲/۴/۲۴ فاطمه راکعی، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم، که در آخرین دیدار قبل از انتخابات فعالان سیاسی حامی روحانی با هاشمی رفسنجانی نیز حضور داشت، گفته است: “انتظار داریم در لیست وزیران پیشنهادی رئیس جمهور جدید تا ۵ وزیر زن را در فهرست ببینیم.”

پرونده جدید فائزه هاشمی، «پیام آشکار از طرف حاکمیت»
رادیو فردا ۱۳۹۲/۴/۲۷ دادستان تهران از تشکیل پرونده جدیدی علیه فائزه هاشمی رفسنجانی خبر داده است، اما خانم هاشمی در دیدار با جمعی از فعالان دانشجویی تشکیل این پرونده را غیرقانونی خوانده و آن را حاصل «عصبانیت و بی‌تدبیری آقایان» توصیف می‌کند.

مخالفان و موافقان تأسیس “وزارت زنان” و انبوه خواسته‌ها از روحانی
دویچه‌وله ۱۳۹۲/۴/۲۵ حسن روحانی در دولت فراجناحی خود چه جایی برای زنان باز کرده است؟ این سوالی است که او مستقیم پاسخی به آن نداده، ولی دستکم وعده وزارت زنان را داده است. وعده‌ای که بسیاری از فعالان زن از آن استقبال می‌کنند، و بسیاری هم آن را ایجاد محدودیت‌های بیشتر در دستگاه عریض و طویل دولت می‌دانند. آن‌ها معتقدند که این بورکراسی دست زنان را برای پیگیری خواست‌هایشان بیشتر می‌بندد.

  آرمان‌شهر

شبکه بین‌المللی زنان

این صفحه منابع مختلفی در حوزه زنان را در اختیار مخاطبان قرار می دهد. این منابع گوناگون (غیر دولتی و دولتی) بی‌طرفانه و به چند زبان گردآوری شده است.

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

پیوست‌ها: