haft

 اردوغان مجازات مخالفان را در ترکیه آغاز کرده است      عکسها: DPA

Turkey Protests

 موارد نقض حقوق بشر

دولتها

سوریه سازمان ملل کشته‌شدگان شورش‌های سوریه را بیش از ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد
۲۵ جولای ۲۰۱۳ ماه گذشته، تخمین سازمان ملل از تعداد کشته ها حدود ٩٣٠٠٠ نفر بود. آقای بان خواستار یافتن راه حلی سیاسی برای پایان جنگ داخلی در سوریه شده و به همراه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا خواستار تلاش برای برگزاری کنفرانس صلح شده است. تلاش‌های پیشین برای برگزاری کنفرانس صلح بر اثر اختلافات میان آمریکا و روسیه از یک سو و گروه‌های داخلی سوری از سوی دیگر به ثمر نرسیده است. دولت بریتانیا اخیرا بر فشارهای خود برای مسلح کردن گروه‌های شورشی در سوریه افزوده بود. در همین حال، اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در خصوص مسلح کردن طرفین درگیر در سوریه هشدار داده است. آقای ابراهیمی گفته است که ارسال اسلحه بحران سوریه را عمیق‌تر می کند و راه حل درستی نیست. حدود ١.٧ میلیون شهروند سوری به کشورهای همسایه پناهنده شده اند. امروز گزارش شده که هفت نفر در اثر انفجار بمب در یک محله مسیحی نشین و دروزی‌نشین دمشق کشته شده اند، جایی که اکثریت مردم از طرفداران دولت بشار اسد هستند.

سوریه ورود کارشناسان سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل به دمشق
۲۴ جولای ۲۰۱۳ دو نماینده برجسته سازمان ملل متحد وارد دمشق شدند. ماموریت آن‌ها بررسی اتهاماتی است که در زمینه استفاده از سلاح‌های شیمیائی علیه حکومت اسد و مخالفان وی مطرح است. در این مورد تاکنون ۱۳ گزارش به سازمان ملل رسیده است.

سوریه “موافقت کنگره آمریکا با تسلیح شورشیان سوری” و پشیمانی فرانسه
۲۳ جولای ۲۰۱۳ خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی از موافقت کنگره آمریکا با دولت باراک اوباما برای اجرای طرحی در رابطه با مسلح کردن شورشیان سوریه خبر داد… اعضای هر دو حزب دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کمیته‌های امنیت مجلس نمایندگان و سنا ایالات متحده پیش از این ابراز نگرانی کرده بودند که مبادا اسلحه‌ها در نهایت به دست شبه‌نظامیان اسلام ‌گرا در سوریه، مانند جبهه نصرت، بیفتد و این‌که این اسلحه‌ها در کل برای برقراری توازن در جنگ داخلی کافی نیست. گزارش دیگری در روزنامه لیبراسیون حاکی است که فرانسه در جریان مذاکره با اپوزیسیون سوریه از کمک نظامی به آنها پشیمان شده است. به عقیده مفسر روزنامه لیبراسیون، فرانسه که در زمینه تعهد به کمک های تسلیحاتی به مخالفان سوری گام های زیادی به جلو برداشته بود ، پس از مذاکرات حضوری با مخالفان ، اینک کاملاً دست به عقب نشینی زده است.

تونس سیاستمدار سکولار چپگرا ترور شد
۲۵ جولای ۲۰۱۳ مهاجمان مسلحی که سوار موتورسیکلت بودند، امروز پنجشنبه، ۲۵ ژوئیه آقای البراهمی ۵۸ ساله از رهبران مخالفان دولت تونس را در برابر چشمان همسر و دخترش کشتند. پس از ترور این سیاستمدار سکولار چپگرا، صدها نفر در تونس و سیدی بوزید که قیام‌‌های موسوم به بهار عربی از آنجا شروع شد، دست به تظاهرات زدند و نهضت، جنبش اسلامگرای حاکم بر تونس را متهم به دست داشتن در این ترور کردند. او منتقد سیاست‌های دولت اسلامگرای نهضت بود. این دومین ترور سیاسی در این کشور طی سال جاری به شمار می‌رود. در ماه فوریه شکری بلعید، رهبر حزب متحد میهنی دموکرات تونس که حزبی لائیک است در مقابل خانه اش کشته شد.

عاملان غیردولتی

عراق القاعده مسئولیت فراری دادن زندانیان را بر عهده گرفت
۲۴ جولای ۲۰۱۳ دولت عراق می‌گوید افراد مسلحی که به دو زندان در این کشور حمله و صدها زندانی را آزاد کردند، از کمک برخی از نگهبانان زندان برخوردار بودند. در همانحال، گروه موسوم به “القاعده عراق و شام” مسئولیت حمله به این دو زندان را پذیرفته است. طبق گزارش‌ها، رهبران بلندپایه القاعده و سایر گروه‌های جهادی در میان زندانیانی بوده‌اند که توانستند بگریزند. برخی از نمایندگان مجلس عراق گفته‌اند تعداد زندانیان آزاد شده به صدها نفر می‌رسد اما وزارت کشور عراق از ارائه آمار خودداری کرده است.

 عدالت

امریکا هزاران نفر در اعتراض به حکم زیمرمن در آمریکا تظاهرات کردند
۲۱ جولای ۲۰۱۳ ده‌ها شهر آمریکا روز ۲۹ تیرماه، صحنه تظاهرات شهروندان معترض به حکم دادگاهی در فلوریدا بود، که در پی آن مردی که به نوجوان سیاه‌پوست غیرمسلحی شلیک کرده و او را کشته بود، تبرئه شد. راهپیمایان شعار «عدالت برای تریوان» سر دادند. تریوان مارتین نوجوان سیاه‌پوست قربانی این تیراندازی‌ست. جرج زیمرمن، متهم به قتل او گفته بود هفتم اسفندماه ۱۳۹۰، تریوان مارتین در مرکز شهر سنفورد فلوریدا به او حمله کرد و در نهایت موجب شد که جرج زیمرمن دست به سلاح ببرد و او را به قتل برساند. تریوان مارتین اسلحه‌ای در اختیار نداشت. موضوع تبعیض نژادی از جمله دلایلی‌ست که این روزها به اعتراضات در خیابان‌های آمریکا انجامیده است.

 حقوق مدنی سیاسی

امریکا ناکامی مجلس نمایندگان آمریکا در کاهش اختیارات آژانس امنیت ملی
۲۵ جولای ۲۰۱۳  آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) اجازه دارد در آینده نیز در ابعاد گسترده مکالمات تلفنی شهروندان آمریکایی را شنود کند. درخواست محدود ساختن اختیارات این سرویس اطلاعاتی در مجلس نمایندگان آمریکا ناکام ماند. مجلس نمایندگان آمریکا پس از بحثی داغ با اکثریت اندک ۲۱۷ رای به ۲۰۵ رای، با درخواست گروه کوچکی متشکل از نمایندگان هر دو حزب بزرگ این کشور مبنی بر محدودسازی اختیارات آژانس امنیت ملی آمریکا در شنود تلفنی شهروندان مخالفت کرد. این گروه از نمایندگان احزاب دمکرات و جمهوریخواه می‌خواستند با درخواست خود جاسوسی از شهروندان در خاک آمریکا را از طریق قوانین لگام بزنند. در طرح این نمایندگان خواسته شده بود که سرویس امنیتی یادشده باید در آینده فقط مجاز باشد در تحقیقات مشخص در مورد افراد مظنون، مکالمات تلفنی و پست‌های الکترونیکی آنان را کنترل کند.این طرح را یک نماینده جمهوری‌خواه، جاستین اماش، پیشنهاد داده بود. او روز چهارشنبه گفت مخالفان آن “از همان ترفندهایی استفاده می‌کنند که هر حکومتی در طول تاریخ برای توجیه زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان به کار گرفته است”. به گفته آقای اماش، مخالفان محدودکردن برنامه‌های تجسسی در آمریکا “می‌گویند دولت باید حقوق آمریکایی‌ها را نقض کند تا از ما در مقابل کسانی محافظت کند که از آزادی متنفر هستند”.

آلمان همکاری با سیستم جاسوسی امریکا
۲۲ جولای ۲۰۱۳ به گزارش سایت اشپیگل، سازمان‌های اطلاعاتی آلمان، سیستم شنود سازمان امنیت ملی آمریکا به نام XKeyscore را با داده‌های شهروندان این کشور تغذیه می‌کنند. پای سازمان اطلاعات آلمان (BND) هم به ماجرای رسوایی شنود و جاسوسی از شهروندان توسط سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) باز شده است. با استناد به افشاگری‌های ادوارد اسنودن، همکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا و تحلیلگر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، اینگونه به نظر می‌رسد که “ان اس اِی”، همکاری تنگاتنگی با سازمان اطلاعات آلمان داشته است. بر پایه‌ گزارش‌های منتشر شده، سازمان اطلاعات آلمان داده‌های ارتباطی شهروندان این کشور را در اختیار “ان اس اِی” گذاشته است. سازمان‌های حفاظت از اطلاعات شخصی شهروندان در آلمان خواستار توقف پیمانی امنیتی شده‌اند که اجازه انتقال داده‌های شهروندان اروپایی به آمریکا را می‌دهد. این پیمان با نام “بندر امن” در سال ۱۹۹۸ امضا شده است.

میانمار آزادی زندانیان سیاسی همچنان ادامه دارد
۲۳ جولای ۲۰۱۳ تین سین، رییس جمهور میانمار اعلام کرد ۷۰ زندانی دیگر را آزاد می‌کند. بنا به گفته‌ی مشاوران تین سین، در میان آزادشدگان کنونی، زندانیان متعلق به اقلیت‌های قومی ایالت “رخینه” هم دیده می‌شوند. روند آزاد‌سازی زندانیان سیاسی در میانمار، از ماه‌ها پیش آغاز شده است. بنا به گزارش خبرگزاری‌ها در ماه‌‌ گذشته، بیش از ۱۰۰ زندانی سیاسی آزاد شده‌اند.

فلسطین خشم اسراییل از تصمیم اتحادیه اروپا در مورد اراضی اشغالی
۱۶ جولای ۲۰۱۳ اتحادیه اروپا محدودیت‌های مالی تازه‌ای علیه فعالیت‌های اسرائیل در اراضی اشغالی در نظر گرفته است. دولت بنیامین نتانیاهو این دستورالعمل اتحادیه اروپا را محکوم کرده و گفته است که آن را به رسمیت نمی‌شناسد. بر اساس این دستور العمل، موسسات اسرائیلی که قصد شرکت در پروژه‌های مالی مورد حمایت اتحادیه اروپا را دارند باید از این پس نشان بدهند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در کرانه غربی رود اردن، شرق بیت المقدس و بلندی‌های جولان فعالیتی ندارند.

 حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بلغارستان معترضان خواستار استعفای دولت
۲۶ جولای ۲۰۱۳ پلیس ضد شورش بلغارستان با متفرق ساختن معترضانی که در اطراف پارلمان این کشور تجمع کرده بودند، به بیش از هشت ساعت محبوس ماندن نمایندگان، وزرا و روزنامه نگاران خاتمه داد. بنابر گزارش‌ها، معترضان خواستار استعفای دولت بودند. معترضان با «قاتل» خواندن اعضای دولت فریاد می زنند « مافیا، استعفا». معترضان خواستار انجام اصلاحات برای ریشه کن کردن فساد اداری و از میان بردن فقر هستند. بلغارستان فقیرترین کشور عضو اتحادیه اروپا به شمار می رود.

یونان کمپین سازمان عفو بین الملل برعلیه وضعیت وخیم پناه جویان
۲۴ جولای ۲۰۱۳ سازمان عفو بین الملل در یک کمپین یک هفته ای در جزیره “لسبوس” که از ۱۳ تا ۲۰ ژوئن در یونان انجام شد تلاش کرد تا توجه افکار عمومی نسبت به وضعیت غیر انسانی که پناه جویان در کشور یونان با آن درگیر هستند را جلب کند. در این کمپین ۶۰ نفر از اعضاء این سازمان از کشورهای مختلف شرکت کرده بودند… سازمان عفو بین الملل گزارش های زیادی دریافت کرده که بسیاری از پناه جویانی که از طریق آب تلاش می کنند از ترکیه خود را به یونان برسانند، شبانه توسط پلیس مرزی سوار بر قایق های سریع والسیر  مجبور به بازگشت به ترکیه می شوند. پلیس یونان در موارد زیادی قایق های پناه جویان را خراب کرده، بنزین قایق آنها را تخلیه می کند، پناه جویان را مورد ضرب و شتم قرار داده و با نشانه گیری تفنگ و ایجاد فضای رعب آمیز آنان را وحشت زده کرده و اجبار به ترکیه برمی گرداند. سال  گذشته جسد ۱۰۰ نفر از پناه جویان در سواحل این جزیره کشف شده که تلاش داشته اند بطور غیرقانونی خود را به این جزیره برسانند.

استرالیا مرگ ۹ مسافر قایق حامل پناهجویان در سواحل اندونزی
۲۴ جولای ۲۰۱۳ امدادرسانان در اندونزی موفق شده‌اند تا جان ۱۹۰ مسافر قایق حامل پناهجویان را که در سواحل این کشور غرق شد، نجات دهند. تا کنون مرگ حداقل ۹ نفر تائید شده است که دو نفر از آنها کودک هستند. طبق گزارش‌ها بیش از ۲۰۰ نفر در این قایق حضور داشتند. بنابر گزارش‌ها، پناهجویان عمدتا ایرانی، عراقی، سوری و سریلانکایی بوده و از راه جاوه اندونزی عازم استرالیا بودند. او هفته گذشته اعلام کرده بود که از این پس پناهجویانی که به طور غیر قانونی از طریق مرز آبی وارد خاک این کشور شوند، اجازه ماندن در این کشور را نخواهند داشت. بسیاری از مهاجران غیرقانونی به استرالیا در سال‌های اخیر را شهروندان ایران و افغانستان تشکیل می دهند. کوین راد، نخست وزیر استرالیا روز جمعه (۱۹ جولای) در بخشی از معرفی سیاست های دولت خود در قبال مهاجران گفت که این پناهجویان پس از ارائه درخواست پناهندگی‌شان به جای استرالیا در گینه نو نگهداری می‌شوند. بسیاری از آنها به وسیله قایق به استرالیا سفر می کنند و در سال‌های گذشته صدها مهاجر غیرقانونی ایرانی و افغان در پی واژگون شدن قایق شان جان خود را از دست داده‌اند. در حدود ۱۰ روز پیش نیز قایقی حامل ۹۷ پناهجوی ایرانی، افغان و سریلانکایی در جزایر کریسمس واقع در جنوب شرق آسیا غرق شد و یک کودک کشته و ۸ نفر دیگر هم مفقود شدند.

استرالیا شورش پناهجویان در نائورو
۲۲ جولای ۲۰۱۳ آشوب جزیره کوچک نائورو در نزدیکی استرالیا، به گفته مردم محلی بی‌سابقه بوده است. حدود ۵۰۰ نفر پناهجوی غیرقانونی که به دنبال سرپناهی در خاک استرالیا، از آب گذشته‌اند توسط دولت استرالیا در جزیره نائورو اسکان داده شده‌اند. پناهجوهای منتظر جواب اداره مهاجرت، جمعه شب گذشته صبرشان لبریز شد. قصدشان این بود که سد نگهبان‌ها را بشکنند و به سمت فرودگاه حرکت کنند. اما نگهبان‌های کمپ به شدت در برابر آن‌ها مقاومت کردند. مردم محلی هم با قمه و میله‌های آهنی به کمک نگهبان‌ها آمدند و با پناهجو‌ها درگیر شدند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که در پی این درگیری، پناهگاه و خیابان های اطراف آن به تلی از خاکستر تبدیل شده است. بیشتر پناهجویان شورشی در نائورو ایرانی، فلسطینی، عراقی یا لبنانی هستند.

ترکیه اردوغان از معترضان انتقام می گیرد
۲۳ جولای ۲۰۱۳ در پی اعتراض های گسترده ضد دولتی در ترکیه، دولت اکنون از مخالفان انتقام می گیرد. فعالان و تظاهرکنندگان مورد بازجویی قرار می گیرند، روزنامه نگاران از کار اخراج و کارمندان نافرمان به نقاط دور اعزام می شوند. تایفون قهرمان ۵ هفته پیش با صدراعظم دیدار کرد، اما حالا در هتلی در جنوب شرقی ترکیه، در ۱۱۵۰ کیلومتری استانبول اقامت دارد. او که مهندس شهرسازی است و کارمند وزارت فرهنگ ترکیه است، در اعتراض های علیه طرح توسعه پارک گزی در استانبول نقش فعالی داشت. حالا او را با انتقال به شهری دورافتاده مجازات کرده اند. اگر اعتراض کند کارش را از دست خواهد داد. در عین حال، او پیام های تهدید به مرگ دریافت می کند که احتمالا هواداران رجب اردوغان می فرستند… طرح پاکسازی بزرگی در جریان است که عامه مردم از آن بی خبر هستند. مخالفان اردوغان و دولت او با مجازات روبرو هستند. فعالان به زندان می روند، روزنامه نگاران و معترضان آزار می بینند، وزارت آموزش از مدارس خواهان نام آموزگارانی شده که در تظاهرات شرکت کرده اند. یک سازمان حقوق بشری ترکیه می گوید پلیس حداقل ۳۰۰۰ نفر را دستگیر کرده است. عده ای آزاد شده اند اما هیچ کس نمی داند چند نفر هنوز در زندان هستند.

تاجیکستان جنبه‌های مثبت سیاست تازه مهاجرتی باید به‌اجرا گذاشته شود
۱۸ جولای ۲۰۱۳ دو سال پس از انتشار گزارشی با درخواست افزایش حمایت از حقوق کارگران مهاجر تاجیک، هیات مشترک فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و ای دی سی مموریال (ADC Memorial) در جون ۲۰۱۳ برای تحقیق درباره تغییرات نهادی و حقوقی و چالش‌های تازه‌ رو در روی کارگران مهاجر تاجیک و خانواده ‌های آن‌ها از تاجیکستان دیدار کردند. در این دیدار به جنبه‌ های جنسیتی مهاجرت، وضعیت مهاجران زن و همسران کارگران مهاجر توجه ویژه‌ای شد. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در اینجا یافته‌های مقدماتی و توصیه ‌های این هیات را منتشر می‌کند.

حقوق نسل سوم[۱]

ترکیه مخالفت دولت با تقاضای اوجالان برای برگزاری کنفرانس خبری صلح
۲۳ جولای ۲۰۱۳ به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالله اوجالان روز یکشنبه گذشته از دولت ترکیه تقاضا کرد برای کمک به روند صلح میان کردها و آنکارا، به او اجازه دهد از زندان یک کنفرانس خبری برگزار کند. دو تن از رهبران شاخه سیاسی حزب کارگران کردستان، حزب صلح و دمکراسی، پس از دیدار با اوجالان، درخواست او را برای برگزاری کنفرانس خبری به دولت ترکیه تحویل دادند. بولنت ارینج، معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه گفت دولت ترکیه بر قانون متکی است. بر اساس این مقررات، برگزاری یک کنفرانس خبری از زندان برای عبدالله اوجالان غیر ممکن است.

استرالیا بمباران ناخواسته میراث طبیعی جهان توسط آمریکا
۲۱ جولای ۲۰۱۳ دو جنگنده آمریکا چهار بمب روی صخره‌های مرجانی سواحل شمال شرق استرالیا پرتاب کردند. این مناطق به عنوان میراث طبیعی جهان شناخته می‌شوند. بمب‌ها منفجر نشدند و محل فرودشان ۵۰ متر با صخره‌های بزرگ مرجانی فاصله داشت. مرجان‌های رنگارنگ مشخصه صخره‌های بزرگ دریایی در سواحل شمال شرق استرالیاست؛ منطقه‌ای که در سال ۱۹۸۱ از طرف یونسکو به عنوان میراث طبیعی جهان شناخته شده است. این منطقه را یکی از عجایب هفتگانه طبیعی در سراسر جهان می‌دانند.

فرانسه اشغال یک نیروگاه هسته‌ای توسط فعالان محیط ‌زیست
۱۵ جولای ۲۰۱۳ گروهی از فعالان محیط زیستی “صلح سبز”، در حرکتی اعتراضی یک نیروگاهی اتمی در فرانسه را برای ساعاتی به اشغال خود درآوردند. پلیس فرانسه می‌گوید معترضان وارد بخش‌های حساس این نیروگاه اتمی نشده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه ۱۵ جولای حدود ۳۰ تن از فعالان گروه “صلح سبز” در اقدامی اعتراضی وارد نیروگاه اتمی تریکاستین در ۲۰۰ کیلومتری شمال شهر مارسی شدند. به گفته‌ی پلیس فرانسه ۴ ساعت پس از ورود این افراد به بخش‌هایی از نیروگاه ۲۱ نفر از آنها بازداشت شدند. این گزارش اضافه می‌کند که در میان بازداشت‌شدگان فعالانی از کشورهای فرانسه‌، ایتالیا، رومانی و همچنین اسپانیا حضور داشتند.

 زنان

بیش از۳۰ میلیون دختر در معرض ختنه در یک دهه آینده
۲۲ جولای ۲۰۱۳ سازمان ملل آن را مثله کردن آلت جنسی زنان می خواند .بنا به تحقیق یونیسف، هم اکنون در جهان بیش از ۱۲۵ میلیون زن و دختر زندگی می کنند که ختنه شده اند. آنها ساکن کشورهایی هستند که بیشترشان اکنون با این عمل مخالفند. در برخی از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و شرق آسیا، دختران را به این هوا که بکارتشان حفظ شود ختنه می کنند. گزارش یونیسف برگرفته از اطلاعاتی است که در ۲۰ سال گذشته و از ۲۹ کشور آفریقایی و خاورمیانه‌ای به دست آمده که هنوز در آنها ختنه دختران اتفاق می افتد.

دوبی زن نروژی محکوم در دوبی عفو شد
۲۲ جولای ۲۰۱۳ مارته دبورا داللو، زن ۲۴ ساله نروژی که در دوبی مورد تجاوز قرار گرفته و پس از گزارش این حادثه به پلیس به ۱۶ ماه زندان محکوم شده بود، عفو شد. دولت نروژ از این حکم استقبال کرده است. این زن آزاد است دوبی را ترک کند. خانم داللو پس از واقعه به پلیس دوبی مراجعه کرده اما در آنجا دستگیر و به رابطه جنسی خارج از ازدواج، شهادت دروغ و مصرف الکل متهم شد. آنطور که او در مصاحبه خود عنوان کرده، در قرارگاه پلیس به وی گفته شده است: «می‌دانی که هیچ‌کس حرفت را باور نخواهد کرد.»

پاکستان زنان در شمال غرب پاکستان از ‘تنها خرید کردن، منع شدند’
۲۰ جولای ۲۰۱۳ روحانیون و بزرگان قبیله‌ای در شمال غرب پاکستان زنان را از خرید کردن در بازارها بدون حضور یکی از وابستگان مرد منع کرده‌اند. گزارش شده که این اقدام برای آن صورت گرفته که توجه مردان در این ماه، منحرف نشود. این افراد از فروشندگان خواسته‌اند تا به زنانی که بدون همراه برای خرید آمده‌اند، کالایی نفروشند. گزارش های محلی حاکی است که این روحانیون پلیس را برای عملی شدن این ممنوعیت تحت فشار قرار داده‌اند. گفته شده که این درخواست روحانیون با مخالفت برخی از ساکنان این منطقه روبرو شده است. هزاران زن در سال های اخیر به دلیل آن که رفتارهایشان از سوی خانواده ها غیرمناسب توصیف شده بود، کشته شده اند.

 فرهنگ

آلمان کتابخانه بین‌المللی برای کودکان
۲۰ جولای ۲۰۱۳ کتابخانه شهر دویسبورگ آلمان دارای کتاب‌هایی به ۱۳ زبان مختلف است. مسئولان این شهر قصد دارند از این طریق انسان‌های فرهنگ‌های مختلف را به هم نزدیک و زندگی را برای کودکان خارجی‌تبار در آلمان آسان‌تر کنند. موجودی قسمتی از کتابخانه شهر دویسبورگ به ۱۳ زبان مختلف است. بزرگترین گروه مهاجران در این شهر از کشور ترکیه می‌آیند. به همین دلیل بسیاری از والدین ترک‌تبار به کتابخانه بین‌المللی این شهر مراجعه می‌کنند، با این هدف که فرزندان خود را با تفاوت‌های فرهنگی آشنا سازند. در این قسمت از کتابخانه نه تنها کتاب به زبان‌های مختلف، بلکه سی‌دی یا حتی فیلم نیز موجود است.

 آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در بخش حقوق بشر و عدالت، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را می‌توانید به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش می‌توانید مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

پیوست‌ها: