بین الملل

کودکان پناهجوی سوری ـ خبرگزاری فرانسه

کودکان پناهجوی سوری ـ خبرگزاری فرانسه

موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه

جامعه بین المللی باید هم اکنون اقدام کند
۲۲ آگوست ۲۰۱۳ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر خواهان تحقیق فوری، کامل و غیرجانبدارانه بین المللی در باره کشتار عمومی و ادعای استفاده از سلاح شیمیایی شد. عبدالکریم لاهیجی رییس فدراسیون گفت: «ادعاهای استفاده از سلاح شیمیایی باید از طریق تحقیقات به اثبات برسد، اما چیزی که ظاهرا مورد تردید نیست این است که تعداد زیادی از غیرنظامیان، از جمله بسیاری از کودکان، در حمله ها کشته شده اند و این می تواند در حد جنایت جنگی و احتمالا جنایت علیه بشریت محسوب شود. این جنایت ها نباید بدون مجازات بماند.»

حمله ‘شیمیایی’ در سوریه: نگاهی تحلیلی به شواهد موجود
بی بی سی ۲۳ آگوست ۲۰۱۳ دولت ایالات متحده آمریکا می گوید هنوز در خصوص این که آیا در مخاصمات میان نیروهای دولتی سوریه و شورشیان مسلح در شرق دمشق از سلاح شیمیایی استفاده شد یا نه، اظهار نظر قطعی نمی کند. دهها ویدیو که از حمله شیمیایی مورد ادعا حکایت دارند اکنون در اینترنت موجود هستند. بسیاری از بحثهای موجود الان بر سر این موضوع هستند که کدام یک از دو طرف درگیر، سلاحهای شیمیایی را به کار گرفته اند. روسیه گفته است شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد شورشیان مخالف دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی روز چهارشنبه ۲۱ آگوست درحومه دمشق، پایتخت بوده‌اند. به گفته وزارت خارجه روسیه یک راکت حامل مواد شیمیایی از یکی از مناطق تحت کنترل شورشیان پرتاب شده و شورشیان حتی قبل از انجام حمله، جزییات مربوط به مسئول دانستن دولت سوریه را در این حمله در اینترنت گذاشته بودند. به گفته وزارت خارجه روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور و جان کری، وزیر خارجه آمریکا موافقت خود را به انجام تحقیقاتی مستقل در این باره اعلام کردند. نماینده ارشد سازمان ملل در امور خلع سلاح برای ترغیب دولت سوریه به دادن اجازه دسترسی و بازرسی از حومه دمشق که ادعا شده مورد حمله شیمیایی قرار گرفته، وارد این کشور شده است. گروهی دیگر از کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد که پیشتر به سوریه سفر کرده اند، تحقیقات خود را درباره احتمال استفاده از تسلیحات شیمیایی درجریان جنگ در این کشور آغاز کرده‌اند.

سازمان ملل: شمار کودکان پناهجوی سوری به یک میلیون نفر رسیده است
بی بی سی ۲۳ آگوست ۲۰۱۳ آژانس پناهندگان سازمان ملل و همچنین صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) گفته‌اند که بیش از دو میلیون کودک از ترس جنگ مجبور شده‌اند شهرهای خود را ترک کرده و به محل دیگری در داخل سوریه نقل مکان کنند. به گفته بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، بیش از یکصد هزار نفر در جریان درگیری‌ها در این کشور کشته شده‌اند.

نهادهای دولتی

مصر کشته شدن «دست کم ۳۶ زندانی» هوادار اخوان المسلمین
رادیو فردا ۱۸ آگوست ۲۰۱۳ یک منبع امنیتی به شبکه «الجزیره» گفته است شماری از زندانیان روز یکشنبه به هنگام انتقال به زندان «ابوزعبل» در نزدیکی قاهره یک پلیس را در داخل یک خودروی «ون»‌‌به گروگان گرفتند. اما نیروهای امنیتی به سوی  این خودرو با گلوله و گاز اشک آور شلیک کردند و همه زندانیان را کشتند. طبق این گزارش، این زندانیان از جمله معترضان در مسجد «فتح» در قاهره بودند که روز یکشنبه دستگیر شدند.

عاملان غیردولتی

سوریه

حمله شورشیان سوری به منطقه ای عمدتا مسیحی نشین ۱۱ کشته برجای گذاشت
بی بی سی ۱۷ آگوست ۲۰۱۳ خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، گزارش کرده که در حمله شورشیان به یک منطقه عمدتا مسیحی نشین در مرکز استان حمص دست کم ۱۱ غیرنظامی کشته شدند. فعالان مخالف دولت گفته اند که ۵ نفر از کشته شدگان از نیروهای طرفدار رژیم بشار اسد بودند. نهاد حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است گفته است که ۹ نفر از کشته شدگان مسیحی بودند. گزارش دیگری حاکی است که مسیحیان سوریه در ترکیه پناه می‌گیرند.

درگیری کردها و جهادی ها
بی بی سی ۲۳ آگوست ۲۰۱۳ چند نبرد شدید بین گروههای جهادی و کردهای مسلح درسوریه، سبب شده به آنچه که به سرعت به صورت یک جنگ داخلی در داخل یک جنگ داخلی، در می آید لایه تازه ای اضافه شود. کردهای سوریه، اولین گروه ضد دولتی بودند که با جهادی‌ها درگیر شدند و تلفات سنگینی به نفرات جبهه نصرت و نیز گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و بلاد شام، دو گروه مرتبط با القاعده، وارد کردند. کمیساریای امور پناهندگی سازمان ملل روز ۱۸ آگوست در ژنو اعلام کرد که حدود ۱۵ هزار نفر با عبور از روی پل جدید بر روی رودخانه دجله، از طریق گذرگاه مرزی پیشخابور وارد خاک عراق شده‌اند. در پی حمله جهادگرایان جبهه النصرت، شاخه القاعده، به مناطق کردنشین، ۵ رزمنده کرد سوری و ۱۱ جهادگر کشته شدند.

عراق انفجار انتحاری در بغداد ۲۸ کشته بر جا گذاشت
بی بی سی ۲۴ آگوست ۲۰۱۳ ۵۰ نفر نیز در این انفجار زخمی شده‌اند. انفجار در میان جمعیتی رخ داده است که عصر خود را در بوستانی در منطقه قاهره در شمال‌شرقی بغداد می گذراندند. تلفات آن اغلب زنان و کودکان بوده‌اند. پیش‌تر هم در دو حمله در شهرهایی در شمال و جنوب بغداد، دست‌کم شش نفر کشته شده بودند. روز ۲۳ آگوست هم دست‌کم ۲۴ نفر در حملاتی در سرتاسر عراق، کشته شدند که ۹ نفر از آنان در مراسم عروسی یک خانواده شیعه در شهر دجیل بودند. طبق آمار سازمان ملل متحد،‌ در هشت ماه گذشته بیش از ۴ هزار تن کشته و دست‌کم ۱۰ هزار نفر در عراق زخمی شده‌اند.

مصر ۲۴ مامور پلیس در صحرای سینا توسط افراد مسلح کشته شدند
رادیو فردا ۱۹ آگوست ۲۰۱۳ بر اساس گزارش‌ها، افراد مسلح جلوی دو مینی بوس حامل ماموران پلیس را گرفتند و ۲۴ تن از آنان را با شلیک گلوله کشتند. دو مامور پلیس هم زخمی شده‌اند. از زمان برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر،حمله به نیروهای مسلح این کشور در  منطقه سینا به امری عادی تبدیل شده است.

لبنان دو انفجار در طرابلس ۴۲ کشته بر جای گذاشت
بی بی سی ۲۳ آگوست ۲۰۱۳ علاوه بر این بیش از ۳۵۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. یکی از این بمب‌ها در نزدیکی مسجد تقوا و پس از پایان نماز جمعه منفجر شده است. شیخ سالم رفیعی، روحانی سرشناس سنی معمولا در این مسجد حضور می‌یابد. طرابلس شهری عمدتا سنی‌نشین است و شیخ سالم رفیعی از منتقدان جدی حزب‌الله لبنان است و پیشتر از جوانان لبنانی خواسته بود که به مخالفان مسلح بشار اسد بپیوندند. از سوی دیگر شمار کشته‌های بمبگذاری هفته پیش  در بیروت به ٢٧ تن رسید.

حقوق مدنی و سیاسی

امریکا مشکل یافتن سم مناسب برای مجازات اعدام
نیویورک تایمز ۱۸ آگوست ۲۰۱۳ خودداری کارخانه های داروسازی از تامین داروی سمی مناسب برای اجرای مجازات اعدام به موسسات تادیبی باعث شده که بعضی ایالت هایی که مجازات اعدام را در قوانین خود دارند و به اجرا می گذارند از داروهای ترکیبی استفاده کنند. مخالفان مجازات اعدام می گویند این داروها از کیفیت مناسب برخوردار نیستند.

بریتانیا

گاردین ـ مأموران اطلاعاتی بریتانیا اسناد اسنودن را نابود کردند
دویچه وله ۲۰ آگوست ۲۰۱۳ سردبیر روزنامه گاردین می‌گوید، مقام‌های اطلاعاتی بریتانیا اسناد اسنودن موجود در دفتر روزنامه را نابود کرده‌اند. او این اتفاق را یکی از “عجیب و غریب‌ترین لحظاتی” دانسته که در تاریخ گاردین به چشم می‌خورد. گاردین می‌گوید به رغم نابود کردن اطلاعات اسنودن در کامپیوترهای لندن، کپی این اطلاعات در دفاتر دیگر گاردین وجود دارد. دولت بریتانیا تایید کرده است که دفتر نخست وزیری با آن روزنامه در تماس بوده است .

شنود اطلاعات فیبرهای نوری خاورمیانه
بی بی سی ۲۳ آگوست ۲۰۱۳ روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت می‌گوید بریتانیا تشکیلاتی بزرگ در یکی از کشورهای خاورمیانه دارد تا به طور گسترده تلفن‌ها، ایمیل‌ها و دیگر تبادلات اطلاعاتی در منطقه خاورمیانه را مورد شنود قرار دهد. ایندیپندنت می‌گوید اطلاعات به دست آمده از این طریق در مرکز دولتی ارتباطات بریتانیا بررسی می‌شوند و نتایج آن در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار می‌گیرد.

بازداشت شریک زندگی روزنامه نگار گاردین در فرودگاه هیترو
بی بی سی ۱۹ آگوست ۲۰۱۳ دیوید میراندا در مسیر پرواز از برلین به ریو دو ژانیرو ضمن توقف کوتاه در فرودگاه هیترو برای ۹ ساعت بازداشت شد. او، یک شهروند برزیلی ،پارتنر (شریک زندگی) گلن گرینوالد روزنامه نگار گاردین است که اسناد و مدارکی را که ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات محرمانه دولت آمریکا در اختیار او گذاشته در روزنامه گاردین منتشر کرده است. بنا به گزارش گاردین، پلیس تلفن همراه، لپ تاپ، دی وی دی و دیگر وسایل او را قبل از آزاد کردنش ضبط کرد. دولت آمریکا می‌گوید مقامات بریتانیایی، آنان را در جریان این بازداشت قرار داده بودند.

همکاری پلیس با موسسه مخفی علیه فعالان سندیکایی
گاردین ۱۸ آگوست ۲۰۱۳ پلیس اطلاعاتی در باره فعالان سندیکایی گردآوری کرده و در اختیار یک موسسه مخفی که لیست سیاه از فعالان تهیه می کند قرار داده است. یک مامور پلیس که مخفیانه در «جنبش جوانان علیه نژادپرستی در اروپا» نفوذ کرده بود این اطلاعات را در اختیار روزنامه گاردین قرار داده است.

کره شمالی شکنجه، گرسنگی و اعدام در زندان های اردوگاهی
ایندیپندنت ۲۱ آگوست ۲۰۱۳ گروه کارشناسان سازمان ملل در سئول پایتخت کره جنوبی به گواهی زندانیان پیشین کره شمالی گوش فرا داد. مادری که وادار به کشتن فرزند خود شد. کودکان گرسنه که مجبور به خوردن موش و قورباغه شدند. شکنجه، مثله شدن. به گفته دو زندانی پیشین، اینها تنها چند نمونه از رویدادهای تکراری در زندان های اردوگاهی کره شمالی است.

تونس تصمیم دولت اسلام‌گرا برای مذاکره با مخالفان سکولار
دویچه وله ۱۹ آگوست ۲۰۱۳ حزب اسلام‌گرای “النهضه” که اکنون حزب حاکم بر تونس است، سرانجام در پی اعتراضات تصمیم گرفت مذاکره با مخالفان سکولار خود را آغاز کند. پیشنهاد حاکمان تونس تشکیل “دولت اتحاد ملی” با محوریت حزب النهضه است. حزب حاکم تونس روز ۱۸ آگوست در چرخشی آشکار اعلام کرد که در پی گسترش اعتراضات و بی‌ثباتی سیاسی در این کشور، در تلاش آغاز گفت‌وگو با احزاب مخالف است تا زمینه اجماع ملی بر سر حل‌وفصل بحران جاری در این کشور فراهم شود.

ترکیه انتقام جویی اردوغان اقتصاد را به خطر انداخته است
اشپیگل اینترنشنال ۲۰ آگوست ۲۰۱۳ نخست وزیر ترکیه با فشار بر موسسات در پی یافتن مقصرانی برای ناآرامی های سیاسی در کشور است. بانک ها و صنایع زیر کنترل و ارعاب قرار گرفته اند. دولت ئی میل ها و نوارهای گفتگوهای تلفنی موسسه های مالی مختلف مثل دویچه بانک، کردیت سویس و سیتی گروپ را گردآوری کرده است و ارتباط های آنها را با مشتریان خارجی پس از شروع ناآرامی ها بررسی می کند.

آزادی دین اسلام‌هراسی و ضرورت ثبت مورد‌های تهاجم به مسلمانان
دویچه وله ۱۷ آگوست ۲۰۱۳ شمار حمله‌های فیزیکی و اهانت به مسلمانان در سطح اروپا افزایش یافته است. بیشترین این حمله‌ها در دو کشور بریتانیا و فرانسه به ثبت رسیده است. یک نهاد اتحادیه اروپا خواستار ایجاد فهرستی از این جرایم اسلام‌ستیزانه است. سازمان امداد “تل ماما” (Tell Mama) در بریتانیا مرکزی است که قربانیان “اسلام‌هراسی” می‌توانند به آن رجوع کنند. فیاض مقال، مسئول این نهاد امدادگر، به دویچه وله می‌گوید که “تل ماما” طی ۱۸ ماه گذشته ۱۲۰۰ مورد را در انگلیس و منطقه ویلز ثبت کرده است: «در روند کار خود به روشنی می‌بینیم که در پی یک رویداد مهم داخلی یا بین‌المللی، به سرعت بر شمار این موردها افزوده می‌شود.»

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

استرالیا نجات ۱۰۶ پناهجو و «مرگ پنج نفر دیگر»
رادیو فردا ۲۰ آگوست ۲۰۱۳ مقام‌های سازمان ایمنی دریانوردی استرالیا خبر دادند که روز ۲۰ آگوست ۱۰۶ نفر از پناهجویان را از یک قایق در حال غرق شدن که به آب‌های استرالیا وارد شده‌ بود نجات داده‌اند. پنج تن دیگر از سرنشینان این قایق هنوز یافت نشده و احتمال می‌رود که جان باخته باشند.

آلمان گروه های دست راستی به ایجاد سرپناه تازه برای پناهجویان اعتراض می کنند
اشپیگل اینترنشنال ۲۲ آگوست ۲۰۱۳ تعداد پناهجویان در آلمان در ماه های اخیر به شدت افزایش یافته است. با انتقال پناهجویان افغان و سوری و دیگر به محله ای در برلین، ساکنان آن آنمحله با گروه های دست راستی درگیری پیدا کرده اند. در حدود ۳۰ تن از هواداران گروه دست راستی حزب دمکراتیک ملی (NPD) شعار «پناهجویان، گورتان را گم کنید!» را سر دادند اما در حدود ۶۰۰ نفر از مردم محله شعار دادند: «پناهجویان، خوش آمدید!»

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح محیط زیست…

 برزیل قبایل برزیلی به خاطر زمین هایشان مبارزه می کنند
اشپیگل اینترنشنال ۲۲ آگوست ۲۰۱۳ مردمان بومی در برزیل دیگر صبرشان لبریز شده است. چندین دهه پیش به آنها وعده زمین داده شده است. اکنون خود آنها مزارع را اشغال می کنند. دولت نیز از آنها پشتیبانی می کند.

دفاع از حقوق بشر

امریکا  اعتراض به حکم منینگ
۱۸ آگوست ۲۰۱۳ مرکز حقوق اساسی (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر) به حکم زندان بردلی منینگ در دادگاه نمایشی به شدت اعتراض کرد و آن را حمله به متمم اول قانون اساسی (آزادی های بیان، مطبوعات، دین و گردهمایی) دانست. «منینگ که به افشای جنایت های نیروهای امریکا در عراق و افغانستان کمک کرده است مجازات می شود در حالی که مرتکبان آن جنایت ها هنوز مورد تحقیق قرار نگرفته اند.» بردلی منینگ به ۳۵ سال زندان محکوم شد. دادستان‌ پرونده ویکی‌لیکس درخواست دست کم ۶۰ سال زندان برای او کرده‌ بود تا «پیامی روشن به سایر سربازان آمریکایی داده شود.» منینگ به دلیل تحویل اسرار محرمانه دولت و ارتش آمریکا به سایت ویکی‌لیکس محاکمه شد. دادگاه در ماه گذشته میلادی بردلی منینگ را در ۲۰ مورد از ۲۲ موراد اتهام مجرم شناخت، از جمله عدول از قوانین ضدجاسوسی، دزدی و مخابره اسناد محرمانه نظامی وسیاسی دولت آمریکا.

زنان

ایتالیا به جای قانون گذاری به زنان برای مبارزه با خشونت کمک کنید
نیویورک تایمز ۱۸ آگوست ۲۰۱۳ نخست وزیر ایتالیا انریکو لتا ماه گذشته در واکنش به مشکل ادامه دار خشونت علیه زنان اعلام کرد اقدامات «بسیار شدید و محکمی» را در ۱۲ ماده برای مقابله با به گفته او «زن کشی» نامید در دست خواهد گرفت. این قتل ها اغلب به دست شوهران یا دوستان قبلی زنان رخ می دهد. در فرمان نخست وزیر، مجازات هایی برای خشونت خانگی، خشونت جنسی و تعقیب و قتل زنان پیش بینی شده است. اما طرفداران زنان و قربانیان می گویند حمله هایی که در پی اعلام فرمان انجام شده اند نشان می دهند که قوانین سخت و تازه لازم نیست بلکه باید زنانی که می خواهند از خشونت خانگی فرار کنند از کمک روانشناختی، قانونی و مالی برخوردار شوند.

سوئد زنان سوئدی در محکومیت حمله به زن مسلمان حجاب به سر کردند
بی بی سی ۲۰ آگوست ۲۰۱۳ گروهی از زنان سوئدی در حمایت از زنی که ظاهرا به دلیل داشتن حجاب مورد حمله قرار گرفته، عکس هایی از خودشان را در حالی که روسری به سر کرده اند در شبکه های اجتماعی گذاشته اند. حمله کننده به این زن با پاره کردن حجاب او سرش را به اتومبیلی کوبیده است. فعالان موسوم به «فریاد حجاب» از دولت خواسته اند تا به زنان مسلمان سوئدی این اطمینان داده شود تا حقوقشان در مورد آزادی مذهب رعایت می شود.

فرهنگ

سینما پیامک عاشقانه‌ای که به مرگ ۳ کودک انجامید
دویچه وله ۱۶ آگوست ۲۰۱۳ هیچ چیز آن‌قدر مهم نیست که نتوان به لحظه‌ای بعد موکول‌اش کرد. این پیام محوری فیلم مستندی از ورنر هرتسوگ است. انگیزه تهیه این فیلم مرگ سه کودک در نتیجه ارسال یک پیامک عاشقانه به هنگام رانندگی بوده است. کارگردان این فیلم را برای کمپین آمریکایی „Texting and Driving – It can wait“ (نوشتن و رانندگی، می‌توانم صبر کنم) ساخته است. هدف این فیلم متوجه کردن همه، به‌ویژه جوانان نسبت به خطر نوشتن پیامک هنگام رانندگی است.

سینما ویکی لیکس، جولیان آسانژ و بردلی منینگ؛ مستندی که باید دید
بی بی سی ۲۲ آگوست ۲۰۱۳ فیلم مستند پر سروصدای “ما اسرار را می دزدیم: داستان ویکی لیکس” ( ساخته الکس گیبنی، برنده جایزه اسکار برای یکی دیگر از آثار مستندش) که بر پرده سینماهای لندن رفته، سعی دارد با موضعی بی طرف، ضمن دادن اطلاعات به تماشاگر درباره این موضوع پیچیده، داوری را به او واگذار کند.

آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در بخش حقوق بشر و عدالت، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را می‌توانید به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش می‌توانید مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه حقوق بشر در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارد اما محتوای خبرهای وارده لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»اع‌رساانه گ

منابع این شماره: اشپیگل اینترنشنال، ایندیپندنت، بی بی سی، دویچه وله، رادیو فردا، نیویورک تایمز، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۱۰

پیوست‌ها: