افغانستان

 عکس از وبسایت فارسی یوناما

Peacekeeping- UNAMA

  موارد نقض حقوق بشر

 نهادهای دولتی و بین‏ المللی

 اخراج مهاجران افغان از ایران فاجعه خواهد آفرید
۸صبح/ ۴/ ۶/ ۱۳۹۲ وزارت امور مهاجران و عودت‌کنندگان کشور، از تصمیم اخیر دولت ایران مبنی‌ بر اخراج اجباری مهاجران افغان، فاقد اسناد قانونی اقامت در آن کشور، شدیدا ابراز نگرانی کرده، می‌گوید در صورتی‌که این تصمیم دولت ایران عملی شود، افغانستان با فاجعه بزرگ انسانی مواجه خواهد شد. بیشتر بخوانید: اعتراض هنرمندان ایران به تبعیض علیه مهاجران افغان، مهاجرین غیرقانونی افغان تا ۱۵ سنبله ایران را باید ترک کنند، دشواری‌های ناتمام مهاجران افغان‌ در ایران

سرباز آمریکایی عامل ‘کشتار قندهار’‏ به حبس ابد محکوم شد
بی بی سی/ ۱/ ۶/ ۱۳۹۲ یک سرباز امریکایی که سال گذشته دست به کشتار ۱۶ روستایی در ولایت قندهار افغانستان زده بود، در دادگاه نظامی به حبس ابد بدون امکان عفو محکوم شد. این بدترین واقعه کشتار غیرنظامیان توسط یک نظامی امریکایی از زمان جنگ ویتنام توصیف شده است. بیشتر بخوانید: اگر کسی امریکاییان را به رگبار ببندد چه خواهد شد؟

خشونت‌ها علیه خبرنگاران ۶۵ درصد افزایش یافته است
۸صبح/ ۳۰/ ۵/ ۱۳۹۲ دیده‌بان رسانه‌ها در موسسه «نی»، حمایت‌کننده‌های رسانه‌های آزاد، از افزایش موارد خشونت‌ها علیه خبرنگاران خبر داده می‌گوید که بیش‏ترین موارد خشونت‌ها از سوی مقام‌های دولتی اعمال شده است.

ازسرگیری حملات راکتی پاکستان به مناطق شمال شرقی کشور
اطلاعات روز/ ۳۱/ ۵/ ۱۳۹۲ مقام‌های محلی در ولایت نورستان می‌گویند که نظامیان پاکستان حملات راکتی خود را از سر گرفته‌اند. ظاهر بهاند، سخن‌گوی والی نورستان به خبرگزاری بخدی گفت: «شام روز گذشته (سه شنبه) نظامیان پاکستانی ده‌ها راکت را به مناطق ولسوالی کامدیش ولایت نورستان پرتاب کرده‌اند.

عاملان غیردولتی

 ساکنان ولسوالی خاص ارزگان: حکیم شجاعی در قتل، شکنجه و به آتش کشیدن خانه‎های مردم دست دارد
خبرگزاری پژواک/ ۴/ ۶/ ۱۳۹۲ شماری از باشندگان ولسوالی خاص ارزگان، روز دوشنبه، “حکیم شجاعی” یکی از فرمانده‎هان نظامی غیرمسوول را در این ولایت، به قتل، شکنجه و نیز به آتش کشیدن خانه‏های مردم این ولسوالی متهم می‎سازند. ساکنان ولسوالی، در یک گردهمایی در کابل گفته‎اند که این فرمانده نظامی غیرقانونی از سوی برخی از حلقه‎های مشخص در درون حکومت پشتیبانی می‏شود .بیش‏تر بخوانید: حکیم شجاعى باید اعدام شود

حامد کرزی کشتار شش کارمند پروژه توسعه روستایی در هرات را محکوم کرد
بی بی سی / ۵/ ۶/ ۱۳۹۲ حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان قتل شش کارمند وزارت توسعه روستایی را محکوم کرده و آن را “مخالفت آشکار طالبان با پیشرفت افغانستان” دانسته است.

دو شهروند کانادایی ربوده شده در ولایت بامیان از چنگ ربایندگان آزاد شدند
خبرگزاری خامه/ ۳۱/ ۵/ ۱۳۹۲ مقامات محلی در ولایت بامیان می‎گویند، دو شهروند کانادایی  که قبلأ ربوده شده بودند به اثر کوشش‎های نیروهای امنیتی ولایت بامیان نجات داده شده‎اند.

  زنان

افزایش ۱۱ درصدی خشونت علیه زنان درغور
تلویزیون نور/ ۴/ ۶/ ۱۳۹۲ واقعات خشونت علیه زنان درغور طی سال جاری نسبت به زمان مشابه آن درسال گذشته یازده درصد افزایش یافته است. معصومه انوری رییس امور زنان ولایت غور می‎گوید که آمار واقعات ثبت شده نزد آنان نشان می‏دهد که خشونت‏ها علیه زنان طی سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۱۱ درصد افزایش یافته است.

قتل مرموز زنان در فاریاب
رادیو کلید/۴/ ۶/ ۱۳۹۲ یک دختر جوان در ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب، شب هنگام به‏گونه‌ مرموز به ضرب گلوله توسط افراد مسلح ناشناس به قتل رسید.

افراد مسلح ۳ زن و ۱ مرد عضو یک خانواده را در شاهراه کندز – بغلان تیرباران کردند
فارسی. رو/ ۳/ ۶/ ۱۳۹۲ افراد مسلح غیرمسوول ۴ عضو یک خانواده را کشتند و ۲ تن دیگر آنان را زخمی کردند. به گفته جاوید بشارت سخن‎گوی پولیس بغلان مخالفان مسلح موتر حامل یک خانواده را در منطقه جرخشک ولسوالی بغلان مرکزی توقف داده و ۴ عضو خانواده، شامل ۳ زن و ۱ مرد را تیرباران کرده و ۲ تن دیگر را زخمی کردند.

نگرانی از فروش آزادانه داروهای سمی و افزایش خودکشی دختران در سرپل
فارسی. رو/ ۲۹/ ۵/ ۱۳۹۲ ولایت سرپل درچند ماه اخیر شاهد خودکشی شماری از دختران جوان بود که بیش‎تر‎شان به علت خشونت‎های خانوادگی ، محروم شدن از ازدواج، امراض روانى، مشکلات خانواد‌گى، با استفاده از مواد سمی دست به خودکشی می‏زنند.

یک دخترجوان در فاریاب به ضرب گلوله کشته شد
خبرگزاری خامه/ ۱/ ۶/ ۱۳۹۲ مسوولین ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب، از کشته شدن یک دختر جوان ازسوی افراد ناشناس  گزارش داده است. دخترجوان ۲۱ ساله در هنگام شب از سوی یک فرد ناشناس در قریه رحمت آباد این ولسوالی با ضرب گلوله کشته شد.

 راه اندازی نشست ملی زنان در شهر مزارشریف
فارسی. رو/ ۳۰/ ۵/ ۱۳۹۲ کنفرانس ملی زنان برای دو روز در شهر مزار شریف راه اندازی شده است. هدف از این همایش بررسی مشکلات زنان و تهیه یک مسوده و ترتیب یک استراتژی مشخص و روشن برای حضور گسترده این قشر در فعالیت‎های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خوانده شده است. در این همایش شماری از فعالین زنان از سراسر کشور شرکت کرده‎اند.

  حامیان و فعالان

اعتراض مردم کنر به حملات شبانه امریکا
روزنامه انصار/ ۳/ ۶/ ۱۳۹۲ صدها معترض، با برگزاری تظاهرات در خیابان‌های ولـایت کنر در شمال شرق کشور، حملـات شبانه نیروهای تحت رهبری امریکا را محکوم کرده‌اند.

ساکنان پکتیا خواستار برکناری والی این ولایت‌اند
روزنامه جامعه باز / ۴/ ۶/ ۱۳۹۲ ساکنان ولایت پکتیا با راه‌اندازی تظاهراتی، خواهان آوردن تغییر و اصلاحات در اداره‌های محلی این ولایت شده‌اند. تظاهر‌کنندگان تأکید کرده‌اند تا زمانی‌که در ادارات محلی این ولایات اصلاحات وارد نشود، آنان در انتخابات شرکت نخواهند کرد. آنان می‌گویند که از بی‌کفایتی والی و فساد موجود در ادارات محلی این ولایت، به‏ستوه آمده‌اند و خواستاری برکناری جمعه‌خان همدرد (والی پکتیا) هستند.

راه‏پیمایی کودکان مکتب در کندز در اعتراض به واردات تفنگ و تفنگچه‏های پلاستیکی به کشور
وبسایت یوناما/ ۳/ ۶/ ۱۳۹۲ شماری از شاگردان مکتب در ولایت کندز با حمایت نهاد‏های جامعه مدنی محلی بر ضد وارد ساختن و فروش تفنگ‏ها و تفنگچه‏های پلاستیکی اسباب بازی کودکان اعتراض کرده و خواستار آن‏اند تا به‏جای این‏گونه اسباب بازی‏ها، کتاب،  قلم و کتابچه وارد شود.

احتمال افزایش فشار بر خبرنگاران و رسانه‌ها تا ختم انتخابات
۸ صبح / ۵/ ۶/ ۱۳۹۲ کمیته مصوونیت خبرنگاران، با ارایه گزارشی از موارد خشونت علیه خبرنگاران در نیمه اول سال جاری میلادی و وضعیت کاری رسانه‌ها، پیش‌بینی کرده که احتمالا فشار بر خبرنگاران و رسانه‌ها تا ختم انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده افزایش می‌یابد.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی

 وزارت مهاجران: از هر چهار افغان، یک تن در بیرون از افغانستان مهاجر است
تلویزیون یک/ ۳۰/ ۵/ ۱۳۹۲ مسوولان وزارت امور مهاجران و برگشت کنندگان گفته‏اند که گسترش دامنه‏های نبرد و دشواری‏های اجتماعی – اقتصادی در افغانستان، شهروندان کشور را به پناه‏جویی ناگزیر ساخته است. آمار‏های ارایه شده از سوی وزارت امور مهاجران نشان می‏دهند که در دو سال اخیر، شمار افغانان پناه‏جو سی و پنج درصد افزایش یافته است.

افزایش مهاجرت‏های غیرقانونی افغان‏ها
صدای آلمان/ ۳۰/۵/۱۳۹۲ وزارت کار و امور اجتماعی روز سه شنبه گفته است که خشونت‏ها در برابر زنان و کودکان سبب افزایش مهاجرت‏های غیرقانونی افغان‏ها به بیرون از کشور شده است. این وزارت با تاکید بر این مطلب گفته است که نبود کار و افزایش خشونت‏ها از انگیزه‏های اصلی مهاجرت نوجوانان و زنان به بیرون از کشور است.

سخن‏گوی والی بدخشان: بسته شدن مرز تاجکستان نگرانی بی مورد است
فارسی. رو/ ۳۰/۵/۱۳۹۲ عبدالمعروف راسخ، سخن‏گوی والی بدخشان در یک تماس تلفنی به “افغانستان.رو ” گفت که نگرانی وزارت صحت تاجیکستان از انتقال بیماری کولرا از طریق باشندگان بدخشان به این کشور و بسته شدن مرز مشترک بین افغانستان _ تاجیکستان را بی مورد می‏داند. بیش‎تر بخوانید: در پی شیوع بیماری در بدخشان، تاجیکستان مرزهایش را بست

جوانان: بی‏کاری مشکل اصلی ماست
صدای آلمان / ۲۵/ ۵/ ۱۳۹۲ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از درخشش جوانان این کشور در عرصه‏های ورزش و تکنالوژی سخن می‏گوید. اما جوانان افغان از بی‎کاری، فساد و ناکارایی اداره‏های حکومتی، برای حل مشکلات‏شان شکایت دارند. این جوان افغان می گوید حکومت روز جهانی جوانان را با برگزاری یک مراسم و توزیع چند بوتل آب معدنی و چند کتابچه تجلیل می‏کند، در حالی که مشکل جوانان بسیار وسیع‏تر از این است. بیش‎تر بخوانید: بی اعتمادی جوانان به پیشرفت دموکراسی

چرا بندهای آب‏گردان افغانستان ساخته نمی‏شوند؟
صدای آلمان/ ۱/ ۶/۱۳۹۲ ایجاد بندهای آب‏گردان می‏تواند کمک زیادی به اقتصاد افغانستان کند. اما چرا این بندها ساخته نمی‏شود؟ وزارت انرژی و آب افغانستان می‏گوید پنج بند آب‏گردان زیر کار هستند، اما کم‎بود بودجه و ناامنی دلیل اصلی کندی کار آن‎ها است.

فرمانده پولیس نیمروز به اتهام قاچاق موادمخدر دست‏گیر شد
خبرگزاری خامه/ ۱/ ۶/۱۳۹۲ به اساس گزارش‏ها، قوماندان امنیه ولایت نیمروز به اتهام قاچاق موادمخدر بازداشت شده است. محمد کبیر اندرابی، قوماندان امنیه ولایت نیمروز به روز چهارشنبه از میدان هوایی کابل از سوی مامورین مبارزه با مواد مخدر دست‎گیر شد. بیش‏تر بخوانید: هشدار به قاچاقبران در تخار

هشدار تازه‌ی وزارت امور داخله برای مبارزه با فساد اداری
تلویزیون یک/ ۳۰/ ۵/ ۱۳۹۲ مسوولان وزارت امور داخله هشدار می‎دهند که پس از این، قانون سخت‎گیرانه‎ای را برای جلوگیری از فساد در میان نیروهای پولیس، عملی می کنند.

یازده دانشگاه دولتی عضو شورای بین‌المللی دانشگاه‌ها شدند
۸ صبح/ ۳/ ۶/ ۱۳۹۲ مقام‌های وزارت تحصیلات عالی می‌گویند که یازده دانشگاه دولتی افغانستان، عضویت شورای بین‌المللی دانشگاه‌ها را کسب کرده‌اند. دانشگاه‌های کابل، طب کابل، تعلیم و تربیه استاد ربانی، پلی تخنیک، هرات، بلخ، ننگرهار، پکتیا، خوست، کنر و قندهار از جمله سی‌ویک دانشگاه دولتی هستند که عضویت شورای بین‌المللی دانشگاه‌ها را کسب کرده‌اند. بیش‏تر بخوانید: وزارت تحصیلات عالی افغانستان، عضویت انجمن بین المللی دانشگاه‏ها را بدست آرود

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته‏ گذشته
از چند منبع/ ۵/ ۶/ ۱۳۹۲ انفجار در ننگرهار، دو تن کشته و سه تن زخمی برجای گذاشت. چهار عضو یک خانواده در بغلان توسط مردان مسلح کشته شدند. حادثه ترافیکی مرگ‎بار در شاهراه کابل – قندهار. حمله انتحاری در فراه،۱ کشته و ۱۵ زخمی برجای گذاشت.

 تلفات (کشته و زخمی) نیروی‏های دولتی و طالبان در هفته گذشته
از چند منبع/ ۵/۶/۱۳۹۲ ۵ پولیس ملی دربمباران هوایی ناتو در میدان وردک کشته و ۴ تن دیگر زخمی شدند. پانزده جنگ‎جوی طالب در عملیات نظامیان اردوی ملی در هلمند کشته شدند. تلفات سنگین طالبان در نتیجه‌ عملیات “ذوالفقار هفت” در لغمان. تلفات سنگین طالبان مسلح در ولایت غزنی. کشته شدن ۶ طالب و زخمی شدن ۱۰ تن دیگر در بادغیس. کشته شدن ۲ پولیس محلی درننگرهار. کشته شدن ۳۵ شورشی درعملیات‏های گوناگون نیروهای افغان. نیروهای خارجی در وردک، ۵ پولیس را کشتند. هفت کشته در حمله مهاجمان به پایگاه ارتش افغانستان در ولایت کاپیسا. وقوع یک حمله انتحاری در ولایت هلمند. حمله طالبان به ولسوالی “تگاب”. سوء قصد علیه رییس امنیت ملی فراه ۱ کشته و ۱۵ زخمی بجا گذاشت. ولسوال نام نهاد طالبان در قندوز کشته شد.

بازداشت چهار عضو شبکه تروریستی حقانی در ولایت لوگر
خبرگزاری بخدی/ ۳۰/۵/۱۳۹۲مقام‏های وزارت دفاع ملی کشور می‏گویند که نظامیان اردوی ملی، در عملیات امروز (سه شنبه) فردی به نام بهرام، که یکی از بمب سازان شبکه حقانی است را با سه هم‏کارش بازداشت کرده‏اند. در خبرنامه منتشر شده از سوی وزارت دفاع ملی کشور آمده است که افراد بازداشت شده از باشندگان اصلی ولایت لوگر هستند.

مجتبا پتنگ: جنگ افغانستان استخباراتی و هدف آن تضعیف این کشور است
تلویزیون یک/ ۳۰/۵/۱۳۹۲ “مجتبا پتنگ”، سرپرست وزارت امور داخله، جنگ روان در کشور را جنگ استخباراتی به هدف ضعیف ساختن اداره‌ افغانستان و اقتصاد آن می‎داند. او بار دیگر تأکید می‎کند که نیروهای امنیتی به ویژه پولیس ملی، امنیت انتخابات را تأمین خواهند کرد.

وزارت دفاع: عملیات “عقاب” برای تامین انتخابات راه اندازی می‎شود
تلویزیون نور/ ۴/۶/۱۳۹۲ نبود امنیت در برخی از نقاط، از چالش‎های اصلی فراراه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشور خوانده شده است. درحالی‏که به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، کم‏تر از هفت ماه باقی نمانده است، مساله امنیت انتخابات بر نگرانی‏های مردم افزوده است.

بررسی اوضاع امنیتی هفت ولایت شمال شرق افغانستان درسه ماه گذشته ازسوی مقام‏های امنیتی
طلوع نیوز/ ۳۰/۵/۱۳۹۲ اوضاع امنیتی سه ماه گذشتۀ ولایت‏های کنر، ننگرهار، لغمان، نورستان، کاپیسا، پنجشیر و پروان، با حضور وزیران دفاع ملی، امورداخله، فرماندهان و والیان این ولایت‏ها، درولایت کاپیسا به بررسی گرفته شد.

هرات و امنیت شکننده
۸ صبح/ ۲۹/۵/۱۳۹۲ به تازگی‌ زمزمه‌ها از شکل گرفتن باندهای جنایت‌کار در داخل ولسوالی‌های اطراف هرات به گوش می‌رسد. رییس شورای ولایتی هرات چندی پیش در یک نشست خبری گفت که گروه‌های مخالف دولت در گذشته در حد باندهای ده تا بیست نفره بودند، ولی حالا این گروه‌ها به پنجاه نفر و بیش‏تر رسیده‌اند.

حراج تجهیزات نظامی آمریکا در افغانستان
فارسی.رو/ ۳/۶/۱۳۹۲ آمریکا قصد دارد در مسیر برنامه خروج نیروهای نظامی از افغانستان، تجهیزات نظامی خود در این کشور را به فروش برساند. قبلا شایع شده بود که امریکا تجهیزات نظامی خود را در افغانستان تخریب خواهند کرد.

نگرانی باشندگان میدان وردک از وضعیت امنیتی این ولایت
تلویزیون نور/ ۴/۶/۱۳۹۲ شماری از اعضای شورای ولایتی و باشندگان ولایت میدان وردک از وضعیت امنیتی در این ولایت شکایت دارند؛ اما والی میدان وردک می‏گوید که در یک سال اخیر، امنیت این ولایت بهتر شده است.

  انتخابات

سپین غر: افراد مسلکی باید برای کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی شوند
روزنامه افغانستان / ۴/ ۶/ ۱۳۹۲ بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان هشدار می‏دهد که اگر افراد بی‏طرف جهت کسب عضویت در کمیسیون شکایات انتخاباتی به رییس جمهور معرفی نشوند، مشکلات جدی در برابر پروسه انتخابات ایجاد خواهند شد.

کمیته گزینش: بدون نماینده جامعه مدنی هم تصمیم می‌گیریم
۸ صبح/ ۳/ ۶/ ۱۳۹۲ کمیته گزینش اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی در نخستین جلسه‌اش در مورد معرفی نامزدها برای عضویت در کمیسیون شکایات انتخاباتی، از نهادهای جامعه مدنی خواست تا با معرفی نمایند‌ه واحد در این کمیته سهم‌شان را در معرفی نامزدهای کمیسیون شکایات انتخاباتی انجام دهند. بیش‏تر بخوانید: خواست کرزی از کمیتۀ گزینش برای معرفی اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایت‏های انتخاباتی،کرزى براى معرفى کاندیداهاى کمیسیون شکایات انتخاباتى ضرب‏الاجل تعیین کرد

نگرانی از بستن مراکز توزیع کارت‌های رای‌دهی در بدخشان
۸ صبح/ ۲۹/ ۵/ ۱۳۹۲ مسوولان دفتر ولایتی کمیسون مستقل انتخابات در بدخشان از افزایش ناامنی‌ها در شماری از ولسوالی‌های این ولایت و احتمال بسته شدن مراکز توزیع کارت‌های رای‌دهی اظهار نگرانی می‌کنند.

شکل‌گیری یک ایتلاف جدید سیاسی برای حضور در انتخابات
۸ صبح/ ۳۰/ ۵/ ۱۳۹۲ هم‌زمان با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور، شماری از احزاب سیاسی و اعضای شورای ملی، ایتلافی را تحت نام «جبهه اعتماد ملی افغانستان» تشکیل داده می‌گویند که این جریان سیاسی در انتخابات آینده از نامزدان شایسته و برخوردار از معیارهای تخصص کاری، تعهد دینی و ملی حمایت خواهد کرد.

نگرانی فعالان مدنی شماری از ولایات از حضور کمرنگ زنان در پروسه ثبت نام انتخابات
خبرگزاری بخدی/ ۳/ ۶/ ۱۳۹۲ شماری از فعالان مدنی بامیان، دایکندی و غور، در یک نشست خبری مشترک در مرکز بامیان، از حضور کم‎رنگ زنان در پروسه ثبت نام رای دهندگان انتخابات آینده ریاست جمهوری و شورای ولایتی، در این سه ولایت به شدت اظهار نگرانی کرده‏اند.

‘امنیت انتخابات ۱۳۹۳ افغانستان بهتر از قبل خواهد بود’
بی بی سی/ ۲/ ۶/۱۳۹۲ نهادهای امنیتی افغانستان می‌گویند امنیت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ این کشور نسبت به انتخابات گذشته بهتر خواهد بود. این نهادها در نشست مشترک با کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کردند که زمینه برگزاری انتخابات را در سراسر این کشور فراهم خواهند کرد. بیش‏تر بخوانید: انتخابات و چشم‌انداز امنیت

  سیاست

طالبان: مسوولیت حملات خود را به عهده می‏‎گیریم، کرزی بی‌خبر است
بی بی سی/ ۲/۶/۱۳۹۲ گروه طالبان اظهارات حامد کرزی رییس جمهوری در مورد “بی‎اختیاری” طالبان- در مورد قتل‌ها و انفجارهایی که به نام طالبان صورت می‌گیرد- را ناشی از ناآگاهی او دانسته است. بیش‏تر بخوانید: کرزی: حملات خشونت‏بار در اختیار خود طالبان نیست

 حامد کرزی برای گفتگو درباره طالبان وارد پاکستان شد
بی بی سی/ ۴/ ۶/۱۳۹۲ حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان برای گفتگو درباره ازسرگیری گفتگوهای صلح با طالبان وارد پاکستان شده و قرار است با نواز شریف نخست وزیر این کشور ملاقات کند. کارن آلن خبرنگار بی بی سی در کابل می‏گوید آقای کرزی قرار است نواز شریف را برای آزاد کردن مقامات ارشد طالبان از زندان متقاعد کند. بیش‏تر بخوانید: حامد کرزی: از نتایج سفرم به پاکستان مطمین نه بلکه امیدوار هستم، طالبان: منتظر نتیجه سفر کرزی به پاکستان هستیم، حامد کرزی، سفر به پاکستان ماموریت غیر ممکن

کرزی: امریکا باید امنیت سراسری افغانستان را تضمین کند
افغانستان مونیتور/ ۳/ ۶/۱۳۹۲ رییس جمهور کرزی می‏گوید، در توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن، تجاوز بر افغانستان باید تعریف گردد. آقای کرزی هرچند مشخص نساخت که افغانستان از حمله یا تجاوز کدام کشور نگرانی دارد، اما پیش از این مقام‏های افغان انتقاد نموده بودند که امریکا در برابر حملات راکتی پاکستان بر این کشور سکوت اختیار کرده است. بیش‎تر بخوانید: آیا امریکا امنیت سراسری افغانستان را تضمین خواهد کرد؟

 وزارت خارجه: حکومت افغانستان با رهبران گروه طالبان عملا در ارتباط است
روزنامه افغانستان/ ۴/ ۶/ ۱۳۹۲ مقام های وزارت خارجه کشور دیروزاعلام کردند که سران حکومت و شورای عالی صلح افغانستان، با برخی رهبران عمده گروه طالبان عملاً ارتباط دارند.

سفیر روسیه در کابل: زمینه صلح با طالبان وجود ندارد
رادیو کلید / ۳۰/ ۵/ ۱۳۹۲ سفیر روسیه در کابل: زمینه صلح با طالبان وجود ندارد؛ هیچ نشانه‌یی‌ از اجرای گفت وگو‏های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان وجود ندارد. اندری اویتسیان، سفیر روسیه در کابل با بیان این مطلب به خبرگزاری انترفاکس گفته، فکر نمی‌کند به زودی موافقت در مورد صلح میان طرف‌های درگیر در افغانستان صورت گیرد.

عزل و نصب‌ها در پولیس با کدام هدف؟
۸ صبح/ ۳۰/ ۵/ ۱۳۹۲ خبرگزاری بخدی اعلام کرده است که به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد جنرال مجتبا پتنگ سرپرست وزارت داخله کشور، بیش از چهل فرمانده ارشد پولیس را از کار برکنار کرده است. برکناری این همه مقام امنیتی براساس یک فرمان، از سوی تحلیل‏گران یک امر بی‌سابقه خوانده شده است.

لوی جرگه مشورتی طی دو ماه آینده برگزار می‏شود
خبرگزاری خاورمیانه/ ۳۱/ ۵/ ۱۳۹۲ تاریخ برگزاری لویه جرگه در پیوند با امضای پیمان امنیتی میان امریکا و افغانستان، بالاخره توسط  “تیم  بر سر اقتدار حکومت” طی دو ماه آینده در کشور اعلام شد. بیش‏تر بخوانید: در مورد قرارداد امنیتی با امریکا، بزودی لویه جرگه دایر می‏شود

  فرهنگ

 منار جام، آبدۀ باستانی پابرجا در افغانستان جنگ زده
صدای امریکا/ ۳/ ۶/ ۱۳۹۲ منار جام در ولایت غور مربوط به قرن ١٢ میلادی، در میراث جهانی یونسکو ثبت است. این منار به سبب موقعیت آن- که در یکی از وادی‏های دورافتاده واقع شده است- کم‏تر مورد توجه قرار گرفته است.

صد سال فعالیت مطبوعاتی در غرب افغانستان
بی بی سی/ ۳۰/ ۵/ ۱۳۹۲ دوربین، ماهنامه فرهنگی و اجتماعی در هرات در نمایشگاهی، صد سال فعالیت مطبوعاتی در غرب افغانستان را پیش چشم آورد. نمونه‎هایی از نزدیک به چهارصد عنوان روزنامه، ماه‏نامه، هفته‎نامه و گاه‏نامه، عکس‎های مدیران این جراید و نویسندگان مطرح هرات در یک قرن گذشته کنار هم چیده شده‎اند. این اولین‏بار است که نمونه‎هایی از تمامی نشریات و جرایدی که تا کنون در غرب افغانستان چاپ شده‎اند گردآوری و به نمایش گذاشته می‎شود.

زندگی رقت‏بار کودکان افغان در تابلوهای نقاشی
صدای امریکا/ ۳/ ۶/ ۱۳۹۲ نمایشگاه نقاشی بنی آدم به منظور حمایت از کودکان خیابانی توسط شماری از هنرمندان جوان در ولایت هرات برگزار شد. در این نمایشگاه ۶۸ اثر از ۱۲ دختر و پسر جوان به نمایش گذاشته شد.

جمهوری بی‏جانشین واصف باختری
سایت گفتمان افغانستان/ ۳/ ۶/ ۱۳۹۲ استاد واصف باختری بدون شایبه شناسنامه ادبیات و فرهنگ افغانستان امروز است.  مردی که استادی را در صرافی و نسیه فروشی در بازار فرهنگ کمایی نکرده است. چنان‏که آن را با پیشغام و پسغام به اربابان جراید نیز گدایی نکرده است. صفت “استادی” را حافظه جمعی ملتی به او داده  که در تاریخش به سختی عنوان لیلام کرده است.

همایش جمع آوری آثار ادبی از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بغلان
خبرگزاری بخدی/ ۳۱/ ۵/ ۱۳۹۲ مسوولان ریاست اطلاعات فرهنگ ولایت بغلان در شمال کشور از همایش جمع آوری آثار ادبی و داستان نویسی در این ولایت خبر داده‏اند.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، طلوع نیوز، تلویزیون یک، تلویزیون نور، صدای آلمان، رادیو آزادی، رادیو بین‏المللی فرانسه، صدای امریکا، رادیو کلید، فارسی. رو، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری بست باستان، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری خاورمیانه، خبرگزاری خامه ، روزنامه افغانستان، روزنامه ۸ صبح،  روزنامه انصار، روزنامه اطلاعات روز، افغانستان مونیتور، سایت گفتمان افغانستان، وبسایت فارسی سازمان ملل،  وبسایت ایران امروز، وبسایت آرمان شهر.

شماره ۱۱ هفت روز نامه حقوق بشر افغانستان

 

پیوست‌ها: