افغانستان

عکس از دویچه وله

1236775_652483908102872_1622119814_n

موارد نقض حقوق بشر

 نهادهای دولتی و بین ‏المللی
بازداشت ۸ مامور پولیس در بغلان به جرم قتل ۶ کودک
فارسی.رو/ ۱۴/۶/۱۳۹۲ هشت مامور پولیس در بغلان به اتهام قتل غیرعمدی ۶ کودک بازداشت داشت شدند. براساس یک خبرنامه وزارت امور داخله افغانستان، این ماموران پولیس روزپیش درمنطقه درمبک ولسوالی دوشی بصورت غیرمسوولانه یک راکت فیر می کنند که این راکت از هدف منحرف شده و به محلی تجمع کودکان اصابت می کند. درنتیجه ۶ کودک کشته می شود و ۲ تن دیگر آنان زخمی می شوند.

 کشته شدن یک نفر در راهپیمایی علیه کنسولگری ایران در هرات
بی بی سی/ ۱۷/۶/۱۳۹۲ در راهپیمایی شهروندان افغان در برابر کنسولگری ایران در ولایت غربی هرات، یک نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شده اند. این راهپیمایی ساعت هشت صبح به وقت محلی آغاز شد و به خشونت انجامید. در هنگام راهپیمایی، صدای شلیک هم به گوش رسیده است. این راهپیمایی در اعتراض به آن چه سکوت مسئولان کنسولگری ایران در هرات برای پرداخت دوباره پولی که به عنوان ضمانت از شهروندان هرات هنگام صدور ویزا دریافت کرده اند، سازماندهی شده بود.

 عاملان غیردولتی
نویسنده داستان فیلم “فرار از طالبان” به قتل رسید
دویچه وله/ ۱۶/۶/۱۳۹۲ پلیس افغانستان از قتل یک نویسنده زن هندی خبر داد. سوشمیتا بنرجی نویسنده داستان اتوبیوگرافیک “فرار از طالبان” از خانه خودش در ولایت پکتیا بیرون کشیده شده و با ضرب بیست گلوله به قتل رسیده است.  طالبان افغانستان دست داشتن در این قتل را رد کرده‌اند.

 مرد ۴۵ ساله ای که قصد تجاوز به یک پسر ۶ ساله را داشت دستگیر شد
فارسی.رو/ ۱۵/۶/۱۳۹۲ مقامات امنیتی ولایت سرپل از دستگیری یک مرد ۴۵ ساله که قصد تجاوز به یک پسر ۶ ساله را داشته، خبر دادند. بر اساس گفته های مقامات امنیتی، این فرد،”آدم ربا” نیز می باشد.

سناتور پیشین بلخ کشته شد
بی بی سی/ ۱۸/۶/۱۳۹۲ عبدالغنی غنی سناتور پیشین ولایت بلخ در مجلس سنای افغانستان کشته شد. عبدالرزاق خان رییس امنیت فرماندهی پلیس بلخ، به بی‌بی‌سی گفت: امروز ساعت دو بعد از ظهر، مهاجمان مسلح سوار بر یک موتر به آقای غنی حمله کردند و او را کشتند.

فریبا کاکر عضو ربوده شده مجلس نمایندگان افغانستان آزاد شد
بی بی سی/ ۱۶/۶/۱۳۹۲ فریبا کاکر، عضو مجلس نمایندگان افغانستان که ۲۴ روز پیش در ولایت غزنی از سوی طالبان ربوده شده بود، شام دیروز آزاد شد. سید اکبر آغا، یکی از مقامات سابق گروه طالبان که برای آزادی خانم کاکر میانجیگری کرده بود، به بی‌بی‌سی گفته است که حکومت افغانستان در برابر رهایی خانم کاکر، راننده و محافظ او، شش زندانی طالب و چهار زن را که از نزدیکان طالبان بودند، آزاد کرده است. 

زنان

اهمیت حضور پولیس زن در مراکز رای دهی
رادیو آزادی/ ۱۸/۶/۱۳۹۲ بیشتر از نصف نفوس  جامعه افغانستان را زنان تشکیل می دهند. از این رو سهم گیری و مشارکت زنان در تمامی حوزه ها، به خصوص بخش نظامی از اهمیت خاصی برخوردار است و می تواند در رفاه و آبادی کشور کارا باشد.  قرار است انتخابات ریاست جمهورى و شورا هاى ولایتى در ١۶ حمل سال ١٣٩٣ برگزار گردد. اما برخی از کارشناسان سیاسی، از نبود پولیس زن در اکثر مراکز رای دهی نگران اند.

اختتام نشست حمایت از حقوق زنان
فارسی.رو/ ۱۴/۶/۱۳۹۲ نشست شوراهای ولایتی و اداره های زنان شمال افغانستان که برای دو روز برگزار شده بود، پس از بحث و بررسی های لازمه به کار خود پایان داد. آنان پس از اتمام این نشست، بر همکاری های بیشتر تاکید کردند.

دختر ۱۱ ساله ای که طالبان در سرپل بزور به یک پسر ۸ ساله داده بودند خواهان عدالت است
فارسی.رو/ ۱۲/۶/۱۳۹۲ دختری که براساس فیصله طالبان در سرپل به بد داده شده بود؛ پس از تحمل دو ماه خشونت و شکنجه، سرانجام به اداره امور زنان سرپل پناه برده است. گلثوم ۱۱ ساله ۲ ماه پیش قربانی پدر خود شده بود، پدر او با دختری که عاشق او شده بود در قریه عروسی می کند اما بزرگان محلی در مشورت با طالبان فیصله می کنند تا در بدل این کار گلثوم را به پسر ۸ ساله به بد دهد.

حامیان و فعالان

افزایش نگرانی‌ ها از گسترش حمله‌ های هراس افگنی در افغانستان
تلویزیون یک/ ۱۹/۶/۱۳۹۲ شماری از باشند گان ولایات وردک، لوگر و کاپیسا، از آن چه آنان افزایش حمله ‌های گروهی، انتحاری و کارگذاری ماین های کنار جاده‌ ای طالبان دانسته اند، به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

دیدبان رسانه ها، خواستار تصویب لایحه‌ آزادی مبادله اطلاعات است
رادیو فرانسه/ ۱۵/۶/۱۳۹۲ سازمان “نی” نهاد غیر دولتی دفاع از آزادی بیان و مبادله اطلاعات در افغانستان می گوید: دولت این کشور به بهانه‌ های گوناگون چون دلایل اداری و فنی، از روشن کردن سرنوشت “قانون آزادی دسترسی به اطلاعات” طفره می رود.

کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان از کاهش فعالیت رسانه ها هشدار داد
فارسی.رو/ ۱۴/۶/۱۳۹۲ کمیسیون مستقل حقوق بشر درشمال افغانستان از نبود رسانه های چاپی روزمره و کاهش فعالیت های رسانه های صوتی و تصویری در شمال افغانستان شکایت کرد. به گفته قاضی سید محمد سامع رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر درشمال، این وضعیت روند اطلاع رسانی برای مردم را نیز با بحران مواجه کرده است.

نهادهای مدنی: به کودکان خیابانی رسیدگی شود
روزنامه ۸صبح/ ۱۶/۶/۱۳۹۲ نهادهای مدنی افغانستان از وضعیت اسفبار کودکان خیابانی ابراز نگرانی کردند. براساس آماری که این نهادها ارایه کردند، حدود دو میلیون کودک کارگر در سراسر افغانستان زندگی می ‌کنند و زندگی آن ها با انواع خطرها مواجه است.

حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی

حامد کرزی: طالبان، از دشمنی با تعلیم اولاد کشور دست بکشید
رادیو آزادی/ ۱۵/۶/۱۳۹۲ رییس جمهور کرزی با آن که پروسه معارف در افغانستان را امیدوار کننده خواند، اما بر افزایش تعداد دختران در معارف کشور تاکید  کرد. آقای کرزی به مناسبت آغاز سال تعلیمی جدید در مناطق گرمسیر کشور، در بیانیه رادیویی اش از مردم این مناطق و طالبان خواست تا مانع رفتن دختران به مکتب نگردند.

رییس جمهور، فرمان بررسی زندان ها را صادر کرد
رادیو کلید/ ۱۷/۶/۱۳۹۲ رییس جمهور کرزی، دستور داده که وضعیت زندان ها و توقیف خانه‌های کشور و شرایط نگهداری زندانیان به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد. در خبرنامه اداره امور و دارالانشای شورای وزیران، آمده  که رییس جمهور کشور طى فرمانی از کمیته ا‌ی با صلاحیت خواسته  تا وضعیت عمومی  محابس و توقیف‌خانه‌ها را در پرتو احکام قانون اساسی افغانستان و سایر قوانین نافذه کشور، به طور همه جانبه و از نزدیک بررسی نمایند.

دوسیه ۱۱۹ کودک در دادستانی ویژه کودکان هرات بررسی شد
خبرگزاری خاورمیانه/ ۱۸/۶/۱۳۹۲ مسوولان دادستانی (سارنوالی) هرات می گویند: درجریان شش ماه اول سال جاری دوسیه های ۱۱۹ تن از اطفال متهم به جرایم جنایی  مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و به دادگاه این ولایت سپرده شده است. مسوولان محاکم قضایی در هرات گفته اند در میان ۱۱۹ کودک، پنج تن از آنان متهم به انجام قتل هستند.

باشندگان کندز آب آشامیدنی بهداشتی می ‌خواهند
روزنامه ۸صبح/ ۱۷/۶/۱۳۹۲ شماری از باشندگان ولسوالی امام‌ صاحب ولایت کندز، با ابراز نگرانی از دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی بهداشتی، از اداره‌ محلی تقاضا کرده بودند که برای رفع این بحران تدبیری بسنجند. آن ها آب آشامیدنی این ولسوالی را عامل بسیاری از بیماری ها می دانند.

نگرانی وزارت معادن از تصویب نشدن قانون معادن
طلوع نیوز/ ۱۸/۶/۱۳۹۲ مسؤولان وزارت معادن گفته اند که با گذشت بیش از دوماه ازفرستادن پیش نویس قانون جدید معادن کشور به شورای ملی، تا کنون این قانون تصویب نشده است و شماری از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری های شان درافغانستان، منتظرمانده اند.

سیگار: کمک های امریکا در وزارت صحت هدر رفته است
رادیو آزادی/ ۱۵/۶/۱۳۹۲ اداره سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان از چگونگی مصرف کمک ها در وزارت صحت عامه این کشور ابراز نگرانی می کند. سیگار یا دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان در بررسی تازه خود می گوید، با وجود نواقص در محاسبات مالی وزارت صحت عامه افغانستان، “USAID” یا اداره انکشاف بین المللی امریکا بیش از دوصد میلیون دالر ضمن برنامه قراردادهای مشارکت صحی به این وزارت فراهم نموده، ولی به شدت از حیف و میل شدن آن بیمناک است.

حمایت دراز مدت بانک انکشاف آسیایی از افغانستان
تلویزیون یک/ ۱۹/۶/۱۳۹۲ مسؤولان “بانک انکشاف آسیایی” گفته اند که این نهاد به حمایت دراز مدتش از افغانستان متعهد است. در خبرنامه‌ ای که از ارگ ریاست جمهوری کشور منتشر شده، آمده است که رییس جمهور کرزی با رییس بانک انکشاف آسیایی در افغانستان، درباره‌ پروژه های انکشافی این بانک دیدار کرده است. بر بنیاد خبرنامه، هر دو طرف در مورد انرژی، ترانسپورت و پروژه‌ خط آهنی که ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان را به هم وصل می کند، صحبت کرده اند.

جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته‏ گذشته
انفجار در شهر لشکرگاه شش غیر نظامی را زخمی کرد. ده نفر در حمله انتحاری میدان ‌وردک کشته شدند. پانزده نفر در حمله هواپیمای بدون سرنشین ناتو در شرق افغانستان کشته شدند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
درگیری در بدخشان ۱۳ کشته و ۱۸ زخمی بر جای گذاشت. درگیری در کندز ۹ کشته و ۸ زخمی بر جای گذاشت.۴ طالب مسلح در ولایت غور و ۴ طالب دیگر در ولسوالی شیندند ولایت هرات کشته شدند. دو مهاجم مسلح در حمله به یک مسجد در غرب کابل کشته شدند. در جریان عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی کرخ هرات ۱ طالب کشته، ۲ تن زخمی و ۶ تن دیگرشان دست‌گیر شدند.

یک فرماندۀ ارشد گروه حقانی کشته شد
رادیو فرانسه/ ۱۵/۶/۱۳۹۲ به گفتۀ مقامات محلی پاکستان در نتیجۀ حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا هفت شورشی اسلامگرا از جمله یکی از فرماندهان شبکۀ حقانی در منطقۀ قبایلی پاکستان کشته شدند.

 افغانستان خواستار توقف حمله های طیاره های بی سرنشین بریتانیایی شد
خبرگزاری پژواک/ ۱۸/۶/۱۳۹۲ حامد کرزی رییس جمهور در دیدار با نماینده ارشد دولت بریتانیا، خواستار توقف حمله طیاره های بی سرنشین این کشور در خاک افغانستان شد.

امنیت ملی افغانستان: مهاجمان به مسجد حسن مجتبی عضو لشکر جنگوی بودند
بی بی سی/ ۱۴/۶/۱۳۹۲ دو فرد مسلح که یونیفرم پلیس بر تن داشتند به یک مسجد در شهر کابل حمله کردند. این رویداد حوالی صبح، در غرب پایتخت افغانستان رخ داد. امنیت ملی افغانستان در اطلاعیه ای که به رسانه ها فرستاده، کشته شدگان را اعضای لشکر جنگوی معرفی کرده است. مسوولیت این رویداد را تا کنون کسی به عهده نگرفته است.

عملیات نظامی در فاریاب
رادیو کلید/ ۱۷/۶/۱۳۹۲ مقامات امنیتی در ولایت فاریاب از راه اندازی عملیات نظامی و تصفیوی علیه مخالفان مسلح دولت در ولسوالی‌های المار و قیصار خبر می دهند. این عملیات نظر به افزایش ناامنی‌ ها، تهدیدهای مخالفان، دزدان مسلح  و تقاضای مردم محل، در این ولسوالی‌ ها راه اندازی شده است. 

انتخابات

پارلمان با تعویق انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرد
روزنامه افغانستان/ ۱۷/۶/۱۳۹۲ نمایندگان پارلمان در اولین روز کاری خود پس از رخصتی های تابستانی به پیشنهادی مبنی بر تعویق انتخابات تا سال ۲۰۱۸ واکنش نشان دادند. آن ها گفتند که حکومت باید برای تامین امنیت انتخابات تلاش کند.

فهیم: یگانه راه انتقال سیاسی در کشور برگزاری انتخابات صلح آمیز است
رادیو آزادی/ ۱۸/۶/۱۳۹۲محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان می گوید که یگانه راه انتقال قدرت سیاسی در کشور برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری صلح آمیز می باشد. آقای فهیم روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی تاکید کرد و گفت که به جز انتخابات هر گزینه دیگر برای افغانستان به مثابه زهر است.

توزیع بسته های معلوماتی براى نامزدان انتخاباتى آغاز شد
روزنامه افغانستان/ ۱۹/۶/۱۳۹۲ روند توزیع بسته های معلوماتی برای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، دیروز در حالى آغاز شد که یک هفته به شروع ثبت نام نامزدان، باقى مانده است. نورمحمد نورسخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، به آژانس خبرى پژواک گفت که در این بسته ها، معلومات کافی در مورد شرایط نامزدى، چگونگى ثبت نام، قوانین اساسى، پول ضمانتى و تحویلى آن و نشان های انتخاباتی درج شده است.

صدیق الله توحیدی: در اخبار انتخابات دقت شود
روزنامه ۸ صبح/ ۱۷/۶/۱۳۹۲ صدیق‌الله توحیدی، مسوول دید‌بان رسانه‌ها، در یک کارگاه آموزشی که در آن ده‌ها تن از ویراستاران ارشد رسانه‌ها حضور داشتند گفت که در چند انتخابات گذشته، بیشتر رسانه‌ها و خبرنگاران نتوانستند در گزارش ‌دهی از روند انتخابات و مبارزات انتخاباتی بی‌ طرفی خود را حفظ کنند؛ او با اشاره به انتخابات پیش رو گفت در صورتی‌ که رسانه‌ای در نحوه پوشش اخبار مربوط به انتخابات دچار تخطی از اصول رفتاری شود، جریمه نقدی شده و یا هم به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهد شد.

ولسی جرگه: تعداد مراکز توزیع کارت های رای دهی در ولایات محدود است
رادیو آزادی/ ۱۶/۶/۱۳۹۲ اعضای ولسی جرگه افغانستان بخاطر محدود بودن تعداد مراکز توزیع کارت های رای دهی در ولایات و مشکلات امنیتی ابراز نگرانی کرده اند. آن ها از نیروهای امنیتی کشور خواستند تا هر چه عاجل امنیت این مراکز را تامین کنند.

 انتخابات شورای ولایتی و تاثیر آن بر همگرایی ملی
روزنامه افغانستان/ ۱۷/۶/۱۳۹۲ یکی از انتخاباتی که در افغانستان و در قانون اساسی این کشور روی آن تاکید شده است، انتخابات شورای ولایتی است. این انتخابات همزمان با انتخابات سراسری ریاست جمهوری در کشور برگزار می گردد.  تا کنون در مورد اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخابات شورای ملی سخن های زیادی گفته شده است، اما به نظر می رسد در زمینه انتخابات شورای ولایتی به شکلی، کم توجهی در رسانه ها شکل گرفته است.

سیاست

پاکستان هفت تن از رهبران طالبان افغان را از حبس رها کرد
رادیو آزادی/ ۱۶/۶/۱۳۹۲ پاکستان امروز اعلام کرد که هفت تن از رهبران طالبان (منصور داد الله، سید ولی، عبدالمنان، کریم آغا، شیر افضل، گل محمد و محمد زی) را از حبس رها کرده است. نظر به گزارش فرانس پرس در یک اعلامیهء وزارت خارجه پاکستان آمده است که این اقدام به خاطر کمک به پروسه صلح افغانستان انجام شده است.

پاکستان ملا برادر را به ترکیه و یا عربستان انتقال خواهد داد
طلوع نیوز/ ۱۸/۶/۱۳۹۲ یک مقام بلندپایۀ پاکستانی گفته است که اسلام آباد برای بیرون کشیدن گفتگوهای صلح از بن بست کنونی، ملاعبدالغنی برادرمعاون پیشین ملا محمد عمر رهبر طالبان را به ترکیه و یا عربستان سعودی انتقال خواهد داد. این مقام پاکستانی می افزاید که افغانستان، پاکستان وایالات متحد امریکا دربارۀ چگونگی انتقال این مقام پیشین طالبان و نیز شریک ساختن وی درگفتگوهای صلح رای زنی دارند.

 زلمی رسول در بارهء همکاری پاکستان ابراز خوشبینی کرد
رادیو آزادی/ ۱۵/۶/۱۳۹۲ وزیر خارجه افغانستان درباره همکاری پاکستان ابراز امیدواری کرده می گوید که او به این باور است که طالبان دوباره به قدرت نخواهند رسید. زلمی رسول در مصاحبه دیروز خود با تلویزیون خبری فرانس ۲۴ گفت، مذاکرات اخیر با مقامات پاکستانی امیدوار کننده بود.

شورای امنیت ملی افغانستان بیانات جیمز دابنز را رد کرد
روزنامه افغانستان/ ۱۹/۶/۱۳۹۲ براساس گفته های جیمز دابنز در مورد این که جنگ افغانستان جنگی داخلی است، شورای امنیت ملی افغانستان طی جلسه ای که به ریاست رییس جمهور کرزی دایر شده بود، بیانات نماینده خاص امریکا را رد کرد و اظهار داشت که یگانه دلیلی که حضور نظامی امریکا و ناتو را در افغانستان می تواند توجیه کند، تروریزم و مداخلات بیرونی در امور افغانستان است.

فرمانده ناتو: نظامیان افغان “تاثیرگذار” عمل می‌کنند
بی بی سی/ ۱۴/۶/۱۳۹۲ ژنرال جان لوریمر معاون فرماندهی ناتو در افغانستان گفته است با وجود این که میزان تلفات نیروهای امنیتی افغان افزایش داشته، اما این نیروها توانسته اند اثر گذار باشند. آقای لوریمر در صحبتی با بی‌بی‌سی گفت که نظامیان افغان “خوب آموزش دیده اند” و برای پیش برد رهبری عملیات های پیشرفته و نبرد با هراس افگنان آماده می‌شوند.

قانون اساسی را بی‌اعتبار نکنید
روزنامه ۸صبح/ ۱۷/۶/۱۳۹۲ در بده‌ بستان‌های سیاسی پیش از انتخابات دوره‌های قبلی، توافقات سیاست‌مداران اکثرا غیرعملی و غیرقانونی بوده است. به گونه نمونه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸، آقایان، دوستم، محقق و کرزی توافق کردند که در صورت پیروزی، شماری از واحدهای اداری، به سطح ولایت ارتقا می ‌کند و وزیران برخی از وزرات‌خانه‌ ها، شماری از سفرا و تعدادی از والیان به فرمایش آقایان دوستم و محقق تعیین می‌ شوند. بعد دیده شد که رییس‌ جمهور کرزی بجز والی جوزجان، دیگر هیچ مقامی را به فرمایش آقایان محقق و دوستم، تعیین نکرد.

فرهنگ

 فیلم های ساخته کودکان در بامیان
رادیو فرانسه/ ۱۴/۶/۱۳۹۲ پس از ۱۲ روز آموزش و ۲ ماه کار، هشت فیلم مستند و ۸ فیلم داستانی پنج دقیقه ای که توسط کودکان و نوجوانان بامیان ساخته شده بود، در کاروانسرایی روبروی مجسمه های ویران شده بودا، به نمایش در آمدند ومورد نقد قرار گرفتند. در میان این فیلم ها، فیلم کوتاه “کار ما تفریح ما” ، ساخته زینب بخشی، که مشکلات دختران را مطرح می کرد، مورد پسند قرار گرفت.

آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، افغانستان، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان

شماره ۱۳

پیوست‌ها: