افغانستان

 عکس از مسعود حسینی/ خبرگزاری فرانسه

14373_377

  موارد نقض حقوق بشر

 نهادهای دولتی و بین ‏المللی
ناتو مسوول کشته شدن شهروندان افغانستان است

هافینگتون پست/ ۱۷/۶/۱۳۹۲ مسوولین دولتی ناتو را مسوول کشته شدن لااقل شانزده نفر از غیرنظامیان افغان می دانند. در پی یک حمله هوایی در ولایت کنر نزدیک مرز پاکستان، موتر حامل مسافرین غیرنظامی هدف حمله نیروهای ناتو قرار گرفته و تمام سرنشینان آن کشته شدند.  دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد که درمیان کشته شدگان زنان وکودکان نیز هستند. اما سخنگوی ناتو این ادعا را رد کرده و گفته است که حمله هوایی ما دقیق بوده و تنها ده نفر از عاملین دشمن را کشته ایم.

عاملان غیردولتی
طالبان نوجوان ۱۵ پانزده ساله را به اتهام همکاری با پلیس کشتند

بی بی سی/ ۲۳/۶/۱۳۹۲ محمدعلی احمدی معاون والی غزنی گفته است که گروه طالبان، علی سینا دانش آموز منطقه خاک غریبان ولایت غزنی را به اتهام داشتن ارتباط با پلیس ربوده و سپس به قتل رسانده اند. آقای احمدی تاکید کرد که علی سینا تنها یک دانش آموز بود و هیچ گونه ارتباطی با پلیس و دیگر نهادهای دولتی نداشت.

یک دختر چهارساله پس از تجاوز به قتل رسید
خبرگزاری بخدی/ ۲۶/۶/۱۳۹۲ مقام های امنیتی در ولایت هرات در غرب کشور می گویند که یک دختر چهارساله در این ولایت پس از تجاوز به قتل رسیده است. عبدالحمید حمیدی، آمر امنیت قوماندانی امنیه هرات با تایید این خبر گفت: در پیوند با این قضیه یک فرد دستگیر شده و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

 زنان

افسر ارشد پلیس زن ولایت هلمند در یک سوءقصد درگذشت
بی بی سی/ ۲۵/۶/۱۳۹۲ این افسر پلیس مسوول یکی از بخش های دستگاه پلیس ولایت هلمند بود و یک ماه پیش جایگزین یک افسر پلیس زن دیگر شده بود که او هم جان خود را در این راه از دست داده بود. در وبسایت وزارت داخله از خانم نگار به عنوان “نمونه موفق” در میان افسران پلیس زن یاد شده است. بیشتر بخوانید: یک پولیس زن از سوی افراد نامعلوم در ولایت هلمند مورد حمله قرار گرفته زخم برداشت

 تیرباران یک زن پولیس در جوزجان
فارسی.رو/ ۲۲/۶/۱۳۹۲ یک زن به نام حلیمه در ولایت جوزجان، به ضرب گلوله در منزلش کشته شد. حلیمه از دو سال بدین سو در صفوف پولیس ملی به عنوان افسر در فرماندهی امنیه ولسوالی مردیان در ولایت جوزجان ایفای وظیفه می کرد. حلیمه پیش از این چندین بار از سوی مخالفین مسلح تهدید به مرگ شده بود.

آکسفام: توجه به استخدام پلیس زن در افغانستان باید بیشتر شود
بی بی سی/ ۱۹/۶/۱۳۹۲ نهاد خیریه بریتانیایی اکسفام با اشاره به این که فقط  یک درصد از سربازان پلیس افغان زن هستند، از دولت و جامعه جهانی خواسته برای استخدام بیشتر زنان پلیس در این کشور منابع مالی و تلاش بیشتری به خرج دهند.

برای نخستین بار ده زن در پکتیا از یک مرکز تعلیمی پولیس فارغ شدند
خبرگزاری بخدی/ ۲۳/۶/۱۳۹۲ مسوولان ریاست مرکز تعلیمی پولیس در پکتیا در جنوب کشور می گویند که برای نخستین بار ده زن از مرکز تعلیمی پولیس این ولایت فارغ شده اند. به گفته آنان، این ده زن به مدت چهار ماه آموزشهای نظامی را فراگرفته اند و به زودی در مناطق مختلف این ولایت انجام وظیفه خواهند کرد.

مصاحبه دکتر عالمه رییس کمیته مشارکت سیاسی زنان با تلویزیون طلوع نیوز
طلوع نیوز/ ۲۰/۶/۱۳۹۲ خانم عالمه در این مصاحبه به خوبی از اهمیت مشارکت سیاسی زنان و نقش زنان در انتخابات پیش روی افغانستان صحبت نموده است. این مصاحبه به مناسبت راه اندازی کمپاین “رأی ما از کیست؟” از سوی کمیته مشارکت سیاسی زنان صورت گرفته است. بیشتر بخوانید: زنان: رای ما از کیست؟ برای پیگیری فعالیت های کمیته مشارکت سیاسی زنان این جا را کلیک کنید.

 حضور کمرنگ زنان برای دریافت کارت رای دهی در ولایت هلمند
خبرگزاری بخدی/ ۲۲/۶/۱۳۹۲ مسوولان کمیسیون انتخابات هلمند می گوید که رقم حضور زنان در پروسه کارت رای دهی کمرنگ است. عبدالهادی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات هلمند به خبرگزای بخدی گفت: از زمان آغاز پروسه توزیع کارت رای دهی در این ولایت تاکنون ۴۲ هزار نفر کارت رای دهی دریافت کرده اند که از این رقم، سه هزار تن آنان زنان هستند.

زنان افغان باید توانایی خود را باز یابند
روزنامه افغانستان/ ۲۰/۶/۱۳۹۲ این گزاره تقریبا برای همه آشنا است و همه آن را باور دارد که “زن نصف جامعه است”. اما، این که نقش این نصف جامعه در فرایند تاریخ جهان و به صورت اخص در تاریخ افغانستان چگونه بوده است، بحثی است که به میزان زیادی از آن غفلت ورزیده شده است. اکنون زن افغان موجود ضعیفی است که در برخی موارد حتی خود آنان نیز بر این باور صحه می گذارند.

  حامیان و فعالان

 عفو بین الملل کشته شدن یکی از مقامات ارشد پولیس را محکوم کرد
سایت سازمان/ ۲۵/۶/۱۳۹۲ عفو بین الملل کشته شدن یکی از مقامات ارشد پولیس، خانم نگار، افسر ۳۸ ساله را ضربه ای دیگر بر پیکر حقوق زنان خواند. قانون منع خشونت علیه زنان باید از طریق مجلس و ریاست جمهوری مورد تایید قرار گرفته و عملا تطبیق گردد.

 نامه سرگشاده به حسن روحانی درمورد وضعیت وخیم پناه جویان افغانی
روزنامه اطلاعات روز/ ۱۵/۶/۱۳۹۲ احتراما به استحضار می رساند که امنای دولت علیه برای پناه جویان افغانی تا ۱۵ شهریور ماه جاری ضرب الاجل تعیین کرده که می بایستی کشور را ترک نمایند. این البته نه نخستین باری است که ما اقدام به اخراج دسته جمعه افغان ها می نمائیم و نه یقینا آخرین بار خواهد بود.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی

 کشته شدن ۲۵ کارگر و گیرماندن ده ها تن دیگر در یک معدن ذغال در شمال افغانستان
خبرگزاری بخدی/ ۲۳/۶/۱۳۹۲ مقام های محلی در ولایت سمنگان در شمال کشور تایید کردند که حداقل چهل کارگر به سبب فروریختن بخش های یک معدن ذغال سنگ در ولسوالی روی دوآب این ولایت  گیر ماندند. این حادثه ابتدا با اتصال سیم های برق داخل معدن شروع شده و با آتش گرفتن ستون های چوبی داخل معدن، باعث فروریختن و بسته شدن قسمت مجرای خروجی معدن شد. بیشتر بخوانید: کرزی دستور تحقیق علت مرگ ۲۷ معدنچی در سمنگان را صادر کرد.

ایوانوف: در قاچاق مواد مخدر از افغانستان به روسیه ۱۰۰ هزار نفر فعال اند
فارسی.رو/ ۲۳/۶/۱۳۹۲ ویکتور ایوانف رییس سازمان مبارزه با مواد مخدر روسیه، از رشد چشمگیر قاچاقچیان مواد مخدر در منطقه  خبر داد و اعلام کرد: در قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اسیای مرکزی و روسیه ۱۰۰ هزار نفر فعال اند. بیشتر بخوانید: پیشنهاد تازه روسیه به افغانستان: برای مبارزه با موادمخدر، کمربند امنیتی ایجاد کنید.

شکایت مسوولان محلی بدخشان از وزارت انکشاف دهات
۸صبح/ ۲۴/۶/۱۳۹۲ مسوولان محلی ولسوالی‌های مرزی بدخشان می‌گویند که وزارت احیا و انکشاف دهات، از چند سال به ‌این‌سو وعده ساخت یک پل را به باشندگان ولسوالی‌های مرزی داده، اما تاهنوز به آن عمل نکرده است. این مسوولان می‌گویند که کار سرک حلقه‌ای در ولسوالی‌های مرزی به کندی پیش می‌رود و کدام توجهی از سوی مسوولان وزارت احیا و انکشاف دهات صورت نمی‌گیرد.

 کاهش کشت و افزایش تولید حشیش در افغانستان
بی بی سی/ ۱۹/۶/۱۳۹۲ تولید حشیش در افغانستان ۸ درصد افزایش یافته است. مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر در افغانستان از کاهش کشت حشیش و افزایش میزان تولید آن در یک سال گذشته در این کشور خبر دادند.

  جنگ

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در یک عملیات ویژه نیروهای پولیس ملی در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب، ده تن از افراد طالبان کشته و نه تن دیگر زخمی شدند. نیروهای امنیتی افغان و بین المللی در۲۴ ساعت گذشته در چند عملیات تصفیوی شصت و چهار طالب مسلح را کشتند. بر اثر بمباران هوایی نیروهای آیساف در غزنی، شش مخالف مسلح کشته شدند. دو طالب در انفجار در ولایت غزنی ماین کشته شدند. بر اثر انفجار یک موتر حامل یک فرد انتحاری در ولایت لوگر چهار سرباز اردوی ملی زخمی شدند. سه تن ازمنسوب اردوی ملی، در حوادث جداگانه ای بر اثر انفجار ماین در ولسوالی سیدکرم ولایت پکتیا، ولسوالی شیندند ولایت هرات و ولسوالی قیصار ولایت فاریاب به کشته شدند. هفت تن از مهاجمان مسلح در درگیری با پولیس فراه کشته و سیزده تن دیگر زخمی شدند. چهار طالب در ولایات هرات و فراه کشته شدند.

حمله انتحاری در “کندهار” جان چهار تن را گرفت
تلویزیون یک/ ۲۳/۶/۱۳۹۲ مقام های محلی در ولایت کندهار گفته اند که در اثر یک حمله انتحاری، چهار غیر نظامی کشته و دست کم ۶ تن دیگر، زخمی شده اند. جاوید فیصل، سخنگوی والی کندهار با تایید این خبر گفته است که این رویداد در ولسوالی “دامان” این ولایت رخ داده است.

حمله انتحاری به کنسولگری آمریکا در هرات
بی بی سی/ ۲۲/۶/۱۳۹۲ در پی وقوع یک انفجار مهیب در برابر دروازه ورودی محوطه کنسولگری ایالات متحده در ولایت هرات، دو نفر کشته و ده نفر زخمی شدند. پس از انفجار، مهاجمان مسلح حدود یک ساعت و نیم با نیروهای محافظ کنسولگری آمریکا درگیر بودند.

آیساف: جنگ‌افزار مورد نیاز پولیس و ارتش افغانستان را فراهم می‌کنیم
روزنامه اطلاعات روز/ ۲۳/۶/۱۳۹۲ تهیه‌ جنگ‌ افزار و تجهیزات نظامیان کشور در سال‌های اخیر، به یکی از بحث‌های جدی برای دولت ‌تبدیل شده است. کابل همواره از ناتو خواسته است که قبل از سال ۲۰۱۴ و آغاز برنامه‌ خروج، باید نظامیان افغان را با وسایل و جنگ ‌افزار سنگین و پیشرفته تجهیز کند. آیساف نیز در آستانه‌ خروج نظامیانش از کشور اعلام کرد که بررسی‌ها در مورد نیازمندی‌های پولیس و ارتش افغانستان را آغاز می ‌کند.

 درگیری نیروهای امنیتی با ربایندگان
رادیو کلید/ ۲۴/۶/۱۳۹۲ در اثر درگیری میان کارمندان ریاست امنیت ملی و اختطاف کنندگان مسلح در ولایت هرات یک اختطاف کننده کشته و دو تن دیگر شان بازداشت شدند.

رییس پولیس نظم عامه هدف حمله مسلحانه قرار گرفت
خامه پرس/ ۲۰/۶/۱۳۹۲ افراد مسلح ناشناس در منطقه خیرخانه کابل بالای جنرال زمری پیکان، رییس پولیس نظم عامه افغانستان حمله نمودند. در این حمله به آقای پیکان هیچ آسیبی نرسید اما دو تن از محافظین وی کشته شدند.

کشف موتر مملو از مواد انفجاری در کابل
رادیو کلید/ ۲۴/۶/۱۳۹۲ پولیس کابل از کشف و خنثی سازی یک موتر مملو از مواد انفجاری که به منظور فعالیت های تخریبی قرار بود از جلال آباد وارد کابل گردد خبر داد.

برنامه خروج کامل نیروهای کانادایی از افغانستان اعلام شد
روزنامه ۸صبح/ ۲۵/۶/۱۳۹۲ در حالی‌ که بحث‌ های داغ پیرامون چگونگی حضور و تعداد نیروهای بین‌المللی پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان هم‌چنان جریان دارد، کانادا جدول زمانی خروج نیروهای خود را نهایی ساخته و از ماه آینده میلادی، خروج این نیروها آغاز می‌ شود.

 انتخابات

حامد کرزی: زلمی رسول یکی از کاندیدان ریاست جمهوری خواهد بود
خامه پرس/ ۲۴/۶/۱۳۹۲ حامد کرزی در جریان ملاقات با پوتین رییس جمهور روسیه، کاندیداتوری زلمی رسول وزیر خارجه را برملا ساخت. او قبلأ گفته بود که از هیچ کاندیدی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نخواهد کرد، اما کارشناسان سیاسی معرفی زلمی رسول، بحیث یک کاندید احتمالی توسط  حامد کرزی را به نحوی حمایت از یک کاندیدای مشخص تلقی می نمایند و به همین دلیل رییس جمهور را مورد انتقاد قرار می دهند.

کمیسیون انتخابات افغانستان از تلاشها برای تاخیر انتخابات خبر داد
بی بی سی/ ۲۳/۶/۱۳۹۲ دو روز مانده به زمان آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، ضیاء الحق امرخیل، رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات به بی ‌بی ‌سی گفت که برخی محافل، در تلاش برای به تاخیر انداختن یا برگزارنشدن انتخابات ریاست جمهوری هستند . او تاکید کرد که جز برگزاری انتخابات دیگر هیچ گزینه‌ ای وجود ندارد و انتخابات هم به زمان معین اش برگزار می‌شود.

نگرانی کمیسیون انتخابات افغانستان از کارت‌های رای دهی اضافی
بی بی سی/ ۲۲/۶/۱۳۹۲ یک عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که گزارش اداره احصایه/ مرکز آمار افغانستان، به این کمسیون، نشان می ‌دهد که کارت های رای دهی توزیع شده، به مراتب بیشتر از شمار واجدان شرایط رای دهی است.

یوسف نورستانی: مدت ثبت نام کارت رای دهی در سراسر کشور تمدید شد
خبرگزاری بخدی/ ۲۰/۶/۱۳۹۲ مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با حضور در جلسه مجلس نمایندگان، از تمدید روند توزیع کارت‌ های رای‌دهی در کشور خبر دادند. آنان می گویند، عدم دسترسی مردم به مراکز ثبت نام رأی دهندگان در مرکز ولسوالی ها،‌ سبب تمدید زمان توزیع کارت های رأی دهی شده است.

 شورای ولایتی غزنی: کارت رای دهی در مناطق ناامن به گونه سفارشی توزیع می شود
خبرگزاری بخدی/ ۲۱/۶/۱۳۹۲ برخی اعضای شورای ولایتی غزنی درسیمیناری که به منظور آگاهی دهی عامه و نقش علما و متفنذان قومی در آگاه سازی مردم و تشویق آنان برای سهم گیری در پروسه انتخابات برگزار شده بود اعلام کردند که کارت رای دهی در برخی ولسوالی های ناامن این ولایت، سفارشی توزیع می شود.

طالبان حق دارند که در انتخابات آینده سهم بگیرند
خبرگزاری پژواک/ ۲۴/۶/۱۳۹۲ ریچارد استگ سفیر انگلستان در کابل، در مقالۀ خود می گوید: در صورتى که طالبان بخواهند افتخار شرکت در انتخابات را کسب و یک کاندید را براى اشتراک در انتخابات معرفى نمایند، این حق آن ها است.

ائتلاف ملی جوانان افغانستان؛ جوانان باید درتصمیم گیری های کلان نقش داشته باشند
روزنامه اطلاعات روز/ ۲۳/۶/۱۳۹۲ سید انورالحق حیدریار، رییس ائتلاف ملی جوانان معتقد است که جوانان کشور ۶۵ درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل داده و حضور پررنگ آنان می‌تواند نقش تعیین کننده‌ا‌ی در انتخابات پیش‌رو داشته باشد. به گفته‌ حیدریار، در انتخابات پیش‌رو، دو نکته‌ی مهم و اساسی را نباید نادیده گرفت. نظارت از روند برگزاری انتخابات و شرکت پررنگ جوانان در آن.

  سیاست

پنج مقام ارشد وزارت امورداخله برکنار شد
خامه پرس/ ۲۳/۶/۱۳۹۲ پنچ مقام ارشد وزارت امور داخله به دستور محمد عمر داوود زی سرپرست وزارت امور داخله برکنار شده اند. مل پاسوال میرزا محمد یارمند معین اداری؛ علی وحدت معین تامینات؛ جمیل کوهستانی رییس عمومی مبارزه با تروریزم؛ عبدالواحد شریفی رییس محافظت پروژه های بین المللی معینیت محافظت عامه؛ و امیرمحمد جمشیدی رییس زندان ها و توقیفخانه ها، از مقام شان برکنار شده اند.

 کرزی: کشور های منطقه نباید انتظار نابودی هراس افگنی توسط  ناتو و یا امریکا باشند
تلویزیون یک/ ۲۳/۶/۱۳۹۲ رییس جمهور کرزی، در سخنرانی اش در سیزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای، گفته است که کشورهای منطقه، باید با هراس افگنی و بنیاد گرایی به گونه متحدانه، مبارزه کنند. کرزی تاکید کرده است که کشورهای منطقه انتظار نداشته باشند تا دشواری های شان از سوی ایالات متحده امریکا و یا هم از سوی ناتو، از میان برداشته شود.

 عبدالله: به حضور نیروهای خارجی نیاز است
روزنامه افغانستان/ ۲۱/۶/۱۳۹۲ با نزدیک شدن سال ۲۰۱۴ میلادی، که مصادف است با زمان خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، برخی از جریان های سیاسی، از وضعیت سیاسی و امنیتی کشور ابراز نگرانی کرده اند. عبدالله عبدالله رهبر ایتلاف ملی گفته است که افغانستان در شرایطی قرار ندارد که نیروهای بین المللی آن را به حال خود رها کنند.

پوتین در دیدار با کرزی به تحکیم روابط تاکید کرد
فارسی.رو/ ۲۲/۶/۱۳۹۲ ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، طی دیدار و گفتگو با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای در شهر بیشکک، به تحکیم روابط تاکید کرد. رییس جمهور روسیه با بیان این که نیاز به گسترش فضای اعتماد بیشتر میان دو کشور است، حمایت خود را از روند تحکیم دولت افغانستان اعلام کرد.

دیدار کرزی و روحانی در حاشیه اجلاس شانگهای
بی بی سی/ ۲۲/۶/۱۳۹۲ حسن روحانی رییس جمهور ایران و حامد کرزی رییس جمهور افغانستان با هم دیدار کردند. دو رییس جمهور، در رابطه به گسترش روابط دوجانبه، روند صلح افغانستان، موافقتنامه‌های امنیتی افغانستان با دیگر کشورها، مبارزه با مواد مخدر و مسایل منطقه ‌ای بحث و تبادل نظر کردند.

نمایندگان پارلمان: به امنیت ولایات سرحدی توجه شود
روزنامه افغانستان/ ۲۴/۶/۱۳۹۲ نمایندگان شماری از ولایات می گویند در اثر کمبود سربازان پولیس، ناامنی در ولایات سرحدی افزایش یافته است. نمایندگان ولایات شرق افغانستان بیشترین شکایت را در مورد ناامنی داشتند. آنان تاکید کردند که حکومت باید به چالش های امنیتی در ولایات سرحدی توجه بیشتری داشته باشد.

  فرهنگ

 سوادآموزی از طریق امواج اف‌ ام
۸صبح/ ۲۴/۶/۱۳۹۲ وزارت معارف برای توسعه سواد و آگاهی مردم در ۳۴ ولایت فرستنده‌ های اف‌ ام تاسیس می ‌کند. تاکنون شش رادیوی آموزشی با کمک ایتالیا، نشرات آزمایشی خود را آغاز کرده‌ اند.
کبیر حقمل، سخنگوی وزارت معارف می ‌گوید که ایتالیا یک ‌ونیم‌ میلیون دالر را برای تاسیس این فرستنده‌ های رادیویی به وزارت معارف کمک کرده است.

فیلم های ساخته کودکان در بامیان
آژانس خبری باختر/ ۲۱/۶/۱۳۹۲ رییس  اطلاعات وفرهنگ ولایت هرات در دیدارباهیات کارشناسان ارشد باستان شناسی ایالات متحده امریکا، ازمنابع ملی و بین المللی خواهان همکاری در زمینه  بازسازی و مرمت آبدات تاریخی این ولایت به عنوان میراث های مشترک جامعه بشری شد. آریا رووفیان می گوید، درصورتی که به بازسازی آبدات تاریخی توجه جدی نشود در ظرف بیست تا سی سال آینده پنجاه درصد بناهای تاریخی ولایت هرات ازبین خواهد رفت.

باران آریا یا هنر در تبعید
رادیو فرانسه/ ۱۷/۶/۱۳۹۲ باران آریا، آواز خوان جوان افغانستان که توسط برنامه ستاره افغان به مردم معرفی شد، افغانستان را ترک کرده و مهاجر شده است. او فعلا در یونان زندگی می کند. با محدودیت های که در افغانستان وجود دارد، باران آریا در حالتی قرار داشت که یا باید از فعالیت های هنری خود دست می کشید و یا اینکه همیشه با این محدودیت ها دست و پنجه نرم می کرد. به همین دلیل، با وجودی که قصد داشت در داخل افغانستان به هنرش ادامه بدهد، مجبور به ترک وطن شد.

  آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، افغانستان، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز.

شماره ۱۴

پیوست‌ها: