صد و بیست یکمین “گفتگو پلی میان نخبگان و شهروندان” بنیاد آرمان شهر با همکاری خانه فیلم رویا و موسسه نگاه زن در انستیتوت فرانسه در کابل برگزار شد.

این برنامه به مناسبت روز جهانی صلح و با عنوان “پاسداران صلح پایدار چه کسانی هستند؟” روز پنج شنبه  ۲۸ سنبله ۱۳۹۲ برابر با ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۳ با حضور جمعی از دانشجویان، استادان دانشگاه و اهل فرهنگ برگزار شد.

خانم رویا سادت یکی از موسسین اولین دور جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات اولین سخنران این مراسم بود او در شروع صحبت هایش از “جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات” به عنوان یکی از نجواهای صلح طلبانه در افغانستان یاد کرد و دلیل این مسأله را در این دانست که در کشوری مانند افغانستان سفیران اصلی صلح زنان هستند. او گفت وقتی ما به تاریخ مراجعه کنیم خواهیم دید زنان در سراسر جهان در هیچ جنگی دست نداشته اند و این نشان می دهد که زنان با تمام وجودشان صلح می خواهند و این مسأله ایست که در افغانستان به آن توجه نمی شود. خانم سادات یادآور شد که این زن ها هستند که باید نشان بدهند که واقعا ما حضور داریم و این حضور چه قدر می تواند تأثیر گذار باشد در یک جامعه.

قسمت اصلی صحبت خانم سادات را “جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات” تشکیل می داد. او یکی از ویژگی های این جشنواره را در حضور افتخاری تعدادی از بانوان در راه اندازی این جشنواره خواند. او یادآور شد که این جشنواره بدون هیچ امکانات مالی ای از سوی بنیاد آرمان شهر و خانه فیلم رویا راه اندازی شد و کم کم تعدادی از نهادهای مدنی و رسانه ها با درک اهمیت جشنواره هزینه های قسمت های مختلف جشنواره را به عهده گرفتند.

خانم سادات اظهار امیدواری کرد که در دوره آینده این جشنواره فیلم سازان و نهادهای مدنی از آن حمایت کنند. او گفت ما می خواهیم برای سال آینده این جشنواره را به صورتی گسترده تر برگزار کنیم. او هم چنین یادآور مشکلاتی شد که در دور اول برگزاری، جشنواره دست به گریبان آن ها بوده، مشکلاتی که تا عدم وجود پرژکتور و پرده حرفه ای و حتی چوکی و سالن مناسب برای نمایش فیلم ها وجود داشته است.

سخنران دیگر این مراسم آقای نثار احمد بهاوی نایب قهرمان تکواندوی جهان بود که با یک پیام صلح در این مراسم شرکت کرده بود. آقای بهاوی در نخست قهرمانی تیم ملی فوتبال افغانستان را در مسابقات جنوب آسیا تبریک گفت و یادآور شادی فراوان مردم از این پیروزی شد. مردمی که بدون در نظر داشت مسایل قومی و زبانی به خیابان آمده بودند و در کنار هم اظهار خرسندی می کردند.

آقای بهاوی گفت وقتی ما هر روز شاهد کشتار ده ها انسان در این سرزمین هستیم باید به این بیاندیشیم که چگونه می توانیم صلح را پایدار بسازیم. او گفت ما وقتی در میان خانواده حتی با کودکان خورد سال خود با خشونت رفتار می کنیم دست یابی به صلح پایدار کار دشواری است. ما برای رسیدن به صلح نیاز به یک تلاش جمعی داریم؛ ما باید برای دست یابی به صلح از خود شروع کنیم و از میان خانواده های خود. تا خودمان به صلح باور نداشته باشیم دست یابی به آن امری دشوار است.

خانم حمیرا ثاقب سردبیر مجله نگاه زن به عنوان آخرین سخنران این مراسم گفت صلحی که امروز می خواهم در رابطه به آن صحبت کنم مفهومی نیست که در ذهن اکثر جامعه وجود دارد. آن چه اکثر مردم به عنوان صلح می شناسند مفهومی جز آتش بس نیست اما بحث امروز من در رابطه به صلح اجتماعی است و این که زنان چه قدر می توانند در صلح اجتماعی و پروسه صلح سازی سهم بگیرند.

او گفت در سال های اخیر مسأله حقوق زنان در افغانستان سوژه ای به شدت سیاسی شده است و در نتیجه در تقابل با سیاست های پدر سالارانه جامعه و قدرت و تفکر سیاسی حاکم قرار گرفته است. روی این اصل است که تشکل های زنان نمی توانند عملا امکان تبارز نیرومند داشته باشند.

او برای رسیدن زنان به موقعیتی که بتوانند در زمینه مسایل مهم کشور از جمله حضور در روند صلح اجتماعی سهم بگیرند دو مرحله آگاه سازی و ظرفیت سازی را برشمرد و گفت اگر این دو مرحله برای زن ها با موفقیت انجام شد  آنها می توانند هم از حقوق خود آگاه باشند و هم از حقوق سایر زن ها و سایر گروه های اجتماعی و اقلیت های اجتماعی دفاع کنند. توانمندی در زنان به معنای اقدام عملی است، یعنی زنان باید کوشش کنند وارد اقدام عملی شوند برای تحقق روند صلح اجتماعی در افغانستان بکوشند.

خانم ثاقب هم چنین به اهمیت گفتگوی مستمر بین گروه های اجتماعی اشاره کرد که زنان می توانند به عنوان میانجی نقش اصلی در آن را داشته باشند و سطح تحمل و مدارا در جامعه را نسبت به گروه های متفاوت بالا ببرند. زن ها باید در جامعه دیده شوند؛ شنیده شوند و اجازه داشته باشند در اداره جامعه مشارکت کنند. گروه های زنان باید خودشان تلاش کنند تا در عرصه های قدرت نمایندگی کنند.

فیلم جنگ تریاک ساخته صدیق برمک اولین کارگردان آسیایی برنده جایزه گلدن گلوب در قسمت دوم این برنامه به نمایش درآمد: فیلمی با سوژه جنگ که از انسان هایی صحبت می کند که در تبعات جنگ زندگی می کنند و حتی خانه شان از ابزار جنگی ساخته شده است. سرپناه شان لاشه تانکی است از زمان روس ها باقی مانده و هر از گاهی هدف هواپیمای های بی سرنشین امریکایی قرار می گیرند.

با سقوط یک هلی کوپتر در نزدیکی محل سکونت یک خانواده، دو سرباز امریکایی نیز به جمع این خانواده که امرار معاش شان از راه کشت و فروش تریاک است اضافه می شوند. صحنه های مختلف فیلم حاکی از نزدیک شدن تدریجی این دو سرباز به این خانواده است تا جایی که بالاخره در مزرعه آن ها مشغول کار می شوند و این خانواده در عوض به آن ها غذا می دهد و اجازه مصرف از مواد مخدر.

همان گونه که از عنوان فیلم بر می آید آن چه در آن محور توجه قرار گرفته جنگ است. از جنگ با انگلیس ها گرفته تا جنگ با روس ها و خشونت طالبان و سربازان پاکستانی در افغانستان و جنگ امروز؛ جنگی که قربانیان زیادی را بر شانه این مردم گذاشته است.

عکاس: کبیر احمد نشاط

DSC_0592

“پاسداران صلح پایدار چه کسانی هستند” عنوان این گفتگو بود.

DSC_0615

صد و بیست و یکمین گفتگوی آرمان شهر با همکاری خانه رویا فیلم، مجله نگاه زن و انستیتوت فرانسه در افغانستان برگزار شد.

DSC_0633

حمیرا ثاقب سردبیر مجله نگاه زن در افغانستان در سخنرانی اش با عنوان “نقش زنان در ساختن صلح” از زنان به عنوان اصلی ترین حامیان صلح یاد کرد.

DSC_0596

نثار احمد بهاوی نایب قهرمان تکواندوی جهان نیز در این مراسم پیام صلح ارایه کرد.

DSC_0560

در این برنامه فیلم جنگ تریاک ساخته آقای صدیق برمک نیز نمایش داده شد. گرداننده برنامه در این مورد گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که به بهانه روز جهانی صلح باید فیلمی با سوژه جنگ ببینیم.

DSC_0577

رویا سادات در این برنامه سخنرانی اش را با عنوان “نقش فستیوال بین المللی فیلم و صلح” ارایه کرد.

DSC_0525

میز کتاب آرمان شهر و ارایه انتشارات تازه این بنیاد نیز در حاشیه برنامه برگزار شد.

DSC_0584

در این برنامه مروری بر اولین دور “جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات” نیز صورت گرفت و وعده داده شد که به زودی فراخوان دومین دور این جشنواره ارایه شود.

DSC_0538

این برنامه حمایت بنیاد هاینریش بل و اتحادیه اروپا را نیز به همراه داشت.