صد و بیست و دومین گفتگوی آرمان شهر با همکاری دانشگاه جامی روز شنبه شش میزان ۱۳۹۲ برابر با ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۳ در شهر هرات برگزار شد. این گفتگو به بهانه اهدای ۵۰۰ جلد کتاب انتشارات آرمان شهر به دانشجویان و کتابخانه دانشگاه جامی در سالن کنفرانس های این دانشگاه برگزار شد و بیش از دوصد و پنجاه تن از اهل قلم، نخبگان، استادان و دانشجویان دانشگاه در آن حضور داشتند.

SONY DSC

آقای عتیق اروند گفتگوگردان این جلسه در آغاز با ذکر اهمیت کتاب و کتابت گفت: “جابری در کتاب “ما و میراث فلسفی مان” دانش بایگانی شده ما را متشکل از دو عنصر می داند: محتوای معرفتی و مضمون ایدئولوژیک. فن یا هنر کتابت، مهم ترین شاخصه انباشت دانش و تحکیم محتوای معرفتیاست. بحران کنونی جامعه ما ناشی از ایجاد گسلی بزرگ بین ما و گذشته ما است. ما نه کم ترین درکی از جهان مدرن، مفاهیم و نمادهای مدرن داریم و نه پیوند روشنی با سنت به کما رفته خویش می توانیم بیابیم. هرچه از شناخت محتوای معرفتی دانش تاریخی خویش دور شویم به مضمون ایدئولوژیک از سیستم فکری نزدیک تر می شویم. با چاپ و نشر و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی، می توان شناخت دقیق، منظم و منطقی ای از دانش تاریخی خویش به دست آورد.”

پس از آن آقای روح الامین امینی معاون بنیاد آرمان شهر ضمن تشکر از شرکت کنندگان این برنامه به معرفی بخشی از فعالیت های این بنیاد پرداخت. او در شروع صحبت اش گفت: “از شانزده سال تجربه حرف می زنیم که هفت سال اش در افغانستان روی داده است با فراز و فرودهایی زیاد. در این هفت سال بیشتر از صد هزار جلد کتاب و ۱۲۲ جلسه گفتگو محصول کار گروهی کوچک است به نام آرمان شهر در کنار رایزنی های ملی و بین المللی این گروه برای تحقق حقوق بشر، و برای آزادی انسان! هفت سال پافشاری و استمرار، شنیدن از نخبگان و گفتن به شهروندان برای نهادینه کردن فرهنگ گفتگو و ارایه آن به عنوان بدیلی بر جنگ. نشر آگاهی در خدمت به انسان، سیاست ما در طول این سال ها بود و همان هفت سال پیش نیز به روشنی می دانستیم که چه می خواهیم.”

امینی به کاروان های کتاب آرمان شهر نیز اشاره کرد؛ کاروان هایی که در طول هفت سال گذشته به ولایت های دور و نزدیک فرستاده شده است: “ما در طول این سال ها کاروان های کتابی را به گوشه و کنارهای این جغرافیای زبانی فرستادیم از بدخشان تا بلخ و بامیان و دایکندی و قندهار. یک کاروان کتاب را نیز همراه با محموله ای از همدلی و هم زبانی به شهر دوشنبه تاجیکستان فرستادیم و مراسم پایانی دور اول و دوم جشنواره بین المللی صلح سیمرغ را در کتابخانه ملی تاجیکستان برگزار کردیم. اینک خرسندیم که این کاروان کتاب به دانشگاه جامی رسید و در اختیار استادان و دانشجویان قرار می گیرد. ما در سال های گذشته با چندین دانشگاه همکاری هایی داشته ایم اما امیدواریم رسیدن کاروان کتاب آرمان شهر به دانشگاه جامی دریچه ای دیگر را بر روابط ما با دانشگاه ها باز کند.”

آقای حمید سلجوقی رییس دانشکده حقوق دانشگاه جامی سخنران دیگر این مراسم بود. او صحبت اش را با این نکته شروع کرد: “ما دوست داشتیم با برگزاری این برنامه به پیشواز از روز جهانی صلح برویم اما متاسفانه به دلیل آن چه صلح شکنی چندین روز پیش در هرات بود (حمله به کنسول گری امریکا)، برنامه ما با تأخیر برگزار شد ولی به هر حال برگزاری این برنامه باز هم پیامی داشت به این معنی که ما طرف دار صلح هستیم و کتاب صلح را به جامعه تقدیم می کنیم.”

SONY DSC

او با قدردانی از فعالیت های بنیاد آرمان شهر در زمینه چاپ و نشر کتاب به خصوص کتاب هایی که یا کمتر در افغانستان منتشر شده اند یا برای اولین بار است که منتشر می شوند گفت: “خوشبختانه بنیاد آرمان شهر به عنوان یکی از نهادهای انگشت شمار در این عرصه به صورت گسترده در زمینه انتشار و گسترش کتاب و کتاب خوانی فعالیت کرد.”

آقای علی اکبر نظری از اعضای جلسه نقد سیمرغ نیز در این مراسم صحبت کرد. او در معرفی جلسه نقد سیمرغ که دوشنبه هر هفته در بنیاد آرمان شهر برگزار می شود گفت: “این جلسات که به منظور ارایه تصویری درست و کامل از روند کتاب‏خوانی و تلاش برای ترویج فرهنگ مطالعه برگزار شده است، هر هفته با خوانش و تحلیل کتابی از یک نویسنده آغاز می‏شود. بخش دوم جلسه به خوانش، نقد و بررسی آن‏چه در طول یک هفته توسط اعضاء جلسه نگاشته شده است اختصاص دارد. جلسه هرازگاهی با خوانش داستان و نمایشنامه نیز همراه می‏شود تا فضا از حالت شعرمحورانه خارج شده و حوزه بحث و گفتگو وسیع‏تر گردد. نحوه برگزاری جلسه در نوع خود منحصر به فرد است. به دور از هر بحث حاشیه ای، نقدها، منصفانه و استوار بر منطق همان مباحث است.”

آخرین سخنران این مراسم خانم لیلما نعمانی استاد دانشگاه جامی بود که سخنرانی کوتاهش را اختصاص داده بود به اهمیت صلح در جامعه و گفت: “قشر جوان مکلف است تا برای ایجاد تغییر مثبت و برای شکستن بحران عمیقی که هم اکنون در جامعه ما وجود دارد بسیج شود.”

SONY DSC

بخش پایانی این مراسم اعلام نام دانشجویان برتر دانشگاه جامی بود که با اهدای تقدیر نامه هایی از سوی دانشگاه جامی و کتاب هایی از سوی بنیاد آرمان شهر برگزار شد.