افغانستان

اولین دوره مسابقات کریکت زنان در هرات/ منبع عکس: دویچه وله

0,,17062165_303,00

 موارد نقض حقوق بشر

 نهادهای دولتی و بین‏ المللی
کشته شدن پنج غیرنظامی در حمله هوایی ناتو در جلال آباد

خبرگزاری خاورمیانه/ ۱۳/۷/۱۳۹۲ مقامات امنیتی از کشته‌ شدن چندین غیرنظامی در اثر حمله هوایی‌ نیروهای ناتو در شهر جلال آباد خبر دادند. در اثر این حمله که در نزدیکی میدان هوایی شهر جلال آباد رخ داد، پنج غیرنظامی به شمول کودکان خردسال کشته شدند. این حمله با هدف نابود کردن مواضع طالبان در شرق افغانستان صورت گرفته است.

بیشتر زندانیان بگرام بدون شواهد ومدارک معتبر زندانی هستند
طلوع نیوز/ ۹/۷/۱۳۹۲ کمیته بررسی پرونده های زندانیان بگرام، گفته است که بررسی های این نهاد نشان می دهند، بیشتر زندانیان بگرام بدون مدارک و شواهد معتبر و به گونه ای غیرقانونی زندانی شده اند. اعضای این کمیته گفته اند که تا کنون پرونده ۵۱۹ زندانی بگرام را بررسی کرده اند؛ که از این میان، امر رهایی ۴۳۳ زندانی صادر شده است و ۸۶ پرونده دیگر نیز به لوی سارنوالی فرستاده شده است.

 عاملان غیردولتی
تمام اعضای یک خانواده در ولایت فاریاب تیرباران شدند

فارسی.رو/ ۱۰/۷/۱۳۹۲ اعضای یک خانواده فقیر در ولسوالی “خواجه سبز پوش” ولایت فاریاب، از سوی مردان مسلح ناشناس تیرباران شدند. در این حمله، پدر و مادر خانواده، دو دختر، و یک پسرشان جان باختند. فقط یک پسر این خانواده که به شدت زخمی شده، زنده مانده است. وی می گوید این حادثه ناشی از خصومت های قومی است و هیچ ربطی به طالبان ندارد.

رییس شورای انکشافی شیرین تگاب کشته شد
آژانس خبری باختر/ ۱۳/۷/۱۳۹۲ ملامحمد نبی، رییس شورای انکشافی قریه توردکول ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب توسط افراد مسلح کشته شد.

سه کارمند همبستگی ملی توسط طالبان کشته شدند
یادگار افغان/ ۱۳/۷/۱۳۹۲ طالبان سه کارگر افغان، که برای برنامه همبستگی ملی کار می کردند را به قتل رساندند. این کارگران روز گذشته هنگامی که مصروف انتقال سنگ از یک کوه بودند از سوی گروهی از طالبان مسلح ربوده شدند. اجساد تیرباران شده این سه کارگر صبح امروز از قریه تنگی ولسوالی دهراوود توسط مردم پیدا شده است.

محکمه‌ صحرایی یک دهقان از سوی طالبان در غور
تلویزیون یک/ ۱۲/۷/۱۳۹۲ پولیس ولایت غور، تایید کرده است که طالبان مسلح یک دهقان را در ولسوالی دولت یار این ولایت محکمه‌ صحرایی کرده اند. دلاور شاه دلاور، فرمانده پولیس ولایت غور گفته است که این فرد به جرم همکاری با دولت از سوی طالبان دستگیر و سپس کشته شده است.

گروه طالبان یک ملا امام مسجد را در ولایت ننگرهار به قتل رساندند
یادگار افغان/ ۱۳/۷/۱۳۹۲ به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست عمومی امنیت ملی، قاری سبحان الله فرزند مولوی سید احمد یک تن از علمای دینی و ملا امام مسجد قریه سره قلعه ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار، توسط افراد مولوی افسرخان، ولسوال نام نهاد گروه طالبان به ضرب گلوله به شهادت رسید.

 لت و کوب رییس یک بیمارستان در ولایت بغلان
تلویزیون یک/ ۹/۷/۱۳۹۲ گزارش‌ها از ولایت “بغلان”، حاکی است که داکتر “سید اقبال منیب”، رییس بیمارستان “نهرین” این ولایت، از سوی افراد مسلح غیر مسؤول وابسته به “دلاور ایماق”، عضو مجلس نماینده گان لت و کوب شده است.

 زنان

 هندرا: پروسه صلح بدون حضور زنان افغان به موفقیت نمی انجامد
رادیو کلید/ ۱۳/۷/۱۳۹۲ کنفرانس بین المللی زیر نام زنان، صلح و امنیت، به هدف افزایش نقش زنان افغان در پروسه صلح و تامین ثبات در افغانستان، برگزار شد. معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در این کنفرانس، با تشریح وضعیت زنان افغان در ده سال گذشته، گفت: پروسه صلح افغانستان بدون حضور زنان و جوانان این کشور به موفقیت نمی انجامد.

فروش دختران در ولایت تخار هنوز هم ادامه دارد
رادیو آزادی/ ۱۰/۷/۱۳۹۲ ریاست امور زنان ولایت تخار می گوید: که فروش دختران در این ولایت هنوز هم ادامه دارد. مقامات این ریاست می افزایند که دختران در بدل پول هنگفت به باندهای تبهکار و تفنگ سالاران محلی فروخته می شوند.

دستاوردهای زنان افغانستان در معرض تهدید است
کانون گزارشگران برای جنگ و صلح/ ۲۹/۶/۱۳۹۲ تحلیل گران می گویند که سیل عظیم کشت و کشتار زنان برجسته و متشخص افغانی، باعث کاهش یافتن و محدود شدن قوانین و موازین حقوقی زنان، پس از خروج نیروهای ناتو در سال ۲۰۱۴ خواهد گشت.

امنیت ملی: طراح اصلی اختطاف فریبا کاکر برادر وی بوده است
خامه پرس/ ۱۰/۷/۱۳۹۲ ریاست امنیت ملی افغانستان دو تن را در پیوند به اختطاف فریبا کاکر دستگیر نموده است. یکی از این دستگیرشده ها، برادر خانم کاکر می باشد. نوراحمد فرزند علی احمد، برادر فریبا کاکر و روح الله مشهور به داود پهلوان، مسکونه اصلی ولایت قندهار و باشنده فعلی شهر کابل در پیوند به قضیه اختطاف فریبا کاکر، بازداشت شده اند. بیشتر بخوانید: فریبا احمدی کاکر، نماینده پارلمان افغانستان از روزهای اسارت می گوید

 حامیان و فعالان

 افزایش نگرانی ‌ها از حضور گسترده‌ ناقضان حقوق بشر در روند انتخابات آینده‌ افغانستان
تلویزیون یک/ ۱۳/۷/۱۳۹۲ شماری از نهادها و فعالان حقوق بشر نگران آنند که حضور افراد متهم به نقض حقوق بشر در انتخابات ریاست جمهوری، روند عدالت خواهی و تطبیق عدالت اجتماعی را به پرسش روبه رو خواهد کرد. بیشتر بخوانید: انتقاد از معامله‌گری‌های قومی و سمتی در انتخابات

یوناما: تلفات ملکی در افغانستان، ۱۶ درصد افزایش یافته است
افغان ایرکا/ ۱۱/۷/۱۳۹۲ دفتر یوناما می گوید: تعداد قربانیان ملکی، در هشت ماه اول سال جاری ۱۶ درصد بیشتر شده است. مخالفین دولت که حملات عمدی را علیه اهالی ملکی ادامه می دهند، مسبب اصلی شناخته می شوند. فعالیت های آن ها تنها به کشتار مردم محدود نبوده بلکه، ربودن و تهدید مردم ملکی را نیز در بر می گیرد.

انتقاد اتحادیۀ ملی خبرنگاران از تصویب ماده های تعدیل شده قانون رسانه های همگانی
طلوع نیوز/ ۸/۷/۱۳۹۲ عبدالحمید مبارز رییس عمومی اتحادیۀ ملی خبرنگاران افغانستان، از تصویب ماده های تعدیل شده قانون رسانه های همگانی ازسوی مجلس نمایندگان، به شدت انتقاد کرد و بر نقش بنیادی خبرنگاران در روشن سازی افکار عمومی تاکید کرد.

 حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

 افزایش پنجاه درصدی شمار معتادان مواد مخدر در افغانستان
تلویزیون یک/ ۹/۷/۱۳۹۲ نهاد پژوهشگران امریکا با نشر گزارشی گفته است که شمار معتادان مواد مخدر در افغانستان، نسبت به هفت سال گذشته پنجاه درصد افزایش یافته است. شمار معتادان مواد مخدر در افغانستان در سال ۲۰۰۵ میلادی به نه صد هزار نفر می رسید؛ اما در حال حاضر این رقم به یک ونیم میلیون تن افزایش یافته است.

شصت و پنج درصد باشندگان ولایت هلمند بی کار هستند
یادگار افغان/ ۱۳/۷/۱۳۹۲ مسوولان محلی ولایت هلمند می گویند راهکارهای اقتصادی نادرست  دولت سبب شده تا روند بیکاری در این ولایت افزایش یابد. آنان می گویند با افزایش بیکاری در این ولایت میزان جرایم نیز در حال گسترش یافتن است.

رییس باند تروریستی در نقاب رییس استیناف یکی از ولسوالی های کاپیسا
خامه پرس/ ۱۰/۷/۱۳۹۲ رییس استیناف یکی از ولسوالی های ولایت کاپیسا همراه با دو تن دیگر، به اتهام دست داشتن در فعالیت های تروریستی بازداشت شدند. صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله گفت: سه تن به نام های نور احمد ثارنوال استیناف ولسوالی کوهبند ولایت کاپیسا، ملا غلام محمد امام مسجد خواجه ریگ روان این ولایت و محمد کاظم یک تن از باشندگان ولسوالی سید خیل ولایت پروان توسط پولیس استخبارات کاپیسا به اتهام دست داشتن در فعالیت های تروریستی دستگیر شدند.

پاسپورت افغانستان بی اعتبارترین پاسپورت جهان شناخته شد
افغان ایرکا/ ۱۱/۷/۱۳۹۲ یک نهاد بین المللی با سنجش میزان محدودیت ویزا برای شهروندان کشورهای مختلف در سال ٢٠١٣، پاسپورت افغانستان را بی اعتبارترین پاسپورت جهان معرفی کرده است. نهاد هنلی و شرکا (Henley and Partners) در گزارش تازۀ خود، محدودیت های ویزا برای شهروندان ١٩٩ کشور را بررسی کرده است. افغانستان رتبۀ ٩٣ (که آخرین رتبه در رده بندی جهانی است) را به خود اختصاص داده و گفته شده که دارندگان پاسپورت افغانستان، می توانند فقط به ٢٨ کشور بدون ویزا وارد شوند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر از حکم اعدام دو تن در بغلان استقبال کرد
رادیو فرانسه/ ۱۲/۷/۱۳۹۲ کمیسیون مستقل حقوق بشر شمال شرق افغانستان، از صدور حکم اعدام برای دو تن به جُرم قتل یک دختر و یک پسر جوان در ولایت بغلان (به دلیل کاهش خشونت و جنایات حقوق بشرى) اظهار خرسندی کرد و گفت: نباید در برابر مجرمین از فرهنگ معافیت استفاده شود.

به ده کودک در سال جاری در ولایت جوزجان تجاوز جنسی شده است
فارسی.رو/ ۷/۷/۱۳۹۲ طبق آمار ثبت شده در اداره حقوق بشر ولایت جوزجان، امسال ده تجاوز جنسی به کودکان در این ولایت صورت گرفته است. در تازه ترین مورد، پولیس یک تن را به اتهام تجاوز جنسی و یک فرد دیگر را به اتهام قتل بازداشت کرده است.

 جنگ

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
چهار سرباز بین المللی در جنوب افغانستان کشته شدند. یک سرباز خارجی در جنوب افغانستان جان باخت. سه پولیس محلی و پنج شورشی مسلح در ولایت پکتیا کشته شدند. یازده شورشی طالب در عملیات مشترک نیروهای امنیتی افغان و بین المللی کشته شدند. هجده طالب در بیست و چهار ساعت گذشته کشته شدند. دو تروریست در جوزجان به دست خود کشته شدند. شش طالب مسلح در ولایت وردک کشته شدند.

 انتخابات

خبرهای انتخاباتی
اشرف غنی احمدزی نامزد ریاست جمهوری شد. حشمت غنی احمدزی نامزد ریاست جمهوری شد. عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری شد. فضل کریم نجمی نامزد ریاست جمهوری شد. عبدالکریم وردک نامزد ریاست جمهوری شد. تیم انتخاباتی داکتر زلمی رسول تکمیل شد. گل آقا شیرزی والی ننگرهار از مقامش کنار رفت. سیاف از عضویت ولسى جرگه استعفا داد. ژنرال دوستم از ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح افغانستان استعفا داد.

ستیفن بیدل: پیروزی سیاف در انتخابات عواقب فلاکت بار خواهد داشت
رادیو آزادی/ ۱۳/۷/۱۳۹۲ یک جنگ سالار سابق که بعضی از رهبران القاعده را به افغانستان دعوت کرد، نام خود را در لیست کاندیدان ریاست جمهوری افغانستان درج نموده است. عبدالرب رسول سیاف عضو ولسی جرگه افغانستان یکی از محافظه کارترین رهبران اسلامی در افغانستان می باشد و در موردش سوال های زیادی وجود دارد.

فرمان جدید کرزی در مورد منع دخالت نیروهای امنیتی در روند انتخابات
بی بی سی/ ۱۲/۷/۱۳۹۲ حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، با صدور فرمانی، از کلیه نیروهای امنیتی افغانستان خواست که در روند انتخابات مداخله نکرده و بی ‌طرفی خود را در جریان انتخابات کشور حفظ کنند. او همچنین از نهادهای امنیتی خواست که برای مشارکت بیشتر زنان در انتخابات، مسوولان زن را در مراکز ثبت نام و رای گیری مستقر کنند.

ناظرین خارجی برای نظارت بر انتخابات، وارد افغاستان می شوند
یادگار افغان/ ۱۳/۷/۱۳۹۲ یان کوبیش، نماینده ویژه سازمان ملل متحد درافغانستان می گوید: اتحادیه اروپا مصمم به فرستادن مامورین نظارتی در انتخابات ۱۳۹۳ است. وی حضور ناظرین ملی و بین المللی را درانتخابات ضروری دانست. نماینده ویژه سازمان ملل ادامه کمک ها در افغانستان را مستلزم برگزاری انتخابات می داند.

نامزدانی که از منابع خارجی برای کمپاین انتخاباتی خود استفاده کنند از نامزدی سلب صلاحیت خواهند شد
طلوع نیوز/ ۹/۷/۱۳۹۲ کمیسیون مستقل انتخابات هشدار داده است، هر نامزدی که از طرف منابع خارجی پشتیبانی شود، نامزدی وی سلب خواهد شد. کمیسیون مستقل انتخابات به تازگی لایحه ای را زیر نام تنظیم امور مالی نامزدان ترتیب داده است. بر بنیاد این طرح، هیچ نامزدی حق ندارد از منابع مالی خارجی برای پیکارهای انتخاباتی اش پشتیبانی مالی شود.

والی فاریاب: تهیدات امنیتی روند انتخابات را با مشکل رو به رو کرده است
تلویزیون یک/ ۱۳/۷/۱۳۹۲ محمد الله بتاش، والی فاریاب گفته است که از میان دوصد وهشت مرکز رأی دهی در این ولایت، چهل مرکز آن با تهدید امنیتی روبه رو است. او از نهادهای امنیتی افغانستان خواسته تا به این مشکل امنیتی توجه جدی کنند.

 سیاست

 ژنرال دوستم: بابت جنگ‌های داخلی معذرت می‌خواهم
بی بی سی/ ۱۵/۷/۱۳۹۲ ژنرال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان با انتشار بیانیه‌ ای از کسانی که در جریان جنگ‌ های داخلی دو دهه گذشته این کشور آسیب دیده‌ اند عذرخواهی کرد و از سایر رهبران و چهره‌ های دخیل در این جنگ‌ ها دعوت کرد که برای بازگشایی “صفحه جدیدی در تاریخ سیاسی افغانستان” از آسیب دیدگان جنگ های دو دهه اخیر معذرت خواهی کنند.

 برگزاری نشست بین‌المللی گفتمان امنیتی هرات
رادیو کلید/ ۱۳/۷/۱۳۹۲ نشست بین‌ المللی تحت نام “گفتمان امنیتی هرات” با حضور بیش از ۳۰ کشور جهان در ولایت هرات آغاز به کار کرد. قرار است در این نشست که از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان برگزار شده؛ درباره مسایل سیاسی منطقه، جهان و نقش کشورهای هم‌ پیمان در امور افغانستان بحث و تبادل نظر می شود.

مولانا فضل‌الرحمن به کابل می‌ آید
رادیو کلید/ ۱۴/۷/۱۳۹۲ قرار است به زودی مولانا فضل الرحمن از شخصیت‌ های برجسته مذهبی و سیاسی  پاکستان که به حمایت از طالبان مشهور است در راس هیات پنج نفری از کابل دیدن کند .این نخستین سفر  رهبر جمعیت علمای اسلام به کابل خواهد بود؛ چهره‌ ای که در میان طالبان از نفوذ زیادی برخوردار است. فضل الرحمان، رهبر جمعیت علمای اسلام  به طور رسمی از سوی رییس جمهور کرزی به کابل دعوت شده است.

۲۸ فرمانده ارشد طالبان، پس از آزادی از زندان دوباره بر علیه دولت سلاح برداشته اند
تلویزیون یک/ ۹/۷/۱۳۹۲ در سه سال اخیر، بیست وهشت تن از فرماندهان ارشد گروه طالبان، پس از رهایی از بند، به میدان های نبرد، برگشته اند. “ملاسخی داد”، “ثملاباری گل” از افراد بسیار نزدیک ملاعمر، “ملا اختر محمد نوروزی”، فرمانده‌ جنگی طالبان و مولوی “عبدالسلام”،هم اکنون و پس از رهایی، اعضای بر جسته و فعال شورای کویته به شمار می روند.

ایتلاف ملی جوانان روشن افغانستان اعلام موجودیت کرد
تلویزیون یک/ ۱۳/۷/۱۳۹۲ ایتلاف ملی جوانان روشن افغانستان، به هدف رسیدگی به مشکلات جوانان و سهم گیری فعال در روند انتخابات ریاست جمهوری، اعلام موجودیت کرد. فراهم سازی زمینه های آموزش، مساعد ساختن فرصت های شغلی برای جوانان و مشارکت سیاسی جوانان به ویژه بانوان، از اهداف بنیادین این ایتلاف خوانده شده است.

رییس جمهور و گره کور مذاکرات امنیتی با آمریکا
روزنامه افغانستان/ ۱۱/۷/۱۳۹۲ تحولات پیش رو، تا پایان سال ۲۰۱۴ سایه ترس را در جغرافیای افغانستان گسترش داده است. نا امنی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، انتقال مسوولیت های امنیتی، دخالت های نامشروع کشورهای خارجی، تشدید و توسعه فقر و بیکاری و حاکم شدن نوعی انارشیسم اجتماعی و سیاسی در کشور، از پدیده هایی اند که ترس و هراس مردم را نبست به آینده افزایش داده است.

پیچیدگی اوضاع و سردرگمی احزاب و نخبگان سیاسی
روزنامه افغانستان/ ۹/۷/۱۳۹۲ شرایط انتخابات، پیچیدگی اوضاع سیاسی و امنیتی و نوع آرایش تیم های انتخاباتی، تصمیم گیری نهایی را برای کاندیدان احتمالی ریاست جمهوری و احزاب و گروه های سیاسی کشور دشوار ساخته است. بازی های بی اصل و قاعده ای که در عرصه سیاسی افغانستان جریان دارد سبب ریزش و فرسایش نابهنگام طیف های همسوی انتخاباتی گردیده و ثبات و اعتماد را به کلی ازبین برده است.

چه چیزی پشت آتشباری بر کنر نهفته است؟
فارسی.رو/ ۱۰/۷/۱۳۹۲ ولایت شرقی کنر که همجوار با پاکستان است، از مدتها به این سو ناامن است. تقریبا دو سال است که گاه به گاه بر این ولایت از خاک پاکستان آتشباری صورت می گیرد و در این آتشباری ها از توپخانه، راکت و حتی نیروی هوایی پاکستان استفاده می شوند.

کرزی پلان ماندن در کرسی قدرت را در سر می پروراند
نیویورک تایمز/ ۱۴/۷/۱۳۹۲ در کمتر از یک سال گذشته، آقای کرزی همواره از انتقال آرام و دموکراتیک قدرت دم می زد؛ و از شور و اشتیاق خویش برای کنارگیری از قدرت و گزیدن زندگی آرام و بی حاشیه صحبت می نمود. اما با فرارسیدن انتخابات ورق برگشت؛ اکنون آقای کرزی با سرمایه گذاری و حمایت همه جانبه از کاندیدای مورد نظر خود، به نظر می رسد که قصد ندارد تا از قدرت و فضای سیاسی خود را دور نگه دارد.

 فرهنگ

 روز معلم تجلیل شد
آژانس خبری باختر/ ۱۳/۷/۱۳۹۲ از روز جهانی معلم در کابل تجلیل شد. در این محفل وزیر معارف با صحبت در مورد وضعیت معارف در کشور، تعهد خود را برای بهبود وضع زندگی و معیشتی معلمین بیان نمود.

جشنواره بین المللی فلم حقوق بشر در کابل و بامیان
خاورمیانه/ ۹/۷/۱۳۹۲ دومین جشنواره بین المللی فلم حقوق بشر افغانستان تحت عنوان «از سیب سرخی حرف میزنیم که سهم تمام شهروندان جهان است» در کابل و بامیان برگزار شد. ابتدا ۳۸۰ فیلم از سراسر جهان وافغانستان به آدرس جشنواره رسید که در نهایت ۶۵ فیلم از افغانستان و کشورهای دیگر به جشنواره راه یافته و برای هشت فلم برتر، جایزه های نقدی و تندیس جشنواری فلم حقوق بشر افغانستان اعطا شد.

 آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، نیویورک تایمز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد.

شماره ۱۷

پیوست‌ها: