زنان

به بهانه ۱۵ اکتبر؛ روز جهانی «زنان روستایی»

Zan-Shalizar1

  موارد نقض حقوق بشر

هجده زن در ماه سپتامبر در ترکیه به قتل رسیدند
رادیو کوچه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ در سپتامبر ٢٠١٣، هجده زن را از دست دادیم. هفته‌هاست که بسته‌های جدید دموکراسی‌خواهی، با ادعای تغییر هر چیز در ترکیه ارائه شده است، اما در پاکت دموکراسی نخست وزیر نه نامی از زنان وجود دارد و نه بررسی مرگ آن تعداد زن در دستور کار دولت.

آموزش و ارایه وسایل پیشگیری از بارداری در ایران متوقف شده است
بی‌بی‌سی ۱۶ مهر ۱۳۹۲ علی سنگی، مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت ایران می‌گوید که وزارت بهداشت دیگر به زوج های جوان آموزش پیشگیری از بارداری نمی‌دهد و وسایل پیشگیری عرضه نمی‌کند. به گفته او در قانون جدید که در مجلس در دست بازنگری است برای هر خانواده ایرانی سه فرزند در نظر گرفته شده است.

  قوانین و لوایح

قانون ازدواج با فرزندخوانده در ایران؛ هنوز هم می‌شود لایحه را به مجمع تشخیص فرستاد
روزآنلاین ۲۱ مهر ۱۳۹۲ گفت‌وگو با گیتی پورفاضل: “معتقد هستیم اگرچه شورای نگهبان لایحه را تصویب کرده است اما بنا بر تشخیص اینکه جامعه این مساله را نمی‌پذیرد و آن را پس می‌زند، پس مصلحت نظام هم در این نیست که چنین قوانینی تصویب بشود. بنابراین باید آن را به مجمع تشخیص بفرستند تا در آنجا بازنگری بشود.”  بروز تنش و ناامنی بین خانواده‌ها نتیجه ازدواج سرپرست با فرزندخوانده  / عبدالکریم لاهیجی: مجمع تشخیص مصلت نظام اگر بخواهد می‌تواند در صورتی‌ که این قانون در منفعت نظام نباشد، نظر نامساعدی ارایه کند

حذف سهمیه ۲۵ درصدی زنان ایران در رشته‌های پرطرفدار دستیاری جراحی
خبرآنلاین ۲۳ مهر ۱۳۹۲ طرح دوفوریتی اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به تصویب رسید. بر اساس این طرح سهمیه ۲۵‌درصدی زنان در رشته‌های پرطرفدار دستیاری جراحی حذف شد و به جای آن سهمیه صد‌درصدی در رشته‌های مامایی و تخصصی زنان، برای زنان در نظر گرفته شد. سهمیه ۲۵ ‌درصدی زنان در رشته‌های دستیاری جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی، جراحی گوش و حلق و بینی، گردن، چشم و قلب در حالی در قالب این طرح حذف شده است که پیش از این در سال ۱۳۷۲ مجلس شورای اسلامی اختصاص این سهمیه برای زنان را تصویب کرده بود.

احزاب و گروه‌های سیاسی مدافع مذهب در برزیل به مخالفت کردن با حقوق زنان ادامه می‌دهند
تغییر برای برابری ۲۰ مهر ۱۳۹۲ قانون کیفری ۱۹۴۰ که هنوز هم در حال اجراست، در بخش یک فصل اول، سقط جنین را به عنوان جنایتی علیه انسان تعریف می کند. هرچند در ماده ۱۲۸، زنان از مجازات در مورادی که حاملگی خطری برای زندگی مادر باشد و یا مواردی که زن به دلیل تجاوز حامله شده است، معاف کرده که این موارد باید به تایید پزشک برسد. قانون شماره ۱۲٫۸۴۵/۲۰۱۳ مصوبه تاریخ یکم ماه آگوست سال ۲۰۱۳ توسط رییس جمهور، سرویس های مراقبت برای سقط جنین را تحت حمایت نظام مراقبت های بهداشتی ملی، در چنین مواردی مهیا می کند.

مولاوردی، معاون رییس‌جمهور ایران : افزایش مرخصی زایمان در بلند مدت به ضرر زنان است
مهرخانه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ معاون رئیس جمهور در امور زنان از افزایش تسهیلات زنان شاغل در برنامه هایش خبر داد گفت: افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه و کاهش ساعت کاری زنان نیازمند بررسیهای کارشناسانه است تا منافع زنان برای اشتغال و حضور در جامعه آسیب نبیند.

  در دفاع از حقوق بشر

حوریه مصدق: جنگ افغانستان، جنگی ضد زنان
عفو بین‌الملل ۲۳ مهر ۱۳۹۲ مسوولان افغان به غیر از ابراز تاسف در زمانی‌که اخبار خشونت علیه زنان در تیتر رسانه‌ها اعلام می‌شود، اقدام دیگری انجام نمی‌دهند. به تازگی همسر نورزیه اتمر،‌ نماینده پیشین مجلس که شوهرش با بریدن گلوی او، قصد کشتنش را داشت و به خانه‌ی امنی پناه برده بود، با این شرط حاضر به طلاق شد که اگر نورزیه زمانی به قتل رسید، او مورد پیگرد قرار نگیرد. دادگاه نیز این شرط را پذیرفت.

جایزه ساخاروف ۲۰۱۳ به ملاله یوسف‌زی رسید
دویچه‌وله ۱۸ مهر ۱۳۹۲ دختر شانزده ساله پاکستانی که به دلیل فعالیت در جهت آموزش دختران هم‌میهنش مورد ترور نافرجام طالبان قرار گرفت، جایزه آزادی اندیشه پارلمان اروپا را دریافت کرد. اسنودن و بیالیاتسکی هم نامزد دریافت این جایزه شده بودند.
ملاله در سازمان ملل: اجازه دهید قلم‌های‌مان را برداریم

نگرانی سازمان ملل متحد از افزایش خشونت ها در برابر زنان افغان
ایرکا ۲۰ مهر ۱۳۹۲ معاون اجراییه سازمان ملل متحد در بخش زنان، می گوید: با این که در یازده سال گذشته پول های زیاد برای تامین حقوق زنان در افغانستان به مصرف رسیده است، اما هنوز هم خشونت ها در برابر زنان در حال افزایش است. وی خواهان عملی شدن قانون منع خشونت بر علیه زنان شد.

راه انداری نهادی برای بررسی وضعیت زنان زندانی افغان
 یادگار افغان مهر ۱۳۹۲ نهاد مدنی و حقوقی عدالت، تحقیقاتی را به هدف بررسی وضعیت زنان زندانی در ۸ ولایت کشور به راه انداخته است. مسوولان این نهاد در هنگام دیدار از بازداشتگاه زنان کابل گفته اند: به اکثر پرونده های زندانیان زن هیچ توجهی صورت نمی گیرد. شماری از زنان زندانی از وضعیت بد زندان شکایت کرده اند و از دولت می خواهند که به پرونده های آن ها رسیدگی کند. با وجود این که از تکمیل پرونده های زنان زندانی، ماه ها و سال ها می گذرد اما به دلایل مختلف هنوز این زنان دربند باقی مانده اند.

  حقوق مدنی و سیاسی

زنان و منازعه در افغانستان
گروه بحران بین‌المللی ۲۲ مهر ۱۳۹۲ با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و خروج نیروهای بین‌المللی، زنان افغانستان بخصوص نمایندگان پارلمان و مدافعان حقوق زنان نگران‌اند که دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که به سختی به دست آمده بودند در روند مذاکره با مخالفان، به معامله گذاشته شوند. عدالت یعنی مسوولیت دولت مقابل حقوق زنان.

کار زنان روستایی؛ در گفت‌وگو با آزاده کیان
رادیو زمانه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ سازمان ملل متحد، سال ۲۰۰۷ میلادی، روز ۱۵ اکتبر را به عنوان روز جهانی زنان روستایی اعلام کرد. زنان روستایی یک چهارم کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. آزاده کیان: در بخشی از روستا‌ها و مناطق به خاطر سنت‌های دیرپایی که وجود دارد فشارهای زیادتری بر زنان روستایی وارد می‌شود، به‌ویژه بر دختران جوان. گرامی داشت روز جهانی زنان روستایی از سوی بنیاد آرمان شهر با همکاری ریاست امور زنان ولایت هرات برگزار شد.

کمبود بودجه ورزش زنان، علی‌رغم درخشش در صحنه‌های بین‌المللی
شهرزادنیوز ۲۴ مهر ۱۳۹۲ بهرام افشار زاده، دبیر کل کمیته ملی المپیک، گفته است که «ما با ۲۹ ورزشکار زن در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ۲۵ مدال شامل ۱۱ طلا، ۷ نقره و ۷ برنز گرفتیم»، اما واقعیت این است که یکی از موانع همیشگی بر سر راه ورزش زنان کمبود منابع مالی است.

ممانعت از اعزام قهرمان سنگ‌نوردی بانوان آسیا به کره‌جنوبی
روزنامه شرق ۱۶ مهر ۱۳۹۲  «فرناز اسماعیل‌زاده»، دارنده مدال طلای مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا در بخش سرعت، از شرکت در مسابقات جهانی سنگ‌نوردی داخل سالن در کره‌جنوبی منع شد.

  جامعه

بالا رفتن تقاضا برای جراحی بینی در ایران: تحمیل یا انتخاب؟
رادیو زمانه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ در شکل‌های افراطی، نظام مردسالار و جامعه مصرفی، نام کنترل بدن زن را مد، زیبایی و سلامت گذاشته‌ است و تلاش می‌کند معیارهای خود را برای زیبایی و قابلیت‌های زنانه، تقویت کند و به صورت هنجار دربیاورد. این معیارها در یک نظام ایدئولوژیک که تعریف رسمی‌اش از زنان، کسب رضایت جنسی مردان در محیط خانه است و در عین حال آنها را در اجتماع با حجاب اجباری محدود می‌کند، به شکل غلو شده‌ای بروز می‌کنند.

گروهی از افسران پلیس زن تاجیک برای آموزش‌های ویژه و بازدید به جنوب کالیفرنیا سفر کردند
K L T A 20 مهر ۱۳۹۲ چندین افسر پلیس زن از کشورهای آسیای میانه، در تور آموزشی که توسط انجمن افسران پلیس کالیفرنیا تنظیم شد، از پایگاه پلیس اروین و آرنج کنتی بازدید کردند. در تاجیکستان افسران پلیس زن اکثرا مسوولیت های اداری را بر عهده دارند. این بازدید آموزشی با هدف توانمندسازی افسران پلیس زن تاجیک برگزار شده است.

  فرهنگ

آلیس مونرو، نویسنده کانادایی نوبل ادبیات ۲۰۱۳ را برد
بی‌بی‌سی ۱۸ مهر ۱۳۹۲ آکادمی نوبل سوئد آلیس مونرو نویسنده کانادایی را بعنوان برنده جایزه امسال ادبیات معرفی کرد. او سیزدهمین زنی است که برنده نوبل ادبیات شده است.

سخن‌گوی خانه موسیقی ایران خواستار آزادی پخش صدای زنان شد
دویچه‌وله ۲۳ مهر ۱۳۹۲ در جشن چهاردهمین سال تاسیس “خانه موسیقی ایران” سخنگوی این نهاد صنفی در حضور معاون وزیر ارشاد خواستار پخش صدای زنان خواننده شده. داریوش پیرنیاکان گفت: «خواست مهم خانه موسیقی آزادی پخش صدای زنان است.»

جایزه صلح ناشران آلمان برای سوتلانا آلکسیویچ
دویچه‌وله ۲۰ مهر ۱۳۹۲ سوتلانا آلکسیویچ، نویسنده و منتقد حکومت روسیه سفید، امید چندانی به دگرگونی سریع سیاسی در میهن خود ندارد. این روشنفکر ۶۵ ساله روز جمعه (۱۱ اکتبر/۱۹ مهر) در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به خبرنگاران گفت: «کسی که ۴۰ سال تمام در اردوگاه زندگی کرده، دیگر فقط می‌تواند در اردوگاه زندگی کند.»

جایزه‌ی ادبی طاهره صفارزاده به یک شاعر زن اهدا می‌شود
مهرخانه ۲۳ مهر ۱۳۹۲  در مراسم پایانی نخستین جشنواره ادبی “طنین بیداری” برای نخستین بار “جایزه ادبی طاهره صفارزاده” به یک بانوی شاعر اهدا می‌شود. مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به مناسبت گرامی‌داشت پنجمین سالگرد درگذشت دکتر طاهره صفارزاده، شاعر، قرآن‌پژوه، مترجم و پژوهشگر ادبی، نخستین جشنواره سراسری ادبی – علمی “طنین بیداری” را در بخش‌های شعر، مقاله و پایان‌نامه برگزار کرده است.

 سیاست

بابانظروا, کاندیدای مخالفان تاجیک ازانتخابات ریاست جمهوری خارج شد
یوراسیا نت ۱۹ مهر ۱۳۹۲ هیجان انتخابات ریاست جمهوری  تاجیکستان پس از خارج شدن کاندیدای مخالفان کاهش یافت. خانم بابانظروا که تنها نامزد جدی انتخابات ریاست جمهوری بود, به علت کمبود امضاها از فهرست کاندیدهای شرکت کننده, خارج شد. به گفته او مقامات تاجیکستان جمع آوری امضا را برای او  امکان ناپذیر کردند.  در گفت و گوهای قبلی خود بابانظروا پلیس را برای دخالت در کمپین انتخاباتی او و تحدید طرفدارانش متهم کرده بود. روز ۱۱ اکتبر خانم بابانظروا اعلام کرد که ۲۰۱ هزار امضا جمع آوری کرده است. در صورتی که برای شرکت در انتخابات ۲۱۰ هزار امضا لازم است.

رییس کارگروه زنان ستاد انتخاباتی حسن روحانی: باید کاری کنیم که زنان احساس تبعیض نکنند
روزآنلاین ۲۳ مهر ۱۳۹۲ مراسم معارفه معاون رییس‌جمهور در امور زنان وخانواده، روز دوشنبه ۲۲ مهرماه در سالن شهید بهشتی برگزارشد تا شهین‌دخت مولاوردی که روز سه‌شنبه، ۱۶ مهرماه طی حکمی از سوی حسن روحانی به این سمت منصوب شده، رسما این معاونت را از مریم مجتهدزاده، معاون محمود احمدی‌نژاد تحویل بگیرد. هرچند خبرها حاکی از آن است که او از همان روز انتصاب، کار خود را در ساختمان این معاونت واقع در خیابان نوفل لوشاتوی تهران آغاز کرده است.

علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ایران: با اخراج دختران ازدواج‌کرده از مدرسه مخالفم
خبرگزاری مهر ۱۹ مهر ۱۳۹۲ “در اسلام سن خاصی برای ازدواج در نظر گرفته نشده و گفته شده پسر و دختر بالغ، عاقل و رشید باشند. ولی وقتی در کشور ما اگر دختری زود ازدواج کند او را از مدرسه اخراج می کنند شما دیگر مسائل بعدی را دنبال کنید. می گویند دختر ازدواج کرده نباید در کنار دختر ازدواج نکرده در مدرسه باشد که بنده این را قبول ندارم زیرا امروز چیز مجهولی برای دختران و پسران وجود ندارد. در ضمن بقیه دخترها هم تشویق می شوند برای ازدواج ولی اینکه بگوییم مشکلاتی رخ داده باید گفت به دلیل چند مشکل نمی توان صورت مساله را پاک کرد.”

وزارت نفت ایران برای انتخاب سخنگو فراخوان داد؛ زنان در اولویت قرار دارند
ایسنا ۲۱ مهر ۱۳۹۲ اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است این وزارتخانه در نظر دارد فردی را از بین همکاران صنعت نفت به عنوان سخنگوی وزارت انتخاب کند. در فراخوان وزارت نفت برای انتخاب سخنگو اعلام شده است که در شرایط مساوی خانم‌ها در اولویت هستند.

  آرمان‌شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد. 

شبکه بین‌المللی زنان
این صفحه منابع مختلفی در حوزه زنان را در اختیار مخاطبان قرار می دهد. این منابع گوناگون (غیر دولتی و دولتی) بی‌طرفانه و به چند زبان گردآوری شده است.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این هفته:
بی‌بی‌سی، دویچه‌وله، رادیو زمانه،‌ مهرخانه، تغییر برای برابری، تا قانون برابر خانواده، شهرزادنیوز، ایسنا، خبرگزاری مهر، یوراسیانت، روزآنلاین، روزنامه شرق،‌ کا ال تی آ، ایرکا، یادگار افغان، رادیو کوچه، امنستی، گروه بحران بین‌المللی

  دیگر بولتن‌‌های آرمان‌شهر

هفت‌روز نامه حقوق بشری بین‌المللی
هفت‌روز نامه حقوق بشری افغانستان
هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران
هفت‌روز نامه تاجیکستان

پیوست‌ها: