زنان

جشنواره بازی‌های محلی اقوام – منبع: خبرگزاری مهر

IMG18365903

 موارد نقض حقوق بشر

از اوایل امسال تا کنون ۱۲ زن در ولایت کندز به قتل رسیده اند
فارسی.رو ۲۶ مهر ۱۳۹۲ ریاست امور زنان ولایت کندز از افزایش خشونت علیه زنان خبر داده است. به گفته نادره گیاه، از اوایل امسال تا حال ۷۲ مورد خشونت شدید علیه زنان در این اداره به ثبت رسیده است. کندز از جمله ولایت هایی است که در جریان چند سال گذشته بیشترین آمار خشونت علیه زنان را به خود اختصاص داده است.

گزارش ماهانه نقض حقوق زنان در کُردستان و ایران
کردپا مهر ۱۳۹۲ طی یک‌ماه‌گذشتە ٢٢ مورد نقض حقوق زنان در مناطق کُردنشین و سایر نقاط ایران صورت گرفته است.

۴ زن ایرانی با شیوه سنگسار جان باختند
برای عدالت ۲۸ مهر ۱۳۹۲ بنابه خبر رسیده به کانون حمایت از خانواده های جانباختگان و بازداشتی ها. پیکر ۴ زن که با اجرای حکم سنگسار جان باخته اند؛ روز سه شنبه ۲۳ مهر به پزشکی قانونی تهران تحویل داده شده است. علاوه بر آثار پرتاب سنگ بر سر و صورت این زنان، آثاری از شکنجه و ضربات شدید بر بدن آنها پیش از سنگسار رویت شده است .  قابل ذکر است که  مشخص نیست دادگاه این زنان چه تاریخی برگزار شده است.

تونس؛ هر دخترم را به قیمت ۳ هزار دینار فروختم
فرهنگیان نیوز ۲۸ مهر ۱۳۹۲ زنی تونسی در اعترافاتی جدید از اقدامات خود در فریب دختران این کشور برای سفر به سوریه و پیوستن به گروههای تروریستی تکفیری، در ازای دریافت مبالغی پرده برداشت.به گزارش مهر به نقل از روزنامه تونسی الشروق، قضات یک دادگاه در تونس با صدور حکمی یکی از زنان تونسی را به اتهام دست داشتن در اعزام دختران به سوریه محکوم به زندان کردند.

کارهایی که زنان چینی نمی‌توانند انجام دهند
بی‌بی‌سی ۲۵ مهر ۱۳۹۲ در چین نیز مانند بسیاری از دیگر کشورها زنان بیش از مردان وارد دانشگاه می‌شوند، اما آیا برای این دختران فارغ التحصیل در دنیای واقعی کار هست؟ جذابترین کار برای دخترها این است که آنها شبیه مهمانداران لباس بپوشند و با چمدان‌های کوچک در کابین غیر واقعی هواپیما، یاد بگیرند که چگونه غذا سرو کنند.

  قوانین و لوایح

رییس سازمان بهزیستی:ازدواج سرپرست با فرزند خوانده قانونی شد اما امکان بازبینی دارد
خبرآنلاین ۲۴ مهر ۱۳۹۲ با وجود مخالفان حقوق کودکان و کارشناسان سرانجام لایحه حمایت از کودکان “بی‌سرپرست و بدسرپرست” با ماده جنجالی ۲۷ که در آن اجازه ازدواج سرپرست با فرزند خوانده داده می شود تصویب شد. لایحه اولیه حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در تاریخ هفدهم اسفند سال ۸۷ به مجلس ارائه شده که آن موقع در ماده ۲۴ آمده بود که ازدواج سرپرست با کودک یا کسی که تحت نظارت اوست منوط به اجازه دادگاه خانواده با اخذ نظر کارشناسی مجاز است. در مجلس نهم با نظرمرکز پژوهش های مجلس و کارشناسان با توجه به اینکه تصریح به امکان ازدواج سرپرست با کودک یا نوجوان که موارد آن بسیار نادر است و با اخلاق عمومی سازگار نیست حذف این ماده پیشنهاد شد.

  دفاع از حقوق بشر

بحث آزاد شورای امنیت در باره زنان، صلح و امنیت
 ۱۷ اکتبر ۲۰۱۳ شورای امنیت سازمان ملل بحث آزاد سالانه در باره اجرای قطعنامه ۱۳۲۵ را در روز ۱۸ اکتبر انجام می دهد. آذربایجان به عنوان رییس شورا در ماه اکتبر، موضوع بحث را «زنان، حاکمیت قانون و عدالتِ در گذار در شرایط منازعه» تعیین کرده است. اعضای شورا قطعنامه ای را مورد بحث قرار داده اند که انتظار می رود تصویب شود. پس از قطعنامه ۱۳۲۵ در سال ۲۰۰۰، این اولین قطعنامه ای است که به جنبه مشارکتی زنان، صلح و امنیت می پردازد. پنج قطعنامه ای که از آن پس تصویب شده اند در باره خشونت جنسی در درگیری ها و جنبه های حفاظتی بوده اند.  

تعهد سازمان ملل به مشارکت زنان در حل مناقشات جهانی
رادیو فردا ۲۷ مهر ۱۳۹۲ شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آراء قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن رهبری و مشارکت زنان در تمام مذاکرات مربوط به رفع مناقشات و برقراری صلح در کشورهای جنگ زده، افزایش یافته و ترویج می‌شود. در این قطعنامه که جمعه شب به وقت نیویورک به تصویب رسید، آمده است که شورای امنیت عمیقا نگران “آسیب‌پذیری و صدمه شدید” زنان در مناقشات نظامی و دوران پس از آن و نیز سوء‌رفتار، تهدید و نقض حقوق بشر زنان است.

تبعیض علیه زنان از نگاه موتورهای جستجو
سرزمین موتورهای جست‌وجو ۳۰ مهر ۱۳۹۲ در حمایت از حقوق زنان ، کمپینی زیر نظر سازمان ملل بر اساس موتور جستجو در دنیای وب ایجاد شده است که نشان می دهد در دنیای مجازی نیز همچنان نگاه تبعیض آمیزی بر علیه زنان وجود دارد.در واقع نگاهی که به زن دردنیای وب بر اساس جستجو های انجامی نسبت به زنان انجام شده است در این کمپین دیده شده است.

استان ختلان تاجیکستان: زنان شاغل به مردان نیاز ندارند
بی‌بی‌سی ۲۳ مهر ۱۳۹۲  کمبود اشتغال، مردان زیادی از جنوب تاجیکستان را وادار به مهاجرت به روسیه کرده است. عده‌ای از آن‌ها نیز همسر و فرزندان خود را به کلی فراموش کرده و در هجرت، زندگی تازه‌ای آغاز می‌کنند. زنان  تلاش دارند به کلی مستقل شده،  نیازهای خانواده را خود تامین کنند. بعضی از دختران جوان و زنان برای رسیدن به این هدف به کلی ترک تحصیل می‌کنند. هدف سازمانهای غیردولتی مثل سازمان «چشمه» که در جنوب تاجیکستان فعالیت دارند، کمک به زنان برای به دست آوردن استقلال خود از مردان است.

اعتراض ۱۴ نهاد مدنی به قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده
شهرزادنیوز ۱ آبان ۱۳۹۲ اعتراض به تبصره ماده ۲۷ قانون «حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست»، که بر اساس آن سرپرست می‌تواند با اجازه قاضی با فرزندخوانده ازدواج کند، همچنان ادامه دارد. ۱۴ نهاد مدنی حوزه کودکان و زنان، با انتشار نامه سرگشاده مشترکی، ضمن تشریح عواقب سوء چنین قانونی، خواستار تجدید نظر و اصلاح این قانون شدند.

  حقوق مدنی سیاسی

نهاد زنان سازمان ملل: زنان روستایی ایرانی در تصویب قوانین مربوط به خودشان مشارکت داشته باشند
مهرخانه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ در راستای کمک به زنان روستایی جهت رهایی از فقر، نهاد زنان ملل متحد از سال ۲۰۱۲، برنامه‌هایی را با سازمان برنامه جهانی غذا و کشاورزی برای توانمندسازی زنان روستایی فقیر از طریق اقدامات اقتصادی و تأمین غذایی اجرایی کرده است.

۱۰ زن برجسته ای که چهره ارتش را تغییر دادند!
ایرانیان مالزی مهر ۱۳۹۲ برای دهه ها، زنان اجازه ورود به ارتش را نداشتند. در گذشته، زنان باید خانه را حفظ می کردند، نه آنکه در جنگ ها شرکت کرده و مبارزه می کردند. هرچند، زنان امروز می توانند به شاخه نظای ارتش بپیوندند، امّا نه مجاز به کارهای سخت در نیروی دریایی هستند و نه می توانند عازم خط مقدم گردند. با این وجود، امروز ۲۰ درصد از ارتش ایالات متحده آمریکا را زنان تشکیل می دهند. اگرچه، پیشرفت به سمت برابری بیشتر میان زنان و مردان در ارتش ایالات متحده آمریکا در حال انجام است، امّا هنوز هم اختلافات زیادی وجود دارد. در ادامه به ده زن برجسته ای اشاره خواهیم کرد که چهره ارتش را تغییر دادند.

افزایش پلیس زن در صفوف پولیس ولایت قندهار
طلوع نیوز ۲۴ مهر ۱۳۹۲ مقام های امنیتی ولایت قندهار از افزایش مأمورین پولیس زن خبر می دهند. فرمانده پولیس کندهار گفته است که از یک سال به این سو، علاقمندی زنان برای فعالیت در چارچوب نیروهای پولیس افزایش یافته است. این مقام پولیس علت افزایش پولیس زن را نشانه تامین امنیت وهمکاری مردم می داند.

بحث تفکیک جنسیتی به نفع جامعه ایران نیست
 ملی مذهبی  ۲۷ مهر ۱۳۹۲ معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت:‌ با توجه موج روز افزون دانش‌آموختگی و فارغ‌التحصیلی دختران دانشگاهی به نظر می‌رسد بحث تفکیک جنسیتی و سهمیه‌بندی جنسیتی نه به نفع جامعه و نه به نفع دختران و زنان و حتی خانواده‌ها است. اعتراض بیش از ۸۷۰ نفر به سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه ها

نجفی:موافق عرضه قلیان هستم/ چه اشکالی دارد خانم ها در ایران قلیان بکشند؟
تا قانون خانواده برابر ۲۹ مهر ۱۳۹۲ محمدعلی نجفی درباره فروش قلیان در مراکز گردشگری اظهار کرد: موافق عرضه قلیان در برخی از مکان ها هستم اما نمی گویم در هر رستوران و فضای بسته و یا خانوادگی قلیان سرو شود، اما مکان های مناسبی برای این کار هم وجود دارد.باید ببینیم چقدر امکان تفریح و نفس کشیدن برای مردم ایجاد کرده ایم. آیا اگر محدودیت ایجاد کنیم جوانها نمی روند در جای دیگری قلیان بکشند؟ بدتر از آن ممکن است در خانه غیر از قلیان چیزهای دیگری هم بکشند.

 فرهنگ و جامعه

“اوکراین فاحشه‌خانه نیست”؛ افشای راز گروه “فمن”
رادیو فردا ۲۸ مهر ۱۳۹۲ نمایش فیلم مستند «اوکراین فاحشه خانه نیست» ساخته فیلمساز استرالیایی، کیتی گرین، تماشاگران جشنواره لندن را شوک زده کرد؛ فیلمی که حقایق ناگفته و راز پنهان گروه «فمن» را برملا می‌کند: اینکه مغز متفکر و رهبر این گروه مردی بوده با رفتاری به شدت مردسالارانه که این دختران زیبای اوکراینی را به ازای دریافت پول به خدمت خود درآورده است.

پاسخ وزیر ارشاد ایران درباره‌ی تک‌خوان‌های زن در موسیقی
ایسنا ۳۰ مهر ۱۳۹۲ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبق نظر مراجع اگر صدای تک‌خوان‌های زن در موسیقی موجب مفسده نباشد، ایرادی ندارد و برخی از مراجع در این باره چنین نظری دارند. علی جنتی در حاشیه رونمایی از نخستین و بزرگترین نهج‌البلاغه مطلا که امروز ۳۰ مهرماه در محل دفتر وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد، در پاسخ به پرسشی درباره افزایش تک‌خوان‌های زن و مغایرت آن با نظر بعضی مراجع گفت: طبق نظر مراجع اگر صدای تک‌خوان‌ها موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد و برخی از مراجع در این باره چنین نظری دارند. خانه موسیقی خواستار آزادی پخش صدای بانوان شد

سیمین بهبهانی: آرزوی من این است که روزی قلم آزاد باشد
شهرزادنیوز ۲۷ مهر ۱۳۹۲ روزنامه بهار به مناسبت چاپ دو کتاب «با مادرم همراه» و «مجموعه داستان‌ها و یادنوشت‌ها» از سیمین بهبهانی، گفتگویی با وی به عمل آورده که در آن سیمین بهبهانی دوره هشت ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد را «دوره توهین‌آمیزی به اهل قلم» دانسته است.

سرطان پستان؛ عوامل خطرساز و روش‌های غربالگری
رادیو زمانه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ بیماری سرطان پستان به علت شیوع نسبتاً زیاد و روزافزون، به یکی از کابوس‌های اصلی زنان در تمامی جوامع تبدیل شده است. با این حال معمولاً تلاش خاصی از جانب بسیاری از زنان برای تشخیص و درمان به موقع آن صورت نمی‌گیرد.

  سیاست

اولین زن سیاست‌مدار تاجیک و برنامه او
رادیو زمانه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ آینهال بابانظروا در سال ۱۹۷۱ تحصیل خود در دانشگاه دولتی حقوق تاجیکستان را به پایان رساند و درجه دکترای خود را در سال ۱۹۷۶ در آکادمی علوم تاجیکستان گرفت. او سپس به عنوان استاد حقوق در بخش حقوق دانشگاه دولتی تاجیکستان آغاز به کار کرد و  در مدت کوتاهی به مدیریت این بخش رسید. آینهال بابانظروا مهمان برنامه رادیویی “با همسایگان” از جمله با اشاره به مشکلات ثبت‌ کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «مشکلات بی‌حد زیاد بودند.  آنها کوشش کردند که مردم به من رای ندهند. حتی پلیس هم به این کار دست داشت و طرفداران ما را بازداشت می‌کردند، می‌ترساندند و غیره. اما من آن امضاهای لازمه را جمع کردم. حتی صد امضا بیشتر. اما اسم مرا ثبت نکردند. ترسیدند که اگر مرا ثبت نام کنند، امکانیت غلبه من باشد.» احتمال تحریم انتخابات توسط نظراوا

  آرمان‌شهر

شبکه بین‌المللی زنان
این صفحه منابع مختلفی در حوزه زنان را در اختیار مخاطبان قرار می دهد. این منابع گوناگون (غیر دولتی و دولتی) بی‌طرفانه و به چند زبان گردآوری شده است.

 فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: رادیو زمانه، بی‌بی‌سی، مهرخانه، تغییر برای برابری، تا قانون خانواده برابر، شهرزادنیوز، فارسی‌رو، ایسنا، رادیو فردا، ملی مذهبی، طلوع‌نیوز، ایرانیان مالزی، خبرآنلاین، سرزمین موتورهای جست‌وجو، فرهنگیان نیوز، کردپا، برای عدالت

پیوست‌ها: