haft

0,,15943478_403,00

یک‌سوم موادغذایی تولیدی جهان دور ریخته می ‌شود/ عکس: پیکچر الیانس/د پ آ

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه نگرانی سازمان ملل نسبت به سرنوشت ساکنان “معضمیه الشام”
رادیو بین المللی فرانسه ۱۹ اکتبر ۲۰۱۳ معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، خواستار آتش بس فوری برای دسترسی به غیرنظامیانی شد که در شهر “معضمیه الشام” در نزدیکی دمشق محاصره شده‌اند. خانم عاموس، امروز در نیویورک اعلام کرد که اکنون ماه‌هاست که درخواست سازمان ملل برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم این شهر پذیرفته نشده است؛ وی گفت هرچند که سه هزار نفر از مردم این شهر یکشنبه گذشته توانستند فرار کنند اما هنوز افراد بسیاری در این شهر زندانی هستند.

نهادهای دولتی
امریکا
عفو بین‌الملل حمله پهپادهای آمریکا را “جنایت جنگی” دانست
دویچه وله ۲۲ اکتبر ۲۰۱۳ بررسی یک دوره ۱۸ ماهه از حملات پهپادهای آمریکایی در وزیرستان شمالی (پاکستان) نشان داده که اکثر قربانیان این حملات نه نیروهای طالبان و القاعده که مردم عادی بوده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل برخی از حملات پهپادهای آمریکایی در مرز افغانستان و پاکستان را “جنایت جنگی” دانست و آنها را محکوم کرد. “ورنا هارپه” یکی از مسئولان بخش آلمانی عفو بین‌الملل به خبرگزاری آلمان گفت: «ایالات متحده آمریکا با برنامه فوق سری پهپادها برای خود مجوز قتل صادر کرده است؛ مجوزی که استانداردهای حقوق بشری و حقوق بین‌الملل را نادیده گرفته است».

کشتار هدفمند در یمن را مورد بازنگری قرار دهید
دیده بان حقوق بشر ۲۲ اکتبر ۲۰۱۳ در گزارشی با عنوان «بین پهپاد و القاعده: هزینه غیرنظامی حملات هدفمند امریکا در یمن» دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: حملات هوایی امریکا در یمن به کشته شدن غیرنظامیان انجامیده که نقض حقوق بین المللی است.

سازمان ملل خواستار شفاف‌سازی عملیات پهپادهای آمریکا شد
دویچه وله ۱۹ اکتبر ۲۰۱۳  مسئول سازمان ملل متحد در امر حقوق بشر و مبارزه با تروریسم خواستار شفاف ‌سازی عملیات هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا علیه مواضع افراط گرایان مسلمان شد. این خواست در پی افزایش کشتگان غیرنظامی این حمله‌ها مطرح شده است.

عاملان غیردولتی
سوریه انفجارها در نزدیکی پایتخت ده‌ها کشته برجای گذاشت
رادیو فردا ۱۹ اکتبر ۲۰۱۳ خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان حقوق بشر سوری، شمار کشته شدگان را دست‌کم ۳۰ تن اعلام کرده است که ۱۶ تن از آنها نظامی بوده اند. نهاد ناظر بر حقوق بشر سوریه که مقر آن در بریتانیا است، شورشیان القاعده را مسئول این حمله معرفی کرده است. از سوی دیگر در جریان انفجاری مهیب در حومه دمشق و در منطقه‌ای عمدتا مسیحی نشین دست کم ۱۶ سرباز کشته شدند.

عراق خونین‌ترین روزها|
دویچه وله ۲۳ اکتبر ۲۰۱۳ در یک رشته عملیات مسلحانه و انتحاری در طول دو روز گذشته ۴۸ عراقی کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. تعداد قربانیان عملیات تروریستی و بمب‌گذاری در سه‌هفته ماه جاری از مرز ۵۴۰ نفر گذشت. وضعیت امنیتی عراق از آغاز سال میلادی جاری تاکنون پیوسته وخیم‌تر شده است. خبرگزاری آلمان می‌نویسد: «عراق از دوران جنگ داخلی در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ تاکنون چنین ماه‌های خونینی را تجربه نکرده است.»

مصر پیامدهای کشتار ۴ تن از قبطی‌ها توسط افراد ناشناس
رادیو بین المللی فرانسه ۲۲ اکتبر ۲۰۱۳ هزاران تن از قبطی‌های مصر، روز گذشته در قاهره در به خاک ‌سپاری چهار تن از همکیشان خود شرکت کردند که در حمله مسلحانه افراد ناشناس به مراسم ازدواج یک زوج قبطی در یکی از کلیساهای حومه قاهره قربانی شدند.

لیبی پناهگاهی برای القاعده
قنطره ۱۴ اکتبر ۲۰۱۳ تنها دوسال پس از سقوط رژیم قذافی، لیبی تبدیل به غربِ وحشی آفریقای شمالی شده است. صحرای لیبی پناهگاهی برای نیروهای القاعده است. حسن مسافر که از افراد یک واحد ارتشی است می گوید «من وسایل نقلیه القاعده را در نزدیکی مرز الجزایر دیده ام. اما مسئولان مایل نیستند کاری به آنها داشته باشند.»

  عدالت

بوسنی «بزرگترین گور دسته جمعی» جنگ پیدا شد
یورو نیوز ۲۴ اکتبر ۲۰۱۳ کارشناسان در بوسنی از کشف گوری خبر داده اند که به نظر می رسد بزرگترین گور دسته جمعی قربانیان بوسنی در جریان جنگهای دهه نود باشد. تا کنون حدود صد جسد از زیر زمین بیرون آورده شده اند و جستجو ادامه دارد. اغلب قربانیان مسلمانان بوسنیایی و غیرنظامیان کروات هستند. تا کنون حدود صد گور دسته جمعی قربانیان این جنگ در بوسنی پیدا شده است.

دادگاه اسپانیا دستور آزادی یکی از تروریستهای برجسته “اتا” را صادر کرد
یورو نیوز ۲۲ اکتبر ۲۰۱۳ به دنبال حکم دادگاه حقوق بشر اروپا مبنی بر آزادی زندانیانی که مدت طولانی در حبس به سر می برند، دادگاه اسپانیا از تصمیم به آزادی اینس دل ریو پرادا، از اعضای سابق سازمان جدایی طلب باسک اسپانیا موسوم به “اتا” خبر داد. اینس دل ریو پرادا، ۵۵ ساله که از ۲۶ سال پیش در زندان به سر می برد به جرم ۲۴ مورد قتل به ۳۸۲۸ سال حبس محکوم شده بود. انتظار می رود ۵۴ تن از ۶۰۰ زندانی سازمان جدایی طلب باسک آزاد شوند. موافقان و مخالفان آزادی این زندانیان در اسپانیا تظاهرات کردند.

یونان حزب افراطی فجر طلایی از منابع مالی دولت محروم شد
یورو نیوز ۲۳ اکتبر ۲۰۱۳ پارلمان یونان با تصویب قانونی، حزب راستگرای افراطی «فجر طلایی» را به مدت نامحدود از منابع مالی دولتی محروم کرد. این حزب با هیجده نماینده در پارلمان یونان در انتظار دریافت بیش از ۸۷۳ هزار یورو کمک مالی از دولت بود. این حزب متهم به تحریک حامیانش در حمله به مهاجران و مخالفان سیاسی است. حزب فجر طلایی بانی قتل «پاولوس فیساس» خواننده رپ و فعال ضدفاشیست شمرده می شود، اتهامی که این حزب، هانند اتهام «نئونازی » بودنش رد می کند.

ایتالیا سیلویو برلوسکونی دو سال از حضور در مشاغل دولتی منع شد
بی بی سی فارسی ۱۹ اکتبر ۲۰۱۳ دادگاهی در میلان ایتالیا سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق این کشور را به جرم فرار مالیاتی به مدت ۲ سال از داشتن شغل در نهادهای دولتی منع کرده است. آقای برلوسکونی درخواست تجدیدنظر بدهد. آقای برلوسکونی ۷۷ ساله به دلیل کهولت سن یا حبس خانگی خواهد شد یا به کار اجباری در حوزه خدمات عمومی مشغول می‌شود. او اکتبر سال گذشته هم به چهارسال زندان محکوم شد ولی بر اساس یک قانون عفو مربوط به سال ۲۰۰۶ میلادی، این مدت خود به خود به یک سال کاهش یافت. برلوسکونی در سال های اخیر با چند مورد اتهام، از جمله فساد در حسابرسی، شهادت دروغ در دادگاه، رشوه، فساد مالی و داشتن رابطه جنسی غیرقانونی با افراد زیر سن قانونی روبرو بوده و پرونده‌های او در چند دادگاه در حال رسیدگی است.

کنیا معاون رئیس جمهور کنیا شخصا باید در دادگاه حضور یابد
بی بی سی فارسی ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳ دیوان بین المللی کیفری در لاهه گفته است که ویلیام روتو، معاون رئیس جمهور کنیا باید شخصا در جلسات دادگاه رسیدگی به اتهاماتش در خصوص جنایت علیه بشریت حاضر شود. دادستانان علیه حکم قبلی که اجازه می داد آقای روتو در کنیا بماند، تقاضای تجدید نظر کرده بودند. آقای روتو متهم است که در خشونت های قومی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۷ که به کشته شدن حدود ۱۲۰۰ نفر و آوارگی بیش از ۶۰۰ هزار نفر دیگر انجامید، نقش داشته است. حکم جدید دیوان بین المللی کیفری می تواند بر روی دادگاه آقای کنیاتا که قرار است ماه آینده برگزار شود، تاثیر داشته باشد.

  حقوق مدنی و سیاسی

امریکا ابعاد تازه‌ای از شنودهای تلفنی
بی بی سی فارسی ۲۴ اکتبر ۲۰۱۳ نشریه بریتانیایی گاردین گزارش کرده که یک مقام آمریکایی که نامش ذکر نشده، ۲۰۰ شماره تلفن را فهرست کرده و خواسته که سازمان امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) فورا این خطوط تلفن را زیر نظر بگیرد. به گفته این نشریه بریتانیایی نامی از این افراد برده نشده اما شماره تلفن ۳۵ تن از رهبران جهان هم در بین آنها بوده است. این سند از جمله مواردی است که توسط ادوارد اسنودن افشا شده است. وزیر خارجه آلمان در اقدامی کم‌سابقه سفیر آمریکا در برلین را فراخوانده تا در مورد کنترل تلفن همراه صدراعظم آنگلا مرکل با او گفتگو کند. فرانسه نیز سفیر آمریکا در آن کشور را بر سر گزارش روزنامه لوموند در مورد جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از میلیون‌ها شهروند فرانسوی به وزارت امور خارجه احضار کرد. اسپانیا نیز سفیر آمریکا را احضار کرد.

 مراکش  سه ماه زندان برای تهدید اوباما به مرگ در توئیتر
رادیو زمانه ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳ یک نوجوان ۱۷ ساله مراکشی به‌خاطر تهدید باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به مرگ، در صفحه توئیتر خود، به سه ماه زندان محکوم شد.

برونئی اجرای قوانین اسلامی
بی بی سی فارسی ۲۲ اکتبر ۲۰۱۳ سلطان‌نشین برونئی اعلام کرده است در این کشور مقررات شریعت اسلامی را به اجرا در خواهد آورد. انتظار می‌رود که سنگسار برای مرتکبین زنا و یا قطع اعضا برای دزدها از جمله این موارد باشد. به گزارش خبرگزاری فرانسه شلاق زدن برای مواردی مانند مصرف الکل و یا سقط جنین نیز به اجرا درخواهد آمد. فیل روبرتسون، معاون مدیر بخش آسیای سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته است «احترام برای حقوق اولیه مدنی و حقوق سیاسی در بروئنی نزدیک به صفر است.»

تونس تظاهرات ضددولتی پیش از مذاکرات دولت و مخالفان
رادیو زمانه ۲۳ اکتبر ۲۰۱۳ چند هزار نفر از مردم تونس روز ۲۳ اکتبر ساعاتی پیش از آغاز مذاکرات دولت و نیروهای مخالف علیه دولت دست به تظاهرات زدند. به‌گزارش رویترز، در تظاهرات امروز مردم شعارهایی با مضمون “به عقب باز نمی‌گردیم” حمل می‌کردند و خطاب به دولت فریاد می‌زدند “برو گمشو”.

تاجیکستان سربازگیری به هر قیمتی برنامه باید اجرا شود
بی بی سی فارسی ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳ مدافعان حقوق بشر همواره از دولت تاجیکستان خواسته‌اند که از بازداشتهای گروهی جوانان در کشور در موسم سربازگیری که به امری معمولی در سالهای اخیر تبدیل شده، پرهیز کند. به گفته مدافعان حقوق بشر، شمار قابل ملاحظه‌ای از نوسربازان به صورت غیرقانونی به ارتش برده شده‌اند. حقوقدانها می‌گویند که بازداشتهای گروهی برای ملحق کردن جوانان به ارتش اخیرا به امری اصولی و گسترده در کشور تبدیل شده است.

سرویس خدماتی برای امنیت در اینترنت
دویچه وله ۲۴ اکتبر ۲۰۱۳ گزارشگران بدون مرز از طریق شبکه “تور”، پل‌های ارتباطی امن اینترنتی ایجاد می‌کنند. این سازمان از طرفداران چرخش آزاد اطلاعات خواسته است، برای بالابردن ضریب امنیت روزنامه‌نگاران و بلاگرها‌، از این پل‌ها بیشتر استفاده کنند.

  جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

چک و تانزانیا دارای بالاترین نرخ فساد حکومتی هستند
رادیو فردا ۲۱ اکتبر ۲۰۱۳ یک نظرسنجی توسط موسسه آمریکایی «گالوپ» نشان می‌دهد که از میان ۱۲۹ کشور مورد مطالعه، در ۱۰۸ کشور اکثریت مردم معتقدند که فساد اداری در دولت‌هایشان فراگیر است. در میان کشورهای دارای مطبوعات آزاد، در جمهوری چک ۹۴ درصد مردم، ایالات متحده ۷۳ درصد، و در سوئد ۱۴ درصد مردم معتقدند که فساد در دولت کشورشان فراگیر است. ۸۶ درصد از مردم ایتالیا گفته‌اند که فساد را در دولت خود فراگیر می‌دانند و این رقم برای بریتانیا ۴۳ درصد و هلند و استرالیا ۳۳ درصد است. در دسته کشورهایی که مطبوعات در آنها «تا اندازه‌ای آزاد» توصیف شده، تانزانیا با ۹۵ درصد بدترین شرایط و گرجستان با ۲۵ درصد بهترین شرایط را دارد. یونان و ترکیه نیز در این دسته به ترتیب ۹۲ درصد و ۵۳ درصد را نشان می‌دهند. در دسته سوم که کشورهای با مطبوعات «غیر آزاد» قرار دارند چاد با ۹۲ درصد بالاترین رقم را دارد. در این دسته روسیه ۸۰ درصد، افغانستان ۷۷ درصد، جمهوری آذربایجان ۶۲، تاجیکستان ۴۷ و روآندا پنج درصد را نشان می‌دهند که جایگاه روآندا در این دسته و هم‌چنین در سطح جهانی بهترین جایگاه است.

اتحادیه اروپا سیاست پناهندگی خود را تغییر نمی ‌دهد
رادیو زمانه ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳ در نشست ۲۵ اکتبر در بروکسل، کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند سیاست خود در مورد پذیرش پناهندگان را تغییری ندهند. در بیانیه پایانی نشست تنها به این قناعت شده است که برای جلوگیری از رویدادهایی همچون آن‌چه که در لامپه‌دوزای ایتالیا رخ داد “تدابیر لازم” صورت گیرد. این موضوع‌گیری اتحادیه اروپا که اکنون به‌شکل رسمی اعلام شده، از سوی نهادهای مدافع حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین‌الملل به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

یک‌سوم موادغذایی تولیدی جهان دور ریخته می ‌شود
دویچه وله ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳ در بریتانیا هر خانوار سالانه ۸۳۰ یورو موادغذایی دور می ‌ریزد و در آلمان هنوز خانواده‌ها در مصرف خود اسراف می ‌ورزند. انتشار نتایج یک پژوهش تازه در بریتانیا، بحث اتلاف مواد غذائی در کشورهای صنعتی را دوباره زنده کرده است. براساس گزارش سال ۲۰۱۳ سازمان ملل متحد، هرسال دست کم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن مواد غذائی در جهان دور ریخته می‌شود که برابر با یک سوم تولید مواد غذائی است. پیشتر صلیب سرخ گزارش داده بود که ۴۳ میلیون اروپایی قادر به تهیه مواد غذایی کافی نیستند.

تبعیض بر مبنای گرایش جنسی و هویت جنسیتی
رادیو زمانه ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳ افراد جامعه «ال‌جی‌بی‌تی» (زنان و مردان همجنسگرا، دوجنسگرا و تراجنسی‌) در بسیار از جنبه‌های زندگی روزمره‌شان تبعیض را تجربه می‌کنند.  آن‌ها هم از تبعیض دولتی رنج می‌برند که به شکل قوانین و سیاستگذاری‌های دولتی همجنسگرایی را جرم می‌شمارند و آن‌ها را از برخی از مشاغل محروم می‌کند، یا از دسترسی به برخی مزایا بازمی‌دارد، و هم از تبعیض غیر دولتی رنج می‌برند که در شکل داغ ننگ اجتماعی، طرد کردن و منحرف شمردن همجنسگرایان، در محل کار، خانه، مدرسه و مراکز درمانی و بهداشتی، وجود دارد. حقوق بین‌المللی حقوق بشر اما جامعه و دولت‌ها را از تبعیض بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی منع می‌کند. گرایش جنسی و هویت جنسیتی، همچون ‌نژاد، جنسیت، رنگ پوست و مذهب، مبانی مُجاز برای تفاوت‌گذاری میان انسان‌ها نیستند.

خبرهای بیشتر:
اسپانیا اعتصاب دانشجویان و معلمان در اعتراض به کاهش بودجه بخش آموزش
ایتالیا اتحادیه‌های کارگری دست به اعتراض و اعتصاب می‌زنند
پرتغال هزاران نفر در لیسبون، علیه برنامه‌های ریاضت اقتصادی دولت به خیابان‌ها آمدند
ترکیه پلیس تظاهرات دانشجویان را متفرق کرد
فرانسه اعتراضات فزاینده دانش‌آموزان علیه اخراج یک پناهنده

  حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

انتشار گزارش محرمانه‌ی کمیته ‌تغییرات جوی سازمان ملل
دویچه وله ۱۹ اکتبر ۲۰۱۳ در گزارش کمیته سازمان ملل آمده که تغییرات جوی ناشی از گرمایش زمین، خطر بروز درگیری‌ها در مناطق فقیرنشین جهان را افزایش می‌دهد. احتمال عدم انتشار گزارش آتی این کمیته به‌خاطر انتقادهای شدید به نحوه‌ی کار آن، منتفی نیست.

  دفاع از حقوق بشر

عربستان سعودی عفو بین‌الملل: وضعیت حقوق بشر وخیم‌تر شده است
بی بی سی فارسی ۲۱ اکتبر ۲۰۱۳ به گزارش عفو بین الملل عربستان نه تنها به اصلاحاتی که ۴ سال پیش وعده انجام آن را داد، عمل نکرده بلکه میزان سرکوب‌ها را هم افزایش داده است. فعالان این کشور با حبس‌های خودسرانه، محاکمه‌های ناعادلانه و شکنجه روبرو هستند مقامات سعودی با تکیه بر اقتصاد کشور مانع می‌شوند که جامعه بین‌الملل وضعیت حقوق بشر را مورد انتقاد قرار دهد. در گزارش همچنین به نقض موارد دیگری از حقوق بشر از جمله «تبعیض سیستماتیک نسبت به زنان این کشور و همچنین سوء استفاده از کارگران مهاجر» اشاره شده است. به زنان در عربستان اجازه رانندگی داده نمی‌شود و در صورت سفر کردن باید مردی از بستگانش همراهش باشد. عفو بین‌الملل همچنین از این کشور به دلیل ” اعدام‌های بدون محاکمه و گرفتن اقرار تحت شکنجه” انتقاد کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از اول سال جاری میلادی ۶۹ نفر در این کشور اعدام شده‌اند. مجازات تجاوز، قتل، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و ارتداد در این کشور مرگ است.

مصر طرح قانونی ممنوعیت تظاهرات مورد اعتراض ۱۷ سازمان مدافع حقوق بشر قرار گرفت
رادیو بین المللی فرانسه ۲۴ اکتبر ۲۰۱۳ در حالیکه دولت منصوب شده از سوی نظامیان در مصر در حال بررسی یک طرح قانونی برای ممنوعیت تظاهرات، تحصن و اعتصاب در این کشور است، هفده سازمان مدافع حقوق بشر در مصر با انتشار اطلاعیه ای به این طرح قانونی – که آنرا سرکوبگرانه توصیف می کنند – اعتراض کرده اند. اطلاعیه مدافعان حقوق بشر می نویسد «این طرح قانونی نه فقط محدود کردن شدید حق بر پائی تظاهرات است، بلکه حتی تجمع در فضای عمومی، اعتصاب و تحصن را نیز محدود می کند. این قانون آزادی مردم مصر برای تجمع مسالمت آمیز را به کلی خفه می کند.»

اسراییل و مناطق اشغالی فلسطین آزادی اناس برغوثی؛ آزار قضایی ادامه دارد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ اکتبر ۲۰۱۳ بنا به بیانیه برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اناس حسین برغوثی، وکیل حقوق بشری با وثیقه آزاد شده است. او وکیل مدافع زندانیان سیاسی است که اسراییل و حکومت فلسطین دستگیر می کنند.

انتقاد ستارگان هالیوود از فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا
رادیو زمانه ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳ جمعی از ستارگان سینمای آمریکا به‌همراه گروهی از فعالان مدنی و سیاستمداران این کشور با انتشار یک پیام ویدئویی اقدامات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند. به‌گزارش خبرگزاری آلمان، این ویدئوی سه دقیقه‌ای از سوی “بنیاد مرز الکترونیک” بر روی شبکه اینترنتی منتشر شده است. در این ویدئو، سینماگرانی چون الیور استون سازنده فیلم‌های “جان اف. کندی”، “جوخه” و “وال‌استریت”؛ جان کیوساک بازیگر فیلم‌های “۲۰۱۲” و “جان مالکویچ بودن”؛ مگی جینلهال بازیگر فیلم “شوالیه تاریکی” و “قلب دیوانه”؛ و ویل ویتون بازیگر فیلم “نظریه بیگ بنگ” و سریال “پیشتازان فضا: نسل بعدی”، شرکت دارند.

  زنان

شکاف جنسیتی بین زنان و مردان ‘کمتر’ شده است
بی بی سی فارسی ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳ براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، شکاف جنسیتی میان مردان و زنان در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورها کمتر شده است. ایسلند، فنلاند و نروژ در میان ۱۳۶ کشور در صدر جدول بهبود وضعیت زنان در حوزه‌های سیاست، اقتصاد، تحصیل، سلامت و حقوق هستند. خاورمیانه و شمال آفریقا تنها دو منطقه‌ای هستند که در سال‌های اخیر هیچ پیشرفتی در زمینه مباحث زنان نداشتند و کشور یمن نیز در انتهای این لیست قرار گرفته است. فیلیپین و نیکاراگوئه، دو کشوری هستند که در جدول شکاف جنسیتی زن و مرد در میان ۱۰ کشور نخست جای گرفته‌اند. ایران در این فهرست در رده ۱۳۰ قرار دارد و رده چند کشور دیگر منطقه به ترتیب زیر است: کویت (۱۱۶)، ترکیه (۱۲۰) عربستان سعودی (۱۲۷)، سوریه (۱۳۳)، پاکستان (۱۳۵). [افغانستان در گزارش مورد بررسی قرار نگرفته است.]

عربستان زنان در مسیر دستیابی به حق رانندگی
یورو نیوز ۲۶ اکتبر ۲۰۱۳ زنان عربستانی در تلاش برای دستیابی به حق رانندگی روز ۲۶ اکتبر ۲۰۱۳ در خیابان ها تجمع می کنند. این اقدام در پاسخ به فراخوان فعالان حقوق زنان صورت می گیرد که در ماه سپتامبر و با طرح شعار «رانندگی یک انتخاب است» در شبکه های مجازی منتشر شد. فراخوان شرکت زنان در این تجمع با واکنش های مثبت و منفی گسترده ای درجامعه عربستان روبرو شده است. وزارت کشور عربستان در اقدامی پیشگیرانه اعلام کرده است که با تمام کسانی که از دستورات وزارت کشور در مخالفت با ممنوعیت رانندگی سرپیچی کنند، با اقتدار برخورد خواهد شد. گزارشی تکمیلی در باره رانندگی اعتراض‌آمیز زنان عربستان سعودی را بخوانید.

«اوکراین فاحشه خانه نیست»؛ افشای راز گروه «فمن»
رادیو فردا ۲۰ اکتبر ۲۰۱۳ نمایش فیلم مستند «اوکراین فاحشه خانه نیست» ساخته فیلمساز استرالیایی، کیتی گرین، تماشاگران جشنواره لندن را شوک زده کرد؛ فیلمی که حقایق ناگفته و راز پنهان گروه «فمن» را برملا می‌کند: اینکه مغز متفکر و رهبر این گروه مردی بوده با رفتاری به شدت مردسالارانه که این دختران زیبای اوکراینی را به ازای دریافت پول به خدمت خود درآورده است.

انقلاب مصر و امیدهای برباد رفته زنان
بی بی سی فارسی ۱۹ اکتبر ۲۰۱۳ حسنی مبارک رفت، اما زنان نه تنها به حقوقی که در پی کسب آن بودند دست نیافتند، بلکه با محدودیت های بیشتری روبرو شدند. نزدیک به یک هزار نامزد زن در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۲ شرکت کردند. با این حال، تنها کمتر از دو درصد کرسی های پارلمان نصیب زنان شد. هانیه مهیب یک خانم لیبرال آرایش کرده که روسری نمی پوشد، می‌گفت، حضور اسلامگراها درقدرت و در پارلمان منحل شده مصر باعث شد که زنان نقش کمرنگی در مرحله پس از انقلاب داشته باشند. او نمی خواهد بگوید که اخوان المسلمین به زن به دیده حقارت نگاه می کند، اما مدعی است که این گروه «زن را در یک چهارچوب معینی از محدودیت ها قرار می دهد و نمی خواهد که بیرون از آن قدم بگذارد. در دوسال گذشته، پس از آنکه این گروه به قدرت رسید، فکر و دیدگاهی که نسبت به زن داشت و در دهه های گذشته برای ترویج آن تبلیغ می کرد، از نگاه سیاسی در حال عملی شدن بود و حتی داشت قانونی می شد.»

زنان جاسوس: خادم، خائن، یا اغواگر؟
صدای امریکا ۲۷ اکتبر ۲۰۱۳ والری پلیم، مامور مخفی سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی.آی.ای.) در سال ۲۰۰۳ با لو رفتن شغلش به دنبال گزارشی که یک روزنامه نگار در مورد وی منتشر کرد، توسط دولت بوش برکنار و در نهایت ناگزیر به استعفا شد و پس از آن نیز به سبب طرح شکایت از کاخ سفید و چند مسئول بلندپایه دولت آمریکا، شهرت یافت. در سال ۲۰۱۰ فیلمی با نام«فیر گیم» (بازی عادلانه) با ایفای نقش شان پن و نیومی واتز بر مبنای زندگی و تجربیات وی ساخته شد. خانم پلیم به تازگی رمانی نوشته که روز اول اکتبر امسال منتشر شده است.

  فرهنگ

۱۲ سال بردگی؛ یکی دیگر از بخت‌های اسکار
رادیو زمانه ۲۵ اکتبر ۲۰۱۳  «۱۲ سال بردگی» یک درام تاریخی زندگی ‌نامه‌ای است که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است. داستان در سال ۱۸۴۱ میلادی و در آمریکا می‌گذرد. سالومون نورثاپ، مرد سیاه‌پوست آزادی است که همراه با خانواده‌اش در نیویورک زندگی می‌کند و از راه نجاری و نواختن ویلون زندگی‌اش را می‌گذراند. روزی او با دو مرد آشنا می‌شود و آنها به او پیشنهاد می‌دهند که همراه‌شان برای کار با یک سیرک راهی سفری شود. سالومون بدون اطلاع دادن به همسرش با دو مرد همراه می‌شود اما روزی وقتی از خواب بیدار می‌شود می‌فهمد دو مرد به او دارو داده و او را خواب کرده و به زنجیر کشیده‌اند. سالومون به عنوان یک برده فروخته می‌شود و او را برای کار در مزارع پنبه به لوئیزیانا می‌برند: این آغاز ۱۲ سال بردگی یک مرد آزاد است.

«صندوق جهانی بناهای تاریخی» و آثار در حال نابودی
رادیو زمانه ۲۰ اکتبر ۲۰۱۳ جنگ، گردشگری و توسعه جزو مهم‌ترین عواملی هستند که میراث فرهنگی جهان را در حال حاضر تهدید می‌کنند. این نتیجه تازه‌ترین گزارش «صندوق جهانی بناهای تاریخی» است که در ماه اکتبر منتشر شد. در فهرست آثار نیازمند مراقبتی که به ضمیمه این گزارش منتشر شده است نام ۶۷ محوطه تاریخی در سرتاسر دنیا دیده می‌شود که توسط عوامل مختلف در معرض نابودی و یا از دست دادن ارزش‌های ویژه فرهنگی خود قرار گرفته‌اند. در میان این آثار نام شهر تاریخی ونیز در ایتالیا و همچنین آثار تاریخی سوریه و مالی نیز به چشم می‌خورد.

مجارستان مبارزه با آنتی سمیتیسم از راه اپرا
نیویورک تایمز ۲۰ اکتبر ۲۰۱۳ ایوان فیشر به عنوان رهبر تراز اول ارکستر فستیوال بوداپست شناخته شده است. هفته گذشته او نقش یک منقد اجتماعی را به عهده گرفت و ارکسترش اپرایی را اجرا کرد که او علیه آنتی سمیتیسمِ رو به رشد در این کشور ساخته است. این اپرا بر اساس واقعه ای در قرن نوزدهم بنا شده که گروهی از یهودیان به نادرست به قتل دختری دهقان متهم شدند.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در بخش حقوق بشر و عدالت، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را می‌توانید به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش می‌توانید مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: بی بی سی فارسی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، مجمع جهانی اقتصاد، نیویورک تایمز، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۱۹

پیوست‌ها: