افغانستانzhra

زهرا محمودی کاپیتان تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان برنده جایزه بشر دوستانه محمد علی کلی/ منبع عکس: خبرگزاری بخدی

  انتخابات

 خبرهای انتخاباتی
آقای نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات، در پی اعتراض ‎های تند نامزدان حذف شده انتخابات ریاست‎جمهوری، گفت: ده نامزد یازده نفر هم نخواهد شد. مسوولان کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان می گویند: بررسی ها روی شکایات نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور آغاز شده است. نورمحمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، گفت: احتمال دارد تعداد نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور افزایش و یا کاهش بیابد. کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی، گفت: ناظران ملی و بین المللی،احزاب سیاسی، رسانه ها و جامعه مدنی، می توانند از روند رسیدگی به اعتراضات و شکایت های انتخاباتی نظارت کنند. نادر محسنی سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی، گفت: اگر شکایت های رسیده به کمیسیون سمع شکایات، جدی باشد و اتهام جنایت جنگی نامزدی ثابت شود، در هر مرحله‌ ای از انتخابات که قرار داشته باشیم، نامزد مذکور از فهرست حذف خواهند شد. مسوولان دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات بدخشان می‌گویند: میزان مشارکت مردم بدخشان در روند ثبت ‌نام رای ‌دهندگان در بیست و هشت واحد اداری این ولایت، در حال افزایش است.

یوناما از دولت افغانستان خواست به قوانین انتخاباتی احترام بگذارد
بی بی سی/ ۳/۸/۱۳۹۲ دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان “یوناما” می گوید: دولت افغانستان باید در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، به قوانین انتخاباتی احترام گذاشته و کاملا بی طرف باشد. یان کوبیش نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، با یوسف نورستانی در مورد آمادگی ‌های انتخاباتی و تحولات اخیر روند انتخابات افغانستان گفتگو کرده و به او از تعهدات سازمان ملل در حمایت از پروسه انتخابات، اطمینان کامل داد.

نامزدان انتخابات ریاست جمهوری باید برنامه های شان را برای مردم توضیح دهند
طلوع نیوز/ ۳/۸/۱۳۹۲ پس ازاعلام فهرست نخستین نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کشور، بنیاد “انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان” از نامزدان ریاست جمهوری خواست تا برنامه های شان برای رها ساختن شهروندان از چالش های کنونی، روشن سازند. نادر نادری رییس عمومی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، گفت: افغانستان نیاز دارد تا از فرد محوری به سمت برنامه محوری کشیده شود.

امنیت مبارازت انتخاباتی را جدی بگیریم
روزنامه افغانستان/ ۲/۸/۱۳۹۲ انتخابات پروسه ای مهم، سرنوشت ساز و حیاتی است؛ که مراحل مختلفی دارد. مراحل انتخابات از آمادگی ها برای انتخابات شروع شده و با آغاز مبارزات انتخاباتی شدت می یابد و در روز برگزاری انتخابات به اوج خود می رسد. تمام این مراحل تابع قوانین، اصول و ارزش های مشخصی می باشد که نباید به هیچ صورت تحت تاثیر عوامل مخرب قرار گیرد. شفافیت، عدالت و احترام به اصول دموکراسی، نقشی اساسی در فرآیند انتخابات دارند.

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

 نهادهای دولتی و بین‏ المللی
یک مامور پولیس در کندز مادرش را کشت

فارسی.رو/ ۱/۸/۱۳۹۲ به گفته قدرت الله صافی سرپرست ولسوالی خان آباد ولایت کندز، شیرین آغا، که به تازگی به صفوف پولیس فرماندهی امنیه پیوسته بود، مادرش را با ضرب گلوله به قتل رساند. این سرباز پس از قتل مادرش از ساحه فرار کرده و پولیس در جستجوی اوست. این چهاردهمین مورد قتل زنان و دختران ولایت کندز در سال جاری است.

  زنان

 زهرا محمودی، کاپیتان تیم ملی فوتبال بانوان کشور برنده جایزه بشردوستانه ‘محمد علی کلی’ شد
بخدی نیوز/ ۳۰/۷/۱۳۹۲ زهرا محمودی، کاپیتان تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان، به خاطر نهادینه ساختن فوتبال در بین بانوان جایزه  بشردوستانه محمد علی کلی را به خود اختصاص داد. این جایزه همه ساله به جوانانی داده می شود که در راه تامین صلح و حقوق بشر فعالیت های مثبتی انجام داده اند.

 نجیبه ایوبی؛ از تهدید تا جایزه شجاعت
دویچه وله/ ۴/۸/۱۳۹۲ نجیبه ایوبی، مدیر گروه رسانه ای “کلید” که بارها توسط گروه های مسلح تهدید به مرگ شده بود، به همراه یک فوتوژورنالیست از سوریه و یک گزارشگر تحقیقی از کمبوجیا، جایزه “شجاعت در خبرنگاری” را به دست آورد. این جایزه سالانه از سوی “بنیاد بین المللی رسانه های زنان” اهدا می شود.  نجیبه ایوبی خبرنگاری را از یک روزنامه محلی شروع کرد. قبل از سلطه رژیم طالبان در افغانستان، او در نشرات تلویزیونی و رسانه های چاپی فعالیت می کرد.

 افزایش بیست درصدی خشونت علیه زنان در نیمروز
خاورمیانه/ ۴/۸/۱۳۹۲ خشونت علیه زنان در ولایت نیمروز نسبت به سال گذشته بیست درصد افزایش یافته است. درشش ماه گذشته هشتاد مورد خشونت علیه زنان در ولایت نیمروز ثبت شده است که این رقم در سال گذشته به شصت مورد می رسید. مسوولان امور زنان نیمروز، بیسوادی، ضعف اقتصادی، اعتیاد به مواد مخدر را از جمله بزرگترین عوامل افزایش آمار خشونت ها علیه زنان در نیمروز می خوانند.

زنان نارنجی پوش افغان: خیابان آزاری دیگر بس است
بی بی سی/ ۵/۸/۱۳۹۲ گروهی از زنان افغان، با سر دادن شعار خیابان آزاری بس است، راهپیمایی را در شهر کابل راه اندازی کردند. به گفته آنان خیابان آزاری و بدرفتاری با زنان در بازارها و اماکن عمومی بیشتر شده است و شماری از مردان با متلک گویی، جوک های زننده و حتی فحش‌های رکیک، به آزار و اذیت زنان می پردازند.

رأی واقعی زنان، مشروعیت انتخابات را تضمین خواهد کرد
روزنامه ماندگار/ ۵/۸/۱۳۹۲ زنان به مثابه نیمی از پیکره انسانی جامعه، حق دارند که در سرنوشت و تصمیم‌ گیری‌های کشورشان نقش اساسی و تعیین ‌کننده‌ ای داشته باشند. وقتی زنان در جامعه، حضوری مساوی با مردان دارند، لازم است که سهم و جایگاهی مساوی‌ نیز در تمامِ تصمیم گیری ‌ها و برنامه‌ های ملی داشته باشند. رأی زنان می ‌تواند بسیار سازنده و سرنوشت ‌ساز واقع شود.

زنان افغانستان و نطفه‌ عقیم جنبش‌های هویت محور
بی بی سی/ ۳/۸/۱۳۹۲ بی ‌سوادی و کم سوادی عمومی زنان افغانستان باعث شده که بخش عظیمی از آنان در بی‌ خبری و ناکارایی به سر برند. پرسش بزرگ تاریخی ای که در برابر سرنوشت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زنان افغانستان وجود دارد این است که چرا هیچ جنبش پویا، پایدار و اثرگذاری از سوی زنان این کشور بنیانگذاری، رهبری و سازماندهی نشده است؟ این پرسش ساده از عمق ساختار پیچیده اجتماعی، فرهنگی برمی خیزد.

 حامیان و فعالان

 نگرانی صلیب سرخ از افزایش تلفات غیر نظامیان در کشور
خاورمیانه/ ۲/۸/۱۳۹۲ کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان از ادامه تلفات غیر نظامیان در جریان جنگ در این کشور ابراز نگرانی کرده است. بررسی های نه ماهه این نهاد نشان داده است که در شماری از زندان های افغانستان نیزمشکلاتی وجود دارد. طبق بررسی این کمیته، که درباره تلفات غیر نظامیان و خدمات صحی به مردم افغانستان در شماری از بخش ها انجام شده است، هیچ کاهشی در نبردهای مسلحانه در افغانستان دیده نمی شود؛ ازهمین رو نیاز به کمک های بشری به شهروندان افغانستان بیشتر و بیشتر گشته است.

 ناامنی در شمال افغانستان، عامل بی سرپناهی سیزده هزار خانواده
فارسی.رو/ ۱/۸/۱۳۹۲ فهیم همدرد سخنگوی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در شمال افغانستان، می گوید: در یک سال گذشته بیش از سیزده هزار خانواده به علت ناامنی از خانه های خود در شمال افغانستان بی جا شده اند. با سرد شدن هوا و فرارسیدن فصل زمستان وضعیت بی جاشدگان وخیم تر هم خواهد شد.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

 هفتصد کودک بامیانی به مواد مخدر معتاد شده‌اند
روزنامه ماندگار/ ۵/۸/۱۳۹۲ اگرچه ولایت بامیان عاری از کشت کوکنار بوده و مسوولان محلی می ‌گویند هیچ دهقانی در این ولایت مواد مخدر کشت نمی ‌کند اما آمار معتادین روز به روز بیشتر می ‌شود. در تازه ترین گزارش، مسوولان محلی می‌ گویند، حدود هفتصد طفل زیر هفت سال تنها در ولسوالی ورس این ولایت معتاد به مواد مخدر شده اند.

 افغانستان مقرره عملیات مشترک بر ضد مواد مخدر را امضا کرد
رادیو آزادی/ ۳/۸/۱۳۹۲ ویکتور ایوانوف، رییس اداره خدمات فدرالی کنترول مواد مخدر روسیه در چهارمین اجلاس “کوارتت مبارزه با مواد مخدر آسیای میانه” گفت: روسای ادارات مبارزه با مواد مخدر افغانستان، پاکستان، روسیه و تاجیکستان مقرره عملیات مشترک بر ضد قاچاق مواد مخدر را در شهر اسلام آباد پاکستان امضا کردند. بیشتر بخوانید: نگرانی روسیه از افزایش کشت کوکنار در افغانستان

نصف دوسیه های محکمه بدون وجود وکیل مدافع بررسی می شوند
رادیو آزادی/ ۴/۸/۱۳۹۲ انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان می گوید: کمبود وکلای مدافع در کشور هنوز هم یک معضل پنداشته می شود. حدود پنجاه درصد دوسیه های متهمین، بدون وجود وکیل مدافع طی مراحل می شود. به گفته مسوولان این انجمن، کمبود وکلای مدافع یکی از مشکلات اساسی به هنگام رسیدگی به دوسیه های مجرمین در کشور می باشد.

تلاشی پرخطر برای محو فلج کودکان در افغانستان
بی بی سی/ ۲/۸/۱۳۹۲ در سال جاری هشت واقعه مثبت فلج اطفال در افغانستان ثبت شده است. فلج کودکان بیماری است که تداوی ندارد اما قابل پیشگیری است. این بیماری تقریبا در تمام جهان محو شده و تنها سه کشور، هنوز برای ریشه کن کردن آن تلاش می کنند. افغانستان، پاکستان و نایجریه، سه کشوری هستند که هنوز بیماری فلج کودکان در آن ها دیده می ‌شود.

مدارس افغانستان از نگاه وضعیت و کیفیت برای جذب دانش آموزان چه جایگاهی دارند؟
ان پی نیوز/ ۲/۸/۱۳۹۲ در حال حاضر نزدیک به ده میلیون دانش آموز در نهادهای تحصیلی و آموزشی کشور جذب شده اند که چهل درصد آنان را زنان تشکیل می دهند. این رقمی بسیار جالب و همزمان مثبت در جذب تعداد دانش آموز در افغانستان می باشد. در زمان طالبان فقط به تعداد یک میلیون دانش آموز پسر در مکاتب افغانستان درس می خواندند و تمام زنان از حق تحصیل محروم بودند.

علمای افغانستان: حمله بر مکان های مقدس نارواست
رادیو آزادی/ ۴/۸/۱۳۹۲ شورای سراسری علمای افغانستان، در دیدار با رییس جمهور کرزی، ضمن تقبیح  حمله ای که سبب کشته شدن ارسلا جمال والی لوگر شده بود، حمله بر مسجد ها، قبرستان ها، مراسم جنازه، جرگه ها و مردم ملکی را محکوم کردند و گفتند که این گونه حمله ها از نظر اسلام ناروا می باشند. در مصوبه شورای علمای افغانستان همچنین از مخالفان مسلح خواسته شد تا از جنگ دست بکشند.

 جنگ

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
چهار شورشی در پکتیکا توسط مین کار گذاشته شده خودشان کشته شدند. هشت مخالف مسلح در نتیجۀ درگیرى بین مخالفین مسلح و پولس محلى، در ولسوالى مقر غزنى کشته شدند. دو تن از نظامیان اردوی ملی، توسط تعدادی از افراد مسلح در شاهراه بلخ جوزجان به قتل رسیدند. دو تروریست در هنگام جاسازی ماین در ولایت بلخ کشته شدند. در عملیات های مشترک پاک سازی نیروهای امنیتی افغان و بین المللی،سی و شش طالب کشته، پنج تن زخمی و سه نفر دیگر بازداشت شده اند. در یک درگیری میان پولیس و مخالفان دولت در بغلان، شش مخالف مسلح کشته و دو تن دیگر آنان مجروح شدند. در درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان دولت در ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس، چهار پولیس محلی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند در این درگیری دو طالب نیز کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. بر اثر انفجار ماین کنار جاده ای در هرات، شش سرباز اردوی ملی کشته شدند. در حمله طالبان به ولایت فاریاب، هشت تن از طالبان کشته و دوازده تن دیگر به شدت زخم برداشتند در این حمله، شش نظامی دولت نیز زخمی شدند. ماینی که از سوی جنگجویان حزب اسلامی “گلبدین حکمتیار” در ولسوالی “سرکانو”ی ولایت کنر جاسازی شده بود، یک فرمانده‌ طالبان را کشت. در یک حمله انتحاری در شهر قلات ولایت زابل، یک پولیس کشته شد.

 تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
انفجار ماین کنار جاده ای در غزنی،‌ جان پانزده زن و کودک را گرفت. در حمله راکتی مخالفان مسلح دولت در ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار، دو غیر نظامی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند. بر اثر انفجار ماین کنار جاده‌ ای در ولایت فراه، یک فرد ملکی کشته و دو سرباز پولیس محلی زخمی شدند.

مقام‌های فراه: ایران صدها جنگجوی مسلح، به ولایت فراه فرستاده است
تلویزیون یک/ ۴/۱/۱۳۹۲ مقام ‌های محلی در ولایت فراه می گویند: روابط دیپلوماتیک و حضور نظامیان امریکا در افغانستان، از خصومت های ایران در برابر افغانستان پرده برداشته است. محمد یونس رسولی، معاون والی فراه می گوید: ایران به علت نزدیکی روابط میان کابل و واشنگتن و امضای توافقنامه‌ امنیتی میان دو کشور، گروه مسلح چند صد نفری ای را به این ولایت فرستاده است.

درگیری در کابل، سرباز افغان یا مهاجم نفوذی
رادیو آزادی/ ۴/۸/۱۳۹۲ نیروهای بین المللی کمک به امنیت می گویند: یک فرد مسلح در لباس اردوی ملی به سربازان خارجی تیراندازی کرده است. جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید: به اساس گزارش های ابتدایی، در تیراندازی متقابل بین سرباز افغان و نیروهای ناتو، سرباز اردوی افغانستان کشته و یک سرباز خارجی نیز زخمی شده است.

آیساف: نیروهای امنیتی افغان قادر به تامین امنیت افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ هستند
بخدی نیوز/ ۴/۸/۱۳۹۲ مقام های آیساف اعلام کرده اند که نیروهای امنیتی افغان پس از سال ۲۰۱۴ می توانند امنیت افغانستان را تامین کنند. جنرال لوریمه، معاون فرماندهی آیساف در افغانستان می گوید: پروسه آموزش نیروهای امنیتی افغان به صورت دقیق پلان گذاری شده و آنان پس از سال ۲۰۱۴ می توانند با مخالفان مسلح دولت مقابله کنند.

ناتو: ماین های کنار جاده مرگبار ترین تاکتیک جنگی شورشیان در افغانستان است
طلوع نیوز/ ۳/۸/۱۳۹۲ ماین های کنار جاده ای، مرگبارترین شیوه جنگی طالبان بوده و جان بسیاری از نظامیان و غیر نظامیان را گرفته است. یک فرمانده نظامی ناتو درافغانستان می گوید: برای مبارزه با این شیوه جنگی طالبان، نیروهای افغان آموزش می بینند و این آموزش ها میتواند در کاهش تلفات برخاسته از انفجار ماین ها و مواد انفجاری جاسازی شده اثرگذار باشد.

 روانشناسی اردوی ملی افغانستان
خاورمیانه/ ۲۹/۷/۱۳۹۲ ارتش ملی افغانستان تا اندازه ای در راستای تامین امنیت موفق عمل کرده است. مرزبندی های قومی، سمتی، زبانی و مذهبی در ساختار آن کمرنگ می نماید و حرکت های سرنوشت ساز جنگی، می تواند تا جایی رضایت مردم کشور و جامعه جهانی را به دست آورد .اما متاسفانه کارشکنی هایی در راستای نهادینه شدن این پایگاه قدرتمند وجود دارد که می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری را بر آن وارد کند .

 سیاست

 سرنوشت ملابرادر، محور نشست بریتانیا
۸صبح/ ۵/۸/۱۳۹۲  قرار است رییس‌جمهور کرزی در آینده نزدیک برای شرکت در چهارمین نشست سه‌ جانبه سران کشورهای افغانستان، پاکستان و بریتانیا و هم‌چنین مجمع اقتصادی کشورهای اسلامی، به لندن برود. محور اصلی این نشست، گفتگوهای صلح، گسترش همکاری‌ ها میان افغانستان و پاکستان و هم‌چنین کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرنوشت ملابرادر فرد شماره دوم گروه طالبان شکل می ‌دهد.

 دیدار عبدالله عبدالله یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با رییس جمهور کرزی
رادیو کلید/ ۵/۸/۱۳۹۲ داکتر عبدالله یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، از دیدارش با رییس جمهور کرزی خبر داد. وی گفت: در این دیدار، در مورد برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه صحبت کرده است. داکتر عبدالله، بر استقلالیت کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات تاکید کرده و از هر دو کمیسیون خواسته تا مطابق قانون عمل کنند.

خوش بینی وزرای دفاع ناتو از امضای توافقنامه امنیتی میان افغانستان و امریکا
بخدی نیوز/ ۱/۸/۱۳۹۲ وزرای دفاع ناتو در نشست بروکسل، از امضای موافقتنامه امنیتی میان امریکا و افغانستان اظهار خوش بینی کردند و می گویند که این توافقنامه به زودی امضا خواهد شد. این نشست، با حضور وزیر دفاع افغانستان در بلجیم برگزار شد. موافقتنامه امنیتی افغانستان و امریکا و موضوع خروج نیروهای خارجی از افغانستان از مهم ترین موضوعات مورد بحث در این نشست خوانده شده است. بیشتر بخوانید: عدم امضای توافقنامه امنیتی باعث قطع کمک های امریکا خواهد شد. حمایت مشروط شورای علما از توافقنامه امنیتی

 اهمیت کشورهای همسایه برای افغانستان
روزنامه افغانستان/ ۳/۸/۱۳۹۲ افغانستان با نزدیک شدن به سال ۲۰۱۴ و خروج نیروهای خارجی و همچنین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، وارد عرصه جدیدی از تاریخ خود خواهد شد. در چنین زمانی نقش کشورهای همسایه افغانستان اهمیت زیادی پیدا می کند. همراهی این کشورها با افغانستان نکته مثبتی است که هم ثبات سیاسی و هم ثبات اجتماعی و اقتصادی را در پی خواهد داشت.

مبانی همسانی پایدار نخبگان سیاسی افغانستان
۸صبح/ ۵/۸/۱۳۹۲  یک طبقه نخبه سیاسی در کشور ما وجود دارد که خودش را متعلق به اقوام می‌ داند و اقوام نیز از منظر چنین باوری، ورای مسایل عدالت ‌طلبی و باورهای شهروندی عمل می کنند. دموکراسی از این چشم ‌انداز مشارکت اقوام است و نه شهروندان. مشارکت کسانی است که خون مشترک، نیای مشترک و یا دین مشترک دارند.

  فرهنگ

نخستین جشنواره‌ی ادبی هنری برگزار شد
رادیو کلید/ ۷/۸/۱۳۹۲ نخستین جشنواره‌ی ادبی هنری روز گذشه در ولایت هرات با حضور مهمانانی از هند، تاجیکستان و شماری از شاعران و فرهنگیان از ولایت های بلخ، کابل، بدخشان، غزنی و… گشایش یافت.

 تیاتر نبرد رستم و سهراب در کابل
بی بی سی/ ۳/۸/۱۳۹۲  گروهی از هنرمندان افغان نمایشنامه رستم و سهراب را که حماسه ایی از شاهنامه فردوسی است، را در کابل اجرا کردند. این نمایشنامه به کارگردانی هارون نوری، مسوول دف رکوردز برپا شده است. آقای نوری می گوید: داستان تراژیک شاهنامه را به این دلیل برگزیده است که به دست اندرکاران تیاتر افغانستان بگوید آثار کلاسیک فارسی برای تیاتر کشور گنجینه عظیمی است.

کنسرت شانه به شانه برای صلح
دویچه وله/ ۳۰/۷/۱۳۹۲ کابل میزبان هنرمندان کشورهای پاکستان، هند و تاجیکستان بود. این هنرمندان به هدف برقراری و استقرار صلح، کنسرتی را با میزبانی هنرمندان داخل کشور، در کابل اجرا کردند. مردم نیز با به دست داشتن نمادهایی از صلح در این کنسرت اشتراک کرده و از هنرمندان محبوب خود استقبال کردند.

راه ابریشم و گنجینه ‌های بلخ قدیم
بی بی سی/ ۳۰/۷/۱۳۹۲  ولایت بلخ در شمال افغانستان خانه برخی از مهم ترین بناهای تاریخی جهان است. شهر باستانی بلخ زمانی حتی ام البلاد یا مادر همه شهرها لقب گرفته بود. باختر یا شهر قدیمی بلخ، گنجینه خانه رازهای تاریخ افغانستان است. در این دشت بود که اسکندرکبیر با ارتش خود به آن حمله کرد، پادشاه بلخ را کشت و با رخسانه دختر زیبای او ازدواج کرد. هزار و پانصد سال بعد از آن چنگیزخان مغل، از این جا گذشت و شهرهای آباد آن را ویران کرد. شهرهایی که محل تلاقی فرهنگ ها و زبان های مختلف بود.

  آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان.

شماره ۲۰

پیوست‌ها: