haft-690x259

تظاهرات در واشنگتن علیه جاسوسی دولت امریکا/ عکس: خبرگزاری فرانسه/ماندل نگان

AA

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
اسراییل چهار فلسطینی در حمله هوایی اسراییل کشته شدند
رادیو زمانه ۱ نوامبر ۲۰۱۳ در حمله هوایی اسرائیل، چهار فلسطینی که ظاهرا از پیروان جنبش اسلامی حماس بودند کشته شدند. این حمله روز ۳۱ اکتبر صورت گرفت.

امریکا به‌رغم مخالفت‌ها، پهپادهای آمریکا در پاکستان به عملیات خود ادامه می‌دهند
رادیو زمانه ۳۱ اکتبر ۲۰۱۳ به‌رغم مخالفت‌های نهادهای مدافع حقوق بشر، هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) آمریکا به حملات خود در پاکستان ادامه داده و سه شبه‌نظامی مظنون را کشتند. حکومت پاکستان روز گذشته اعلام کرد که در پنج سال اخیر ۶۷ غیرنظامی بر اثر حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا جان خود را از دست داده‌اند. در مجموع از سال ۲۰۰۸ تاکنون دو هزار و ۲۲۷ نفر بر اثر این حملات کشته شده‌اند. چندی پیش سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر نیز حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را نقض قوانین بین‌المللی دانستند و حتی آن را “جنایات جنگی” نامیدند. در پی کشته شدن حکیم الله محسود، رهبر طالبان پاکستان در وزیرستان شمالی پاکستان در اعتراض به حمله پهپاد آمریکایی، سفیر آمریکا را فراخواند.

عاملان غیردولتی
عراق ده ها نفر در انفجارها کشته شدند
رادیو بین المللی فرانسه ۲۷ اکتبر ۲۰۱۳ امروز، یکشنبه انفجار چند خودروی بمب گذاری شده در عراق دست‌کم ۵۲ کشته و نیز چندین مجروح به جای گذاشت. این انفجارها اغلب در مناطق مختلف شهر موصل و بغداد صورت گرفته است. در نتیجه خشونت‌ها در عراق، حدود ۷۰۰۰ نفر در یک سال گذشته میلادی کشته شده‌اند. همچنین این کشور در یک ماه گذشته نیز شاهد کشته شدن بیش از هزار نفر در نتیجه اینگونه انفجارها بوده است.

یونان بیم از انتقام‌جویی نئونازی‌ها
دویچه وله ۱ نوامبر ۲۰۱۳ در پی قتل دو تن از اعضای حزب “سپیده‌دم طلاییِ” نئونازی‌های یونان، این کشور در خطر ناآرامی‌های تازه قرار گرفته است. هواداران این حزب به انتقام‌جویی تهدید کرده‌اند و برخی از ناظران حتی از “جنگ داخلی” سخن می‌گویند.

کنیا مجازات تجاوز به دختر شانزده ساله: چمن زدن
بی بی سی فارسی ۱ نوامبر ۲۰۱۳ خبر تجاوز به یک دختر شانزده ساله توسط شش مرد در کنیا و مجازات خفیف آنها خشم عمومی را برانگیخته است. او اکنون به دلیل تجاوز شدید از فیستول رنج می‌برد، قادر به کنترل ادرار و مدفوع خود نیست و ستون فقراتش شکسته است. این نگرانی وجود دارد که او هیچ وقت نتواند به طور کامل بهبود بیابد. پلیس در کنیا امسال گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد آمار تجاوز نسبت به سال قبل که ۳۳۲ نفر بود افزایش یافته و به ۳۸۳ نفر رسیده است.

  عدالت

شیلی حکم پرداخت غرامت به قربانی شکنجه
ایندیپندنت ۲ نوامبر ۲۰۱۳ بر اساس حکم دادگاه حقوق بشر کشورهای امریکایی، دولت شیلی باید به یک تبعیدی شیلیایی، لئوپولد گارسیا لوسرو، به خاطر شکنجه در حکومت دیکتاتوری ژنرال پینوشه ۴۰ سال پیش و اجبار او به زندگی در تبعید غرامت بپردازد. او در اثر شکنجه و لطمه به ستون فقرات خود معلول شده است.

دادگاه بین المللی جزایی آیا قصد نجات دادن سیا و سرویس اطلاعاتی بریتانیا از بی آبرویی است؟
ایندیپندنت ۳۱ اکتبر ۲۰۱۳ رابرت فیسک در باره سیاست یک بام و دوهوا در باره دو لیبیایی سرشناس متهم به جنایت های علیه بشریت تحقیق می کند:  سوال های زیادی مطرح شده که چرا قضات دادگاه خواهان محاکمه سیف الاسلام قذافی، پسر سرهنگ قذافی، در اروپا شده اند، اما پذیرفته اند که رییس بی رحم امنیتی لیبی عبدالله ال ـ سنوسی در لیبی محاکمه شود. آیا دلیل این است که دادگاه نمی خواهد با اصرار بر محاکمه هر دو نفر در لاهه مقامات لیبی را ناراحت کند؟ یا دلیل ناخوشایندی وجود دارد و آن جلوگیری از این است که ال ـ سنوسی جزییات رابطه دوستانه با سرویس های اطلاعاتی غربی را در زمانی که او مسئول رابطه قذافی با سیا و سرویس اطلاعاتی بریتانیا بود، بیان کند؟

  حقوق مدنی و سیاسی

امریکا: ابعاد تازه‌ای از جاسوسی ها
اندونزی، مالزی و چین خواهان توضیح در باره جاسوسی آمریکا شدند
بی بی سی فارسی ۱ نوامبر ۲۰۱۳ دولت اندونزی سفیر استرالیا را به دلیل انتشار گزارش‌هایی مبنی بر نقش سفارتخانه‌های این کشور در بخشی از “شبکه جاسوسی آمریکا” در آسیا، به وزارت خارجه فراخوانده است. اندونزی گفته است دولت استرالیا باید در مقابل گزارش‌های منتشره در مورد نقش سفارت این کشور در جاکارتا به عنوان مکانی برای جاسوسی در کشورهای جنوب شرق آسیا پاسخگو باشد. چین هم روز ۳۱ اکتبر به دنبال گزارش های منتشره در مورد نقش سفارتخانه‌های استرالیا در جاسوسی از کشورهای آسیایی خواستار توضیحاتی از سوی آمریکا شده است. وزارت‌خارجه مالزی هم با اشاره به این که “امنیت و تمامیت ارضی” اولویت اصلی این کشور است در بیانیه‌ای گفته که از نماینده آمریکا در کوالالامپور خواسته تا در اینباره توضیحاتی دهد.

دویچه وله ۲ نوامبر ۲۰۱۳ در این قطعنامه بر ضرورت محدودیت جهانی بر جاسوسی دیجیتال تأکید شده است. در این قطعنامه از کشورهای عضو خواسته شده دست به اقدام بزنند. چندی پیش نیز یک برنامه خبری در برزیل گزارش داده بود که آژانس امنیت ملی آمریکا به جاسوسی و کسب اطلاعات از ای‌میل‌ها، مکالمات تلفنی و پیامک‌های دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل، و انریکه پینیا نی‌یتو، رئیس جمهوری مکزیک، پرداخته است. آژانس امنیت ملی آمریکا از بیش از ۱۰ سال پیش مکالمات تلفنی صدراعظم آلمان را شنود می‌کرده است. از سفارت آمریکا در برلین مکالمات در تمام محوطه‌ای که ساختمان‌های دولتی آلمان در آن قرار دارند، شنود می‌شده است. تلفن‌های دست‌کم ۳۵ تن از رهبران جهان از سوی آمریکا شنود شده است. طبق اسنادی که در اختیار روزنامه “گاردین” قرار گرفته بود، آژانس امنیت ملی آمریکا کارکنان کاخ سفید و پنتاگون را به همکاری تشویق کرده است.

رادیو بین المللی فرانسه ۲۸ اکتبر ۲۰۱۳ خبرگزاری فرانسه به نقل از نشریه اسپانیائی “ال موندو” گزارش می دهد: سازمان امنیت ملی آمریکا به مدت یک ماه (در روزهای پایانی سال ٢٠١٢ و آغاز سال ٢٠١٣) بیش از ۶٠ میلیون مکالمه تلفنی را در اسپانیا شنود کرده است. آمار ارائه شده از شنود مکالمات در اسپانیا را باید به ٧۵ میلیون شنود مکالماتی در فرانسه تنها در یک ماه و سایر کشورهای اروپائی افزود. شش شرکت بزرگ آمریکایی فن شناسی های اطلاعاتی، یعنی “گوگل”، “اپل”، “فیسبوک”، “یاهو”، “ماکروسافت” و شرکت “ای او ال” در نامه ای به کمیسیون قضایی سنای آمریکا از کنگرۀ این کشور خواستند که مراقبت بیشتری در خصوص فعالیت های آژانس امنیت ملی آمریکا از خود نشان داده به طوری که علاوه بر رعایت شفافیت در این فعالیت ها زندگی خصوصی افراد مورد تعرض قرار نگیرد.

بی بی سی فارسی ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳  طبق اسنادی که ادوارد اسنون فاش کرده، سازمان امنیت ملی آمریکا به مسیر انتقال داده‌های گوگل و یاهو رخنه می‌کرده است. گزارش واشنگتن‌پست می‌گوید این اطلاعات سپس در همکاری با تشکیلات اطلاعاتی بریتانیا، غربال و پردازش می‌‎شده است. (همچنین نگاه کنید به خبر بالا در باره اسپانیا).

دویچه وله ۱ نوامبر ۲۰۱۳ وزیر خارجه آمریکا اعتراف کرد که “آژانس امنیت ملی” در فعالیت‌های جاسوسی خود دچار خطا شده است. در این میان گفته می‌‌شود رئیس‌جمهور آمریکا جاسوسی علیه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول را متوقف کرده است. همچنین گزارش شده که ان ‌اس‌ ای از دیپلمات‌های فرانسوی در واشنگتن و در مقر سازمان ملل متحد جاسوسی کرده و نیز میلیون‌ها تماس تلفنی فرانسه و اسپانیا را هم زیر نظر داشته است.

دویچه وله ۲ نوامبر ۲۰۱۳ روزنامه‌ی گاردین، چاپ بریتانیا به استناد مدارکی که ادوارد اسنودن در اختیار این رسانه قرار داده، نوشته است که سازمان‌های امنیتی کشورهای عضو اتحادیه‌اروپا در اجرای برنامه‌های جاسوسی گسترده علیه شهروندان اروپایی با سرویس مخفی بریتانیا، موسوم به «ستاد مرکزی ارتباطات دولت»(GCHQ)  همکاری تنگاتنگ داشته‌اند. بر پایه‌ی این گزارش‌ها، مقامات امنیتی کشورهای آلمان، فرانسه، اسپانیا و سوئد در طرح‌ریزی برنامه‌های جاسوسی برای ذخیره‌کردن داده‌ها و تماس‌های اینترنتی شهروندان خود سهیم بوده‌اند. پیشتر کیت الکساندر، رئیس آژانس امنیت ملی ایالات متحده در برابر کمیته‌ی سازمان‌های اطلاعاتی مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرده بود که سازمان‌های اطلاعاتی “شرکای اروپایی” در گردآوری داده‌های شهروندان این قاره نقش عمده‌ای بازی می‌کنند.

خبرهای بیشتر در این زمینه:

بریتانیا دیوید کامرون روزنامه‌ها را تهدید کرد
رادیو زمانه ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳ دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا روزنامه گاردین و روزنامه‌های دیگری را که اسناد ادوارد اسنودن، مأمور پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا را منتشر می‌کنند، تهدید کرد. کامرون گفته است مطبوعات باید “مسئولیت اجتماعی” داشته باشند وگرنه پیگرد قضائی آنان را تهدید می‌کند. بنا به این گزارش‌ها، این یک دستورالعمل رسمی اما غیرالزامی به سردبیران رسانه‌ها است و به آن‌ها گفته شده بعضی مطالب را که بر علیه امنیت ملی است منتشر نکنند. کامرون نسبت به “رفتار بی‌معنی” در قبال خطر انتشار اسناد محرمانه، هشدار داد. گزارش گاردین در این باره.

مصر انتقاد از نظامیان سبب توقف یک برنامه کمدی تلویزیونی شد
دویچه وله ۲ نوامبر ۲۰۱۳ شبکه‌ی تلویزیون خصوصی “سی‌بی‌سی”، پخش برنامه‌های طنزآمیز باسم یوسف، مشهورترین هزل‌نویس و مجری برنامه‌های انتقادی مصر را، دقایقی پس از آغاز نمایش نخستین قسمت دور جدید آن در هفته‌ی گذشته، متوقف کرد. دور جدید پخش برنامه‌های این پزشک طنزپرداز، پس از توقفی ۴ ماهه، هفته‌ی پیش آغاز شد. باسم یوسف، در آخرین برنامه‌ی پیش از این وقفه که ظاهرا به دلیل درگیری‌های میان دولت نظامی کنونی مصر و نیروهای اپوزیسیون رخ داد، ارتش و فرمانده‌ی آن، ژنرال عبدالفتاح السیسی، را استهزا کرده بود. وی پیش از این، به دلیل “مسخره‌کردن رهبری مصر” که در آن زمان محمد مرسی، رئیس جمهور اسلام‌گرای این کشور بود، از سوی مقامات امنیتی مورد بازجویی قرار گرفته و به قید وثیقه آزاد شده بود.

  جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

سوریه ۴۰۰ هزار کودک آواره به کمک‌های فوری نیاز دارندـ یونیسف
رادیو فردا ۲ نوامبر ۲۰۱۳ یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل، اعلام کرد بیش از ۴۰۰ هزار کودک سوری پناهنده به لبنان به کمک‌های فوری جامعه جهانی نیاز دارند. بر طبق آمار سازمان ملل نیمی  از ۸۰۵ هزار پناهنده سوری در لبنان، کودک هستند.

اسپانیا استفاده از سیم های خاردار برای جلوگیری از عبور پناهجویان غیرقانونی
یورو نیوز ۱ نوامبر ۲۰۱۳ دولت اسپانیا با قرار دادن سیم های خاردار در اطراف شهر ملیلا که جزئی از خاک این کشور در مراکش به شمار می رود، در نظر دارد مانع از ورود پناهجویان غیر قانونی به اسپانیا شود. این سیم های خاردار به ارتفاع ۶ متر و به طول حدود ۹ کیلومتر بر روی دیوارهایی که از قبل قرار داشت، کارگذاشته شده اند.

ترکیه اعتراض به ساخت دیوار مرزی در جنوب ادامه دارد
یورو نیوز ۱ نوامبر ۲۰۱۳ در حالیکه ساخت دیوار حائل در مناطق مرزی مشترک ترکیه با سوریه ادامه دارد، معترضان به تظاهرات علیه ساخت این دیوار ادامه دادند. تظاهرکنندگان که عمدۀ آنها کرد هستند، می گویند این دیوار حائل که قرار است در یک منطقۀ مرزی میان دو کشور به طول ۲٫۵ کیلومتر ساخته شود، روستاها و شهرهای محل زندگی آنها را به دو بخش تقسیم می کند.

اندونزی اعتصاب گسترده
یورو نیوز ۳۱ اکتبر ۲۰۱۳ صدها هزار نفر در اعتراض به پایین بود دستمزدها در اندونزی اعتصاب کردند. آنها خواهان افزایش پنجاه تا هفتاد درصدی حقوق خود در کشوری شدند که علی رغم رشد اقتصادی آن، یکی از کشورهایی است که پایین ترین دستمزدها را در دنیا دارد.

بهترین و بدترین کشورها در سال ۲۰۱۳ از نظر شاخص رفاه جهانی
رادیو فردا ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳ موسسه «لگاتوم» فهرستی از بهترین و بدترین کشورهای جهان را در سال ۲۰۱۳ از نظر شاخص رفاه اجتماعی منتشر کرده است. این موسسه ۱۴۲ کشور جهان را از نظر ثروت، بهداشت و خوشبختی ارزیابی کرده است که که بر اساس آن، کشور نروژ در ۲۰۱۳ برای پنجمین سال متوالی در رده اول قرار دارد. سوئیس، کانادا، سوئد و نیوزیلند نیز در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند. رتبه ایران در این فهرست ۱۰۱ است. بیشترین امتیازات منفی ایران در زمینه شیوه حکومتداری، امنیت و آسایش، آزادی فردی و سرمایه اجتماعی بوده که به ترتیب در رده‌های ۱۲۰، ۱۲۳، ۱۲۶ و ۱۲۰ بوده‌اند.

خبرهای بیشتر:
تظاهرات در اعتراض به تصویب کلیات بودجه پرتغال
تظاهرات مخالفان محاکمه مرسی در قاهره
اعضای یک شبکه بین المللی کودک ربایی در ایتالیا دستگیر شدند
سازمان جهانی بهداشت از مشاهده بیماری فلج اطفال در سوریه خبر داد

  حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

سوریه ابراهیمی: کنفرانس صلح باید بدون پیش‌شرط برگزار شود
رادیو فردا ۲ نوامبر ۲۰۱۳ اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای بحران سوریه، دهم آبان ماه گفت گردهمایی برای ایجاد صلح در آن کشور، که به ژنو ۲ موسوم شده، باید «بدون هیچ پیش‌شرطی برگزار شود». سخنان آقای ابراهیمی عملا در تقابل با خواست‌های شورشیان ارزیابی می‌شود، که شرکت در این کنفرانس را به کناره‌گیری بشار اسد منوط کرده بودند. از سوی دیگر دولت سوریه نیز به او تاخته و از خواست او برای شرکت کشورهایی مانند ترکیه و عربستان سعودی انتقاد کرده است.

اسراییل/فلسطین اشغالی ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی در شرق بیت المقدس
بی بی سی فارسی ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳ در پی آزاد کردن بیست و شش زندانی فلسطینی، دولت اسراییل اعلام کرد که با ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه رامات شلومو واقع در شرق بیت المقدس موافقت کرده است. مقامات فلسطینی از اعلام این خبر ابراز ناخشنودی کرده و گفته اند که خانه سازی در شرق بیت المقدس برای روند صلح مخرب است. توقف شهرک سازی‌های جدید از سوی اسراییل و آزادی زندانیان فلسطینی، از عمده ‌ترین مطالبات مقام‌های فلسطینی در مذاکرات صلح است.

  دفاع از حقوق بشر

سوریه سازمان ملل باید امکان عرضه بدون مانع کمک بشردوستانه را فراهم کند
گروه بین المللی بحران ۱ نوامبر ۲۰۱۳ توافق امریکا ـ روسیه برای از بین بردن زرادخانه سلاح های شیمیایی سوریه بسیاری از ناظران را به پیشرفت سیاسی امیدوار کرده است. با رسیدن سومین زمستان جنگ، همه ـ مقامات سوریه، شورشیان و نیز حامیان دو طرف ـ باید بهبود در وضعیت غیرقابل تحمل را که به دست انسان ها ایجاد شده در اولویت قرار دهند.

آلمان دیدار نماینده مجلس با ادوارد اسنودن در مسکو
دویچه وله ۱ نوامبر ۲۰۱۳ هانس کریستین اشتروبله، نماینده مجلس آلمان از حزب سبزها روز ۳۱ اکتبر با ادوارد اسنودن، همکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در مسکو دیدار کرد .به گفته اشتروبله، اسنودن آمادگی دارد به آلمان در ارتباط با فعالیت‌های تجسسی آژانس امنیت ملی آمریکا در این کشور کمک کند. هدف از این دیدار، بررسی شرایطی عنوان شد که تحت آن اسنودن بتواند با سفر به آلمان در مقابل مجلس و دادستانی این کشور به ابراز نظر درباره وقایع اخیر در ارتباط با فعالیت‌های تجسسی آژانس امنیت ملی آمریکا در آلمان بپردازد. اشتروبله نامه‌ای از اسنودن خطاب به مراجع دولتی آلمان را ارائه کرد. او نوشته که در جریان کارش به عنوان متخصص کامپیوتر در آژانس امنیت ملی آمریکا شاهد “قانون شکنی‌های برنامه‌ریزی شده دولت آمریکا” بوده است که سبب شدند او به عنوان “انسانی اخلاق‌گرا” موظف به واکنش شود. در پی این دیدار، اعلام شد که سوییس، در کنار آلمان، خواهان دیدار با اسنودن است. بیشتر بخوانید: اسنودن آماده است در مقابل کنگرۀ آمریکا شهادت بدهد.

تظاهرات اعتراضی در واشنگتن بر علیه فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا
رادیو زمانه ۲۷ اکتبر ۲۰۱۳  صدها نفر در واشنگتن گرد هم آمدند تا علیه نظارت آژانس امنیت ملی آمریکا بر ارتباطات از راه دور و الکترونیکی شهروندان اعتراض کنند. آن‌ها خواهان اصلاحات در برنامه‌های آژانس امنیت ملی آمریکا شدند. به‌گزارش رویترز، در این تظاهرات که روز شنبه ۲۶ اکتبر برگزار شد، شرکت‌کنندگان پلاکاردهایی با عناوینی چون “جاسوسی مردم را متوقف کنید” و “ادوارد اسنودن، سپاس” حمل می‌کردند.

سری لانکا نامه سرگشاده به سران کشورهای مشترک المنافع
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۱ اکتبر ۲۰۱۳ چهار سازمان حقوق بشری فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، ابتکار حقوق بشر مشترک المنافع، جامعه حقوق و آزادی ها، و کمیسیون حقوق بشر کنیا در نامه ای سرگشاده به سران کشورهای مشترک المنافع نگرانی خود را از برگزاری نشست سران در سری لانکا (۱۷ـ۱۰ نوامبر) ابراز کردند چون «وضعیت حقوق بشر در سری لانکا با موازین متناسب با برگزاری چنین نشست سطح بالایی سازگار نیست. حضور سران کشورهای مشترک المنافع در سری لانکا عدم تمایل مقامات کشور برای مبارزه با معافیت از مجازات را تایید خواهد کرد.»

ژاپن دولت هنوز توصیه های سازمان ملل درباره مجازات اعدام را اجرا نکرده است
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳ در بیانیه ای مشترک، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و مرکز حقوق زندانیان ژاپن اعلام کردند: «ما از تداوم بی توجهی به توصیه های کارشناسان سازمان ملل در باره مجازات اعدام نگران هستیم. اعدام توکوهیشاکوماگای بلافاصله پس از انتخاب توکیو به عنوان میزبان بازی های المپیک سال ۲۰۲۰ انجام شد.»

ماموریت کمیسیون بین املللی شناسایی ناپدیدشدگان چیست؟
یورو نیوز ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳ گزارش تفصیلی: میلیون ها نفر در سراسر دنیا، ناپدید شده اند و بیشتر این افراد، در خلال جنگ و یا در دوران استقرار حکومت های دیکتاتوری و یا نظامی در کشورها، سر به نیست می شوند و کمتر اثری از آنها یافت می شود.در سال ۱۹۹۶ میلادی، بیل کلینتون، رییس جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا در نشست گروه هفت در شهر لیون فرانسه پیشنهاد کرد نهادی به منظور یافتن نشانی از مفقود شدگان جنگ بوسنی و حمایت روانی از خانوادۀ آنها تشکیل شود. هدف اولیه این نهاد که به نام “کمیسیون بین المللی شناسایی مفقودالاثرها” شناخته می شود و مقر آن در شهر سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزگوین قرار دارد، شناسایی گورهای دسته جمعی بیشمار دوران جنگ یوگسلاوی سابق و یافتن هویت قربانیان با استفاده از دی ان ای آنها بود.

  زنان

مصر دستگیری ۲۲ نفر از زنان عضو اخوان‌المسلمین
رادیو فردا ۱ نوامبر ۲۰۱۳ یک مسئول امنیتی در مصر اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور ۲۲ زن از اعضای گروه اخوان المسلمین را در شهر اسکندریه دستگیر کرده‌اند. از زمان برکناری محمد مرسی توسط ارتش، هزاران نفر از اسلام‌گرایان معترض بازداشت شده‌اند٬ اما بازداشت زنان اسلامگرا با این شمار به ندرت در مصر روی می‌دهد. ناصر العبد یکی از مسئولان امنیتی بلندپایه گفته است که زنان دستگیر شده، به «تجمع غیر قانونی، بستن راه‌ها، تلاش برای حمله به املاک عمومی و خصوصی هنگام تظاهرات، عضویت در گروه غیر قانونی و توزیع شبنامه» متهم شده‌اند.

مصر کنترل بر تمایل جنسی زنان
قنطره ۲۴ اکتبر ۲۰۱۳ مصر تنها کشوری درشمال افریقا است که با وجود ممنوعیت رسمی و کمپین های آگاهی رسانی عمومی در آن مثله کردن آلت تناسلی زنان در سطح گسترده ای رخ می دهد. بنا به برآوردها، بیش از ۹۰ درصد زنان مصریِ از این وضع رنج می برند.

عربستان سعودی لغو کمپین رانندگی زنان
یورو نیوز ۲۶ اکتبر ۲۰۱۳ کمپین رانندگی زنان در عربستان سعودی که برای شنبه بیست و ششم اکتبر سازماندهی شده بود، از سوی برگزار کنندگان آن لغو شد. گروهی از فعالان حقوق زنان در عربستان با راه اندازی کارزاری، از زنان این کشور خواسته بودند بدون توجه به محدودیت های قانونی، پشت فرمان بنشینند و رانندگی کنند. وزارت کشورعربستان سعودی، نسبت به چنین حرکتی به شدت هشدار داده بود. یک وبلاگ نویس دراین باره می گوید: «به ما پیام های گیج کننده ارسال کردند، هیچ چیز درباره رانندگی روشن نیست، نه قانون و نه مجازات. به همین دلیل است که برای آن می جنگیم.»

عربستان سعودی نماهنگ «نه زن، نه رانندگی»، معرفی تصویر دیگری از جامعه
یورو نیوز ۲۷ اکتبر ۲۰۱۳ همزمان با خبرساز شدن موضوع حق رانندگی زنان عربستان، یک نماهنگ طنز با عنوان «نه زن، نه رانندگی» نیز در حمایت از تلاش زنان سعودی در دستیابی به حق رانندگی تهیه و بر روی شبکه یوتیوب منتشر شده است. این حرکت البته حکایت از آن دارد که موضوع رانندگی زنان در عربستان سعودی نزد برخی چندان که باید جدی گرفته نشده است.

  فرهنگ

هلند نقاشی‌های به یغما رفته یهودیان را به مالکان آن باز می‌گرداند
رادیو فردا ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳ سازمان موزه‌های هلند اعلام کرده است که شماری از نقاشی‌های به یغما رفته خانواده‌های یهودی در سال‌های حکومت نازی‌ها در اروپا را به مالکان اصلی آن باز می‌گرداند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان موزه‌های هلند اعلام کرد پس از بررسی‌های جامع و جدید به این نتیجه رسیده است که ۱۳۹ اثر نقاشی مصادره شده خانواده‌های یهودی اروپایی توسط نازی‌ها، در موزه‌های هلند قرار دارد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، دویچه وله، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۲۰

پیوست‌ها: