افغانستان

20131103-OPIUM-slide-JU5U-articleLarge

عکس: معتادین حاشیه شاهراه اسلام قلعه هرات، منبع: نیویورک تایمز

  انتخابات

 خبرهای انتخاباتی
کنفرانس بسیج سازی برای حمایت از انتخابات شفاف در شهر مزار شریف برگزار شد. نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید: روند رسیدگی به شکایت‌ های انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی این کشور علنی خواهد شد؛ و همه‌ رسانه‌‌ ها، جامعه مدنی، احزاب سیاسی و مردم می ‌توانند بر این روند نظارت داشته باشند. فضل احمد معنوی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات: برگزاری انتخابات برای پناهجویان افغانستان در ایران و پاکستان، اشتباه بزرگی است. کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده است: اگر تا سه هفته دیگر ۵۰ میلیون دالر در اختیار این نهاد قرار نگیرد، زمینه شرکت مهاجران افغان مقیم ایران و پاکستان در انتخابات آینده ریاست جمهوری، فراهم نخواهد شد. شماری از نهادهای مدنی می گویند: گذاشتن صندوق رأی‎ دهی در ایران و پاکستان عملی سـیاسی است. یازده درصد مراکز رای دهی در کشور، با تهدیدهای امنیتی جدی روبرو است و دوصد و پنجاه و نه مرکز دیگر کلا غیر فعال اند. بسم الله شیر، یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که چندی قبل از سوی کمیسیون مستقل انتخابات از فهرست نامزدان حذف شد، کمیسیون مستقل انتخابات را وابسته و جانب دار خواند.

 تعمقی در مورد ممنوعیت ملیت چندگانه برای نامزدان ریاست جمهوری
رادیو فرانسه/ ۴/۸/۱۳۹۲ قانون اساسی افغانستان، داشتن ملیت خارجی را برای کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنند ممنوع ساخته است؛ دلیل حذف شدن اسم بسیاری از نامزدان ریاست جمهوری سال آینده نیز همین بوده است. تابعیت دو گانه رییس جمهور دو وجه دارد: از طرفی می تواند برای جلب و جذب مغزهای فراری و همچنین تحکیم روابط با کشورهای خارجی مفید باشد. اما در وجهی دیگر، اگر کسی متهم به جنایات جنگی باشد، داشتن ملیت خارجی می تواند به او کمک کند تا از پیگرد قانون در امان بماند.

قومی‌ سازی پروسه انتخابات، شکاف های عمیقی در میان مردم ایجاد خواهد کرد
روزنامه ماندگار/ ۱۲/۸/۱۳۹۲ در شرایط کنونی، افغانستان بیشتر از هر چیزِ دیگر به تحکیم وحدت ملی، ترویج روحیه یک‌دیگرپذیری و شرکت همگانی در پروسه ملت‌ سازی نیاز دارد. از آن‌ جا ‌که انتخابات یک پروسه مهمِ ملی بوده و پیامدهای آن مرتبط با سرنوشت تمام ساکنان افغانستان می ‌باشد، لازم است که از این فرصتِ مهم برای تقویت رابطه‌ ها میان اقوام ساکن در کشور و ازبین بردنِ بی ‌باوری‌ های گسترده و مهندسی ‌شده در میان آن‌ ها استفاده بهینه  و به ‌موقع صورت گیرد.

 موارد نقض حقوق بشر

 نهادهای دولتی و بین‏ المللی
کشته شدن پنج غیر نظامی در درگیری پولیس محلی و طالبان شورشی

طلوع نیوز/ ۹/۸/۱۳۹۲ مقام های محلی ولایت هرات می گویند: در یک درگیری در ولسوالی شیندند این ولایت، پنج غیر نظامی و یک پولیس محلی کشته شدند. در این حمله، نخست طالبان بر کاروان نیروهای پولیس محلی حمله کردند؛ یک سرباز این نیروها را کشتند و یک تن دیگر را زخمی ساختند؛ اما در آتش سربازان پولیس محلی بر خانه های باشندگان محل، پنج تن به شمول دو زن، یک کودک و دو مرد کشته شدند.

 دو کارمند کمیسیون مستقل انتخابات در سرپل زخمی شدند
خبرگزاری باختر/ ۱۲/۸/۱۳۹۲ سه پولیس و دوکارمند کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت سرپل زخمی شدند. عبدالرووف تاج، قوماندان امنیه ولایت سرپل گفت: دوکارمند کمیسیون برگزاری انتخابات که با یک تیم از نیروهای امنیتی ازقریه “ام گوت ازبکیه”  سرپل، جهت ثبت نام رای دهندگان به مرکز رفته بودند، حین بازگشت درمنطقه یاد شده با کمین طالبان مواجه شدند که در نتیجه درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی  کارمندان مذکور به همراه سه پولیس زخمی شدند.

 زنان

بیش از ٣٣ هزار زن در کنر کارت رای دهی اخذ کرده اند
خبرگزاری پژواک/ ۱۱/۸/۱۳۹۲ ادارۀ کمیسیون مستقل انتخابات کنر می گوید: تا حال نود و دو هزار تن در این ولایت کارت رای دهی اخذ کرده اند که از این تعداد، سی و سه هزار تن آنان خانم می باشند. سعادت الله مرزا مسوول آگاهی عامۀ دفتر کمیسیون مستقل انتخابات گفت: در کنار مراکز توزیع کارت رای دهی، گروه های سیار نیز در این ولایت فعالیت می کنند.

حضور بی سابقه بانوان در انتخابات شوراهای ولایتی
خبرگزاری خاورمیانه/ ۹/۸/۱۳۹۲ برای نخستین بار بانوان به گونه گسترده و بی سابقه برای انتخابات شوراهای ولایتی ثبت نام کرده و به فهرست ابتدایی نامزدان راه یافته اند. آمار نشر شده در وبسایت کمیسیون مستقل انتخابات، از حضور گسترده بانوان برای انتخابات شوراهای ولایتی حکایت دارد. از میان ۳۰۵۶ نامزد شوراهای ولایتی، ۲۷۰۴ مرد و ۳۵۲ زن، به فهرست ابتدایی نامزدان ابتدایی شوراهای ولایتی راه یافته اند. بر بنیاد فهرست ابتدایی نامزدان شوراهای ولایتی، بانوان در ولایت های فراه، زابل، ارزگان، کندز، پکتیا، پکتیکا، پنجشیر، لغمان، لوگر، کاپیسا، خوست و کنر کمتر از دیگر ولایت های کشور ثبت نام کرده اند.

واکنش زنان در مورد کشته شدن حکیم الله محسود
رادیو فرانسه/ ۱۱/۸/۱۳۹۲ از دید محسود و هم فکرانش، زن باید در خانه بماند و نباید حضور اجتماعی داشته باشد. در نظام طالبانی، زنان از هرگونه حقوق و امتیازی محروم اند. خبر کشته شدن حکیم الله محسود رهبر طالبان پاکستانی، در میان افغان ها سر و صدای زیادی به پا کرد.  یکی او را مجاهد بزرگ خطاب می کند و دیگری، به خصوص در میان زنان، او را دشمن قسم خورده افغانستان و زنان مظلوم آن می داند.

 حامیان و فعالان

نگرانی کمیسیون حقوق بشر از افزایش فرهنگ بچه بازی در افغانستان
طلوع نیوز/ ۸/۸/۱۳۹۲ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نگرانی از افزایش پدیده بچه بازی در کشور، این پدیده را نقض روشن حقوق بشر دانسته و هشدار داده است که اگر جلو آن گرفته نشود، بچه بازی به یک فرهنگ مبدل خواهد شد. این نهاد گفته است: بچه بازی بیشتر از سوی زورمندان، ثروتمندان و کسانی که در رده های بلند جامعه قرار دارند، صورت می گیرد و کودکان و نو جوانان، قربانیان اصلی بچه بازی در کشور محسوب می شوند.

ده ها تن در کنر طی یک گردهمایی، خواهان توقف عملیات شبانه در این ولایت شدند
رادیو آزادی/ ۱۲/۸/۱۳۹۲ این گردهمایی که ده ها تن از مردم شهر اسعد آباد مرکز ولایت کنر در آن اشتراک داشتند، پس از آن به وقوع پیوست که در جریان عملیات موظفین امنیت ملی در منطقه شاه خیل مرکز کنر، یکی از باشندگان آن محل کشته شد و یکی دیگر بازداشت گردید.

یوناما حمله غزنی را محکوم کرد
سایت یوناما/ ۷/۸/۱۳۹۲ هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) حمله ۲۷ اکتوبر در ولسوالی اندر ولایت غزنی، که در آن ۱۹ فرد ملکی بر اثر انفجار مواد منفجره کنار جاده ای کشته شدند، محکوم کرد. در بین افراد کشته شده در این حادثه، شانزده زن و کودک نیز می باشند. یان کوبیش، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت:  رویداد غم انگیز غزنی، یکبار دیگر تلفات فزاینده افراد ملکی را در افغانستان نشان می دهد.

نمایندگان مجلس: وضعیت پناهجویان افغان در استرالیا نگران کننده است
افغان ایرکا/ ۱۲/۸/۱۳۹۲ پناهجویان افغان در آسترالیا با دشواری های زیادی رو به رو هستند و حکومت این کشور تا دوهفته آینده، این پناهجویان را از استرالیا اخراج خواهد کرد. شماری از نمایندگان مجلس در نشستی، از حکومت و شورای ملی خواستند تا در حل مشکل این پناهجویان اقدام جدی کنند. این نمایندگان می افزایند که تا کنون بیش از سه صد و پنجاه تن از افغان های مهاجر، در آب های آسترالیا غرق شده اند.

فعالان جامعه مدنی: از جرگه مشورتی نباید سو استفاده شود
رادیو آزادی/ ۱۰/۸/۱۳۹۲ شماری از مسوولان نهادهای مدنی در کابل اعلام کردند که حکومت با برگزاری لویه جرگه مشورتی در صدد تاخیر در برگزاری انتخابات و ایجاد حکومت موقت است. مسوولان نهادهای مدنی ضمن مخالفت با برگزاری لویه جرگه مشورتی در خصوص پیمان امنیتی کابل- واشنگتن، این نشست را ضایع کردن فرصت‌ها عنوان کردند.

 حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

طالبان در ولایت غور یک مکتب را به آتش کشیدند 
بخدی نیوز/ ۱۲/۸/۱۳۹۲ مقام های محلی در ولایت غور می گویند که مخالفان مسلح، در ولسوالی تولک ولایت غور یک مکتب پسرانه را به آتش کشیدند. عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور می گوید: در این حادثه صدها جلد کتاب و ده ها میز و چوکی در آتش از بین رفته است.

در اثر انفجار یک سرگلوله هاوان پنج کودک در وردک کشته شدند
رادیو آزادی/ ۹/۸/۱۳۹۲ دفتر والی میدان وردک با نشر اعلامیه ای گفته است: این پنج کودک همه  اعضای یک خانواده بوده اند. این حادثه در ولسوالی سید آباد ولایت وردک رخ داده است. سرگلوله های منفجر ناشده در نقاط مختلف افغانستان به تکرار قربانی گرفته اند و اکثر قربانیان، کودکانی بوده اند که نادانسته با این سرگلوله ها بازی می کردند.

 دیدبان شفافیت افغانستان اعلام کرد که شصت درصد ایستگاه های پولیس در شاهراه ها از مردم پول می گیرند
یادگار افغان/ ۱۳/۸/۱۳۹۲ سید اکرام افضلی مسوول دادخواهی و ارتباطات دیدبان شفافیت افغانستان گفت: تحقیقات این نهاد نشان می دهد که پولیس در شاهراه های مختلف کشور بدون این که تحت پیگرد قانون قرار بگیرند، از رانندگان موترها به طور غیر قانونی پول می گیرد و با آن ها بدرفتاری می کند.  به گفته وی، از هر ده ایستگاه پولیس در شاهراه، شش ایستگاه در این گونه فعالیت های غیر قانونی دخیل هستند و حدود سه صد افغانی از هر موتر پول می گیرند.

روزنامه شرق: از مهاجران افغان به‌ عنوان اهرم فشار استفاده کنیم
۸صبح/ ۸/۸/۱۳۹۲ روزنامه ایرانی شرق در تازه‌ ترین شماره‌ اش از دولت آن کشور خواسته تا برای توقف روند ساخت ‌و ساز بند سلما، از مهاجران میلیونی افغان در ایران به ‌عنوان اهرم فشار استفاده کند. این روزنامه نوشته است که ایران در مقابل افغانستان قدرت بزرگی در دست دارد تا بتواند از آن برای متقاعد کردن افغانستان مبنی بر توقف روند ساخت سد سلما استفاده کند.

 بحران عظیم افغان ها، ظهور ارتشی از معتادین
نیویورک تایمز/ ۱۱/۸/۱۳۹۲ معتادینی که در حاشیه شاهراه اسلام قلعه هرات بود و باش می کنند، شبیه اسکلیت هایی ترسناک، با موهایی خاک زده و کثیف و با چشمانی براق و زننده هستند. روستای کنار خیابان، به شهری می ماند که به اشغال انبوهی از زامبی ها درآمده است. هرات در غرب افغانستان، میزبان هزاران معتادی است که به دلایل گوناگون مخصوصا مساله مهاجرت به این شهر پناه آورده اند.

 سیزده میلیون بیکار در افغانستان
فارسی.رو/ ۵/۸/۱۳۹۲ مسوولان اتحادیه ملی کارگران افغانستان از افزایش شمار بیکاران در کشور ابراز نگرانی کردند. معروف قادری رییس اتحادیه کارگران افغانستان می گوید: از مجموع شانزده میلیون تنی که واجد شرایط کار اند، سیزده میلیون تن آنان بیکاراند. بیکاری باعث شده که حدود پنجاه درصد افغان ها از سوء تغذیه رنج ببرند، و هجده درصد کودکان زیر پانزده سال، مجبور به کارهای شاقه شوند.

گشایش مرکز آموزشی برای زندانیان در هرات
رادیو کلید/ ۸/۸/۱۳۹۲ نخستین مرکز آموزشی برای زندانیان بی ‌سواد در هرات گشایش یافت. این مرکز به کمک دفتر بازسازی ولایتی PRT ایتالیا ساخته شده است. مسولان زندان هرات می‌گویند: ساختمان این مرکز به هزینه پنجاه هزار دالر، در منزل دوم یکی از ساختمان‌ های اداره محبس هرات ساخته شده است. از این مرکز برای تدریس زندانیان بی‌ سواد استفاده خواهد شد. گفتنی است که فقط نیمی از زندانیان محبس هرات به خدمات آموزشی دسترسی دارند.

  جنگ

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در نتیجه انفجار یک انبار ماین در ولسوالی “قیصار” فاریاب هفت تن از طالبان کشته و شش تن دیگر زخمی شدند. تعدادی از مخالفان مسلح، دیروز در نتیجه انجام عملیات تصفیوی منسوبان اردوی ملی در ولایت پکتیکا کشته شدند. چهار طالب شورشی در جریان درگیری با نیروهای افغان در ولایت ارزگان کشته شدند. در عملیات علیه طالبان در دو ولسوالی ولایت غزنی بیست و یک طالب کشته شدند. دو سرباز ارتش کشور دیروز در جریان انجام وظایف امنیتی در مربوطات ولایت هلمند کشته شدند. دو فرمانده ارشد گروه طالبان بر اثر حمله نیروهای افغان در ولسوالی “المار” ولایت فاریاب کشته شدند. سه پولیس محلی، در انفجار یک ماین در مسجد ولسوالی خیرکوت ولایت پکتیکا کشته و یک تن دیگر زخمی گردید. سه سرباز ارتش ملی، در درگیری با طالبان در مربوطات ولایت سرپل کشته شدند. یک انتحار کننده در ولسوالی “تنی” ولایت خوست از سوی نیروهای امنیتی از پا در آمد. هفت تن از شورشیان طالب در ولایت قندهار کشته شدند.

 مردم غور بر علیه طالبان جنگیدند
۸صبح/ ۱۳/۸/۱۳۹۲ مقام‌های امنیتی ولایت غور می گویند: در اثر درگیری بین گروه طالبان و باشندگان محلی این ولایت، یک غیر نظامی کشته و یک تن دیگر زخمی شده است. دلاور شاه دلاور، فرمانده امنیه ولایت غور گفت: طالبان، به هدف تصرف چندین پوسته پولیس در ولسوالی پساوند ولایت غور، بر خانه‌ های مسکونی باشندگان این ولایت حمله کردند. پس از این حمله، باشندگان محل نیز از خود مقاومت نشان داده و با طالبان درگیر شدند. در این درگیری یک جنگجوی طالب کشته و سه تن دیگر آنان زخمی شدند.

 طالبان افغان: پاکستان جلو حملات هواپیماهای بی‌ سرنشین را بگیرد
بی بی سی/ ۱۱/۸/۱۳۹۲ حملات هواپیماهای بی‌ سرنشین آمریکایی ضربات شدیدی را بر طالبان پاکستانی وارد کرده است. طالبان افغانستان کشته شدن حکیم‌ الله محسود، رهبر طالبان پاکستانی را ضایعه بزرگ خوانده و از اسلام‌ آباد خواسته اند تا جلو حملات هواپیماهای بی ‌سرنشین آمریکایی را بگیرد. حکیم ‌الله محسود نفر اول در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا، اف‌ بی‌ آی، بود. برای اطلاعاتی که به دستگیری او کمک کند، یک جایزه پنج میلیون دلاری تعیین شده بود.

 واکنش تند وزارت دفاع ملی به تیرباران سه سرباز ارتش ملی از سوی طالبان
تلویزیون یک/ ۱۱/۸/۱۳۹۲ مقام‌ های وزارت دفاع ملی کشور، تیرباران سه سرباز اسیر ارتش ملی از سوی طالبان را جنایت بشری خواندند. جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی این وزارت، کشتن اسیران جنگی توسط طالبان را، جنایتی دستوری از آن طرف مرزهای افغانستان دانست. این واکنش تند وزارت دفاع ملی، پس از تیرباران شدن شماری از سربازان ارتش ملی در منطقه‌ غازی آباد ولایت کنر شکل گرفت.

 صدور هلی کوپترهای روسی به افغانستان
رادیو فرانسه/ ۱۰/۸/۱۳۹۲ روسیه پیش بینی کرده است که سال آینده، به ارتش افغانستان سی فروند چرخبال بفرستد. پول این چرخبال ها را ایالات متحده پرداخت می کند. در سال ۲۰۱۱، شرکت روسی «روسوبورون اکسپورت» قراردادی امضا کرده بود که در برابر پرداخت ۳۷۵ میلیون دالر، بیست و یک هلی کوپتر ام آی هفده به افغانستان صادر کند. در سال ۲۰۱۲ واشنگتن دوازده فروند چرخبال دیگر را هم درخواست کرد. امسال روسیه و ایالات متحده قرداد جدیدی امضا کردند، که بر اساس این قرارداد، سی فروند به چرخبال هایی که قبلاٍ خریداری شده بود، افزوده می شود.

 سیاست

عرفان: هیات اداری ولسی جرگه در لویه جرگه اشتراک نخواهد کرد
رادیو آزادی/ ۱۲/۸/۱۳۹۲ به اساس تصمیم حکومت افغانستان، شهر کابل میزبان لویه جرگه مشورتی به اشتراک حدود سه هزار تن از نماینده های مردم این کشور خواهد بود. اما هیات اداری ولسی جرگه افغانستان می گوید که در میان اشتراک کننده های لویه جرگه مشورتی، اعضای هیات اداری ولسی جرگه و بسیاری از وکلا حضور نخواهند داشت. عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه گفت: این لویه جرگه در مغایرت با قانون اساسی افغانستان است و مشروعیت ندارد.

پاکستان در تلاش تحمیل خواسته هایش بالای افغانستان است
تلویزیون یک/ ۱۱/۸/۱۳۹۲ سفیر پیشین پاکستان در امریکا، گفته است کشورش می خواهد خواسته های خود را بر حکومت افغانستان تحمیل کند. حسین حقانی، با ابراز نگرانی در مورد این موضوع گفته است: پاکستان تلاش دارد تا پس از خروج سربازان خارجی از افغانستان، بر حکومت آینده‌ این کشور فشار وارد کند.

 نگاهی واقع‌گرا به رهبری سیاسی
۸صبح/ ۱۱/۸/۱۳۹۲ وقتی در انتخابات، میان چند نامزد یکی را انتخاب می‌ کنیم، به این دلیل است که فکر می کنیم نامزد منتخب ما توان بیشتری برای پیش برد مسایل دارد؛ یعنی ما بر مفهوم “رهبری” انگشت می‌ گذاریم. یک رهبر خوب، تنها ویژگی‌های شخصیتی ندارد، بلکه باید چشم‌انداز سیاسی- اقتصادی (برنامه) مشخص خود را نیز تعریف کند.

دموکراسی و پیوند قوم و قدرت
۸صبح/ ۱۲/۸/۱۳۹۲ دموکراسی افغانستان با ابهام‌ ها و دشواری‌ های زیادی رو به‌ رو است. ساختارهای سنتی، قومی- قبیله‌ ای، بی‌ سوادی، نبود فرهنگ دموکراتیک، کمبود دموکرات‌ های حقیقی، وضع نا به‌ سامان اقتصادی و کمبود نهادهای مردمی از جمله این دشواری ‌هاست. هم‌چنین روزمره‌ زدگی وعدم دوراندیشی شماری از روشن ‌فکران کشور، این ابهام‌ ها را تقویت می‌ کند. یکی از بحث‌ های مهم روز، آرایش نیروها و ساختار تیم‌ های انتخابی ریاست‌ جمهوری می ‌باشد.

 فرهنگ

 برگزاری نمایشگاه عکس در لیسه استقلال شهر کابل
افغان ایرکا/ ۷/۸/۱۳۹۲ نمایشگاه عکس نصیر فدایی ترکمنی، عکاس افغان با همکاری مرکز فرهنگی فرانسه در افغانستان، در لیسه استقلال شهر کابل برگزار شد. در این نمایشگاه چهارده قطعه عکس از نمونه کارهای اخیر این عکاس به نمایش گذاشته شده است. نصیر فدایی می گوید: با عکاسی، داستان محرومیت قشر عظیمی از مردم افغانستان را به تصویر می کشد.

 سیمینار بین المللی غزنه و زبان ادب فارسی در تهران برگزار شد
خبرگزاری باختر/ ۶/۸/۱۳۹۲ سیمینار بین المللی غزنه و زبان فارسی از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران در تهران به افتخار نام گذاری شهر غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، برگزار شده بود . سید مصدق خلیلی معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ از جانب افغانستان اشتراک کرده بود.  وی به عنوان سخنران ویژۀ این سیمینار درباره پیشینه تاریخی غزنه ، برنامه هایی  که به استقبال این دست آورد در غزنی عملی شده و وضعیت ادبیات فارسی  در دوره غزنویان سخنرانی کرده است .

 آبده تاریخی شمرق پلخمری در معرض فروریختن ناشی از تاثیرات اوضاع جوی قراردارد
خبرگزاری باختر/ ۱۱/۸/۱۳۹۲ در صورت عدم توجه به مرمت کاری آبده تاریخی شمرق پلخمری این آبده در معرض خطر جدی نابودی است. آبده تاریخی شمرق در پنج کیلومتری پلخمری و در کنار دریای پلخمری موقعیت دارد . این آبده تاریخی که قدمت آن به دوهزار و دوصد سال پیش و به دوره کوشانیان می رسد، پس از بت های بامیان به حیث معتبر ترین اثر باستانی کشور به شمار می رود.

 آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان.

افغانستان- شماره ۲۱

پیوست‌ها: