افغانستانUntitled-1
تئاتر افغانستان، عشق من (مونامو) سه روز پی در پی در برلین مرکز آلمان، از سوی شماری از بازیگران افغان، اجرا شد. منبع خبرگزاری بخدی

 انتخابات

خبرهای انتخاباتی
نادر محسنی، دبیر کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی گفته است که احتمال دارد زمان روند بررسی شکایت ها تمدید شود. ضیا الحق امرخیل، رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات در نشستی که به هدف بحث روی قوانین انتخاباتی میان رسانه های ملی و بین المللی در کابل برگزار شده بود گفت: رسانه ها نه باید به نفع و یا علیه هیچ نامزدی تبلیغ کنند. جنرال هنز فیلدمن سخنگوی آیساف، گفته است که نیروهای آیساف آماده اند تا به نظامیان افغان در تامین امنیت انتخابات سال آینده ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی کمک کنند. با آن که بیش از پنج ماه از روند توزیع کارت‌ های رای ‌دهی می ‌گذرد، اما اکثر باشندگان ولایت غزنی بخاطر عدم دسترسی شان به مراکز توزیع کارت، تاکنون کارت رای‌ دهی به دست نیاورده‌ اند. تا حال دو میلیون و هفت صد هزار کارت، برای شرکت در انتخابات افغانستان توزیع شده است. کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی در هفته پایانی رسیدگی به شکایت های انتخاباتی می گوید: تغییرات گسترده ای در فهرست نهایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی خواهد آمد. این تغییرات شاید باعث حذف نام یک تعداد از نامزدان، از فهرست نهایی انتخابات شود. روند ثبت نام رای دهندگان در روستاها تا سه روز دیگر پایان خواهد یافت. شوراى نامزدان حذف شده، خواهان بازنگرى اجراآت کمیسیون انتخابات گردید. رییس جمهور کرزی، در دیدار با اعضای کمیسیون های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی گفت: انتخابات پیش رو، حیاتی ترین انتخابات سال های اخیر به شمار می رود و از اهمیت بالایی برخوردار است. گل آغا شیرزی، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفته است که اگر درانتخابات پیروز شود، مبارزه با فساد، حاکمیت قانون و سپردن کار به افراد شایسته، در صدر برنامه قرار خواهد داد. مرحله سوم ثبت نام رای دهندگان در افغانستان به پایان رسید. کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی، اولین جلسه علنی رسیدگی به شکایات نامزدان ریاست جمهوری را در کابل برگزار کرد. مسوولان کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری، از کمیسیون مستقل انتخابات می خواهند که مقرره منابع مالی مبارزات انتخاباتی را وضع نماید تا از منابع مالی مبارزات انتخاباتی نامزدان اطمینان حاصل نماید.

طرح استراتژی ضد تقلب برای انتخابات سال ۱۳۹۳ افغانستان
۸صبح/ ۲۱/۸/۱۳۹۲ در ماه حمل سال ۱۳۹۳، مردم افغانستان در مهم‌ ترین انتخابات نظام جدید، شرکت خواهند کرد. با در نظر داشت این ‌که قرار است نیروهای بین‌ المللی  در ختم سال ۲۰۱۴ کشور را ترک کنند، انتقال سیاسی آرام به وسیله یک انتخابات قابل قبول، نقش بسیار مهمی در ثبات و امنیت کشور دارد. کمیسیون مستقل انتخابات باید روی تدابیر کاهش خطرات وضعیت بد امنیتی و روش موثر ضد تقلب تمرکز کند.

انتخابات آینده، بزرگ ‌ترین آزمون سنجشِ خرد سیاسی مردم افغانستان
ماندگار/ ۲۱/۸/۱۳۹۲ این روزها رییس ‌جمهور کرزی تصمیمات بزرگی را می ‌گیرد. کرزی و تیمِ همراهش به‌ خوبی رگه‌ های قدرت، منابع و زدوبندهای منجر به فربه‌ تر شدنِ توان مدیریتی‌ شان را آموخته ‌اند. از این‌ رو با نزدیک شدن به انتخابات و خروج نیروهای خارجی، نوع بازی ‌ها نیز تغییر شکل یافته است.

انتخابات ریاست جمهوری؛ در هاله بیم و امید
خامه پرس/ ۱۹/۸/۱۳۹۲ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال ۹۳ خورشیدی افغانستان، طی هفته های اخیر از سرخط های مهم اخبار رسانه ها و محور بحث محافل سیاسی این کشور است. تهدیدهای امنیتی، مشکل اقتصادی و ترانسپورتی از چالش های اساسی در روند برگزاری انتخابات آینده به شمار می رود. اما نگرانی های موجود تنها به امنیت انتخاباتی خلاصه نمی شود، بلکه موضوع تقلب در انتخابات نیز شامل این نگرانی ها است.

 موارد نقض حقوق بشر

 نهادهای دولتی و بین‏المللی
مدیر مبارزه با جرایم جنایی بغلان به اتهام قتل ۲ کودک دستگیر شد
فارسی.رو/ ۱۵/۸/۱۳۹۲ محمد صادق مرادی، آمر امنیت فرماندهی امنیه ولایت بغلان گفت: نورگل مدیر مبارزه با جرایم جنایی این فرماندهی، به اتهام نقض قوانین بازداشت شده است. نورگل مدیر مبارزه با جرایم جنایی بغلان متهم به سوء استفاده از موقعیت خود و قتل ۲ کودک نیز هست. وی همچنان متهم به مجروج کردن ۲ نفر در شاهراه بغلان – پلخمری می باشد.

 عاملان غیر دولتی
معاون شورای علمای قندهار ترور شد
خبرگزاری باختر/ ۲۰/۸/۱۳۹۲ معاون شورای علمای قندهار در حمله طالبان مسلح ترور شد. حاجی آغا در مربوطات حوزه  اول شهر قندهار آماج تیراندازی گروهی از طالبان قرار گرفت و جان باخت. در این حمله یک تن از همراهان معاون شورای علمای قندهار نیز زخمی شده است.

برادر زاده گلبدین حکمتیار در پیوند به قتل دو تن، دستگیر شد
رادیو آزادی/ ۱۶/۸/۱۳۹۲ مسوولان امنیتی ولایت قندز می گویند: برادر زاده گلبدین حکمتیار را در پیوند به دست داشتن در قتل دو تن بازداشت کرده اند. سید سرور حسینی سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت قندز گفت، صلاح الدین حکمتیار یک پولیس را با موتر و یک فرد ملکی را با ضرب گلوله مورد هدف قرار داده است.

دو برادر در روز روشن تیرباران شدند
خبرگزاری باختر/ ۱۸/۸/۱۳۹۲ مردان مسلح ناشناس دو برادر را در روز روشن، و در برابر چشمان انبوهی از عابران تیرباران کردند. در این حمله یکی از این دو برادر جان باخته و دیگری به شدت زخمی شده است. این حادثه در محله ای موسوم به آسیاب کلخی ولسوالی انجیل ولایت هرات به وقوع پیوسته است.

تیرباران یک نوجوان در روز روشن در شهر هرات
خبرگزاری باختر/ ۱۸/۸/۱۳۹۲ یک جوان در شهر هرات در برابر چشمان انبوهی از عابرین، توسط مردان مسلح ناشناس تیرباران شد. این جوان بیست و یک ساله، هنگامی که به سمت محل کارش در حرکت بود، در محله ای موسوم به عمه سکینه شهر هرات، آماج تیراندازی دو مرد مسلح ناشناس قرارگرفت و جان باخت.

طالبان یک بزرگ قومی را در ننگرهار تیرباران کردند
خبرگزاری باختر/ ۱۹/۸/۱۳۹۲ طالبان مسلح یک بزرگ قومی ولایت ننگرهار را تیرباران کردند و موترش را نیز به آتش کشیدند. احمد الله رییس شورای محلی در ولسوالی چپرهار و برادرزاده ملک سخی شینواری، یکی از بزرگان قومی، در محله ای موسوم به فتیری این ولسوالی، آماج حمله  گروهی از طالبان مسلح قرار گرفت و جان باخت.

 زنان

 با چهره سوخته از تیزاب، بار دیگر به سوی مکتب، اما به حیث معلم
رادیو آزادی/ ۱۴/۸/۱۳۹۲ در سال ۲۰۰۸ میلادی، زمانی که شمسیه حسینی در کندهار به سوی مکتب دخترانه “میرویس مینه” روان بود، یک مرد نقاب دار به رویش تیزاب پاشید. در اثر این حمله به رخسار و پلک های شمسیه آسیب رسید. با آن که حملات مشابه بر تعدادی اطفال دیگر نیز در کندهار صورت گرفته بود، اما شمسیه و دوستانش تصمیم گرفته بودند، درس و مکتب را ترک نکنند. اینک با گذشت پنج سال از آن حادثه، زخم های شمسیه التیام یافته است و با آن که هنوزهم از درد چشم هایش رنج می برد، دوباره به مکتب برگشته است.

 یک دختر جوان در هلمند سربریده شد
خبرگزاری باختر/ ۱۸/۸/۱۳۹۲ یک دختر جوان در ولایت هلمند به گونه مرموزی سربریده شد. این رویداد در محله ای موسوم به لوی باغ ولسوالی نادعلی رخ داده است. دکتران ولسوالی نادعلی می گویند: این دختر جوان با چاقو و ازپشت سربریده شده است.

یک دختر ۲۱ ساله در ولایت جوزجان خود را به دار آویخت
رادیو آزادی/ ۱۹/۸/۱۳۹۲ عبدالمنان روفی سخنگوی قوماندانی امنیه جوزجان گفت: این دختر بنابر موجودیت خشونت های خانوادگی، در ولسوالی خانقاه ولایت جوزجان دست به خودکشی زده است. جسد این دختر توسط خانواده اش به شفاخانه شهر شبرغان انتقال داده شده است.

یک دختر پنج ساله توسط پدرش فروخته شد
خبرگزاری رشد/ ۲۰/۸/۱۳۹۲ یک دختر پنج ساله در شهر شبرغان ولایت جوزجان، توسط پدرش در بدل ۳ جریب زمین للمی فروخته شد. پدر این دختر به دلیل کرایه نشینی و فقر و تنگدستی، دختر پنج ساله اش را در بدل قطعه زمینی به فروش رسانیده است.

اجرای تیاتر “افغانستان عشق من” در برلین از سوی هشت بازیگر دختر افغان
خبرگزاری بخدی/ ۱۷/۸/۱۳۹۲ تیاتر افغانستان، عشق من (مونامو) سه روز پی در پی در برلین مرکز آلمان، از سوی شماری از بازیگران افغان اجرا شد. بیش از هشت بازیگر حرفه ای و غیر حرفه ای در اجراى این تیاتر سهیم بودند. تیاتر، با رقص محلى و اجراى طاهره هاشمى یکى از بازیگران تیاتر افغانستان شروع شد.

 تاکید وزارت امور زنان بر راه‌ اندازی پروژه‌ های درازمدت
۸صبح/ ۱۵/۸/۱۳۹۲ مقام‌ های وزارت امور زنان می‌ گویند: با آن‌ که سالانه نزدیک به صد هزار زن از مراکز آموزش‌ حرفه ای و سوادآموزی فارغ می ‌شوند، اما بیشتر آنان به ‌دلیل کوتاه‌ مدت بودن این برنامه‌ های آموزشی نتوانسته‌ اند خودکفا شوند. حسن بانو غضنفر، وزیر امور زنان، در کنفرانس توانمند سازی زنان از نمایندگان شماری از نهادهای بین‌ المللی که در راستای توانمند سازی زنان کار می‌ کنند خواست تا بعد از این، برنامه‌ های درازمدتی برای توانمند ساختن زنان راه ‌اندازی کنند.

نجیبه ایوبی: جایزه شجاعت در خبرنگاری بار سنگین ‌تری بر دوشم گذاشت
۸صبح ۲۱/۸/۱۳۹۲ نجبیه ایوبی، مدیر گروه رسانه‌ ای «کلید گروپ»، در مراسمی که به پاس گرامی‌داشت از کسب جایزه شجاعت در خبرنگاری، از سوی اتحادیه ملی ژورنالیستان، نی حمایت ‌کننده رسانه‌ های آزاد افغانستان و کنسرسیوم رسانه‌ های آزاد در کابل برگزار شده بود، گفت: کسب این جایزه بار سنگین ‌تری بر دوشش گذاشته است. خانم ایوبی از دست‌ آوردهای ده سال اخیر در زمینه آزادی بیان در کشور ابراز خرسندی کرد اما گفت که آزادی بیان در افغانستان هنوز هم راه طولانی در پیش دارد.

نخستین گویندۀ زن خاموش شد
ماندگار/ ۱۸/۸/۱۳۹۲ خانم لطیفه کبیر سراج اولین بانویی که صدایش از امواج رادیو افغانستان به گوش رسید، در ایالات متحده امریکا چشم از جهان پوشید. خانم کبیر سراج صرفا اولین زن گوینده ای نبود که با چادری به رادیو رفته و اخبار را خواند، بلکه یکی از فعالان نهضت زنان در افغانستان نیز به شمار می رفت. او و خواهرش زینب، علاوه بر کارهای فراموش ناشدنی برای نهضت زنان، در رشد تیاتر افغانستان نیز زحمت بسیار کشیدند.

 صنایع دستی زنان در کابل به نمایش گذاشته شد
بخدی نیوز/ ۱۵/۸/۱۳۹۲ نمایشگاهی از صنایع دستی زنان تجارت‌ پیشه، از سوی وزارت تجارت و صنایع کشور در کابل برگزار شد. در این نمایشگاه انواع لباس های زنانه و مردانه دست دوز، قالیچه های دست باف، زیورآلات و سنگ های قیمتی به نمایش گذاشته شده است. متصل کمکی، معین وزارت تجارت و صنایع کشور، هدف از برگزاری این نمایشگاه را حمایت از تولیدات و بازاریابی صنایع دستی زنان و پیشرفت زنان در زمینه تجارت در کشور عنوان کرد.

کمرنگ بودن حضور زنان، مشروعیت انتخابات را زیر سوال قرار می دهد
رادیو آزادی/ ۱۶/۸/۱۳۹۲ شماری از نهادهای جامعه مدنی می گویند کمرنگ بودن حضور زنان در انتخابات سال آینده، می تواند مشروعیت انتخابات را زیر سوال قرار دهد. این نهادها کمپاینی را به هدف تشویق زنان به مشارکت گسترده در انتخابات آینده به راه انداختند. زهرا سپهر یکی از فعالان مدنی، در نشستی در کابل، از زنان افغان خواست تا در انتخابات آینده به گونه وسیع سهم بگیرند.

براى تامین امنیت انتخابات به پولیس زن نیاز است
خبرگزاری پژواک/ ۱۶/۸/۱۳۹۲ اگر در روز انتخابات، زنان پولیس حضور پررنگی نداشته باشند، با مشکلات جدى ای در روند برگزاری انتخابات مواجه خواهیم شد. این سخن را  فوزیه کوفی رییس کمیسیون امور زنان، جامعه مدنی و حقوق بشر ولسی جرگه، در محفل فراغت بیش از ١٢٠ افسر مرد و زن، از کورس های آموزشی و تنظیم سوانح کمپیوتری در مرکز آموزشی پولیس ملی در کابل، اظهار داشت. وى گفت: جامعه افغانستان، براى تامین امنیت انتخابات، تطبیق و تامین حاکمیت قانون، به شدت به وجود پولیس زن محتاج است.

بیایید از زنان ‌افغانستان محافظت کنیم
اطلاعات روز/ ۱۷/۸/۱۳۹۲ زمانی که خروج نیروهای امریکایی در سال آینده از افغانستان تکمیل شود، برای زنان افغان چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا طالبانِ باز دوباره آن‌ ها را وادار به پوشیدنِ برقع خواهند کرد؟ از رفتن به مکتب باز خواهند داشت؟ ماویس لنو که ریاست کمیته‌ فمینیستی ‌زنان و دختران افغان را در دست دارد، نگرانی خود را از مذاکرات دیپلوماتیک دولت افغانستان با طالبان اظهار داشت و گفت: بسیار نگران و مضطرب است که طالبان بتوانند بار دیگر زنان را در یک وضعیت نامساعد قرار دهند.

خوشبینی ها در مورد آینده زنان افغانستان
رادیو آزادی/ ۱۹/۸/۱۳۹۲ نشریه هافینگتن پست مقاله سمیرا حمیدی یکی از فعالان حقوق زن در کابل را چاپ کرده که می گوید در مورد آینده زنان در افغانستان خوشبین است. خانم حمیدی در قسمتی از مقاله خود نوشته: تفاوت میان واقعیت زندگی زنان با آن چه که در مورد آنان در رسانه های خارجی بازتاب داده می شود، او را متعجب ساخته است.

نقش زنان در توسعه پایدار
۸صبح/ ۱۵/۸/۱۳۹۲ توسعه پایدار زمانی می ‌‌تواند در یک کشور موفقیت‌ آمیز باشد که با کمک و مشارکت همه گروه‌ های اجتماعی از جمله زنان صورت گیرد. در میان گروه‌ های اجتماعی، زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می ‌دهند و به‌ دلیل ارتباط مستقیم آنان با گروه‌ های سنی جوانان، نوجوانان و کودکان، از مهم‌ ترین و موثرترین گروه‌ های اجتماعی به‌ شمار می ‌آیند و این واقعیتی است که در جوامع در حال توسعه کم‌ تر مورد توجه قرار گرفته است.

ادبیات زنانه در افغانستان پشتوانه ندارد
روزنامه افغانستان/ ۱۷/۸/۱۳۹۲ نادیده گرفتن استعداد و احساسات شاعران زن، از جرات آنان کاسته، اعتماد به نفس ایشان را ضعیف ساخته و مانع  رشد و پیشرفت ادبیات زنان در کشور مى گردد. یکى از انگیزه هاى اساسى ظهور این بحران در ادبیات زنان، وجود جامعه سنتى است که در فضاى ادبى و اجتماعى ما متراکم است و ما را نمی گذارد تا صداى خود را بکشیم. 

 حامیان و فعالان

نگرانی سازمان ملل از افزایش تلفات غیر نظامیان در غرب کشور
 افغان ایرکا/ ۲۰/۸/۱۳۹۲ نماینده حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان، طالبان را عامل اصلی قتل غیر نظامیان خواند. جورجت گنگون گفت: عامل  ۸۵ درصد مرگ غیر نظامیان انفجار بمب‌ های کنار جاده ‌ای بوده است. از مجموع ۷۳۸ رویداد قتل غیرنظامیان، ۲۳۰ رویداد مربوط به انفجار بمب‌ های کنار جاده ‌ای که در مناطقی همچون ولایت‌ های فراه، هرات، غور و بادغیس به وقوع پیوسته است.

نگرانی دیدبان حقوق بشر از افزایش خشونت ها علیه زنان و کودکان
طلوع نیوز/ ۱۷/۸/۱۳۹۲ دیدبان حقوق بشر در افغانستان از افزایش خشونت ها در برابر زنان و کودکان ابراز نگرانی کرده است. یک پژوهشگر بلند پایه این نهاد گفته است: در شش ماه اخیر سال روان، خشونت ها در برابر زنان و کودکان در این کشور به گونه چشمگیر افزایش یافته است. وی علت افزایش خشونت ها را تصویب نشدن قانون محو خشونت علیه زنان، از سوی مجلس نمایندگان دانسته است.

نگرانی کمیسیون مستقل حقوق بشر از وضعیت اسفناک زندانیان در بلخ
فارسی.رو/ ۱۶/۸/۱۳۹۲ کمبود مکان در زندان بلخ سبب شده که بیشتر زندانیان شب و روز را در هوای سرد زندان سپری کنند. مبارک رضایی، آمر بخش نظارت و بررسی کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت: اگر به وضعیت زندانیان زندان بلخ رسیدگی نشود، احتمال ابتلا زندانیان به بیماری های مختلف دور از انتظار نیست. بیش از یک هزار نفر در زندان ولایت بلخ زندانی هستند.

ارتش آمریکا رویاروی اتهام قتل غیرنظامیان افغان
رادیو آزادی/ ۱۶/۸/۱۳۹۲ سازمان دیدبان حقوق بشر، از ارتش آمریکا خواست که تحقیقات دقیق و بی طرفانه‌ ای را در خصوص اتهام نقش نیروهای ویژۀ ارتش امریکا در قتل غیر نظامیان افغان در ولایت وردک انجام بدهد. نشریۀ “رولینگ ستون” با انتشار گزارشی مفصل، نوشته است: در اواخر سال ۲۰۱۲ یا اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی، ده غیرنظامی افغان توسط نیروهای ویژه ارتش آمریکا دستگیر شدند و اندکی بعد اجسادشان در اطراف پایگاه همین نیروها به دست آمده است.

 حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

 معتادان افغانستان همه ساله ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون افغانی مواد مخدر را خریداری می کنند
تلویزیون یک/ ۱۹/۸/۱۳۹۲ مقام‌ها در وزارت مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده اند که تنها معتادان داخلی، همه ساله به ارزش چهارده میلیارد و پنجصد میلیون افغانی، مواد مخدر مصرف می کنند. در این گزارش آمده است که بخش های غربی و جنوب غربی کشور، سهم بزرگی در کشت کوکنار و تولید مواد مخدر دارند. در حال حاضر ۱٫۳ میلیون شهروند افغانستان معتاد به مواد مخدر هستند. بیشتر بخوانید: بیش از هفتاد در صد مواد مخدر در چهار ولایت افغانستان تولید می شود.

ماهانه چهل نفر در افغانستان قربانی ماین می ‌شوند
۸صبح/ ۲۱/۸/۱۳۹۲ در جریان سال ۱۳۹۱ در هر ماه به ‌طور اوسط چهل نفر قربانی حوادث انفجار ماین و مهمات باقی ‌مانده از جنگ شده‌ اند. مرکز هماهنگی امور ماین ‌پاکی افغانستان می‌ گوید با آن‌ که ضرب‌ الاجل پاک ‌سازی ماین در افغانستان از جانب دولت‌ های عضو کنوانسیون منع ماین‌ های ضد پرسونل برای ده ‌سال دیگر تمدید شده، اما این برنامه با کمبود ۲۵ درصدی وجوه مالی مواجه است.

بدرفتاری کشورهای اروپایی و استرالیا با مهاجران افغان
خاورمیانه/ ۱۸/۸/۱۳۹۲ شماری از مهاجران اخراج شده افغانی از کشورهای اروپایی و استرالیا، از سیاست این کشور‌ها در قبال مهاجران افغانی و بی کفایتی وزارت عودت مهاجران کشور انتقاد کرده و با تجمع در مقابل پارلمان کشور، خواستار رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان در کشورهای اروپایی و استرالیا شدند.

تظاهرات صدها شهروند افغان در عربستان
خبرگزاری رشد/ ۲۰/۸/۱۳۹۲ صدها تن از شهروندان افغانستان در اعتراض به عدم تمدید اقامت اتباع خارجی در عربستان، تظاهرات کردند. حدود سی صد تن از اتباع افغانستان در اعتراض به عدم تمدید اقامت خود توسط دولت عربستان، تظاهرات کردند. آنان با تجمع  در برابر کنسولگری افغانستان در شهر جده عربستان، خواستار تمدید اقامت خود در عربستان شدند.

دوصد و هفتاد پرونده فساد نهادهای دولتی به سارنوالی فرستاده شده اند
طلوع نیوز/ ۱۷/۸/۱۳۹۲ اداره عالی تفتیش کشور گفته است که این وزارت ها و نهاد های دولتی به اتهام سوء استفاده از دارایی عامه و نقض قوانین به لوی سارنوالی معرفی شده اند. این نهاد همچنان خاطرنشان کرده است که بیست وزارت و نهاد دولتی حتی پنجاه درصد بودجه سال ۱۳۹۱ را مصرف کرده نتوانسته اند.

دید‎بان شفافیت: جلو استخراج غیرقانونی معادن را بگیرید
روزنامه ماندگار/ ۲۰/۸/۱۳۹۲ دیدبان شفافیت افغانستان از نهادهای امنیتی خواسته تا جلوی ادامۀ استخراج غیرقانونی معادن در این کشور را بگیرند. مسوولان این نهاد می ‌گویند که از چند سال به این طرف، در شماری از ولایات کشور معادن به صورت غیر قانونی توسط افراد غیر مسوول استخراج می شوند. در یک گزارش تازه این نهاد آمده است: سال گذشته معدن کرومایت در ولایت کنر توسط یک فرمانده پولیس محلی به ‌نام “فرهاد” استخراج می شد. بیشتر بخوانید: وزارت داخله: پولیس در استخراج کرومایت دست ندارد

سرباز بریتانیایی به اتهام قتل شورشی زخمی افغان مجرم شناخته شد
بی بی سی/ ۱۸/۸/۱۳۹۲ یک تفنگدار دریایی بریتانیا در ارتباط به کشتن یک شورشی مجروح در افغانستان، از سوی یک دادگاه نظامی در این کشور مجرم شناخته شد. دولت افغانستان از مجرم شناخته شدن این سرباز بریتانیایی استقبال کرده است. رنگین دادفرسپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان می گوید: ما خواهان این هستیم که موازین و اصول حقوق بشری جنگ در افغانستان رعایت شود. حقوق بشری اسرای جنگی ای که زخمی هستند، باید کاملا مراعات شود و کسانی که خلاف موازین و اصول قبول شده بین المللی عمل کنند، باید محاکمه شوند.

یک تن از مشاورین ولایت غزنی با اختلاس معاش ۹ نفر، از آن ولایت فرار نمود
خامه پرس/ ۱۸/۸/۱۳۹۲ یک تن از مشاوران والی غزنی معاش سه ماهه ۹ مامور دیگر را گرفته و فرار نموده است. به گفته مقامات ولایت غزنی، این مشاور در بخش حکومت داری اجرای وظیفه می نمود. زمانی که وی معاش خود و ۹ مشاور دیگر را که مجموعأ مبلغ ۴۱۰۰۰ دالر امریکایی می شود از بانک می گیرد، پا به فرار می گذارد.

رییس انکشاف دهات ولایت کندز ربوده شد
خامه پرس/ ۱۹/۸/۱۳۹۲ رییس انکشاف دهات ولایت کندز توسط افراد ناشناس ربوده شد. انجنیر شفیق الله مایار زمانی که از خانه اش به طرف دفتر کار اش روان بود در مسیر راه، در منطقه جلو گیر ولایت بغلان توسط افراد نامعلوم ربوده شد.

دو مامور وزارت مالیه، به ارزش یک و نیم میلیون دالر چک را خارج کرده اند
رادیو آزادی/ ۱۶/۸/۱۳۹۲ یک مقام وزارت مالیه افغانستان می گوید: دو مامور این وزارت مشترکاً به ارزش یک و نیم میلیون دالر را خارج کرده اند، اما آنان فعلاً تحت بازداشت قرار دارند. گفته می شود که این دو نفر می خواستند مبلغ پنج میلیون و هشتصد هزار دالر را دزدی کنند، ولی توانستند فقط یک و نیم میلیون را بیرون کنند.

کارهای شاقه و نقض حقوق بشری کودکان
رادیو کلید/ ۱۸/۸/۱۳۹۲ شمار زیادی از کودکان افغان، در بدل مزد ناچیز کارهاى شاقه انجام مى دهند. به اساس گزارشات وزارت کار و امور اجتماعى و شهدا و معلولین، در افغانستان حدود ١،٩میلیون طفل شش تا هفده ساله کار می کنند. از مجموع کودکان یاد شده، ١،٢ میلیون نفر در بخش های تولید خشت، معادن، زراعت و مالدارى اشتغال دارند.

از روز جهانی عصای سفید در ولایت هرات تجلیل شد
خبرگزاری رشد/ ۲۰/۸/۱۳۹۲ بخش حمایت از حقوق معلولین  دفتر ساحوی ولایت هرات، طی مراسمی با حضور صدها تن از نابینایان، از روز جهانی عصای سفید تجلیل کرد. در این مراسم، بصیره محمدی رییس کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین هرات، مسعوده کرخی عضو مجلس نمایندگان و عبدالعلی بارکزی مسوول بنیاد پیر ولایت هرات اشتراک داشتند.

 جنگ

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
هجده طالب مسلح در ولسوالی ارغنداب ولایت زابل کشته شدند. بیست و هشت طالب در جریان عملیات پاکسازی نیروهای امنیتی در نقاط  مختلف کشور کشته شدند. پنج طالب مسلح در جریان درگیری با نیروهای افغان، در ولایت هلمند کشته شدند. در حمله طالبان به کاروان موترهای اکمالاتی در ولایت فراه، پنج تانکر حامل مواد نفتی به آتش کشیده شد و در جریان این حمله سه طالب کشته و چهار طالب دیگر زخمی شدند. در نتیجه یک درگیری میان پولیس ملی و مخالفین مسلح در ولسوالی کوملی پکتیکا، ده تن از شبه نظامیان طالب کشته شدند. در اثر انفجار ماین کنار جاده در ولایت هلمند، دو تن از منسوبان اردوی ملی کشته شدند. شش طالب مسلح در جریان یک درگیری در ولایت فراه کشته شدند. یک سرباز بریتانیایی در حمله انتحاری در ولایت هلمند کشته شد.

 انفجار ماین در ولایت زابل هشت غیر نظامی را کشت
بخدی نیوز/ ۱۷/۸/۱۳۹۲ مقام های محلی در ولایت زابل می گویند که بر اثر انفجار ماین کنار جاده ای، هشت غیر نظامی کشته شدند. غلام‌ سخی روغ لی ونی، قوماندان امنیه زابل گفت: قربانیان پنج زن، دو کودک و یک ملای مسجد بوده اند. قربانیان همگی اعضای یک خانواده بودند.

سه کشته در درگیری‌ های قومی در غور
رادیو کلید/ ۲۰/۸/۱۳۹۲ در اثر درگیری میان دو قوم در ولایت غور سه تن کشته شدند. عبدالحی خطیبی؛ سخن‌گوی والی غور می‌ گوید که این درگیری میان اقوام “تایمنی و قشقک” رخ داده است. وی افزود در نتیجه این درگیری، سه تن از دو طرف کشته و یک تن دیگر زخمی شده است. موجودیت سلاح در نزد افراد غیر مسوول و پیامد جنگ‌های طولانی در کشور از عوامل عمده بروز این گونه اختلافات در ولایت غور به شمار می ‌رود.

جلاد و سازمان دهنده حملات انتحاری طالبان در ولایت پکتیکا بازداشت شد
بخدی نیوز/ ۱۵/۸/۱۳۹۲ ریاست امنیت ملی کشور از بازداشت جلاد و سازمان دهنده حملات انتحاری در ولایت پکتیکا در جنوب شرق کشور خبر داد. این اداره، با پخش خبرنامه ای گفته است: ماموران امنیت ملی در یک عملیات ویژه، شریف خان را در قریه خیربین ولسوالی یوسف خیل ولایت پکتیکا بازداشت کرده اند. این فرد در تحقیقات ابتدایی اعتراف کرده که به دستور فردی به نام ملا عبدالرحمن، مشهور به خیبر و مولوی مدنی، یکی از ماموران پولیس ملی را در منطقه دیگان ولسوالی یوسف خیل ولایت پکتیکا دستگیر کرده و او را به منطقه محمد خیل انتقال داده و توسط کارد قصابی این مامور پولیس را سر بریده است.

هشدار امریکا در مورد افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغان
تلویزیون یک/ ۱۸/۸/۱۳۹۲ وزارت دفاع آمریکا در یک گزارش، نگاشته است: تلفات نیروهای امنیتی افغان در تناسب به سال گذشته میلادی، ۷۹ درصد افزایش یافته است. وزارت دفاع آمریکا به این باور است که اگر کمک های درازمدت به نیروهای امنیتی افغان انجام نشود، این نیروها با دشواری های زیادی رو به رو خواهند شد. درهمین حال، در این گزارش آمده است که، تلفات نیروهای آمریکایی به رهبری ناتو، ۵۹ درصد کاهش یافته است.

 سیاست

 حزب اسلامی حکمتیار در لویه‌ جرگه شرکت می‌ کند
بی بی سی/ ۲۰/۸/۱۳۹۲ کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی گفته است که این جرگه با شرکت اعضای حزب اسلامی گلبدین حکمتیار برگزار خواهد شد. صادق مدبر رییس دبیرخانه کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی گفت: هیات حزب اسلامی گلبدین حکمتیار اخیرا در دیداری با حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان، فهرست اعضای این حزب را برای شرکت در لویه جرگه مشورتی در اختیار حکومت افغانستان قرار داده است.  بیشتر بخوانید: حزب اسلامی شرکت نمایندگان خود در لویه جرگه را تکذیب کرد

 وزارت خارجه افغانستان: از پروسه صلح پاکستان حمایت می کنیم
بخدی نیوز/ ۱۹/۸/۱۳۹۲ وزارت خارجه افغانستان به تازگی اعلام کرده است که دولت افغانستان از پروسه صلح پاکستان حمایت خواهد کرد. جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه کشور گفت: اگر حکومت پاکستان بتواند یک پروسه صلح عملی را با طالبان پاکستانی آغاز کند و نتیجه مثبتی داشته باشد، دولت افغانستان از این ابتکار حمایت می کند.

فهرست ۲۵۰۰ عضو لویه جرگه به رییس جمهور کرزی فرستاده می شود
تلویزیون یک/ ۱۹/۸/۱۳۹۲ مسؤولان کمیسیون برگزاری لویه جرگه‌ مشورتی اعلام کرده اند که به زودی فهرست ۲۵۰۰ عضو این جرگه برای تایید به رییس جمهور کرزی فرستاده می شود. عبدالخالق حسینی پشه‌ ای، سخنگوی کمیسیون برگزاری لویه جرگه‌ مشورتی می گوید: اعضای این جرگه از سراسر افغانستان انتخاب شده اند. آقای حسینی می افزاید: این کمیسیون همچنان از اشتراک مخالفان مسلح دولت در این جرگه استقبال می کند.

پشتیبانی حزب صلح ملی افغانستان از برگزاری لویه جرگۀ مشورتی
طلوع نیوز/ ۲۰/۸/۱۳۹۲ گردهمایی حزب صلح ملی اسلامی افغانستان در پشتیبانی از برگزاری لویه جرگه مشورتی، به خشونت کشیده شد. در این گردهمایی شمار زیادی از شهروندان کابل شرکت کرده بودند. در پایان نشست، شماری از معیوبین، جلسه را برهم زدند و بر علیه برگزارکنندگان این گردهمایی شعار دادند. در این حمله، شمار زیادی از شرکت کنندگان و خبرنگاران مورد لت و کوب قرار گرفتند. معیوبینی که در این گردهمایی شرکت کرده بودند، ادعا دارند که به آنان وعده کمک داده شده بود اما در آخر معلوم گردید که از کمک خبری نیست.

جبهه وحدت ملی با برگزاری لویه جرگه مشورتی ابراز مخالفت نمود
خامه پرس/ ۲۰/۸/۱۳۹۲ جبهه وحدت ملی افغانستان با برگزاری گردهمایی بزرگی، مخالفت خویش را با حضور نیروهای امریکایی بعد از سال ۲۰۱۴ و برگزاری لویه جرگه مشورتی اعلام نمود. به باور اعضای این جبهه اگر افغانستان موافقتنامه امنیتی را با ایالات متحده به امضا برساند، زمینه برای مداخلات پاکستان و ایران بیشتر می شود و افغانستان به طرف بی ثباتی کشانده می شود.

منطق موافقت و مخالفت با امضای سند امنیتی چیست؟
ماندگار/ ۲۱/۸/۱۳۹۲ این روزها بحث بر سر امضای توافق‌نامه امنیتی با امریکا با معضل بزرگی رو به ‌رو شده است. عده‌ ای تلاش می‌ کنند که امضای این توافق‌نامه را در راستای منافع ملی کشور تعریف کنند و از این منظر بر آن مهر تأیید بزنند؛ اما عده ‌ای دیگر امضای چنین توافق‌نامه‌ ای را یک‌سر با ارزش‌ های ملی ناسازگار می ‌خوانند و آن را سند رسمیِ اشغال افغانستان می‌ دانند. اما در این میان کی‌ ها بر حق و کی ‌ها ناحق ‌اند، موضوعی ا‌ست که تفکیک آن به ‌ساد‌گی میسر نمی‌ شود.

ضرورت عینی افغانستان به امضای قرارداد نظامی با ایالات متحده
رادیو فرانسه/ ۱۶/۸/۱۳۹۲ مجلسی که چندی بعد به نام “لویه جرگۀ مشورتی” برای گفتگو در مورد امضای قرارداد نظامی با ایالات متحده برگزار می شود، به دلایل مختلفی مورد انتقاد است. بعضی از منتقدین، این مجلس را به دلیل سنتی بودن آن قبول ندارند، چون از اساس دموکراسی به دور است. برخی بر اساس سابقه برگزاری این نوع مجالس، آن را ابزاری در دست قدرت حاکم، برای تحمیل تصامیم بر مردم می دانند.

قومیت و ساختار قدرت سیاسی در افغانستان
بی بی سی/ ۱۹/۸/۱۳۹۲ محوریت تاریخی و نیرومند قومیت در ساختار قدرت سیاسی در افغانستان، ماهیت دولت را “قوم‌ مدار” کرده و این امر زمینه تعارض و واگرایی را در جامعه چندقومی این کشور فراهم کرده است. هرچند سلسله‌ مراتبی شدن حضور اقوام در قدرت سیاسی در هیچ سند رسمی درج نشده، ولی این ساختار بر اساس تصمیم‌ های اجلاس بن برای حل تنش‎های قومی، به همین صورت واقعیت یافت.

 فرهنگ

 کشف چند قلم آثار باستانی در ولایت پکتیا
 بخدی نیوز/ ۱۶/۸/۱۳۹۲ مقامات امنیتی در ولایت پکتیا از کشف چند قلم آثار باستانی در این ولایت خبر دادند. زلمی اوریاخیل، قومندان امنیه پکتیا می گوید: این آثار باستانی که شامل شش سکه و سه مجسه تاریخی است،  میلیون ها افغانی ارزش دارد. وی افزود: این آثار در یک قبرستان و در یک گور قدیمی جاسازی شده بود و قاچاقچیان قصد داشتند که آثار مذکور را به خارج از کشور انتقال دهند.

از روز جهانی هنر در ولایت بلخ تجلیل به عمل آمد
رادیو آزادی/ ۱۶/۸/۱۳۹۲ صالح محمد خلیق رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ در مراسمی که به مناسبت روز جهانی هنر برگزار شده بود، حکومت را به بی توجهی به رشد و بالندگی هنر در کشور متهم کرد. عدم زمینه بازاریابی برای آثار هنری در افغانستان سبب سقوط و به قهقرا رفتن این حوزه مهم فرهنگی شده است. پاسداشت از روز جهانی هنر با همکاری دفتر میدیوتیک و هماهنگی یک نهاد هنری در بلخ برگزار شد.

وزیر اطلاعات و فرهنگ، خواهان بازگشایی هر چه زودتر خانه فرهنگی روسیه در کابل شد
فارسی.رو/ ۱۸/۸/۱۳۹۲ مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ، از تصمیم مسکو مبنی بر بازگشایی مجدد خانه فرهنگی روسیه در کابل استقبال کرد و از مقامات روسیه خواستار افتتاح هرچه زودتر آن شد. سنگ تهداب خانه علم و فرهنگ روسیه، در سال ۱۹۸۲ در کابل گذاشته شد. این مرکز فرهنگی مدتی طولانی به عنوان جزیره صلح و پل ارتباطی فرهنگی با افغانستان بود، اما با جنگ های داخلی تبدیل به یک ویرانه شد.

گشایش بزرگ‌ ترین نمایشگاه کتاب در هرات
رادیو کلید/ ۱۸/۸/۱۳۹۲ نمایشگاهی زیر نام “کتاب یار مهربان” از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات افتتاح شد. مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌ گویند که این نمایشگاه با همکاری اداره‌ فرهنگ و انجمن ناشران و نویسندگان این ولایت برگزار شده و به مدت پانزده روز به روی بازدیدکنندگان باز خواهد بود. این نمایشگاه دارای ۲۸ غرفه می باشد و در آن آثار گوناگونی از نویسندگان داخلی و خارجی به نمایش گذاشته شده است.

‘تو هیچ گپ نزن’، روایت جنجالی از واقعیت‌های تلخ
بی بی سی/ ۱۹/۸/۱۳۹۲ محمدی، مثل تقریبا بیشتر نویسنده‌ ها، کلا اهل کتاب خواندن نیست. نه درباره منتقدین فرم‌ گرای فرانسه، فهرستی متظاهرانه در صحبت هایش می ‌توان سراغ گرفت و نه فیلسوفان و روان شناسان جنجالی روزگار جدید برایش جالب اند. او تنها می‌ نویسد و برای همین هم از همه نویسنده‌ های نسل ما موفق‌ تر بوده است. اما چرا چنین نویسنده بی جنجالی، یک باره آماج توپخانه سنگین ناتورهای سنگی سنت شده است. با این که در کتاب «تو هیچ گپ نزن»، اروتیسم و پرداخت جنسی به گونه‌ ای عریان‌ تر از داستان ‌های متعارفی است که در افغانستان و ایران منتشر می ‌شوند، اما به ورطه‌ هرزه ‌نگاری حتی به اندازه متعارف روزگار سابق نمی‌ افتد.

 آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان.

شماره ۲۲ هفت روز نامه افغانستان

پیوست‌ها: