افغانستانcsmonitor

منبع: سی اس مانیتور

 انتخابات

 خبرهای انتخاباتی
موقعیت نام نامزدان ریاست جمهوری طبق قرعه تعین گردید. نقشبندی: یک صد هزار نفر در ولایت هلمند کارت رای دهی اخذ کرده اند. نورستانی: نباید کمپاین‌ های انتخاباتی پیش از زمان تعین شده برگزار گردد. نامزدان حذف شده خوست: کمیسیون شکایات در مورد فیصله اش تجدید نظر کند. کمیسیون مستقل انتخابات: امضای موافقت نامه‌ امنیتی پیش از انتخابات الزامی است.  

گفتگوی انتخاباتی در شهر مزار شریف برگزار گردید
یادگار افغان/ ۴/۹/۱۳۹۲ گفتگوی پرسش و پاسخ با موضوع اهمیت انتخابات آینده و چگونگی برگزاری آن، از سوی دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد (یوناما) در شهر مزار شریف راه اندازی شد. در این جلسه بر روی چالش های فراروی برگزاری انتخابات آینده بحث و گفتگو صورت گرفت.

دغدغۀ این دور انتخابات، کارت‌ های جعلی و مراکز خیالی
ماندگار/ ۲۷/۸/۱۳۹۲ وارد شدن کارت‌ های جعلی از پاکستان، ایجاد ناامنی‌ های ساختگی، نبود امنیت در شماری از ولایات، دخالت حکومت در پروسۀ انتخابات و مسلکی‌ نبودن اعضای کمیسیون انتخابات، سبب خواهد شد تا این بار نیز شاهد ایجاد مراکز خیالیِ رای ‌دهی باشیم. شماری از نهادهای نظارت ‌کنندۀ‌ انتخابات و اعضای مجلس نمایندگان با بیان این مطلب می ‎گویند که کارت ‌‎های تقلبی از پاکستان وارد افغانستان شده است و اگر این کارت ‌‎ها جمع‌ آوری نشوند، مشروعیت انتخابات به شدت زیر سوال قرار خواهد گرفت.

تاخیر در پروسه ‌های انتخاباتی
۸صبح/ ۲۸/۸/۱۳۹۲ تاخیر، یکی از چالش ‌های جدی ای است که برنامه ‌های مربوط به انتخابات با آن رو به ‌رو می‌ باشند. بعد از آن‌ که در اعلام فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات ریاست ‌جمهوری و شوراهای ولایتی تاخیر به میان می ‌آمد، عین مشکل در اعلام فهرست نهایی نیز به مشاهده رسید. با این‌ که توجیهات دست‌ اندرکاران کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی بر در نظر گیری تامین عدالت انتخاباتی تا حدودی قابل پذیرش است، اما از سوی دیگر این تاخیر‌ها می ‌تواند اهمیت و جایگاه انتخابات را زیر سوال ببرد.

کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی و اصل شفافیت
رادیو کلید/ ۳/۹/۱۳۹۲ پرسش‌ها در خصوص شفافیت کار کمسیون مستقل شکایات انتخاباتی همچنان وجود دارد. این پرسش ‎ها در پیوند به موضوعاتی است که پیش از این از سوی نامزدان حذف شده از فهرست ابتدایی در مورد تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات مطرح شده بود. نگرانی‌ هایی مبنی بر رعایت نشدن اصل شفافیت در کار کمسیون مستقل شکایات انتخاباتی در نزد افکار عمومی، شماری از جریان‌های سیاسی و نامزدان معترض ریاست‌ جمهوری وجود دارد.

  موارد نقض حقوق بشر

عاملان غیر دولتی
تجاوز دو مرد به یک زن در ملاء عام در بغلان

فارسی.رو/ ۱/۹/۱۳۹۲ دو مرد، در ولسوالی “بور” ولایت بغلان، در ملاء عام به یک زن تجاوز کردند. طبق گفته های عبدالجبار اسلامی ولسوال بور، افراد متجاوز مسلح بودند و با زور و تفنگ در ملاء عام به این زن تجاوز کردند. این دو مرد رسول و اسماعیل نام دارند. فعالان حقوق زن در بغلان، ضمن محکوم نمودن این عمل زشت، خواهان بازداشت و مجازات سنگین متجاوزین این رویداد از سوی ارگان های عدلی و قضایی شدند.

 رابطه عاشقانه، سر دو جوان را به باد داد
خامه پرس/ ۳/۹/۱۳۹۲ مسوولان امنیتی در ولایت بغلان، از اعدام یک زوج به حکم دادگاهی صحرایی  خبر داده می گویند: این زوج در منطقه دندغوری این ولایت اعدام شدند. جاوید بشارت سخنگوی فرماندهی امنیه ولایت بغلان گفت: این زوج به جرم داشتن روابط عاشقانه از سوی  دادگاهی صحرایی اعدام شدند.

دو کارمند صحی در ولایت ارزگان کشته شدند
رادیو آزادی/ ۱/۹/۱۳۹۲ دو تن از کارمندان صحی ولایت ارزگان، پس از اختطاف به دار آویخته شدند. این افراد، پس از دیدار با رضاکاران برنامه تطبیق واکسین فلج اطفال در قریه خوش قدیر، اختطاف و اجساد آن ها در منطقه کلیم باوری یافت شد. مسوولیت این رویداد را تا حال، کسی و یا گروهی به عهده نگرفته است.

تجاوز به یک کودک دو و نیم ساله‌ افغانی در هند
تلویزیون یک/ ۴/۹/۱۳۹۲ یک دختر دو و نیم ساله‌ افغانی، در هند مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. این کودک زمانی مورد تجاوز قرار گرفت که مادرش برای خرید به بیرون از منزل رفته بود. کمیسیون حقوق بشر افغانستان، این رویداد را دردناک و غیرانسانی خوانده و آن را به شدت  محکوم می کند. این کمیسیون از دولت هند می خواهد تا عاملان تجاوز بر این کودک را، بازداشت و مجازات نماید.

رییس احیا و انکشاف دهات کندز پس از ۱۱ روز اختطاف، کشته شد
فارسی.رو/ ۱/۹/۱۳۹۲ رییس احیا و انکشاف دهات ولایت کندز که چندی قبل، توسط افراد مسلح در ولایت بغلان اختطاف شده بود، به قتل رسید. عبدالجبار اسلامى ولسوال برکۀ بغلان گفت: پولیس، جسد انجنیر شفیق الله عالمیار را با همکارى مردم، در درۀ شرشر این ولسوالى پیدا کرده است. رییس انکشاف دهات کندز، از بغلان به سوی محل کارش در کندز روان بود که موترش در منطقۀ مسجد سفید بغلان مرکزى، مورد حملۀ مسلحانه قرار گرفت؛ برادرش کشته شد و خودش نیز اختطاف گردید.

طالبان یک دانشجوی دانشگاه را در میدان وردک تیرباران کردند
خبرگزاری باختر/ ۳/۹/۱۳۹۲ طالبان مسلح یک دانشجوی دانشگاه را در ولایت میدان وردک تیرباران کردند. رحیم الله، باشنده محله اقچی ولسوالی نرخ، هنگامی که برای سپری کردن تعطیلات خود در حال برگشتن به خانه اش بود، مورد آماج حمله گروهی از طالبان مسلح قرارگرفت و پس از دستگیری، تیرباران شد. عطاالله خوگیانی سخنگوی والی میدان وردک می گوید: رحیم الله دانشجوی دانشگاه ننگرهار بود وهیچ پیوندی با دولت نه داشت.

کشته و زخمی شدن ۹ نفر در حمله مردان مسلح ناشناس در غور 
بخدی نیوز/ ۲۸/۸/۱۳۹۲ مقام های محلی در ولایت غور در غرب کشور از کشته و زخمی شدن ۹ نفر در حمله مردان مسلح ناشناس در این ولایت خبر دادند. عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور می گوید: مردان مسلح ناشناس بر یک خانه در این ولایت حمله کردند و در نتیجه این حمله، دو زن کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند. این حمله در منطقه اوشان، از مربوطات ولسوالی دولینه ولایت غور رخ داده است.

  زنان

به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان
۸صبح/ ۴/۹/۱۳۹۲ این یک موضوع تکان ‌دهنده است که ۸۷ درصد زنان افغانستان خشونت را در زندگی‌ شان تجربه می ‌کنند. روز جهانی محو خشونت علیه زنان که در سرتاسر جهان تجلیل می ‌شود، فرصتی است تا پیشرفت‌ هایی را که برای زنان و توسط زنان صورت گرفته، بازتاب دهیم و در خصوص این ‌که دولت ‌ها در این راستا چه کارهایی باید انجام دهند بحث کنیم.

حقوق بشر: افزایش خشونت در برابر زنان نگران کننده است
خامه پرس/ ۳/۹/۱۳۹۲ روز جهانی محو خشونت  در حالی فرا می رسد که مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش روزافزون خشونت طی شش ماه گذشته ابراز نگرانی کرده اند. طی شش ماه گذشته، چهارهزار و صد، مورد خشونت علیه زنان، در سراسر افغانستان از سوی این کمیسیون به ثبت رسیده است. کمیسیون حقوق بشر افغانستان تاکید می کند که در صورتی که حکومت افغانستان به پرونده عاملان خشونت رسیدگی نکند، خشونت علیه زنان کاهش نخواهد یافت.

 شکایات قربانیان خشونت های خانوادگی از نهادهای حقوق زن
رادیو آزادی/ ۴/۹/۱۳۹۲ به گفته وزارت امور زنان در یک دهه گذشته بیش از پنجصد نهاد و انجمن برای تامین حقوق زنان در افغانستان به فعالیت آغاز کرده اند، اما بسیاری از زنان از نحوه فعالیت این نهادها راضی نیستند. فرهنگ تاسیس نهاد برای دفاع از حقوق زنان در کمتر از دوازده سال گذشته در افغانستان رایج شد و جامعه جهانی برای محو خشونت علیه زنان، پول های هنگفتی را در اختیار این نهادها قرار داد.

یک زن توسط همسرش در نیمروز به قتل رسید
افغان ایرکا/ ۲/۹/۱۳۹۲ پولیس ولایت نیمروز اعلام کرده است که یک بانوی جوان در ولسوالی “گنگ” این ولایت از سوی شوهرش به وسیله تفنگ به قتل رسیده است. احمد جاوید کارگر، سخنگوی پولیس نیمروز می گوید که این خانم ۲۱ ساله، ثریا نام داشته است. خانم ثریا پس از مشاجره لفظی با شوهرش، به قتل رسیده است. نیمروز مانند شماری از ولایت های غربی و جنوبی کشور، از جمله ولایت هایی است که خشونت ها علیه زنان در آن، به صورت گسترده وجود دارد.

 یک مرد بر اثر اختلافات خانوادگی در ولایت هرات موی های سر خانمش را تراشید
خبرگزاری کهندژ/ ۱/۹/۱۳۹۲ یک مرد بر اثر خشونت های خانوادگی موی های سر خانمش را تراشیده است. شوهر خانم کوکی، در جلوی چشمان مادر و برادر خود، موی های سر همسرش را تراشیده و آنان هیچ عکس العملی از خود نشان نداده اند. کوکی هجده سال سن دارد و باشنده ولسوالی پشتون زرغون شهر هرات است.

 برگزاری کنفرانس منطقه ای حقوق زنان در کابل
خاورمیانه/ ۳/۹/۱۳۹۲ سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان به مناسبت روز جهانی محو خشونت عیله زنان، کنفرانس منطقه ای حقوق زنان( آسیایی مرکزی، جنوبی و شرق میانه) را در کابل می کند. هدف از برگزاری این کنفرانس ایجاد فضای گفتگو در مورد همکاری های منطقه ای, چالش ها و فرصت های مشترک  فراروی زنان در منطقه  می باشد.

اتحادیه اروپا همکاری هایش را با زنان افغان ادامه می دهد
رادیو آزادی/ ۴/۹/۱۳۹۲ اتحادیه اروپا روی ادامه همکاری هایش با زنان افغانستان اطمینان داد. این اتحادیه با نشر خبرنامه ای، به مناسب تجلیل از روز بین المللی محو خشونت علیه زنان گفته است که اتحادیه اروپا، زنان افغان را پس از سال ۲۰۱۴ تنها نمی گذارد و به خاطر کاهش خشونت، در بخش های حقوقی، صحی و اجتماعی با زنان افغان همکاری خواهد کرد. در خبرنامه اتحادیه اروپا، همچنین از کاندیدان ریاست جمهوری آینده خواسته شده است تا در مبارزات انتخاباتی شان به حقوق و جایگاه زنان توجه کنند.

ثبت نام چشم گیر زنان گرشک ولایت هلمند برای شرکت در انتخابات
خبرگزاری باختر/ ۴/۹/۱۳۹۲ تاکنون بیش از دو هزار زن و دختر در ولسوالی گرشک ولایت هلمند جهت شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند. مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات در هلمند می گویند: برخلاف توقع کمیسیون، زنان گرشک با وجود تمام مشکلات اجتماعی و امنیتی به صورت پرشور، در مراکز ثبت نام رای دهندگان حضور به هم رساندند.

زمینه های مناسب برای توسعه کار زنان ولایت بلخ
یادگار افغان/ ۴/۹/۱۳۹۲ رابعه مریم مرادی، سرپرست ریاست امور زنان ولایت بلخ، می گوید: طی یک سال گذشته ضمن این که زمینه های کاری برای زنان ولایت بلخ بیشتر فراهم گردیده است، حضور زنان در ادارات نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است. خانم مرادی در نشست روز جهانی منع خشونت علیه زنان، گفت: از حضور ۳۲ درصدی بانوان در ادارات دولتی خبر داد.

زنان افغان و بهای مبارزه برای برابری
بی بی سی/ ۴/۹/۱۳۹۲ اگر خشونت بر یک زن از سوی شوهر یا یکی از بستگان شوهر صورت بگیرد و او برای حق‌ خواهی خود به مراجع عدلی و قضایی مراجعه کند، اولین بهایی که باید بپردازد، ازهم پاشیده شدن زندگی زناشویی اوست. تعدادی از این زنان وقتی با خشونت‌ های مختلف روانی، ‌فیزیکی و اجتماعی روبرو می ‌شوند، بدون هیچ‌ گونه اعتراضی، سر تسلیم فرود آورده و رنج کشیدن در زندگی خود را به حساب تقدیر می‌ گذارند و تحمل می ‌کنند.

 دیدبان حقوق بشر: افغانستان از احیای مجازات سنگسار جلوگیری کند
بی بی سی/ ۴/۹/۱۳۹۲ سازمان دیدبان حقوق بشر از دولت افغانستان خواسته است که درخواست احیای مجازات سنگسار در قانون جزای افغانستان را نپذیرد. این سازمان در اعلامیه ‌ای نوشته است که هیاتی به ریاست وزارت دادگستری افغانستان، که هم اکنون روی پیش ‌نویس یک قانون جدید کار می ‌کند، پیشنهاد کرده که موادی در قانون جزا در بخش “جرایم اخلاقی” اضافه شود که براساس آن، افراد متهم به “زنا” با مجازات سنگسار روبرو می ‌شوند.

 چالش های رانندگی زنان در کابل
رادیو آزادی/ ۴/۹/۱۳۹۲ شماری از خانم هایی که در شهر کابل رانندگی می کنند، با آزار و اذیت تعدادی از افراد روبرو هستند. در خیابان های شهر کابل تعداد محدودی از خانم ها در حال رانندگی به چشم می خورند. دلیل کمرنگ بودن زنان راننده، نبود مصوونیت اجتماعی و شرایط مناسب، برای رانندگی می باشد. همین مساله سبب شده تا زنان نتوانند آزادانه در جاده های شهر رانندگی کنند.

 با نزدیک شدن سال ۲۰۱۴، توجه به مسایل حقوق زنان کمرنگ شده است
رادیو آزادی/ ۴/۹/۱۳۹۲ خانم حوریه مصدق مسوول شعبه افغانستان در سازمان عفو بین المللی می گوید: توجه حکومت افغانستان و جامعه جهانی نسبت به مسایل حقوق زنان، با نزدیک شدن سال ۲۰۱۴ کمرنگ شده است. وی افزود: در حال حاضر بیشتر تمرکز جامعه جهانی بالای چگونگی رسیدن به یک توافق با طالبان و بیرون شدن از افغانستان است. رد شدن قانون محو خشنونت علیه زنان از سوی پارلمان افغانستان و حضور کمرنگ زنان در شوراهای ولایتی و مجلس سنا، در حقیقت نشاندهنده عقب نشینی گسترده جامعه جهانی و دولت افغانستان از مواضع و تعهدات حقوق بشری آن ها است.

 شکیلا، نوعروسی که نصف صورتش را از دست داد
رادیو آزادی/ ۲۸/۸/۱۳۹۲ یک مرد در ولایت بغلان خانمش را با ضرب گلوله مجروح ساخت. شکیلا خانم هفده ساله ای است که حدود هفت ماه قبل، با پسری به نام نجم الدین ازدواج کرد؛ نجم الدین چند روز پیش، با فیر به صورت همسرش، او را شدیداً مجروح ساخت.

یک جوان ۲۲ ساله به اتهام نکاح با دختر ۷ ساله در ولایت جوزجان دستگیر شد
رادیو آزادی/ ۲۳/۸/۱۳۹۲ پولیس ولایت جوزجان یک جوان ۲۲ ساله را به اتهام عقد نکاح با یک دختر ۷ ساله بازداشت نمود. این جوان، با دادن صدوپنجاه هزار افغانی به پدر این دختر، با وی نکاح کرده است. مدیر مبارزه با جرایم جنایی قوماندانی امنیه ولایت جوزجان می گوید: بر مبنای شکایت مادر این دختر، آن ها موضوع را پیگیری کرده و این جوان ۲۲ ساله را که اسدالله نام دارد، بازداشت نموده اند.

 افزایش ۶۰ درصدی خشونت علیه زنان در شمال کشور
رادیو کلید/ ۴/۹/۱۳۹۲ بر اساس تحقیق جدیدی که از سوی کمیسیون  مستقل حقوق بشر انجام شده، خشونت علیه زنان در شمال کشور ۶۰ درصد افزایش یافته است. بر مبنای این سروی، در هشت ماه اخیر،  بیش از ۵۰۰ مورد خشونت علیه زنان در این کمیسیون ثبت گردیده است. فقر و تنگ‌دستی خانواده‌ها و بی‌ سوادی شهروندان کشور، از مهم ترین عواملی اند که باعث افزایش خشونت علیه زنان در شمال کشور گردیده است.

   حامیان و فعالان

 دیدبان حقوق بشر: حقوق پناهندگان افغان در ایران نقض می‌ شود
بی بی سی/ ۲۹/۸/۱۳۹۲ سازمان دیدبان حقوق بشر در تازه ترین گزارش خود درباره وضعیت پناهندگان و مهاجرین افغان در ایران نوشته که حقوق این افراد توسط دولت ایران نقض می‌ شود. این گزارش افزوده است که در سال‌ ھای اخیر شرایط برای مهاجرین افغان در ایران دشوارتر شده و فشار علیه تمام افغان ھای مقیم ایران افزایش یافته است.

نگرانی کمیسیون حقوق بشر از وضعیت معلولین شمال افغانستان
فارسی.رو/ ۳۰/۸/۱۳۹۲ کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال افغانستان از وضعیت معلولین در شمال کشور ابراز نگرانی می کند. سید محمد سامع مسوول کمیسیون حقوق بشر در مزار شریف می گوید: در اعاده حقوق معلولین باید توجه جدی صورت گیرد. وزارت کار و امور اجتماعی باید برای معلولان جنگی و غیر جنگی حقوق یکسان در نظر بگیرد. تبعیض میان معلولان جنگی و غیر جنگی از مشکلات جدی معلولان محسوب می شود.

چرا عاملان خشونت های خانوادگی مجازات نمی شوند؟
رادیو آزادی/ ۴/۹/۱۳۹۲ بسیاری از زنانی که قربانی خشونت های خانوادگی شده اند، با انتقاد از موجودیت فساد در دستگاه حکومت، می گویند: کسانی که دست به خشونت می زنند مجازات نمی شوند. در چند سال اخیر گزارش های زیادی از افزایش خشونت ها علیه زنان به نشر رسیده اما مسوولان حکومت در ارتباط به دستگیری و محاکمه عاملین آن کمتر اقدام کرده است. به باور آنان عدم رسیدگی به همین مشکل اجتماعی، سبب شده تا خشونت ها در بسیاری از مناطق کشور افزایش یابد.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

مخالفت گروهی از دانشجویان بلخ با امضای قرارداد امنیتی
فارسی.رو/ ۳/۹/۱۳۹۲ شماری از دانشجویان دانشگاه بلخ در نشستی خواهان بازنگری موادی از پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن شدند. مصوونیت قضایی نظامیان خارجی ، تلاشی منازل و عدم پرداخت مالیه از مواردی است که برخی دانشجویان مخالف آن اند. آنان هشدار دادند که امریکا برای خود موارد زیادی را استثنا قرار داده است.

 ده ها دانشجو در جوزجان در مخالفت با قرارداد امنیتی با امریکا درهای دانشگاه را بستند
فارسی.رو/ ۴/۹/۱۳۹۲ همزمان با ختم کار لویه جرگه مشورتی و توافق اشتراک کننده این جرگه برای امضای قرارداد امنیتی بین کابل و واشنگتن، ده ها دانشجو در شبرغان خواهان منع امضای این سند شدند. معترضان درهای دانشگاه جوزجان را بر روی دانشجویان و استادان بستند و تظاهرات خویش را با صدور یک قطعنامه ختم کردند.

 طالبان پسربچه ها را با فریب، به بمب گذار انتحاری تبدیل می کند
آسیای میانه آنلاین/ ۳۰/۸/۱۳۹۲ به گفته مقامات، شورشیان طالب به خانواده ها می گویند که پسرهایشان را برای تحصیل با خود می برند، بجایش آنها را آموزش داده و شستشوی مغزی می دهند تا حملات انتحاری انجام دهند. طالبان اغلب حتی به زور متوسل می شوند. پسربچه های فقیر که مستعد سوء استفاده هستند را می ربایند. آن ها در طی آموزش تروریستی به نوجوانان، به آن ها تجاوز نیز می کنند. بیشتر بخوانید: جذب نوجوانان توسط طالبان پاکستانی و ازبکستانی در ولایت سرپل

 سازمان ملل: تلفات طالبان در افغانستان نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش یافته است
بخدی نیوز/ ۲۸/۸/۱۳۹۲ سازمان ملل متحد به تازگی با نشر گزارشی گفته است که تلفات جنگجویان طالب در سال جاری میلادی، نسبت به سال گذشته، سه برابر افزایش یافته است. در این گزارش که به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه شده، آمده است که بیش از دوازده هزار جنگجوی طالب در سال ۲۰۱۳ کشته، زخمی و یا هم دستگیر شده اند.

افزایش محاکم صحرایی در ولایت فراه
خبرگزاری رشد/ ۴/۹/۱۳۹۲ مسوولین محلی در ولایت فراه، از انجام بیست و یک محکمه صحرایی در جریان هشت ماه گذشته در ولسوالی خاک سفید این ولایت خبر می دهند. اکثر این محاکمات از سوی گروه طالبان در نقاط دور و دشوار این ولسوالی صورت گرفته است.

دولت افغانستان در فصل سرما معتادان را از شهر کابل جمع می‌ کند
بی بی سی/ ۵/۹/۱۳۹۲ در آستانه فصل سرما در افغانستان، وزارت مبارزه با مواد مخدر، برنامه ‎ای را برای جمع کردن معتادان از خیابان‌ ها و محله ‌های شهر کابل و بردنشان به سرپناه‌ های ویژه روی دست گرفته است. هرچند آمار دقیقی درباره این معتادان در دست نیست، اما محل بودوباش و تجمع معتادان در نواحی مختلف شهر کابل مشخص است. فضای آزاد به همراه سرمای شدید، جان همه معتادان  را تهدید می‌کند.

 هشدار دیدبان شفافیت افغانستان در مورد پروژه معدن مس عینک
بی بی سی/ ۵/۹/۱۳۹۲ سازمان دیدبان شفافیت افغانستان می ‌گوید: اگر به مشکلات ساکنان اطراف معدن مس عینک در ولایت لوگر رسیدگی نشود، احتمال آن وجود دارد که طرح استخراج مس در این معدن با مشکلات جدی مواجه شود. این سازمان، با انتشار گزارشی می گوید: زمین‌ های زراعتی صدها خانواده در اطراف این معدن به کنترل دولت درآمده اما بهای آن پرداخت نشده و این امر باعث خشم و نارضایتی مردم ساکن در این محل شده است.

 اعتصاب غذای زندانیان فراه پایان یافت
بخدی نیوز/ ۳/۹/۱۳۹۲ اعتصاب غذای زندانیان ولایت فراه پایان یافت. بیش از ۲۰۰ زندانی در محبس مرکزی ولایت فراه، به دلیل آن چه آنان عدم تطبیق در فرمان های عفو ریاست جمهوری عنوان کردند دست به اعتصاب غذایی زده بودند. محمد رزاق یعقوبی، فرمانده امنیه ولایت فراه می گوید، این زندانیان پس از ۱۲ روز اعتصاب غذا، به اعتصاب شان پایان دادند. همزمان با آمدن هیات وزارت داخله به ولایت فراه، مدیر زندان این ولایت از سوی وزارت از وظیفه اش سبک دوش شد.

ده هزار کودک بی سرپرست در هرات زندگی می کنند
خبرگزاری رشد/ ۳/۹/۱۳۹۲ از روز جهانی کودک، در ولایت هرات طی مراسمی تجلیل به عمل آمد.  بصیره محمدی رییس کار امور اجتماعی شهدا و معلولین ولایت هرات در این مراسم گفت: بر اساس آماری که سال گذشته انجام داده شده، بین ۸ تا ۱۰ هزار کودک خیابانی در ولایت هرات زندگی می کنند. وی افزود که این کودکان از حق تعلیم و تربیه و صحت محروم بوده و این مسایل موجب این شده که برخی از آن ها به مواد مخدر مبتلا شده اند.

فلج اطفال در جنوب افغانستان محو شده است
بی بی سی/ ۲/۹/۱۳۹۲ وزارت صحت افغانستان اعلام کرده است که در یک سال گذشته هیچ واقعه فلج اطفال در جنوب افغانستان گزارش نشده است. در سال ‌ها گذشته جنوب افغانستان یکی از مناطقی بود که فلج اطفال (پولیو) هنوز در آن وجود داشت. وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد که بر اساس بررسی این وزارت امسال تنها نه مورد بیماری فلج اطفال فقط در شرق افغانستان در ولایت ‌های نورستان و کنر گزارش شده است. در خبرنامه این وزارت آمده است که در سال ۲۰۱۲ به تعداد سی و هفت کودک به این بیماری مبتلا شده بود.

پدر یک قربانی دادگاۀ صحرایی خواهان اعاده حیثیت و عدالت شده است
افغان ایرکا/ ۴/۹/۱۳۹۲ مردی که دو سال پیش دخترش صابره، در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی در یک دادگاۀ صحرایی دره زده شده بود، خواهان عدالت و اعاده حیثیت گردیده است. وی می گوید: به دخترش تهمت روابط نامشروع با یک پسر زده شد و وی در برابر چشمان همگان از سوی ملای محل دره زده شد و پسر با پرداخت پول خودش را از دره زدن، رها ساخت.

 یک پسر نوزده ساله در شهر شبرغان حلقه آویز شده است
رادیو آزادی/ ۲/۹/۱۳۹۲ یک پسر نوزده ساله در شهر شبرغان ولایت جوزجان حلقه آویز شده است. عبدالمنان روفی سخنگوی قوماندانی امنیه جوزجان می گوید: این رویداد در منزل یکی از قوماندانان سابق جهادی در قریه خیرخانه شبرغان صورت گرفته است. وی گفت که دلیل این حادثه تاکنون معلوم نیست اما تحقیقات در زمینه آغاز شده است.

  جنگ

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در یک عملیات مشترک در ولایت فراه ده طالب مسلح کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند. چهار طالب مسلح در درگیری با نیروهای اردوی ملی در ولسوالی دولت شاه ولایت لغمان کشته شدند . دو طالب مسلح در درگیری با نیروهای پولیس در بالامرغاب ولایت بادغیس کشته شدند، در این درگیری یک پولیس نیز کشته شد. در اثر درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولایت بادغیس مسلح شش طالب کشته و ده تن دیگر زخمی شدند. چهار طالب مسلح در جریان دو رویداد جداگانه در ولایت میدان وردک کشته و دو تن دیگر زخم برداشتند. هفت شورشی در ولایت ننگرهار توسط ماین دست ‌ساز خودشان کشته شدند. یک پولیس سرحدی دو پولیس دیگر را در ولایت قندهار با ضرب گلوله به قتل رسانید.

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
بر اثر انفجار یک ماین در ولایت پکتیکا هفت کودک کشته شدند. بر اثر یک انفجار در ولایت ننگرهار دو نفر کشته شدند. در نتیجه یک حمله انتحاری در ولایت قندهار چهار غیر نظامی کشته و نوزده تن دیگر زخمی شدند. دو انفجار پی هم در خوست یک کشته و ده زخمی به جا گذاشت.  

یک عضو شورای ولایتی تخار کشته شد
تلویزیون یک/ ۴/۹/۱۳۹۲ مقام‌ های محلی در ولایت تخار اعلام کرده اند که یک عضو شورای ولایتی این ولایت، بر اثر انفجار ماین کشته شد. عبدالحنان قطغنی فرمانده‌ پولیس تخار گفت: “قاری خال محمد”، عضو شورای ولایتی تخار، بر اثر انفجار ماینی که در موتر حاملش جاسازی شده بود، کشته شد.

  سیاست

موافقتنامه امنیتی تایید شد
۸صبح/ ۴/۹/۱۳۹۲ اعضای لویه ‌جرگه مشورتی، پس از چهار روز بحث روی پیش‌ نویس موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا، با پیشنهاد آوردن تغییرات در برخی از مواد پیش ‌نویس این موافقتنامه، آن را تایید کردند و از رییس‌ جمهور کشور خواستند تا هر چه زودتر این موافقتنامه را امضا کند. الزامی دانستن برخی از توافقات در مواد پیش‌ نویس، ایجاد یک پایگاه نظامی در ولایت بامیان، تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی داخلی با معیارهای ناتو در زودترین فرصت، تحویل ‌دهی نه تن از شهروندان کشور از زندان گوانتانامو به دولت افغانستان، عدم کنترول زندان ها توسط امریکایی‌ ها در افغانستان، برگزاری محاکم قضایی سربازان امریکایی در یکی از پایگاه‌ های امریکا در داخل کشور، کمک ایالات متحده به تامین صلح و ثبات در افغانستان، هماهنگی نیروهای امریکایی با دولت افغانستان در عملیات‌ های خاص و گرفتن مالیات از درک دادن پایگاه‌ ها، از جمله پیشنهادات مهم اعضای لویه ‌جرگه مشورتی برای اصلاح و آوردن تغییراتی در پیش ‌نویس موافقتنامه امنیتی بود.

 رایس: اگر کرزی توافقنامه را امضا نکند نیروها را بیرون می‌ کشیم
۸صبح/ ۶/۹/۱۳۹۲ سوزان رایس، مشاور امنیت ملی امریکا در دیدار با حامد کرزی، رییس‌ جمهور کشور گفت: اگر او «بی‌درنگ» توافقنامه امنیتی را امضا نکند، امریکا برای خروج نیروهایش برنامه ‌ریزی می کند. حامد کرزی، در دیدار با سوزان رایس بر موضع خود مبنی بر عدم امضای توافقنامه امنیتی دوجانبه پافشاری کرد.

بحث تاریخ امضای قرارداد نظامی میان افغانستان و امریکا
رادیو فرانسه/ ۱/۹/۱۳۹۲ بحث عمده در افغانستان، بیشتر از خود قرارداد و محتوای آن، تاریخ امضای این قرارداد است. حامد کرزی امضای نهایی آن را به بهار آینده موکول کرده است. در حالی که امریکا می خواهد تا حدود یک ماه دیگر، این قرارداد امضا شود. تحلیل گران سیاسی به این باور اند که حامد کرزی با برگزاری لویه جرگه و با دخالت دادن حکومت آینده در امضای این قرارداد، می خواهد بار مسوولیت آن را تنها روی دوش خودش نگه ندارد.

مجددی: کرزی حق ندارد امضای پیمان را به تاخیر بیاندازد
طلوع نیوز/ ۲/۹/۱۳۹۲ صبغت الله مجددی رییس لویه جرگه مشورتی می گوید: واشنگتن تمامی خواست های کابل را پذیرفته است و رییس جمهور کرزی حق ندارد که امضای این پیمان را به تاخیر اندازد. تاخیر در امضای پیمان امنیتی با ایالات متحده آمریکا به سود افغانستان نیست و این پیمان باید پیش از برگزاری انتخابات امضا شود. شماری از اعضای لویه جرگه نیز خواهان امضای این پیمان پس از تصویب شورای ملی شدند.

داکتر عبدالله: امضای زودهنگام موافقتنامه‌ امنیتی، به نفع کشور است
تلویزیون یک/ ۴/۹/۱۳۹۲ داکتر عبدالله عبدالله، از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری کشور گفته است که امضای زود هنگام موافقتنامه‌ امنیتی میان افغانستان و امریکا به نفع کشور خواهد بود. آقای عبدالله با آن که برگزاری جرگه‌ بزرگ مشورتی را خلاف قانون می داند، اما تأکید کرده است که افغانستان ضرورت به همکاری و پشتیبانی بین المللی دارد. به گفته‌ او، سخنان رییس جمهور کرزی در مورد تاریخ امضای توافقنامه، در اوضاع  کلی کشور تاثیرات بدی خواهد داشت.

رییس جمهور برای امضاى سند امنیتى با امریکا سه شرط گذاشت
خبرگزاری پژواک/ ۳/۹/۱۳۹۲ حامد کرزى رییس جمهور کشور گفت: تا هنگامى که صلح تامین نشود، حملات بر خانه هاى مردم قطع نگردد، و انتخابات در وقت معین آن دایر نشود، هیچگونه قراردادى با امریکا وجود نخواهد داشت. حامد کرزى، در سخنرانى اختتامیه خود در جلسه عمومى لویه جرگۀ مشورتى گفت: گره صلح اول با دستان امریکا و بعد با دستان پاکستان باز خواهد شد.

دلایل مخالفت بلقیس روشن با امضای قرارداد نظامی با ایالات متحده
رادیو فرانسه/ ۱/۹/۱۳۹۲ ترس از بازگشت طالبان به عرصه قدرت، باعث شده است که کسی خواهان شنیدن صدای مخالفت با امضای پیمان استراتیژیکی با ایالات متحده نباشد. خانم بلقیس روشن، از زاویۀ دیگری و با دلایل دیگری، مخالف امضای این پیمان است. او می گوید: کشوری که به بیگانگان پایگاه سیاسی می دهد، خواه ناخواه استقلال خود را از دست می دهد. ایالات متحده در هر جایی که پایگاه ایجاد کرده است، دیگر از آن جا بیرون نرفته است. امریکا در حالی این قرارداد را با افغانستان می بندد، که کشور ما از نگاه سیاسی و اقتصادی به آنان وابسته است.

طالبان قطعنامه لویه‌ جرگه را بی ‌ارزش و اعضای آن را فروخته‌ شده خواندند
بی بی سی/ ۳/۹/۱۳۹۲ گروه طالبان تایید توافقنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا را محکوم کرده و قطعنامه لویه ‌جرگه را “بی‎ارزش” خوانده است. این گروه در اعلامیه خود نوشته است: همه کسانی که در این جرگه شرکت کرده اند، کارمند دولت و حقوق بگیران آمریکا هستند. امضای قرارد امنیتی بین افغانستان و آمریکا صفوف جنگویان این گروه را فشرده تر می ‌کند.

پیمان امنیتی حربۀ انتخاباتی کرزی است
ماندگار/ ۴/۹/۱۳۹۲ رییس ‌جمهور کرزی با تأخیر در امضای پیمان امنیتی با ایالات متحدۀ امریکا، می ‌خواهد واشنگتن در انتخابات آیندۀ ریاست‎ جمهوری از نامزد مورد نظر او حمایت کند. حامد کرزی نگران انتخابات آیندۀ ریاست‎ جمهوری است. رییس‌ جمهور کرزی به رغم تأکید رییس و اعضای جرگۀ مشورتی مبنی بر امضای پیمان امنیتی با ایالات متحدۀ امریکا، از اعضای جرگه خواست که به او اجازۀ «سیاست و چانه ‌زنی» بیشتر با ایالات متحدۀ امریکا را بدهند. رییس ‌جمهور از نتایج انتخابات آینده بسیار نگران است و می ‌داند که چیزی به ‌دست نخواهد آورد.

وحید مژده تماس با طالبان را تأیید کرد
طلوع نیوز/ ۲/۹/۱۳۹۲ وحید مژده عضو جبهۀ وحدت ملی، تماس تلفنی ‌اش را با طالبان تأیید کرد و افزود: این تماس‌ با همآهنگی با نمایند‌گی سازمان ملل متحد برقرار شده است. او ادعا کرده است که چندین بار سازمان ملل متحد با وی تماس گرفته است و از وی خواسته است تا برای جلوگیری از کشته شدن غیر نظامیان، با طالبان تماس برقرار سازد. بیشتر بخوانید: مکالمۀ تلفنی وحید مژده با طالبان

سازمان امنیت دسته جمعی: افغانستان در مورد پیمان امنیتی با امریکا حسن همجواری را در نظر بگیرد
بخدی نیوز/ ۳۰/۸/۱۳۹۲ همزمان با برگزاری لویه جرگه مشورتی در مورد پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن، سازمان امنیت دسته جمعی اعلام کرده است که افغانستان در مورد امضای این پیمان، حسن همجواری با کشورهای همسایه به ویژه روسیه را در نظر بگیرد. بوردوژا نیکولای نیکولای، سرمنشی سازمان امنیت دسته جمعی گفت: افغانستان از همسایه های مهم برای روسیه است و این کشور باید در مورد امضای پیمان امنیتی با امریکا، حسن همجواری را در نظر بگیرد.

جرگه و روشن ‌شدن مصلحت‌ سنجی مردم
۸صبح/ ۴/۹/۱۳۹۲ برگزاری جرگه مشورتی و فیصله‌ ای که این جرگه صادر کرد تا حدودی نشان‌ دهنده این است که مردم افغانستان مصالح ملی را در نظر دارند. با این‌ که تلاش زیادی صورت گرفت تا این جرگه به نتیجه مطلوب نرسد، اما دیده شد که این تلاش‌ ها نتوانست مانع نگاه واقع بینانه به مصالح کلان ملی شود. به‌ نظر می رسد در این زمینه رسانه‌ ها نیز نقش بسیار جدی داشتند. آن ‌چه در روزهای برگزاری جرگه مشورتی و پیش از آن، از سوی رسانه ‌ها اغلب مورد تاکید قرار می ‌گرفت، در نظر گرفتن مصالح کلان ملی و تامین منافع ملی بود.

رقابت سنت و مدرنیته در مذاکرات میان افغانستان و امریکا
رادیو فرانسه/ ۳۰/۸/۱۳۹۲ طرزالعمل کشور افغانستان در مورد امضای قرارداد دوجانبۀ نظامی با امریکا، ترکیبی است از برخوردهای سنتی و مدرن. لویه جرگه نمادی است از ساختار جامعۀ سنتی افغانستان؛ ولی در قانون اساسی افغانستان به آن اهمیت زیاد داده شده است. حاکمیت ملی در موضوع تجویز بازرسی های خانه های مردم، مطرح می شود و منافع ملی، در کمک های اقتصادی و نظامی ایالات متحده به افغانستان دیده می شود.

لویه جرگه از سنت قبیله ‌ای تا سنت سیاسی
بی بی سی/ ۳/۹/۱۳۹۲ لویه جرگه در قانون اساسی افغانستان “عالی ترین مظهر اراده مردم” معرفی شده، اما در سال‎ های اخیر تعریف‎ های متعددی برای آن ارایه شده و بحث ‎های داغی را بین محافل مختلف سیاسی، علمی و رسانه ‎ای به راه انداخته است. در بیشتر موارد بحث‎های مخالفان و موافقان لویه جرگه به افراط کشیده شده و این امر به جنجال‎ های بیشتر دامن زده است. بازبینی مسیر رشد جرگه در افغانستان و تبدیل شدن آن از یک سنت محلی و قبیله ‎ای به یک راهکار حل مسایل، به یافتن پاسخ این پرسش کمک می ‎کند که چرا جرگه از یک سو به عالی‎ترین نهاد تصمیم‎ گیری ملی تبدیل می ‎شود و از سوی دیگر زیر بمباران انتقاد قرار می‎ گیرد.

  فرهنگ

دیدار شماری از روزنامه نگاران افغان از روسیه
رادیو کلید/ ۲۹/۸/۱۳۹۲ گروهی از رسانه گران افغانستان در سفر رسمی به روسیه با مسوولان رسانه‌ های این کشور دیدار و تبادل نظر کردند. این گروه متشکل از رسانه‌ های؛ ۸صبح، تلویزیون های طلوع و شمشاد، آژانس‌ های بخدی و پژواک، ماندگار، گروپ کلید و برخی نهادهای اجتماعی مربوط به خبرنگاران بودند.  در این دیدار، بر همکاری ‌های دو جانبه مطبوعاتی تاکید شد.

عارف بهادری، هنرمند نقاش
رادیو فرانسه/ ۲۹/۸/۱۳۹۲ عارف بهادری، نقاش معاصر افغانستان، با نقاشی هایش سعی دارد تا مشکلات ناشی از جنگ را به نمایش گذارد. عارف بهادری، که دوران کودکی اش همزمان شده بود با حضور طالبان، با برجسته نمودن رنج، درد و زخم های ناشی از جنگ، نگاهی انتقادی به وضعیت اجتماعی و سیاسی کشور دارد. این نقاش جوان می گوید از ابزار هنر برای مقابله با خشونت و جنگ استفاده مفید خواهد نمود.

 آرمان شهر

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، آسیای میانه آنلاین.

هفت روز نامه افغانستان – شماره ۲۴

پیوست‌ها: