ایرانqqqqqqqqqq

وی چت در ایران فیلتر شد

  موارد نقض حقوق بشر

محسن برزگر، فعال دانشجویی جهت اجرای حکم زندان بازداشت شد
جرس ۱ دی ۱۳۹۲ محسن برزگر فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل جهت اجرای حکم دو سال حبسش، توسط دایره اجرای احکام دادستانی این شهر بازداشت شد. هویت دو فعال سایبری بازداشتی دیگر اعلام شد / بازداشت دو تن از فعالان مجازی در ایران

اجرای احکام اعدام دست کم ۲۰ تن در شهرهای مختلف ایران
جرس ۲۸ آذر ۱۳۹۲ طی روزهای اخیر دست کم بیست نفر در زندانهای زاهدان، ارومیه، بم، گچساران، رجایی شهر، قزوین و رشت اعدام شدند. جمهوری اسلامی ایران، پس از چین، مقام ممتاز صدور و اجرای احکام اعدام در جهان را دارد.

کورش زعیم به دادگاه احضار شد
جرس ۲۹ آذر ۱۳۹۲ کورش زعیم، از رهبران پیشین جبهه ملی ایران، به دادگاه انقلاب احضار شد.

«وی چت» در ایران فیلتر شد
عصر ایران  ۲۸ آذر ۱۳۹۲ اپلیکیشن موبایلی وی‌چت در بسیاری از آی‌اس‌پی‌ ها از جمله مخابرات، مبین‌نت و ایرانسل فیلتر شد. معاون وزیر ارتباطات ایران: تصمیم فیلتر وی‌چت را ما نگرفتیم

دانشجویان دانشگاه هنر برای چهارمین بار دست به تجمع زدند
کلمه ۱ دی ۱۳۹۲ دانشجویان دانشگاه هنر تهران عصر روز شنبه برای چهارمین بار برای برکناری یا استعفای رییس دانشگاه هنر و معاونین وی دست به تجمع اعتراضی زدند.

  زندان

فعال فرهنگی پاوە بە ۴٢ ماه حبس محکوم شدند
کردپا ۲۴ آذر ۱۳۹۲ روز پنج‌شنبە بیست و دوم آذرماه، دادگاه انقلاب شهر پاوە حکم ۴٢ ماه حبس تعزیری ٧ شهروند کُرد ساکن این شهر را بر طبق مادە ۵٠٠ قانون مجازات اسلامی و بە اتهام “تبلیغ برای احزاب کُرد اپوزسیون حکومت اسلامی ایران” از طریق سایت‌های اجتماعی، صادر کرد.

بیهوشی مریم شفیع‌پور در زندان و انتقال وی به بهداری
جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی ۲۵ آذر ۱۳۹۲ مریم شفیع‌پور در طی هفته گذشته در بند نسوان زندان اوین چند بار دچار تپش قلب شد. به نحوی که چندین مرتبه ضربان قلب وی به ۱۴۰ عدد در دقیقه رسید و یک‌بار نیز به طور کامل بیهوش و بلافاصله به بهداری زندان منتقل شد.

مادر و همسر پیمان عارفی در بازگشت از ملاقات با او در زندان جان باختند
بی‌بی سی فارسی ۲۷ آذر ۱۳۹۲ همسر و مادر پیمان (امیر رضا) عارفی، زندانی ایرانی محکوم به ۱۵ سال زندان، در راه بازگشت از ملاقات وی در شهر مسجد سلیمان و بر اثر یک سانحه رانندگی جان باختند.

وضعیت بحرانی شش زندانی قزلحصار و انتقال به بهداری
هرانا ۱ دی ۱۳۹۲ در پی وخامت حال سه تن از زندانیان عقیدتی محبوس در زندان قزلحصار مسئولین زندان با انتقال ایشان به بهداری موافقت کردند

یک هفته بی خبری از وضعیت نویسنده و افسر ارتش
هرانا ۱ دی ۱۳۹۲  با گذشت یک هفته از بازداشت دکتر رامین ابدالیان ایرانشاهی، کارشناس ارشد هوا و فضا هیچ اطلاعی از وضعیت ایشان در دست نیست.

  زنان

نشست جمعی از فعالان زن در نقد منشور حقوق شهروندی
مدرسه فمینیستی ۲۵ آذر ۱۳۹۲ اولین نشست عمومی زنان به منظور نقد و بررسی «منشور حقوق شهروندی» با حضور بیش از ۵۰ تن از فعالان زن از گروه های مختلف برگزار شد.

تجربه های زنانه : دستشویی از آنِ ما
مدرسه فمینیستی ۳۰ آذر ۱۳۹۲ روایت زیر، یکی از صدها ماجرایی است که «ریوکا سالمن» آنها را گردآوری و سپس تعداد قابل توجهی از آنها را ویرایش و به صورت کتاب[۳] به چاپ رسانده است. او به واسطه ایمیل از زنان نقاط مختلف امریکا خواسته تا ماجراهای کوچک و بزرگ خود از تجربه‌های زنانه‌شان را برای او بفرستند و سپس او این روایت ها را بسته به نوع شان بخش‌بندی کرده است، از جمله در فصل هایی مانند: واکنشهای آنی، یا از روی عصبانیت، کنشگری توأم با تعقل و منجر به تغییر زندگی، تصمیم‌گیری برای تن و احساس جنسی خود، اَعمال مخاطره‌آمیز، مقاومت فردی، اکتیویسم جمعی و… یک یک روایت های این کتاب، وجد و هیجانِ کارهای متهورانه زنان و کوتاه نیامدن آنها در مواجهه با مشکلات خرد و کلان را به ما منتقل می‌کند. کارهایی که این زنان در مقابله با خشونت، تبعیض‌جنسی، جنس‌گرایی و تعصب نژاد‌ی (راسیسم)، و… انجام داده‌اند مشوقی است برای هرکدام از ما برای نوشتن و یا انجام واکنشی مشابه! ماجرای زیر نمونه‌ای از بخشِ «مقاومت یا عمل فردی» این کتاب است.

  دفاع از حقوق بشر

تصویب قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل علیه ایران
رادیو فرانسه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که ۸۶ کشور به آن رای مثبت داده‌اند؛ از مواردی چون عدم توجه به آزادی بیان، حقوق اقلیت‌ها و زنان و نیز اجرای مجازات‌های خشن همچون اعدام در ایران انتقاد شده است.

بیلان آزادی رسانه‌ها در جهان ۲۰۱۳
سازمان گزار‌ش‌گران بدون مرز ۲۸ آذر ۱۳۹۲ در سال میلادی ٢٠١٣، در جهان ٧١ روزنامه‌نگار به هنگام انجام وظیفه خود جان باخته‌اند. مناطقی که در آن‌ها بیشترین کشته های ثبت شده‌اند به ترتیب آسیا (٢۴تن)، خاورمیانه و افریقای شمالی ( ٢٣ تن) است.

انتقاد شیرین عبادی از منشورحقوق شهروندی: ناقص است و ضمانت اجرایی ندارد

جرس ۲۹ آذر ۱۳۹۲ شیرین عبادی با بیان این که “منشورحقوق شهروندی نشانه‌ایی از وجود اراده سیاسی و جدی برای حفظ حقوق شهروندان نیست” گفت: نوشتن قانونی ناقص که اکثرا هم به تعارف می گذرد و ضمانت اجرایی ندارد جز تلف کردن وقت عده ای که حقوق شان تعضیف شده و یا فقط به علت نوشتن یک مقاله یا داشتن یک عقیده مذهبی در زندان هستند فایده ای دیگری ندارد. زمانی برای جا انداختن منشور شهروندیفریده غیرت: پیش نویس منشور حقوق شهروندی شبیه قانون اساسی است فقط با عباراتی متفاوت تر

  حقوق سیاسی و مدنی

تصادف اتوبوس اردوی “راهیان نور” باعث مرگ یک نفر شد
رادیو زمانه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ تصادف اتوبوس حامل دانش‌آموزان در اردوی “راهیان نور” باعث مرگ یک نفر و زخمی شدن شش دانش‌آموز شد.

پرنده تنها را نجات دهید
خبرگزاری ایرنا ۲۶ آذر ۱۳۹۲ هوبره پرنده ای نادر با ظاهری شبیه بوقلمون ماده سالها است در پهنه ایران زمین زیست می کند، اما امروز برخی افراد سودجو ضدمحیط زیست زندگی این گونه گرانبهای حیات وحش را به بهای شیرین کامی برخی شیوخ کشورهای جنوب خلیج فارس تلخ کرده اند.

نامه محرمانه وزارت ارشاد:محدودیت رسانه ها در انتشار خبر در خصوص انرژی هسته ای و کرسنت
سازمان گزارش‌گران بدون مرز ۲۹ آذر ۱۳۹۲ در یکی از این نامه ها تاکید شده بود که بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی از این پس رسانه ها خبری نباید به طور مستقیم اقدام به انتشار خبرهایی پیرامون مذاکرات هسته ای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی کنند. دیپلمات ارشد ایرانی: توافق ژنو مانع کاهش صادرات نفت به ۸۰۰هزار بشکه می شود

  فرهنگ و جامعه

شهرام ناظری به نفع بیماران جذامی می خواند
ملی مذهبی ۳۰ آذر ۱۳۹۲ شهرام ناظری با همراهی گروه «مولوی» قطعات ماندگار کردی را برای مخاطبانش اجرا خواهد کرد.

چهارمین پلنگ هم کشته شد
خبرگزاری میراث فرهنگی ۲۶ آذر ۱۳۹۲ آذرماه برای پلنگ‌های ایرانی ماهی بسیار بدیمن بوده است. در حالی که از ۸ آذرماه تنها به فاصله دو هفته سه پلنگ در مناطق مختلف ایران کشته شدند، از تایباد خبر می‌رسد که چهارمین پلنگ ایرانی به ضرب چوب و سنگ روستاییان تلف شد. حذف ۹ پلنگ در ۹ ماه؛ انقراض ۵۰۰ پلنگ در چند ماهمرگ هشتمین پلنگ ایرانی در سال جاری این بار در بافق

کودکانی در همین حوالی
خبرگزاری مهر ۲۷ آذر ۱۳۹۲ جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان سازمانی غیر دولتی است که اعتقاد دارد کار فعالیتی غیر ضروری برای کودکان می باشد که آن ها را از داشتن زندگی عادی دردوران کودکی محروم می کند و آسیب های جدی و جبران ناپذیری به لحاظ روحی و جسمی به آن ها وارد می آورد. روزانه کودکان زیادی که اغلب آنها کودکان کار و خیابان هستند در این مرکز توسط تعدادی افراد داوطلب آموزش می بینند. طبق آمار های رسمی حدود پنجاه و چهار هزار کودک و طبق آمارهای غیر رسمی حدود ۳ میلیون و هشتصد هزارکودک جامانده از تحصیل در ایران وجود دارد.

  سیاست

لوینسون در ایران نیست
ملی مذهبی ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ظریف درباره سرنوشت رابرت لوینسون، جاسوسی که در ایران بازداشت شده بود گفت که هیچ اثری از مامور سابق آف بی آی که ۶ سال پیش در ایران ناپدید شد نیست.

نسرین ستوده کاردستی دوران حبس خود را به نمایندگان پارلمان اروپا هدیه داد
بی بی سی فارسی ۲۸ آذر ۱۳۹۲ نسرین ستوده کاردستی خود در زندان را به نشانه قدردانی به هیات اعزامی پارلمان اروپا هدیه داد اما چند منبع خبری در ایران از اعطای جایزه ساخاروف به خانم ستوده و جعفر پناهی در تهران خبر داده اند. اهدای جایزه ساخاروف به پناهی و ستوده؛ احضار کاردار یونان به وزارت خارجه ایران

عراقچی: پیشرفت در مذاکرات کارشناسی ژنو اندک بوده است
دویچه وله ۱ دی ۱۳۹۲ به گفته معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران، مذاکرات کارشناسی ایران و قدرت‌های غربی “پیشرفتی اندک” داشته است. تیم ایرانی در پی بسط تحریم‌های غرب دور پیشین مذاکرات را نیمه‌تمام رها کرد و به تهران بازگشت.

  آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های مهر، ایسنا، ایلنا روزنامه‌های شرق سایت‌های  رادیو فردا،  تغییر برای برابری، محبت‌نیوز، مجذوبان نور، آژانس خبری موکریان، جرس، مدرسه فمینیستی، کلمه، رادیو کوچه، رادیوزمانه، دویچه وله، بی‌بی‌سی‌ فارسی، ملی مذهبی سازمان‌های حقوق‌بشری؛ امنستی، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، امنستی

  دیگر بولتن‌های حقوق بشری آرمان‌شهر

هفت‌روز نامه حقوق بشری بین‌المللی
هفت‌روز نامه حقوق بشری افغانستان
هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان
هفت‌روز نامه تاجیکستان

پیوست‌ها: