haft-690x259

131213054306_tj_shakespeareplay976
ویلیام شکسپیر با لباس تاجیکی روی صحنه تئاتر لاهوتی/ عکس از زرینه خوشوقت/ منبع: بی بی سی

 سیاسی

صلیب سرخ: درهای زندان های تاجیکستان به روی این سازمان هم چنان بسته است
۱۸ دسامبر، بی بی سی مسئول دفتر کمیته بینالمللی صلیب سرخ در تاجیکستان گفت که این سازمان به تلاش های خود برای دسترسی به زندان های این کشور ادامهخواهد داد. سیویرین شاپاز، روز چهارشنبه ۱۸ دسامبر در همایشی در ارتباط با صد پنجمین سالگرد تأسیس کمیته بینالمللی صلیب سرخ و بیستمین سالگرد ­فعالیت این سازمان در تاجیکستان گفت که در ظرف چند سال اخیر کمیته بینالمللی صلیب سرخ با دولت تاجیکستان موضوع دسترسی به زندان ها را بررسی کرده، اما هنوز در این زمینه توافقی حاصل نشده است. خانم شاپاز گفت: “بر اساس معیارهای بینالمللی، در شرایط جنگ، کمیته بینالمللی صلیب سرخ امکان دارد از محل درگیری ها بازدید و با اسیران جنگی صحبت کند؛ و در شرایط عادی، این سازمان با کسب توافق دولت ها میتواند از زندان ها دیدن کند و با تمام شرایط محبوسان آشنا شود.”

 نامه سرگشاده روشنفکران تاجیک به رئیس جمهور برای حمایت از زید سعیداف
۱۷ دسامبر، آسیا پلوس گروهی از چهرههای سرشناس فرهنگی و علمی تاجیکستان طی یک نامه به امامعلی رحمان خواستار دخالت او در قضیه زید سعیداف تاجر شناخته شده تاجیک شده اند. مؤمن قناعت، گلرخسار صفی، محمدشا ایلال اف و موسی دینارشایف – چهرههای سرشناس فرهنگی و علمی تاجیکستان به رئیس جمهور کشور نامه ای ارسال کرده و خواهش کردهاند که در مورد سرنوشت زید سعیداف که دادگاه عالی در آستانه صادر کردن حکم او میباشد دخالت کند.

 وضعیت در منطقه وارخ اسفره همچنان آشفته است
۱۹ دسامبر، بی بی سی مخالفت ها در مرز مشترک تاجیکستان و قرغیزستان سه روز قبل در پی آتش سوزی یک منزل مسکونی در حدود تاجیکستان و چایخانه ای در قلمرو قرغیزستان شروع شد. گفته میشود حدود ۲۰۰ تن از اتباع تاجیک راه منتهی به روستای آقسای قرغیزستان و شماری از تظاهرکنندگان قرغیز راه ارتباطی به روستای وارخ تاجیکستان را بسته و خواستار بازداشت و مجازات عاملان این حوادث شده اند. مرزبانان تاجیک و قرغیز توانستند از وقوع درگیری میان اتباع دو کشور جلوگیری کنند. حال بازرسان علل آتش سوزی ها در حدود تاجیکستان و قرغیزستان را تحقیق می کنند. امتداد مرز تاجیکستان و قرغیزستان ۹۷۰ کیلومتر بوده به دلیل وجود اراضی مورد بحث تنها ۵۶۷ کیلومتر و یا ۵۹ درصد از مرز مشترک تعیین و علامت گذاری شده است.

 پارلمان اسامی بعضی از محل های شهرنو را تاجیکی کرد
۱۷ دسامبر، خاور اسامی یک شهرک و بیش از ۳۰ روستای شهرنو تغییر داده شده است. طبق آن شهرک «اکتبر» به نام شاعر معروف تاجیک «میرزا تورسون زاده» ، روستاهای «سیلبور» به «استقلال» تغییر داده شده است. همچنین روستاهای «توربه قلعه» به «حاصلات»، «آتقماق» به «اتفاق»، «تاشتپه» به «راه نو»، «بوزوق» به «نورآباد»، «اورا اور» به «سغدیان»، «قیزیل بولاق» به «فیض آباد» تغییر یافتند. هدف از تصویب پیشنهاد حکومت جمهوری تاجیکستان در مورد تغییر دادن نام بعضی از محل های مسکونی ناحیه شهرنو پاک و بی آلایش نگه داشتن زبان مادری به خصوص تطبیق قانون جمهوری تاجیکستان «درباره زبان دولتی جمهوری تاجیکستان» بوده و بر اساس پیشنهاد مجلس نمایندگان مردمی ناحیه شهرنو صورت گرفته است.

 جامعه

محدودیت روسیه برای مهاجرین کاری
۱۸ دسامبر، اوستا پارلمان روسیه با تصویب یک قانون، مهلت اقامت مهاجرین کاری در قلمرو روسیه را محدود کرده است. سایت رسمی مجلس روسیه می نویسد، بر اساس این قانون مهاجرین کاری که بین کشورشان و روسیه نظام روادید جاری نیست باید بعد از ۹۰ روز قلمرو این کشور را ترک کنند. این قانون در حالی توسط مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفت که اخیراَ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواست مهلت اقامت مهاجرین در کشورش محدود شود. همچنین پوتین گفته است شهروندان خارجی که در قلمرو روسیه به نقض قانون متهم میشوند از ۳ تا ۱۰ سال ممنوع ورود می شوند.

فقر چیست و ندار کیست؟
۱۹ دسامبر، رادیو آزادی ۳۸ درصد جمعیت تاجیکستان در فقر با چیزی بیشتر از دو دلار آمریکایی و یا ۱۲ سامانی در روز بسر می برند. با ۱۲ سامانی در بازارهای کشور چه میشود خریداری کرد؟ شش نان بازاری. نفری که در جیب ۱۲ سامانی دارد در بازار انتخاب زیادی ندارد و معمولاً ۶ نان خریداری میکند و آن را با چای می خورد. امید دولت زاد معاون وزیر رشد اقتصاد و تجارت تاجیکستان گفت، آمار سطح فقر در تاجیکستان طبق معیارهای بانک جهانی تعیین شده میزان آن دقیق است: «سطح فقر در اول سال جاری ۳۸.۳ درصد را تشکیل می دهد. به این قشر جمعیت افرادی شامل میشوند که درآمد آنها به هر عضو خانواده در روز از ۲ دلار و ۱۵ سنت آمریکایی کمتر است». حکومت تاجیکستان استراتیژی بالا بردن سطح زندگی جمعیت تا سال ۲۰۱۵ تصویب کرده است که طبق آن سطح فقر بایستی ۳۲ درصد کاهش و درصد قشر متوسط تا ۳۰٪ افزایش یابد. اما کارشناسان می گویند، برنامههای اقتصادی حکومت تاجیکستان بیشتر بر پایه کمکهای بینالمللی و افزایش انتقال پول مهاجران تکیه دارد که چندان استوار نیست و اجرای آن واقعی به نظر نمی رسد.

 درخواست جوانان بدخشان در مورد حل مشکلات بیکاری
۱۹ دسامبر، آسیا پلوس گروه جوانان استان مختار کوهستان بدخشان از مسئولین استان درخواست کردهاند تا به حل مشکلات شغل جوانان و تاسیس بورسیه های ویژه برای جوانان دارای دیپلم رسیدگی شود. در نامه این گروه به رئیس جدید استان آقای شادی خان جمشیداف ذکر شده است که در قلمرو استان بدخشان به خصوص شهر خاروغ مشکلات زیاد اجتماعی و اقتصادی موجود است که در نوبه اول جوانان تاثیرگذارند.

عکس: روزگار مهاجران تاجیک در مسکو
۱۸ دسامبر، بی بی سی روز ۱۸ دسامبر روز جهانی مهاجرت است. در این روز در کشورهای مختلف جهان به منظور جلب توجه رهبران به مسائل مهاجرت و مهاجران کارزارهای مختلفی صورت می گیرد. در تاجیکستان در این رابطه اداره مهاجرت کشور و نمایندگی سازمان بینالمللی مهاجرت همایش و کنفرانس هایی برگزار نمودند. در آنها مسائل مربوط به وضعیت سنگین مهاجران تاجیک در کشورهای خارجی به ویژه روسیه مطرح شده است. عکسهایی از مهاجرین تاجیک در روسیه را میتوانید در سایت بی بی سی ببینید.

 زنان

بارداری نابالغان تاجیک. نتایج پژوهشUNFPA
۱۹ دسامبر، آزادگان یک کار تحقیقاتی‌ تحت عنوان «مشکلات بارداری نابالغان در اروپای شرقی و آسیای مرکزی» نهاد سازمان ملل UNFPA در تاجیکستان نشان داده که از هزار زن باردار ۵۴ نفر آن ها را دختران نابالغ تشکیل می دهند. در تاجیکستان که دارای جامعه سنتی می‌باشد دختران خیلی زود ازدواج می‌کنند و زود باردار می شوند. بر اساس تحقیقات این نهاد گرجستان، آذربایجان، رومانی، بلغارستان و ترکیه از جمله کشورهایی دانسته می‌شوند که میزان بارداری نابالغان و زنان تا ۲۰ ساله بالا است.

افزایش تعداد مهاجران زن تاجیک در روسیه
۲۰ دسامبر، آسیا پلوس به گزارش اداره خدمات مهاجرت روسیه حال در روسیه یک میلیون ۱۱۲ هزار از شهروندان تاجیکستان به سر می‌برند که از این شمار ۹۲۶ هزار نفر را مردها و ۱۸۵ هزار را زنان تشکیل می دهند. اغلب شهروندان تاجیکستان مهاجرت کاری در روسیه را اختیار نموده اند. در این دوره حدود ۶۸۳ هزار نفر مهاجرین به وطن بازگشتند. ماه نوامبر سال جاری شمار مهاجرین کاری تاجیک که از تاجیکستان به خارج از کشور رخت سفر بسته اند ۳۸.۸ هزار نفر را تشکیل داده به نسبت ماه گذشته ۲۹٪ کمتر است.

 اقتصاد

چرا «روسال» می‌خواهد «تالکو» از کار بازماند؟
۲۰ دسامبر، رادیو آزادی بزرگ‌ترین کارخانه تولید آلومینیوم در تاجیکستان شرکت تالکو در برابر کاهش تولید به دلیل پایین آمدن قیمت آلومونیوم در بازار جهانی با موانعی رو به روست که به گفته مسئولین کارخانه توسط رقیبش شرکت روسی روسال ایجاد شده اند. وضعیت این کارخانه که به توطعه های روسال در عرصه بین‌المللی گرفتار شده است زیاد خوب نیست. برای مثال، قطارهای حامل آلومونیوم تالکو که قبلاَ از مرز آذربایجان در سه روز رد می‌شدند حال این فاصله را طی ۴۵ روز طی می کنند. روسال به منظور برگرداندن میلیون‌ها دلار بدهی اش از تالکو بر روی بندر پاتی گرجستان و شرکت آمریکایی Glencore فشار می آورد تا با این شرکت تاجیکی همکاری نکنند. در گذشته روسال می کوشید که خریداری پودر آلومینیوم و دیگر مصالح برای تولید آلومینیوم مهم را برای تالکو در قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان غیرممکن کند.کارشناس تاجیک می گوید: «آن بازی‌هایی که روسال ادامه می دهد، به منظور رسیدن به همان هدف است که از ابتدا پیش گرفته بود. تالکو یکی از ده شرکت بزرگ آلومینیوم دنیاست که اقتدار آن بیش از ۵۰۰ هزار تن است. روسال در جهان در مقام سوم قرار دارد. در برابر دو شرکت دیگر که جلوتر از روسال هستند، به دست آوردن تالکو نفوذ روسال را به مراتب بالا خواهد برد». تالکو صد در صد مالکیت حکومت تاجیکستان است. ۷۰٪ سهمیه همکار آن شرکت انگلیسی «تالکو منجمنت» نیز متعلق به حکومت تاجیکستان و مابقی ۳۰٪ متعلق به شهروندان تاجیکستان می باشد.

 افزایش قیمت مسکن در دوشنبه در یک سال اخیر
۱۸ دسامبر، بی بی سی طی چند سال اخیر در قسمت مرکزی پایتخت تاجیکستان بنیاد ساختمان‌های جدید توسعه یافته است. در یک سال اخیر در تاجیکستان ارزش مسکن تا ۲۰٪ افزایش یافته است. طبق اطلاع مسئولان آژانس های مسکن اگر سال قبل قیمت یک متر مربع مسکن قدیمی ساخت ۱۱۰۰ دلار باشد در سال جاری این رقم به ۱۳۰۰ دلار رسیده است. چنین وضعیتی در اغلب شهرهای بزرگ تاجیکستان مشاهده می شود. همه ساله در فصل پاییز افزایش قیمت منزل به ویژه مسکن های قدیمی ساخت مشاهده می‌شود و پاییز سال جاری نیز استثنا نبوده است. این در حالی ست که ارزش یک متر مربع از آپارتمان های جدید در مناطق مرکزی شهر دوشنبه از ۱۲۰۰ دلار آغاز می شود. در مناطق اطراف مرکز این قیمت از ۵۰۰ دلار شروع می شود. کارشناسان می‌گویند که قیمت مسکن و اجاره آن در شهر دوشنبه یکی از گرانترین در منطقه و جهان محسوب می شود. در عوض یک آپارتمان سه خوابه در دوشنبه می‌توان در بسیاری از شهرهای اروپایی  منزل خریداری کرد.

 روابط بین الملل

همایشی تحت عنوان مسائل افغانستان و آسیای مرکزی
۲۰ دسامبر، خاور ۱۸ اکتبر در شهر بروکسل همایش تحت عنوان «افغانستان و آسیای مرکزی: دورنما و خطرات بعد از خارج شدن قوای بین‌المللی مددکار امنیت» برگزار گردید. سفیر تاجیکستان رستم صالح اف در مورد اهمیت تحقیق همه جانبه و استفاده تجربه صلح و ثبات تاجیکستان صحبت کرد. او گفت حکومت تاجیکستان به افغانستان برای تربیت کادرها، تأمین نیروی برق، افزایش مراکز تجاری در مناطق مرزی و ساخت پل ها به افغانستان کمک خواهد کرد. سفرای کشورهای آسیای مرکزی ضمن سخنرانی‌ها اظهار داشتند که حکومت های کشورهای شان برای تأمین صلح و ثبات افغانستان همچنین برقرار نمودن بخش‌های اقتصادی و اجتماعی این کشور کمک خواهند کرد.

 ثبات را در تاجیکستان ترس از جنگ و تهدید ازبکستان نگه می‌دارد
۱۷ دسامبر، رادیو آزادی سازمان معتبر تحقیقاتی روسیه «منچنکو کانسلتینگ» در گزارش خود تاجیکستان را از پنج کشور منطقه در پایین‌ترین رتبه جا داده است. تاجیکستان در این رده بندی در پایین ترین مقام قرار دارد. در گزارش ذکر شده است: «به رئیس جمهور امامعلی رحمان میسر شد که بعد از جنگ داخلی وضعیت را کمی معتدل کند… علاوه بر این خطرهای خارجی ریسک های داخلی را تقویت می دهند. تنها چیزی که ثبات را در تاجیکستان نگه می‌دارد به غیر از بازیگران خارجی به خصوص روسیه و چین وجود تهدید از سوی ازبکستان و ترس خیلی زیاد چه مردم و چه نخبگان از احتمال تکرار جنگ داخلی است». فساد یک پدیده دیگر خاص کل آسیای مرکزی است. همه ۵ کشور منطقه در رده بندی سازمان Transparency International در زینه های پایین‌ترین در کنار کشورهای آفریقایی جای گرفته اند.

 به بهبود روابط میان تاشکند و دوشنبه خوشبین هستید؟
۱۶ دسامبر، آزادگان اسماعیل طلبک‌اف، نماینده پارلمان: به بهبود روابط با ازبکستان باور دارم، چون ریشه‌های عمیق هم مذهبی، هم‌مرزی و حتی فامیلی داریم. مهدی صابر، کارمند مسئول مرکز تحقیقات استراتژی: اسلام کریم‌اف در یک سخنرانی خود گفته بود که نفراتی می‌خواهند ما را با تاجیکستان درگیر جنگ کنند، ولی ما به حرف های آن ها گوش نمی دهیم و ما یک ملت هستیم که با دو زبان با هم گفتگو می‌کنیم و باید با هم متحد باشیم. عبدالقیوم یوسف اف، حقوقدان: به بهبود روابط میان تاشکند و دوشنبه باور دارم، زیرا این روابط بین دو دولت همسایه و دوست عادی می‌باشد. از سوی دیگر، روابط بین این دو دولت جنبه سیاسی دارد و دائمی نیست و آن‌ها نمی توانند دائما گرم یا سرد باشند. امنیت عبدالنظر‌اف، معاون رئیس حزب سوسیال دموکرات: “بعد از تغییر دادن نخست وزیر، ممکن است این مقام نو با ازبکستان کنار آید. ولی بعضاً از طریق رادیو و تلویزیون تاجیکستان به مردم ازبک سخنان “پست و بلند” گفته می‌شود که این می‌تواند روابط را سرد‌تر کند.

تاجیکستان و چین در سال ۲۰۱۴ یک سند برنامه گسترش همکاری ها را امضا می کنند
۱۴ دسامبر، ایست تایم رو دوشنبه و پکن برای ادامه همکاری در تهیه یک برنامه توسعه همکاری تاجیکستان و چین تا سال ۲۰۲۰  به توافق رسیدند. بر اساس اطلاعیه سفارت تاجیکستان در چین، توافق شده است که کار تهیه برنامه های توسعه همکاری تاجیکستان و چین تا سال ۲۰۲۰ که باید در سفر رئیس جمهور چین به دوشنبه به تصویب برسد، ادامه یابد. این موضوع در دیدار رشید عالم اف، سفیر تاجیکستان و “چن گاپن”، معاون وزیر امور خارجه چین مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. پیشنهادات با هدف بهبود کیفیت همکاری در همه زمینه ها، به ویژه در بخش تجارت و عرصه اقتصادی باید در محور این برنامه قرار داشته باشد. به اعتقاد طرفین سال ۲۰۱۴ باید مرحله همکاری رو به رشد در سطح دو جانبه و در چارچوب سازمان همکاری شانگهای برای دو کشور باشد. طرفین توافق کردند که در سالگرد امضای بیانیه مشترک ایجاد همکاری استراتژیک، در بهار۲۰۱۴ در پکن، کنفرانس علمی عملی تحت عنوان “همکاری استراتژیک تاجیکستان و چین: وضعیت و چشم اندازها” برگزار شود.

 سفیر روسیه: تاجیکستان حق همگرایی به همه نوع اتحادها را دارد
۱۷ دسامبر، آسیا پلوس اظهارات ضد روسی به روابط متقابل روسیه و تاجیکستان تاثیرمنفی خواهد داشت، سفیر روسیه در تاجیکستان اگور فرول اف لیاکین در پاسخ به ابراز اندیشه رئیس بنیاد جمعیتی «اندیم» دوست اف ضمن کار همایش بین‌المللی تحت عنوان «روسیه و کشورهای آسیای مرکزی: جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و انسان دوستی و همگرایی اوروآسیایی» که در شهر دوشنبه برگزار شد. آقای دوست اف نظر خودرا در مورد روابط تاجیکستان و روسیه ذکر کرد که جنگ بنزینی و کوکسی علیه تاجیکستان توسط روسیه به اقتصاد تاجیکستان یک میلیارد دلار آمریکایی خسارت وارد کرده است. در ادامه آقای دوست اف گفته است: «حمله های اطلاعاتی در مطبوعات روسیه به تاجیکستان و تاجیکان و رئیس جمهور تاجیکستان یکی از دلایل آن است که امکان هیچ گونه همگرایی وجود ندارد». در پاسخ سفیر روسیه در تاجیکستان این اظهارات آقای دوست اف را بی‌پایه خواند و گفت: «به نظر من، چنین اظهارات کاملاَ ماجراجویانه بوده روابط دوجانبه را خدشه دار خواهد کرد. من از این اظهارات در عجبم اگر با روسیه و یا هر کشور دیگری همبستگی نمی خواهید حق شماست هر طوری می‌خواهید رفتار کنید».

بررسی روابط تاجیکستان و روسیه
۱۸ دسامبر، خاور  روز ۱۸ دسامبر سراج الدین اصل اف، وزیر امور خارجه تاجیکستان با ایگور فرولوف لیاکین، سفیر فدراسیون روسیه در تاجیکستان ملاقات کرد. به گزارش وزارت خارجه کشور در این دیدار سراج الدین اصل اف و ایگور فرولوف لیاکین سطح کنونی و چشم‌انداز روابط دوجانبه و چند جانبه و همچنین راه های گسترش همکاری متقابلا سودمند دو کشور را در زمینه های سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار دادند. وزیر امور خارجه تاجیکستان و سفیر فدراسیون روسیه  با اطمینان تاکید داشتند که روند توسعه و تقویت روابط میان  تاجیکستان و روسیه چون دو شریک استراتژیک بر اساس منافع متقابلا سودمند ادامه خواهد یافت.

 فرهنگ

همایش یادبود اکادمسن سمیون اف پژوهشگر تاریخ تاجیکان
۱۳ دسامبر، بی بی سی در مرکز علم و فرهنگ روسیه در شهر دوشنبه همایش علمی تحت عنوان «سهم آکادمسین سمیون اف در مطالعات تاریخ و فرهنگ مردم تاجیک» برگزار شد. این همایش بین‌المللی به ابتکار پژوهشگاه تاریخ و باستان شناسی احمد دانش یک نهاد وابسته به فرهنگستان علوم تاجیکستان، مؤسسه فرانسوی مطالعات آسیایی و مرکز علم و فرهنگ روسیه در شهر دوشنبه دایر شد. برگزاری این همایش به مناسبت صد و چهلمین سالگرد تولد آکادمسین سمیون اف یکی از محققین برجسته تاریخ و فرهنگ مردمان آسیای میانه و به خصوص تاجیکستان است. آکادمسین سمیون اف بسیاری از آثار کتبی را که ارزش علمی و تاریخی داشتند از خطر نابودی نجات داده است. در همایش ذکر گردید: در سال‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ ادبیات با حروف فارسی در آسیای میانه در معرض خطر قرار داشت، اکادمسین سمیون اف توانست که زمامداران وقت را متقاعد کند که این آثار خطی ارزش علمی و تاریخی بزرگی دارند و این آثار را از نابودی باید نجات داد. در این همایش علمی پیشنهاد گردید که مجموعه‌ای از آثار منتخب اکادمسین سمیون اف منتشر شود. اکادمسین سمیون اف در طول حیات خود بیش از ۲۰۰ مقاله علمی نوشته و منتشر کرده است.

کمک فرانسه در تحقیق دستنویس ها در تاجیکستان
۱۶ دسامبر، رادیو آزادی در شهر دوشنبه گروهی از دانشمندان فرانسوی به متخصصین تاجیک شیوه‌های جدید تحقیق دستنویس های قدیمی را که در آثارخانه های تاجیکستان محفوظ اند آموزش می دهند. دوره های کوتاه مدت آموزشی به ابتکار پژوهشگاه زبان و ادبیات، خاورشناسی و میراث خطی فرهنگستان علوم و یک مؤسسه تحقیقاتی فرانسه صورت می گیرد. در این دوره های آموزشی سی نفر از محققین جوان تاجیک و سایر کشورهای آسیای مرکزی شرکت خواهند کرد.

 شکسپیر و قهرمانانش در لباس تاجیکی
۱۶ دسامبر، بی بی سی در تاجیکستان ،کمدی ویلیام شکسپیر، درام نویس معروف انگلیسی، به نام “رام کردن زن سرکش” برای بار اول  و با شیوه خاص تاجیکی به نمایش درآمد. در ورودی تئاتر لاهوتی در شهر دوشنبه در آگهی این نمایش عکسی از ویلیام شکسپیر که در سر کلاه تاجیکی دارد، گذاشته شده که از شیوه خاص تهیه این نمایش تئاتری خبر می‌دهد. آرایش صحنه، از جمله دروازه و درها، اشیای دیگر صحنه و پوشش هنرمندان نیز به سبک تاجیکی، از جمله با استفاده از سوزنی ها و لباس های زربافت معمول در شهرهای بخارا و سمرقند، صورت گرفته و این تصور را ایجاد می‌کند، که گویا وقایع اثر در یک شهر آسیای میانه‌رخ می‌دهد.

 چهل هزار دلار برای جایزه به وکیل پارلمان و شاعر تاجیک
۱۹ دسامبر، فرج وکیل پارلمان تاجیک آقای عالم سلیم زاده و شاعر تاجیک عظیم امین اف برای سناریوی نمایشنامه «مقصود از جمله آفرینش ماییم» (مبنی بر رباعیات عمر خیام) سزاوار جایزه ۴۰ هزار دلاری شدند. این جایزه در آزمون بین‌المللی سناریوها از روی افسانه، روایت و حماسه های مردم آسیا با نام «هنر افسانه گویی» که در وزارت فرهنگ تاجیکستان جمع بست گردید به برندگان سپرده شد. آزمون «هنر افسانه گویی» طی سه سال اخیر به ابتکار وزارت فرهنگ، ورزش و توریسم کره در همکاری با وزارت های فرهنگ تاجیکستان، قزاقستان، قرغیزستان و ازبکستان دایر می گردد. هدف اصلی این آزمون دریافت اثرهای صحنه ای دارای ارزش‌های والای فرهنگی به خاطر تحکیم همکاری‌های کشورهای آسیا در جاده هنر تئاتری و فیلم آفری است.

 آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر بولتن های آرمان شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان


منابع: Asia-Plus, Avesta, BBC (Persian, Tajik, English), Easttime.ru, Faraj, Khovar, Ozodagon, Radio Ozodi, Radio Free Europe