افغانستان

576059_132102133637936_1514448918_n-690x457
فرش قرمز
“اولین جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات” امسال نیز هموار خواهد شد.

 انتخابات

اکثریت باشندگان بدخشان از رای دادن محروم می‌ مانند
۸صبح/ ۱/۱۱/۱۳۹۲ مقام ‌های محلی بدخشان و شماری از فعالان جامعه مدنی این ولایت می‌ گویند: برگزاری انتخابات در شمار زیادی از ولسوالی‌ های این ولایت، ناممکن است. شماری از ولسوالی‌ های سردسیر بدخشان، در ماه حمل پوشیده از برف است و به علت مسدود شدن راه های مواصلاتی مردم برای رای دادن با مشکلات فراوانی روبرو خواهند گشت.

 نبود نیروی امنیتی کافی برای برگزاری انتخابات در غور
فارسی.رو/ ۲۸/۱۰/۱۳۹۲ سخنگوی والی غور هشدار داد: ما در ولایت غور با کمبود نیروهای نظامی مواجه هستیم و اگر به این مساله رسیدگی نگردد، انتخابات نیز برگزار نخواهد شد. برای برگزاری انتخابات امن و شفاف باید ۱۵۰۰نیروی امنیتی دیگر به این ولایت اعزام شوند.

 اعلام آمادگی مردم برای شرکت در انتخابات در بلخ
رادیو آزادی/ ۱/۱۱/۱۳۹۲ مسوولان در دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در بلخ می ‌‌گویند: شمار دریافت کنندگان کارت رای دهی در این ولایت  به بیش از دوصد هزار تن افزایش یافته و تا کنون نزدیک به ۶۰ درصد واجدین شرایط رای دهی کارت گرفتند. این مساله بیان ‌گر علاقمندی مردم ولایت بلخ  به انتخابات است.

 خطر تهدیدهای امنیتی بر ۱۴۸مرکز رای درغزنی
رادیو کلید/ ۱/۱۱/۱۳۹۲ مقام ‌های محلی در ولایت غزنی می ‌گویند: ازجمله ۳۹۴مرکز رای دهی در سراسر ولایت غزنی، ۱۴۸مرکز با تهدیدهای جدی امنیتی مواجه اند. دگروال عصمت الله حیدرخیل؛ معاون مرکز هماهنگی اردوی ملی درغزنی با ابراز این مطلب گفت: در ولسوالی ناوه غزنی که در دست طالبان قرار دارد انتخابات برگزار نخواهد شد اما به ۱۶ ولسوالی اکمالات ازطریق زمین و به دو ولسوالی گیرو و اجیرستان اکمالات از طریق هوا انجام خواهد شد.

 مصارف انتخاباتی نامزدان محدود شد
صدای امریکا/ ۱/۱۱/۱۳۹۲ کمیسیون مستقل انتخابات می گوید: به منظور تامین شفافیت و اصل عادلانه بودن انتخابات، مصارف کمپاین انتخاباتی نامزدان را محدود نموده است. سریر احمد برمک، عضو کمیسیون مستقل انتخابات گفت: لایحه ای برای مهار نمودن مصارف غیرمتعادل پول از سوی نامزدان، تهیه گردیده است.

  موارد نقض حقوق بشر

عاملان دولتی
پولیس محلى سه عضو یک خانواده را کشت

خبرگزاری پژواک/ ۱/۱۱/۱۳۹۲ سه عضو یک خانواده توسط پولیس محلى کشته شده است. جسد سه فرد کشته شده (شوهر، خانم و پسر) توسط مردم منطقه، مقابل مقام ولایت آورده شده و از مسوولین خواستند تا عاملین قتل را دستگیر ومجازات نمایند. محمدطاهر پسر این خانواده گفت: پولیس محلى، به هدف دزدى به خانۀ ما آمد اما زمانی که توسط اعضای خانواده ام شناسایى شدند، تمام اعضای خانواده ام را کشتند.

 عاملان غیر دولتی
کشف جسد یک زن و مرد در جوزجان

فارسی.رو/ ۲۷/۱۰/۱۳۹۲ فقیر محمد جوزجانی فرمانده امنیه جوزجان اعلام کرد: جسد یک زن همراه با شوهرش از یک سیاه چال در منطقه ینگی اریغ شهر شبرغان پیدا شده است. در پیوند به این قضیه دو تن از برادران شوهر این زن بازداشت شده اند. آنان در تحقیقات ابتدایی اعتراف کرده اند که این قتل توسط آنان صورت گرفته و مدعی شده اند به دلیل این که مادرشان از سوی برادر و خانمش مورد آزار قرار می گرفت آنان را به قتل رسانده اند.

 حمله طالبان به مردم ولایت جوزجان دو قربانی گرفت
فارسی.رو/ ۲۶/۱۰/۱۳۹۲ فقیرمحمد جوزجانی؛ فرمانده امنیه جوزجان از حمله طالبان به مردم این ولایت خبر داد. وی گفت: مخالفان مسلح دولت دست به حمله ای علیه اهالی منطقه خواجه برهان شهر شبرغان زدند. به گفته آقای جوزجانی در این حمله مخالفان مسلح دولت دو غیرنظامی را به قتل رساندند و یک غیرنظامی دیگر را زخمی کرده اند.

 کشته و زخمی شدن هفت بازیکن فوتبال در قندهار
رادیو آزادی/ ۲۹/۱۰/۱۳۹۲ مقام های ولایت قندهار از کشته و زخمی شدن هفت بازیکن فوتبال در این ولایت خبر داده اند. جاوید فیصل، سخنگوی والی قندهار گفت: این بازیکنان در یک حمله راکتی در ولسوالی میوند کشته و زخمی شدند. در نتیجه اصابت این راکت سه بازیکن فوتبال کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

 جسد مرد ربوده شده در غوریان یافت شد
رادیو آزادی/ ۲۶/۱۰/۱۳۹۲ مسوولان امنیتی ولایت هرات از دریافت جسد یک مرد در این ولایت خبر می دهند. وزیر احمد یک افسر پولیس در زون چهار سرحدی ولایت هرات گفت: این مرد که چند روز قبل توسط افراد مسلح ناشناس ربوده شده بود، سرانجام جسدش از ولسوالی غوریان این ولایت دریافت گردید.

 پنجاه کارمند یک موسسه ماین پاکی در هرات از سوی طالبان ربوده شدند
بخدی نیوز/ ۱/۱۱/۱۳۹۲ پنجاه کارمند موسسه ماین پاکی موسوم به هلوترست در ولایت هرات از سوی طالبان ربوده شدند. این افراد از منطقه ای موسوم به ماروا از مربوطات ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات ربوده شده اند. این ماین پاکان برای خنثی سازی ماین هایی که از سوی مخالفان مسلح در ولسوالی پشتون زرغون کارگذاری شده بود به آن جا رفته بودند. بیشتر بخوانید: رهایی تمامی کارمندان ربوده شده موسسه ماین پاکی در هرات

  زنان

دیده بان حقوق بشر از اتحادیه اروپا خواست تا بر روی وضعیت زنان افغان تمرکز کند
رادیو آزادی/ ۳۰/۱۱/۱۳۹۲ سازمان دیده بان حقوق بشر از اتحادیه اروپا می خواهد تا به صورت مستقلانه به وضیعت زنان افغان توجه کند  و وضعیت زنان در این کشور را جدی بگیرد. هیدر بار یکی از مسوولین دفتر سازمان دیده بان حقوق بشر در افغانستان گفت: واقعا جای تاسف است که در بین اعضای اتحادیه اروپا در مورد وضعیت زنان افغانستان موضع مشترکی وجود ندارد.

 مردی خانم جوانش را در ولایت تخار به قتل رساند
تلویزیون یک/ ۲۷/۱۰/۱۳۹۲ مقام‌ های محلی در ولایت تخار می گویند: یک بانوی جوان در ولسوالی “کلفگان” این ولایت، توسط شوهرش به قتل رسیده است. پولیس تخار افزوده است که شوهر این خانم به وسیله‌ تفنگ چره‌ ای همسرش را کشته است. خلیل اسیر، سخنگوی فرماندهی پولیس تخار می گوید: این فرد پس از کشتن همسرش از ساحه فرار کرده و پولیس در تلاش بازداشت او است. بیشتر بخوانید: قتل مشکوک یک دختر جوان در غزنی  کشته شدن یک زن و دو دختر در ولایت قندهار

 زنان زندانی: رییس جمهور کرزی برای عفو ما یک فرمان صادر کند
رادیو آزادی/ ۱/۱۱/۱۳۹۲ پس از آن که زنان زندانی در زندان بادام باغ اعتصاب غذای دسته جمعی نمودند، کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه هیأتی را جهت بررسی وضعیت این زندان توظیف کرد. سپس هیات گزارش داد: خانم های زندانی زندان بادام باغ از رییس جمهور کرزی می خواهند که به مناسبت روز جهانی زن فرمان ویژه عفو و کاهش در مدت حبس را برای آن ها صادر نماید. بیشتر بخوانید: به اساس فرمان حامد کرزی، دو زندانی زن از زندان بادام باغ آزاد شدند

 تا زمانی که زنان به ریشه قدرت راه نیابند، دست ‌آوردهای آنان شکننده است
خامه پرس/ ۱/۱۱/۱۳۹۲ نشستی زیر نام “نقش زنان در افغانستان پس از ۲۰۱۴؛ چالش‌ها و فرصت‌ها” در کابل برگزار شد. در این نشست، دست ‌آوردهای دوازده ساله زنان افغانستان و هم‌چنین چالش‌ هایی که پیش روی آن‌ها قرار دارد، به بحث گرفته شد. زهرا نادری عضو مجلس نمایندگان و فعال حقوق زن گفت: تا زمانی که زنان به ریشۀ قدرت، یعنی دادگاه عالی افغانستان راه نیابند، دست آوردهای آن ها شکننده و سمبولیک است.

 نشریه چشم انداز حقوقی  به دادگاه جنایی بین المللی
چشم انداز حقوقی به دادگاه جنایی بین المللی (ICC) یک نشریه الکترونیکی است که توسط بنیاد ابتکار زنان برای عدالت جنسیتی آماده و پخش می شود. در این نشریه تحلیل های جنسیتی تصمیم گیری های حقوقی دادگاه بین المللی جنایی قابل دست رس است.

 چانه زدن با پدرسالاری
مجله علمی سیج (sage) مقاله علمی دنیز کاندیوتی در مورد انواع مقاومت زنان علیه تسلط مردان در سیستم های پدرسالاری را می توانید در این صفحه بخوانید.

     حامیان و فعالان

نگرانی ها از وضعیت حقوق بشر در افغانستان
صدای امریکا/ ۱/۱۱/۱۳۹۲ سازمان دیدبان حقوق بشر از آن چه که پس گرد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در سال ۲۰۱۳ می خواند، ابراز نگرانی کرد. دیدبان حقوق بشر گفته است: خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴، عدم امضای توافقنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن و انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در افغانستان، سیاست های آن کشور را در زمینۀ حقوق بشر به گونۀ منفی متاثر ساخته است.

 شماری از نهادهای جامعه مدنی در بامیان تظاهرات کردند
رادیو وطندار/ ۳۰/۱۰/۱۳۹۲ مظاهره کنندگان که تعدادشان به ده‌ها تن می ‌رسید، با سر دادن شعار، بر امضای قرارداد امنیتی و مبارزه با تروریزم بین ‌المللی تاکید می کردند. اسماعیل ذکی مسوول جامعه مدنی بامیان، هدف از راه ‌اندازی این راهپیمایی را اعتراض جامعه مدنی و باشندگان این ولایت در مورد تعلل در امضای قرارداد امنیتی دانست.

 خشونت علیه مردان در ولایت بلخ
رادیو کلید/ ۲۵/۱۰/۱۳۹۲ بازهم خبر از خشونت است اما نه خشونت علیه زنان، دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال کشور از بروز خشونت‌ها علیه مردان گزارش داده است. به گفته مسوولان دفتر ولایتی کمیسیون حقوق بشر، از شروع سال جاری تاکنون سه قضیه خشونت زنان علیه مردان در دفتر ولایتی این کمیسیون در شمال کشور ثبت شده است. گفته شده که این مردها از سوی زن‌های شان مورد لت کوب قرار گرفته اند.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

کاهش کمک‌ های جامعه جهانی در بخش ماین پاکی
رادیو کلید/ ۳۰/۱۰/۱۳۹۲ اداره‌ ملی آمادگی مبارزه با حوادث طبیعی می ‌گوید: کمک‌های جامعه جهانی در بخش پاک سازی افغانستان از ماین ‌ها کاهش یافته اند. محمد دایم کاکر، رییس اداره ملی آمادگی مبارزه با حوادث طبیعی گفت: آن ها برای تطبیق برنامه های ماین پاکی در کشور به همکاری بیشتر جامعه جهانی نیاز دارند. او افزود: به خاطر پاک سازی کشور از وجود ماین ها به ۴۵۰ میلیون دالر ضرورت دارند.

 خواست مردم غور برای محو کشت کوکنار
رادیو وطندار/ ۳۰/۱۰/۱۳۹۲ شماری از جوانان و بزرگان قومی غور در یک گردهم آیی، خواهان محو کشت کوکنار شدند. جوانان و متنفذین قومی شهر چغچران، مرکز ولایت غور که در این گردهم آیی شرکت کرده بودند، مواد مخدر را از عوامل مهم بی ثباتی در کشور عنوان کردند.

 افغانستان ۸۰ درصد مواد مخدر جهان را تولید می کند
تلویزیون یک/ ۲۷/۱۰/۱۳۹۲ به گفته‎ معاون وزیر خارجه‎ ایالات متحده امریکا در امور تطبیق قانون مواد مخدر، افغانستان هشتاد درصد مواد مخدر جهان را تولید می کند. وی افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان را سبب کمرنگ شدن پیشرفت حکومت و کندی رشد اقتصاد دانسته است. بیشتر بخوانید: دولت افغانستان در کمند تولید تریاک

  جنگ

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
نه شبه نظامی در حمله هوایی امریکا در نورستان کشته شدند. شش مخالف مسلح از اثر انفجار ماین در یک مسجد در ولایت غزنى کشته شدند. در اثر انفجار ماین کنار جاده در ولایت سرپل سه پولیس کشته شدند. سه مخالف مسلح در لغمان در عملیات نیروهای افغان کشته شدند. یک سرباز امنیت ملی در اثر انفجار یک ماین در ولایت ارزگان کشته شد. نه مخالف مسلح در یک حمله هواپیمای بی سرنشین در ولایت نورستان کشته شدند. چهار سرباز پولیس ملی از سوی قاچاق‌چیان مواد مخدر در ولایت غور زخمی شدند.

 تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
بر اثر انفجار یک ماین کنار جاده در ولایت قندهار دست کم سه غیر نظامی کشته شدند.

 افزایش چشم‌ گیر تلفات حمله‌ انتحاری بر یک رستورانت در کابل
تلویزیون یک/ ۲۸/۱۰/۱۳۹۲ پولیس کابل اعلام کرده است که شمار تلفات حمله‌ مهاجمان انتحاری به یک رستورانت در کابل به بیست و یک تن افزایش یافته است. در میان کشته شدگان ۱۳ شهروند خارجی وجود داشته که ۶ تن آنان زن هستند. ۸ تن از کشته شدگان افغان هستند که در میان آنان نیز یک زن دیده شده است. یک مقام ارشد صندوق بین المللی پول و چند کارمند سازمان ملل متحد در میان کشته شدگان این واقعه بوده اند. بیشتر بخوانید: واکنش‌ های بین‌ المللی به حمله انتحاری به رستوران لبنانی در کابل   استخبارات بیرونی در حمله انتحاری کابل دست داشته‌ است

 از حسن صباح تا طالبان، پیشینۀ فرهنگ انتحاری
رادیو فرانسه/ ۲۹/۱۰/۱۳۹۲ اگرچه خودکشی در فرهنگ ها هیچ گاه ارزشی اجتماعی محسوب نشده است، ولی با آن هم در مواردی از تاریخ، گروه هایی وجود داشته اند که از زندگی و مرگ اعضای خود در جنگ، استفادۀ ابزاری می کردند. نقطه مشترک میان جنگندگان، احترام به انسان است. زمانی که این احترام ازبین می رود، جنگ بی منطق می شود و در نتیجه، علاوه بر جنگ و صلح، تفکیک دیگری وجود دارد میان جنگ منطقی و جنگ بی منطق؛ جنگ بی منطق، یا جنگ بدون قانون، جنگ وحشت است.

  سیاست

عملی شدن گزینه‌ صفر در افغانستان نزدیک شده است
تلویزیون یک/ ۲۸/۱۰/۱۳۹۲ شماری از مقام‌ های ارشد امریکایی گفته اند: حکومت کابل واضح ساخته است که موافقت نامه‌ امنیتی را امضا نمی کند، پس باید تمام نظامیان امریکایی از افغانستان بیرون شوند. مقام های بلندپایه امریکایی در نشستی در کاخ سفید گفته اند: حالا که کرزی نمی خواهد نظامیان امریکایی در کشورش حضور داشته باشند، ما هم ناگزیریم همه‌ نیروهای مان را از افغانستان بیرون کنیم.

 تاسیس دفتر راهبردی در افغانستان و پاکستان
خاورمیانه/ ۲۸/۱۰/۱۳۹۲ باراک اوباما، رییس جمهور امریکا، دستور تاسیس دفتر همکاری های راهبردی برای رسیدگی به مناسبات این کشور با افغانستان و پاکستان را صادر کرد. دفتر همکاری راهبردی افغانستان و پاکستان، با رویکرد حمایت از نهادهای فدرال امریکا در جهت تسهیل همکاری راهبردی بین امریکا و افغانستان و پاکستان، تقویت امنیت و ثبات در افغانستان و پاکستان، و فراهم کردن زمینه، برای حضور دیپلماتیک عادی امریکا در هر دو کشور تاسیس خواهد شد، و زیر نظر وزارت امور خارجه امریکا فعالیت خواهد کرد.

 داودزی: کرزی از همه بیشتر خواهان امضای‌ پیمان ‌امنیتی است
طلوع نیوز/ ۲۸/۱۰/۱۳۹۲ محمد عمر داودزی وزیر امور داخله افغانستان، امضای پیمان امنیتی را با ایالات متحد امریکا به سود هر دو کشور می ‌داند و می گوید: رییس جمهور کرزی از همه بیشتر خواهان امضای پیمان ‌امنیتی با امریکاست. وزیر امور داخله خواهان ادامۀ گفتگو برای روشن شدن سرنوشت این پیمان است.

  فرهنگ

موزه ملی افغانستان با هفتاد درصد آثار به تاراج رفته
بی بی سی/ ۳۰/۱۰/۱۳۹۲ موزه ملی افغانستان نزدیک به یک قرن تاریخ دارد اما با گذشت زمان نه تنها بارور نشده که به دنبال جنگ های داخلی به تاراج رفته است. از میان بیش از صدهزار اثر ارزشمند تاریخی‌ و باستانی‌ ای که تا چهل سال پیش در این موزه نگهداری می ‌‎شد، تنها سی درصد آن باقی مانده است.

 تمدید مهلت دومین دور جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات؛ تا۶ بهمن  (دلو) ۱۳۹۲ 
دبیرخانه دومین دور “جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات” در آخرین مهلت از فیلم سازان داخلی و خارجی تقاضا می کند فیلم های مستند و داستانی شان را که سوژه اصلی اشان زنان باشد برای شرکت در این جشنواره که به مناسبت هشتم مارچ روز جهانی زنان به مدت یک هفته برگزار می شود تا تاریخ ۶ دلو (بهمن) ۱۳۹۲ برابر با ۲۶ ژانویه ۲۰۱۴ ارسال کنند. دومین دور این جشنواره جنبه رقابتی دارد و به فیلم های برتر تندیس و جایزه نقدی اهدا خواهد شد. فیلم های این جشنواره توسط هیأت داورانی متشکل از سینماگران و منتقدان ملی و بین المللی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات در حمل (فروردین) ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با مارچ ۲۰۱۳ از سوی بنیاد آرمان شهر و خانه فیلم رویا تأسیس شد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

شماره ۳۲ هفت روز نامه افغانستان

پیوست‌ها: