افغانستان

poster
فرش قرمز
“اولین جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات” امسال نیز هموار خواهد شد.

 انتخابات

نامزدان ریاست جمهوری: از هرنوع خشونتی پرهیز خواهیم کرد
بی بی سی/ ۸/۱۱/۱۳۹۲ نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در نشستی تعهد کرده اند: اگر بعد از انتخابات به نتیجه آن اعتراض داشتند، از راه های قانونی اقدام خواهند کرد. این نامزدان گفته ‌اند که هیچ گاهی دست به خشونت نمی‌‎ زنند و اعتراضات احتمالی خود را در فاصله بین اعلام نتایج ابتدایی و نهایی، از راه های مدنی بیان خواهند کرد.

 آیساف در بخش لوژستیک در انتخابات کمک می کند
خبرگزاری پژواک/ ۶/۱۱/۱۳۹۲ برید جنرال تودبلف معاون رییس ارکان درامورارتباطات قوماندانى عمومى آیساف، می گوید: ارزیابى ها نشان می دهد که پیشرفت هاى زیادى در بخش ظرفیت نیروهاى امنیتى افغان به میان آمده است. آیساف، به توانایى نیروهاى امنیتى در خصوص تامین امنیت انتخابات باورمند بوده، اما در صورت تقاضاى حکومت افغانستان در بخش لوژستیک در انتخابات، با نیروهاى امنیتى افغان همکارى خواهد کرد.

حذف نام ۲۵ کاندید شوراهای ولایتی از لیست نهایی
صدای امریکا/ ۶/۱۱/۱۳۹۲ کمیسیون شکایات انتخاباتی از حذف نام ۲۵ تن از کاندیدان شوراهای ولایتی از لیست نهایی خبر داد .نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت: در نتیجه بررسی های اسناد این کاندیدان  و شکایاتی که به کمیسیون رسیده بود نام این افراد به دلیل کم بودن سن شان از لیست نهایی حذف گردید.

   موارد نقض حقوق بشر

عاملان دولتی
حمله راکتی پاکستان به کنر سه کودک را کشت

۸صبح/ ۹/۱۱/۱۳۹۲ مقام‌ های محلی در ولایت کنر در شرق کشور می‌ گویند: در نتیجه حمله راکتی پاکستان بر این ولایت سه کودک کشته و هشت نفر دیگر زخمی شده ‌اند. کنر در شرق کشور از ولایت ‌های نا آرام به شمار می ‌رود و هرازگاهی آماج راکت پراکنی از سوی پاکستان می باشد.

 عاملان غیر دولتی
جسد یک خبرنگار از ولایت هلمند پیدا شد

تلویزیون یک/ ۴/۱۱/۱۳۹۲ مقام‌ های محلی در ولایت هلمند اعلام کرده اند که جسد “نوراحمد نوری”، خبرنگار نیویارک تایمز از شهر لشکرگاه این ولایت پیدا شده است. اطلاعات ارایه شده نشان می دهد که افراد مسلح ناشناس، این خبرنگار را به گونه‌ مرموزی با ضربات چاقو به قتل رسانده و جسدش را در ناحیه‌ موتر فروشی ‌های شهر لشکرگاه انداخته اند.

افراد مسلح ناشناس، پنج نوجوان را در لغمان تیرباران کردند
تلویزیون یک/ ۴/۱۱/۱۳۹۲ مقام‌ های محلی در ولایت لغمان می گویند: شماری از افراد مسلح ناشناس، پنج نوجوان را در ولسوالی الینگار این ولایت تیر باران کرده اند. این نوجوانان، در حالی از سوی افراد ناشناس با گلوله از پا در آمدند که در یک میدان ورزشی، در حال تمرین کردن بودند.

 طالبان ۶ پولیس را در فاریاب سربریدند
فارسی.رو/ ۶/۱۱/۱۳۹۲ به دنبال حمله طالبان به یک حوزه امنیتی در ولسوالی “غورماچ” ولایت فاریاب، ۶ پولیس سربریده شدند. به گفته محمدالله بتاش والی فاریاب این افسران پولیس ساعت ها در مقابل حمله طالبان مقاومت کردند اما در پی تمام شدن مهمات شان، بدست طالبان افتادند و آن ها نیز این افسران را با کمال بی رحمی سربریدند.

 افراد مسلح ناشناس دو جوان را در تخار کشتند
تلویزیون یک/ ۶/۱۱/۱۳۹۲ افراد مسلح ناشناس، دو جوان را در ولسوالی “چاه‌ آب” ولایت تخار به قتل رسانده اند. تمامی این جوانان بر اثر شلیک گلوله کشته شده اند. گفته می شود این افراد زمانی مورد حمله قرار گرفتند، که از یک ورزشگاه به سمت خانه‌ های شان در حرکت بودند.

   زنان

نشست تشریح قانون منع خشونت علیه زنان در بلخ برگزار شد
فارسی.رو/ ۱/۱۱/۱۳۹۲ نشستی تحت عنوان “توضیح و تشریح قانون منع خشونت علیه زنان” در شهر مزار شریف برگزار شد. به باور اعضای این نشست، به هر اندازه ای که آگاهی مردم بالا برود به همان اندازه قانون، جنبه تطبیقی و عملی پیدا می کند. آنان از دولت و نهادهای مسوول می خواهند تا قانون منع خشونت علیه زنان را به تصویب برساند.

 تاکید نامزدان ریاست جمهوری بر پایان خشونت علیه زنان
طلوع نیوز/ ۶/۱۱/۱۳۹۲ شماری از نامزدان ریاست جمهوری در نشستی گفته اند، تا هنگامی که به معضل خشونت علیه زنان رسیدگی جدی نشود، چالش های بزرگ کشور ازمیان برداشته نخواهند شد. این نامزدان می گویند: درحالی که همه روزه ده ها مورد خشونت علیه زنان در کشور انجام می شوند، اما صدای این زنان از سوی ناقضان حقوق زن خاموش می ماند.

 یک زن در سرپل توسط شوهرش سر بریده شد
فارسی.رو/ ۴/۱۱/۱۳۹۲ یک مرد در قریه “لرک” ولسوالی سانچارک همسر خود به نام “بی بی مالدار” را با همدستی خواهر و برادر خود به شکل بی رحمانه ای سربریده است. به گفته نورحبیب نور فرمانده امنیه ولایت سرپل، ۲ تن تا به حال در این قضیه دستگیر شده اند، اما شوهر این خانم همچنان فراری است. بیشتر بخوانید: خودکشی یک نوجوان ۱۳ ساله در جاغوری غزنی  یک دختر جوان با مادرش در قندوز کشته شد  کشته شدن چهار زن در شماری از ولایت‌ های کشور

نقش سمبولیک زنان در رهبریت
رادیو کلید/ ۵/۱۱/۱۳۹۲ به رغم همه تلاش‌ ها برای افزایش حضور زنان در عرصه‌ های مختلف به ویژه رهبریت سیاسی و اداری، آگاهان می‌ گویند: نقش زنان هنوز در این عرصه ‌ها کمرنگ و نمادین است. نقش زنان در سطوح رهبری کمرنگ بوده و حضور آن‌ ها در سطوح تصمیم‌ گیری چندان محسوس نمی‌ باشد.

فیفا، از موجودیت چالش‌ ها در برابر نامزدان زن خبر داد
رادیو وطندار/ ۶/۱۱/۱۳۹۲ بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) گزارشی را زیر نام “بررسی حقوق سیاسی زنان در جریان ثبت نام بانوان نامزد برای انتخابات شوراهای ولایتی سال ۱۳۹۳ خورشیدی” به نشر رساند. بر اساس یافته های فیفا که از ۳۴ ولایت کشور به دست آمده، بیشتر نامزدان زن در شوراهای ولایتی از رفتار تبعیض ‌آمیز مسوولان پولیس در ولایت ‌ها شاکی هستند.

      حامیان و فعالان

کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» آغاز می‌شود
آرمان شهر/ ۹/۱۱/۱۳۹۲ درست دو ماه پیش از انتخاب ریاست جمهوری تازه در افغانستان، آرمان‌شهر/ OPEN ASIA و فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را آغاز می کنند. هدف این کمپاین به راه اندازی گفت‌وگو و بحث درباره ساختن جامعه‌ای است از که حقوق زنان و حقوق بشر حفاظت کند. تا پیش از انتخابات مهم ریاست جمهوری در آپریل  ۲۰۱۴، ظرف ۵۰ روز ۵۰ گفت‌وگو با فعالان تأثیرگذار در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در روزنامه هافینگتون پست بخش فارسی بی‌بی‌سی و روزنامه سراسری ۸ صبح منتشر خواهد شد.

 عفو بین الملل: دولت افغانستان باید اقدامات جدی ای را در زمینه حقوق بشر روی دست گیرد
بی بی سی/ ۵/۱۱/۱۳۹۲ سازمان عفو بین الملل اعلام کرده ‌است: دولت افغانستان به تعهدات حقوق بشری خود عمل نکرده و باید اقدامات جدی ای را در زمینه حقوق بشر انجام دهد. قرار است که وضعیت حقوق بشری افغانستان در جلسه کمیسیون حقوق بشری سازمان ملل در ژنو مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد.

تلاش برای ایجاد میکانیزم منطقه ‌ای حقوق بشری در جنوب آسیا
۸صبح/ ۹/۱۱/۱۳۹۲ مقام ‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌ گویند: این کمیسیون تلاش دارد تا با مشوره با نهادهای مدنی کشور و نمایندگانی از نهادهای حقوق بشری کشورهای حوزه جنوب آسیا، میکانیزمی به‌ منظور دست رسی مردم به عدالت و میکانیزم‌ های حقوق بشری در این حوزه ایجاد کند.

۲۵ زندانی محبس غور با دوختن لب های خود اعتصاب غذایی کردند
رادیو آزادی/ ۹/۱۱/۱۳۹۲ این زندانیان که از چند روز به این سو دست به اعتصاب زده اند می گویند تا که خواسته های شان برآورده نشود به اعتصاب خود ادامه می دهند. این زندانیان می گویند که دوسیه های شان به موقع بررسی نمی شود و از فرمان های عفو رییس جمهور و کاهش مدت حبس هم مستفید نشده اند.

نامه سرگشاده خبرنگاران دایکندی به رییس جمهور کرزی
خبرگزاری رشد/ ۷/۱۱/۱۳۹۲ در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری رادیو نسیم ، رادیو دایکندی و جمعی از خبرنگاران ولایت دایکندی شما (کرزی، رییس جمهور کشور) را به اتخاذ تعهدادت روشن در قبال مصوونیت جان خبرنگاران در کشور که در حال حاضر مورد تهدید قرار گرفته اند، فرا می خواند. تنها در سال ۲۰۱۳ میلادی ۴ تلویزیون،۱۱ روزنامه،۲۴ هفته نامه، ۲ ماهنامه، ۱ گاه نامه، ۲ نشریه و ۱ مجله در افغانستان به فعالیت آغاز کرده که مجموع رسانه ها در حال حاضردر کشور ۱۰۰ تلویزیون به شمول تلویزیون های دولتی در مرکز و ولایات، ۱۷۵ رادیوی خصوصی که به شمول رادیوهای دولتی تا ۲۰۰دستگاه می رسید، ۲۰۰ رسانه چاپی و ۱۲ خبرگزاری هم اکنون در کشور فعالیت دارند.

نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران: عاملان قتل نور احمد نوری را مجازات کنید
تلویزیون یک/ ۵/۱۱/۱۳۹۲ شماری از نهادهای مدافع حقوق رسانه ‌ها و خبرنگاران از دولت خواسته اند تا عاملان قتل “نوراحمد نوری”، خبرنگار نیویارک تایمز را بازداشت و مجازات کند. زین الله ستانکزی، رییس اتحادیه‌ خبرنگاران هلمند گفته است که نهادهای کشفی دولت باید در مورد این قضیه توجه جدی نمایند. نهاد دیده بان رسانه ‌های آزاد افغانستان یا “نی” نیز قتل آقای نوری را به شدت محکوم کرده است.

کمیسیون حقوق بشر، حمله تروریستی در کابل را محکوم کرد
خاورمیانه/ ۶/۱۱/۱۳۹۲ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان حمله به کارمندان وزارت دفاع را محکوم کرد و آن اقدامی بزدلانه و در تضاد با احکام دین اسلام خواند. این کمیسیون ‌‌با‌ر دیگر از ارگان‌ های امنیتی کشور خواسته که در تأمین امنیت شهروندان کوشش مسوولانه و مؤثرتری نمایند.

   حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

نیویورک تایمز: تصاویر حمله هوایی در شمال کابل بی ‌ربط است
بی بی سی/ ۶/۱۱/۱۳۹۲ روزنامه نیورک تایمز گزارش داده که گزارش تصویری ریاست جمهوری افغانستان درباره حمله هوایی به روستای وازغر ولایت پروان به رسانه ‌ها نادرست بوده و دو عکس این گزارش نیز مربوط به سه سال قبل است. ریاست جمهوری افغانستان تاکنون در این باره واکنش نشان نداده است.

منادی آزادی و عدالت به جاودانگی پیوست
۸صبح/ ۹/۱۱/۱۳۹۲ قسیم اخگر، نویسنده مبارز و فعال مدنی کشور این جهان را بدرود حیات گفت و به ابدیت پیوست. استاد اخگر پس از سکته مغزی بیش از یک سال در بستر بیماری به سر برد و در ۸ دلو به سن ۶۲ سالگی وفات کرد. جامعه رسانه‌ ای، فعالان مدنی، شاعران و نویسندگان، مرگ استاد اخگر را ضایعه بزرگی خواندند.

گزارش فساد گسترده در وزارت خانه های تحصیلات عالی و کار و امور اجتماعی رد شد
خبرگزاری پژواک/ ۸/۱۱/۱۳۹۲ وزارت خانه های تحصیلات عالی و کار و امور اجتماعی به گزارش تازه کمیته مستقل نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری که این دو وزارت را به فساد گسترده اداری متهم کرده بود، واکنش نشان داده و آن را رد کردند. این کمیته نتایج یک ارزیابی را منتشر کرد که در آن آمده است که در روند امتحانات داخلى دانشگاه ها، صدور اسناد تحصیلی وزارت تحصیلات عالی، استخدام کارمندان و اجراى تقاعد در وزارت کار و امور اجتماعی و همچنان در بخش های زیادی از وزارت امور مهاجرین فساد گسترده وجود دارد.

درگیری دولت افغانستان و رسانه‌ ها بر سر پخش یک آگهی
بی بی سی/ ۳/۱۱/۱۳۹۲ دولت افغانستان تهدید کرده مسوولان تلویزیون‌ های خصوصی را که پیام‌ های بازرگانی در حمایت از موافقتنامه امنیتی با آمریکا را پخش کرده‌ اند به دادگاه خواهد کشاند. در پیام بازرگانی ای که از وجه کمک‌ های بین المللی به افغانستان تامین شده و در چند شبکه تلویزیونی پخش شده، افراد مختلف در حمایت از امضای موافقتنامه امنیتی با آمریکا سخن می گویند.

   جنگ

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
حمله‌ انتحاری بر یک موتر نیروهای ارتش در کابل، ۴ کشته و ۲۲ زخمی برجا گذاشت. ۹ مخالف مسلح دولت در نتیجه عملیات پاکسازی در ولسوالی شولگره ولایت بلخ کشته شدند. بر اثر انفجار یک ماین در شاهراه سرپل – جوزجان، سه پولیس کشته و ۴ تن دیگر به شدت زخمی شدند.

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در اثر دو انفجار پی ‌در پی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، یک کودک کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند.

اسماعیل خان از یک حمله انتحاری جان سالم بدر برد
بی بی سی/ ۴/۱۱/۱۳۹۲ اسماعیل خان وزیر سابق انرژی و آب و معاون اول عبد الرب رسول سیاف در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، از یک حمله انتحاری جان سالم بدر برد. مهاجم انتحاری لحظاتی پس از خروج تمامی نمازگزاران از مسجدی که اسماعیل خان نیز برای اقامه نماز جمعه آن جا رفته بود، مواد انفجاری همراهش را منفجر کرد.

   سیاست

زندان بگرام، کارخانه طالب سازی است
تلویزیون یک/ ۵/۱۱/۱۳۹۲ حامد کرزی رییس جمهور کشور، با انتقاد از وضعیت زندانیان در زندان بگرام گفته است: زندان بگرام کارخانه طالب سازی است. به گفته‌ وی، در بگرام زندانیان را در شرایطی قرار می دهند که از مردم و کشورشان نفرت پیدا کنند.

واشنگتن پست: افغانستان، جنگی که هدف خود را از دست داده است
رادیو آزادی/ ۹/۱۱/۱۳۹۲ روزنامه واشنگتن پست در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان “افغانستان، جنگی که هدف خود را از دست داده است” به نقل از این روزنامه، اگر ماموریت اصلی این جنگ تنها القاعده بود، دیگر القاعده در افغانستان وجود ندارد؛ اما امروز در صحنه جنگ، طالبان حضور دارند.

متن موافقتنامه امنیتی کابل- واشنگتن نهایی شده است
خاورمیانه/ ۶/۱۱/۱۳۹۲ جانان موسی زی سخنگوی وزارت امورخارجه کشور می گوید: دولت افغانستان علاقمند و طرفدار امضای موافقتنامه همکاری های امنیتی و دفاعی با ایالات متحده امریکا است. شرایط و ضمانت های مشخصی را نیز در رابطه به تطبیق این موافقتنامه ارایه کرده است و بناً متن موافقتنامه همکاری های امنیتی و دفاعی بین افغانستان و ایالات متحده امریکا نهایی شده است.

حکمتیار باید مشخص سازد که هواداران حزب اسلامی به کدام نامزد ریاست جمهوری رای بدهند
تلویزیون یک/ ۲/۱۱/۱۳۹۲ قطب الدین هلال، معاون حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و نامزد ریاست جمهوری، از حکمتیار می خواهد که موقف خود را در مورد این که هواداران این حزب در انتخابات ریاست جمهوری به کدام نامزد رای دهند، روشن کند. آقای هلال تاکید کرده است: با آن که اکنون دیر شده است، اما گلبدین حکمتیار باید آدرس را برای حزبیان مشخص سازد که آنان به کدام نامزد رای دهند.

پشتونوالی و درک مخالفت آقای کرزی با امضای پیمان با امریکا
رادیو فرانسه/ ۶/۱۱/۱۳۹۲ در صحبت های آقای کرزی در رد امضای قرارداد نظامی با ایالات متحده، تناقضی وجود دارد؛ در حالی که خود آقای کرزی به کمک همین نیروهای غربی به قدرت رسید، حالا که حضور آنان شکل قانونی پیدا می کند، با آن مخالفت دارد. برای درک این موضوع، شاید اصول پشتونوالی بتواند به ما کمک کند.

   فرهنگ

نمایش صدها اثر تاریخی در غزنی
فارسی.رو/ ۶/۱۱/۱۳۹۲ در موزیم ۲۰۱۳ ولایت غزنی، صدها اثر تاریخی به نمایش گذاشته شده است. این موزیم به مناسبت معرفی غزنی به عنوان مرکز فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۳ میلادی ایجاد گردیده است و آثار تاریخی ای که در آن به نمایش گذاشته شده است مربوط به دوره های غزنویان و تیموریان می باشد.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روز نامه افغانستان – شماره ۳۳

پیوست‌ها: