haftbrazil-protests-20140125-epa-640

«نه به جام جهانی» ـ تظاهرکنندگان در اعتراض سراسری علیه جام جهانی فوتبال، ریو دو ژانیرو، ۲۵ ژانویه ۲۰۱۴/ عکس: آنتونیو لاسردا/ EPA

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه سازمان ملل: جنگ ۹ میلیون نفر را آواره کرده است
مصر درگیری‌ها در سالگرد انقلاب حدود ۵۰ کشته داد

نهادهای دولتی
مصر مقابله با ضدانقلاب خونین
۲۷ ژانویه ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر تلفات وحشتناک در سومین سالگشت قیام مصریان را که به کشتار حداقل ۶۴ غیرنظامی انجامید و دور تازه از به کارگیری زور افراطی علیه متعرضان در روز ۲۵ ژانویه را محکوم کرد. در حدود ۱۵۰۰ معترض به شکل مسالمت آمیز در حال تظاهرات بودند که نیروهای امنیتی به روی آنها آتش گشودند. به علاوه، ۱۰۷۹ نفر دستگیر شدند. روزنامه نگاران به طور منظم مورد حمله دولتمردان و شهروندان قرار گرفته اند. ۳۶ مورد نقض حقوق بشر در روز ۲۵ ژانویه ۲۰۱۴ مستند شده است. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر دولتمردان مصر را فرا می خواند تحقیقات جامع و غیرجانبدارانه ای در باره نقض فاحش حقوق بشر در روز ۲۵ ژانویه انجام دهد.
سوریه دولت هزاران خانه مسکونی را عمدا تخریب کرد
روسیه و ترکیه در راس ناقضان حقوق بشر در اروپا
مصر ۲۰ خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره به اتهامات تروریستی محاکمه خواهند شد
بنگلادش صدور حکم اعدام ۱۴ نفر به جرم قاچاق اسلحه به یک گروه شورشی در هند
چین فعال حقوق بشر به چهار سال حبس محکوم شد
امریکا ادوارد اسنودن: آمریکا میخواهد مرا بکشد
تایلند یکی از رهبران مخالفان دولت به ضرب گلوله کشته شد

عوامل غیردولتی
نیجریه دستکم ۴۵ نفر در حمله گروه بوکوحرام به بازارچه ای کشته شدند

   عدالت

پاکستان کشف بیش از ۱۰۰ جسد مثله شده در یک گور دسته جمعی در ایالت بلوچستان
آمریکا شکایت از اجرای حکم اعدام با دارویی جدید
لهستان مراسم یادبود قربانیان هولوکاست در آشویتس برگزار شد

  حقوق مدنی و سیاسی

پاکستان فراخوان برای اقدام فوری برای جلوگیری از خشونت های دین محور
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۹ ژانویه ۲۰۱۴ کارگاهی دو روزه که فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و کمیسیون حقوق بشر پاکستان برگزار کردند با خواست انجام اقدام های فوری برای پایان دادن به خشونت، تبعیض و به حاشیه راندن شهروندان به علت باورهای دینی شان خاتمه یافت. پیروان گروهای دینی و اقلیت های مسلمان از نقاط مختلف پاکستان در این کارگاه شرکت داشتند. شواهد زیادی از نقش مسئولان در تبعیض نهادینه بر اساس دین ارایه شد. خشونت که در ابتدا علیه اقلیت ها بود اینک جامعه مدنی و همه عناصر مترقی از جمله مدافعان حقوق بشر و شهروندان خواهان احترام به حقوق بشر را تهدید می کند.

اسراییل نماینده پارلمان نتانیاهو را به خاطر دوستی پسرش با زن غیریهودی نروژی مورد حمله قرار داد
اورشلیم پست ۲۶ ژانویه ۲۰۱۴ یکی از نمایندگان پارلمان اسراییل (کنست) گفت نخست وزیر نتوانسته با جلوگیری از دوستی پسرش با یک زن غیریهودی الگویی برای یهودیان باشد.
تونس رسمیت خداناباوری و سایر ادیان غیرابراهیمی؛ پییشرو در حقوق شهروندی و حقوق زنان در قانون اساسی
آمریکا مجازات اعدام بار دیگر بحث انگیز می‌شود

جاسوسی
بریتانیا به گفته وکیل سرشناس بخش اعظم مراقبت های ستاد ارتباطات دولت بریتانیا غیرقانونی است
گاردین، ۲۸ ژانویه ۲۰۱۴ در نظریه ای ۳۲ صفحه ای که در اختیار اعضای پارلمان بریتانیا قرار گرفت، وکیل سرشناس دادگستری جمیما استرتفورد تردیدهای فراوانی را درباره قانونی بودن و تناسب فعالیت های ستاد ارتباطات دولت و نبود تضمین حفاظت از حریم خصوصی ابراز کرد. او گفت که آژانس جاسوسی بریتانیا « با معافیت از مجازات از نقیصه ها در قانون برای ارتکاب جرایم جدی استفاده می کند.» بنا به نظر این کارشناس حقوقی، برنامه های مراقبت جاسوسی این آژانس احتمالا غیرقانونی است و وزرای دولت با نقض حقوق بشر و قوانین مراقبت آنها را تایید کرده اند.

سازمان‌های جاسوسی چگونه اطلاعات مردم را در اینترنت می‌یابند؟
“انگری بردز”، ابزار جاسوسی سرویس‌های امنیتی
اسنودن افشا کرد؛ جاسوسی صنعتی آژانس امنیت ملی آمریکا در اروپا
جیمز کلاپر: اسنودن امنیت آمریکا را به مخاطره انداخته است
جاسوسی دولت کانادا از مسافران در فرودگاه‌

   جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

برزیل درگیری پلیس با مخالفان برگزاری جام جهانی فوتبال
سودان جنوبی نیاز مبرم به توزیع مواد غذایی میان مردم
پرتغالتظاهرکنندگان معترض: به سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت پایان دهید

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

فلسطین رهبر فلسطین حاضر است ارتش اسراییل را سه سال در ساحل غربی بپذیرد
نیویورک تایمز ۲۸ ژانویه ۲۰۱۴ محمود عباس امروز در گفتگویی اعلام کرد که به عنوان بخشی از توافق صلح حاضر است حضور ارتش اسراییل را به مدت سه سال در دوره گذار در ساحل غربی بپذیرد. او گفت: «کسانی که دوره گذار را ۱۰ یا ۱۵ سال مطرح می کنند در باره صلح جدیت ندارند. ما می گوییم دوره گذار بیش از سه سال نباشد و اسراییل به تدریج خارج شود.» او از ناتو به عنوان نهاد مناسبی یاد کرد که برای اطمینان خاطر اسراییل پس از خروج آن جانشین نیروهای اسراییل شود.
 «عدم تعهد» اسراییل به اجرای طرح‌های آمریکا برای صلح خاورمیانه
 تخریب خانه‌های فلسطینیان و تلاش‌‌ها برای برقراری صلح
فروش تسلیحات در جهان کاهش داشته است

   دفاع از حقوق بشر

روسیه بازی های المپیک سوچی: حقوق بشر بازی نیست
۳۱ ژانویه ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر مجموعه ای از مطالب و گزارش های خود را در باره روسیه منتشر کرد. از این جمله در تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۱۴ در نامه سرگشاده ای با عنوان اجلاس سران اتحادیه‏ی اروپا ـ روسیه باید به حقوق بشر بپردازد عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، خطاب به مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا، هرمان وان رومپوی، رییس شورای اروپا، و کاترین اشتون، نماینده عالی اروپا در امور خارجه، نوشت: دو هفته بعد ، تمام جهان در بازی های المپیک زمستانی سوچی چشم به روسیه خواهد دوخت. اتحادیه‏ی اروپا باید به مناسبت اجلاس سران اتحادیه‏ی اروپا ـ روسیه نقض حقوق بشر در روسیه و کشورهای همجوار اتحادیه‏ی اروپا را که نفوذ روسیه در آنها تعیین کننده است، محکوم کند. اتحادیه‏ی اروپا باید بیشترین نگرانی را درباره مسایل زیر ابراز کند: قوانین سرکوبگرانه ای که پس از بازگشت ولادیمیر پوتین در سومین دوره ریاست جمهوری خود به تصویب رسیده اند. از جمله این قوانین قانون تظاهرات، قانون کمک مالی خارجی به سازمان های غیرتجاری، قانون سانسور اینترنت، قانون خیانت، قانون ضد آزادی ها و سرانجام قانون «تبلیغ همجنس گرایی» هستند. وضعیت زندانیان سیاسی کمتر شناخته شده، نقض حقوق بشر مهاجران و وضعیت اوکرایین نیز از مسایلی هستند که توجه به آنها لازم شناخته شده است. به علاوه، گزارش فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در باره سرکوب آزادی ها در روسیه را در اینجا بخوانید: به فرانسوی و به روسی

صدها هزار نفر از پوتین خواستند به سرکوب در روسیه خاتمه دهد
عفو بین الملل ۳۱ ژانویه ۲۰۱۴ دیروز در حالی که یک رقاص باله با دستبند به دست در سرمای یخبندان مسکو می رقصید، فعالان عفو بین الملل توماری را با ۳۳۰ هزار امضا تحویل مقامات دادند که از ریاست جمهوری پوتین خواسته است قوانین سرکوب در این کشور را لغو کند. امضاها در ۱۱۲ کشور به عنوان بخشی از کمپین جهانی عفو بین الملل پیشاپیش بازی های المپیک زمستانی جمع آوری شده است.

مصر گروه های حقوق بشری انفجارهای تروریستی و افزایش خشونت و زورگویی نیروهای امنیتی را محکوم کردند
انستیتو حقوق بشر قاهره ۲۵ ژانویه ۲۰۱۴ تعدادی از سازمان های حقوق بشری مصر [شامل سازمان های عضو و همکار فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر] از کشته شدن پنج نفر در اثر بمب گذاری های تروریستی در روز ۲۴ ژانویه و نیز مرگ ۱۴ نفر در تظاهرات و درگیری در نقاط مختلف کشور ابراز تاسف کردند و خواهان اجرای عدالت در باره مرتکبان این اعمال شدند. «نیروهای امنیتی به جای مقابله با گسترش تروریسم در مصر می کوشند اعضای گروه های مخالف مسالمت جو و فعالان جوان را که آشکار با تروریسم مخالف هستند سرکوب کنند.»
ادوارد اسنودن نامزد جایزه صلح نوبل شد

   زنان

مراکش بستن راه گریز از تجاوز گامی کوچک در راه پایان دادن به مصیبت در شمال آفریقا
عفو بین الملل ۳۱ ژانویه ۲۰۱۴ در مارچ ۲۰۱۲ امینه فیلالی ۱۶ سال داشت که در اوج بدبختی تصمیم گرفت به زندگی خود پایان دهد. چند ماه پیشتر او ناگزیر شده بود با مردی که به او تجاوز کرده بود ازدواج کند. تا هفته پیش، مردانی که در مراکش به خاطر تجاوز متهم می شدند در صورتی که قربانی زیر ۱۸ سال بود می توانستند با ازدواج با او از مجازات بگریزند. اکنون دو سال پس از مرگ امینه، این ماده قانونی ملغا شده است.
ازدواج اجباری زنان آواره سوری
اسپانیا تظاهرات در اعتراض به سخت‌تر شدن قوانین سقط جنین
پاکستان تجاوز گروهی به یک زن بیوه

  فرهنگ

کنسرتی که یک نسل را تکان داد
۲۷ ژانویه ۲۰۱۴ عفو بین الملل درتدارک است تا سری کنسرت های حقوق بشری خود را برای نسل جدید از سر بگیرد. کنسرت ورود حقوق بشر به خانه در نیویورک و نیز آنلاین اجرا خواهد شد. در این کنسرت فلیمینگ لیپز، لارین هیل، تگان و سارا، کُلد وار کیدز، و دو تن از اعضای پوسی رایِت شرکت خواهند داشت.

سوریه نابودی میراث فرهنگی: عکس هایی پیش و پس از خرابی ها
گاردین ۲۶ ژانویه ۲۰۱۴ جنگ در سوریه به مرگ ۱۳۰۰۰۰ نفر انجامیده است وهمچنان که این عکس ها نشان می دهند بسیاری از ساختمان های تاریخی و مکان های ثبت شده در لیست یونسکو را نیز به ویرانی کشانده است.
پیت سیگر، خواننده موسیقی مردمی و کنشگر مدنی درگذشت
مقایسه‌ی تجربه‌ی حقوقی در رمان‌های “محاکمه” و “بیگانه”
یونسکو: به کمک موزه قاهره بشتابید
 انتشار “دفتر خاطرات برلین” ماکس فریش، ۲۳ سال پس از مرگ او
بازی نور و سایه در فیلم‌های دوران “جمهوری وایمار”
انسان تک‌ساحتی، کتاب مقدس جوانان شورشی

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: انستیتو حقوق بشر قاهره، العربیه، اورشلیم پست، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، گروه بین المللی بحران، نیویورک تایمز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۳۳

پیوست‌ها: