haft-690x259

Vladimir Putin, Emomali Rakhmon

عکس امامعلی رحمان و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور تاجیکستان و روسیه، منبع عکس سایت ک.ر.ک.ی
 شماره ۲۳ /۲۰ بهمن- دلو/ ‌۱۳۹۲/ ‌۹ فوریه ۲۰۱۳

 سیاست

دیدبان حقوق بشر محکوم کردن سعیداف به ۲۶ سال زندان را محکوم می کند
۷ فوریه، دیدبان حقوق بشر زندانی شدن سعیداف، وزیر سابق تجارت و عضو اپوزیسیون را محکوم کرد و صدور چنین حکمی را نشان دهنده عدم استقلال قوه قضائی تاجیکستان از سیاست دانست. 

 انتقاد سازمان امنیت و همکاری اروپا از انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان
۷فوریه، آزادگان ناظران سازمان امنیت و همکاری در اروپا (ساها) گزارش نهایی خود را در باره انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان که ۶ نوامبر سال ۲۰۱۳ برگزار و با پیروزی امام‌علی رحمان خاتمه یافت، منتشر کرده‌اند. در این گزارش از اینکه تمام مشورت‌های قبلی سازمان از سوی حکومت تاجیکستان نادیده گرفته شده، و انتخابات بر اساس قانون‌ انتخابات سال ۲۰۰۶ برگزار ‌گردیده‌است، ابراز نگرانی شده‌است. این گزارش که روز پنجم فوریه سال جاری آماده شده، ۲۵ بخش دارد. ناظران ساها در مقدمه آن گفته‌اند: «انتخابات در تاجیکستان آرام برگزار شد، اما مقررات محدود‌کننده در باره ثبت نام نامزدها، به عدم انتخاب وافعی منجر شد. برنامه انتخابات کلیشه ای بوده وامکانات رای دهندگان را محدود نموده بود». سازمان امنیت و همکاری در اروپا در گزارش خود، ثبت نام نشدن آینهال بابانظرا وا، تنها نامزد زن در انتخابات پرزیدنتی تاجیکستان و تشکیل حزب «تاجیکستان نو» و به دنبالش زندانی شدن زید سعیداف را نیز تذکر داده است. بعد از انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان کاترین اشتون، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا و مقامات ایالات متحده آمریکا انتخابات تاجیکستان را مورد انتقاد قرار داده و آن را غیرشفاف اعلام کرده بودند. در این انتخابات امام‌علی رحمان با پنج نامزد د‌یگر که برخی از آن‌ها همچون نمایندگان «احزاب جیبی» عنوان می‌شوند، وارد رقابت شده، برای بار چهارم به مقام ریاست جمهوری رسید. وی، در مجموع، از سال ۱۹۹۲ تا کنون زمام قدرت در تاجیکستان را در دست دارد.

  جامعه

«همجبس گرایان برای جامعه یک مصیبت و آفت هستند»
۷ فوریه، رادیو آزاد اروپا رِییس شورای علمای تاجیکستان، عبدالقادرزاده، در خطبه نماز جمعه در مسجد جامع مرکز شهر دوشنبه، همجنسگرایان را محکوم کرده آنها را مصیبت و آفت برای جامعه نامیده است. در جوامع محافظه کار کشورهای آسیای میانه به رسمیت شناختن گوناگونی جنسیتی و دفاع از حقوق همجنس گرایان چالش بزرگی است.

دوشنبه «پایتخت» فساد تاجیکستان
۴ فوریه، رادیو آزادی رییس آژانس دولتی مبارزه با فساد و رشوه خواری تاجیکستان اعلام کرده است که اگر همه افراد مرتبط با رشوه خواری را بازداشت کنند، زندان های این کشور گنجایش این تعداد از متهمان را نخواهد داشت. به گزارش رادیو آزادی، عبد الفتاح غاییب طی نشست خبری اخیر خود در دوشنبه تاکید کرده است که در سال گذشته (۲۰۱۳) این نهاد، ۱۳۲۵ مورد از رشوه خواری را آشکار کرده که در مقایسه با سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است. وی معتقد است که علت اصلی رشد فساد مالی و رشوه خواری در تاجیکستان، ناگواری اوضاع اقتصادی و پایین بودن سطح زندگی مردم این کشور است که شهروندان را به پرداخت رشوه به مقامات حکومتی وادار می کند. رییس آژانس دولتی مبارزه با فساد و رشوه خواری تاجیکستان بر این باور است که اکثر مقامات اداری، مراکز دانشگاهی، بهداشتی و درمانی و حتی ساختارهای قدرتی رشوه می گیرند و این امر در محیط شهرها به وضوح قابل مشاهده است. به گفته عبد الفتاح غاییب طی سال گذشته (۲۰۱۳) بر اثر تحقیق و تفحص در وزارتخانه ها و ادارات دولتی و حکومت های محلی، ۱۰۰۰ مورد دست داشتن افراد مسئول در فساد و رشوه خواری آشکار شده است که از این تعداد ۷۱ نفر بر کنار و دیگران به مجازات مالی و اقدامات تنبهی محکوم شده اند.

بیش از ۷۰۰۰ معتاد در تاجیکستان
۶ فوریه، رادیو آزادی به گزارش آژنس نظارت بر مواد مخدر تاجیکستان در سال گذشته دو کارمند این نهاد برای ارتکاب جنایت مجازات شده اند. آقای رستم نظراف رئیس آژانس نظارت بر مواد مخدر تاجیکستان روز ۶ فوریه در نشست مطبوعاتی بدون بردن نامی گفت: «یکی از این کارمندان با جرم کلاهبرداری در شهر دوشنبه و دومی برای نگهداری غیرقانونی اسلحه در استان بدخشان مجازات شده اند». طبق گزارش آژانس نظارت بر مواد مخدر تاجیکستان در یک سال اخیردر قلمرو این کشور بیش از ۷ هزار معتاد مواد مخدر به ثبت رسیده که از این تعداد ۲۰۰ نفرشان زن‌ها هستند. گفتنی است تعداد معتادان در شهر دوشنبه به نسبت سال پیش کمی کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۲ در پایتخت تاجیکستان ۳۰۴۶ معتاد از جمله ۱۳۱ زن معتاد به ثبت رسیده است.

مقام تاجیک خواستار اصلاح پسوند نام های تاجیکان از روسی به زبان ملی شد
۵ فوریه، آزادگان رئیس کمیته زبان و اصطلاحات تاجیکستان خواستار تغییر پسوند نام های مردم این کشور که همچنان بر اساس نامگذاری باقیمانده از شوروی سابق است به فارسی تاجیکی شد. «گوهر شراف زاده» که خود اخیرا نسبت به تغییر پسوند اسمش از «شراپ اوا» به شراف زاده اقدام کرده است روز چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی افزود: تغییر نام از نامگذاری روسی به نامگذاری فارسی تاجیکی وظیفه ملی هر شهروند تاجیکستان است. وی با اشاره به اقدام خود برای تغییر پسوند نامش، اظهار داشت که روند تغییر پسوند نام مراحل زیادی ندارد و در ادارات ثبت و احوال کشور بدون مشکل خاصی انجام می شود.

ناحیه شهرطوس: آموزش مشاغل به جوانان قبل از سربازی
۶ فوریه، بی بی سی حکومت ناحیه شهرطوس استان ختلان برای جوانان این ناحیه که سن آن‌ها به خدمت سربازی رسیده است مشاغل رانندگی، امور ساختمانی و سایر شغل هارا آموزش می دهد. در وهله اول ۵۰ نفر از جوانان سن سربازی به دوره های آموزشی جلب می‌شوند و در نهاست به آن‌ها گواهی نامه رانندگی و دیگر تخصص ها صادر می گردد. رئیس ناحیه شهرطوس به خبرنگاران گفت که تا موسم دعوت به سربازی جوانان زیاد دیگر این ناحیه برای خدمت سربازی در ارتش آماده خواهند شد. آن‌ها بدین وسیله می‌خواهند توجه جوانان ناحیه را به ضرورت خدمت سربازی به وطن جلب نمایند. حکومت ناحیه شهرطوس از بوجه خود برای دوره آموزشی یک جوان از ۷۰۰ تا ۸۰۰ سامانی اختصاص داده و گفته می‌شود که تا دعوت سربازی بهاری جهت سرمایه گزاری، آموزش شغل جوانان به حکومت واگذار شده است.

  روابط بین الملل

دیدار پوتین و رحمان در شهر سوچی
۶ فوریه، سایت رئیس جمهوری تاجیکستان ولادیمر پوتین رئیس جمهوری روسیه بعد از ظهر روز ۶ فوریه در ملاقات با امامعلی رحمان در شهر سوچی همکاری‌های نظامی را از اولویت های دو کشور ارزیابی کرد. به گزارش دفتر ریاست جمهوری تاجیکستان، پوتین در این دیدار توافق‌نامه جدید درباره استقرار پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه در تاجیکستان را در راستای تنظیم همکاری های دو کشور در امور نظامی دانست و آن را با توجه به خروج نیرو‌های ناتو از افغانستان، بسیار مهم ارزیابی کرد. پوتین ضمن ابراز خوشحالی از همکاری تاجیکستان و روسیه به ویژه در مورد پایگاه نظامی ۲۰۱، گفت این توافق به معنای پایان کار نیست بلکه «آغاز مرحله جدید همکاری در بخش نظامی است که نسبتاً عمیق‌تر و معتدل‌تر خواهد بود.» امام‌علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان نیز با تایید سخنان پوتین در مورد مرحله نوین همکاری‌های تاجیکستان و روسیه، تاکید کرد همکاری راهبردی دو کشور به سطح تازه ای خواهد رسید.

 تمدید حضور نظامیان روسی در تاجیکستان
۷ فوریه، کامسامالسکایا پراودا حضور نظامیان روسیه در تاجیکستان تا سال ۲۰۴۲ تمدید شد. به گزارش کامسامالسکایا پراودا، «سراج الدین اصل‌اف و سرگئی لاور‌وف وزرای امور خارجه تاجیکستان و روسیه توافقنامه شرایط و مدت استقرار نظامیان پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان را امضا کردند. امضای این توافقنامه بعد از دیدار امام‌علی رحمان و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری تاجیکستان و روسیه در شهر سوچی روسیه انجام شد. پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه با بیش از ۷ هزار نفر، بزرگترین واحد نظامی این کشور در خارج از روسیه است.

پشتیبانی مالی اتحادیه اروپا برای تقویت دموکراسی در تاجیکستان
۷ فوریه، آذز نیوز به گفته نماینده هیئت اتحادیه اروپا در تاجیکستان، هدف این برنامه حمایت حقوق بشر و دموکراسی است که تحت پوشش برنامه اروپایی برای دموکراسی و حقوق بشر(EIDHR) قرار می گیرد.

قزغیزستان – تاجیکستان: پس از تیر اندازی های مرزی چه خواهد شد؟
۱۳ ژانویه، اوراسیا نت مقاله تحلیلی به زبان انگلیسی در مورد تنش های سیاسی بین قزغیزستان و تاجیکستان و آینده روابط بین این دو کشور آسیای میانه.

ایران و تاجیکستان به گسترش همکاری ها دوجانبه تاکید کردند
۵ فوریه، آسیا پلوس «رمضان رحیم اف» وزیر امور داخلی تاجیکستان و سید محمود صدری سرپرست سفارت ایران در تاجیکستان روز چهارشنبه با یکدیگر دیدار و به گسترش همکاری ها میان دو کشور بویژه در امور امنیتی و انتظامی تاکید کردند. طرفین در این ملاقات ضرورت همکاری ها میان دو کشور بویژه در امر مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و خرید و فروش غیرقانونی اسلحه و تبادل اطلاعات را مورد بررسی قرار دادند. دو طرف دراین ملاقات تقویت و تعمیق مناسبات و روابط دوجانبه را زمینه ساز توسعه همکاری های متقابل اعلام کردند.

هلال احمر ایران و درمان بیماران تاجیکستانی
۷ فوریه، آیریب تاجیک جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان به مناسبت دهه فجر با حضور در منطقه محروم ناحیه وحدت تاجیکستان به درمان بیماران پرداخت. به گزارش واحد مرکزی خبر از دوشنبه «فیروزه امان الله آوا» رئیس جمعیت هلال احمر ناحیه وحدت با قدردانی از کمک های ایران در بخش درمان به مردم تاجیکستان گفت: این برای نخستین بار است که یک نهاد خارجی با سفر به این منطقه کمک های بشردوستانه خود را ارائه می کند.

پیشرفت های ایران مسیر ترقی را به کشورهای اسلامی نشان داد
۸ فوریه، ایرنا رییس مجلس نمایندگان جمهوری تاجیکستان گفت که جمهوری اسلامی ایران با پیشرفت هایی که در طول ۳۶ سال پیروزی انقلاب اسلامی بدست آورد بار دیگر به جهانیان ثابت کرد که کشورهای اسلامی نیز می توانند در ردیف ممالک مترقی عرض وجود کنند.

 زنان

 افزایش خودکشی و جرم و جنایت میان زنان در تاجیکستان
۴فوریه، بی بی سی در سال ۲۰۱۳ میلادی تعداد خودکشی، روسپی گری، جرم و جنایت میان زنان در تاجیکستان افزایش یافته است. کمیته امور زنان تاجیکستان می‌گوید که در سال میلادی گذشته بیش از ۱۸۰ فاحشه خانه در این کشور کشف شده و تعداد ۱.۶۴۱ زن روسپی به ثبت رسیده‌اند که ۴۱ نفر آن‌ها دختران زیر سن ۱۸ هستند. مسئولان این کمیته گفته‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۲ تعداد زنان روسپی ۳۳۸ نفر و فاحشه خانه‌های کشف شده ۳۳ عدد بیشتر بوده است. در نشست خبری این کمیته که روز سه شنبه ۴ فوریه دائر شد مسئولان گفته‌اند که دلیل اصلی افزایش روسپی گری در تاجیکستان بیکاری و سطح پایین آموزش و پرورش زنان و دختران است. مسئولان کمیته امور زنان می‌گویند بیشتر جنایاتی که زن‌ها مرتکب می‌شوند سرقت اموال، کلاه‌برداری و یا تقلب و قاچاق مواد مخدر است.

  اقتصاد

حجم اقتصاد تاجیکستان ۴۰ میلیارد سامانی شده است
۶فوریه، رادیو آزادی مقامات وزارت رشد اقتصاد و سودای تاجیکستان می‌گویند که مجموع محصولات داخلی در یک سال اخیر رشد چشمگیری داشته است. قائم مقام وزیر رشد اقتصاد و تجارت تاجیکستان گفت: «مجموع محصولات داخلی در سال ۲۰۱۳ در حدود ۴۰.۵ میلیارد سامانی را تشکیل داد که این رقم در مقایسه به سالی پیش ۷.۴ درصد افزایش یافته است». در سال گذشته تاجیکستان با ۱۰۱ کشور جهان به مبلغ ۵.۳ میلیارد دلار آمریکایی تجارت خارجی داشته است. این رقم در مقایسه به سالی پیش ۳.۹٪ زیاد است. به اعتراف مقامات، پنبه و آلومینیوم دو محصول عمده صادراتی تاجیکستان، علی‌رغم برنامه‌های مختلف دولتی در شکل اشیای خام به خارج فروخته می شوند.

پیشنهاد دولت تاجیکستان برای کاهش بهای برق و امتیازات بیشتر برای تالکو
۶فوریه، بی بی سی گروه ویژه کاری دولت تاجیکستان برای بهبود وضع مالی کارخانه آلومینیوم این کشور، موسوم به «تالکو»، پیشنهاد کرده قیمت نیروی برق مورد نیاز این تاسیسات کاهش یابد و این کارخانه از پرداخت بیشتر انواع مالیات معاف ساخته شود تا از وضع بحرانی بیرون بیاید. همچنین، در نظر است که دولت تاجیکستان به کارخانه «تالکو» کمک مالی، از جمله وام درازمدت و با تخفیف، ارائه کند. نعمتجان بوری‌یف، معاون اول وزیر رشد اقتصاد و تجارت تاجیکستان، روز پنج‌شنبه‌ ۶ فوریه در نشستی خبری گفت که موضوع بحران مالی «تالکو» در جلسه هیئت دولت مطرح شده و امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، خواستار ارائه کمک به این کارخانه بزرگ شده بود. هم‌اکنون یک گروه ویژه کاری دولت تاجیکستان راههای رفع بحران در کارخانه  «تالکو» را که در پی کاهش بهای آلومینیوم در بازار جهانی پیش آمده است، بررسی می‌کند. در سالهای اخیر در کنار کاهش ارزش آلومینیوم در بازار جهانی کارخانه «تالکو» درگیر بحث دادگاهی با شرکت «روسال» روسیه شده و در سال گذشته دادگاه سوئیس کارخانه آلومینیوم تاجیکستان را موظف کرده بود که به شرکت روسی مبلغ حدود ۲۷۵ میلیون دلار جریمه پردازد. ضمنا، معاملات مالی خارجی کارخانه «تالکو» توسط شرکت موسوم به «تالکو منجمنت» انجام می‌شود که در «جزایر ویرجین» بریتانیا ثبت شده و هویت مالکان آن نامعلوم است.

  فرهنگ

تعداد نشر کتاب افزایش میابد
۲۷ ژانویه، خاور وزیر فرهنگ تاجیکستان شمس الدین آرامبکوف در یک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که طی سال گذشته، موسسه های انتشاراتی وزارت فرهنگ در مجموع ۲۲۷ هزار کتاب چاپ کرده اند.

  آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر بولتن‌های آرمان‌شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان


منابع

Asia-Plus, BBC (Persian, Tajik, English), Eurasianet.org, Human Rights Watch, Irna, Khovar, Komsomolskaya Pravda, Ozodagon, President.tj, Radio Free Europe, Radio Ozodi, Tajik. irib.ir

 

پیوست‌ها: