افغانستان

140205104526_streetphotographer_002
سایت فارسی بی بی سی آلبومی از عکاسان خیابانی و عکس فوری در افغانستان منتشر کرده است. برای دیدن این آلبوم این جا کلیک کنید.

 انتخابات

حمله به عضو ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی در هرات
خبرگزاری بخدی/ ۱۸/۱۱/۱۳۹۲ یک عضو ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمد زی در ولایت هرات در اثر تیراندازی شدیدآ زخمی شده است. مسولان ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمد زی در هرات می گویند: قاسم جمشیدی در حال حاضر در بیمارستان هرات بستری شده و به گفته آن ها وضع صحی او رضایت بخش است. ارباب قاسم جمشیدی از اعضای ستاد انتخاباتی آقای احمدزی در ولسوالی کرخ هرات است.

 شش روز مبارزات انتخاباتی نامزدان و نگرانی‌ های شهروندان کابل
اطلاعات روز/ ۱۹/۱۱/۱۳۹۲ مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری روز‌ به ‌روز بیش‌ تر شده و شماری از احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و نمایندگان شورای ملی حمایت ‌شان را از بعضی نامزدان اعلان کرده اند. مبارزه با فساد اداری، کاهش فقر و بیکاری، توجه به مشکلات مهاجران، آوردن صلح و امنیت، حمایت از قانون، حکومت پاسخ‌گو و تطبیق قانون بر همه‌ شهروندان، وعده‌ های اساسی یازده نامزد می باشد.

 کمیسیون انتخابات: حساب بانکی بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری مشخص نیست
فارسی.رو/ ۱۹/۱۱/۱۳۹۲ مسوولین کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کردند: حساب بانکی تعدادی از نامزدهای ریاست جمهوری مشخص نیست و این موضوع می تواند برای آنان ناگوار تمام شود. کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که تا هنوز سه تن از کاندیدان، جزییات حسابات بانکی خود را با این کمیسیون شریک نساخته اند.

   موارد نقض حقوق بشر

عاملان غیر دولتی
زخمی شدن دو عضو یک فامیل از سوی افراد ناشناس در هرات

رادیو کلید/ ۱۹/۱۱/۱۳۹۲ یک مادر وفرزند در ولایت هرات هدف حمله افراد مسلح ناشناس قرارگرفته و زخمی شدند. این حادثه در ناحیه ششم، منطقه پل رنگینه به وقوع پیوسته است. سمونوال عبدالروف احمدی سخنگوی پولیس هرات گفت: این فرزند و مادر ازناحیه پا زخمی گردیده است.

 یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به توهین یک خبرنگار متهم شد
رادیو آزادی/ ۲۱/۱۱/۱۳۹۲ شماری از نهادهای مدافع حقوق رسانه ها و خبرنگاران یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را به توهین یک خبرنگار و یک تصویربردار متهم کردند. این نهادها می گویند: داوود سلطان زوی پس از مصاحبه با خبرنگار تلویزیون “کابل نیوز” به زور نوار ویدیویی جریان مصاحبه را پاک کرده است. اداره حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان می گوید: داوود سلطان زوی خبرنگار و تصویربردار این تلویزیون را تهدید کرده است.

   زنان

زنان خواستار تفهیم راهکارهای مشخص نامزدان ریاست جمهوری در مورد حقوق شان شدند
رادیو وطندار/ ۱۶/۱۱/۱۳۹۲ ۲۲۰ بانو از ۳۴ ولایت به کابل آمده ‌اند تا با نامزدان ریاست جمهوری گفتگو کنند و خواست های شان را مطرح سازند. این همایش برای دو روز از سوی نهاد موسوم به برابری برای صلح و دموکراسی در کابل آغاز گردید. در روز اول، زنان مشکلات شان را با مقامات دولتی و نامزدان ریاست جمهوری در میان گذاشتند. اما بعد از آن نوبت نامزدان ریاست جمهوری بود تا برای زنان روشن سازند که در حکومت آینده شان، چه نقش و جایگاهی را در نظر می ‌گیرند.

 سارنوالی هرات: آمار طلاق دو برابر شده است
رادیو کلید/ ۱۳/۱۱/۱۳۹۲ مسوولان نهادهای عدلی و قضایی هرات می‌ گویند: آمار طلاق نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته و از آغاز سال جاری تا کنون بیش از دو صد قضیه طلاق در محکمه فامیلی هرات ثبت شده است. قاضی امان؛ مسوول بخش محکمه فامیلی هرات می ‌گوید: مراجعه کنندگان خواهان طلاق، بیش‌تر در سن ۱۵تا ۲۵ قرار دارند اما در بین این افراد، کسانی را نیز می توان دید که سن شان بیش از ۵۰ سال است.

 قانونی ‌‌که حقوق زنان را خنثا می ‌کند
۸صبح/ ۲۰/۱۱/۱۳۹۲ یک قانون جدید در افغانستان عملا پیگرد جزایی درباره خشونت‌ های خانوادگی علیه زنان را مانع می ‌شود. سازمان دیدبان حقوق بشر از این قانون به مثابه یک محدودیت بسیار بزرگ برای حقوق زنان انتقاد کرده است. در قانون جدید آمده است: اشخاص ذیل نمی‌ توانند در محکمه به حیث شاهد مورد سوال قرار گیرند: وکلای مدافع، داکتران، اطفال و اقارب متهم.

 خواست زنان افغان از نهادهای قانون گذار
رادیو وطندار/ ۱۹/۱۱/۱۳۹۲ شبکه زنان افغان و نهادهای جامعه مدنی خواهان تصویب نشدن طرح قانون ‌های خشونت بار در برابر زنان و کودکان شدند. مسوولان شبکه‌ زنان افغان و نهادهای جامعه مدنی خواهان عدم تسوید، تصویب، توشیح و تنفیذ قوانین تبعیض ‌آمیز و خشونت‌ های ساختاری در برابر زنان و کودکان از سوی شورای ملی  شده اند.

 انتخابات ۹۳ و اهمیت آن برای زنان افغانستان
فارسی.رو/ ۱۹/۱۱/۱۳۹۲ فعالان مدنی، شهروندان، به ویژه بانوان که سنت و قبیله گرایی عامل اصلی در تلف کردن حق شان به شمار می رود، تنها با انتخابات و تقویت نهادهای دموکراتیک است که به خواست و حق خود می رسند. این امری مسلم است که هرقدر نهادهای دموکراتیک تقویت شود، هرقدر نقش شهروندان و حق رأی شهروندان سرنوشت ساز جلوه کند، به همان اندازه زمینه برای فعالیت و آزادی زنان بیشتر میسر می شود.

      حامیان و فعالان

با نزدیک شدن انتخابات خشونت علیه خبرنگاران بیشتر خواهد شد
۸صبح/ ۱۹/۱۱/۱۳۹۲ کمیته مصوونیت خبرنگاران می ‌‌گوید: هرچند طی شش ماه اخیر میزان خشونت علیه خبرنگاران پانزده درصد کاهش یافته، اما با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست ‌جمهوری و شوراهای ولایتی در کشور، این خشونت‌ ها افزایش خواهد یافت. کمیته مصوونیت خبرنگاران می ‌افزاید: در آستانه انتخابات ریاست‌ جمهوری در کشور، حکومت فشارهای بیشتری علیه خبرنگاران به‌ منظور کنترول محیط معلوماتی اعمال خواهد کرد. بیشتر بخوانید: حکومت افغانستان و طالبان به آزار روزنامه ‌نگاران متهم شدند

 نامزدان ریاست جمهوری برای تطبیق عدالت انتقالی برنامه های مشخص داشته باشند
رادیو آزادی/ ۲۰/۱۱/۱۳۹۲ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از نامزدان ریاست جمهوری خواست تا در رابطه به تطبیق عدالت انتقالی در کشور برنامه های مشخص داشته باشند. سیما سمر رییس این کمیسیون در نمایشگاهی که به هدف یادبود از خاطرات قربانیان بیش از سه دهه جنگ در افغانستان در کابل برگزار شد، تطبیق عدالت انتقالی را وسیله ای برای ایجاد صلح پایدار در افغانستان خواند.

 سازمان ملل از افزایش ۱۴ درصدی تلفات غیرنظامیان افغان خبر داد
بی بی سی/ ۱۹/۱۱/۱۳۹۲ یان کوبیش نماینده سازمان ملل در افغانستان می گوید: منازعه مسلحانه هزینه سنگین و بی ‌رحمانه ‌ای را بر غیرنظامیان افغان در سال ۲۰۱۳ تحمیل کرده است. سازمان ملل در گزارش سالانه خود از افزایش ۱۴ درصدی آمار قربانیان غیرنظامی در جنگ افغانستان در سال ۲۰۱۳ خبر داده است. آمار مجموع قربانیان به ۸۶۱۵ (۲۹۵۹ کشته و ۵۶۵۶ زخمی) می‌ رسد که بیان گر افزایش هفت درصدی آمار کشته شدگان و ۱۷ درصدی زخمیان نسبت به سال ۲۰۱۲ است.

   حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

سیگار: هفت وزارت خانه افغانستان فاقد مدیریت ‌اند
رادیو کلید/ ۱۲/۱۱/۱۳۹۲ “سیگار” یا اداره‌ بازرسی عمومی امریکا برای بازسازی افغانستان، در گزارش تازه‌ خود  وزارت خانه‌ های زراعت، آبیاری و مالداری، صحت عامه، معادن و پطرولیم، مخابرات،  معارف، مالیه و شرکت برق افغانستان را متهم به عدم مدیریت کرده و  نوشته است که این اداره‌های دولتی  قادر نشده اند که ۱.۶ میلیارد دالر کمک امریکا را به صورت درست مدیریت کنند.

 خیزش ‌های مردمی، علیه طالبان در ولسوالی “برکی برک”
رادیو کلید/ ۲۳/۱۱/۱۳۹۲ صدها خانواده در منطقه چهلتن ولسوالی برکی برک ولایت لوگر، به علت اعمال فشارهای مخالفان مسلح، مجبور به خیزش علیه آنان شدند. دفتر مطبوعاتی ولایت لوگر می گوید: به علت هم سرحد بودن منطقه چهلتن با ولایات میدان وردک و پکتیا فعالیت مخالفان مسلح در این محل بیشتر بوده است.

 در رده بندی جدید آزادی بیان در جهان، افغانستان در رده ۱۲۸ قرار گرفت
۸صبح/ ۲۳/۱۱/۱۳۹۲ براساس رده ‌بندی جدیدی که در مورد آزادی مطبوعات توسط سازمان گزارشگران بدون مرز در ۱۸۰ کشور جهان صورت گرفته است، افغانستان در جایگاه یک صد و بیست و هشتم، ایران در جایگاه یک صد و هفتاد و سوم و تاجیکستان در جایگاه یک صد و پانزدهم این رده‌ بندی قرار گرفته ‌اند.

 در سال ۲۰۱۳ کودکان بیشتری در افغانستان کشته شدند
خبرگزاری باختر/ ۲۰/۱۱/۱۳۹۲ سازمان ملل می‌ گوید: در سال ۲۰۱۳ شمار کودکانی که در حملات نیروهای تحت امر امریکا در افغانستان کشته یا مجروح شدند به ۳۴ درصد افزایش یافته است. هیات کمک ‌رسانی سازمان ملل برای افغانستان (یونام) در گزارش سالانه خود اعلام کرد: سال گذشته ۲۹۵۹ غیرنظامی در افغانستان کشته شدند که از این میان ۵۶۱ نفر کودک و ۲۳۵ نفر نیز زن بودند.

حوادث و واقعات طبیعی
بر اثر فروریختن چندین خانه در منطقه موسوم به گرگک از مربوطات ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند، هفت نفر جان خود را از دست دادند.
مرگ بیست وسه نفر در موج تازه سرما و برف باری در شماری از ولایات کشور
مقامات محلی در ولایت جوزجان از کشته شدن ۱۴ تن بر اثر هوای سرد و برف باری در این ولایت خبر می دهند
تلفات سرما و برف باری در افغانستان به ۶۳ نفر رسید
در اثر سرازیر شدن دو برف کوچ در ولسوالی میرامور دایکندی، یک تن کشته شد

   جنگ

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
معاون ولسوال نام نهاد طالبان در ولسوالی شیندند ولایت هرات در جریان حمله هوایی نیروهای آمریکایی کشته شد. ۳ تن از افراد طالبان در ولایت هلمند کشته شدند.

 تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
دو نوجوان در نتیجه یک انفجار در ولایت بادغیس کشته وزخمی شدند. کشته و زخمی شدن دو تن در ساحه زندان پل چرخی ولایت کابل.

    سیاست

کرزی: آغاز پیکارهای انتخاباتی گامی مثبت در روند مردم سالاری و ثبات در کشور
طلوع نیوز/ ۱۸/۱۱/۱۳۹۲ رییس جمهور کرزی می گوید: وی اطمینان دارد نامزدان ریاست جمهوری به گونه ای به پیکارهای انتخاباتی شان ادامه خواهند داد که  وحدت ملی مستحکم شود و مردم برای رفتن  به پای صندوق های رای دهی تشویق شوند. رییس جمهور کرزی از آغاز رسمی پیکارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری ابراز خرسندی کرده  و آن را گامی مهم در تحکیم ثبات و تقویت مردم سالاری در کشور دانسته است.

 حکومت افغانستان مسوولیت زندان بگرام را به وزارت داخله سپرد
رادیو آزادی/ ۲۱/۱۱/۱۳۹۲ بر اساس خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان، این فیصله در نشست مقام های افغان در ارگ ریاست جمهوری صورت گرفت. مسوولیت زندان های دیگر در افغانستان نیز پیش از این به عهده وزارت داخله سپرده شده است. در خبرنامه آمده است که روند رسیدگی به دوسیه های برخی از زندانیان بگرام از سوی کمیته موظف تکمیل شده است.

 شورای صلح: موجودیت نیروهای خارجی بهانه جنگ برای طالبان شده نمی تواند
رادیو آزادی/ ۱۷/۱۱/۱۳۹۲ شورای عالی صلح افغانستان می گوید: موجودیت نیروهای خارجی در کشور بهانه جنگ برای طالبان پاکستانی شده نمی تواند. مولوی شهزاده شاهد سخنگوی شورای عالی صلح گفت: جامعه جهانی بخاطر حل مشکلات موجود به افغانستان آمده اند و باید این مشکلات از طریق مذاکرات حل گردند نه از راه جنگ. این اظهارات در حالی مطرح می شوند که طالبان پاکستانی گفته اند: تا زمانی که قانون شریعت اسلامی در پاکستان نافذ نشود و نیروهای خارجی از افغانستان بیرون نشوند امکان برقراری صلح موجود نیست.

   فرهنگ

‘بود، نبود’، نگاهی به جهان رنگارنگ کودکان افغانستان
بی بی سی/ ۲۰/۱۱/۱۳۹۲ ‘بود، نبود’ دو کلمه جادویی است که به عنوان سرافسانه، بسیاری از افسانه های افغانستان با آن آغاز می شود. راجر ویلمسن نویسنده آلمانی اما عنوان کتاب خود را ‘بود، نبود’ انتخاب کرده‌است.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

شماره ۳۵ هفت روز نامه افغانستان

پیوست‌ها: