افغانستان38

دختران سیاه پوش با افکار تندروانه در شمال افغانستان؛ منبع: بی بی سی

 انتخابات

کمیسیون انتخابات برنامۀ نهایی مراکز فعال رأی دهی را اعلام کرد
طلوع نیوز/ ۹/۱۲/۱۳۹۲ بربنیاد برنامۀ که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات کشور طرح گردیده، ۶۷۷۵ مرکز رأی دهی در روز انتخابات برروی رأی دهندگان باز خواهند بود. اما از این میان ۳۹۶ مرکز به علت تهدیدهای امنیتی در روز انتخابات بسته خواهند ماند و در این مراکز هیچ گونه آمادگی از سوی این نهاد روی دست قرار ندارد.

 وضعیت مبهم شکایت‌ های انتخاباتی
۸صبح/ ۱۲/۱۲/۱۳۹۲ اخیرا در برخی از رسانه‌ ها گزارش شده است که شماری از کمیشنرهای کمیسیون شکایت‌ های انتخاباتی در بعضی از ولایت‌ های کشور در آغازین روزهای کاری خویش از سمت‌ های ‌شان استعفا داده‌ اند. در خصوص علت استعفای این کمیشنرها دلایل متعددی ذکر شده است. استعفای این کمیشنران به هر دلیلی که باشد، باعث می ‌شود این نگرش به ‌میان بیاید که رسیدگی به شکایت‌ های انتخاباتی می ‌تواند تحت تاثیر این وضعیت قرار گیرد.

 کناره ‌گیری چند کمیشنر کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی از وظایفشان
تلویزیون یک/ ۱۰/۱۲/۱۳۹۲ کمیسیون رسید‌گی به شکایت‌ های انتخاباتی می ‌گوید: بیش از چهار تن از کمیشنران ولایتی این کمیسیون از سمت های ‌شان استعفا کرده‌ اند. این کمیشنران به دلیل نبود دفترهای ولایتی، مشکلات امنیتی و بی‌ سرنوشتی‌ ها در این کمیسیون، از سمت‌های‌ شان کنار رفته ‌اند. اما دبیر کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ های انتخاباتی می ‌گوید: دلیل استعفای این افراد، مشکلات شخصی بوده است.

 بررسی اسناد تحصیلی نامزدان شوراهای ولایتی
طلوع نیوز/ ۹/۱۲/۱۳۹۲ بررسی های کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی نشان می دهد؛ سندهای تحصیلی بیش از چهارصد نامزد شوراهای ولایتی مشکل دارد. این کمیسیون به آن نامزدان شوراهای ولایتی هشدار می دهد: اگر سندهای تحصیلی شان را تکمیل نکنند نام های شان، از فهرست نهایی بیرون کشیده خواهد شد.

 پنج تن از لیست نامزدان شوراهای ولایتی حذف شدند
خبرگزاری پژواک/ ۱۲/۱۲/۱۳۹۲ کمیسیون شکایات انتخاباتى به دلیل اسناد جعلی تعلیمی، نام پنج تن را از لیست نامزدان شوراهای ولایتی حذف کرد. این کمیسیون، اسناد ۴٠٠ تن از نامزدان را که وزارت معارف صحت اسناد آنان را تایید نکرده است، از چند روز بدین سو بررسى مى کند. محمد نادر محسنى منشى و سخنگوى کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت: از جمله ٩٠ تن که اسناد تعلیمی آن ها طى دو روز بررسى شده، اسناد پنج تن جعلی شناخته شده است.

 مبارزات انتخاباتی نامزدان شوراهای ولایتی رسما آغاز شد
خبرگزاری بخدی/ ۱۳/۱۲/۱۳۹۲ مسوولان کمیسیون مستقل شکایت های انتخاباتی کشور اعلام کرده اند که مبارزات انتخاباتی نامزدان شورای ولایتی رسما آغاز شده است. مسوولان این کمیسیون به نامزدان شورای های ولایتی هشدار داده اند: هر نامزدی که در جریان مبارزات انتخاباتی اش غیر قانونی عمل کند با او برخورد خواهد شد .حدود دو هزار هفتصد تن در انتخابات شوراهای ولایتی در سراسر کشور شرکت کرده اند.

 شخصی به اتهام خرید ‌و ‌فروش ۱۷ هزار کارت رای‌ دهی بازداشت شد
اطلاعات روز/ ۱۳/۱۲/۱۳۹۲ وزارت امور داخله‌ کشور اعلام کرده است: منسوبان پولیس یک فرد را به اتهام خرید ‌و فرش ۱۷ هزار کارت رای ‌دهی در کابل بازداشت کرده‌ اند. از آغاز مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری تاکنون‌، این نخستین بار است که فردی به اتهام خرید ‌و فروش کارت رای ‌دهی بازداشت می ‌شود.

   موارد نقض حقوق بشر

عاملان غیردولتی
یک جوان در بغلان پدرش را کشت
فارسی.رو/ ۴/۱۲/۱۳۹۲ یک جوان در بغلان حین ادای نماز عصر، به وسیله تبر پدرش را به قتل رساند. به گفته عبدالرشید بشیر؛ آمر امنیت فرماندهی امنیه بغلان، این جوان حبیب نام دارد و باشنده ولسوالی دهنه غوری ولایت بغلان است. او در اظهاراتش گفته است: برای قتل پدرش از سوی نزدیکانش تحریک شده بود.

 یک تن از اعضای دفتر کمپاین انتخاباتی داکتر عبدالله در فاریاب کشته شد
رادیو آزادی/ ۱۰/۱۲/۱۳۹۲ یک تن از اعضای دفتر کمپاین انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله در ولسوالی المار ولایت فاریاب در انفجار ماین کنار جاده کشته شد. مسوولان دفتر کمپاین انتخاباتی عبدالله عبدالله این رویداد را تقبیح کرده اند. از آغاز مبارزات انتخاباتی کاندیدان ریاست جمهوری تا اکنون این بار سوم است که کارمندان دفتر کمپاین انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله در ولایات مختلف کشور هدف حمله قرار می گیرند.

 طالبان دو فرد ملکی را تیرباران کرد
خبرگزاری باختر/ ۱۱/۱۲/۱۳۹۲ طالبان دیروز در مربوطات ولایت فاریاب دو فرد ملکی را تیرباران کردند. جگرن رضا رضایی مسوول دفتر مطبوعاتی قوماندانی قول اردوی ۲۰۹ شاهین گفت: دو نفر که  مواد خوراکی نیروهای اردوی ملی را انتقال می نمودند در منطقه چهل گزی ولسوالی قیصار آماج تیراندازی طالبان قرارگرفته و جان باختند.

   زنان

کابل و هرات در صدر آمار خشونت برضد بانوان در یک سال گذشته
تلویزیون یک/ ۱۱/۱۲/۱۳۹۲ وزارت امور زنان اعلام کرده است: بربنیاد ارزیابی این وزارت از اجرای قانون منع خشونت علیه زنان، از هر صد هزار زن، ۳۵ نفر آنان در طول یک سال گذشته مورد خشونت قرار گرفته ‌اند. این وزارت که وضعیت زنان را در سال ۱۳۹۲در ۳۲ ولایت افغانستان بررسی کرده، گزارش داده است: در سراسر این کشور ۴۵۰۵ مورد خشونت علیه زنان ثبت شده است. کابل ۲۱ درصد آمار خشونت را به خود اختصاص داده است؛ هرات نیز ۱۴ درصد از کل خشونت ها علیه زنان را در افغانستان داشته است.

 ۴۰۰ زن در ولایت تخار به نیروهای امنیتی پیوستند
فارسی.رو/ ۵/۱۲/۱۳۹۲ به منظور تامین امنیت انتخابات پیش رو، ۴۰۰ پولیس زن به پولیس و نیروهای امنیتی پیوستند. عبدالحنان قطغنی فرمانده امنیه تخار گفت: این ماموران پولیس زن در کنار دو هزار نیروی امنیتی دیگر مسوولیت تامین امنیت ۲۱۵ مرکز رای دهی در تخار را برعهده خواهند داشت.

 محکوم شدن بیست تن به اعدام، به جرم خشونت علیه زنان
تلویزیون یک/ ۱۰/۱۲/۱۳۹۲ مسوولان دادگاه عالی کشور می‌ گویند: بیست تن در پیوند به قتل و خشونت در برابر زنان به اعدام محکوم شده ‌اند. دادگاه عالی، حکم شش تن از این محکومان را نهایی کرده است. چهارده قضیه‌ دیگر برای توشیح حکم اعدام، به ریاست جمهوری فرستاده شده است. به گفته‌ وزارت امور زنان، بانوان کشور در دو سال اخیر شاهد بیشترین خشونت‌ها بوده ‌اند.

 دختران سیاه‌ پوش با افکار تندروانه در شمال افغانستان
بی بی سی/ ۹/۱۲/۱۳۹۲ ترویج اندیشه‌ های تندروانه اسلامی در یک مدرسه‌ دینی دخترانه در شمال افغانستان، نگرانی‌ هایی را در مورد گسترش بنیادگرایی در میان زنان جوان افغان ایجاد کرده است. آموزش‌های دینی در “اشرف ‎المدارس” قندز آمیخته با سیاست و مغایر با فرهنگ و سنت ‌های رایج در افغانستان است؛ از جمله شاگردان آن شنیدن رادیو، دیدن تلویزیون، گرفتن عکس، بزرگداشت روزهایی مانند روز معلم، مادر، سال نو، تولد و نیز کارکردن زنان در بیرون از خانه را حرام می ‌دانند. بیشتر بخوانید: خطر اشرف ‌المدارس را جدی بگیرید

 گُل ‌غوتی، معاون اداری فرودگاه بین ‌المللی کابل شد
تلویزیون یک/ ۱۱/۱۲/۱۳۹۲ بانو گُل غوتی به تازگی از سوی رهبری وزارت امور داخله به سمت معاون اداری فرودگاه بین المللی کابل تعیین شد. محمد وکیل اکبری، در برنامه‌ معرفی بانو گل غوتی، به عنوان معاون اداری فرودگاه بین ‌المللی کابل گفت: وزارت امور داخله بر بنیاد برنامه‌ های از قبل طرح شده، برای حضور گسترده بانوان در صفوف پولیس تلاش می‌ کند.

 داوودشاه صبا: فرصت‌ های اقتصادی برای زنان ایجاد شود
۸صبح/ ۱۲/۱۲/۱۳۹۲ دکتر داوودشاه صبا که پیش از این والی هرات بوده، تاکید زیادی بر ایجاد فرصت‌ های اقتصادی برای زنان دارد. او اعتقاد دارد دسترسی زنان به منابع اقتصادی بسیار محدود است و اقتصاد هنوز مردانه است. او می‌ گوید: تا زمانی‌ که دختران افغانستان نتوانند از نظر اقتصادی سر پا بایستند، تولید کنند و خودشان مدیریت کنند، جامعه با مشکلات جدی رو به‌ رو خواهد بود.

 نگرانی جرگه ملی زنان از طالبانیزه ساختن افغانستان
۸صبح/ ۱۲/۱۲/۱۳۹۲ شرکت‌ کنندگان جرگه ملی زنان، به حضور پررنگ زنان در انتخابات آینده ریاست‌ جمهوری، مساله مذاکره با طالبان، انتقال مسوولیت‌ های امنیتی از نیروهای بین‌ المللی به نیروهای امنیتی داخلی و هم‌چنین در حکومت آینده تاکید کرده اما می‌ گویند که تلاش‌ های پنهان به منظور طالبانیزه ساختن افغانستان، نگرانی آنان را برانگیخته است.

      حامیان و فعالان

گزارش وزارت خارجه امریکا: حقوق بشر بطور آشکار در افغانستان نقض می شود
رادیو آزادی/ ۹/۱۲/۱۳۹۲ وزارت امور خارجه امریکا در یک گزارش تازه در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان می نویسد: در افغانستان از تطبیق قانون، تخطی گسترده صورت می گیرد و آنانی که مرتکب نقض حقوق بشر می شوند، مجازات نمی گردند. در گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه امریکا همچنان آمده است: مقامات حکومتی، نیروهای امنیتی، مسوولان زندان ها و توقیفگاه ها، با مردم بدرفتاری می کنند.

 راهپیمایی هزاران تن علیه والی تخار
فارسی.رو/ ۴/۱۲/۱۳۹۲ هزارن تن از ساکنین ولایت تخار، علیه والی این ولایت راهپیمایی کردند و شعار دادند. معترضان می گویند: برخی از مسوولان محلی این ولایت در غصب زمین، قاچاق مواد مخدر و قتل دست دارند. تظاهرکنندگان برضد والی، معاون والی و قاضی کبیر مرزبان نماینده مردم تخار در ولسی جرگه شعار می دادند و خواستار برکناری عبدالطیف ابراهیمی والی تخار و فرید ذکی معاون والی شدند.

 اگر توافقنامه امنیتی امضا نشود وضعیت بشری در افغانستان بدتر خواهد شد
رادیو آزادی/ ۱۰/۱۲/۱۳۹۲ کمسیون حقوق بشر افغانستان می گوید: با  امضا نشدن موافقتنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن، وضعیت بشری در افغانستان بدتر از این خواهد شد. رفیع الله بیدار سخنگوی این کمسیون گفت: با امضا نشدن این موافقتنامه، دامنه ناامنی ها در نقاط نسبتآ آرام افغانستان نیز گسترش خواهد یافت.

 گردهمایی در کابل در حمایت از نیروهای امنیتی
افغانستان/ ۸/۱۲/۱۳۹۲ شماری از نهادهای مدنی و شهروندان کابل با تجمع در مرکز این شهر حمایت خود را از نیروهای امنیتی افغان اعلام کردند و برعلاوه تعدادی از جوانان نیز با اعلام حمایت از نیروهای امنیتی افغان در مقابل سفارت پاکستان تجمع کردند. حمله مرگبار طالبان به یک پاسگاه نیروهای ارتش ملی افغانستان در منطقه غازی آباد ولایت کنر، که منجر به کشته شدن ۲۱ سرباز ارتش ملی افغانستان شد، واکنش گسترده شماری از شهروندان افغانستان را به دنبال داشت.

   حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

دوازده زندانی سیاسی از زندان کندهار فرار کرده‌ اند
تلویزیون یک/ ۱۱/۱۲/۱۳۹۲ پولیس ولایت کندهار تایید کرده است که دوازده زندانی از زندان مرکزی این ولایت فرار کرده اند. به گفته‌ مسوولان امنیتی کندهار، این افراد به جرایم سیاسی زندانی بوده اند. چگونگی فرار این زندانیان مشخص نیست؛ اما پولیس کندهار تاکید کرده است که بررسی ‌ها در زمینه آغاز شده است. بیشتر بخوانید: ده طالب با جعل نامه از زندان قندهار رها شدند

 والی بلخ دستور عدم همکاری با اداره ضد فساد را داد
صدای امریکا/ ۱۱/۱۲/۱۳۹۲ رییس اداره مبارزه با فساد اداری در ولایت بلخ گفته است: عطامحمد نور، والی بلخ بر اجراات او تحریم اعمال نموده است. شمس الله جاوید که مسوولیت برسی پروندهای فساد اداری ۹ ولایت شمالی افغانستان را بر عهده دارد می گوید: والی بلخ به تمام ادارات محلی دستور داده است تا با اداره مبارزه با فساد اداری همکاری نکنند.

 حکومت اجساد مهاجرین را انتقال نماید
خبرگزاری پژواک/ ۱۰/۱۲/۱۳۹۲ خانواده هاى شانزده مهاجر افغانى که در اثر غرق شدن کشتى جان باخته اند، خواهان همکارى حکومت افغانستان در امر انتقال اجساد اقارب شان هستند. این کشتی ماه گذشته مهاجرین افغان در دریاى یونان غرق شده بود. این اجساد مربوط سه خانوادۀ افغان است که باشنده گان ولایات هرات، کنر و کابل می باشند.

 پیگیری جرایم اینترنتی از سوی سارنوالی هرات
۸صبح/ ۱۳/۱۲/۱۳۹۲ مسوولان سارنوالی هرات گفته ‌اند: جرایم اینترنتی از جمله هتک حرمت اشخاص و گروه‌ ها، تخریب و ترور شخصیت‌ ها از سوی این سارنوالی پیگیری می ‌شود. در پی افزایش شکایت تعدادی از نامزدان شورای ولایتی هرات از تخریب شخصیت و توهین به آنان در شبکه‌ های مجازی ماریا بشیر، سارنوال استیناف ولایت هرات می ‌گوید آنان با همکاری نهادهای امنیتی، این‌ گونه شکایت ‌ها را پیگیری خواهند کرد.

 ۵۰ درصد از مدارس افغانستان ساختمان ندارند
بی بی سی/ ۹/۱۲/۱۳۹۲ فاروق وردک وزیر معارف افغانستان اعلام کرد: در حدود ۵۰ درصد از مدارس این کشور ساختمان ندارند و دانش آموزان مجبور اند در فضای باز درس بخوانند. او افزود: در حال حاضر ۱۶۶۰۰ مدرسه فعال در سرتاسر افغانستان وجود دارد که ۵۰ درصد این مدارس دارای ساختمان و بقیه در خانه‌ های کرایی، خیمه‌ ها و یا در زیر درختان کار آموزش و پرورش را پیش می برند.

 روس ها و پشتون ها شباهت ژنتیکی دارند
فارسی.رو/ ۵/۱۲/۱۳۹۲ نتایج تحقیقات یک مجله علمی نشان می دهد که مردم روس و پشتون شباهت ژنتیکی دارند. بر اساس این تحقیق، شباهت ژنتیکی مردم روسیه با پشتون ها، ۰٫۷ درصد بیشتر نسبت به مردم گرجستان و روس ها است. نتایج این تحقیق که توسط دانشمندان آلمانی صورت گرفته پس از تجزیه و تحلیل نمونه “دی ان ای” از ۱۴۹۰ نفر اعلام شده است. در قسمتی دیگر از این گزارش هم آمده است که نزدیک ترین خویشاوندی پشتون ها از نظر ژنیتیکی با ایرانیان است.

   جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در نتیجه‌ حمله‌ انتحاری در غرب شهر کندهار، ده غیر نظامی زخمی شدند. در اثر انفجار ماین جاسازی شده جاده ای در ولایت لوگر ۱۳ تن کشته شدند. در اثر یک انفجار در یک هوتل در شهر جلال آباد، یک تن کشته و هفت تن زخمی شدند. یک راننده موتر توسط طالبان در ولایت هلمند تیرباران شد. دوازده طالب در ولایت هلمند کشته شدند. یک فرمانده طالبان در ولایت هلمند کشته شد.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
پانزده جنگجوی طالبان در ولایت فاریاب و سرپل کشته شدند. شانزده تن از افراد وابسته به طالبان در ولایت فاریاب کشته و زخمی شدند. در نتیجه دو حمله افراد مسلح به نیروهای پولیس در بغلان و جوزجان ۳ مامور پولیس کشته شدند. چهار سرباز آیساف در ولایت هلمند زخم برداشتند. شش سرباز پولیس در ولایت ارزگان بر اثر انفجار ماین کشته شدند.

 بیش از سیزده هزار نیروی امنیتی در جنگ افغانستان جان خود را از دست داده اند
نیویورک تایمز/ ۱۲/۱۲/۱۳۹۲ سیزده هزار نیروی امنیتی به شمول ارتش و پولیس ملی در جریان جنگ سیزده سال اخیر افغانستان کشته شدند. این آمار خیلی بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می کردیم و یا آمار رسمی از آن سخن می گفت. بیشترین تلفات این نیروها در سه سال اخیر بوده که نشاندهنده افزایش خشونت ها و درگیری ها در کشور است. بیشتر بخوانید: اداره امور: در جریان سیزده سال ۱۳۷۰۰ نیروی امنیتی افغان کشته شدند

    سیاست

سپنتا: تغیر قانون اساسی هیچ گاهی پیش ‌شرط گفتگوهای صلح نخواهد شد
بی بی سی/ ۱۰/۱۲/۱۳۹۲ مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، داکتر رنگین دادفر سپنتا گفته است: تغییر در قانون اساسی کشور هیچ گاهی پیش ‌شرط برای گفتگوهای صلح نخواهد شد. وی افزوده است: تنها به خواست های صلح طلبانه، صلح در کشور تأمین نمی‌ شود و کسانی که حاضر به گفتگوهای صلح نمی ‌شوند، مبارزه در برابر آنان ادامه خواهد داشت.

 معمای صلح در افغانستان: پارادوکس ارزش‌ های لیبرال با طالبانیسم
۸صبح/ ۱۲/۱۲/۱۳۹۲ چرا سیاست صلح (پروسه صلح) دولت افغانستان در مورد طالبان در جریان ده‌ سال اخیر نتیجه نداده است؟ به تعبیر دیگر، چرا پروسه‌ ای که از آن به‌ عنوان «پروسه صلح» یاد می‌ گردد؛ منتج به آوردن صلح در کشور نگردیده است؟ چرا موضع طالبان در برابر سیاست صلح دولت افغانستان همواره منفی بوده است؟

 دابنز: اگر توافقنامه امنیتی امضا نشود وضعیت در افغانستان وخیم خواهد شد
افغانستان/ ۱۱/۱۲/۱۳۹۲ نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان، به پیشرفت های جامعه افغانی خوشبین بوده می گوید: تاخیر در امضای موافقتنامه دو جانبه همکاری امنیتی بین کابل و واشنگتن خسارات زیادی را در این عرصه وارد کرده است. اگر قرارداد امنیتی و دفاعی بین کابل و واشنگتن امضا نشود، وضعیت رو به بهبود افغانستان شاید خیلی سریع به وخامت گراید.

 حامد کرزی: القاعده یک افسانه است
بی بی سی/ ۱۲/۱۲/۱۳۹۲ حامد کرزی‌، رییس جمهوری افغانستان، در مصاحبه ‌ای با روزنامه واشنگتن پست گفته است: افغان ها در جنگی کشته شده ‌اند که از آن ها نبوده است و آمریکا برای تامین منافع خود و متحدان غربی این کشور به افغانستان آمده است. وی افزوده است که به نظر او القاعده بیشتر یک افسانه است تا یک واقعیت.

 

   فرهنگ

ناشران و کتابفروشان در کابل بر وضع مالیات اعتراض کردند
بی بی سی/ ۱۰/۱۲/۱۳۹۲ ده ها تن از اعضای اتحادیه کتاب ‌فروشان و ناشران افغانستان در اعتراض به وضع مالیات، در کابل راهپیمایی کردند. معترضان می گویند: اخیرا وزارت مالیه، بر صنعت چاپ، نشر و واردات کتاب، مالیات وضع کرده و این امر می ‌تواند بر این صنعت اثر منفی بگذارد.

 اکبر زاده: بناهای تاریخی در غزنی به گونه معیاری ترمیم نشده است
افغانستان/ ۱۱/۱۲/۱۳۹۲ موسی خان اکبر زاده، والی غزنی می ‌گوید: بناهای تاریخی در این ولایت به شکل استندرد و معیاری ترمیم نشده است. دولت بودجه کافی در اختیار نداشت تا برای ترمیم بناهای تاریخی در غزنی از متخصصان خارجی کار بگیرد. از طرفی متخصصان افغانی در بخش ترمیم بناهای تاریخی مسلط نیستند و به همین  دلیل بناهای تاریخی این ولایت به گونه‌ استندرد ترمیم نشده است.

   آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/  OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می ‏رسانند. تاکنون مصاحبه های حمیرا قادری، رهنورد زریاب، سیما ثمر، کاوه جبران، آزیتا رفعت، احمد ولی مسعود و شکریه حیدر، پرتو نادری، مژگان مصطفوی، امان پویامک، حبیبه سرابی، فرید حمیدی، عزیزه خیراندیش، فرید مزدک، خالده خرسند، صدیق الله توحیدی، ثریا پرلیکا، یاسین نگاه و ماریا بشیر به دری و انگلیسی منتشر شده است. شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آن ها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی

هفت روز نامه حقوق بشر زنان

هفت روز نامه حقوق بشر ایران

هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه افغانستان- شماره ۳۸

پیوست‌ها: