haftDRCONGO-UNREST-RAPE-DEMO

روز جهانی زن، ۸ مارچ ۲۰۱۴/عکس: در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
آمریکا دولت نمی پذیرد که عهدنامه حقوق بشری شامل اقدامات آمریکا می شود
نیویورک تایمز ۶ مارچ ۲۰۱۴ در سال ۱۹۹۵، کنراد هارپر وکیل ارشد وزارت خارجه دولت کلینتون برای بحث در باره پایبندی آمریکا به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که سنای آمریکا به تازگی مورد تصویب قرار داده بود، در برابر گروهی از کارشناسان سازمان ملل در ژنو حاضر و با پرسش جهت داری روبرو شد: آیا آمریکا معتقد است این عهدنامه در خارج از مرزهایش معتبر است؟ او دو روز بعد با جواب بازگشت: مقامات امریکایی در مورد عملیات خارج از آمریکا هیچ تعهدی در این زمینه ندارند. دولت بوش پس از ۱۱ سپتامبر این ادعا را به کنوانسیون سازمان ملل علیه شکنجه هم گسترش داد تا رفتار با متهمان به تروریسم را در زندان های ارتش آمریکا در خارج از کشور توجیه کند. گروه کارشناسان سازمان ملل با این تفسیر مخالف است و مدافعان حقوق بشر از آمریکا خواسته اند موضع خود را تغییر دهد و هفته آینده هیاتی را برای پاسخ به این گروه از کارشناسان به ژنو بفرستد. بعید است دولت اباما این کار را بکند.

ویتنام بیش از ۲۰۰ زندانی دگراندیش را آزاد کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۶ مارچ ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن کمیته حقوق بشر ویتنام اعلام کردند که ویتنام باید بیش از ۲۰۰ زندانی سیاسی را که در سراسر کشور در زندان ها به سر می برند آزاد کند. این دو سازمان شرح حال ۱۷ زندانی سیاسی را که نگرانی ویژه ای در باره آنها وجود دارد، منتشر کردند. گمان می رود دست کم ۲۱۲ زندانی سیاسی و عده ای نیز در حبس خانگی باشند. وکلای دادگستری، وبلاگ نگارها، فعالان حقوق مالکیت زمین، راهبان بودایی، روزنامه نگاران، نویسندگان، خوانندگان، فعالان کارگری، مبارزان راه دمکراسی و اعضای اقلیت های قومی و دینی در میان این زندانیان وجود دارند.
مصر محاکمه خبرنگاران بازداشتی شبکه الجزیره از سر گرفته شد
هند اتهام ‘فتنه’ علیه تعدادی دانشجوی کشمیری پس از بازی کریکت با پاکستان
برمه دولت از ارائه خدمات توسط پزشکان بدون مرز به مسلمانان ممانعت می‌کند
ونزوئلا دو کشته در اعتراضات

عوامل غیردولتی
لیبی وضع امنیتی بحرانی تر می شود
گروه بین المللی بحران ۱ مارچ ۲۰۱۴ به گزارش دیده بان بحران شماره ۱۲۷ وضعیت امنیتی در لیبی با افزایش خشونت مسلحانه رو به وخامت می رود. در اواخر ماه فوریه، جنازه های هفت مسیحی مصری اعدام شده در نزدیکی بنغازی پیدا شد و چندین چهره مشهور از جمله اولین دادستان کل لیبی در دوران پس از قذافی به قتل رسیدند. آینده سیاسی لیبی ناروشن است. دست کم هشت نماینده کنگره ملی در اعتراض به تمدید اختیار این کنگره در ژانویه استعفا کردند زیرا عده ای معتقدند اختیار آن در ۷ فوریه به پایان رسیده است. چندین گروه مسلح تهدید کرده اند که به زور این کنگره را منحل خواهند کرد و گروه های دیگر که اغلب اسلامی هستند حمایت خود را از آن اعلام کرده اند.
جمهوری آفریقای مرکزی هشدار سازمان ملل در باره «پاکسازی» مسلمانان در غرب کشور
چین ‘جدایی طلبان’ مسوول کشتار در جنوب غرب اعلام شدند
پاکستان حمله به دادگاهی در اسلام‌آباد ۱۱ کشته برجای گذاشت
نیجریه قتل ۳۹ نفر در در حمله مهاجمان مظنون به عضویت در بوکو حرام
عراق بیش از ۷۰۰ کشته در اثر خشونت‌های فوریه

   عدالت

جمهوری دمکراتیک کنگو حکمِ سر درگم دادگاه بین المللی جزایی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۷ مارچ ۲۰۱۴ شعبه ۲ دادگاه بین المللی جزایی جرمن کاتانگا را به اتهام جنایت های علیه بشریت و جنایت های جنگی ارتکابی در جمهوری دمکراتیک کنگو در سال ۲۰۰۳ مجرم شناخت. این جنگ سالار بدنام به علت شرکت در قتل، حمله به غیرنظامیان، تخریب اموال وغارت مقصر شناخته شد. اما در اتهام تجاوز، بردگی جنسی و استفاده از کودک سربازان مقصر شناخته نشد. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های عضو آن در این کشور با ابراز تاسف از تبرئه او از این اتهام ها، از دادگاه بین المللی جزایی و دولتمردان کنگو خواستند این تصمیم را به ویژه برای جوامع متاثر از این اقدامات توضیح بدهند.
لیبی/نیجر پسر قذافی از نیجر مسترد شد

   حقوق مدنی و سیاسی

آلمان نفوذی در میان نئونازی ها: آیا می شد از قتل ها جلوگیری کرد؟
اشپیگل آنلاین اینترنشنال ۲۷ فوریه ۲۰۱۴ مایکل فون دولسپرگ سالها اطلاعاتی را از میان نئونازی ها به سازمان های اطلاعاتی آلمان می داد.  اما زمانی که وجود گروه سه نفره تروریستی نئونازی آشکار شد، پرونده او را از بین بردند. چرا؟ آیا اطلاعاتی که او داده بود می توانست از قتل ها جلوگیری کند؟ روز ۸ نوامبر ۲۰۱۱، رییس بخش مربوط به گروه های افراطی دست راستی در سازمان حمایت از قانون اساسی آلمان وارد سیستم کامپیوتری این سازمان شد و ۷ پرونده از ۳۷ پرونده دارای عنوان «تحقیق و استخدام» را نابود کرد. در همان روز، یک عضو گروه نئونازی زیرزمینی ناسیونال سوسیالیسم خود را به پلیس معرفی کرد. چهار روز پیش از آن دو عضو دیگر گروه خودکشی کرده بودند. تازه آلمانی ها فهمیدند که یک گروه افراطی دست راستی در میان آنها وجود دارد که نه نفر از افراد دارای پیشینه خارجی و یک پلیس زن را به قتل رسانده است. نابود شدن پرونده هفت ماه بعد افشا شد و رییس سازمان حمایت از قانون اساسی استعفا کرد. یک سوال باقی است: چرا پرونده مایکل فون دولسپرگ به طرز مرموزی ناپدید شد؟
ترکیه اردوغان تهدید کرد یوتیوب و فیس‌بوک را می‌بندد
ترکیه دخالت اردوغان در معامله تسلیحاتی به روایت یک مکالمه تلفنی
کلید اینترنت جهان در دستان هفت نفر است

جاسوسی
آمریکا طرح اتهاماتی تازه علیه سازمان اطلاعات مرکزی ـ سیا

    جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

عربستان سعودی شورش در بازداشتگاه کارگران مهاجر

     حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

فلسطین عباس: پیمان نهایی صلح باید به تایید همه فلسطینیان برسد
امریکا دستگیری معترضان زیست محیطی مقابل کاخ سفید
چین  افزایش ۱۲‌ درصدی بودجه نظامی در سال ۲۰۱۴
نپال کوهنوردانِ اورست ۸ کیلو زباله با خود پایین بیاورند

    دفاع از حقوق بشر

مصر سکوت گزینه مناسبی نیست
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ مارچ ۲۰۱۴ پانزده سازمان بین المللی حقوق بشر شامل عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، دیده بان حقوق بشر، و حقوق بشر اول با امضای نامه ای به کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل از آنها خواستند به وضعیت وخیم حقوق بشر در مصر و ضرورت احترام به تحول دمکراتیک توجه نشان دهند. «به اعتقاد ما، وضعیت بد حقوق بشر در مصر که با سرعت رو به وخامت می رود موضع اصولی شورای حقوق بشر سازمان ملل و تصویب قطعنامه ای را می طلبد.» سازمان های حقوق بشر مصری و بین المللی می گویند سطح اختناق در این کشور از زمان خیزش سال ۲۰۱۱ بی سابقه است.

اوکراین با افزایش حمله به روزنامه نگاران و فعالان در کریمه ناظران حقوق بشر باید فوری توجه نشان دهند
عفو بین الملل ۷ مارچ ۲۰۱۴ با افزایش حمله ها، عفو بین الملل از سازمان امنیت و همکاری اروپا خواست فوری یک هیات ناظران بین المللی را در اوکراین مستقر کند. مدیر بخش اروپا و آسیای مرکزی عفو بین الملل گفت: «نظارت بر وضعیت حقوق بشر در کریمه غیرممکن شده است. گروه های دفاع خودگمارده بابهره مندی از معافیت از مجازات، معترضان طرفدار اوکراین، روزنامه نگاران و ناظران حقوق بشر را مورد تعرض قرار می دهند.»

ونزوئلا حقوق بشر و حاکمیت قانون تنها راه حل بحران است
عفو بین الملل ۲۴ فوریه ۲۰۱۴ نایب رییس بخش کشورهای امریکایی عفو بین الملل در مقاله ای نوشت: در دو هفته گذشته شاهد قطبی تر شدن بیشتری بوده ایم که در دو دهه اخیر بر ونزوئلا تاثیر گذاشته است. خشونت در اعتراض های طرفدار و مخالف دولت به کشته شدن دست کم شش نفر شامل مخالفان و طرفداران دولت انجامیده است. ده ها نفر زخمی و بازداشت شده اند و گفته می شود مورد بدرفتاری قرار گرفته اند. جهان شاهد تصاویر اعمال خشونت زیاد به دست نیروهای امنیتی و استفاده از اسلحه گرم در بعضی اعتراضات و حمله گروه های غیرنظامی نزدیک به دولت بوده است. روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر مورد تعرض قرار گرفته اند. اینها نقض حقوق بشر است و نباید تحمل کرد. رییس جمهور مادورو و رهبران مخالف خواهان پایان یافتن خشونت شده اند و حمل اسلحه در ایالت تاکیرا منع شده است. اما این کافی نیست. احترام به حقوق بشر همگان بدون تبعیض و اجرای قانون تنها راه حل بحران است.
دالایی لاما ازدواج همجنس‌گرایان را پذیرفته دانست

    زنان

روز جهانی زن: حقوق زنان در جهان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ مارچ ۲۰۱۴ فدراسیون خبرنامه ویژه روز جهانی زن را با این مطالب منتشر کرد: لیبی: دولت فرمان بی سابقه ای را در حفاظت از قربانیان خشونت جنسی را به تصویب رسانید (خلاصه فارسی در هفت روزنامه بین المللی- شماره ۳۶)؛ اسپانیا: پَسرفت حاد در حقوق زنان؟ (خلاصه فارسی در همین بخش در پایین)؛ عدالت بین المللی: قربانیان جنایت های جنسی در کنگو تنها مانده اند (خلاصه فارسی در بخش عدالت در بالا)؛ افغانستان به روایت دیگر؛ جنایت خشونت جنسی در دستور کار سازمان ملل (خلاصه فارسی در همین بخش در پایین)؛ پاکستان: کمیسیون حقوق بشر خواهان افزایش تلاش برای تحقق حقوق زنان شد (خلاصه فارسی در همین بخش در پایین)؛ مجله زنان در مقاومت؛ نمایشگاه زنان در مقاومت

زنان در مقاومت: نمایشگاه عکس در شرق آفریقا
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ مارچ ۲۰۱۴ نمایشگاه «عکس زنان در مقاومت» عکس هایی از مبارزه زنان برای برابری، عدالت، دمکراسی، عزت و بقا در سراسر جهان را به نمایش می گذارد. این عکس ها را پییر ایو ژینه در ۱۵ سال اخیر گرفته است. هدف از این نمایشگاه افزایش آگاهی از این زنان و مبارزه آنهاست که به دلیل عدم پوشش دررسانه ها ناشناخته مانده است. این نمایشگاه تا پایان سال در چندین کشور دیگر شرق آفریقا به نمایش در خواهد آمد.

جمهوری دمکراتیک کنگو جنایت خشونت جنسی در دستور کار سازمان ملل
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ مارچ ۲۰۱۴ به مناسبت گفتگوهای بلندپایه در باره مبارزه با معافیت از مجازات به خاطر جنایت های جنسی در جمهوری دمکراتیک کنگو که در ۲۵ مارچ در ژنو برگزار خواهد شد، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از دولت جمهوری دمکراتیک کنگو و دوستان بین المللی آن خواهد خواست توصیه های این فدراسیون را در گزارش «قربانیان خشونت جنسی به ندرت به عدالت دست می یابند و هیچ گاه غرامت دریافت نمی کنند» به اجرا بگذارند.

پاکستان کمیسیون حقوق بشر خواهان افزایش تلاش برای تحقق حقوق زنان شد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۷ مارچ ۲۰۱۴ کمیسیون حقوق بشر، عضو فدراسیون، خواهان این شد که تلاش برای برابری جنسی فراتر از اقدامات تشریفاتی و قوانین در دست تصویب برود و اقدامات برای تضمین استقلال اقتصادی زنان سرعت یابد.

اسپانیا لایحه ضد سقط جنین را کنار بگذارید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۷ مارچ ۲۰۱۴ دولت اسپانیا در پایان سال ۲۰۱۳ لایحه ای را تایید کرد که حق سقط جنین را به شدت محدود می کند. اینک این لایحه به پارلمان ارایه خواهد شد. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه حقوق بشر اسپانیا از پارلمان آن کشور می خواهند این لایحه را که تهدید جدی برای حقوق زنان است رد کند. هدف این لایحه  لغو قانونی است که در سال ۲۰۱۰ در دولت پیشین به تصویب رسید.

مراکش قربانیان تجاوز دیگر ناگزیر از ازدواج با متجاوزان نیستند
قنطره ۵ مارچ ۲۰۱۴ گرچه مراکش قانونی را که به متجاوزان به دختران نوجوان اجازه می داد برای فرار از مجازات با قربانیان ازدواج کنند کنار گذاشته است، مشکل اساسی تجاوز هنوز باقی است. فعالان می گویند زمان آن رسیده که برای حمایت از قربانیان تجاوز تغییراتی در جامعه رخ دهد. هدا لمقدم دو سال مبارزه کرد تا پارلمان در تاریخ ۲۲ ژانویه این موضوع را تصویب کرد. او و فعالان دیگر کمپینی به راه انداخته اند و فیلم مستندی نیز در باره امینه الفیلالی ساخته اند؛ دختری که در سن ۱۶ سالگی پس از تجاوز برای گریز از ازدواج اجباری خودکشی کرد. این فیلم جایزه بهترین فیلم در بخش فعالیت اجتماعی دویچه وله را برد.
خشونت علیه زنان، مسئله‌ای جهانی
هند نگاهی به دلایل افزایش خشونت علیه زنان
خاورمیانه زنان بازار کسب‌وکار اینترنتی را در دست گرفته‌اند

  کودکان

هر سال ۱۴ میلیون دختر نوجوان، قربانی ازدواج‌های زودهنگام

  فرهنگ

سوریه تاریخ باستان: در میان مجروحان جنگ
نیویورک تایمز ۷ مارچ ۲۰۱۴ برای باستان شناسان فرانسوی پییر لریش و ژان کلود مارگرون که چندین دهه به کاوش و آشکار سازی غنای تاریخی سوریه اشتغال داشته اند، تماشای زمان تیره کنونی دردناک است. جنگ داخلی کار در شهرها، خانه ها و عبادتگاه های  باستانی را که محل کار این دو برای درک تمدن های گذشته بود غیر ممکن کرده است. اینک گزارش های روزافزونی از خسارت به مهمترین آثار تاریخی جهان و تخریب و غارت مکان های باستانی، غارت موزه ها و دیگر مجموعه ها می رسد.

سوریه دروازه‌بان آوازه‌خوان و جنگ داخلی

۱۲ سال بردگی، بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۴

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

 «هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: اشپیگل آنلاین اینترنشنال، بی بی سی، دویچه وله، رادیو فردا، رادیو زمانه، سازمان ملل (مرکز اطلاعات ـ تهران)، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، گروه بین المللی بحران، مجله زنان در مقاومت، نیویورک تایمز، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۳۸

پیوست‌ها: